QLN

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har noen. Qubic 929, 222 og 121. Litt gøy at de er på trappene igjen, de nye modellene skal visstnok være meget bra.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ingen med QLN her inne?
    Her er mine Prestige fra tidlig 90-tall....
    Hadde både 313 og 929 tidlig på 90-tallet.
    Husker jeg hørte på de Prestige du har, og minnes at det var en vel-lydende høyttaler, men for dyr for meg den gangen.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    M

    MusicBear

    Gjest
    En sånn gulvhøyttaler mener jeg må betraktes som en forvokst stativhøyttaler. Man forventer mer av en stor en, denne her kan umulig ha særlig kapasitet. Men spiller sikkert på QLN vis.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Skal en tur over grensen og lytte på et par andre interessante merker, forhandleren fører også QLN Signature. Lenge hatt lyst til å høre dem. Hatt QLN 604 en gang tidlig 2000 tallet. Dengang løgen byggkvalitet, men de er fortsatt i drift hos ungt familiemedlem av damen. Låter ikke bra etter dagens parametere, men gøytaler er det:)
    De eksklusive som selges nå er vel alle bygget hos naboen
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.784
    Antall liker
    2.767
    Torget vurderinger
    1
    Plukker fram tråden igjen. Det blir litt hifisurfing på kveldstid i disse coronatider og kom over den nye

    QLN Prestige 3.

    Dette er en ny toveis gulvstående sak som høster uvanlig mye åtgaum på diverse hifimesser i USA. De få testene og omtalene ellers er også uvanlig gode. Dette er ikke billighøyttalere lenger, rundt 100k i Norge antakelig.

    Er det noen som kjenner disse? Våre svenske venner på forumet har kanskje hørt på dem? De virker å være uvanlig gode på bass, homogenitet og ikke minst scorer de knallbra på å skape et stort lydbilde.

    Noe for Håkon Rognlien å teste ut skulle jeg mene, han er jo en hund etter gode toveisere:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.784
    Antall liker
    913
    litt av en pris for en liten 2veis. over 20k for oppgradering av finish?
    "My review pair came in a standard walnut veneer ($9495). They looked good (see cover photo), but, if you are buying, consider the $2500 upgrade for the Burl Walnut or Bird’s Eye Maple
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.784
    Antall liker
    2.767
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, den er svinedyr for en enkel toveis. Det er definitivt ikke mulig å si at man betaler ekstra for mercedesstjerna med denne høyttaleren. Tilsynelatende enkelt utseende og enkel konstruksjon på denne. Siden produsenten har ‘baller’ til å ta 100k for noe som ser ut til å være verdt 12- 15k må den ha andre kvaliteter. Evnen til å spille musikk slik at folk blir sittende og høre på den er vel det mest nærliggende....

    Så derfor blir jeg litt nysgjerrig på denne.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Audioaktøren i Horten ble norsk distributør/forhandler av QLN for et par måneder siden. De har vel noe på demo....
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jepp, den er svinedyr for en enkel toveis. Det er definitivt ikke mulig å si at man betaler ekstra for mercedesstjerna med denne høyttaleren. Tilsynelatende enkelt utseende og enkel konstruksjon på denne. Siden produsenten har ‘baller’ til å ta 100k for noe som ser ut til å være verdt 12- 15k må den ha andre kvaliteter. Evnen til å spille musikk slik at folk blir sittende og høre på den er vel det mest nærliggende....

    Så derfor blir jeg litt nysgjerrig på denne.
    Enig med deg, selv om prisen er i stiveste laget i forhold til hva den består av - selv om jeg regner QLN som en av de beste produsentene i Norden. QLN sine dyre modeller ER bra. Men husk, resten av anlegget må henge på greip, hvis ikke blir resultatet lett slik du selv innleder med å si. Jeg mener forskjellen på disse tre dyre QLN høyttalerne er størrelsen på rommet de skal spille i, og hvor høyt man skal spille. Selv ville jeg kjøpt QLN Signature 1 med to råbra/-dyre aktive subber - fremfor Prestige Three - for litt av en pris mer-pris produsenten forlanger her.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.921
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    Nesten som jeg ikke tørr å si det men disse hørte jeg med god elektronikk og skal tro jeg ble overrasket over hvor bra det spilte når en tenker at de går for 500kr på finn :)

    mvh

    Artec 6

    127587.jpg
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Qln lagde kvalitetshøyttalere frem til midten av nittitallet omtrent, og så ble det solgt. Mats kjøpte det tilbake og produserer nå ekte high end høyttalere.
    Jeg har 4 par eldre Qln i heimen, så nokså fan av Mats Andersen.

    For en selvbygger som meg selv så får jeg nesten vann i munnen når jeg ser hva som skjuler seg bak det elegante ytre. Det et er egentlig en ekstrem høyttaler. Her er ingenting overlatt til tilfeldigheter. Kabinett har jo alltid vært Qln spesialitet, og her er det dratt enda lengre. Basselementet er custom fra Scanspeak i samarbeid med Mats. Underhung voice coil, kevlar, kobber i spolegapet, dvs en ekstrem linearitet og lav forvrengning selv ved lang vandring.
    Delefilter med meget gode komponenter, og elementene løpetidskorrigert pga det bakoverlente kabinettet.

    Disse vil jeg gjerne høre når Coronaen har gitt seg og Audioaktøren får dem inn for demo!
     
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Jepp, den er svinedyr for en enkel toveis. Det er definitivt ikke mulig å si at man betaler ekstra for mercedesstjerna med denne høyttaleren. Tilsynelatende enkelt utseende og enkel konstruksjon på denne. Siden produsenten har ‘baller’ til å ta 100k for noe som ser ut til å være verdt 12- 15k må den ha andre kvaliteter. Evnen til å spille musikk slik at folk blir sittende og høre på den er vel det mest nærliggende....

    Så derfor blir jeg litt nysgjerrig på denne.
    Dette er ingen enkel konstruksjon. Les deg opp
     

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    281
    Qln Prestige 3 og den kommende 5'eren fremstår som usedvanlig interessante i sine respektive prisklasser. Er veldig interessert i å høre om noen her på forumet har fått lagt øret til Prestige 3 (evt 5) og kan komme med noen inntrykk. Rapporter fra messer og diverse anmeldelser virker veldig lovende. Har allerede meget gode høyttalere, men en fysisk mindre høyttaler i vår stue kan bli aktuelt. Lyden bør ikke bli dårligere så derfor er valget utfordrende når man selv ikke får hørt dem før evt. kjøp.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Qln Prestige 3 og den kommende 5'eren fremstår som usedvanlig interessante i sine respektive prisklasser. Er veldig interessert i å høre om noen her på forumet har fått lagt øret til Prestige 3 (evt 5) og kan komme med noen inntrykk. Rapporter fra messer og diverse anmeldelser virker veldig lovende. Har allerede meget gode høyttalere, men en fysisk mindre høyttaler i vår stue kan bli aktuelt. Lyden bør ikke bli dårligere så derfor er valget utfordrende når man selv ikke får hørt dem før evt. kjøp.
    Dersom du lytter på høyttaleren angitt i signaturen din, ville jeg vært svært betenkt på nær sagt det meste annet, spesielt hva mellomtone angår - kan hende du er veldig bortskjemt akkurat der uten å vite om det :)
     

    Rannis

    Medlem
    Ble medlem
    13.06.2019
    Innlegg
    21
    Antall liker
    15
    Jeg kjøpte nylig signature 3, da jeg ville nedskalere fra gulvstående. Det ble for mye energi under 40hz..
    jeg er veldig fornøyd her. Kom fra monopulse som er lettdrevne 2veis som også er designet med tanke på fase korrekt gjengivelse diskant/mellomtone. Det er mye likt mellom disse. Men qln er mer raffinert og noe mer åpen. Mest imponerende aspektet er 0 kasselyd. Lyden er ekstremt «frisluppet» fra høyttalerne. Bassen ruller av rett rundt 40hz. Jeg har bra nivå helt ned til 35... det er tørr bass, tight bass. Og det er ikke 1 tone... Men man har jo såklart ikke de dypeste tonene. Jeg savner ikke noe..
    4C81513E-4ACF-4265-954D-E4E486019EEB.jpeg
     

    Rannis

    Medlem
    Ble medlem
    13.06.2019
    Innlegg
    21
    Antall liker
    15
    Nye høyttalere på plass. Det ble et par QLN Prestige 3. Raffinert og flott mellomtone kombinert med overraskende dyp bass.
    Gratulerer.Jeg har ikke hørt disse, men tipper dine er noe like mine signature 3 - bare mer såklart :)
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Gratulerer.Jeg har ikke hørt disse, men tipper dine er noe like mine signature 3 - bare mer såklart :)
    Takk, slik jeg forstår det kan vel Prestige 3 sees på som den gulvstående utgaven av Signature 3, men her kan vel i tilfelle Terje korrigere meg.
    Etter å ha lyttet et par timer nå i kveld er det stillheten i lydbildet som nærmest oppleves som noe uvant. Noe som jeg tar som et tar som et tegn på et uvanlig resonans-fritt kabinett kombinert med elementer av høy klasse. Klisjeen om at kun musikken slipper gjennom kan faktisk brukes med troverdighet om disse høyttalerne. Usedvanlig vellykkede høyttalere i mine ører.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Har noen bekjente i i Göteborgs området som har Qln og har hört de noen ganger, uten egentlig å bli helt overbevist. Derimot var jeg en tur innom Terje i forrige uke å fikk en lytt på Qln Sonora med Classic Nagra pre/power, og det var en särdeles hyggelig opplevelse...dette er en framtidig kandidat om jeg konverterer til rör igjen!!


    sonora-web-e1573502534820.jpg

    Impedance: 8 ohms
    Amplifier requirements: 5-100 Watt RMS
    Tweeter: 30mm wave guide, wide surround, soft dome
    Woofer: 200mm fullrange, light weight cone
    Sensitivity: 92 dB SPL 1 Watt 1m
    Low frequency performance: -3dB 35Hz
    Cabinet: 19mm with Qboard® philosophy design
    Terminal: WBT Single wire
    Dimensions (HxWxD): 1020x250x300
    Weight: 29,0 kg each

    mvh
     
    Sist redigert av en moderator:

    Hi-Fi Pelle

    Medlem
    Ble medlem
    07.04.2019
    Innlegg
    16
    Antall liker
    7
    De første nye hifi høyttalere jeg kjøpte en gang. 😁 Var grei de med riktig forsterker.
    Jeg har ikke fått kjøpt meg noen forsterker til dem ennå. Foreløpig låner jeg min fars Bryston monoblokker med tilhørende forforsterker og det synes jeg spiller bra.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Etter å ha lyttet en del mer på Prestige 3 renner ordtaket å gå over bekken etter vann meg i hu. Hvorfor skal man egentlig lete verden over etter en høyttaler når vi produserer så bra ting her oppe i Skandinavia?

    Nå er jeg godt vant med god lyd og mine forrige høyttalere, et par Monitor Audio Platinum 200 II, var absolutt i øvre klasse lydmessig hva angår høyttalere i prisklassen 50-100k. Det skal i mine øyne virkelig noe spesielt til for at en høyttaler i noenlunde samme prisklasse skal føles som en oppgradering og ikke bare en høyttalere som låter annerledes men ikke nødvendigvis bedre. Men med Prestige 3 føler jeg virkelig at svenskene har fått til noe som faktisk kan konkurrere med produkter i mer eleverte prisklasser. Dette er det første produktet som har fått meg til å innse at pris og lyd ikke nødvendigvis henger sammen. Og jeg føler vel at en del produsenter flyter mer på navn og rykte enn prestasjoner. Og det er bare vi forbrukere som kan endre på det ved å ta mer utradisjonelle valg innimellom.
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    213
    Torget vurderinger
    4
    Noen som kan si noe om Qubic 111?

    Ser disse høyttalerne er levert med litt forksjellige bass/mellomtone enheter, den ene typen ser ut til å være Vifa C17 (samme som bla. Dali 104), mens noen andre modeller ser ut til å ha et annet element med mer "ruglete" membran.
     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    466
    Antall liker
    496
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Da dukket det jammen opp et par Prestige Three hos meg i går! Jeg må si at disse høyttalerne overgår det meste jeg har hørt, i alle fall i egen stue.
    Utrolig dynamikk og punch, bass med baller, superdetaljert og tredimensjonalt lydbilde. Så gjenstår det bare å spille dem inn og bli vant med at ikke alt nødvendigvis låter som før :love:

    Et litt dårlig bilde tatt i all hast første kveld med QLN.

    Qln P3.jpg
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Da dukket det jammen opp et par Prestige Three hos meg i går! Jeg må si at disse høyttalerne overgår det meste jeg har hørt, i alle fall i egen stue.
    Utrolig dynamikk og punch, bass med baller, superdetaljert og tredimensjonalt lydbilde. Så gjenstår det bare å spille dem inn og bli vant med at ikke alt nødvendigvis låter som før :love:
    Gleder meg skikkelig på dine vegne! Du har trolig fått noe av det mest naturtroe man kan erverve seg av høyttalere.
    Hehe, tror personlig jeg ville tørnet, av synet av dem i stua - ser ut som de skal ramle bakover når som helst - men de spiller nok musikk som få andre.
    Gjengivelse av menneskestemmer - ny "tidsregning" med disse?
     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    466
    Antall liker
    496
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Ja dette er noe av det mest realistiske jeg har hørt på lenge. Trodde ikke de skulle være så brutalt bra! Det fare for at det blir mange sene kvelder framover😬.

    De ser forresten ikke så rare og bakoverlente ut fra lytteposisjon heller. Allerede nå begynner jeg faktisk å synes det ser nestn feil ut med høyttalere som står rett op og ned 🧐😃
    .
     

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    281
    Har nå ett par QLN Prestige 5 i bestilling som vil indirekte bli vurdert opp mot relativt store tungvektere som Vivid B1 Decade (311') , Sonus Faber Elipsa SE (185'), Elipsa original (140') og Kharma DB7 (259'). Dette er høyttalere som jeg eid de siste 18 mnd +/- og vil bli benyttet i samme rom med mye av den samme elektronikken.

    Tok sjansen på å kjøpe QLN uhørt, men hørte en mindre stativhøyttaler for 20-25 år siden. Dette var en budsjett modell som sammen med Mission 750LE er det beste jeg har hørt i "billig" segmentet. I 2018 begynte jeg å fatte interesse for QLN igjen når det kom rapporter fra diverse messer om at QLN P3 spilte fletta av det meste i samme prissegmentet(og over). Siden den gang har det ved flere anledninger vært høy aktuelt å teste ut QLN Prestige, men av ymse grunner har valget falt på andre kandidater tross en magefølelse som sa meg noe annet.

    På grunn av hele korona situasjonen så "velger" jeg å kjøpe dem uhørt. Har hatt meget gode samtaler med Terje (Audio Aktøren) samt fått strålende beskrivelser fra eiere av P3 (Ketil og DagS). Har lest det som er å lese om QLN Prestige og satt meg godt inn i filosofien til QLN/Mats som har bare gjort meg enda mer interessert.

    Mine kommende P5 er nå under produksjon av Mats Andersen i QLN. Bilder, inntrykk og sammenligninger kommer etterhvert for de som er interessert.
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    553
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Har nå ett par QLN Prestige 5 i bestilling som vil indirekte bli vurdert opp mot relativt store tungvektere som Vivid B1 Decade (311') , Sonus Faber Elipsa SE (185'), Elipsa original (140') og Kharma DB7 (259'). Dette er høyttalere som jeg eid de siste 18 mnd +/- og vil bli benyttet i samme rom med mye av den samme elektronikken.

    Tok sjansen på å kjøpe QLN uhørt, men hørte en mindre stativhøyttaler for 20-25 år siden. Dette var en budsjett modell som sammen med Mission 750LE er det beste jeg har hørt i "billig" segmentet. I 2018 begynte jeg å fatte interesse for QLN igjen når det kom rapporter fra diverse messer om at QLN P3 spilte fletta av det meste i samme prissegmentet(og over). Siden den gang har det ved flere anledninger vært høy aktuelt å teste ut QLN Prestige, men av ymse grunner har valget falt på andre kandidater tross en magefølelse som sa meg noe annet.

    På grunn av hele korona situasjonen så "velger" jeg å kjøpe dem uhørt. Har hatt meget gode samtaler med Terje (Audio Aktøren) samt fått strålende beskrivelser fra eiere av P3 (Ketil og DagS). Har lest det som er å lese om QLN Prestige og satt meg godt inn i filosofien til QLN/Mats som har bare gjort meg enda mer interessert.

    Mine kommende P5 er nå under produksjon av Mats Andersen i QLN. Bilder, inntrykk og sammenligninger kommer etterhvert for de som er interessert.
    Gratulere så mye med Prestige 5😀 Jeg har lyttet mye til Prestige 3 og også hørt Prestige 5.
    Du har mye og glede deg til!! Med riktig matching og god akustikk tror jeg denne er ett funn uansett pris😀
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan er Qln Prestige på normale lyttenivåer? Er det en «knekk» man må over før de er åpner seg?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn