Rød-grønt rakner

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
SV (New Taliban) får vondt i magen av Afghanistan og "mangelfull" klimapolitikk. Solheim reiser verden rundt på 1. klasse med champagne og klimakvoter. Rasismen har inntatt regjeringskvartalet (Karita måtte gå fordi hun ikke er neger). Norske bønder produserer mat som dreper folk (coli- og listeriabakterier), Sp fossror. Stoltenberg blir bare mer og mer snøvlete og søvnig. Million-Gahr er vannbærer ved internasjonale forhandlinger om viktige saker ("excuse my french"). Folk får frysninger og gjennomskuer tøvet. De borgerlige går frem på meningsmålingene.
Erna og Siv drikker kaffe sammen. Sponheim ler så Akersgata rister. Vi nærmer oss.
2009 er året da Norge igjen blir fritt!

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.291
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Fritt? Fritt fra idioti? Med FrP i maktposisjon?

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
erato skrev:
Pass deg nå. Ikke idiotforklar hver 5. norske velger. Flere har prøvd. Og tapt.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Bayes linear methodology is an alternative approach which is similar in spirit to the full Bayesian methodology, but which seeks to simplify the burdens of prior specification and analysis by only requiring prior specification of means, variances and covariances between all of the quantities of interest.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.291
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
BBking skrev:
erato skrev:
Primært idiotforklarer jeg en del av FrPs politikere. Velgerne er ikke nødvendigvis idioter fordi om de lar seg lure, bare godtroende. Det er forskjell det.

Kjappfot

Medlem
Ble medlem
28.01.2003
Antall liker
0
Erato, jeg har tenkt litt på det siste innlegget ditt, men ser ingen grunn til å trå varsomt i dette minefeltet. Man må være idiot for å stemme Frp. Her snakker vi tross alt om en idiotisk politikk, utarbeidet av idioter som henvender seg til, nettopp, idioter.

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.451
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
A.D skrev:
Erato, jeg har tenkt litt på det siste innlegget ditt, men ser ingen grunn til å trå varsomt i dette minefeltet. Man må være idiot for å stemme Frp. Her snakker vi tross alt om en idiotisk politikk, utarbeidet av idioter som henvender seg til, nettopp, idioter.
Skivebom! Det er idioter i alle politiske leire, og blant alle deres velgere. Noen er dumme, noen er godtroende, og noen er smarte. Så også med FrP.

K

kbwh

Gjest
Husker dere musikkavisen BEAT, som var skrevet "Av idioter, om idioter, for idioter"?

Forskjellen på FrP og SV er på idiotbarometeret like signifikant som forskjellen på kabler i kontrollerte blindtester.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
BB har klart det: Erter på seg kreti og pleti med provoserende innlegg (ikke ulikt Fr.p forresten).

Dette er ikke BB som har spist sopp, det er bevisst, og det ser ut til å virke.

K

knutinh

Gjest
BBking skrev:
erato skrev:
Er det ikke det du gjør med de som har stemt fram flertallsregjeringen?

Er det noe verre å idiotforklare 1/5 av oss enn å idiotforklare rundt 1/2 av oss?

Hvorfor skal partiet Frp og de som stemmer/sympatiserer med partiet kunne lange ut fritt i alle de retninger de føler for, men samtidig bli fryktelig såret over at noen ikke er enige med dem? Til de som sutrer over at Frp som et av landets største partier ikke får mer makt så kan jeg ikke gjøre annet enn å anbefale å vokse opp og lære litt om verdens realiteter.

-k

K

kbwh

Gjest
Heh, det var et mindretall som stemte fram regjeringen. Resten ordnet valgloven. La oss heller idiotforklare flertallet i EU-spørsmålet.

K

knutinh

Gjest
Valentino skrev:
Heh, det var et mindretall som stemte fram regjeringen. Resten ordnet valgloven.
Jeg er gjerne med på å idiotforklare valgloven.
La oss heller idiotforklare flertallet i EU-spørsmålet.
Jeg er ikke enig med flertallet, men jeg må godta at de stemmer ut fra sin overbevisning.

-k

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
Boffen skrev:
Bayes linear methodology is an alternative approach which is similar in spirit to the full Bayesian methodology, but which seeks to simplify the burdens of prior specification and analysis by only requiring prior specification of means, variances and covariances between all of the quantities of interest.
Off-topic /Off-topic = topic?

Kjappfot

Medlem
Ble medlem
28.01.2003
Antall liker
0
knutinh skrev:
BBking skrev:
erato skrev:
Er det ikke det du gjør med de som har stemt fram flertallsregjeringen?

Er det noe verre å idiotforklare 1/5 av oss enn å idiotforklare rundt 1/2 av oss?

Hvorfor skal partiet Frp og de som stemmer/sympatiserer med partiet kunne lange ut fritt i alle de retninger de føler for, men samtidig bli fryktelig såret over at noen ikke er enige med dem? Til de som sutrer over at Frp som et av landets største partier ikke får mer makt så kan jeg ikke gjøre annet enn å anbefale å vokse opp og lære litt om verdens realiteter.

-k
Nettopp. Nyanseforskjeller har en tendens til å forvitre i diskusjon med Frp-ere. Derfor er det noen ganger utrolig fristende, om enn lite konstruktivt, å svare med samme mynt, ref. mitt akk så sleivete innlegg over. Mvh Arve

K

knutinh

Gjest
A.D skrev:
Jeg kan ikke si meg enig i at Frp og de som stemmer Frp er utelukkende idioter. Det finnes mer og mindre oppvakte folk der som ellers.

Men jeg er uenig i endel av valgene de tar, og jeg synes at taktikken de benytter er noe usympatisk.

-k

G

Gjestemedlem

Gjest
Man trenger ikke være idiot og en snerversynt heiming for å stemme frp, selv om de fleste idioter og sneversynte heiminger stemmer frp.

Men det er jo et greit alternativ hvis man finner tankegang for slitsomt eller komplisert.

Ikke noe å grine over hvis SV forsvinner heller, men ultrakonservative rednecks i frp er slett ikke å fortrekke. Det er å gå ned ennå et trinn på skalen over uegnethet til styre og stell.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
;D ;D
Du gir mobbing en ny dimensjon. Substansløst svada, men morsomt. ;D ;D

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Mobbing? Dette?!?

Synes det var saklig jeg.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Gjest skrev:
Mobbing? Dette?!?

Synes det var saklig jeg.
Deph mobber alt og alle som står laglig til for hogg. Han er generellt usaklig og prisippielt uenig, ære være ham for det :D , men du er bare usaklig dessverre! ::)
Til gjengjeld kan det ikke sies at du mobber :D Er redd du har mistet injurierende kraft i ethvert tema som angår FRP. ::) :p

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Hvilken del av FrPs politikk er problematisk (idiotisk)?
(PS Jeg har stemt høyre i 25 år nå).

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
I mine øyne må det være å definere velferds og livskvalitet etter avgiftsnivå.

BBking skrev:

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Det er jo interessant med valg

Hver gang Høyre har makten, passer de på å berike de aller rikeste så grådig at ”alle” de nye høyrevelgerne blir drevet konkurs, og så mister Høyre makten igjen.

Det underlige er jo at hver gang vi har hatt en periode med Arbeiderparti, og større fordeling av godene, er det noen som tror de er klatret opp en divisjon, opp til De enormt Rike.
Og begynner å stemme Høyre igjen.
Å ved å gjøre det besegler de sin egen skjebne, en rask gaselle, en dunderende konkurs, et stort firma overtar.

Hver gang Høyre har vært ved makten, har det ikke tatt mer enn en til to stortingsperioder, så har hele landet stått på styr. Folk er flommet over av billige lån, og alt ”stiger” til himmelen. Aksjemarkedet stiger på lånte penger.
De som har levd en stund vet at ingenting kan bare fortsette å stige i det uendelige.
Så kommer oppsigelser, tvangsauksjoner, gjeldsofre.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.875
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
A.D skrev:
Nei da er det bedre med Halgeir Langeland som foreslår å selge oljen i Euro - slik at vi i Norge ikke skal lide for at den amerikanke økonomien går dårlig! Du vet - alt med USA er ille...

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.875
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
MaHa skrev:

BBking skrev:
Hmm...hvordan definerer du livskvalitet da...etter antall byråkrater pr innbygger? Brukte helsekroner pr innbygger? Antall mennesker i helsekø - en lang kø må jo bety et ettertraktet tilbud - mao bra helsevesen? Hvor store underskudd helseforetakene har...?
Mener ikke at noen av disse skal være et mål, men mer et svar til din noe tabloide kommentar!

Hvorfor kan vi ikke innføre gratis tannlege i Norge (Gjerne med høy egenandel...slik at det i realiteten bare er de som har store utgifter som får dekket sin regning).
Hvorfor skal egenandelen på sykdom settes opp hvert år...?
Hvorfor kan vi ikke ha lik pensjon til alle - hvorfor skal de rødgrønne gi mer til de som har mest fra før....? Hvis vi gir lik pensjon til alle, og bruker like mye penger - så betyr jo det bare en omfordeling fra de som har mye til de som ikke har så mye? Hvorfor skal det være slik at hvis du har vært syk/trygdet hele livet - så skal du jammen straffes når du blir pensjonist også - da blir du det Arbeiderpartiet har skapt som heter minstepensjonist...?

Kunne vært artig hvis noen tok seg bryet til faktisk å svare seriøst på disse spørsmålene - tror ikke jeg tar meg tiden til å skrive lange svar hvis det bare kommer tull.....

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.875
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
lomt skrev:
Hver gang Høyre har vært ved makten, har det ikke tatt mer enn en til to stortingsperioder, så har hele landet stått på styr. Folk er flommet over av billige lån, og alt ”stiger” til himmelen. Aksjemarkedet stiger på lånte penger.
De som har levd en stund vet at ingenting kan bare fortsette å stige i det uendelige.
Hvis lav arbeidsledighet, økt kjøpekraft, et bærekraftig næringsliv og overskudd på stadsbudskjettet og en periode med historisk vekst i velferd er å sette landet på styr - så skjønner jeg godt at du ikke liker høyresiden sin politikk! Ellers er vel analysen din mildt sagt mangelfull!

Mvh
OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
OMF skrev:
Hmm...hvordan definerer du livskvalitet da...etter antall byråkrater pr innbygger? Brukte helsekroner pr innbygger? Antall mennesker i helsekø - en lang kø må jo bety et ettertraktet tilbud - mao bra helsevesen? Hvor store underskudd helseforetakene har...?
Mener ikke at noen av disse skal være et mål, men mer et svar til din noe tabloide kommentar!
FN har nettopp kåret norge til verdens nest beste land å bo i, kun slått av Island. I mange år har Norge ligget helt på topp. Dette helt uten at frp noensinne har vært med å styre landet. Et glimrende bevis på at de er helt unødvendige.

Hvorfor kan vi ikke innføre gratis tannlege i Norge (Gjerne med høy egenandel...slik at det i realiteten bare er de som har store utgifter som får dekket sin regning).
Ja hvorfor ikke.

Hvorfor kan vi ikke ha lik pensjon til alle - hvorfor skal de rødgrønne gi mer til de som har mest fra før....? Hvis vi gir lik pensjon til alle, og bruker like mye penger - så betyr jo det bare en omfordeling fra de som har mye til de som ikke har så mye? Hvorfor skal det være slik at hvis du har vært syk/trygdet hele livet - så skal du jammen straffes når du blir pensjonist også - da blir du det Arbeiderpartiet har skapt som heter minstepensjonist...?
Pensjon er bare en tvungen spareordning for arbeidstakerer. Det er ikke urimelig at de som betaler inn mest får mest tilbake. Det som er problematisk er at minstepensjoner og minstelønn for andre trygdede, arbeidsledige og sosiale tilfeller er så lavt at man ikke kan leve anstendig av dette. En minimuns garantert inntekt for alle statsborgere på et anstendig nivå vil være en god løsning.

Vi har heldigvis ikke de ekstreme høyrevridde løsningene i Norge der man enten har dyre private forsikringer eller så kan man bosette seg i en pappkartong under Puddefjordsbroen hvis du blir syk og uten inntekt.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
OMF skrev:
lomt skrev:
Hvis lav arbeidsledighet, økt kjøpekraft, et bærekraftig næringsliv og overskudd på stadsbudskjettet og en periode med historisk vekst i velferd er å sette landet på styr - så skjønner jeg godt at du ikke liker høyresiden sin politikk! Ellers er vel analysen din mildt sagt mangelfull!

Mvh
OMF
Analyse?
Det var vel snarere heller en plausibel vinkling på et gjentakende problem.
Jappene som kommer på banen, boblene på børsen sprekker
innstrammingene som kommer etterpå kommer i form av økte renter på gamle lån.

Det blir sånn "enten / eller" politikk
Det ser ut til å slippes for fritt eller strammes inn for mye.

Klart det er fint med eventyrlig vekst
men som sagt, historien forteller at ting ikke kan stige til himmelen.
Eventyrlig tap er også et scenario ;)

Hvordan vi lander er jo det som stadig er tema i media
se hvordan enkelte kommuner sliter i et marked de ikke har forutsetning for å forstå
tap i hundre-millioners klassen ;D

Men siden en kommune skal drives, så må noen betale prisen for de pengene som er borte
hvem det blir får vi sikkert se å årene fremover

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.875
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gjestemedlem skrev:
OMF skrev:
FN har nettopp kåret norge til verdens nest beste land å bo i, kun slått av Island. I mange år har Norge ligget helt på topp. Dette helt uten at frp noensinne har vært med å styre landet. Et glimrende bevis på at de er helt unødvendige.
Det var vel ikke akkurat et knakende godt argument. At FRP ikke har vært med å styre landet er vel også en litt korttenkt kommentar – så vidt meg bekjent har de vært med i flere store forlik, og endog felt regjeringer….men det er vel kanskje ikke å styre…hva gjør man hvis man styrer landet etter din oppfatning…?

