ptb`s vinylverden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det er ikke helt favorittskiva det der, men bør vel kjøpe den allikevel :cool: .
    Live derimot hadde nok det der vært ordentlig bra og vært på.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Endelig fredag ettermiddag - og kanskje den beste i hele året. Nemlig den som er starten på ca 4 uker ferie :) .

    Så da starter jeg årets ferie med en annen type sort gull enn den typen vi legger på platetallerken:
    IMG_2889.JPG
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Sitter og skummer litt i ymse tråder nå og registererer at det er mye målinger og lite musikk som er i fokus om dagen.
    Nå som jeg har ferie og litt tid til overs lurer jeg på om jeg skal finne frem tommestokken og måle om diameter på platene mine er innafor de opprinnelige oppgitte toleranser - og om en 180gr plate virkelig veier eksakt 180gr ;) .
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.805
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Sitter og skummer litt i ymse tråder nå og registererer at det er mye målinger og lite musikk som er i fokus om dagen.
    Nå som jeg har ferie og litt tid til overs lurer jeg på om jeg skal finne frem tommestokken og måle om diameter på platene mine er innafor de opprinnelige oppgitte toleranser - og om en 180gr plate virkelig veier eksakt 180gr ;) .
    2953F049-B4DD-4312-A4B4-F1CAB88A8ADE.png
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Da er nok et kapittel i DP’s historie skrevet.
    Etter å først ha annonsert at han måtte ta en pause fra Deep Purple i 2022 har Steve Morse nå annonsert at han forlater bandet permanent.
    Årsaken er at hans kone har alvorlig kreft og må gå på sterk medisinering og behandling resten av livet. Dessverre lar ikke det seg forene med å være aktivt med i DP, med de forpliktelser det medfører, sier Morse.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.941
    Da er nok et kapittel i DP’s historie skrevet.
    Etter å først ha annonsert at han måtte ta en pause fra Deep Purple i 2022 har Steve Morse nå annonsert at han forlater bandet permanent.
    Årsaken er at hans kone har alvorlig kreft og må gå på sterk medisinering og behandling resten av livet. Dessverre lar ikke det seg forene med å være aktivt med i DP, med de forpliktelser det medfører, sier Morse.
    Kanskje de skulle benytte seg av situasjonen og ri inn i solnedgangen og historiebøkene? Eller at IG og RB legger gammalt grufs til side og gjør noen jobber i sammen igjen? Mener at RB i et intervju hadde lyst på en siste gang med gjengen her for en tid siden...
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kanskje de skulle… osv
    Gillan har i sakens anledning uttalt:
    We are much closer to the end now, and it is no possible «nice» wayof continuing with a new man, but it is either that, or call it a day.
    Mc Bride har jo kontrakt for resten av turneen i år, og det naturlige er kanskje å tilby han fast jobb, så lenge de kommer til å holde det gående. Men, han har jo et eget soloprosjekt gående, så det er ikke sikkert han vil.
    Hvem andre…?

    Som du er inne på så ymtet Blackmore for flere år siden at han godt kunne tenke seg å gjøre `en siste konsert med DP. Om det skulle aktualisere seg kommer det nok i såfall på banen om ikke lenge. Det hadde jo vært en særdeles verdig avslutning på et av rockens mest betydningsfulle band.

    Har liten tro på at det skulle kunne bli noe mer. Blackmore sliter jo med helsa om dagen - spesielt ryggen, og spiller nå for det meste sittende. Og Gillan poengterte ganske ettertrykkelig at det var heeelt uaktuelt. Det samme mente forsåvidt også Glover.
    Men om det skulle bli en siste gig - så må man være på alerten for kanskje å kunne sikre seg en billett.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hva gjør man når ferien er over?
    Jo - jobber et par dager - og tar litt mer ferie :) . Dvs, det blir en MC-tur fra onsdag til søndag.

    Og, litt mer utenomHiFi. Vi har i flere år hatt en Weber Q220, som jeg egentlig aldri har vært helt fornøyd med. Da "balkongen" hjemme ikke er av de største begrenser det også hvor stor en grill kan være. Utvalget av fysisk "små" griller er også så-som-så, og primært rimeligere løsninger med tilhørende lav kvalitet.

    Har ikke akkurat vært på aktiv utkikk, men da vi tilfeldigvis fikk se denne Broil King´n - og at den attpåtil var på tilbud (30%), var det bare å slå til. Så da ble det lett "prøvegjøring" i form av å kremere noen lammekoteletter på lørdag:
    IMG_2906.JPG


    Førsteinntrykk. Veldig fornøyd, og overlegen i forhold til Q´n.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    På tide å forberede seg på det som kommer raskere enn man aner. Fikk derfor melding fra Posten om at en av de tøffere «juleplatene» ligger i kassen og venter:).
    Og, nei - jeg har ikke så stor postkasse at det er snakk om vinyl. Denne er kun utgitt på CD
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det er nærliggende å tenke at det er noe Blackmore-relatert når det er i postkassa di. 🙂
    Kanskje noe sammen med den fortryllende Candice Night? Mer Folksy enn tøft det kanskje, så det er kanskje noe annet?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det ble en liten tur innom HiFi & Vinyl i dag. Bra med trafikk, inkl et par kjente fjes. Hadde ingen konkrete handleplaner, men man veit jo åssen det er:cool:.
    Så et par åpne huller i samlingen ble tettet, og et par jeg ikke visste at jeg måtte ha + et «ekstra» eks av UK press av DSOTW er jo alltid greit:).
    Alle i NM/M
    1DB60FDF-0A28-4678-85FD-F98D198CF112.jpeg


    Lundell skiva må jeg sjekke ut litt nærmere, da tittelendringen og snakkeboblen trolig er originalt!?!
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.246
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Når man tar med seg den bunken der, og samtidig tar med seg Silje Nergaard……..vet man at man ikke kan tas på å ikke ha en bred musikalsk smak 😊
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Jepp, har den på CD fra før ;) . Alle hennes «jazzy» skiver er bra.

    BTW. Har googlet litt rundt Lundell skiva, og det er en historie bak hvorfor han endret tittel, og la til snakkeboblen.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.936
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    ^ Jepp, har den på CD fra før ;) . Alle hennes «jazzy» skiver er bra.

    BTW. Har googlet litt rundt Lundell skiva, og det er en historie bak hvorfor han endret tittel, og la til snakkeboblen.
    Ja hun har mye bra og har ganske mange av hennes album på hylla men lenge siden de har vært i spilleren :) Kanskje på tide å gjøre noe med det
    Ha en fin kveld ptb

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Takk det samme. Sitter nå i solsteika med et par glass rose’ før grillen skal fyres :cool: .

    Godt med en avslappingshelg nå etter forrige helgs treff, for det tok på litt;)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    ^ Jepp, har den på CD fra før ;) . Alle hennes «jazzy» skiver er bra.

    BTW. Har googlet litt rundt Lundell skiva, og det er en historie bak hvorfor han endret tittel, og la til snakkeboblen.
    Ja, denne Lundell gjorde mye rart i fylla.
    Jeg synes hans skive "Jag trivs best i øpna barskap" viser selvinnsikt ;)
     
    • Haha
    Reaksjoner: ptb

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Ja, denne Lundell gjorde mye rart i fylla.
    Jeg synes hans skive "Jag trivs best i øpna barskap" viser selvinnsikt ;)
    Hvilken artist som vært i gamet siden midten av -70t har ikke gjort mye rart i fylla :rolleyes: Det var vel årene midt på -80t som var en katastrofe for han🥳 men han lagde Sweetheart når kjøret var som værst også🙂
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Hvilken artist som vært i gamet siden midten av -70t har ikke gjort mye rart i fylla :rolleyes: Det var vel årene midt på -80t som var en katastrofe for han🥳 men han lagde Sweetheart når kjøret var som værst også🙂
    Nei si det Cash. For ikke å snakke om andre sentralstimuli som ble benyttet.
    Og hva hadde vi hatt for kul og bra musikk om de musikalske herrer ikke ruset seg?
    Sågar skrev Lundell en bra bok i fylla også :)
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.941
    Det ble en liten tur innom HiFi & Vinyl i dag. Bra med trafikk, inkl et par kjente fjes. Hadde ingen konkrete handleplaner, men man veit jo åssen det er:cool:.
    Så et par åpne huller i samlingen ble tettet, og et par jeg ikke visste at jeg måtte ha + et «ekstra» eks av UK press av DSOTW er jo alltid greit:).
    Alle i NM/M
    Vis vedlegget 841371

    Lundell skiva må jeg sjekke ut litt nærmere, da tittelendringen og snakkeboblen trolig er originalt!?!
    Synes at Hughes synger veldig bra på den Iommi plata selv om han var skikkelig ute og «syklet» på den tiden..
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Historisk tilbakeblikk - part 2

    Jeg forflytter meg et par år frem i tid til første oppgradering på vinylfronten. Med jobb som avisbud gikk det an å spare litt til ting som lommepenger ikke hadde rukket til. Jeg har ingen brukbare bilder av utstyr fra denne tiden, så bilder er «lånt» på nett.
    Ny spiller ble kjøpt - en Sony PS11:

    Vis vedlegget 296763

    Hvilke type PU/stift som satt på denne har jeg ingen formening om. Men, at jeg synes det var en grom oppdatering fra Philips`n husker jeg godt. Dessuten – det var ingen vei utenom DD-drift og stroboskop på den tia:)

    Dette var omtrent i startfasen av dicso-bølgen, men musikksmaken ble (heldigvis) ikke for mye preget av det, og jeg gjorde mitt første kjøp (m/egne jobb-tjente penger) av en LP - Ritchie Blackmore`s Rainbow.

    Vis vedlegget 296764
    Ritchie Blackmore`s Rainbow

    Blackmore forlot Purple i 1974 som et resultat av store uenigheter bl.a. om hvilke musikalske retning bandet hadde tatt. I et intervju (som for øvrig finnes på You Tube) uttalte Blackmore at bandet hadde fått en for funky sound, så – sitat: I hate funk, so I left the band.

    Det drøyde ikke lenge før Blackmore hadde samlet sammen et nytt band med røtter fra ELF. De gikk i studio og albumet Ritchie Blackmore`s Rainbow var en realitet i 1975. Musikalsk var dette temmelig annerledes enn noe annet jeg (og de fleste andre) hadde hørt tidligere, og melodilinjene og tekstene var tydelig preget av Ronnie James Dio slik vi etter hvert lærte han å kjenne. Slik ble det jo også med samtlige av Rainbow`s utgivelser. Alle var sterkt preget av de ulike vokalistene bandet hadde gjennom årene.

    For meg står denne plata fortsatt som en påle, og er høyt oppe på min liste over tidenes utgivelser.
    Flott cover også, der regnbuen og månen lyser opp bak The Stratocastle.


    Dette platekjøpet ble tett fulgt av Purple`s Made In Japan (tidenes live-album?) og Who Do We Think We Are havnet også ganske raskt i porteføljen.

    Vis vedlegget 296765

    Det gikk mao mye i tungrock på den tiden, men et band innenfor en helt annen genre fanget også tidlig interesse. Det var brødrene Ron og Russel Male`s Sparks. Skal ikke se bort fra at det blir litt mer om Sparks litt senere i tråden. Andre band som utvidet porteføljen var eksempelvis Uriah Heep, Aerosmith, Thin Lizzy, AC/DC og Queen.

    En single, mye spilt på diskotekene, snek seg allikevel inn i samlingen:

    Vis vedlegget 296766
    Det var vel dette med coverbilder igjen da:rolleyes:
    Veldig artig å lese😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn