RØR RIAA

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Tror nok Zero forsøkte å bringe tråden tilbake til det han spurte om, nemlig fono forforsterker med rør. Men den slags styring viser jo all erfaring vil være forgjeves her på sentralen. :)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Ref. Bildet av Rike Audio. De fleste tonearmskabler kommer med begge kanaler i én og samme ledning. Når man setter impedansebryter og bryter for MM/MC imellom høyre og venstre kanal så blir det ufattelig klossete å komme til.
    Enig; men det virker som en gjenganger på mange slike bokser; brukervennlighet ikke ivaretatt. For ikke å snakke om at alle disse brytere og innstillinger skal gjøres på baksiden, når de rent funksjonelt hadde bedre av å være på forsiden!
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.440
    Antall liker
    12.561
    Sted
    Sørlandet
    Jeg lyttet til Remton når jeg besøkte messen i Warszawa og likte godt det jeg hørte. MM ble avspilt på det rimeligste riia trinnet deres og MC på det dyreste:











    Mvh
    -BB-
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.440
    Antall liker
    12.561
    Sted
    Sørlandet

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg lyttet til Remton når jeg besøkte messen i Warszawa og likte godt det jeg hørte. MM ble avspilt på det rimeligste riia trinnet deres og MC på det dyreste:











    Mvh
    -BB-
    Hva du finner! Selges vel bare direkte herfra. :D
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.921
    Torget vurderinger
    24
    For meg som har en MC med lavt utsignal blir det jo bare ett.
    Den øverste riaaen har både 73 og 79 db gain. Det er to muligheter. Begge deler passer fint for lav output.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.921
    Torget vurderinger
    24
    Vær klar over at noe gain går tapt avhengig av pickupens internimpedanse. Jeg gjorde denne utregningen i en tråd vedrørende EMT TSD/Ortofon SPU her inne.
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    457
    Antall liker
    414
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Har sikta meg litt in på en SUT/MM rørløsning. Tipper jeg kommer til å teste ut en Lundahl LL1971. (Turn 12 og 24). Dvs at en kan velge mellom +21.5db og +27,5db. Da koker det hele ned til en "tyst" super MM rør riaa med ca 40db gain.

    ...hva med selvbygg?

    Er dette noe å satse på?

    https://www.ebay.com/p/Ear834-Mm-RIAA-Tube-Phono-Turntable-Preamp-Audio-Pre-amplifier-Board-DIY-Kit/2270247174?iid=254035707070
    Den der kan du klemme mye godlyd ut av - og dra den mye lengre enn orginalen.
    Har den selv i tillegg til Lundahl SUT, og kunne ikke vært mer nøyd :)

    Les gjerne
    https://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=26658.0
    Og
    https://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=20984.0

    Her ligger det masse simuleringer og tweaks for og forbedre ytelsen. Rør velger du jo selv etter lommeboka. :)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Vær klar over at noe gain går tapt avhengig av pickupens internimpedanse. Jeg gjorde denne utregningen i en tråd vedrørende EMT TSD/Ortofon SPU her inne.
    Det var jeg ikke klar over, men så for meg noe i den retningen.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.122
    Antall liker
    17.118
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Min pu har kun 0.24v ut. Riaa trinn er fast på 60 db. Allikevel låter det høyere enn digitalt
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.122
    Antall liker
    17.118
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Så først nå at det dreide seg om Riaa til MM PU. Glem det jeg skrev. Men trudde du hadde mc og XX2?
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.348
    Antall liker
    2.584
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en Audio Note riaa , kombinert med en Lundahl 1931 SUT, suverent sammen med min Benz Lp.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Denne er under lupen for tiden! Rogue Ares Magnum. Jeg har faktisk hatt denne før, men da uten at den var i magnumutgaven. I Magnum sitter Bob's Devices CineMag 1131 (Blue) SUT. Denne trafoen er vist langt bedre en Red utgaven. Ares er også ganske fleksibel mht rørvalg / gain etc.

    Ares-front_1.jpg
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.939
    Antall liker
    17.231
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Får vel tute litt i hornet mitt også.
    Lyric har en demobrukt Cary Ph 302 mk2 ute til 18k kr på finn.no

    Meget kompetent sak, beskjedent sagt. Tar både MM og MC.
    Bare å guggle etter test og omtale ;).
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Legger ut et bilde av høyre kanal (??????) av RIIA´en i Aesthetix’en min. Det er fire rør PR kanal. 75 er høyeste gain, men det blir for mye støy, så jeg kjører på 62.
    066F876A-4504-4BEB-AA5C-D0B00B018609.jpg
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.529
    Antall liker
    8.089
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Allnic H-1202

    H-1202+12.jpg


    K.S. Park, som driver Allnic Audio Labs, er hjelpsomheten selv om man henvender seg direkte. Evt. er Albert Porter (fra Porterhouse Audio og Audiogon) også en svært behagelig fyr å ha med å gjøre.

    Jeg kunne vanskelig vært mer fornøyd med min og prisen endte langt lavere enn Audiogon-linken antyder.
     
    Sist redigert:

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    Allnic H-1202

    Vis vedlegget 529311

    K.S. Park, som driver Allnic Audio Labs, er hjelpsomheten selv om man henvender seg direkte. Evt. er Albert Porter (fra Porterhouse Audio og Audiogon) også en svært behagelig fyr å ha med å gjøre.

    Jeg kunne vanskelig vært mer fornøyd med min og prisen endte langt lavere enn Audiogon-linken antyder.
    Morsomt å lese. Jeg har den samme i bestilling fra den danske (skandinaviske) importøren. God pris fikk jeg også. Dersom den leverer halvparten av det jeg leser om den er jeg fornøyd :) Kjekt med MC og MM inngang og mulighet til å bruke annen trafo.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.529
    Antall liker
    8.089
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    For min del sto det mellom denne og en Herron VTPH-2A, så jeg sendte mail til Herron og Albert Porter via Audiogon. Sistnevnte svarte med en gang, Herron svarte aldri. Når jeg så sparte rundt tusen Greenbacks i forhold til annonsert pris og H-1201 konkurrerte med VTPH-2A i å innhøste enstemmig jubelbrus var valget såre enkelt. Samme dag som pengene var på konto i USA ble H-1202 sendt fra Korea og to dager senere ble den levert på døren sammen med et komplett reservesett NOS Mullard-rør til prisen på et stk. NOSrør på bruktbørsen.

    Sånt blir en glad av. Spesielt når den spiller som en gud.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    For min del sto det mellom denne og en Herron VTPH-2A, så jeg sendte mail til Herron og Albert Porter via Audiogon. Sistnevnte svarte med en gang, Herron svarte aldri. Når jeg så sparte rundt tusen Greenbacks i forhold til annonsert pris og H-1201 konkurrerte med VTPH-2A i å innhøste enstemmig jubelbrus var valget såre enkelt. Samme dag som pengene var på konto i USA ble H-1202 sendt fra Korea og to dager senere ble den levert på døren sammen med et komplett reservesett NOS Mullard-rør til prisen på et stk. NOSrør på bruktbørsen.

    Sånt blir en glad av. Spesielt når den spiller som en gud.
    Noen som har hørt toppmodellen til Allnic? Jeg var nær ved å kjøpe toppmodellen - det var vel en H-3000 LCR - da den lå avertert fra Sverige her på sentralen for et par år siden. Jeg ble litt betenkt da jeg leste et sted at den spilte "ringer" rundt noen av diskanttonene, da jeg har en preamp som gjør noe av det samme, og var redd det kunne bli litt for mye av det gode. "Ringene" tror jeg skyldes overtoner som er en slags harmonisk forvrengning. Jeg har imidlertid lest om folk som har skiftet fra Manley (som jeg har) til Allnic og vært kjempefornøyd fordi de får mer åpen lyd. Så kanskje noe for meg likevel?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.921
    Torget vurderinger
    24
    Jeg mener Allnic har lansert en ny toppmodell etter 3000. De har definitivt noen av se mest spennende produktene der ute.

    Hadde jeg klart meg med én inngang skulle jeg jeg hatt riaa fra Thomas Mayer, men siden han anbefaler kun én inngang så er ikke det forenlig med slik jeg bygger anlegget. Selv har jeg nylig skaffet med Allnic H-1500 II pluss og gleder meg stort over den. Har ikke kommet så langt i testingen ennå, men dette lover svært godt. Særlig glad for at den har fire innganger. Kommer nok til å skrive noen ord når bare inntrykkene har sunket inn.
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg mener Allnic har lansert en ny toppmodell etter 3000. De har definitivt noen av se mest spennende produktene der ute.

    Hadde jeg klart meg med én inngang skulle jeg jeg hatt riaa fra Thomas Mayer, men siden han anbefaler kun én inngang så er ikke det forenlig med slik jeg bygger anlegget. Selv har jeg nylig skaffet med Allnic H-1500 II pluss
    og gleder meg stort over den. Har ikke kommet så langt i testingen ennå, men dette lover svært godt. Særlig glad for at den har fire innganger. Kommer nok til å skrive noen ord når bare inntrykkene har sunket inn.
    Ja, de er en videreutvikling av H-3000. Kunne vært moro å hørt dem.:)
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.152
    Allnic har nå H 7000 v som er etterfølgeren av H 3000, også har de en ny toppmodell som heter H 8000 DHT som ser ut som et "all-in" produkt. Utrolig spennende produkter!
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Allnic H-1202

    Vis vedlegget 529311

    K.S. Park, som driver Allnic Audio Labs, er hjelpsomheten selv om man henvender seg direkte. Evt. er Albert Porter (fra Porterhouse Audio og Audiogon) også en svært behagelig fyr å ha med å gjøre.

    Jeg kunne vanskelig vært mer fornøyd med min og prisen endte langt lavere enn Audiogon-linken antyder.
    Morsomt å lese. Jeg har den samme i bestilling fra den danske (skandinaviske) importøren. God pris fikk jeg også. Dersom den leverer halvparten av det jeg leser om den er jeg fornøyd :) Kjekt med MC og MM inngang og mulighet til å bruke annen trafo.
    Hvem er importør i Skandinavia?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    For min del sto det mellom denne og en Herron VTPH-2A, så jeg sendte mail til Herron og Albert Porter via Audiogon. Sistnevnte svarte med en gang, Herron svarte aldri. Når jeg så sparte rundt tusen Greenbacks i forhold til annonsert pris og H-1201 konkurrerte med VTPH-2A i å innhøste enstemmig jubelbrus var valget såre enkelt. Samme dag som pengene var på konto i USA ble H-1202 sendt fra Korea og to dager senere ble den levert på døren sammen med et komplett reservesett NOS Mullard-rør til prisen på et stk. NOSrør på bruktbørsen.

    Sånt blir en glad av. Spesielt når den spiller som en gud.
    ad Herron: Dette var veldig overraskende å høre. Jeg har aldri hatt problem med å få svar fra Herron når jeg har sendt e-post. Svar tvert og opplysninger som var etterspurt.
    Hvordan tok du kontakt? E-post direkte til Herron?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn