Er også helt enig! Har selv P5 og kunne ikke tenke meg å bytte dem til noe annet. Det måtte i så fall være om jeg arvet en rik onkel i Amerika og fikk råd til QLN Reference 9...Vis vedlegget 1119078
Her fortsetter Qln P5 med å skape musikalsk magi. Musikken gnistrer og funkler, det er vakkert, oppløst med en livaktig og engasjerende spillestil.
Kom over en anmeldelse av P5 i Stereo+ for noen år tilbake og må si meg enig i at dette er «en av de beste høyttalerne vi har lånt øret til»: https://joom.ag/JGTd/p46
Jeg tør ikke lytte til Reference 9Er også helt enig! Har selv P5 og kunne ikke tenke meg å bytte dem til noe annet. Det måtte i så fall være om jeg arvet en rik onkel i Amerika og fikk råd til QLN Reference 9...
Den tabben har jeg gjortJeg tør ikke lytte til Reference 9![]()
Hei om du ønsker kan du ringe til meg på 90762967 TerjeHei folkens,
Skriver på vegne av en hifi-bekjent, rettere sagt min far. Han vurderer et par QLN Prestige 3 etter ekstremt mye positiv omtale både her på forumet og i reviews rundt omkring på nettet. Det virker nesten som Prestige-serien er en litt skjult perle som spiller langt over prisklassen sin når det kommer til musikalitet og formidling.
Per i dag har han et par første generasjon Sonus Faber Olympica 1. Tonalt liker han veldig godt den varme klangen og den flotte mellomtonen SF er kjent for. Samtidig føler vi kanskje at Olympica-serien er litt mer “moderne SF” kontra de eldre Franco Serblin-designene. Diskanten oppleves ikke like raffinert, avrundet og organisk som på eldre SF-modeller, og ved litt over normalt volum kan det bli litt lyttetretthet.
Som referanse eier jeg selv Electa Amator III, og de spiller etter min smak i en helt annen liga når det gjelder kropp, varme og fylde i mellomtonen, samt en roligere og mer naturlig topp. Kanskje ikke like nøytrale over hele frekvensområdet, men utrolig musikalske og organiske. Det er egentlig den typen lyd han liker aller best. Problemet er bare at EA3 ligger langt over budsjettet hans.
Så dukket det plutselig opp en mulighet til å bytte Olympica 1 mot et par QLN Prestige 3 med et ganske fair mellomlegg.
Det jeg lurer på er egentlig:
• Hvordan vil dere beskrive klangsignaturen til QLN Prestige 3?
• Kan de minne om eldre varme SF-modeller, eller går de mer i retning Dynaudio med den raffinerte/esotar-aktige toppen?
• Er de varme og behagelige over tid, eller mer nøytrale og ærlige?
• Hvor stor oppgradering vil dere si dette er fra Olympica 1 Gen 1?
• Er Prestige 3 faktisk på nivå med – eller kanskje bedre enn – EA3 på enkelte områder?
Han har allerede en PrimaLuna Evo 300 integrert, som jeg ser for meg bør være en veldig god match med QLN.
Tar veldig gjerne imot erfaringer fra folk som har eid eller hørt QLN over tid![]()
Kunne du delt noe lytte inntrykk av mk2? Hvis du har erfaring med begge versjoneneGrattis! Her testes mk2 om dagen og det er definitivt ikke noe å utsette på de![]()
Riktig beskrivelse IMO, hadde MK1-Mer romantisk og på den varme siden av nøytral-MK2 virker å være noe mere oppløst, transparent og dynamikken virker å være bedre med raskere transienter. Nå skal jeg være litt forsiktig med de antagelsene, jeg hadde helt annen elektronikk enn på Oslo Hi Fi show hvor jeg hørte MK2 , men var litt sånn "wow,sånn fikk jeg de ihvertfall ikke til hos meg, her er mer av det jeg savnet ! "Deretter fortalt Terje meg at det var en generasjon som nettopp var lansert. Mer livlig og litt mer "sprut", det savnet jeg på MK1! Jeg benyttet forsåvidt en del forskjellig elektronikk, både rør og transistor. Begge deler funker forøvrig gull, men jeg lurer på om jeg holder en knapp på rørforsterkeri med denne modellen. SvenskeHar bare hørt mk1 på messer og i butikk, så det er litt tynt grunnlag. Men sånn jeg husker det, virker den mer åpen og «nøytral». Mer futt - mindre (men fortsatt litt) romantisk.