Gjestemedlem skrev:
Ja hvorfor ikke.
Det er nå i hvert fall noe ikke så mange andre partier som vil, men som du viser til ovenfor så er vi jo verdens nest beste land å leve i….så hvorfor ikke bare vile på laubærene, ingen grunn til å tenke nytt på noen områder så lenge det går bra…!

Gjestemedlem skrev:
Pensjon er bare en tvungen spareordning for arbeidstakerer. Det er ikke urimelig at de som betaler inn mest får mest tilbake. Det som er problematisk er at minstepensjoner og minstelønn for andre trygdede, arbeidsledige og sosiale tilfeller er så lavt at man ikke kan leve anstendig av dette. En minimuns garantert inntekt for alle statsborgere på et anstendig nivå vil være en god løsning.
Det er ikke urimelig nei, men det hadde jo vært mye bedre fordelingsmessig om vi gav en høyere pensjon til de som fikk minst på bekostning av de som har tjent masse penger i et langt liv med høy lønn – de trenger faktisk ikke enda mer penger…hvorfor er det da slik at dette er så forbasket sosialt og akseptert, mens det å redusere skattene blir så usosialt…? Og siden vi tross alt har et knapphetsproblem på penger, synes jeg det er mer rettferdig å kutte hos de som har mest og gi til de som har mindre….

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.875
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
lomt skrev:
OMF skrev:
lomt skrev:

Mvh
OMF
Analyse?
Det var vel snarere heller en plausibel vinkling på et gjentakende problem.
Jappene som kommer på banen, boblene på børsen sprekker
innstrammingene som kommer etterpå kommer i form av økte renter på gamle lån.

Det blir sånn "enten / eller" politikk
Det ser ut til å slippes for fritt eller strammes inn for mye.

Klart det er fint med eventyrlig vekst
men som sagt, historien forteller at ting ikke kan stige til himmelen.
Eventyrlig tap er også et scenario ;)

Hvordan vi lander er jo det som stadig er tema i media
se hvordan enkelte kommuner sliter i et marked de ikke har forutsetning for å forstå
tap i hundre-millioners klassen ;D

Men siden en kommune skal drives, så må noen betale prisen for de pengene som er borte
hvem det blir får vi sikkert se å årene fremover
Synes du skal ta en titt på tallene før "markedet" ble sluppet løs. Regner med at du mener frislippet av kredittmarkedene på begynnelsen av 80 tallet. Joda, alt var bare fryd å gammen før det, ingen arbeidsledighet, inflasjonen var der vi ønsket, renten var grei (det var den jo - den var politisk styr) og ikke minst - siden renten var så lav og inflasjonene realtivt høy, var det jo veldig rimelig å låne penger...bortsett fra selvsagt.....man fikk ikke låne penger, så skulle du bygge hus, starte bedrift, lkjøpe nye bil eller noe - så måtte man til kommunen for å søke om tillatelse til å låne penger, og kjente man ikke en i kommunene da, så fikk man ikke lån..., men du har rett i at renten var lav....

Ellers har jo de nye markedsmeknismene gjort at vi kjører my mindre berg og dalebane nå enn før....og det er jo positivt, samtidig som vi greier å opprettholde jevnt lav arbeidsledighet. Nei....les litt mer om tallene før 1980....

Mvh
OMF

Alfred

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.10.2007
Antall liker
0
MaHa skrev:
Ja, det er nøyaktig det rød-grødt gjør, de tror økt "velferd" er ensbetydende med høyere offentlig forbruk. Det vi trenger er økt verdiproduksjon, ikke økt offentlig forbruk! Er jo også morsomt at de 4 nordnorske kommunene som er "terraofre", alle har Ap-ordførere! Sosialister som skal leke seg i markedet! Huff-huff.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Dette er jo også veldig saklig. At enkeltpolitikere landet rundt om driter seg loddrett ut, det er tydeligvis ikke til å unngå uansett partitilhørighet. Selv om jeg heller mest mot sosialistiske standpunkter, så kan jeg naturligvis ikke si noe på dette. Det er jo prinsipper man bør gjøre sitt valg utifra, ikke fordi man liker den og den personen fordi de er så hyggelige på tv eller at en enkeltsak i hele partiprogrammet er så overskyggende viktig (ref: nei til bomring her i tønsberg). Alle driter seg ut, og spesielt Frp-politikere, det er jo noe nytt hver uke, så ta ikke den.

OMF: Det var da voldsomt til temperament og engasjement ;) I mine øyne er det slik at Frp først og fremst fokuserer på de enkle sakene som taler rett til hjertet på de som generelt ikke er så opptatt av politikk, hvis ikke saken handler om deres egen lommebok primært. Nå skjærer jeg kraftig over en kam, men du skjønner sikkert at det er for å tydeliggjøre.
De opererer også på samme måte som nyhetene på tv eller vg og dagbladet: De enkeltsakene som faller litt uheldig ut får spalteplass, alle de titusenvis som nyter godt av våre sosiale ordninger nevnes ikke. Det betyr ikke at det er alvorlige skjevheter i vår fordelingsmodell som ikke kan utbedres, men de aller, aller fleste har det veldig, veldig bra i dette landet, sammenlignet med alle andre land i verden.
Det er ingen enkel oppgave å drive et samfunn, og det blir nok ikke lettere i fremtiden heller. Men; Gjestemedlem er jo klart inne på noe her, de kreftene som har bygd samfunnet vårt der siste 60 årene har da ikke hatt tilhørighet til Frp??
Og ja, et "rødt" samfunn er preget av byråkrati og tungroddhet. Tro ikke for et øyeblikk at Frp eller noen andre klarer å gjøre dette så annerledes. Vårt embedsverk er stort, og det krymper ikke over natten.

Poenget mitt er uansett at det samfunnet Frp ønsker seg ikke samsvarer med et moderne og ansvarsfylt samfunn. De er jo fortsatt at den oppfatning at co2 utslipp ikke er noe man bør bruke tid og krefter på, og de er mer opptatt av litersprisen på bensin enn at Olga på sykehjem går en utrygg fremtid i møte med nye sykepleiere å forholde seg til flere ganger hvert år pga. konkurranseutsatte helsetjenester.
For meg står Usa som det endelige eksempel på hvordan sterk, sterk høyrepolitikk ender hvis den får holde på lenge nok; hvem kan med hånda på hjertet si at man vil ha det slik?

Ellers er jeg av de oppfatning at tannlegeordningen bør være tilsvarende egenandelsordningen hos lege. Hvis dette er en fanesak for Frp, ja da er jeg helt enig på akkurat det punktet.

Vel, ikke for å feige ut. Jeg skal fortsette på min lesedag, og tør derfor ikke engasjere meg altfor mye i denne tråden akkurat i dag, da er jeg redd lesingen får lide ;)

Alfred skrev:
MaHa skrev:
Ja, det er nøyaktig det rød-grødt gjør, de tror økt "velferd" er ensbetydende med høyere offentlig forbruk. Det vi trenger er økt verdiproduksjon, ikke økt offentlig forbruk! Er jo også morsomt at de 4 nordnorske kommunene som er "terraofre", alle har Ap-ordførere! Sosialister som skal leke seg i markedet! Huff-huff.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.291
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Godt innlegg MaHa. Støttes 100%.

La meg bare legge til at FrPs økonomiske modell når det gjelder pengebruk i samfunnet garantert vil føre til økt inflasjon og rentenivå, noe som i all hovedsak vil ramme deres egne velgergrupperinger sterkt. De har bygd en rekke av sine merkesaker på å fornekte samfunnsmessige sammenhenger som er veldokumenterte og lite omstidte i miljøer som driver med slikt på et seriøst og dokumenterbart grunnlag, for å si det slik.

Alle koplinger av dette utsagn til pågående kabeldebatter får stå for lesernes egen regning.... ;D

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.477
Torget vurderinger
1
BBking skrev:
Jeg vil anta at høyre setter umåtelig stor pris på at dette ikke er alminnelig kjent.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.875
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
MaHa skrev:
OMF: Det var da voldsomt til temperament og engasjement ;) I mine øyne er det slik at Frp først og fremst fokuserer på de enkle sakene som taler rett til hjertet på de som generelt ikke er så opptatt av politikk, hvis ikke saken handler om deres egen lommebok primært. Nå skjærer jeg kraftig over en kam, men du skjønner sikkert at det er for å tydeliggjøre.
Her er jeg enig, men at FRP ikker e så opptatt av politick synes jeg er bra…jeg greyer ikke å skjønne hvorfor vi absolutt skal betale sykepenger til noen i15 måneder mens de venter på operasjon/behandling, når vi kan kjøpe den same operasjonene hos private sykehus og få folk tilbake I jobb. Dette er en typsik FRP sak, som alle skjønner at er smart, man skjønner bare ikke hvorfor de andre partiene på død og liv ikke vil gjøre det!

MaHa skrev:
De opererer også på samme måte som nyhetene på tv eller vg og dagbladet: De enkeltsakene som faller litt uheldig ut får spalteplass, alle de titusenvis som nyter godt av våre sosiale ordninger nevnes ikke. Det betyr ikke at det er alvorlige skjevheter i vår fordelingsmodell som ikke kan utbedres, men de aller, aller fleste har det veldig, veldig bra i dette landet, sammenlignet med alle andre land i verden.
Det er ingen enkel oppgave å drive et samfunn, og det blir nok ikke lettere i fremtiden heller. Men; Gjestemedlem er jo klart inne på noe her, de kreftene som har bygd samfunnet vårt der siste 60 årene har da ikke hatt tilhørighet til Frp??
Og ja, et "rødt" samfunn er preget av byråkrati og tungroddhet. Tro ikke for et øyeblikk at Frp eller noen andre klarer å gjøre dette så annerledes. Vårt embedsverk er stort, og det krymper ikke over natten.
Nå er vel ikke de andre partiene mindre tabloide…hva med “Dere gir mer til de som har mest fra før” og “grunnleggende usosialt” – om å øke minstefradrag, redusere avgifter, redusere egenandel og tilby en lik pensjon til alle….?

At Norge har blitt en bra land å leve skyldes nok I stor grad oljen og andre naturressurser. I tillegg har vårt svært gode offentlige tjenestesystem en stor del av æren for dette. I tillegg har politikerne (selv om det høres rart ut) vært nesten eksemplarisk flinke til å bruke oljepengene fornuftig!

MaHa skrev:
Poenget mitt er uansett at det samfunnet Frp ønsker seg ikke samsvarer med et moderne og ansvarsfylt samfunn. De er jo fortsatt at den oppfatning at co2 utslipp ikke er noe man bør bruke tid og krefter på, og de er mer opptatt av litersprisen på bensin enn at Olga på sykehjem går en utrygg fremtid i møte med nye sykepleiere å forholde seg til flere ganger hvert år pga. konkurranseutsatte helsetjenester.
Skal ikke starte en CO2 debatt her, men det er flere delte meninger om klima. Det er også slik at vi allere I Norge nærmer oss å bruke mer penger på CO2/klima enn det vi gjør på uhjelp. Er vel en dansk forsker som sa at hvis verden brukte like mye penger på uhjelp som det er planlagt å bruke på Co2 rensing og klima, så ville vi kunne redde alle I alle U-land…..bare for å sette litt perspektiv på saken.

Ellers er jeg motstander av FRP sin bensinprispolitikk – jeg mener tvert I mot at bensinprisne burde dobles –det ville faktisk påvirket folk sitt valg av bil og kjøremønster. Det samme med strømpriser – markedsmekanismer er absolutt det mest effective får å få folk til å skifte vaner.

Det med sykehus er vel akkurat stick motsatt av det FRP mener. Det er jo de private sykhjemmene og tjenesteleverandørene som faktisk har gått ut og lovet same hjelp hele tiden – det offentlige greyer åpenbart ikke å tilby denne tjenesten.

Hvorfor er det slik at de andre partiene på død og liv ikke vil at man skal ha krav på ulike tjenester I Norge. Ville noen akseptert å få mindre alderspensjon fordi du bode ien fattig commune. Hva med at du bare fikk halvparten av de sykepengene du hadde krav på fordi kommunene hadde rotet bort pengene på fondsplasseringer de ikke skjønte bæret av…?
FRP vil at man skal ha lovpålagte rettigheter hva angår helse, pleie og omsorg. Dette innebærer en styrking av rettighetene, da staten stiller som garantist for at regningen blir betalt, mens den enekelte har et lovmessig krav til en tjeneste. Da – går Olga på gamlehjemmet en veldig trygg fremtid I mote, helt uavhengig av om hun bor I en rik kraftkommune eller en fattig bykommune….skal ikke alle behandles likt….?

MaHa skrev:
For meg står Usa som det endelige eksempel på hvordan sterk, sterk høyrepolitikk ender hvis den får holde på lenge nok; hvem kan med hånda på hjertet si at man vil ha
Helt enig…., men det er på ingen måte slik FRP vil ha det.
(Her synes jeg faktisk forslaget om lovpålagte rettigheter til helse med staten som økonomisk garantist sier det meste – dette gir bedre rettigheter enn det den rødgrønne regjeringen foreslår!)

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.875
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
erato skrev:
Godt innlegg MaHa. Støttes 100%.

La meg bare legge til at FrPs økonomiske modell når det gjelder pengebruk i samfunnet garantert vil føre til økt inflasjon og rentenivå, noe som i all hovedsak vil ramme deres egne velgergrupperinger sterkt.
Her er du nok litt på tynn is.
Grunnleggende økonomisk teori tilsier at penger som brukes i utlandet ikke påvirker innlandsøkonomien. FRP foreslår å opprette et eget utenlandsbudskjett hvor man bruker en del penger på innkjøp av forsvarsmateriell, sykehusmateriell, tjenester som sykehusoperasjoner og eldrehjemsplasser – summen av dette er at disse pengene ikke kommer i omløp i Norge og følgelig ikke gir inflasjonspress.

Videre vil det å kjøpe folk ut av helsekøene gi flere ledige hender, det samme gjør kjøp av sykehjemsplasser i utlandet og operasjoner – noe som samlet gir et mindre press i arbeidsmarkedet her hjemmme. Til slutt vil en generell reduksjon av skatter og avgifter gjøre at prisene faller – som igjen gir lavere inflasjon.

Det er også slik at det mest inflasjonsdrivende er penger som går til kommunal og statlig sektor – disse pengene går nesten utelukkende til lønn og påvriker inflasjonen mye mer enn andre poster på statsbudsjettet.

SSB utalte seg vel for ikke så lenge siden om dette og sa vel at FRP sitt budsjettforslag ikke ville gi høyere rente.

erato skrev:
De har bygd en rekke av sine merkesaker på å fornekte samfunnsmessige sammenhenger som er veldokumenterte og lite omstidte i miljøer som driver med slikt på et seriøst og dokumenterbart grunnlag, for å si det slik.
Her skjønner jeg ikke hva du prater om…kan du komme med eksempler…?

Mvh
OMF

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.291
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Som for eks. at økt pengebruk innenlands (bygging av veier feks; og skal vi sende alle våre eldre til utlandet, eller satse på at importerte arbeidere sender alle sine lønninger ut av landet og ikke legger en god del av de igjen her i landet?) ikke fører til økt inflasjon og renter. Relle omprioriteringer av eksisterende økonomiske rammer er en annen sak, også her er jeg uenig med mye av partiets prioriteringer, men det tar jeg ikke her.

Slik jeg ser det har FrP ett kjempefortrinn i forhold til de fleste andre partier: de har aldri fått implementert sin politikk på nasjonalt plan og har dermed heller aldri fått vært med å bidra til å kjøre landet i grøfta.

Hadde de andre partiene vært villige til å ta de inn i varmen (men der er det noen store kameler bla i menneskesyn og verdier) og latt de prøve seg ville de forlengst vært plassert som det marginale særinteressepartiet de er. Paradoksalt nok har de andre partienes ansvarlighet gjort at FrP går til dekket bord med sine lettvintheter.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.875
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
erato skrev:
Som for eks. at økt pengebruk innenlands (bygging av veier feks; og skal vi sende alle våre eldre til utlandet, eller satse på at importerte arbeidere sender alle sine lønninger ut av landet og ikke legger en god del av de igjen her i landet) ikke fører til økt inflasjon og renter.
Økt pengebruk innenlands gir åpenbart inflasjon.
Store anleggsprosjekter satt bort til utenlandske etreprenører har en mye mindre inflasjonsdrivende effekt fordi, overskuddet blir sendt til utlandet, materiellet som blir brukt hentes fra utlandet, arbeidskraften hentes fra utlandet og mye av lønnsutgiftene forsvinnger ut av landet. Det er åpenbart at dette har en mye mindre inflasjonsvirkning enn penger brukt I kommunal sektor. Vil tro at 7 MRD brukt på et veiprosjekt til en utenlandsk aktør påvirker inflasjonen mindre enn 1 MRD brukt til å styrke kommunene.

Renter er forøvrig mer påvirket av internasjonal økonomi, enn inflasjon. Det ser vi godt i disse dager.

erato skrev:
Relle omprioriteringer av eksisterende økonomiske rammer er en annen sak, også her er jeg uenig med mye av partiets prioriteringer, men det tar jeg ikke her.
Her må du nok være litt mer konkret hvis jeg skal skjønne hva du prater om.

(Med mindre du sikter til at man reduserer overskuddet på statsbudsjettet slik at det trolig ikke blir mer enn 325 000 000 000,- i overskudd for neste år….det anser jeg ikke som noen stor fare så lenge pengene blir brukt fornuftig – altså ikke til uforholdsmessig dyre velferdstiltak som 6 timers arbeidsdag og AFP/tidlig pensjon uten noen form for avkortning osv…)

Mvh
OMF

K

knutinh

Gjest
OMF skrev:
Her er jeg enig, men at FRP ikker e så opptatt av politick synes jeg er bra…jeg greyer ikke å skjønne hvorfor vi absolutt skal betale sykepenger til noen i15 måneder mens de venter på operasjon/behandling, når vi kan kjøpe den same operasjonene hos private sykehus og få folk tilbake I jobb. Dette er en typsik FRP sak, som alle skjønner at er smart, man skjønner bare ikke hvorfor de andre partiene på død og liv ikke vil gjøre det!
Intuitivt "må" jo dette være rett. Så hvorfor skjer det ikke? Er det vrangvilje fra de andre partiene?

Noen forklaringer (som slett ikke trenger å være korrekte):
1. Helsepersonell er en begrenset ressurs. Hvis man følger markedstankegangen og setter helsekøen ut til private så skapes det en flyt av arbeidskraft fra offentlige til private sykehus, og mengden helse som kan utføres er konstant, mens prisen går opp (fordi private mellomledd skal ha sin fortjeneste)
2. Et sosialdemokratisk samfunn som det norske greier ikke den moralske knekken det vil være at folk som får mye sykepenger/betaler mye skatt får fortrinn i helsekøen framfor de som ikke får sykepenger/ikke betaler skatt - ikke en gang dersom dette ikke går utover noen (janteloven etc).
3. Å styre en organisasjon som staten er en uhyre kompleks operasjon som nødvendigvis gir grelle utslag av dårlig global optimalisering. Når man prøver å "lappe på" opplagte dårlige konstruksjoner ett sted så tyter det ut 3 nye et annet sted.

-k

G

Gjestemedlem

Gjest
Det eksisterer forøvrig en pasientgaranti i dag der hvis man har krav på behandlig og dette ikke blir utført innen fristen, så kan man få gjort behandlingen privat og helseforetaket som ikke rakk å behandle i tide får regningen. Jeg vet ikke hva fristen er, men ordningen fungerer greit.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.875
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
knutinh skrev:
Intuitivt "må" jo dette være rett. Så hvorfor skjer det ikke? Er det vrangvilje fra de andre partiene?

1. Helsepersonell er en begrenset ressurs. Hvis man følger markedstankegangen og setter helsekøen ut til private så skapes det en flyt av arbeidskraft fra offentlige til private sykehus, og mengden helse som kan utføres er konstant, mens prisen går opp (fordi private mellomledd skal ha sin fortjeneste)
Hvis man kjøper de same tjenestene i utlandet så unngår man denne effekten.
Videre har det vist seg at private aktører driver mer effektivt slik at de kan lønne arbeiderne sine bedre. Dette gjør at offentlige ansatte sykepleiere heller vil være flyvertinner, mens et godt tilbud fra privat sektor får dem tilbake i en job vi har veldig nytte av at de gjør. Muligheten for å få høyere lønn i privat sektor gjør også at yrket er mer attraktivt og man vil trolig få større søknad til disse utdanningene.

Alt annet likt – så viser det seg også at de private er mer effektive i driften, slik at en kirurg i privat sektor utfører mange flere operasjoner enn en som er offentlig ansatt.

knutinh skrev:
2. Et sosialdemokratisk samfunn som det norske greier ikke den moralske knekken det vil være at folk som får mye sykepenger/betaler mye skatt får fortrinn i helsekøen framfor de som ikke får sykepenger/ikke betaler skatt - ikke en gang dersom dette ikke går utover noen (janteloven etc).
Hvis alle har lovbetemt rettighet til en operasjon – er alle faktisk like for loven. For alle har penger til å kjøpe private tjenester hvis det offentlige ikke tilbyr tilstrekkelig tjeneste (det offentlige er jo økonomisk garantist). Slik er det ikke i dag - idag er det de rike som kjøper seg ut av køene!

knutinh skrev:
3. Å styre en organisasjon som staten er en uhyre kompleks operasjon som nødvendigvis gir grelle utslag av dårlig global optimalisering. Når man prøver å "lappe på" opplagte dårlige konstruksjoner ett sted så tyter det ut 3 nye et annet sted.
Her ligger nok mye av forklaringen. Og ikke minst – slik systemet er i dag er det ingen grunn til å forbedre seg –det finnes ikke noe ris bak speilet! Det å konkurranseutsette tvinger organisasjoner til å tenke nytt, og det er ikke alltid at det er dumt! Men vi er på riktig vei - det har venstresiden også skjønt....

Mvh
OMF

Topp Bunn