QUAD Elskerne

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Det lyser i stille grender...
    Nye rÞr fra Tung Sol lÞfter lyden godt, ogsÄ betraktelig stillere enn de originale som fÞlger med fra Quad.

    _DSF9852.jpg
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Det lyser i stille grender...
    Nye rÞr fra Tung Sol lÞfter lyden godt, ogsÄ betraktelig stillere enn de originale som fÞlger med fra Quad.
    Jeg har ogsÄ god erfaring med Tung Sol. Da El 34. Hvilke rÞr ble forsterkeren levert med?
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Det ble levert med 6SN7GT og 6SL7GT, begge merket med Quad logo pÄ glasset. Jeg har liten kunnskap om rÞr sÄ langt og kan ikke si noe mer spesifikt om de originale rÞrene dessverre, dog er jeg i gang med Ä lese litt om ulike rÞrtyper.
    _DSF9871.jpg


    De nye er Tung Sol 6SL7GT og 6SN7EH, begge "Gold pins".
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.408
    Antall liker
    12.896
    Mine herrer, er det noen som har et tips eller to om hvordan man fÄr tak i nye statorpaneler til Quad ESL-2905/2912 uten Ä foreta en jordomseiling.
    Neby har ikke lenger agenturet for Quad elektrostater, vist nok har Stereofil overtatt det.
    Hos sistnevnte svarer man ikke pÄ skriftlige henvendelser via deres nettside, sÄ hva de skal med nettside kan man jo spÞrre seg om.
    SÄ da mÄ her telefoneres.
     

    Mongo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    176
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    1
    OneThingAudio i Storbritannia ?
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.408
    Antall liker
    12.896
    OneThingAudio i Storbritannia ?
    Takk for tipset Mongo, men disse gutta ser ut for Ä ha spesialisert seg pÄ restaurering og reparasjon av Quad ESL-57 og 63 med et snev av ESL-989.
    Men jeg skal selvfÞlgelig forhÞre meg med dem om muligheten for Ä fÄ tak i nye ESL-2905 (2912) paneler (statorer).
    Noe av poenget for meg er Ă„ slippe og importere dette fra utlandet selv og betale en "formue" i toll.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    4.270
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Holdt nettopp pÄ Ä selge et par ESL63 til gi-bort pris.
    Hadde rep-kit fra ER klart pga buzz fordi jeg antok at statorlimet hadde aldret.
    KjÞperen dukket ikke opp, sÄ nÄr jeg fÞrst hadde de fremme fra glemselen koblet jeg de opp for Ä ha mer bakgrunn for Ä uttale meg om lydfenomen ovenfor neste kjÞper.
    En lys ide ramlet ned, hallelujah (ikke Lucia)!
    Jeg dro sokkene av Quaden og Ă„rsaken til buzz Ă„penbaret seg:
    En lĂžs tape-bit fra stĂžvfolien pluss slakk stĂžvfolie var Ă„rsaken. Fjernet tapen og strammet stĂžvfolien provisorisk.
    Ulyden var borte ! Ingen tegn til limstĂžv ved statorer eller andre feil.
    Slettet annonsen da jeg vil nyte denne lyden en stund.
    Vil legge pÄ ny stÞvfolie og sikre statorene med frisk epoxy for Ä komme aldring av Quad-limet i forkjÞpet.
    Moralen er: Stol ikke pÄ troen :D
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.408
    Antall liker
    12.896

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    114
    Antall liker
    115
    Nope, disse fĂžrer heller ikke deler til Quad ESL-2905/2912.
    ESL-2905/2912 er nÊsten rene kopier af ESL-63, ligesom ESL-988/989 sÄ panelerne er de samme. Hvis du er i tvivl kan du jo kontakte QUAD Musikweidergabe og spÞrge.

    Senilix
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.408
    Antall liker
    12.896
    ESL-2905/2912 er nÊsten rene kopier af ESL-63, ligesom ESL-988/989 sÄ panelerne er de samme. Hvis du er i tvivl kan du jo kontakte QUAD Musikweidergabe og spÞrge.

    Senilix
    Da kunne jo firmaet kostet pÄ seg Ä fortelle en gammel mann det pÄ sin hjemmeside!?
    Stator panelene til ESL-2905/2912 har altsÄ bare endret farge?
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    114
    Antall liker
    115
    Hej Powerpoint,

    Ja, de kunne nok godt have gjort det lidt mere klart. Men som sagt kan man altid kontakte QUAD Musikweidegabe. Jeg er sikker pÄ de kan hjÊlpe dig.

    Du nÊvner at panelerne har anden farve i ESL-2905/2912. Er det fordi du hentyder til at du har set ESL-63 med sorte/kobber paneler? Hvis det er tilfÊldet sÄ er det fordi at det er et sÊt af de tidlige ESL-63. Som jeg husker det sÄ skiftede ESL-63 til de lyse/grÞnne paneler omkring serie nummer 11000-12000. Der skulle vÊre produceret omkring 35000 styk ESL-63 af QUAD UK i alt.

    Senilix
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.408
    Antall liker
    12.896
    Det er godt Ă„ hĂžre Senilix (liker ref. til Uderzo`s Asterix og Obelix :))
    Og ja, mine Quad ESL- 63 er fra 1986, og de har ikke grĂžnne paneler.
    Men mitt ESL-2905 par er noe yngre, og har grĂžnne paneler.
    Da skal jeg ta kontakt med QUAD Musikweidegabe.
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    114
    Antall liker
    115
    Hej Powerpoint,

    Senilix passer desvÊrre godt pÄ min mentale kapacitet og selvom min kone er ganske dejlig er hun ikke lÊngere helt ligesÄ ung som Littenix :love:

    Mit fÞrste sÊt ESL-63 har et serienummer omkring de 8000 og var med sorte/kobber paneler. Dem kÞbte jeg brugt i midt 80'erne og har dem stadig. Et af panelerne blev kort efter defekt og jeg bestilte et nyt som kom fra QUAD UK. Det var grÞnt. SÄ jeg havde et grÞnt panel imellem alle de sorte. Jeg har siden skiftet alle paneler. Det er en hÞjttaler som stÄr mit hjerte meget nÊr.

    Som en anekdote kan jeg fortÊlle at da min ESL-63 blev defekt ringede jeg til QUAD UK for at hÞre hvad der kunne vÊre galt. Jeg vidste pÄ det tidspunkt ikke det var et defekt panel. En sÞd dame svarede telefonen og jeg spurgte om jeg kunne komme til at tale med en som kunne hjÊlpe mig med min hÞjttaler. Hun svarede "one moment, here comes mr. Walker". SÄ jeg fik et minde for livet og hjÊlp af en meget flink mand.

    Senilix (som har 3 sĂŠt ESL-63 :oops:, I know...)
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    PA-One+ forsterkeren har fÄtt en del uker og timer pÄ seg nÄ, rÞrene er oppgraderte som beskrevet ovenfor, sammen med Era-1 spiller dette veldig fint og godt i mine smÄslitne Þrer. Dette er den fÞrste rÞrforsterkeren jeg har eid, det blir ikke den siste.

    Jeg har et lite spÞrsmÄl basert pÄ en liten frustrasjon til dere som er mer kjent med rÞr og rÞrforsterkere. I min er det en svak trafobrum pÄ venstre kanal som hÞres nÄr det ikke spilles musikk, ikke sÊrlig hÞyt eller spesielt forstyrrende, dog merkes den. Det som faktisk er til irritasjon, er en tidvis knitring og skraping i samme kanal, den kommer og gÄr og er ubehagelig Ä fÄ i Þret. Har byttet om pÄ rÞrene uten at det hjelper, byttet om pÄ kabler og prÞvd ulike utganger pÄ forsterkeren, uten at det hjelper nevneverdig. Har plassert den nÊrt og langt unna diverse strÞmkilder og tilsvarende, uten at det endres noe den ene eller andre veien.

    Er dette noe jeg bare mÄ leve med, eller er det noe jeg kan prÞve ut for Ä se om det blir en bedring? Eller mÄ den eventuelt pakkes ned og sendes over kanalen?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    ^^ Sobert og stilrent design! Hvordan er brukervennligheten? Du mÄ vel bruke fjernkontrollen til det meste pÄ en pre'en der. Vet du om den ogsÄ kan styre en CD-spiller av annet fabrikat?
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    497
    ^^ Sobert og stilrent design! Hvordan er brukervennligheten? Du mÄ vel bruke fjernkontrollen til det meste pÄ en pre'en der. Vet du om den ogsÄ kan styre en CD-spiller av annet fabrikat?
    Brukervennligheten er god den. Du kan styre kildevalg og volum fra fronten. Hifi world hadde ikke fÄtt med seg volumreguleringen i sin test. Volumet justeres gjennom skjulte touchkontrollere over/under displayet. Inngangsvelgeren sitter pÄ fronten ved siden av on/off-knappen.
    Regulering av balanse, gain pÄ hver inngang, eq etc styres fra fjernkontrollen i samspill med displayet.
    Fjernkontrollen styrer andre Quad-produkter. Vet ikke om den kan styre andre produkter. Tviler pÄ det.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke lest testen, men regner med den var bra. Det er sÊrlig tilt-funksjonen som skiller denne forforsterkeren fra alle andre. Hadde noe lignende pÄ en integrert Nad M3 for noen Är siden og syntes dette var nyttig. Det er ganske varierende klangbalanse mellom ulike innspillinger sÄ det Ä kunne justere litt med fjernkontrollen fra lytteposisjon er suverent.
     

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Henter en Artera Pre nÄ straks, gleder meg som bare det...:)
     

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Denne var en stor glede Ä pakke ut,...gedigen byggekvalitet. Den Äpnet bra opp etter noen timer og det vanskelig Ä gÄ til sengs :)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    gratulerer, vi venter spent pÄ lytteinntrykk, brukervennlighet und zu weiter...:)

    ...og bilder!
     

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Er det innafor Ä si at en pre har full kontroll? Det har denne, jeg er iafall imponert sÄ langt. Spiller pÄ A23 og kobler til rÞr snart...
    som bruker er du helt konge, du fjerner alt eller sÄ toucher du bare.....:) jeg sier bare at her har Quad laget et produkt som leverer og ikke flÄr oss,...har hatt mange tidligere og her har de levert et fantastisk design atter en gang som og lÄter eminent ...:)
     
    Sist redigert:

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    MÄ si at det har vÊrt en fryd Ä ha eid Artera pre i noen uker nÄ. Fabelaktig byggekvalitet og god lyd.
    Stram og Ă„pen klang i denne, og et phonotrinn som er det mest stĂžyfrie jeg har eid noen sinne.

    Vis vedlegget 683546
    Det er mulig litt placebo, men jeg begynte mitt eierskap med Artera med Glassplaten under som en plattform (tenkte det var logisk at elektronikken skal fÄ mest mulig luft), oppdaget at det var feil og satte den der den skal vÊre (pÄ toppen) uten Ä reflektere noe mer over det. Etter en stund sÄ fÞltes lyden som forandret og noe som manglet og tenkte over hva jeg har gjort av forandringer i det siste der dette var det eneste jeg hadde foretatt meg. Byttet tilbake og lyden endret seg tilbake til "normalen". Har egentlig overhodet ingen tro pÄ at dette er forskjellsgivende, dvs hjernen min lurer meg men Þrene mener nÄ dette sÄ da lar jeg den stÄ pÄ glassplaten.
     

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Artera Pre har bra phono, ingen spess grunn til outboard viss ikke du er sjuk :D
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan synes dere den innebygde tilten fungerer? Den er jo tenkt brukt for Ä utligne smÄ (og store) forskjeller/avvik i klangbalansen pÄ innspilt musikk. Dette synes jeg er et problem nÄr man spiller mye forskjellig musikk pÄ et rett-som-en-planke anlegg. Mye blir bra, noen fÄ utgivelser blir for basstunge og tilslÞrte. Og veldig mye blir magert og spisst. Det er her tilten kommer inn...
     

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Kobla opp RCA nÄ og herregud hvor mye mer jeg fÄr av allt...Quad og rÞr :)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Er godt fornĂžyd med lyden her nĂ„, veldig fornĂžyd faktisk. Men det er noe upraktisk med en bĂŠldiger varmeovn av en Klasse A-forsterker som okkuperer ‘halve’ stuegulvet her. Ser for meg et oppsett med en Artera pre og et par Classic 2 monoblokker pĂ„ mine Tannoyer. Er ikke redd for effekten, spiller egentlig ikke sĂ„ hĂžyt. SĂ„ 15 watt holder. Har litt lyst pĂ„ rĂžr, men et kortvarig forhold til en 845 SET gikk ikke sĂ„ bra. Den var alt for Ă„pen og lys i klangen. HĂ„per og tror at quad basert pĂ„ kt66 fĂ„r til en rundere og varmere klang enn det.

    Antar at Artera pre gÄr godt sammen med rÞrutstyret deres impedansemessig? Ofte sÄ er det jo rÞrpre pÄ transistor effekt som anbefales, her blir det motsatt.
     

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Moderne og gammelt i skjĂžnn harmoni :)
     

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314



    Handla inn et par Fyne F501 som er noe av det smarteste jeg har gjort,...superbillig og reale greier som gir fot :)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    MĂ„tte Ă„pne Ăžynene for Ă„ "se" om det jeg hĂžrte var sant. Utrolig bredde og dybde.
    Lurer pÄ om det er noe Ä hente pÄ Ä doble S2
    eller om den tanken er bare tull?

    IMG_20210202_203413.jpg
    IMG_20210202_213551.jpg
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    MĂ„tte Ă„pne Ăžynene for Ă„ "se" om det jeg hĂžrte var sant. Utrolig bredde og dybde.
    Lurer pÄ om det er noe Ä hente pÄ Ä doble S2
    eller om den tanken er bare tull?
    Kan jo hende det er noe Ä hente pÄ Ä gÄ opp til Z-serien? Har ikke hÞrt S-serien selv, men har Z-4.
     
  • Laster inn


DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Laster inn

Topp Bunn