Proffens husgud

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.482
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke Hypex-konstruksjoner har du hatt innom til test?
    Det var en DIY NC400 forsterker som jeg hadde med. Vi koblet vel bare en gang over fra en Xindak effektforsterker slik jeg husker det og spilte ikke mer enn noen minutter. Lydbildet med Ncore ble større og det låt åpnere og mer detaljert. Samtidig også med noe mindre fylde/varme enn Xindaken, som jeg tenker har med lavere forvrengning og bedre kontroll å gjøre.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    1.004
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    2
    Det var en DIY NC400 forsterker som jeg hadde med. Vi koblet vel bare en gang over fra en Xindak effektforsterker slik jeg husker det og spilte ikke mer enn noen minutter. Lydbildet med Ncore ble større og det låt åpnere og mer detaljert. Samtidig også med noe mindre fylde/varme enn Xindaken, som jeg tenker har med lavere forvrengning og bedre kontroll å gjøre.
    Stemmer det, Orso
    Kan ikke huske at lydbildet ble større, åpnere og mer detaljert - men husker godt at jeg opplevde lyden som mer slørete, frister nesten å bruke uttrykket grå - nesten som om det hang en gardin foran, og at lyden rett og slett ble mindre dynamisk. MEn det var min opplevelse, da.

mvh
    Proffen

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.482
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Stemmer det, Orso
    Kan ikke huske at lydbildet ble større, åpnere og mer detaljert - men husker godt at jeg opplevde lyden som mer slørete, frister nesten å bruke uttrykket grå - nesten som om det hang en gardin foran, og at lyden rett og slett ble mindre dynamisk. MEn det var min opplevelse, da.

mvh
    Proffen
    Hey, du kommenterte selv at det låt bredere/større med en gang :) Det låt definitivt ikke mer slørete IMO. Heller det motsatte i mine ører. Men det låt slankere og med mindre varme, noe som er helt vanlig med en mer transparent forsterker med stål kontroll på bassen. Uansett ble det kun spilt i noen minutter og vanskelig å trekke en klar konklusjon utifra det. Ser ikke vekk ifra at du uansett hadde foretrukket Xindaken i det lengre løp. Tenker at blir litt annerledes i et oppsett hvor man kan endre på direktelyden til høyttalerne og rommet er akustisk behandlet. To forskjellige måter å bygge anlegg på.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    1.004
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    2
    Stemmer det, Orso

mvh
    Proffen
    Hey, du kommenterte selv at det låt bredere/større med en gang :) Det låt definitivt ikke mer slørete IMO. Heller det motsatte i mine ører. Men det låt slankere og med mindre varme, noe som er helt vanlig med en mer transparent forsterker med stål kontroll på bassen. Uansett ble det kun spilt i noen minutter og vanskelig å trekke en klar konklusjon utifra det. Ser ikke vekk ifra at du uansett hadde foretrukket Xindaken i det lengre løp. Tenker at blir litt annerledes i et oppsett hvor man kan endre på direktelyden til høyttalerne og rommet er akustisk behandlet. To forskjellige måter å bygge anlegg på.
    Hehe, Orso.
    Man har jo etterhvert begynt å bli så gammel at jeg kanskje ikke skal stole blindt på egen hukommelse. Og det er jo både en stund og noen komponenter siden det hele fant sted - og som du sier; vi spilte jo bare et kort øyeblikk.
    Xindakene hadde helt klart sine gode kvaliteter, men etter hvert ble det også avdekket hvor den ikke var fullt så sterk - bl a ifht hvor heftig de rullet av i toppen og til dels i bunnen. Styrkene lå imo i den varme mellomtoneklangen.

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    1.004
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    2
    Stemmer det, Orso

mvh
    Proffen
    Hehe, Orso.
    Man har jo etterhvert begynt å bli så gammel at jeg kanskje ikke skal stole blindt på egen hukommelse. Og det er jo både en stund og noen komponenter siden det hele fant sted - og som du sier; vi spilte jo bare et kort øyeblikk.
    Xindakene hadde helt klart sine gode kvaliteter, men etter hvert ble det også avdekket hvor den ikke var fullt så sterk - bl a ifht hvor heftig de rullet av i toppen og til dels i bunnen. Styrkene lå imo i den varme mellomtoneklangen.

mvh
    Proffen
    Ut over det, kan man gjerne konkludere at Xindak, Pass og Gradient antakelig ikke var noen optimal match - selv om lyden var "behagelig"....
    Gradientenes dipolbass og særlig coax-løsning i mellomtone og diskant profiterte gjerne ikke optimalt på Xindakenes noget "pæreformede" gjengivelse og Pass`ens snille, polerte karakter....

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    1.004
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    2
    Har ellers nå spilt et par-tre dager på Pylon igjen.
    Kjenner at det skal bli spennende å hekte på Maggiene igjen til uken.
    For Pylon gjør intet annet enn en formidabel jobb som lydformidlere, og prisen tatt i betraktning, må jeg bare erkjenne at det er et av de innkjøpene jeg må si meg mest fornøyd med, ever!
    At det likevel kan bli Maggiene som blir stående igjen til slutt, er en annen femmer.

mvh
    Proffen

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.482
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ut over det, kan man gjerne konkludere at Xindak, Pass og Gradient antakelig ikke var noen optimal match - selv om lyden var "behagelig"....
    Gradientenes dipolbass og særlig coax-løsning i mellomtone og diskant profiterte gjerne ikke optimalt på Xindakenes noget "pæreformede" gjengivelse og Pass`ens snille, polerte karakter....

mvh
    Proffen
    Syntes det låt veldig bra. Var godt med fundament og fylde i lyden, noe som ofte er en utfordring i mange rom og oppsett.
    Men noe kan som regel alltid blir litt bedre eller annerledes ja.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    1.004
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg fått tilbragt noen timer i sweetspoten, og i den siste perioden med Magnepan som høyttalere.
    Regner med at jeg i løpet av morgendagen switcher til Pylon igjen, for å ta en ny runde med meg selv....
    Merkelig at det skal være så jælma vanskelig å bli enig med seg selv om hvilke høyttalere som passer mine preferenser best......

Og som ikke det er nok, går jeg fortsatt og vurderer alternative forsterkeralternativer, selv om jeg har vært godt nøgd med både Coda og MI en god stund nå.....

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    1.004
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    2
    Noen ganger kommer man til et veiskille, og må foreta vanskelige valg.
    Har i dag sittet og lagt ut flere "vurderes solgt"-annonser på finn.
    Så får vi se om bondeangeren fanger en og en tar til vett igjen.
    Har lagt ut BÅDE Maggiene, Codaen, MI`en og Audio gd-dac`en, med tanke på evt å prøve ut Devialet....
    Litt risky kanskje, og burde kanskje ha forsøkt å fått lånt hjem en Devialet først - og hvem vet, kanskje jeg gjør det....

Har jo en Topping D70 på inngående, og det kaaan jo hende den overgår Audio gd`n....

Har vært gjennom en periode med litt utprøving her i man caven, og har virkelig fått sansen for Pylon-høyttalerne - selv om jeg seff også liker Maggiene.
    De har hver sine sterke sider, men ikke på alltid på de samme tingene.
    Totalen er at jeg, i dag, heller mest mot å fortsette ferden med Pylon. Men ting kaaaan endre seg i løpet av nær fremtid....så usikker er jeg!

Stay tuned!

mvh
    Proffen

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    23.997
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    38
    Har lagt ut BÅDE Maggiene, Codaen, MI`en og Audio gd-dac`en, med tanke på evt å prøve ut Devialet....
    Litt risky kanskje, og burde kanskje ha forsøkt å fått lånt hjem en Devialet først - og hvem vet, kanskje jeg gjør det....

Har jo en Topping D70 på inngående, og det kaaan jo hende den overgår Audio gd`n....

Har vært gjennom en periode med litt utprøving her i man caven, og har virkelig fått sansen for Pylon-høyttalerne - selv om jeg seff også liker Maggiene.
    Totalen er at jeg, i dag, heller mest mot å fortsette ferden med Pylon. Men ting kaaaan endre seg i løpet av nær fremtid....så usikker er jeg!

Stay tuned!

mvh
    Proffen
    Ja, det var voldsomt hvor det drysset ut haifai på Finn fra nabolaget i går :) Spennende med Devialet. Har selv vært inne på den tanken noen ganger. Har foreløpig kun blitt med tanken. Er litt kjekt med flere bokser å leke seg med :) Synes i tillegg Devialet har lekre produkter, men når jeg får tenkt meg om, ender jeg opp med stilig, men sterilt og kjedelig. Håper Pylon er inkorporert i SAM på Devialet. Kanskje du da også kan sette subben til salgs. Lykke til med salgene :)

Henrik.326

Medlem
    Ble medlem
    09.10.2018
    Antall liker
    15
    Sted
    Kongsberg
    Du skal ikke prøve en Naim forsterker på Pylon da? Må si det spiller utrolig bra her hos meg, skikkelig autoritet og skyv i musikken.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    1.004
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    2
    Du skal ikke prøve en Naim forsterker på Pylon da? Må si det spiller utrolig bra her hos meg, skikkelig autoritet og skyv i musikken.
    Null erfaring med Naim, og i utgangspunktet var tanken å "minimalisere" oppsettet så mye som mulig.... Dvs kilder, kanskje en dac, samt en integrert sak med mulighet for å koble på sub.....

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    1.004
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    2

Stay tuned!

mvh
    Proffen
    Ja, det var voldsomt hvor det drysset ut haifai på Finn fra nabolaget i går :) Spennende med Devialet. Har selv vært inne på den tanken noen ganger. Har foreløpig kun blitt med tanken. Er litt kjekt med flere bokser å leke seg med :) Synes i tillegg Devialet har lekre produkter, men når jeg får tenkt meg om, ender jeg opp med stilig, men sterilt og kjedelig. Håper Pylon er inkorporert i SAM på Devialet. Kanskje du da også kan sette subben til salgs. Lykke til med salgene :)
    Ketchupeffekten bør ikke være ukjent for de som lykkelig uvitende støtter byens stolthet i fotball.... Det har jo de siste kampene indikert..... Vi får se hva jeg ender opp med. Stæsjet ligger ute som "vurderes solgt" - rett og slett fordi jeg ikke er sikker i min sak.
    Det var en liten øreåpner å ha JK sin Ref 10 på besøk, den gjorde så stor forskjell at jeg lurer på om det kanskje er pre`en jeg burde oppgradere først. Men vi fær no sjao.... Kan jo hende det dukker opp en badevekt etterhvert.....

mvh
    Proffen

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    12.713
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    1

Stay tuned!

mvh
    Proffen
    Ketchupeffekten bør ikke være ukjent for de som lykkelig uvitende støtter byens stolthet i fotball.... Det har jo de siste kampene indikert..... Vi får se hva jeg ender opp med. Stæsjet ligger ute som "vurderes solgt" - rett og slett fordi jeg ikke er sikker i min sak.
    Det var en liten øreåpner å ha JK sin Ref 10 på besøk, den gjorde så stor forskjell at jeg lurer på om det kanskje er pre`en jeg burde oppgradere først. Men vi fær no sjao.... Kan jo hende det dukker opp en badevekt etterhvert.....

mvh
    Proffen
    For meg virker det naturlig å oppgradere det svakeste leddet først, og det ser da vitterlig ut til å være preen. Jeg var selv overrasket over hvor stor forskjell det ble på lyden da Ref 10 kom inn.
    Poenget er at både forsterkere og høyttalere var i stand til å formidle forskjellen, men den måtte først komme inn i anlegget.

Mvh

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    1.004
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    2

Stay tuned!

mvh
    Proffen

mvh
    Proffen
    For meg virker det naturlig å oppgradere det svakeste leddet først, og det ser da vitterlig ut til å være preen. Jeg var selv overrasket over hvor stor forskjell det ble på lyden da Ref 10 kom inn.
    Poenget er at både forsterkere og høyttalere var i stand til å formidle forskjellen, men den måtte først komme inn i anlegget.

Mvh
    Er som du ser, allerede inne på tanken - men usikker på hva som kan være et betalbart alternativ....
    Og med en badevekt i hus, reduseres antall bokser ganske heftig.....selv om det ramler inn en ny dac på frædda..... ;)

mvh
    Proffen

Henrik.326

Medlem
    Ble medlem
    09.10.2018
    Antall liker
    15
    Sted
    Kongsberg
    Null erfaring med Naim, og i utgangspunktet var tanken å "minimalisere" oppsettet så mye som mulig.... Dvs kilder, kanskje en dac, samt en integrert sak med mulighet for å koble på sub.....

mvh
    Proffen
    En Naim Unity Nova for eksempel?

Evt en Nait XS3 med ekstern dac og strømmer.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    23.997
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    38

mvh
    Proffen
    En Naim Unity Nova for eksempel?

Evt en Nait XS3 med ekstern dac og strømmer.
    Med Naim ender man vel lett opp med flere og ikke færre bokser :)

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    493
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Heisann Henrik og Proff.!

Bruker normalt Moon 240i på mine Pylon Ruby 25, men da alt utstyr p.t selges for «innsamling» til rør m/nye talere, så testet jeg om jeg kunne leve en periode med min lille UnitiQute (normalt benyttet kun som streamer og HUB) som integrert på Ruby.
    Og ja, det svinger skikkelig! Pylons varme, tilbakelente men oppløste spillestil var match made in heaven med Naims driv. Selv den lille Quten på 40-50w sparket liv og driv her. MAO, en kombinasjon av britisk/polsk anbefalt å teste ut Proffen. Kanskje ikke «lytte etter trianglet» type lyd, men veldig gøy kombo:)

*Jeg tenkte høyere ende Naim enn Qute selvfølgelig da

Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    1.004
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    2
    Heisann Henrik og Proff.!

Bruker normalt Moon 240i på mine Pylon Ruby 25, men da alt utstyr p.t selges for «innsamling» til rør m/nye talere, så testet jeg om jeg kunne leve en periode med min lille UnitiQute (normalt benyttet kun som streamer og HUB) som integrert på Ruby.
    Og ja, det svinger skikkelig! Pylons varme, tilbakelente men oppløste spillestil var match made in heaven med Naims driv. Selv den lille Quten på 40-50w sparket liv og driv her. MAO, en kombinasjon av britisk/polsk anbefalt å teste ut Proffen. Kanskje ikke «lytte etter trianglet» type lyd, men veldig gøy kombo:)

*Jeg tenkte høyere ende Naim enn Qute selvfølgelig da
    Nuvel, kan godt hende at Naim er good shait. Min utfordring er at jeg ALDRI har hørt NAIM, ergo stiller jeg med riiimelig blanke ark der. Og jeg er ikke heeelt sikker på at erkebritisk klang er min tekopp.
    Dessuten: Racket er nå ryddet og ommøblert, i venten på en ny komponent som er på vei over langfjella..... DET blir spennende å prøve ut. Håpet er at produktet er på plass onsdag, senest torsdag....

mvh
    Proffen

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    1.869
    Torget vurderinger
    8
    Naim er litt utenfor det en forbinder med britisk lyd. Et sånt merke en bør høre.
    Men er nå vel et par plasser en kan høre det i byn vel? C Sundgate hos Duet, hvis ikke jeg bommer på butikk navnet nå da?
    Musikkmagasinet har vel naim eller har de lagt ned?

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    1.004
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    2
    Naim er litt utenfor det en forbinder med britisk lyd. Et sånt merke en bør høre.
    Men er nå vel et par plasser en kan høre det i byn vel? C Sundgate hos Duet, hvis ikke jeg bommer på butikk navnet nå da?
    Jo, det er sikkert mulig å få hørt, men så skal man ha tid og. Blir jaffal ikke tid til sånt før man har åpnet luke 24 i kalenderen....
    Men jeg skal nå saktens få kost meg før den tid og! :cool:

mvh
    Proffen

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    1.869
    Torget vurderinger
    8
    Jo, det er sikkert mulig å få hørt, men så skal man ha tid og. Blir jaffal ikke tid til sånt før man har åpnet luke 24 i kalenderen....
    Men jeg skal nå saktens få kost meg før den tid og! :cool:

mvh
    Proffen
    Ja tvile jeg ikke på. :)

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    1.004
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    2
    DSC_0833[2278].jpg
    DSC_0834[2280].jpg
    DSC_0836[2281].jpg
    DSC_0837[2279].jpg

Så pr nuh ser det hele slik ut......... Har valgt å "splitte" anlegget i to, litt sånn ut fra hva og hvordan ting er koblet opp. Så får vi se hva som skjer videre.....
    Bortsett fra at jeg har et par høyttalere til stående i et hjørne da, som også skal få prøvd seg etter hvert.....

mvh
    Proffen

Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    1.004
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    2
    Litt knoting i børjan, når det hele skulle settes opp etter egne ønsker, men fant ut av det meste etterhvert....

mvh
    Proffen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn