QUAD Elskerne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    At det trengs store vogner til esl er kjent, men det blir nok ikke aktuelt for meg. Anerkjenner deres kvaliteter men som innbitt horn fan blir det ikke paneler i hovedinnlegget og på spisestuen blir de en smule malplassert
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.670
    Torget vurderinger
    23
    Gå å vask munnen din igjen😡
    Du vet godt at man skal oppføre seg pent i vennetråder. Ikke sikkert jeg tar med noe godt til deg fra Island i sommer om du fortsetter slik
    Ååhhh så sinna!!!!! 🤭 🤭 Quad er ok nok det!
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det den gode hr Sluk ikke har tenkt på er at dette er anlegget til fru Habict. Om Habichten bjeffer litt i bland kan jeg forsikre Sluksteren om at fru Habict er i stand til å gjøre seg forstått. Tror jeg lar være å informere henne om uttalelsene om hennes anlegg fra noen som prøver å være tøffe på avstand
     

    Geir61

    Medlem
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    45
    Antall liker
    58
    Som tidligere eier av det omtalte anlegget, føler jeg meg også litt krenket!
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Litt oppdatering er vel på plass.
    Nå har ting blitt relativt permanent plassert.
    Har koblet en DAB mottaker med Bluetooth via optisk til cd spiller. Kan dermed også streame direkte fra telefonen om jeg ønsker. Har i tillegg fått konstatert at Benz micro glider HO snakker godt sammen med det innebygde riaa trinnet. All in all veldig fornøyd. Spiller bra dette og fruen er stolt over sitt anlegg, med knapper.
    20210613_125316.jpg
    20210613_125349.jpg
    20210613_125413.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.886
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Stilig frue-anlegg det der , selv om jeg har veldig sans for noe av det eldre - spesielt 44 preamp. Både designmessig, men også moduloppbyggingen.

    Kunne vært artig å finne en 303 i den siste gråfargen, men det ble bare produsert noen ganske få på slutten i den fargen.


    44b.jpg
    44.jpg
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Du sverger til 303 ? Er vel mulig å få 405 mkII i riktig farge, fin design på den også.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.886
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Du sverger til 303 ? Er vel mulig å få 405 mkII i riktig farge, fin design på den også.
    Litt tilfeldig hvilken som dukket opp først :) Mange mener 303 er bedre , jeg tolker det som den har mer personlighet - 405 spiller mer korrekt. Snuser på en 606 også , men vet ikke om den blir tilgjengelig enda. Kommer uansett til å beholde min 303 - da jeg liker lyden.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er vel fra og med 405 som de bruker det såkalte curent dumping prinsippet. En 606 er vel en 405 på steroider og min 909 litt finpussing på den igjen.
     

    olav

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2003
    Innlegg
    41
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    2
    Stilig frue-anlegg det der , selv om jeg har veldig sans for noe av det eldre - spesielt 44 preamp. Både designmessig, men også moduloppbyggingen.

    Kunne vært artig å finne en 303 i den siste gråfargen, men det ble bare produsert noen ganske få på slutten i den fargen.


    Vis vedlegget 728900 Vis vedlegget 728901
    Du kan oppgradere Quad 44 med moderne komponenter på eBay. Men regner med at du vet dette.
     

    Geir61

    Medlem
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    45
    Antall liker
    58
    Noen som har tips å komme med? En av mine ESL 989 sliter. Det kommer en lyd når de er tilkoblet strøm, ikke nødvendig med høytt.kabler for at det skjer. Det er en lyd som varierer i frekvens, starter gjerne høyt opppe, går ned, for så gjerne gå opp igjen.Høyst variabel med andre ord. Jeg tenkte at det kunne være et element som var gåent, og lyttet meg frem til en bestemt plass, fant ut at det var nederste basspanel, det kom lyd fra. Dette var i mars måned. Nytt panel har ankommet, og når jeg sjekket for et par dager siden, ved å koble til strøm, hørte jeg lyden fra øverste panel. Tenkte da, at jeg bare husket feil, og at det hadde vært øverste panel hele tiden. Skiftet panel igår(det øverste), men har fortsatt ulyden. Så, da regner jeg
    med at det er noe annet. Det kan selvfølgelig være flere paneler, men tror ikke det. Noen tips?
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.463
    Sted
    Fredrikstad
    Er nok dessverre et, eller flere panel som trenger ettersyn. Ikke sikkert panelet må byttes. Ofte er det bare stator panelet, på ene, eller begge sider som har løsnet i limingen, og ligger for nærme duken i midten. Enkelt å fikse, men panelet må fortsatt ut, og det nederste panelet er litt mer jobb å få ut.
    Mye info om liming av statorpanel på nettet. Grei jobb som kan spare deg for mye penger.
    Ruby.😊
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.463
    Sted
    Fredrikstad
    Nyter Quad ESL på en regnfull dag. Spiller på mine ESL2905, da mine 2912 trenger et par nye paneler. Fikk hele 1 etg full av vann, og mine 2912, som dessverre var påslått, begynte å lage noen forferdelige lyder.
    Har gjennom livet hatt noen lydmessige aha opplevelser, og mitt første møte med Quad ESL står i særklasse øverst. Nå har jeg hatt nok en positiv aha opplevelse, om enn ikke like stor.
    Fikk kjøpt en ASR Emitter II Exclusive Batpack av en hyggelig kar i Stavanger, og etter bytte av de 6 store bly akkumulator batteriene i strømforsyningen fungerte den perfekt.
    Har lest at ASR skulle være en magisk kombinasjon med elektrostater, men at det skulle bli en såpass stor forbedring, kom som en hyggelig overraskelse. Spesielt holografi, og 3D er vesentlig forbedret. Detaljene står frem renere, og klarere, mot en mye sortere bakgrunn.
    Ellers er det byttet riaa fra Audio Research PH5, til AVID pulsare II.

    Quad ASR Bergmann Avid.JPG


    Quad ESL slutter aldri å imponere. Fortsatt god sommer.

    /Ruby:)
     

    Geir61

    Medlem
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    45
    Antall liker
    58
    Jeg har lagt ut en annonse på «torget», under salg av løse deler. Det er et sub prosjekt, som jeg av plasshensyn, må la fare. Pluss at de nok er mest tilpasset ESL 63, mht totalhøyde. Jeg har tidligere(en god del år siden)hatt ESL 63/Gradient 63. Det var et av de 2-3 mest velspillende systemer jeg har hatt i min stue. Allikevel ble de solgt/byttet, noe jeg angret veldig på. Å lage en selvbyggutgave av Gradient SW 63, har jeg senere hatt lyst til. Jeg har skaffet samme type elementer, jeg har også kjøpt to hjemmebygde bafler, som kan være et godt utgangspunkt for en slags klone. Nå har jeg imidlertid innsett at jeg ikke kommer til å få plass, anlegget skal inn på en loftstue med skråtak, og ESL 989 er ganske høye fra før. Jeg har også et originalt Gradient filter, med feil på, som kan følge med. Ellers finnes det vel rimelige digitale løsninger i dag, som kan fungere godt?Ikke meningen å legge inn salgsinnlegg her, men, målgruppen er smal, tenkte at det muligens finnes interesserte i denne gruppa, og synd hvis de ikke ble oppmerksomme på dette.
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.929
    Antall liker
    4.476
    Torget vurderinger
    1
    Hvis den virker som den skal, burde den vel være en perfekt partner for mine gode gamle Spendeor BC1 ??
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    3 kanals stereo var det noe som het.
    1643390994639.png

    Det skal jeg prøve med ESL2912 og ESL63 som senter og spille Living Stereo SACD, innspillinger som faktisk er gjort i 3 kanaler på 50-tallet.

    Jeg har bare en ESL63 igjen, kommer ikke til å bruke den slik lenge, og satser på at noen er interessert i en ekstra.
     
    Sist redigert:

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.463
    Sted
    Fredrikstad
    Ett år har gått. Ikke mye nytt i anlegget. Har funnet roen med ESL 2905.
    Mitt sett med ESL2912, står fortsatt lagret i 2 etg. Trenger et par nye panel, men haster ikke så lenge ESL2905 spiller som de gjør. Ellers er ASR Emitter II den beste forsterker jeg har hørt i eget oppsett. Ikke mange av denne i omløp, så sier meg heldig med det kjøpet.
    Den eneste oppgraderingen, er bytte av DAC til Denafrips Pontus II.
    DSC_9474.JPG


    Ønsker alle Quad fans en riktig god sommer.

    /Ruby:)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hei QUAD lovers!

    Da det er utsettelse og feriekaos, så får man benytte tiden til å selge, og kanskje kjøpe litt HiFi:)

    Er det noen av dere som har erfaring med Vena Play 2? Tittet på Artera serien, men kontrollmålte modulene amp skal inn i, og det manglet jaggu noen mm i bredden. Det er altså shoe-box eller max 30-ish cm bredde som gjelder denne gang.
    Med Vena 2 så er det rett under en cm klaring til sider men god plass over for lufting, så det blir pent også. Får denne for ca.8k hos svensk forhandler, så virker som et meget godt kjøp.
    Gøyttaler er JBL-52
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    497
    Hei QUAD lovers!

    Da det er utsettelse og feriekaos, så får man benytte tiden til å selge, og kanskje kjøpe litt HiFi:)

    Er det noen av dere som har erfaring med Vena Play 2? Tittet på Artera serien, men kontrollmålte modulene amp skal inn i, og det manglet jaggu noen mm i bredden. Det er altså shoe-box eller max 30-ish cm bredde som gjelder denne gang.
    Med Vena 2 så er det rett under en cm klaring til sider men god plass over for lufting, så det blir pent også. Får denne for ca.8k hos svensk forhandler, så virker som et meget godt kjøp.
    Gøyttaler er JBL-52
    Har ikke testet den hos meg men en kompis kjøpte denne. Riaa-trinnet var støyfritt og byggekvaliteten var høyere enn jeg hadde forventet. Flott sak. Han bruker den på et par Quad s2 og er godt fornøyd.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ... Har funnet roen med ESL 2905.
    Mitt sett med ESL2912, står fortsatt lagret i 2 etg. Trenger et par nye panel, men haster ikke så lenge ESL2905 spiller som de gjør.
    .....
    Hei
    2905 og 2912 låter vel likt, elller gjør de ikke?
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    497
    Hygger meg med Quad 77-11L koblet på Quad Artera.
    Bruker stort sett KEF LS50 Meta, men Quad er et hyggelig alternativ.
    Flott byggekvalitet på disse.
    tempImageokQ1eR.png
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    497
    Noen som har tips om verksteder her i Norge som kan recappe Quad 34 og 306?

    Hvis mye vil slikt koste mon tro?
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.463
    Sted
    Fredrikstad
    Hei
    2905 og 2912 låter vel likt, elller gjør de ikke?
    Vil si de lyder ganske likt, men 2912 har en del viktige forbedringer i komponentkvalitet, og mekanikk som gjør 2912 en del luftigere i toppen, med mer detaljer. Bassen er også hørbart renere, og mer dynamisk. Rett og slett litt mer sofistikert på de fleste parametere.
    Du må midlertid høre begge i samme anlegg for å høre det. Uansett vel verdt å oppgradere til 2912.

    /Ruby🙂
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takk. Greit å vite, da jeg har nye 2912 i hus.
    Var litt nysgjerrig siden jeg aldri fikk tak i brukte 2905, og aldri har hørt dem.
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.463
    Sted
    Fredrikstad
    Takk. Greit å vite, da jeg har nye 2912 i hus.
    Var litt nysgjerrig siden jeg aldri fikk tak i brukte 2905, og aldri har hørt dem.
    De ser jo svært like ut for de fleste, men det er utrolig mange små forbedringer, som flere avstivninger, og større småhull i front og bak metall deksel. Grovere, og mer åpent stofftrekk.
    All internkabling er av bedre kvalitet. Komponent kvaliteten er langt høyere. Det er gjort flere viktige forbedringer i strømforsyningen, med bedre kvalitet.
    Dette er den største forskjellen, og er ikke mulig å se, men lett å høre.

    /Ruby🙂
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.619
    Antall liker
    3.733
    Er litt på vintage-kjøret om dagen og nå er det en 405 på vei inn. Oppgradert med nye kondiser og slitedeler, rca-inputs osv. Har bladd litt i tråden her og sett at det hersker en viss skepsis blant puristene, som vel kan tolkes dithen at " man kødder. ikke med nattur´n!"

    Jeg er ikke purist, kun opptatt av best mulig lyd. I min dynaco st120 er også viktige deler oppgradert og resultatet ble over all forventning.

    Hva mener Q-elskerne?
     
    Sist redigert:

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.181
    Antall liker
    12.674
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Eg liker godt Quad, men 405 0g 405-2 måtte gje tapt for Hafler DH-200 på 80-talet.
    Det var på KEF 105.2, så det kan vere at resultatet hadde vore annleis med andre høgtalerar.
    Har ingen problem med opgradering av gamle komponentar. Min 303 får rca og meir normal straumplugg.
     

    rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2003
    Innlegg
    280
    Antall liker
    127
    Sted
    Sogn & Fjordane
    Hei
    2905 og 2912 låter vel likt, elller gjør de ikke?
    2912 mod hadde nok blitt stående , men klarte ikke vente i spenning på når neste panelbytte meldte seg….. Men av ht jeg har hatt de siste 40 år er 2912 noe det flotteste jeg har lyttet til👍
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn