ptb`s vinylverden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Da er billetter til en av neste års større konsertopplevelser i boks:

    Vis vedlegget 851356

    Roger Waters - This Is Not A Drill
    Telenor Arena - FORNEBU • 12/04/2023 - 20:00
    Musikken er bra den.. Men mannen er en tulling ifht pågående konflikt i Ukraina.. Og skille hans synspunkt og musikk går ikke for min del... Sorry :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ser den. Han har en litt "spesiell" oppfatning av den "konflikten" (jeg har hørt på flere senere intervjuer) - som jeg heller ikke helt deler.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ser den. Han har en litt "spesiell" oppfatning av den "konflikten" (jeg har hørt på flere senere intervjuer) - som jeg heller ikke helt deler.
    Det er ikke for å ødelegge gleden din over musikken , for den deler vi. Stor musikk uten tvil, antikrig er også en god ting.. Men det siste vrøvlet gjør at han får støve til evig tid her ..

     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er flere lag og nyanser i det som er RW´s meninger og "standpunkt" rundt hva som kan bidra til å stoppe konflikten - enn det en del overskrifter gir inntrykk av.
    Som nevnt, jeg har lyttet til flere lange intervjuer med han, der dette er tema.

    Men, over til noe heeeeelt annet:).

    Deep Purple legger ikke inn årene. Ikke helt overraskende kom denne nyheten i forrige uke.

    Simon McBride joins Deep Purple.
    Following the news in July that Steve Morse will be stepping back from the band, after more than a quarter of a century, Deep Purple announce that, following an abundant Summer of touring, Simon McBride will join the band permanently.

    Collectively, the band stated “We are thrilled that Simon has agreed to join. Simon’s playing is up there with the greats. Of course, Steve can’t be replaced, the same as Ritchie, and Steve has a long legacy with Deep Purple. In Simon we have not found a replacement, but an extraordinarily talented and exciting guitarist in his own right. The reception from audiences over the Summer has already been great and we are looking forward to the forthcoming dates in the UK and Europe across the rest of the year. It is clear that Simon also holds great respect for those before him. We are all excited for what the years to come hold for the band.”

    Simon stated “I'm very happy to be asked to join the band, at the start of the pandemic if someone would have said to me that I was going to be the new guitarist in Deep Purple I would have just laughed, but here we are and it's happening. Deep Purple has a history of great guitarists so I’m very honoured to be asked to be part of that. They are all amazing musicians and more importantly, I have become very good friends with the guys so I can't wait to continue touring and even perhaps some writing and recording.”

    Han blir dermed den fjerde gitaristen i bandet. Jeg ser da bort fra Satriani, som var innleid i 93/94.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    9.115
    Han blir dermed den fjerde gitaristen i bandet. Jeg ser da bort fra Satriani, som var innleid i 93/94.
    Mener å ha lest en gang at Randy California erstattet RB noen kvelder på en US turnè da Himself var litt uggen.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.444
    Antall liker
    35.258
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke for å ødelegge gleden din over musikken , for den deler vi. Stor musikk uten tvil, antikrig er også en god ting.. Men det siste vrøvlet gjør at han får støve til evig tid her ..

    Nok til at jeg velger å droppe den konserten.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^^ Jepp, et par andre én og annen kveld også.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Rad 2 sier jo ikke så mye da scenen er formet som et kors midt i salen, med 18 forskjellige felter på gulvet + 15 felter på tribunene.
    Da er det jo 33 forskjellige Rad 2 😁
    Har rad 13 på felt 7, og det er nok ikke så gal plassering - også sett i forhold til hvor mix´n og musikerne er plassert.

    Telenor.PNG
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Har vært "bortskjemt" med gode plasser på alle hans tidligere konserter i Norge - serru ;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Da har såvidt den andre delen av MC-sesongen begynt. Den som i hovedsak foregår innendørs med ulike ting som kan/skal/bør gjøres før neste utesesong starter :) .
    For å få noe bedre bakbrems på chopper´n må jeg ha bremsepumpe med litt mindre stempeldiameter. Kjøpte derfor ei Brembo pumpe m/12mm bore, som bør bli perfekt. "Problemet" med disse er at de opprinnelig er beregnet for å bruke med separat plast-reservoir og slange i mellom.
    Estetisk en helt forferdelig og totalt uakseptabel løsning:cool:.

    Men, en italiener lager reservoir i polert alu - og en sånn ble kjøpt inn. Men, de er beregnet for en annen type bremsepumpe og overgangsnippelen som følger med passer ikke til mitt formål (alt for liten diam ned i pumpa):

    IMG_3046.jpg


    Så der måtte jeg finne et emne (bolt el.likn) som kunne modifiseres til å passe. Så viste det seg at, av alle umulige gjenger å bruke, så var det M15x1,0:oops:.
    Sjekket litt rundt, og det var med all tydelighet ikke helt kurrant:(.
    Etter litt googling fant jeg ut at omtrent det eneste stedet den gjengen brukes (kommersielt) er på krankbolter på enkelte tråsykler - og hos Birk Sport hadde de en slik liggende, som jeg fikk:):
    shimano-krankbolt-m4000-svart-solv-4524667887119-11-l.jpg

    Så langt, alt vel. Men, jeg måtte jo gjenge opp M15x1,0 ned i bremsepumpa. Og om et M15x1,0 emne var kronglete å finne, så var det ikke noe enklere å finne en gjengetapp som kunne lånes. Hørte med "alle" mekaniske verksteder i Oslo/omegn, men - nope. Så da ble det å ty til kjøp på eBay.

    Å gjenge på "frihånd" er ikke like enkelt, da det er lett å komme skjevt ut. Brukte derfor litt tid med å vatre- og spenne opp i bormaskinen for å lettere kunne styre tappen rett ned:

    IMG_3045.jpg

    Når det var gjort var neste oppgave å dreie til krankbolten:
    IMG_3047.jpg

    Ikke så stor utfordring, når man har dreiebenk:cool::

    IMG_3048.jpg

    Perfect fit:
    IMG_3049.jpg

    Og da gjenstår bare den kjedelige jobben med å polere pumpa:
    IMG_3050.jpg

    + div tilpasninger for montering på sykkelen da.

    Custom er jo sjelden bolt-on, men desto mer moro.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Neste inneprosjekt er en treble-bleed til den ene Stratocasteren. Innenfor definerte ytterpunkter av verdien for både motstand og kondensator er det rett og slett bare å prøve ulike kombinasjoner. Da er det enkleste å lodde kabler med klemmer fra volumpot og legge ut under pick-guard - og prøve seg frem:

    IMG_3051.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Neste inneprosjekt er en treble-bleed til den ene Stratocasteren. Innenfor definerte ytterpunkter av verdien for både motstand og kondensator er det rett og slett bare å prøve ulike kombinasjoner. Da er det enkleste å lodde kabler med klemmer fra volumpot og legge ut under pick-guard - og prøve seg frem:

    Vis vedlegget 853852
    Tror jeg må slutte å "kaste" penger etter deg ved kjøp av plater, du blir jo rene Duracell kaninen... 😊
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Du vet, det er så mange punkter her på både want to do og need to do listene, at jeg egentlig burde førtidspensjonert meg for et par år siden ;) .
    Men, man må nok holde ut i arbeidslivet en stund til:(
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    @MrSpock fant igjen tråden, og har lagt ut samme link der:). Og, ja - jeg "plages" fortsatt av dette på hytta, der fenomenet inntreffer forholdsvis hyppig.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det skjer da tydeligvis litt under "messe-helgen" i Oslo 14-16 oktober.

    De fleste butikkene i Oslo omegn holder åpent, og det er messe på Aker Brygge. Den velkjente Fremer ser ut til å dukke opp hos Dipper´n, mens den noe snodige "figuren" Kirmuss (med sine teorier om vinyl restoration) blir å finne på Aker Brygge.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.355
    Antall liker
    63.248
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det skjer da tydeligvis litt under "messe-helgen" i Oslo 14-16 oktober.

    De fleste butikkene i Oslo omegn holder åpent, og det er messe på Aker Brygge. Den velkjente Fremer ser ut til å dukke opp hos Dipper´n, mens den noe snodige "figuren" Kirmuss (med sine teorier om vinyl restoration) blir å finne på Aker Brygge.
    Hadde vært gøyalt å få med seg Fremer…………….han er jo tidligere stand up komiker 😊
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Lang dag i byen med tur innom platemessa på Rockefeller, Big Dipper, Stereofil, Rock’n’Rolls, HiFi Expo og Vintage Gitar.
    Nå blir det godt å komme seg hjem og få jekket en øl:cool:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det var veldig interessant å høre foredraget til mr. Kirmuss mht rengjøring av plater. En del av det han er inne på har helt klart noe for seg, men han hevder jo samtidig at hans konsept og hans UL-vasker er det eneste på markedet som fungerer - og der mener jeg at det ikke henger helt sammen. Men, det skal jeg komme tilbake til.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det var veldig interessant å høre foredraget til mr. Kirmuss mht rengjøring av plater. En del av det han er inne på har helt klart noe for seg, men han hevder jo samtidig at hans konsept og hans UL-vasker er det eneste på markedet som fungerer - og der mener jeg at det ikke henger helt sammen. Men, det skal jeg komme tilbake til.
    Mer enn en gjennomspilling pr. døgn ga degradering av plat sa han også. Litt konservativt kanskje?

    Ellers forsto jeg det slik at mye av teknologien lå i mediet de sprøytet på. Fikk du mer ut av det?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ 1) Ja, og det er en teori han ikke er alene om.
    2) Ja, og det er en av tingene som var essensielt med hans teorier.

    Men - kommer tilbake med litt mer utfyllende rundt hans teorier når jeg får tid :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ 1) Ja, og det er en teori han ikke er alene om.
    2) Ja, og det er en av tingene som var essensielt med hans teorier.

    Men - kommer tilbake med litt mer utfyllende rundt hans teorier når jeg får tid :)
    Nå lagt ut i vinyltråden.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    IMG_3064 (2).JPG

    Dette var en konsert som pendlet mellom tidvis litt "kjedelig" men samtidig i lengre partier (og hovedsakelig) "wow" :) .
    Store deler av konserten hadde egentlig fokus mot de enkelte medlemmer i bandets prestasjoner, med flere lengre innslag fra både pianisten (Philippe Powell), cellisten og perkusjonisten, der disse fremsto som solister - både med- og uten backing.
    Så dette var langt fra Gardot m/band, men band m/Gardot på vokal.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    58.481
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hr Kirkemus har jeg ikke hørt om. 🙈😊
    Trodde kanskje vi skulle "flyge på hverandre"
    på lørdag, men så deg ikke @ptb .
    Vi fikk rapport fra en "inside" Expo og ut fra det prioriterte vi Fremer.
    Angrer ikke på det. Var du der?
    Mvh
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Vi gikk litt forbi hverandre, og jeg «måtte» rekke innom en annen butikk også før de stengte, og gikk vel fra Dipper litt før 15:30
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    2 plater til inn i går:

    IMG_3073.JPG

    Og da anser jeg både Whitesnake- og Oldfield samlingen som "komplett" fro min del.
    Dvs - jeg har da alle de utgivelsene jeg vil ha av begge.

    The Complete Oldfield er jo på sett og vis en samleplate, men side 4 er liveopptak.

    Slide it In markerte på flere måter en overgang i musikkstilen til Whitesnake, og er i min bok det siste verd å ha.
    Nytt plateselskap og flere nye bandmedlemmer (Galley, Powell, Sykes) dro etterhvert bandet i en annen musikalsk retning.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Litt "pusling" i dag.
    Montering av Treblebleed for testing:
    IMG_3089.jpg


    Og litt forberedende sliping av bremsepumpe, før pussing og tilslutt polering:
    IMG_3082.jpg


    IMG_3080.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Endelig fredag og testing av ny Degritter software.

    Pre-soak er nytt.
    IMG_3114.jpg


    Skummer av en eller annen årsak noe mer enn tidligere med denne rensevæsken:
    IMG_3115.jpg


    Nyter en kald mens det vaskes - og skal jeg ha det mer kortreist så må jeg brygge selv:cool:
    IMG_3116.jpg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.390
    Antall liker
    83.909
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Ja den var absolutt kortreist. God helg mr! 😉👍
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Lenge siden det har vært noe DP-nerding her nå, så det får vi gjøre noe med.

    Det er jo ikke helt ukjent at det til tider var litt dårlig stemning i bandet, spes mellom Gillan og Blackmore, og om det ikke hadde vært ille før, så ble det hakket verre under den siste turneen, med det treffende navnet The Battle Rages On Tour. Navnet var jo hentet fra det som ble det siste MkII studioalbumet.

    Jeg ser det har vært nevnt flere steder at Gillan og Blackmore ikke vekslet et eneste ord under hele touren - før Blackmore hoppet av etter konserten i Helsinki.
    Som man ser i denne videoen fra en av øvelsene før touren, så virker det jo å være litt "trykket" stemning, og lite spilleglede. Blackmore sitter litt uanfektet i shorts, og ser ut til å ønske han var et helt annet sted:


    Under en av videoene fra en av konsertene har de også et parti tilsvarende det de opprinnelig gjorde fra Strange Kind Of Woman, der Gillan synger "kykeliky-strofer" og Blackmore repeterer på gitaren. Men her "gidder" ikke Blackmore å forholde seg til Gillan og går bort til Lord, der de "gjør" en tilsvarende greie. Så kommer Gillan bort og begynner å bryte inn med sine "kykeliky-greier", hvorpå Blackmore etterhvert snur seg mot Gillan og formelig "dytter" han unna - med et klart hold deg unna budskap.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.423
    Antall liker
    12.988
    Lenge siden det har vært noe DP-nerding her nå, så det får vi gjøre noe med.

    Det er jo ikke helt ukjent at det til tider var litt dårlig stemning i bandet, spes mellom Gillan og Blackmore, og om det ikke hadde vært ille før, så ble det hakket verre under den siste turneen, med det treffende navnet The Battle Rages On Tour. Navnet var jo hentet fra det som ble det siste MkII studioalbumet.

    Jeg ser det har vært nevnt flere steder at Gillan og Blackmore ikke vekslet et eneste ord under hele touren - før Blackmore hoppet av etter konserten i Helsinki.
    Som man ser i denne videoen fra en av øvelsene før touren, så virker det jo å være litt "trykket" stemning, og lite spilleglede. Blackmore sitter litt uanfektet i shorts, og ser ut til å ønske han var et helt annet sted:

    Under en av videoene fra en av konsertene har de også et parti tilsvarende det de opprinnelig gjorde fra Strange Kind Of Woman, der Gillan synger "kykeliky-strofer" og Blackmore repeterer på gitaren. Men her "gidder" ikke Blackmore å forholde seg til Gillan og går bort til Lord, der de "gjør" en tilsvarende greie. Så kommer Gillan bort og begynner å bryte inn med sine "kykeliky-greier", hvorpå Blackmore etterhvert snur seg mot Gillan og formelig "dytter" han unna - med et klart hold deg unna budskap.
    Dette er så absolutt interessant historie om DP ptb, men like det er vanskelig :cry:
    Det er egentlig veldig trist, og jævlig barnslig, dog akk så menneskelig dette vedvarende agget/hatet mellom Blackmore og Gillan.
    Er det noen som burde hate Blackmore, så er det Roger Glover som bare ble sparket ut av bandet i første halvdel av 70-tallet uten forvarsel av den egenrådige og stormannsgale Blackmore i sin tid. Det han gjorde ved å komme tilbake i bandet når han fikk lov, går utenpå de 2 andre brushanene hva voksen oppførsel gjelder efter mitt skjønn (y) Han er pokker ta meg en god bassist, og fungerer som hånd i hanske med Ian Paice.

    MEN filmsnutten fra øvingen i 1993 viser tydelig hvor inn i helvete bra de var sammen musikalsk.
    Det er nesten litt uvirkelig å se på den pisse sure, utilnærmelige, tilbakelente og smått uinteresserte Blackmore sitte og lire av seg den ene melodilinjen/riff etter den andre med små tekniske og spissfindige detaljer de fleste gitarister bare kan drømme om at de har i seg.
    Den som er mest "off" musikalsk er Gillan, men han er tydelig utilpass med Blackmore som ikke ofrer ham et eneste blikk, men viser ham sin utilslørte forakt.
    Resten er historie som de sier.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn