Qobuz streaming tjeneste

Kommer du til å bli Qobuz kunde om det blir tilgjengelig i Norge?

  • Ja

    Stemmer: 160 78.8%
  • Nei

    Stemmer: 43 21.2%

  • Totalt antall stemmer
    203

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.824
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Iflg avstemming over her er jo talen klar (nesten 90%) ønsker seg dette! Mangler bare at dette kunne bli
    folkelig lett og tilgjengelig her på berget😉
    Men dette er jo så knotete ennå, ser det er mange som sliter med mye rart🤪
    Typisk fransk😎 Omtrent som å mekke på fransk bil spør du meg😉😂

    gismo
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan får dere betalingene til å fungere? Jeg får beskjed om at betalingsmetoden må samsvare med landet kontoen er registrert i. Det samme gjelder når jeg prøver å betale med PayPal. Landet PayPal kontoen er registrert i samsvarer ikke med landet qobuz kontoen er registrert i. Frustrerende. Blir ikke godkjent av qobuz.
    Kan være det har satt opp en test i systemet nå, men at de ikke gjøre noe med dem som allerede er registert.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Hvordan får dere betalingene til å fungere? Jeg får beskjed om at betalingsmetoden må samsvare med landet kontoen er registrert i. Det samme gjelder når jeg prøver å betale med PayPal. Landet PayPal kontoen er registrert i samsvarer ikke med landet qobuz kontoen er registrert i. Frustrerende. Blir ikke godkjent av qobuz.
    Kan være det har satt opp en test i systemet nå, men at de ikke gjøre noe med dem som allerede er registert.
    Sannsynligheten virker stor for at de har gjort noe sånt ja. Synd, for lydkvaliteten virker endel bedre enn Tidal det lille jeg har hørt.
     

    *RBJ*

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2009
    Innlegg
    127
    Antall liker
    59
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    12
    VPN og registrering går fint, men betaling funker ikke. Fikk bekreftet dette fra Qobuz sist uke, så lenge kort/paypal er knyttet til adresse i Norge så får man ikke bruke denne streamingtjenesten.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Jeg syns det er ergerlig at man ikke kan velge den streaming tjenesten man selv ønsker pga rettigheter. Musikerne får jo betalt når vi hører på deres musikk uansett om det er gjennom Tidal eller Qobuz.

    Det fins et amerikansk viruelt forbetalt kredittkort som passer bra til dette formålet, men det er ikke superbillig å bruke. Kommer visstnok med en US adresse.

    https://www.usunlocked.com
     
    Sist redigert:

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.709
    Sted
    London
    Jeg syns det er ergerlig at man ikke kan velge den streaming tjenesten man selv ønsker pga rettigheter. Musikerne får jo betalt når vi hører på deres musikk uansett om det er gjennom Tidal eller Qobuz.
    Dette er nok regulert av avtalene Qobuz har med diverse plateselskaper (ja, de eksisterer fremdeles :)) - de regulerer basert på geografi på samme måte som film/TV. Det er også lokale problemer med ting som MVA og liknende som selskap må ta hensyn til og betale til hvert land de opererer i. Jeg jobbet i ett selskap som leverte videostreaming, og vi hadde disse problemene å ta hensyn til...

    Var selv bruker av Qobuz en lang tid. Gav dem opp pga ungene. De vil ha app på egne telefoner og streameren ved soverommene. Med det oppsettet Qobuz har, fungerer det ikke for en familie, og det ble Spotify. men må si Qobuz har god lyd og veldig brukervennlig via Yamaha MusicCast som vi bruker her i huset.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Jeg syns det er ergerlig at man ikke kan velge den streaming tjenesten man selv ønsker pga rettigheter. Musikerne får jo betalt når vi hører på deres musikk uansett om det er gjennom Tidal eller Qobuz.
    Dette er nok regulert av avtalene Qobuz har med diverse plateselskaper (ja, de eksisterer fremdeles :)) - de regulerer basert på geografi på samme måte som film/TV. Det er også lokale problemer med ting som MVA og liknende som selskap må ta hensyn til og betale til hvert land de opererer i. Jeg jobbet i ett selskap som leverte videostreaming, og vi hadde disse problemene å ta hensyn til...
    Dette hadde ikke vært noe problem for meg om lydkvaliteten hadde vært like bra på Tidal sammenlignet med Qobuz. Men det er den ikke. MQA legger jeg til side når jeg prater om lydkvalitet nå ettersom det ikke er mange innspillinger som har MQA, og dessuten er det et kontroversiellt tema i seg selv. På 44/16 innspillinger er Qobuz bedre uten tvil.

    Kanskje plateselskapene burde sette større krav til Tidal så de kommer opp på samme nivå som Qobuz. Tidal er ikke helt på hardisk/cd nivå, så man kan jo håpe at noe skjer med Tidal sånn sett.
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.709
    Sted
    London
    Jeg syns det er ergerlig at man ikke kan velge den streaming tjenesten man selv ønsker pga rettigheter. Musikerne får jo betalt når vi hører på deres musikk uansett om det er gjennom Tidal eller Qobuz.
    Dette er nok regulert av avtalene Qobuz har med diverse plateselskaper (ja, de eksisterer fremdeles :)) - de regulerer basert på geografi på samme måte som film/TV. Det er også lokale problemer med ting som MVA og liknende som selskap må ta hensyn til og betale til hvert land de opererer i. Jeg jobbet i ett selskap som leverte videostreaming, og vi hadde disse problemene å ta hensyn til...
    Dette hadde ikke vært noe problem for meg om lydkvaliteten hadde vært like bra på Tidal sammenlignet med Qobuz. Men det er den ikke. MQA legger jeg til side når jeg prater om lydkvalitet nå ettersom det ikke er mange innspillinger som har MQA, og dessuten er det et kontroversiellt tema i seg selv. På 44/16 innspillinger er Qobuz bedre uten tvil.

    Kanskje plateselskapene burde sette større krav til Tidal så de kommer opp på samme nivå som Qobuz. Tidal er ikke helt på hardisk/cd nivå, så man kan jo håpe at noe skjer med Tidal sånn sett.
    Det tror jeg ikke vil skje på kort sikt. Tidal er nå del-eid av Sprint, og vil nok bli mer tilpasset mobil-markedet med fokus på lyd og brukervennlighet for mobil...
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Jeg syns det er ergerlig at man ikke kan velge den streaming tjenesten man selv ønsker pga rettigheter. Musikerne får jo betalt når vi hører på deres musikk uansett om det er gjennom Tidal eller Qobuz.
    Dette er nok regulert av avtalene Qobuz har med diverse plateselskaper (ja, de eksisterer fremdeles :)) - de regulerer basert på geografi på samme måte som film/TV. Det er også lokale problemer med ting som MVA og liknende som selskap må ta hensyn til og betale til hvert land de opererer i. Jeg jobbet i ett selskap som leverte videostreaming, og vi hadde disse problemene å ta hensyn til...
    Dette hadde ikke vært noe problem for meg om lydkvaliteten hadde vært like bra på Tidal sammenlignet med Qobuz. Men det er den ikke. MQA legger jeg til side når jeg prater om lydkvalitet nå ettersom det ikke er mange innspillinger som har MQA, og dessuten er det et kontroversiellt tema i seg selv. På 44/16 innspillinger er Qobuz bedre uten tvil.

    Kanskje plateselskapene burde sette større krav til Tidal så de kommer opp på samme nivå som Qobuz. Tidal er ikke helt på hardisk/cd nivå, så man kan jo håpe at noe skjer med Tidal sånn sett.
    Det tror jeg ikke vil skje på kort sikt. Tidal er nå del-eid av Sprint, og vil nok bli mer tilpasset mobil-markedet med fokus på lyd og brukervennlighet for mobil...
    Nei, da er det ikke så mye å håpe på. Man skulle jo ønske at et konsern som Harman eller lignende hadde vært på eiersiden.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser de trakk penger per 9 Februar fra min paypal konto, og jeg har fortsatt tilgang til strømningstjenesten på mobilappen nå.
    Qobuz over Tidal med Roon er min erfaring i det siste, da Tidal har hatt en del nede tid i perioder (klassisk nede på søndagskveld når man endelig setter seg ned for å lytte litt..)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Noen som bruker Qobus på mobil? Tips på hvordan man får installer app mottas med takk.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Nei, ikke når du har norsk konto/bruker.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Gjorde et kjapt forsøk sist jeg var i Nederland med play store, men det fungerte ikke. Kan være jeg ikke skrudde av 4G...
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Den linken fungerte bra, takker.
     

    Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.305
    Antall liker
    795
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Blir det noe av at Qobuz blir tilgjengelig i Norge ?
     

    1simen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    88
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Jeg ga opp venting på lansering i norge og opprettet bruker med vpn & paypal - Funker veldig bra med Roon og sammen med Tidal blir dette nær perfekt!
    Er bare en ting og ikke noen stor greie, men kunne tenkt meg å også få lastet Qobuz-appen fra App-store. Denne kommer imidlertid ikke opp uten å bruke vpn, og med vpn får jeg ikke lastet ned pga registrert i norge - er det noen som har noen løsning for dette? (Mener å huske at Qobuz appen tidligere var tilgjengelig for nedlastning i norge, men virker som dette isåfall er fjernet).
     

    1simen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    88
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    536
    Antall liker
    771
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6

    W1ll1eTheP1mp

    Medlem
    Ble medlem
    06.05.2020
    Innlegg
    19
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet hvordan jeg kan ordne meg Qobuz? Skal brukes med Roon
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Noen som vet hvordan jeg kan ordne meg Qobuz? Skal brukes med Roon
    Jeg brukte Tunnel Bear (Gratis VPN 1500Mb per måned) med oppkobling i USA.
    Deretter betale jeg med Paypal (Det er et norsk MasterCard som er registert på Paypal)
    Når det gjelder avspilling benytter jeg Roon. Det er ikke mulig å laste ned Qobuz appen fra Apple eller Google, men fra 3.parts arkiver. Men man trenger ikke noe VPN for avspilling. Kun ved betjening av abonnement på nettsiden deres.
     

    Emmashifi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.08.2020
    Innlegg
    66
    Antall liker
    29
    Sted
    Oslo
    Prøvde Qobuz Studio idag med vpn, 3 part app nedlasting. Har hatt spotify premium , tidal hifi og deezer hifi i lengre tid. Trenger bare Qobuz videre ser jeg. Best lyd og bra app (android her) synes jeg, fint med nedlasting til offline bruk. 24/192 er det begrenset innhold av, men 24/96 er det mye av. Supert! Ventet lenge på dette!
     

    Emmashifi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.08.2020
    Innlegg
    66
    Antall liker
    29
    Sted
    Oslo
    Har ventet et par år på dette, klarer en liten stund til :)
    Da jeg fikk den må ha invitasjon test meldingen så klarte jeg ikke mer venting😄 Kobler vekk laptopen og her, trenger ikke den heller lengre til lytting.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser fra supportsidene til Qubuz at det ikke tilbys i Norge enda, men jeg ser også dette:

    " When you create your Qobuz account in one of those 12 countries, your account will be linked to that country. Once connected to your account, you can use Qobuz anywhere in the world. "

    Betyr ikke det at hvis du kjenner noen i ett av de landene så kan de opprette konto for deg så kan du ta over kontoen selv om du bor i Norge, uten VPN?
     

    Sgt Pepper

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.07.2016
    Innlegg
    177
    Antall liker
    325
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg opprettet konto når jeg var hos svigers i Frankrike for noen år siden.
    Har fungert lytefritt siden dengang her hjemme. Appen også.
    Hei AM

    Er det mulig å bestille en Qobuz konto for eksempel via en VPN og siden logge seg på med normalt norsk internet service? Eller må en altid bruke VPN?

    vh

    S
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei AM

    Er det mulig å bestille en Qobuz konto for eksempel via en VPN og siden logge seg på med normalt norsk internet service? Eller må en altid bruke VPN?

    vh

    S
    Jeg leser det som at når kontoen er opprettet så kan du bruke den fra hvorsomhelst i verden.

    " When you create your Qobuz account in one of those 12 countries, your account will be linked to that country. Once connected to your account, you can use Qobuz anywhere in the world. "
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Får ikke lastet ned appen på mobilen uten VPN
    Bruker Roon Nucleus+ , innlogget der både på Tidal og Qobuz. Ikke noe problem da. Bruker Roon Remote på mobilen for å styre musikken.

    Hilsen

    Jens
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Hittils har man måtte "lure" systemet med å bruke en VPN som sier at du ikke er norsk. Dette fungerte for meg helt til dem oppdaget at jeg betalte fra en norsk konto. Den dagen Qobuz får ordnet lisensiering sin og betaler Tono avgiften så vil det bli fritt tilgjengelig i Norge. Det virker som om dette er i prosess iflg nyhetene man finner på nett.

    -BB-
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Får ikke lastet ned appen på mobilen uten VPN
    Bruker Roon Nucleus+ , innlogget der både på Tidal og Qobuz. Ikke noe problem da. Bruker Roon Remote på mobilen for å styre musikken.

    Hilsen

    Jens
    Med Sonos så slipper jeg lokal klient så da er vel ikke det et problem?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn