ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Tusen takk,det var da utrolig snilt da,sender deg en pm:)
    PM fra meg også.

    Får ikke lagt inn bilde i PM - så her har du bilde av kabelen. Standard Speakon-plugg i den ene enden - og rødt, gult og sort i den andre. Som du ser av bildet: Ganske lang kabel - men det er bare å kutte og tilpasse:

    Speakon.jpg
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Tusen takk,det var da utrolig snilt da,sender deg en pm:)
    PM fra meg også.

    Får ikke lagt inn bilde i PM - så her har du bilde av kabelen. Standard Speakon-plugg i den ene enden - og rødt, gult og sort i den andre. Som du ser av bildet: Ganske lang kabel - men det er bare å kutte og tilpasse:

    Vis vedlegget 571807
    Vet ikke om du ikke bruker denne fordi du har oppgradert høynivå kabelen til din REL sub?
    Om du bruker subben i HiFi oppsett vil jeg definitivt anbefale høynivå inngangen på REL subben.

    Om dere skulle komme på bedre tanker, så er dette en god oppgradering til standard kabel som følger med REL subbene
    https://www.designacable.com/rel-mj...-speaker-cable-neutrik-speakon-to-spades.html
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Tusen takk,det var da utrolig snilt da,sender deg en pm:)
    PM fra meg også.

    Får ikke lagt inn bilde i PM - så her har du bilde av kabelen. Standard Speakon-plugg i den ene enden - og rødt, gult og sort i den andre. Som du ser av bildet: Ganske lang kabel - men det er bare å kutte og tilpasse:

    Vis vedlegget 571807
    Vet ikke om du ikke bruker denne fordi du har oppgradert høynivå kabelen til din REL sub?
    Om du bruker subben i HiFi oppsett vil jeg definitivt anbefale høynivå inngangen på REL subben.

    Om dere skulle komme på bedre tanker, så er dette en god oppgradering til standard kabel som følger med REL subbene
    https://www.designacable.com/rel-mj...-speaker-cable-neutrik-speakon-to-spades.html
    Takk for innspill!

    Det blir vel litt off-topic i ProAc-tgråden - men det har seg altså slik at produsentene av de forsterkerne (monoblokker) jeg bruker både til ProAc-suben og til REL-suben her hjemme, fraråder STERKT å bruke en slik Speakon-tilkobling til monoblokker. En del HFS'ere har forøvrig generelt frarådet å bruke en slik løsning på monoblokker. Har visst noe med at man ikke får til felles returstrøm/jord når man kjører med monoblokker.

    Jeg skulle gjerne ha prøvd høynivå-tilkobling på subene mine, men tør ganske enkelt ikke å prøve. Litt mye high-risk etter min smak.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    D25 var mine 2. ProAc høyttalere, er vell ca 20år siden:)
    Brukte dem med Wadia 861 og Bryston 4B SST, samt en integrert Accuphase 408, funket bra det:cool:
     

    Stereobloiden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2006
    Innlegg
    186
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    0
    Hørte 1SC hos Tor for 25 (?) år siden (på Cary?) - og slo til nå på et brukt sett, som et slags hytteanlegg. Men elektronikk (til en overkommelig pris)..? Hva skal jeg lete etter på bruktmarkedet? Har fåt med meg at rør ikke er så dumt, men ikke fanatisk på det. Litt i bunnen vil jeg gjerne ha, selv om reggae ikke er det jeg spiller mye av - prioriterer klarhet og 3D på jazz, klassisk, etc. Det er mer smarte kjøp og gode kombinasjoner for pengene jeg ser etter i - ikke de mest ideelle, eksotiske fantasiene :)
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    4.131
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Det er faktisk en god match med en gammel klassiker, Audiolab 8000A :)

    M
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Satte opp Proac D48R høyttalerne for demo (ikke hatt tid på mange måneder og spilt på pendler anlegget i Stavanger) og la dem ut for salg. Ble sittende hele helgen. De blir ikke solgt. Ja de er for store for rommet men låter fortsatt fantastisk med rett musikk. Skal heller prøve å jobbe med rommet.... Selge andre høyttalere isteden :)
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Hva er deres erfaringer med toe-in og Proac høyttallere? Har et par Tablette 10 i et litt krevende rom. God avstand til bakvegg, men kun 30 cm til den ene sidevegg og åpning ut på andre siden. Rommet er lite og avstand bak lyttposisjon er også knapp og jeg kan oppleve noe bassboom på enkelte innspillinger

    Har lekt med toe-in siste uken. Akkurat nå oppnår jeg beste balanse (fokus, soundstage og dybde) med kraftig toe-in (høytallerne krysser noe foran lytteposisjon.). Med en slik toe in opplever jeg følgende:
    - Tettere på detaljene, kan plukke detaljer i lydbildet lettere fra hverandre
    - Strammere bass (ingen boom)
    - God nok soundstage (kanskje her jeg mister noe, men får igjen for mindre forstyrrelser)
    - Kan spille høyere uten lyttetretthet
    - Tester jeg mot mine hodetelefoner (HD 600) er det jammen tett på i lydsignatur (HD 600 går for å være nøytrale).

    Proac selv anbefaler ganske kraftig toe-in (i hvertfall på tablettene), antar oppsettet ikke er helt optimalt, men kanskje optimalt i min lyttestue.

    Erfaringer?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hva er deres erfaringer med toe-in og Proac høyttallere? Har et par Tablette 10 i et litt krevende rom. God avstand til bakvegg, men kun 30 cm til den ene sidevegg og åpning ut på andre siden. Rommet er lite og avstand bak lyttposisjon er også knapp og jeg kan oppleve noe bassboom på enkelte innspillinger

    Har lekt med toe-in siste uken. Akkurat nå oppnår jeg beste balanse (fokus, soundstage og dybde) med kraftig toe-in (høytallerne krysser noe foran lytteposisjon.). Med en slik toe in opplever jeg følgende:
    - Tettere på detaljene, kan plukke detaljer i lydbildet lettere fra hverandre
    - Strammere bass (ingen boom)
    - God nok soundstage (kanskje her jeg mister noe, men får igjen for mindre forstyrrelser)
    - Kan spille høyere uten lyttetretthet
    - Tester jeg mot mine hodetelefoner (HD 600) er det jammen tett på i lydsignatur (HD 600 går for å være nøytrale).

    Proac selv anbefaler ganske kraftig toe-in (i hvertfall på tablettene), antar oppsettet ikke er helt optimalt, men kanskje optimalt i min lyttestue.

    Erfaringer?
    ProAc anbefaler generelt at høyttalerne vinkles inn mot lytteposisjonen, slik at høyttalersidene ikke er synlige fra lytteposisjonen. Det er det generelle utgangspunktet - og så justerer man vinklingen ut fra dette, etter smak og behag.

    På arbeidsrommet mitt har jeg omtrent den vinklingen på min Response D1 som ProAc anbefaler - i hvert fall når jeg lener meg litt tilbake i kontorstolen.

    I TVstuen har jeg en langt mindre vinkling på mine Response DB1- men det henger sammen med at vi gjennomgående sitter godt til siden for høyttalerne - enten ved spisebordet, eller i en liten sittegruppe - begge lytteposisjoner i god avstand fra senterlinjen. Vi mister noe på den måten, men synes at vi får en bedre spredning av lyden med en mindre vinkling.

    Men generelt har jeg hatt veldig god erfaring med vinkling av alle de ProAc'ene jeg har hatt. Kjenner igjen de opplevelsene du nevner ovenfor.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.624
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Å starte med full toe-in er et godt utgangspunkt for så å vinkle høyttalerne stegvis ut inntil de forsvinner i lydbildet.

    Det kan naturligvis være andre hensyn/faktorer som spiller inn, hvilket de to foregående innleggene er gode eksempler på. :)
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Enig. Toe-in, så sidene ikke synes, så justere derfra virker være veien å gå.
     

    Roned

    Medlem
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    15
    Antall liker
    11
    Bruker toe-in slik at jeg akkuratt ikke ser innsidene til høyttalerene. Hvis jeg bøyer frem hodet noe kan jeg se innsidene. På den måten får man også bekreftet at man sitter i senter, dersom stol posisjon ikke er merket. Husk at diskanter skal vende inn mot lytteposisjon dersom de ikke er montert på midten
     

    helge fylla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    116
    Antall liker
    82
    Sted
    hemnesberget, 4 mil sør for mo i rana.
    Torget vurderinger
    1
    Da melder jeg meg inn i Proacs venner med D48R. Kjøpt av Gjallarhorn som matt hvit, trodde jeg skulle klare det. Men den gang ei. Fikk de opplakert i i smakelig sort blank av JK lakk . Der ble de nedpusset og polert. 4 lag klarlakk. Passet samtidig på å lage magnetisk oppheng til fronten. Ser smashing ut er min mening.
     

    Vedlegg

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Jeg bruker Proac Tablette 10 med Naim Supernait i et ganske lite lytterom. Spiller svært bra sammen, men kan neste bli for mye trøkk i den lille stua. Har få muligheter med å flytte rundt på møbler og høyttallere. Selv om Tablettene er glade i kraft, kan jeg oppnå gode resultater med å gå litt ned på forsterkeri? Kan få kjøpt en Rega Brio ganske billig.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg bruker Proac Tablette 10 med Naim Supernait i et ganske lite lytterom. Spiller svært bra sammen, men kan neste bli for mye trøkk i den lille stua. Har få muligheter med å flytte rundt på møbler og høyttallere. Selv om Tablettene er glade i kraft, kan jeg oppnå gode resultater med å gå litt ned på forsterkeri? Kan få kjøpt en Rega Brio ganske billig.
    Har du funnet elektronikk som fungerer på dine små-ProAc, ville jeg ha vært veldig forsiktig med å våge meg på noen form for nedtrapping. Alle ProAc - også dine små - har godt av det jeg kaller "musikalsk jerngrep". Ikke nødvendigvis en haug med Watt - da kan du like gjerne satse på en varmeovn - men du må for all del unngå at du skaffer deg en forsterker som ikke har full kontroll. Du kan fort riskere at det ikke lenger låter magisk, men tragisk.
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker Proac Tablette 10 med Naim Supernait i et ganske lite lytterom. Spiller svært bra sammen, men kan neste bli for mye trøkk i den lille stua. Har få muligheter med å flytte rundt på møbler og høyttallere. Selv om Tablettene er glade i kraft, kan jeg oppnå gode resultater med å gå litt ned på forsterkeri? Kan få kjøpt en Rega Brio ganske billig.
    Jeg har troen på Rega Brio på Tablettene. At den er like bra eller bedre enn Supernait syns jeg er vanskelig å hevde. Men i mange tilfeller syns jeg Brio er "alt man kan ønske seg".
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    3.076
    «If it ain't broke, don't fix it», er det noe som heter. Hvis det funker bra som det er, ville jeg vært skeptisk til å endre noe.
     

    Joar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    308
    Antall liker
    335
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan pleier dere koble kablene til ProAc'ene deres? Øvre eller nedre terminaler? En på hver?
    Bruker dere Jumper kabler, eller orginal "pinnen" mellom terminalene?
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    310
    Antall liker
    362
    Hvordan pleier dere koble kablene til ProAc'ene deres? Øvre eller nedre terminaler? En på hver?
    Bruker dere Jumper kabler, eller orginal "pinnen" mellom terminalene?
    Heisann Joar
    Jeg har stort sett brukt biwire-kabler, slik at det går én kabel inn i hver terminal. Men jeg har også brukt den originale "pinnen", og for å være ærlig har jeg ikke hørt store forskjellen... Jeg mente jeg syntes det var en oppgradering da jeg bytta, mener jeg å huske - jeg har ikke bytta tilbake i senere tid for å sjekke.
    Håkon
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    På begge mine små-ProAc, Response DB1 og Response D1: Bananplugger med strammemekanisme på de nederste terminalene, og originale ProAc-pinner.

    Hvorfor de nederste? Vet ikke - det bare ble sånn.
     

    Roned

    Medlem
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    15
    Antall liker
    11
    Hvordan pleier dere koble kablene til ProAc'ene deres? Øvre eller nedre terminaler? En på hver?
    Bruker dere Jumper kabler, eller orginal "pinnen" mellom terminalene?
    Jeg har Transparent MW Ultra MM2 single wire kabler, der en er koblet mot øvre terminal mens den andre er mot nedre. Benytter jumpers av god kvalitet (Cardas Clear) mellom terminaler. Jumpers blir mye bedre enn pinner.
    Det er 3 ulike "skoler"/teorier for hvordan man skal koble opp single wire kabler mot biwire terminaler:
    1. Koble mot øverste terminaler da diskant signal er det mest ømfintlige (resultat noe lys klang)
    2. Koble mot nederste, fyldigere bass og noe mørkere klang
    3. Koble i kryss og få nøytral klang
    Personlig foretrekker jeg 2 eller 3
     

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    232
    Antall liker
    219
    Sted
    Oslo
    OLE5.jpg OLE6.jpg OLE7.jpg OLE8.jpg OLE9.jpg OLE10.jpg OLE2.jpg OLE3.jpg OLE4.jpg OLE5.jpg OLE4.jpg Hei, min arbeidskamerat lurer på og selge dette opsettet her. Response D15, Tablett 2000, Response CC2 og Response ER One. Husker ikke årstall men dette ser dere. Handlet hos Tor. Jeg har hatt gulvhøttalerne hos meg for oppgradering av delefilter. Komponentverdi mot komponentverdi, bare bedre/dyrere komponenter. Mundorf og Jantzen + kablet om i singelcore sølv i bomullstrømpe. De er tatt " meget godt vare på " Strøkne!! Hva kan han forvente og få for dette ? Og hvis noen her int så send en meld. Frank
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Er ProAc så forsterkervenniige som det ser ut til på papiret? Anbefales som oftest fra 10 Watt og oppover, så til og med de større K modellene ser ut som kan trives med vanlige rørforsterkere..
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Er ProAc så forsterkervenniige som det ser ut til på papiret? Anbefales som oftest fra 10 Watt og oppover, så til og med de større K modellene ser ut som kan trives med vanlige rørforsterkere..
    Jeg forer mine Studio 148, med en Music Angel for tiden. Veldig fornøyd. 👍😃
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    4.131
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Er ProAc så forsterkervenniige som det ser ut til på papiret? Anbefales som oftest fra 10 Watt og oppover, så til og med de større K modellene ser ut som kan trives med vanlige rørforsterkere..
    Hei!
    Jeg har relativt lang erfaring med ProAc, og har hatt 9 ulike modeller fra 1999 og fram til i dag. Den gamle Response serien var effekthungrige, og måtte ha en del saft..
    Studio serien er lettere å drive, og har også finere impedansekurver. Har hatt god uttelling med El34 baserte forsterkere, og engelske integrerte.
    Nye Response D er også relativt enkle, og min D18 er feks mye lettere å drive enn et par Monitor Audio Silver 2 som var oppgitt til samme effektivitet.
    M
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    @sundkoien
    Tenke på det med last og følsomhet. På papiret er de lik mine Sonus Faber, men de anbefaler som regel 50 Watt og oppover der ProAc ikke virker like «grådige».
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn