ptb`s vinylverden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Er det noen som burde hate Blackmore, så er det Roger Glover som bare ble sparket ut av bandet i første halvdel av 70-tallet uten forvarsel av den egenrådige og stormannsgale Blackmore i sin tid. Det han gjorde ved å komme tilbake i bandet når han fikk lov, går utenpå de 2 andre brushanene hva voksen oppførsel gjelder efter mitt skjønn (y) Han er pokker ta meg en god bassist, og fungerer som hånd i hanske med Ian Paice.
    Ja, det var ingen bra greie det der. Han ble et offer for en annen konflikt. Blackmore har i ettertid sagt at han angret på dette og hadde dårlig samvittighet for Glover. Han fikk med seg Glover i den nye Rainbow line-up’n i 79.
    Ja, til og med Gillan ble spurt (om å erstatte Dio), men for han var det uaktuelt. Glover var med i Rainbow som både bassist og produsent frem til MkII reunion i 84.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Får vi en «julekalender» i år?
    Nope. Hadde litt planer, men desember kom litt brått på i forhold til tid til å forberede. Blir litt for «tynt» for meg å kun vise et bilde av ei plate. Det må jo en historie med også, og slikt tar litt tid å skrible ned.
    Men det blir nok litt i denne tråden rundt ymse juleplater jeg har, tenker jeg.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.391
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Nope. Hadde litt planer, men desember kom litt brått på i forhold til tid til å forberede. Blir litt for «tynt» for meg å kun vise et bilde av ei plate. Det må jo en historie med også, og slikt tar litt tid å skrible ned.
    Men det blir nok litt i denne tråden rundt ymse juleplater jeg har, tenker jeg.
    Du skal iallefall ha takk for tidligere innsats. Kos deg med innkjøpte kalender 😉👍
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.814
    Antall liker
    38.468
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Får den nok ikke alene. Samboer’n er også hekta på akevitt, så de fattigslige 2cl flaskene må nok deles på 2:oops:. Vi burde vel egentlig hatt et par kalendere hver;).
    Var ikke mye å dele på nei :) Jeg har virkelig prøvd å like det men får det bare ikke til dessverre

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nå er det jo slik at akevitt ikke er akevitt. Det er store forskjeller. Jeg anbefaler deg å prøve en romtemperert Edel Madeira. Det er Gammel Oppland som er lagret 5 år på Madeira fat.

    Eller vi kan sende deg på en ukes tilvenningsopphold på Spitsbergseter på Venabufjellet. Der ligger Akevittfjøset, som stort sett til en hver tid har samtlige tilgjengelige akevitter på hylla. Drøyt 100 forskjellige typer. 12-14 glass pr kveld i en uke, og du har vært igjennom samtlige - og er garantert tilvendt:cool:
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.814
    Antall liker
    38.468
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Nå er det jo slik at akevitt ikke er akevitt. Det er store forskjeller. Jeg anbefaler deg å prøve en romtemperert Edel Madeira. Det er Gammel Oppland som er lagret 5 år på Madeira fat.
    Den har jeg nok ikke prøvd men har vært i mye selskaper og prøvd veldig mye forskjellig med samme resultat .
    Men skal prøve å huske denne du nevner her :)

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Julen nærmer seg, og da er det vel på tide med litt julemusikk. Har jo litt ymse her - og kan jo begynne med denne:

    IMG_3202.JPG


    15 ulike låter fra 15 ulike artister. 8 ok låter og 7 ikke fullt så bra.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    I kveld er det julebord, men jeg rekker å kose meg med et par kalde før jeg drar, og det er det plan om å gjøre mens jeg lytter til denne:

    IMG_3198.JPG

    ...som jeg også registrerer at andre her inne spiller i disse dager.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Neste juleplate her i huset blir denne:
    IMG_3203.jpg


    En ganske nedtonet plate med kun Brubeck på piano, som fremfører flere kjente julelåter med en Jazz´y twist.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Endelig fredag - og da tåler vi vel ei "Juleplate" med litt trøkk :) :

    IMG_3199.jpg

    Og hva får man når den tidligere vokalisten i Judas Priest gir ut "Juleplate"?
    Vel - en god bit unna tradisjonell covring av kjente julelåter. Dette er i hovedsak Heavy Metal, men med innslag av litt jul- og vinterstemning.
    Tungt er det - og tøft er det.

    Den velkjente melodien Greensleeves, her med alternativ tekst, er bra.
    En tung og fin versjon av Oh Holy Night og Come all ye faithful er vel egentlig de eneste covers av julelåter her, men er til gjengjeld veldig bra.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Når vi er inne i adventstid og musikk så er det jo ikke sjelden at en og annen salme dukker opp på eteren også, og jeg må nok innrømmer at det ikke helt er det jeg spiller, men - ett klart unntak finnes.
    Trygve Hoff skrev tidlig på 80-tallet en "salme" som har gått rett hjem hos meg - Nordnorsk Julesalme.
    Den er fremført utallige ganger, av mange artister, men en artist som ihvertfall ikke gjør skam på låta er Christel Alsos i denne fremføringen:

     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.956
    Jeg er ikke spesielt gudfryktig, men dette er en vakker, stemningsfull, bevegende og nydelig fremførelse av Christel Alsos.
    Orgelkrydderet er sparsomt, nedtonet og akkurat passelig.
    Teksten viser dyp innsikt i folket "norrafør" etter min ringe innsikt.
    Damen har god stemme, og fremstår ven og vakker.

    Hmmm...plutselig savnet jeg Jan Fredrik og bikkja, og deres juleølsmakingskalender 😢
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Juleplater finnes jo i alle sjangre - og jeg er skapelig godt dekket innenfor mange av de.
    Hadde også en juleplate med Dizzie Tunes, men den gikk til Fretex i høst:), mens denne fortsatt er i samlingen:

    IMG_3201.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nest siste juleplate for i år:

    IMG_3200.jpg


    Om noen på 70-, 80- eller 90-tallet hadde hevdet at Ritchie Blackmore kom til å spille inn en juleplate, så hadde de vel blitt så idiot-forklart at de aldri hadde kommet til hektene igjen:LOL:.

    Men, i 2006 var det et faktum da Winter Carols ble utgitt. I 2021 kom den ut i en remaster, reissue DeLuxe versjon - og i år ble denne også utgitt på vinyl.

     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.956
    Nest siste juleplate for i år:

    Om noen på 70-, 80- eller 90-tallet hadde hevdet at Ritchie Blackmore kom til å spille inn en juleplate, så hadde de vel blitt så idiot-forklart at de aldri hadde kommet til hektene igjen:LOL:.

    Men, i 2006 var det et faktum da Winter Carols ble utgitt. I 2021 kom den ut i en remaster, reissue DeLuxe versjon - og i år ble denne også utgitt på vinyl.
    Nei, jeg tror jo verken mine egne ører eller øyne :oops:
    Hva menn gjør for å få seg en ung mø ved sin side.
    Aldeles ikke min kopp med te, hvilket jeg tror herr Blackmore gir en god dag i for å si det pent.

    God Jul ptb :)
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Nei, jeg tror jo verken mine egne ører eller øyne :oops:
    Hva menn gjør for å få seg en ung mø ved sin side.
    Aldeles ikke min kopp med te, hvilket jeg tror herr Blackmore gir en god dag i for å si det pent.

    God Jul ptb :)
    Som eg ha hørt, ikke klaget siden black night.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Så var det Julaften igjen da - og det er 2 plater som spilles her hver Julaften.

    En reklame CD jeg fikk for mange år siden:
    IMG_3195.jpg


    Og denne:

    IMG_3196.jpg


    Med det så gjenstår bare å ønske de som titter innom tråden:

    IMG_2468.jpg


    En riktig God Jul!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ozzy avlyser sin planlagte avslutningsturne.
    Han erkjenner at kroppen ikke orker påkjenningen av en slik runde :( .

    Godt jeg fikk med meg konserten på Tons i Halden:)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Når den svenske duoen Nordman (som jeg har 3 plater av) skulle overrekkes en pris under et show som ble sendt på TV i desember, fikk de seg en aldri så liten overraskelse:

     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kort nevnt i TT’s tråd.
    I forbindelse med Burt Bacharach’s bortgang har jo flere medier børstet støvet av Christopher Cross sin kanskje mest kjente låt - Arthur’s Theme, da Bacharach var medskribent til den låta.

    Så kan følgende spørsmål stilles. Hvem var den andre personen som spilte gitar i Deep Purple?
    De aller fleste vil nok svare Tommy Bolin, og det er både rett - og feil, helt avhengig av hvordan man «leser» spørsmålet.
    Riktig nok var Bolin gitarist nr 2 som medlem i Deep Purple, men den som var den andre som spilte gitar i DP var i praksis Christopher Cross, eller Geppert, som var hans opprinnelige etternavn.

    Dette skjedde under en konsert på the Jam Factory i San Antonio i 1969. Blackmore ble brått syk og kunne ikke spille den kvelden. Dette var mer eller mindre Cross sin «hjemmesidene og han pleide å opptre der, var DP fan og kunne en del av låtene. Så han steppet inn på kort varsel - og konserten ble gjennomført med Cross på gitar.

    I ettertid var det også et par andre gitarister som steppet inn under tilsvarende situasjoner, fremfor at konserter ble avlyst.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Steve Morse ble medlem først i 1994. Da hadde Satriani vært «innleid» gitarist siden Blackmore hoppet av i 1993. Satriani ble tilbudt jobben, men måtte takke nei da han hadde en kontrakt han ikke ville eller kunne gå fra.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.814
    Antall liker
    38.468
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Kort nevnt i TT’s tråd.
    I forbindelse med Burt Bacharach’s bortgang har jo flere medier børstet støvet av Christopher Cross sin kanskje mest kjente låt - Arthur’s Theme, da Bacharach var medskribent til den låta.

    Så kan følgende spørsmål stilles. Hvem var den andre personen som spilte gitar i Deep Purple?
    De aller fleste vil nok svare Tommy Bolin, og det er både rett - og feil, helt avhengig av hvordan man «leser» spørsmålet.
    Riktig nok var Bolin gitarist nr 2 som medlem i Deep Purple, men den som var den andre som spilte gitar i DP var i praksis Christopher Cross, eller Geppert, som var hans opprinnelige etternavn.

    Dette skjedde under en konsert på the Jam Factory i San Antonio i 1969. Blackmore ble brått syk og kunne ikke spille den kvelden. Dette var mer eller mindre Cross sin «hjemmesidene og han pleide å opptre der, var DP fan og kunne en del av låtene. Så han steppet inn på kort varsel - og konserten ble gjennomført med Cross på gitar.

    I ettertid var det også et par andre gitarister som steppet inn under tilsvarende situasjoner, fremfor at konserter ble avlyst.
    Du kan din historie ptb :) Ha en fin helg

    mvh
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.391
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Jeg har ikke peiling, men akkurat det navnet husket jeg av en eller annen grunn. God helg!
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.600
    Antall liker
    6.836
    Takk for påfyll av kunnskap, hadde aldri hørt den historien før 😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Bestilte et ekstra sett med pre-rør til Leben amp´n i fjor sommer, da Leben i Japan hadde liggende til ok priser. Både de og likeretter-røret begynner det å bli mindre av i markedet - og prisene blir jo da deretter.
    Etter å ha ligget hos NSD i over et halvt år, så sendte Kjetil de i går, og i dag dukket de opp:).

    Likeretter-rørene fikk jeg tak i hos NRHF i fjor høst, så nå har jeg 3 reserve-rør av de i ulik NOS fabrikat. Det hevdes at de ulike fabrikat skal gi litt ulik lyd, uten at jeg har testet.
    Selvom det nok er mange timer igjen på de rørene som sitter i amp´n i dag, så er det greit å ha reservesett.

    Så nå har jeg tilstrekkelig med nye reserve-rør til både den - og gitarforsterkerene:

    IMG_3318.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Absolutt :) .

    Så kan jeg jo legge til litt info om hvorfor Blackmore hadde 3 Marshall Stack m/6 stk 4x12" på scenen. Ampene var modifiserte Marshall Major´s med opprinnelig 200w effekt, men etter at Dawk Stillwell hadde modifisert de "litt" så skal de ha peaket på drøyt 375W hver.

    Som man ser på bildet så er det ene kabinettet mic´et opp, mens de to andre...
    Jo, etter sigende så spilte DP såpass høyt at Blackmore trengte de 2 andre for å høre sin egen gitarlyd på scenen:oops:.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn