Qobuz streaming tjeneste

Kommer du til å bli Qobuz kunde om det blir tilgjengelig i Norge?

  • Ja

    Stemmer: 160 78.8%
  • Nei

    Stemmer: 43 21.2%

  • Totalt antall stemmer
    203

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    378
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Kjører du 96 fra Spotify? Hvordan?
    Kjører via Usb dataplugg inn til dac , og usb type c fra mobil. Du kan også få bedre lyd via Bluetooth på nyere telefoner.
     
    Sist redigert:
    • Wow
    Reaksjoner: HoJ

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kjører via Usb dataplugg inn til dac , og usb type c fra mobil. Du kan også få bedre lyd via Bluetooth på nyere telefoner.
    Hvis du får 96kHz fra Spotify er ikke det på grunn av kablingen.
    Spotify leverer bare 320 kbps til oss kunder.
    Du har altså en test-versjon , eller resamler i avspilleren?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.577
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kjører via Usb dataplugg inn til dac , og usb type c fra mobil. Du kan også få bedre lyd via Bluetooth på nyere telefoner.
    Du har nok gjort noe feil. Flaskehalsen ligger i Spotify, uansett hvordan du overfører.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.577
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du får 96kHz fra Spotify er ikke det på grunn av kablingen.
    Spotify leverer bare 320 kbps til oss kunder.
    Du har altså en test-versjon , eller resamler i avspilleren?
    Test-versjonen gir "bare" 44.1 - så enten har han en ennå bedre versjon enn det eller så ligger det nok i at han har låst utgangssamlingen på 96kHz. Da ser det ut som at dacen spiller 96 - uansett hva den egentlig spiller.
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    378
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Her er usb datainngang på dac via telefonens usb
    Det er kansje mere sannsynlig at det er datamengden som synes på dac usb inn. Fra en pc kan det stå over 700. Det står jo verken 16 bit eller 24 bit på usb IMG_20220118_204909.jpg
     
    Sist redigert:

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    378
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Test-versjonen gir "bare" 44.1 - så enten har han en ennå bedre versjon enn det eller så ligger det nok i at han har låst utgangssamlingen på 96kHz. Da ser det ut som at dacen spiller 96 - uansett hva den egentlig spiller.
    Ja det tror jeg også
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.577
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Uansett, det er UMULIG å få 96kHz fra Spotify. Det er nok du som har låst sample rate på din pc.

    "Spotify Premium supports the compressed, lossy Ogg Vorbis audio format and streams at 320kbps when at the Very High setting. Other settings are Low (24kbps), Normal (96kbps), High (160kbps), and Automatic (adjusts depending on network connection)."
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.577
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kan man søke på oppløsning i Qobuz?
    Mye av det jeg finner ved første forsøk er 44kHz 24 bit, jeg vil se etter 96kHz også.
    ed: Fant det nå, fungerer fint.
    Qobuz er flere båtlengder foran de andre på tagging og søk for klassisk. Det var et av motivene mine for å velge Qobuz. Jeg tenker å beholde Spotify Premium.
    Qobuz leverer også i 192/24👍
    Screenshot_20220118-223217_Roon.jpg
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.027
    Antall liker
    533
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet om det har kommet flere norske album og kanskje også noe nyere musikk også?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Uansett, det er UMULIG å få 96kHz fra Spotify. Det er nok du som har låst sample rate på din pc.

    "Spotify Premium supports the compressed, lossy Ogg Vorbis audio format and streams at 320kbps when at the Very High setting. Other settings are Low (24kbps), Normal (96kbps), High (160kbps), and Automatic (adjusts depending on network connection)."
    Kbps er vel ikke samme som kHz?!?
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.190
    Antall liker
    1.061
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet om det har kommet flere norske album og kanskje også noe nyere musikk også?
    Tilsiget av ny norsk musikk er det ikke noe å si på - har ikke merket noe forskjell i forhold til f.eks. TIDAL. Men det er fremdeles veldig mangelfull bakkatalog fra en del norske plateselskap.
    PS: Jeg gikk ut fra at det var Qobuz du siktet til.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.577
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tilsiget av ny norsk musikk er det ikke noe å si på - har ikke merket noe forskjell i forhold til f.eks. TIDAL. Men det er fremdeles veldig mangelfull bakkatalog fra en del norske plateselskap.
    PS: Jeg gikk ut fra at det var Qobuz du siktet til.
    Enig, ny norsk musikk finnes det mye av, men Tidal har (naturligvis) mer av "gammel" norsk musikk.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Savner forslag til nye, særlig norske, låter. Savner også historie i Q. Likte Tidal bedre, sånn sett. Liker derimot IKKE T’s klussing med formatene.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Liker veldig godt at Roon tydeligvis har tatt til fornuften og ikke bare velger Tidal med Roon Radio. Ser ut til at den velger kilden med best oppløsning. Det har faktisk økt verdien av Qobuz for min del for når jeg hører noe jeg liker og legger inn i spillelista så er det Qobuz-versjonen i utgangspunktet. Var ikke slik tidligere.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    976
    Antall liker
    1.571
    Sted
    Hamar
    Qobuz til chromecast audio

    Noen flere som opplever hakking/glitching med qobuz over CCA og optisk ut?

    Funker fint opp til 24/48, men høyere enn det har problemer. Kan være problemet ligger i dacen (benchmark dac 1), men håper ikke det... Har ikke annen kilde å teste hires mot for øyeblikket.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    kjører airplay 2 og får hakking/knepp i lyden et par ganger i minuttet! har resatt etc men ingen forskjell! noen råd ?
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.564
    Antall liker
    7.519
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Qobuz til chromecast audio

    Noen flere som opplever hakking/glitching med qobuz over CCA og optisk ut?

    Funker fint opp til 24/48, men høyere enn det har problemer. Kan være problemet ligger i dacen (benchmark dac 1), men håper ikke det... Har ikke annen kilde å teste hires mot for øyeblikket.
    Husker det var flere som slet med Hires fra Qobuz i starten da det kom, og da ble det vel sagt at det krevde en del av maskinvaren til avspillerenheten - så det var ikke gitt at det fungerte uten hakking selv om enheten hadde tilgang til å avspille Hires.

    Men har hverken CCA eller Qobuz så får ikke testet selv
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.717
    Antall liker
    1.196
    Sted
    Siggerud
    Qobuz samarbeider ikke særlig godt med music services på Bluesound Node2, så jeg kjører bluetooth fra ipaden inntil videre.
    Spotify funker litt bedre på Bluesound, mens Tidal var helintegrert og problemfritt.

    Edit: presisering
     
    Sist redigert:

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Får et knepp hver gang ny låt skifter ( men det ligger i dac'en) Ingen problem så lenge det ikke kommer i låtene.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    976
    Antall liker
    1.571
    Sted
    Hamar
    kjører airplay 2 og får hakking/knepp i lyden et par ganger i minuttet! har resatt etc men ingen forskjell! noen råd ?
    Dette tilsvarer mitt problem over CCA. Airplay 2 via Sonos har ikke dette problemet, men usikker på hvor i kjeden nedsampling skjer i det tilfellet.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Dette tilsvarer mitt problem over CCA. Airplay 2 via Sonos har ikke dette problemet, men usikker på hvor i kjeden nedsampling skjer i det tilfellet.
    Ok kjører via Marantz ND8006 der Heos ikke dekker Qobuz
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Qobuz til chromecast audio

    Noen flere som opplever hakking/glitching med qobuz over CCA og optisk ut?

    Funker fint opp til 24/48, men høyere enn det har problemer. Kan være problemet ligger i dacen (benchmark dac 1), men håper ikke det... Har ikke annen kilde å teste hires mot for øyeblikket.
    Hadde ulyd på hi-res via optisk ut fra Bluesound Node 2i til Lyngdorf TDAI-2170. Det viste seg at optisk inn ikke håndterte spesielt høy båndbredde, så å bytte til coax løste problemet.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    976
    Antall liker
    1.571
    Sted
    Hamar
    Hadde ulyd på hi-res via optisk ut fra Bluesound Node 2i til Lyngdorf TDAI-2170. Det viste seg at optisk inn ikke håndterte spesielt høy båndbredde, så å bytte til coax løste problemet.
    Hmm. Kan være jeg må teste med en annen streamer etterhvert, som går over coax.

    Benchmark skal takle 24/192, og CCA skal ta 24/96. Spiller derfor med maks 24/96, men det hakker på både 88.2 og 96 uansett.

    Tidal nekter å spille via CCA på mer enn 16/44.1, så det er heller ikke noen løsning.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    976
    Antall liker
    1.571
    Sted
    Hamar
    Har ikke Sonosen coax ut?
    Joda, og Sonos er koblet til. Men noe av planen var å teste ut hires via CCA...

    Qobuz virker noe mindre stabil enn tidal via Sonos forøvrig. En del problemer med at den ikke vil spille hele låter, og heller skipper videre etter 10-15 sekunder.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.190
    Antall liker
    1.061
    Torget vurderinger
    1
    Qobuz virker noe mindre stabil enn tidal via Sonos forøvrig. En del problemer med at den ikke vil spille hele låter, og heller skipper videre etter 10-15 sekunder.
    Det fenomenet med at Qobuz skipper etter kort avspilling av hvert spor er et fenomen jeg kjenner igjen. Qobuz legger i mange tilfeller ut album før utgivelsesdato, og da er det ofte bare tilgjengelig korte "preview" av hver låt. Og i mange tilfeller er ikke albumet ikke tilgjengelig for avspilling i det hele tatt.
    Jeg bruker "Labelsøk" i Qobuz hver fredag på noen titalls plateselskap for å søke etter nyutgivelser, og lagrer de utgivelsene jeg finner interessant som favoritter. Og enkelte ganger er utgivelser som ikke er utgitt enda tilgjengelig for avspilling fra labelsøket, men ikke når de velges i ettertid under favoritter - ikke før utgivelsesdatoen er der.

    Nå er det gjerne ikke dette fenomenet du opplever, men ville bar nevne det i tilfelle du har oversett det. Selv var jeg ikke oppmerksom til å begynne med at det bare var korte preview som var tilgjengelig, og trodde det var et teknisk problem
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    976
    Antall liker
    1.571
    Sted
    Hamar
    Det fenomenet med at Qobuz skipper etter kort avspilling av hvert spor er et fenomen jeg kjenner igjen. Qobuz legger i mange tilfeller ut album før utgivelsesdato, og da er det ofte bare tilgjengelig korte "preview" av hver låt. Og i mange tilfeller er ikke albumet ikke tilgjengelig for avspilling i det hele tatt.
    Jeg bruker "Labelsøk" i Qobuz hver fredag på noen titalls plateselskap for å søke etter nyutgivelser, og lagrer de utgivelsene jeg finner interessant som favoritter. Og enkelte ganger er utgivelser som ikke er utgitt enda tilgjengelig for avspilling fra labelsøket, men ikke når de velges i ettertid under favoritter - ikke før utgivelsesdatoen er der.

    Nå er det gjerne ikke dette fenomenet du opplever, men ville bar nevne det i tilfelle du har oversett det. Selv var jeg ikke oppmerksom til å begynne med at det bare var korte preview som var tilgjengelig, og trodde det var et teknisk problem
    Er ikke det samme. F.eks springtime in New York med bootlegs av Dylan. Skipper fra qobuz over Sonos, men funker via airplay.

    Håper previews er skikkelig merket?
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.190
    Antall liker
    1.061
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke det samme. F.eks springtime in New York med bootlegs av Dylan. Skipper fra qobuz over Sonos, men funker via airplay.

    Håper previews er skikkelig merket?
    De er ikke tydelig merket. Men på en annen side har jeg inntrykk av at det stort sett er under labelsøk du får opp disse utgivelsene som ikke er utgitt enda, og da er utgivelsesdato den tydeligste indikasjonen, i tillegg til at spilletiden i Now playing-vinduet er oppgitt til 30 sekund
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.717
    Antall liker
    1.196
    Sted
    Siggerud
    Etter 4 dagers plunder fikk jeg Qobuz inn på Bluesounden. Endret kontoen fra @online.no til @gmail.com og det løste problemet øyeblikkelig.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    976
    Antall liker
    1.571
    Sted
    Hamar
    Hvilket album er dette? Finner ikke "To Ramona" på Springtime in New York
    Godt poeng. Ser den heller ikke på qobuz, men den kommer i Sonos.

    Dette er starten av albumet slik det ser ut via Sonos.
    73C7DBEB-F933-4F57-AF89-97ED6209DB09.jpeg
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.190
    Antall liker
    1.061
    Torget vurderinger
    1
    Godt poeng. Ser den heller ikke på qobuz, men den kommer i Sonos.

    Dette er starten av albumet slik det ser ut via Sonos. Vis vedlegget 785941
    Hvilken strømmetjeneste er det du benytter der (i Sonos)? Eller er det en versjon som er lagt inn på en server?
    Jeg ser at det eksisterer ulike versjoner av det albumet, og på alle de strømmetjenestene jeg har (TIDAL, Qobuz, Spotify, Apple Music, Youtube Music og Deezer) er det bare 2-CD-utgaven, og den har en helt annen liste der To Ramona ikke er med. Den listen du presenterer her ser ut til å være identisk med fullversjonen med 5 CDer, og den finner jeg ikke på noen strømmetjeneste.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    976
    Antall liker
    1.571
    Sted
    Hamar
    Hvilken strømmetjeneste er det du benytter der (i Sonos)? Eller er det en versjon som er lagt inn på en server?
    Jeg ser at det eksisterer ulike versjoner av det albumet, og på alle de strømmetjenestene jeg har (TIDAL, Qobuz, Spotify, Apple Music, Youtube Music og Deezer) er det bare 2-CD-utgaven, og den har en helt annen liste der To Ramona ikke er med. Den listen du presenterer her ser ut til å være identisk med fullversjonen med 5 CDer, og den finner jeg ikke på noen strømmetjeneste.
    Det er qobuz slik den kommer opp i Sonos. Men låtene funker ikke annet enn første ~15 sekunder.

    Edit: Antar det er de "ekstra" låtene som er slik, har ikke sjekket nøye. Deler av albumet spiller som normalt.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn