Problem med sporing

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.550
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da later det til at flere er enig i min initielle observasjon.

    Tråkig, men slik er det innimellom. Hadde nok sett meg etter en ny PU og bare akseptert at denne er defekt.

    Om du ønsker å holde på MM, kan jeg anbefale AT VM760SLC. Et ordentlig sporingfantom med god tonal balanse.
    Jeg er redd du har rett, men jeg stresser ikke med ny. Så ille er den ikke enda.
    Siden jeg har oppgradert alt uten PU ot 2M Black er noe av det bedre innen MM så er vel neste hopp en MC. Og hoppet må være betydelig opp :)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.550
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har snakket med et par som har Clearaudio og Ortofon og de sier begge at negativ VTA kan være bra på den komboen. VTA sier jo ikke noe om den vinkelen vi ser på bildet der.
    Ofte misoppfattet, men når armen stiger mot headshell gir det positiv VTA:).
    Edit: Korreksjon. Det er negativt å være bakpå:)

    Til orientering: Gåte ved gåte er ingen lytefri pressing.

    Skjev cantilevel - startet ikke du også en tråd der du slet med skjevt lydbilde/nivå med den samme PU?
    Det har du helt rett i, og dette er vel årsaken.. Tråden heter skeivt lydbilde.

    Hva er galt med den pressingen? Det er ikke hennes beste, men tenkte du på noe spesielt?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.550
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Sitter i skrivende stund å nikoser meg med vinylsnurring og akkurat nå Dire straits ala Mofi.
    Kommer til å tenke på at jeg har "satt opp" de to siste pickupene selv, nå sist hana sl. Kan vel si at jeg har brukt protraktor, pu vekt og... Flaks kanskje.
    Synes at alt er på stell og det lyder bra, men jeg må nesten stille et dumt spørsmål etter å ha lest denne tråden :hvordan måler jeg sporing? Trenger jeg en testplate og hvordan er det disse fungerer (hvordan bærer man seg ad)?

    Audio nevrotisk hilsen vipa
    unnskyld hvis jeg har satt noen rare tanker i hodet ditt. Jeg vet hvor lett det er å få tanken på at "er det mer jeg kan gjøre, hvor mye bedre kan det bli..?"
    Hvis du er fornøyd med lyden så er lyden bra. Du avgjør når du har det bra, ingen andre :)
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    8.752
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Sitter i skrivende stund å nikoser meg med vinylsnurring og akkurat nå Dire straits ala Mofi.
    Kommer til å tenke på at jeg har "satt opp" de to siste pickupene selv, nå sist hana sl. Kan vel si at jeg har brukt protraktor, pu vekt og... Flaks kanskje.
    Synes at alt er på stell og det lyder bra, men jeg må nesten stille et dumt spørsmål etter å ha lest denne tråden :hvordan måler jeg sporing? Trenger jeg en testplate og hvordan er det disse fungerer (hvordan bærer man seg ad)?

    Audio nevrotisk hilsen vipa
    unnskyld hvis jeg har satt noen rare tanker i hodet ditt. Jeg vet hvor lett det er å få tanken på at "er det mer jeg kan gjøre, hvor mye bedre kan det bli..?"
    Hvis du er fornøyd med lyden så er lyden bra. Du avgjør når du har det bra, ingen andre :)
    Word Tony! ;)
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Jeg har snakket med et par som har Clearaudio og Ortofon og de sier begge at negativ VTA kan være bra på den komboen. VTA sier jo ikke noe om den vinkelen vi ser på bildet der.
    Ofte misoppfattet, men når armen stiger mot headshell gir det positiv VTA:).
    Edit: Korreksjon. Det er negativt å være bakpå:)

    Til orientering: Gåte ved gåte er ingen lytefri pressing.

    Skjev cantilevel - startet ikke du også en tråd der du slet med skjevt lydbilde/nivå med den samme PU?
    Det har du helt rett i, og dette er vel årsaken.. Tråden heter skeivt lydbilde.

    Hva er galt med den pressingen? Det er ikke hennes beste, men tenkte du på noe spesielt?
    Gåte ved gåte har jeg vokst opp med og er virkelig en favoritt. Totalt sett er det god innspilling, men lyden forvrenger her og der. Spesielt i vokalen. Det er derfor ikke nødvendigvis pick-upens feil om du opplever noe skurr på akkurat den utgivelsen. Du vil antakelig høre samme forvrenging digitalt også!
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Gåte ved Gåte er dessverre også dårlig på Tidal. Et voldsomt presset lydnivå.
    Nesten verre enn en konsert i Vest-Lofoten for ca 4 år. siden.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.550
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg bestilt meg ny stilus til PU så får vi se om den er bedre.
    Hadde egentlig håpet på å samle litt oljedollars til en skikkelig oppgradering, men det får vente litt lenger.

    Er jeg heldig kommer den i morgen og da får jeg testet mer ila helga :)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.550
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Blir det feil å legge ett speil på spilleren, senke ned PU og justere AS til armen står i ro?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.035
    Antall liker
    20.218
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ikke helt.... men lidt.
    På en speilblank overflade er det kun spidsen af "tippen" der står på overfladen.
    Når begge sider af nålen ligger an mod rillevæggen er skatingkraften en smule større end ved førstnevnte :)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.550
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ikke helt.... men lidt.
    På en speilblank overflade er det kun spidsen af "tippen" der står på overfladen.
    Når begge sider af nålen ligger an mod rillevæggen er skatingkraften en smule større end ved førstnevnte :)
    Trykket på den ytre rilleveggen vil vel da være større (når AS er justert slik at PU står i ro på et speil). Så hvis den siger sakte innover så burde jeg være i nærheten?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.035
    Antall liker
    20.218
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville mene, at det er omvendt. Skatingkraften trækker indover, og da der er mere skatingkraft "i rillen" end på overfladen,
    ville jeg stille antiskating så den står stille på en blank overflade..... og så lidt til :) (+)
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    The Needle Doctor eller noen han refererer til anbefaler at man justerer det slik at stiften kan stå i ro ved posisjon tilsvarende nær innersporet. Skal gi mindre fuzz på den indre delen av platen. Da vil sannsynligvis AS justeringen slå ut litt annerledes mot ytre delen av platen. Kan enkelt testes.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Mener å huske at Clearaudio sin testplate har 2 spor for å teste AS, det ene er helt innerst på platen.
    Har 2 blanke plater fra Audio Consult, de oppfører seg ikke likt.
    Både på Ortofon og Clearaudio er 80 micrometer forvrengingsfritt. og hvordan holder seg i sporet ved 100 micrometer.

    Blir det ny Black stift?


    Hvor ligger spesialtegnene for eks. for mikro?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.550
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mener å huske at Clearaudio sin testplate har 2 spor for å teste AS, det ene er helt innerst på platen.
    Har 2 blanke plater fra Audio Consult, de oppfører seg ikke likt.
    Både på Ortofon og Clearaudio er 80 micrometer forvrengingsfritt. og hvordan holder seg i sporet ved 100 micrometer.

    Blir det ny Black stift?


    Hvor ligger spesialtegnene for eks. for mikro?
    Ja, det blir ny stift som kommer i ettermiddag, så for jeg se om den er bedre.
    Kanskje jeg får bestille den ClearAudio-skiva også. Får se om det trengs.

    Jeg har ikke numerisk tastatur på denne laptoppen så jeg vet ikke hvor µm så jeg bare kopierer den ;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    De aller fleste test-skiver har slike testspor. Du kan dermed velge den som er enklest og/eller rimeligst tilgjengelig
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Mener å huske at Clearaudio sin testplate har 2 spor for å teste AS, det ene er helt innerst på platen.
    Har 2 blanke plater fra Audio Consult, de oppfører seg ikke likt.
    Både på Ortofon og Clearaudio er 80 micrometer forvrengingsfritt. og hvordan holder seg i sporet ved 100 micrometer.

    Blir det ny Black stift?


    Hvor ligger spesialtegnene for eks. for mikro?
    Ja, det blir ny stift som kommer i ettermiddag, så for jeg se om den er bedre.
    Kanskje jeg får bestille den ClearAudio-skiva også. Får se om det trengs.

    Jeg har ikke numerisk tastatur på denne laptoppen så jeg vet ikke hvor µm så jeg bare kopierer den ;)
    Regner med at med ny stift er alt Ok og da er det noe mere å bry seg om.
    Venter spent på resultatet.;D
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Blir det feil å legge ett speil på spilleren, senke ned PU og justere AS til armen står i ro?
    Kan du kjøre spilleren med speilet liggende på spilleren?
    Skating oppstår kun når plata roterer.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    En kan bruke en CD bakside (for sikkerhetsskyld kan en velge en det ikke er så nøye med) funker helmax.

    Bare å sentrere den nånn ca.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Tema rundt å bruke plate (uansett hva) uten riller, og hvilke avvik det medfører har vært diskutert tidligere. Det blir ikke det samme som når nålen løper i riller.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Tja, det er en bra indikator i hht "the real pros", finjustering kan en ta på øret ved behov.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.550
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ja, men det kommer egentlig an på hvordan vinklen mellom stiften og plata er i utgangspunktet. Her kan du se hvordan det henger sammen, men det er jo bare å prøve om du har mulighet.

    Ad kuriosa..... pedantified...well, personlig tror jeg det kan gjøres enklere, likevel....




     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Sjekket med CD-plate, men ved antiskating på 0 og 2 på en Rega Rp3 så skyter den fart mot midten. Betydelig mindre ved 2+. Hva er "best"?
    Exact PU med 1,75 trykk, spiller i vater, vekten er balansert.

    EDIT: er det noe med rekkefølgen i dette eksperimentet?
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ved 0 skal den være helt i ro om alt (ikke minst platetallerkenen) er i vater og den skal dra seg noe utover ved "normal" innstilling av antiskating. Har du mulighet til å justere AS i fart på din spiller for å se om ting endrer seg Real Time?
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Med 0 i antiskating så skal den vel dra seg raskt innover og denne effekten reduseres ved å øke antiskating.
     

    gunnarium

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2004
    Innlegg
    129
    Antall liker
    61
    Sted
    Rogaland Bryne
    Torget vurderinger
    3
    Sjekket med CD-plate, men ved antiskating på 0 og 2 på en Rega Rp3 så skyter den fart mot midten. Betydelig mindre ved 2+. Hva er "best"?
    Exact PU med 1,75 trykk, spiller i vater, vekten er balansert.

    EDIT: er det noe med rekkefølgen i dette eksperimentet?
    På Rega armer er antiskatingen på fult når den er helt inne og tilnærma 0 når den er trekt helt ut, om du har manualen så bør du lese denne.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Testet i fart. Det er der forskjellen kommer frem. Og 0 er helt ute på AS ja. Manualen er også lest. Skal ikke være noe hokus pokus dette. Er fornøyd med lyden, men alt kan bli bedre. Og så må man jo bare prøve alle triks og «kjerringråd».
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.550
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ny dag, ny stylus, nye muligheter, nye tester..Samme dritten.
    Med ny stylus så er det akkurat samme resultatet.
    Og jeg oppdaget at speilet er skeivt så den skeivheten har jeg kompensert ut det meste av uten at det ble perfekt.

    20200418_094235c.JPG
    20200418_094342c.JPG
    20200418_100025c.JPG
    20200418_100625.jpg
    20200418_101030c.JPG
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Så synd.
    Er armen fabrikkmontert på spilleren?
    Og er overhenget sjekket?
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Jeg har en Mørch dp-6, som jeg heller ikke kan få til at spore med bl.a Ortofon, Transfiguration og AT art9. Den kunne fint med en dennon dl-160. Jeg har også fået armen refubished ved Mørch, og den skulle være helt ok og som ny. Det sjove ved det, er at med min Jelco 750 er der ingen problemer med de ovennævnte pick upper. Så jeg vil skyde på, det er din arn.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.035
    Antall liker
    20.218
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Ny dag, ny stylus, nye muligheter, nye tester..Samme dritten.
    Med ny stylus så er det akkurat samme resultatet.
    Og jeg oppdaget at speilet er skeivt så den skeivheten har jeg kompensert ut det meste av uten at det ble perfekt.

    Vis vedlegget 580748 Vis vedlegget 580749 Vis vedlegget 580750 Vis vedlegget 580751 Vis vedlegget 580752
    Det sidste billedet skal være, når den står på pladen. Ikke når den sidder i armholderen.
    Ja, det er rigtigt. Dog synes jeg at billedet med spejlet, viser en fin azimuth?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.550
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ny dag, ny stylus, nye muligheter, nye tester..Samme dritten.
    Med ny stylus så er det akkurat samme resultatet.
    Og jeg oppdaget at speilet er skeivt så den skeivheten har jeg kompensert ut det meste av uten at det ble perfekt.

    Vis vedlegget 580748 Vis vedlegget 580749 Vis vedlegget 580750 Vis vedlegget 580751 Vis vedlegget 580752
    Det sidste billedet skal være, når den står på pladen. Ikke når den sidder i armholderen.
    Ja, det er rigtigt. Dog synes jeg at billedet med spejlet, viser en fin azimuth?
    Ja, men jeg tør ikke legge vateren på armen mens PU ligger på plata. Det høres virkelig skummelt ut.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.550
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Så synd.
    Er armen fabrikkmontert på spilleren?
    Og er overhenget sjekket?
    Spiller kom i ei eske og armen i ei annet, men det var bare å skli armen ned i et hull i spilleren og stramme til en skrue så satt den. Samme skruen er den jeg løsner/strammer for å justere VTA.

    Jeg har brukt protraktoren som fulgte med spilleren for å finne hvor PU skal sitte, men hvilke vinkel etc (også overheng, se det første bildet).
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Har du taget kontakt til clear audio omkring problemet?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Er det en 1- eller 2-punkts protraktor?
    Spilleren har vel eksentrisk armbase?
    Er du sikker på at overheng er korrekt - 222mm?
     
    Sist redigert:

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.550
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er det en 1- eller 2-punkts protraktor?
    Spilleren har vel eksentrisk armbase?
    Er du sikker på at overheng er korrekt - 222mm?
    Hvis du med 1punkts protraktor mener at det er bare en plass å justere etter så ja. Det er bare det ene krysset der, det som viser at jeg har satt PU relativt greit.

    Litt usikker på hva du mener med eksentrisk armbase. Eneste plassen jeg kan justere avstanden fra PU og inn til "bakerst på armen" er headshell hvor jeg skrur fast PU til armen. Det har ganske mye å justere på, men da treffer jeg jo ikke på protraktoren.

    Jeg vet det ofte er litt avvik på tomstokker/måleband, men det ser veldig ut som om det er 222mm fra senter av armbasen og senter i spindelen.
    Noe som jeg stusser litt på er at protraktor vel skal justere arm/PU, men denne protraktoren fulgte med spilleren og ikke på armen.

    /Tony
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    1.953
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    Kjenner frustrasjonen din. For mange år siden kjøpte jeg en champion med fabrikkmontert rega arm. Denne fikk jeg ikke til å justere pu i. Viste seg at den runde innfestingen med konsentriske hull var helt feil. Ser at du har sjekket dette, men ville tatt en dobbel sjekk. Den store runde kan løsnes fra undersiden og snues rundt slik at avstand Fra spinden til senter av arm endres. Dersom dette likevel er korrekt ville jeg tatt med spilleren til forhandler. Du kan ha fått en defekt arm etc.
    4774027B-0602-43F5-97FB-0466B79255D3.jpg



    Lykke til

    Mvh Atle
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn