Proffens husgud

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Proffen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.503
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    ......lurer på om man skulle fått laget seg et "reservedeksel".
    Drivverket kom med deksel i glass, som jo som kjent kan knuse. :ROFLMAO:
    Er kanskje mulig å få laget et i samme dimensjon, bare i pleksi.
    Men fra hvor/hvem?

mvh
    Proffen

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.684
    Sted
    Østfold
    ......lurer på om man skulle fått laget seg et "reservedeksel".
    Drivverket kom med deksel i glass, som jo som kjent kan knuse. :ROFLMAO:
    Er kanskje mulig å få laget et i samme dimensjon, bare i pleksi.
    Men fra hvor/hvem?

mvh
    Proffen
    Sitter det fast med magnet? Roterer det eller står det i ro? Hviler det på kanten rundt eller hviler det i senter? Har du sjekket hva originalt koster?

Proffen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.503
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Sitter det fast med magnet? Roterer det eller står det i ro? Hviler det på kanten rundt eller hviler det i senter? Har du sjekket hva originalt koster?
    Hei.
    Det sitter en magnetisk puck over cd-platen ja.
    Selve lokket står helt i ro, og hviler på kanten rundt.
    Har sendt epost til produsent og spurt om det er mulig å få tak i et ekstra lokk, just in case man skulle være max uheldig.
    Tanken var jo at et slikt lokk i pleksi bør kunne gjøre samme jobben, og det vil jo veie atskillig mindre enn glasslokket.
    Er jo "bare" å finne diameteren, samt å "designe" noe som er både funksjonelt og brukervennlig.

mvh
    Proffen

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.684
    Sted
    Østfold
    Jeg ser for meg at dette skulle være overkommelig ja. Lage en 3D modell av selve plata og pucken, og bestille de to delene. Da kan man leke seg litt med hvordan man vil det skal se ut også.

Proffen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.503
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Jeg ser for meg at dette skulle være overkommelig ja. Lage en 3D modell av selve plata og pucken, og bestille de to delene. Da kan man leke seg litt med hvordan man vil det skal se ut også.
    Tanken var jo at det var kun lokket jeg kunne tenke meg ekstra av.
    Pucken klarer jeg ikke å ødelegge, og den forsvinner heller ikke.....:D
    Hvem kan evt være behjelpelig med å lage til noe slikt?

mvh
    Proffen

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.684
    Sted
    Østfold
    Den delen er det lett å lage på en lasermaskin. Jeg vet at disse her har en slik maskin (rett borti gata her):

Det er sikkert noen lokalt hos deg også, men det koster neppe all verden å få sendt.

Proffen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.503
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Når katten er borte, …….
    ……får man brått så mye tid til overs. Da kicker et snev av adhd inn, og vipps er det omorganisert og ommøblert i husguden.
    IMG_2600.jpeg
    IMG_2601.jpeg

En hylle borte, litt lavere rack, pluss noe mer luft rundt streamern. Ante at den ble varmere enn jeg likte i den lave/trange hyllen den stod i.

Ellers spent på hvordan tkr vil ordlegge seg etter ettermiddagens kaffe, lussekatter, hifi og musik…..

mvh
    Proffen

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    34.085
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Når katten er borte, …….
    ……får man brått så mye tid til overs. Da kicker et snev av adhd inn, og vipps er det omorganisert og ommøblert i husguden.
    Vis vedlegget 1173237 Vis vedlegget 1173238
    En hylle borte, litt lavere rack, pluss noe mer luft rundt streamern. Ante at den ble varmere i den lave/trange hyllen den stod i.

Ellers spent på hvordan tkr vil ordlegge seg etter ettermiddagens kaffe, lussekatter, hifi og musik…..

mvh
    Proffen
    For ta det med en gang:

Takk for lytten, og ikke minst, takk for Bela Fleck og the Flecktones. Alltid moro å støte på ny musikk. :) Får også gratulere med nytt og kapabelt drev, som tar både CD og SACD. Det tåler å sees på også, fin sak.

Kveldens største frustrasjon var å høre at det gamle drevet var solgt og borte for godt. Med andre ord var det ikke mulig å sammenlige nytt med gammelt drev. Det gjorde det litt vanskelig, da, å verifisere at lyden av det nye drevet var bedre enn lyden av det gamle. Personlig var jeg veldig nysgjerrig på akkurat det, siden drevet her i tkr Towers ble kjøpt på Clas Ohlsson for beskjedne kr. 270.- for rundt 10 år siden. :eek:

Da gjenstår egentlig bare å si noe om de sammenligningene vi kunne gjøre. Det slår inn åpne dører hos meg å fastslå enda en gang at det er forskjeller i lyd mellom streaming og CD. Og gjennomgående låt CD bedre. Det var adskillig mer "fraspark" i bassen på CD, og lengre oppe i registrene låt det friskere og mindre brysttonefokusert. Særlig nærmikkede Kari Bremnes låt som om hun hadde tatt et par skritt tilbake fra mikrofonen nå det ble spilt CD.

SACD låt som vanlig friskere og mer dynamisk enn samme sang på CD. Dette er heller ingen ny erkjennelse, det samme har jeg hørt før hos Proffen. Vi måtte inn og spørre AI etter at jeg plutselig så at det sto "PCM" på displayet på dac/forsterkeren, selv om det påviselig ble spilt SACD. Det er visst noe som kalles DoP.
    Googlet her hjemme også, men ble ikke særlig klokere.

Uansett, takk for lytten og serveringen! :11

Mvh

Proffen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.503
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Chatgpt utdyper:
    🎶 SACD-transporten (Onix XST20) – hva den gjør

ONIX XST20 er en ren SACD/CD-transport — den har ikke innebygget DAC, så den gjør kun én ting: lese SACD-platen og sende den digitale lyddataen ut til en ekstern DAC.

🔹 Viktig funksjonalitet

• Legger SACD-disken, og leser både standard CD-lag og Super Audio CD-lag (inkludert single og multi-layer).
    • Den kan outputte SACD-lyden som DSD64 – det er formatet SACD bruker for høyoppløst audio.
    • Gir dette digitale signalet ut via flere digitale utganger:
      • I2Snative DSD64 (ren SACD DSD-strom).
      • Coaxial, Optical (TOSLINK), AES/EBU, BNC – vanligvis DSD64 via DoP (DSD over PCM).

Aavik U-180 har en innebygd DAC som tar det digitale signalet fra transporten og konverterer det til analog lyd som forsterkeren kan spille gjennom høyttalerne.

🎯 DAC-spesifikasjoner (relevant for SACD)

• Har digitale innganger (BNC S/PDIF, TOSLINK, USB).
    • DAC-delen støtter PCM 16–24 bit / 32–192 kHz, DSD64 via DoP på alle digitalinnganger.

🔌 Slik kobler du det sammen

1. Sett SACD i Onix XST20.
    2. Koble XST20 → Aavik U-180:
      • Bruk en koaksial (BNC/RCA) eller AES/EBU-kabel mellom XST20 og Aavik DAC-inngang (eller optisk hvis du foretrekker det).
      • XST20 vil da sende SACD-lyden som DSD64 via DoP til DAC-delen i U-180.
    3. Velg riktig inngang på Aavik (S/PDIF/Optical) som matcher kabelen du brukte.
    4. Aavik konverterer denne digitale DSD64/DoP-signalen til analog lyd og forsterker den ut til høyttalerne.

📌 Hvordan SACD-lyden bevares

• DSD64 (SACD-standard) er den opprinnelige digitale datan som ligger på discen.
    • Når det går via DoP (DSD over PCM-pakke), vil den fremdeles være ekte DSD, bare pakket i et format som kan sendes over SPDIF/optisk.
    • Aavik U-180 tar imot denne DoP64-signalen og gjør korrekt DSD-to-analog konvertering via sin DAC.

📌 Merk: For absolutt best mulig SACD-kvalitet ville native I2S-DSD typisk være ideelt — men da må DAC-en ha I2S-input (som Aavik U-180 mangler). Derfor er DoP64-løpet det praktiske valget her

mvh
    Proffen

• Liker
    Reaksjoner: tkr

Proffen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.503
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Får med tiden se om jeg gidder å ta meg bryet med å høre om det er lydmessige forskjeller hvis man benytter optisk, coax eller bnc-kabling......

mvh
    Proffen

Proffen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.503
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Skal jaggu si det gjorde stor forskjell for streameren å få mer luft rundt seg.
    Markant lavere overflatetemperatur nå, ja..........knapt lunk i den!

mvh
    Proffen

• Liker
    Reaksjoner: EiK

Proffen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.503
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    AAAAAAAAAAAAAAAaaaaaaaaahhhhhh...... :giggle:

Livet er godt!

Sitter her i tusmørket, mutters alene.
    Tvn er avslått.
    Musikken strømmer på fra Tidal.
    Ofrer ikke en tanke på at det kunne vært bedre lydkvalitet via cd.
    Rødvinen er god.
    Helsen er god.
    Sinnet er lyst!
    Lys våken, kjenner at det blir en sen aften....
    Madamen bortreist - kjenner på et savn - blir godt å treffe henne i morgen!
    Jr har og gjør det bra!
    Det flyter godt på jobben, særlig de siste 2 ukene.
    I morgen blir det trening, god mat, hifibesøk, mer musikk, mer rødvin.

Kan man ønske mer? (bortsett fra en tlf fra Hamar?)

Ha en smashing helg!

mvh
    Proffen

Proffen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.503
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    For ta det med en gang:

Takk for lytten, og ikke minst, takk for Bela Fleck og the Flecktones. Alltid moro å støte på ny musikk. :) Får også gratulere med nytt og kapabelt drev, som tar både CD og SACD. Det tåler å sees på også, fin sak.

Kveldens største frustrasjon var å høre at det gamle drevet var solgt og borte for godt. Med andre ord var det ikke mulig å sammenlige nytt med gammelt drev. Det gjorde det litt vanskelig, da, å verifisere at lyden av det nye drevet var bedre enn lyden av det gamle. Personlig var jeg veldig nysgjerrig på akkurat det, siden drevet her i tkr Towers ble kjøpt på Clas Ohlsson for beskjedne kr. 270.- for rundt 10 år siden. :eek:

Da gjenstår egentlig bare å si noe om de sammenligningene vi kunne gjøre. Det slår inn åpne dører hos meg å fastslå enda en gang at det er forskjeller i lyd mellom streaming og CD. Og gjennomgående låt CD bedre. Det var adskillig mer "fraspark" i bassen på CD, og lengre oppe i registrene låt det friskere og mindre brysttonefokusert. Særlig nærmikkede Kari Bremnes låt som om hun hadde tatt et par skritt tilbake fra mikrofonen nå det ble spilt CD.

SACD låt som vanlig friskere og mer dynamisk enn samme sang på CD. Dette er heller ingen ny erkjennelse, det samme har jeg hørt før hos Proffen. Vi måtte inn og spørre AI etter at jeg plutselig så at det sto "PCM" på displayet på dac/forsterkeren, selv om det påviselig ble spilt SACD. Det er visst noe som kalles DoP.
    Googlet her hjemme også, men ble ikke særlig klokere.

Uansett, takk for lytten og serveringen! :11

Mvh
    Takk for hyggelig besøk, igjen!
    Og kjekt at lusskattene falt i smak....

Nei, sånn ble det nå en gang, mtp å kunne sammenlikne nytt og gammelt drivverk....
    Men; imvho er det mulig å gjøre en slags sammenlikning.
    Ved å sammenlikne Tidalavspillinger via Lumin D2, for deretter å holde det opp mot hvordan tilsvarende spor blir/ble gjengitt på nytt vs gammelt cd-drivverk, våger jeg følgende påstand: Forskjellen er STØRRE med Onix på plass i racket. Hvor store forskjellene er, kan diskuteres, men er imvho klart hørbare.
    Pro-ject låt, som Onix, mer "organisk", og var mer fri fra digitalis enn det jeg opplever at komboen Lumin/Tidal presenterer.
    Det som kanskje fremfor alt skiller, og som også utgjør en vesentlig fremgang, er Onix`ens evne til å skape "punch" i lydbildet. For å bruke en metafor: Onix har mer muskler enn Pro-ject`en hadde.
    Jeg aner også at musikkgjengivelse via Lumin/Tidal låter noe mer "digitalisert" enn via cd/sacd. Det er nett som om det kommer en florlett gardin foran musikken når Lumin/Tidal benyttes.
    Onix er også i mine ører noe mer laid back enn både det Lumin er og Pro-ject`en var - noe som matcher mine preferenser godt. At Lumin er hakket mer "frempå" og "nærmere" enn både Onix og Pro-ject, får heller stå sin prøve. Muligens ville dette utjevnet seg noe med en annen streamer, f x Eversolo T8 - men dette vil jeg ikke få noen bekreftelse på før jeg evt bytter streamer.......

Og, JA!
    Sacd er et knallformat. Ferdig snakket! Hører noen sier at cdsalget er på vei opp. Måtte det også ramme sacd-salget. At ikke sacd har slått mer gjennom som "medie", er for meg et stort mysterium. Jeg skal i alle fall kjøpe flere sacd`er. Må bare finne ut hvor jeg skal starte......

mvh
    Proffen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn