Rør RIAA

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Som sagt så liker jeg ikke lyden fra Ear-riiaen. Antar at det er konstruksjonene med trafoen som gjør at den høres "glatt" ut. Jeg vet ikke. Men hvis jeg nå går til anskaffelse av en Rothwell stepup med Lundahltrafo, vil jeg da risikere å få samme effekt som med en Ear-riia? Er jeg bare nødt til å få tak i en selv og sammenligne?

    Nå vet jeg ikke hvem som forhandler R lenger, for Stereolab er lagt ned. De har også noen interessante produkter inkludert RIIA'er. Men ikke rør, men stepup'er er jo akuelt til rørriia også.
    Hvilken EAR-riaa snakker vi om her?
    Jeg har 324 og 912 selv og vil definitivt ikke karakterisere de som utpreget glatte. 864 derimot, er langt mere glatt og smooth i lyden.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    2.589
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Kjøp Lundahl direkte fra fra fabrikken i Sverige. Det blir billigere.
     

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.155
    Antall liker
    784
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    123
    Som sagt så liker jeg ikke lyden fra Ear-riiaen. Antar at det er konstruksjonene med trafoen som gjør at den høres "glatt" ut. Jeg vet ikke. Men hvis jeg nå går til anskaffelse av en Rothwell stepup med Lundahltrafo, vil jeg da risikere å få samme effekt som med en Ear-riia? Er jeg bare nødt til å få tak i en selv og sammenligne?

    Nå vet jeg ikke hvem som forhandler R lenger, for Stereolab er lagt ned. De har også noen interessante produkter inkludert RIIA'er. Men ikke rør, men stepup'er er jo akuelt til rørriia også.
    Hvilken EAR-riaa snakker vi om her?
    Jeg har 324 og 912 selv og vil definitivt ikke karakterisere de som utpreget glatte. 864 derimot, er langt mere glatt og smooth i lyden.

    De X antallet kondensatorene i signalveien i US preampen har mer å si på lyden i dette tilfellet.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Som sagt så liker jeg ikke lyden fra Ear-riiaen. Antar at det er konstruksjonene med trafoen som gjør at den høres "glatt" ut. Jeg vet ikke. Men hvis jeg nå går til anskaffelse av en Rothwell stepup med Lundahltrafo, vil jeg da risikere å få samme effekt som med en Ear-riia? Er jeg bare nødt til å få tak i en selv og sammenligne?

    Nå vet jeg ikke hvem som forhandler R lenger, for Stereolab er lagt ned. De har også noen interessante produkter inkludert RIIA'er. Men ikke rør, men stepup'er er jo akuelt til rørriia også.
    Hvilken EAR-riaa snakker vi om her?
    Jeg har 324 og 912 selv og vil definitivt ikke karakterisere de som utpreget glatte. 864 derimot, er langt mere glatt og smooth i lyden.

    De X antallet kondensatorene i signalveien i US preampen har mer å si på lyden i dette tilfellet.
    Det er 864, ja.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Kjøp Lundahl direkte fra fra fabrikken i Sverige. Det blir billigere.
    Da må du jo bygge en del selv.

    Jeg kjøpte kit ("premium") fra K&K Audio med Lundahl-trafoer og er ekstremt fornøyd:

    K&K Audio | Moving Coil Phono Step-Up Kits
    The K&K Audio MC Phono Step-Up Kits are not really “newbie” kits, but can be constructed successfully by anyone with good mechanical skills and some soldering experience.

    Kan ikke lodde.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kjøp Lundahl direkte fra fra fabrikken i Sverige. Det blir billigere.
    Da må du jo bygge en del selv.

    Jeg kjøpte kit ("premium") fra K&K Audio med Lundahl-trafoer og er ekstremt fornøyd:

    K&K Audio | Moving Coil Phono Step-Up Kits
    The K&K Audio MC Phono Step-Up Kits are not really “newbie” kits, but can be constructed successfully by anyone with good mechanical skills and some soldering experience.

    Kan ikke lodde.
    Det var et svar til Lille Hiawatha, men du kan bestille den ferdig bygget for $50 ekstra, tror jeg.

    Og dette er mye flottere Lundahl-trafoer enn det som sitter i "alt" av ferdige produkter.
     
    Sist redigert:

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Kjøp Lundahl direkte fra fra fabrikken i Sverige. Det blir billigere.
    Da må du jo bygge en del selv.

    Jeg kjøpte kit ("premium") fra K&K Audio med Lundahl-trafoer og er ekstremt fornøyd:

    K&K Audio | Moving Coil Phono Step-Up Kits
    The K&K Audio MC Phono Step-Up Kits are not really “newbie” kits, but can be constructed successfully by anyone with good mechanical skills and some soldering experience.

    Kan ikke lodde.
    Det var et svar til Lille Hiawatha, men du kan bestille den ferdig bygget dor $50 ekstra, tror jeg.

    Og dette er mye flottere Lundahl-trafoer enn det som sitter i "alt" av ferdige produkter.
    Ok. Ser ut som det holder til i USA? Står ikke helt klart.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    The K&K Audio MC Phono Step-Up Kits are not really “newbie” kits, but can be constructed successfully by anyone with good mechanical skills and some soldering experience.

    Kan ikke lodde.
    Det var et svar til Lille Hiawatha, men du kan bestille den ferdig bygget dor $50 ekstra, tror jeg.

    Og dette er mye flottere Lundahl-trafoer enn det som sitter i "alt" av ferdige produkter.
    Ok. Ser ut som det holder til i USA? Står ikke helt klart.
    Det stemmer.

    http://www.kandkaudio.com/contact/

    K&K Audio
    1004 Olive Chapel Rd.
    Apex, NC 27502-6745


    Hva "assembled" egentlig betyr, vet jeg ikke. Du får sjekke. :)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Du mener sikkert Mr Fragoso (Aura Fidelity) https://aura-fidelity.weebly.com
    Helt korrekt Zerostat. For meg en ny oppdagelse og det gikk litt surr i begrepene. Jeg ble jeg sittende uti de små timer å lytte på vinyl og til tross for at jeg ikke er i nærheten av de minimum 50 timene med innspilling så syntes jeg dette spiller bra. Aura riia`n har jeg på lån og jeg håper jeg får klokket noen flere timer før jeg drar til påskefjellet.

    Mvh
    -BB-
    Spennede riaa:) Er det muligheter med hjem lån av demo ex fra dem?
    Han var velvilligheten selv og det var han som sa at jeg så klart måtte låne den med for å lytte til på den hjemme i mitt eget anlegg . Som sagt - så gjort :)

    -BB-
    ...og da venter jeg i spenning om hvordan du oppfatter Aura Fidelity RIAA. Gjerne med sammenligninger.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.443
    Antall liker
    12.562
    Sted
    Sørlandet
    Spennede riaa:) Er det muligheter med hjem lån av demo ex fra dem?
    Han var velvilligheten selv og det var han som sa at jeg så klart måtte låne den med for å lytte til på den hjemme i mitt eget anlegg . Som sagt - så gjort :)

    -BB-
    ...og da venter jeg i spenning om hvordan du oppfatter Aura Fidelity RIAA. Gjerne med sammenligninger.
    Hyggelig!

    Den fortjener flere timer før jeg kommer med en mer utførlig rapport men jeg sitter igjen med følgende førsteinntrykk:

    - Aura Fidelity er plug`n play. Her er det ingen justeringsmuligher. Befriende for noen, frustrerende for andre?
    - Den har høy utgangseffekt og spiller vesentlig høyere en både ASR Mini, Rega Aria, Rega Fono MC og Whest Audio selv med disse justert på maks dB forsterkning.
    - Til tross for den høye forsterkningen så er den støysvak
    - Aura Fidelity er ufølsom for plassering og distanse til andre kilder. Den lar seg ikke påvirke av feks mobiltelefonstøy og trafostøy som jeg har opplevd på andre riaatrinn.
    - Aura Fidelity spiller engasjerende og dynamisk.

    Mvh
    -BB-
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Mye av årsaken til at jeg startet denne tråden, var at jeg nesten uten unntak foretrekker rørforsterkning fremfor annen forsterkning. Rør gir en indre glød og "Hollow" som jeg henger meg opp i. Ikke mest korrekt, men interessant lyd. Når denne egenskapen får lov til å starte tidlig i kjeden, som RIAA gjør, får en liksom en dobbel dose. Kort sakt vil jeg ha våt lyd. For å få disse konstriksjonene støyfrie, betinger dette gjennomtenkte og gode konstruksjoner.

    La derfor fokus i denne tråden forbli i samsvar med ovennevnte tanke.
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.443
    Antall liker
    12.562
    Sted
    Sørlandet
    Mye av årsaken til at jeg startet denne tråden var at jeg nesten uten unntak foretrekker rørforsterkning fremfor annen forsterkning. Rør gir en indre glød og "Hollow" som jeg henger meg opp i. Når denne egenskapen får lov til å starte tidlig i kjeden, som RIAA gjør, får en liksom en dobbel effekt. Kort sakt vil ja ha våt lyd. For å få disse konstriksjonene støyfrie, betinger dette gjennomtenkte og gode konstruksjoner.
    Jeg tror jeg forstår hva du er ute etter. Jeg spiller på SET rørforsterker og Harbeth og oppnår rørmagi på den måten.

    Mvh
    BB
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Sjekk Decware zp3. Ved behov SUT for noe mer gain. Fabelaktig kvalitet i lyd og uovertruffen byggekvalitet
    Har du denne RIAA'n Jorgen1 ?

    Jeg har så ekstremt lyst til å bare bestille denne med tilhørende SUT. Skal / skal ikke?

    decware.JPG
     
    Sist redigert:

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Hei, ikke glem engelske Sowter. Lager topp trafoer til rimelige penge. Bruker selv Sowter 9990 til min SPU-A og 5980 til Denon dl103.
    MC PHONO CARTRIDGE SUT TRANSFORMERS

    Har nu 3 stk pu montert: Ortofon 2m Black, SPU-A og Denon dl103. Denon dl103 bruker jeg 80% av spilletiden. Black er bedre oppløst specielt i toppen men mangler slagkraft og tyngde i forhold til Denon og SPU.

    Jeg har en Denon HA-500 MC headamp og en Boozehound jfet headamp. Headampene lyder godt men jeg går alltid over til SUTs igjen etter kort tid. Lyden er på en måte mer homogen via SUT.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.210
    Antall liker
    7.870
    Sted
    Oslo
    Rør er gøy, gamle menn er surrete, men vi rører gjerne

    Opera Audio Consonance
    Ny pris spinnvill, brukt ca 5 k
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn