Qobuz streaming tjeneste

Kommer du til å bli Qobuz kunde om det blir tilgjengelig i Norge?

• Ja

Stemmer: 143 83.1%
  • Nei

Stemmer: 29 16.9%

• Totalt antall stemmer
    172

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• YesJens

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    1.532
    Sted
    Under stjernene
    Hver sin lyst, vi lever i et fritt land 🙏
    Står PC med batteri koblet til 230V

Reiser på ferie uten å trekke ut kontakten - Trønderbladet (tronderbladet.no)

Har praktisert med å trekke ut støpslene i 50+ år.
    En annen ting er at noen duppeditter lyder bedre når den får en hvilepause;)

XX can be connected to mains permanenly. However, we do recommend that yoy completelt turn of and dicconnect your system every 10 - 14 days.
    (Cliff Orman)

At det har noe for seg kan jeg skrive under på, selv om jeg ikke er så hissig på 2 uker.

helvax

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Antall liker
    247
    Sted
    Viken
    Her trekkes aldri noe ut eller slås av via sikring. Joda, setter på standby - har fungert utmerket i 30+ år :) Går noe galt i en enhet så kobler sikring automatisk ut (har fått oppleve det også).

F.eks iMac Pro har stått på kontinuerlig siden kjøpsdato (en av de første som ble solgt). Har restartet den når oppdatering krever det, men ellers har den stått på kontinuerlig (slukker skjerm etter en viss tid uten aktivitet automatisk).
    Veldig imponerende. Da har du ikke min nevrose.
    Merker at det er en ulempe å ha slike el.ting som man er glad i, redd for, og som ikke bare kan erstattes - gamle brukte ting er bedre enn gull her i gården:)
    Her er nerdene helt sikkert veldig forskjellige.
    Merker selv, at jeg har blitt så urolig for lynnedslag. Det irriterer meg litt, men… det er jo en annen tråd. Følger med på lyn.met.no, slår av, og drar ut strømkontakter, hver gang torden nærmer seg.
    Lyn har også blitt så vanlig de siste somrene.
    Og alle kontakter ute når huset forlates over natten.

• Liker
    Reaksjoner: TGB

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    1.128
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Her jeg bor har man skikkelig håndtering av ville ting på strømnettet før det går inn i sikringsskapet. Så lyn og lignende er helt problemfritt (selv om det går rett i strømnettet. Bor i leilighetskompleks, lydnedslag i strømnettet i nabolaget gikk helt fint (ingenting kom inn til sikringsskapet engang). Strømmen gikk for en periode.

Skulle verden være kjip og alt går i dass; så har man innboforsikring :) Har ikke litt bekymring for dette engang.

Naturligvis er det lov å bruke litt sunn fornuft, men faktum er at dingsene ikke har godt av å trekke inn/ut strømpluggen hele tiden. Ender i kortere levetid.

Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Antall liker
    1.444
    Slår av strøm til AV produkter hver kveld når det er tid for køya - har ikke opplevd noen begrenset levetid, har vel gjort det nå i 20 år.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    274
    Trekker ut plugger til det meste hver kveld, og alt når det tordner. Har ikke hatt begrenset levetid pga dette, men derimot en rekke tilfeller av oppbrendt utstyr på hytta, inkludert en episode der en ADSL-splitter hoppet av veggfestet og kabelen etterlot et svart strek av sot på veggen! Kjøleskap, dimmere og varmekabeltermostater var også forbruksvare en periode!

Så livsvisdommen å trekke ut av dette er at ting er svært forskjellig i rurale og urbane strøk.

Norway1000

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Antall liker
    41
    Flaks jeg forskuddsbetalte for ett år i Mai, så slipper jeg å spare noen kroner før neste år👌🏻😂
    Mottok e-post hvor de skriver at man kan få lavere pris nå, men finner ikke ut hvordan man gjennomfører det i praksis... , noen tips? ;

This change will take effect on your next renewal date, May 26, 2022. Your subscription details will be updated simultaneously in your account.

Don't want to wait? You can take out a 12-month Studio Premier subscription today at the new price. A prorated discount on your current subscription will be applied to your cart.

mk1classic

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    483
    Sted
    Sandvika
    Har du prøvd å logge deg inn på din Qobuz konto (nettsiden) og sett på opsjonene under ditt abonnement? Der kan du bytte "Streaming plan".

StefanR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Antall liker
    374
    Sted
    Orkanger
    Når jeg forsøker å bytte får jeg bare beskjed om at jeg vil få to parallelle abonnement. Jeg slapper av til neste år og håper de ekstra kronene jeg betaler inn går til artistene som den barmhjertige samaritan jeg er. 🤡

Craylock

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Antall liker
    61
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg forsøker å bytte får jeg bare beskjed om at jeg vil få to parallelle abonnement. Jeg slapper av til neste år og håper de ekstra kronene jeg betaler inn går til artistene som den barmhjertige samaritan jeg er. 🤡
    Trickel down er visst avslørt som bløff, men justerer de ikke dette automatisk?

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    3.385
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Teller på knappene om Qobuz skal innlemmes i familiens streamingtjenester. Bruker Spotify i dag og synes grensesnitt og kunstig intelligens fungerer svært godt. De skulle jo begynne med HIFI/ High Res også. Det lar tydeligvis vente på seg.

HoJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    3.909
    Sted
    Stavanger
    Spotify Hifi kommer før nyttår, veldig fornøyd med qobuz, men vs Spotify så er det mye musikk de ennå ikke har.

bruce2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Antall liker
    82
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har prøvd qobuz en stund. Lydkvaliteten oppleves som et lite hakk bedre enn Tidal. Men jeg merker at jeg ikke utforsker så mye ny musikk som før. Tidal sine spillelister passer nok meg bedre. For et par uker siden sa jeg jatakk til et graris prøve abn på Tidal. Nå har jeg begge. Merker at jeg nesten bare bruker Tidal.

seh

Medlem
    Ble medlem
    04.01.2007
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er i USA for tiden og forsøker å bruke QobuZ sin app på ipad for å spille musikk. Det er ufattelig ustabilt. Kan hvis jeg er heldig spiller en låt før det stopper opp. Hjemme spiller jeg qobuz via Roon og har ikke merket noe. Ikke så mange måneder siden jeg bytter fra TIDAL til qobuz og kan ikke huske å ha hatt det problemet tidligere. Noen som har erfaring med hva som virker her i USA?

HoJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    3.909
    Sted
    Stavanger
    Qobuz der musikken er lastet ned fungerer langt dårligere enn med tidal. Uten tvil.

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    714
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    0
    Da har jeg rotet meg til å aktivere en gratis mnd med Qobuz.

Etter å ha lest tilbake en del sider så finner jeg ingen eksempler på "ekte hi-res". Med det så tenker jeg på filer som ikke bare er oppskalert "low-res", men faktisk innehar mer informasjon enn formater < 44/16.
    Hi-res betyr jo bare at man har mer data for å beskrive musikken, ikke nødvendigvis at musikken har bedre lyd (bedre dynamikk, åpnere lydbildet, lavere støygulv etc).
    Jeg testet rask Supertramp og Kari Bremnes.Siden det er lenge siden jeg har brukt tid i sweetspotten så kan det fort være årsaken til at jeg likte de to.

Noen som har funnet album som faktisk er bedre en Tidal Hifi?

edit: rettet noen skriveleif

Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Antall liker
    1.444
    Den siste jeg handlet på Qobuz var den nye remasteren til Tom Petty - Angel Dream - 96/24, god mastering.

Plot spectrum i Audacity viser at det finnes en del over cd utgaven, på en del låter.

YesJens

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    1.532
    Sted
    Under stjernene
    I følge Steven Wilson er The Steven Wilson Remixes Yes er det brukt 96kHz/24bit.
    TSWRY består av Yes (etter manges mening) beste album:
    The Yes album, Fragile, Close to the Edge, Tales from topograpic oceans og Relayer.

Den er utgitt som en LPboks og kan også kjøpes på Qobuz som 96/24. I tillegg ligger den som 44,1/16 på Qobuz, av en eller annen grunn er den forsvunnet fra min Tidal
    Med andre ord en sjelden mulighet å sammenligne analog mot 96/24 og 44,1/16 da samme remix er brukt.

MrSpock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Antall liker
    1.444
    Masse Pink Floyd Hires dukket opp - tester The Wall, låter fint. Er kanskje Immersion versjonene?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn