QLN

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Gratulerer, særdeles spennende.
    Lasse
     

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    281
    Nydelig finish i walnut piano.

    Litt satt ut av både lyd og finish den første timen. Vil ikke konkludere for tidlig her, men wow....

    Høyttalerne er bare satt tilfeldig på plass og er selvsagt ikke innspilt. Nå skal dette få gå seg til før jeg begynner å se nærmere på plassering o.l.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    281
    Mitt inntrykk er at de spiller veldig bra på moderat volum og heller ikke endrer karakteristikk eller blir ubehagelige å høre på når man "drar på litt".
    Dette er noe av det første som slo meg også når jeg nå har fått på plass QLN. Dette spiller engasjerende/levende på lavt/moderat nivå som er en undervurdert kvalitet.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Grattis med nye høyttalere!! Var en tur innom AudioAkt her om dagen å fikk litt input av utstillings modellen hans, QLN Sonora står på shortlisten den dagen det evnt blir snakk om noe bytte...

    mvh
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    553
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Nydelig finish i walnut piano.

    Litt satt ut av både lyd og finish den første timen. Vil ikke konkludere for tidlig her, men wow....

    Høyttalerne er bare satt tilfeldig på plass og er selvsagt ikke innspilt. Nå skal dette få gå seg til før jeg begynner å se nærmere på plassering o.l.
    Meget lekker finish:) Gratulere så mye👍🏻
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.930
    Antall liker
    4.479
    Torget vurderinger
    1
    Og ingen vil kjøpe mine gode gamle Classic Series Prestige... :(
     

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    281
    Etter en uke med P5 har jeg begynt å få ett inntrykk av QLN Prestige 5. Har nok ikke fått mer enn 30+ timer innspilling på dem og det vises på elementene som ikke viser mye bevegelse enda.

    Noe av det som har overrasket meg mest sålangt er en mellomtone som ikke bare er på høyde med Sonus Faber Elipsa SE (min favoritt høyttaler før mitt bekjentskap med P5), men ett hakk eller to bedre etter min mening. P5 presenterer streng instrumenter på en overraskende troverdig måte og fremstår som en mer oppløst høyttaler. I tillegg er P5 en vesentlig hurtigere høyttaler og dette vil nok bli enda mer hørbart når ht er innspilt og plassert riktig i rommet. Hadde forventet/fryktet en mer bass fokusert høyttaler, men heldigvis er det ikke ett problem hos meg. Dette er rett og slett en GODT balansert høyttaler etter min smak og jeg leker med tanken om dette er min siste high end høyttaler. Dette er en lite troverdig tanke for oss i denne hobbyen, men har ikke tenkt de tanker før på noen høyttaler så det er ett godt tegn. Dette er ikke en høyttaler for dem som foretrekker "Focal" sounden, men er heller ikke like pen og pyntelig som Harbeth. Høyttaleren er ærlig, men har en balanse som gjør at den ikke fullstendig kræsjer en dårlig innspilling. Må nok leve med høyttaleren noen mnd før jeg kan endelig konkludere, men foreløpig er dette en innertier for min del. Den har de samme musikalske egenskapene til de imponerede Sonus Faber Elipsa SE, men har mer finesse etter min mening og mer riktig balanse i lydbildet.
     

    Vedlegg

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    553
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Supert at du er fornøyd😀
    Ser du bruker ISO acoustics istede for spikes/puck løsningen som følger med.
    Fikk du testet det opp mot hverandre?
    Personlig er jeg ofte ikke så begeistret for spikes, og velger stor sett fininte element Ceraball.
    Hvor stort er rommet høyttalerene står i foresten?
    Ser du nevner at bassen er balansert👍🏻
     

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    281
    Har ikke fått testet ISO mot originale spikes, men har plan om å gå tilbake til originale om noen mnd for å høre om det er forskjell.

    Rommet er L formet stue på 35kvm+.
     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    466
    Antall liker
    496
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Artig å høre at du er fornøyd så langt. Jeg hadde gleden av å høre P5 for et par uker siden, og jeg må si at de imponerte stort. De minner mye om mine P3, men de høres mer enn dobbelt så store ut, om det gir noen mening. Begge har et nydelig og sammenhengende klangbilde, fantastisk perspektiv, autoritet og tyngde i bunnen, presis og detaljert topp, og fraværet av "kasseklang" gjør at mikrodetaljer kommer tydrlig fram. Selv om de er både dynamiske og slår hardt når det behøves, vil jeg beskrive dem som uanstrengt naturlige, om jeg bare skulle bruke to ord.

    Gratulerer med modig og rett valg!
     

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    281
    Artig å høre at du er fornøyd så langt. Jeg hadde gleden av å høre P5 for et par uker siden, og jeg må si at de imponerte stort. De minner mye om mine P3, men de høres mer enn dobbelt så store ut, om det gir noen mening. Begge har et nydelig og sammenhengende klangbilde, fantastisk perspektiv, autoritet og tyngde i bunnen, presis og detaljert topp, og fraværet av "kasseklang" gjør at mikrodetaljer kommer tydrlig fram. Selv om de er både dynamiske og slår hardt når det behøves, vil jeg beskrive dem som uanstrengt naturlige, om jeg bare skulle bruke to ord.

    Gratulerer med modig og rett valg!
    En veldig god beskrivelse. Helt enig.
     

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    281
    QLN Prestige 5 fortsetter å imponere. Høyttalerne har en x faktor jeg ikke klarer helt å sitte fingeren på. Ett vell av klangfarger presenteres og det er rett og slett en høyttaler som drar deg inn i musikken uten å farge den såpass mye at det blir lite troverdig, samtidig som den ikke er så klinisk at man ikke orker å høre på dem over lengre tid. Bare å gratulere Mads Andersen i QLN med en fantastisk høyttaler. Absolutt en høyttaler man bør lytte til om man ønsker en siste/referanse høyttaler nesten uansett pris.
    QLN P5.jpg
     
    Sist redigert:

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    466
    Antall liker
    496
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Kjenner godt igjen mine P3 i din beskrivelse av P5. Jeg har nettopp oppgradert mine med en Hegel H590 og det er nesten ikke til å tro hvor bra de responderer på bedre forsterker og/eller kilde. Tror jeg kommer til å holde på mine "småtasser" lenge, hvis jeg da ikke skulle komme over en altfor stor pengesum og ikke kan motstå fristelsen til å oppgradere til P5... 16156651828387728940038304195881.jpg
     

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    281
    For meg og mitt rom var piano walnut helt riktig finish, men til ditt rom DagS så er den helt perfekt i matt. Står veldig fint til gulv/vegger og ellers.

    Ikke hatt gleden av å høre P3, men vil tro at du kommer relativt tett på P5 med kraftverket H590 hva gjelder trøkk og lydbilde. Har sålangt kun prøvd PrimaLuna med QLN som er en meget god match og jeg har ingen planer om å bytte, men har tenkt å teste Pass Labs senere i 2021 for å få en annen referanse. QLN er derimot fredet!!!
     
    Sist redigert:

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    281
    Har nå anskaffet Vitus SIA-025 mk2 som skal testes mot QLN Prestige 5 i tiden fremover. Med 25w i klasse A så kan det fremstå som noe beskjedent, men de driver QLN P5 med stålkontroll. Har sålangt benyttet den meget gode PrimaLuna EVO400 integrerte forsterkeren og begge viser sine kvaliteter med P5 på hver sin måte. Uansett forsterker så beholdes den røde tråden i QLN P5. Her er det spilleglede, detaljer og ingen lyttetretthet.

    I fremtiden er planen å teste Pass Labs Int-25 med noenlunde tilsvarende specs som Vitus og kanskje en bestemt forsterker til. Den forsterkeren som klarer å engasjere meg mest vil bli beholdt uavhengig av pris. EVO400 har sålangt slått knockout på 3 andre dyrere forsterkere, men Vitus blir en tøff utfordrer. QLN virker å trives med mye. Fantastisk høyttaler.
     

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    281
    Det stemmer nok det som DagS sier angående prisen. Sist jeg snakket med Terje så nevnte han til meg at han ville prøve å holde prisene likt som i Sverige så lenge det var mulig/forsvarlig. Om det er tilfellet enda vet jeg ikke, men tror det er gjeldende fremdeles. Forutsigbar/stabil på pris og fleksibel på utlån hvor det er mulig.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det stemmer nok det som DagS sier angående prisen. Sist jeg snakket med Terje så nevnte han til meg at han ville prøve å holde prisene likt som i Sverige så lenge det var mulig/forsvarlig. Om det er tilfellet enda vet jeg ikke, men tror det er gjeldende fremdeles. Forutsigbar/stabil på pris og fleksibel på utlån hvor det er mulig.
    Det må da være en meget god pris for et såpass håndverksmessig produkt!
     

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    281
    For en som er vant med Sonus Faber sin byggekvalitet (Sonus Faber Elipsa SE) så er jeg meget godt fornøyd/imponert. Elegant og stilfull i all sin enkelthet. Stor eierglede ved siden av lyd akkurat etter mine preferanser. Mine P5 høyttalere er også satt sammen for hånd av Mats selv.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    For en som er vant med Sonus Faber sin byggekvalitet (Sonus Faber Elipsa SE) så er jeg meget godt fornøyd/imponert. Elegant og stilfull i all sin enkelthet. Stor eierglede ved siden av lyd akkurat etter mine preferanser. Mine P5 høyttalere er også satt sammen for hånd av Mats selv.
    Det synes jeg er en interessant tilbakemelding selv om P1 er noe annet enn P5. Foreløpig snakker jeg om hytteanlegget der kun stativhøyttalere er innafor mht aksept fra kona:) Men søker jo selvsagt best mulig lyd/finish innafor budsjett uansett. Har lyst på noe annet enn det mest «opplagte» og det går jo nettop på de mindre kvalitetene som håndverk, personen bak osv.
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Nå har jeg hatt QLN Prestige Three på lån i et par uker. Har spilt mest med den integrerte PrimaLuna EVO 400 og EVO 100 dac’en (også på lån), men også med LM 219ia og AudioValve Eclipse/ARC ref75.

    Dette er jo noen fantastiske høyttalere!
    Har sjeldent- eller kanskje aldri- hørt høyttalere som kombinerer evnen til å spille så detaljert og oppløst, men samtidig være så avslappede, varme og musikalske. Det er bare å spille hva som helst av musikk og senke skuldrene, alt låter bra.

    Har tenkt en stund at høyttalernes evne til å sette opp en bred og tydelig scene er et stykke ned på prioriteringslista når jeg vurderer noe nytt, når jeg hører hvordan QLN gjør dette med stor selvfølgelighet skjønner jeg at dette er viktig for meg og totalopplevelsen når jeg hører på musikk.

    De spiller bra med alle forsterkerne jeg har brukt. Ingen tvil om at PrimaLuna forsterkeren og dac’en er en god match. Nå skal jeg ha besøk av et par nysgjerrige audiovenner som og ville høre, før de går tilbake til Terje hos AudioAktøren. Disse (og PrimaLuna) har i alle fall havnet på min liste over kandidater til mitt nye kjellerrom som «trenger» et nytt oppsett😊👍
     

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    281
    Helt enig med siste innlegg. QLN Prestige er en fantastisk høyttaler.

    Har nå levd med mine Prestige 5 i ca. 4mnd. De spiller stort, bredt, mot varmt, detaljert og oppløst helt uten lyttetretthet. De forsvinner enkelt i lydbildet som jeg anser som en spesielt god egenskap i rom hvor man ikke har mange muligheter gjeldende plassering. Har prøvd forskjellig elektronikk og de låter godt på alt jeg har testet. Nydelig tonespekter med rør og stålkontroll med transistor. Smak og behag. Dårlig blir det ikke uansett virker det som.

    En allsidig høyttaler som passer like godt til musikk som film. I min jakt på både høyttaler og dac har allsidigheten og fravær av lyttetretthet vært svært viktig.

    Har hatt en god del høyttalere siste årene i prisklassen opp til 260.000 og vil påstå at QLN P5 er meget gunstig priset i dette selskapet.
     
    Sist redigert:

    Ernst-Helge

    Fersking
    Ble medlem
    27.04.2020
    Innlegg
    4
    Antall liker
    12
    Da har jeg vært hos en kompis og hørt på Prestige 3. Her var det mye å like. Veldig detaljerte. Veldig bra på strenger og blåsere, tett opp mot hornhøyttalere på dynamikk. Mine LM 812 er råere her, men det burde de og være. Men QLN var fantastiske på stemmer, og noe av det bedre jeg har hørt allround. Skikkelig fin opplevelse å høre de. Vi spilte bare på Primaluna forsterker og dac, han har hatt andre alternativer og, men dette må være en god match!
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    For meg og mitt rom var piano walnut helt riktig finish, men til ditt rom DagS så er den helt perfekt i matt. Står veldig fint til gulv/vegger og ellers.

    Ikke hatt gleden av å høre P3, men vil tro at du kommer relativt tett på P5 med kraftverket H590 hva gjelder trøkk og lydbilde. Har sålangt kun prøvd PrimaLuna med QLN som er en meget god match og jeg har ingen planer om å bytte, men har tenkt å teste Pass Labs senere i 2021 for å få en annen referanse. QLN er derimot fredet!!!
    Jeg er litt nysgjerrig på hva som gjør at piano walnut passer bedre til ett rom enn matt walnut. Ellers veldig spennende høyttalere, syns jeg.
     

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    281
    Har endel blank polerte møbler o.l. og derfor passer den bedre hos oss jmf interiør sjefen. Denne finishen står bedre mot en heller karakterløs frontvegg hos oss. Med ett mer matt nordisk noire uttrykk ville det fort blitt matt på oss også. Jeg ikke uenig med interiør sjefen. Velger mine kamper med omhu.

    Ellers en gnistrende god høyttaler uansett finish. Kunne fint levd med alle finisher!
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Har endel blank polerte møbler o.l. og derfor passer den bedre hos oss jmf interiør sjefen. Denne finishen står bedre mot en heller karakterløs frontvegg hos oss. Med ett mer matt nordisk noire uttrykk ville det fort blitt matt på oss også. Jeg ikke uenig med interiør sjefen. Velger mine kamper med omhu.

    Ellers en gnistrende god høyttaler uansett finish. Kunne fint levd med alle finisher!
    Ok, skjønner valget og tviler ikke på at de er gode lydmessig. Mitt eneste ankepunkt er den forholdsvis store hellingen bakover, som jeg frykter kan stikke seg litt ut i forhold til omgivelsene for øvrig. Merker likevel at jeg er blitt mer fortrolig med designet enn da jeg så dem avbildet første gang. Trolig noe man venner seg til.
     

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    281
    Har kun sett P5 i virkeligheten og jeg satt med samme "frykt" som deg. Basert på bildene så kan de gi inntrykk av en helling som er større enn opplevd i virkeligheten. Ikke noe mer enn tidligere ht jeg har eid som Kharma DB7 og Sonus Faber Elipsa SE.

    Muligens P3 eierne kan si sin mening, men P5 for meg oppleves som helt riktig og naturlig. Klisje, men bilder rettferdiggjør ikke QLN.
     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    466
    Antall liker
    496
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Jeg må innrømme at jeg også syntes at mine P3 så llitt uvanlig tilbakelente ut til å begynne med, men følelsen gå seg fort. Nå synes jeg heller at det er høyttalere som ikke har noen helling som ser rare og lite gjennomtenkte ut.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Har ett par QLN QuBic 122 stående som overrasket meg stort, de fulgte med huset når jeg kjøpte. Spiller flott. Noen som har hatt disse eller kan si litt mer om dem?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn