ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    I Stereophile's test av D28 står det at Proac anbefaler en ganske heftig toe-in for sine høyttalere. Michael Fremer foretrakk imidlertid litt mer beskjedne greier.

    Jeg har ikke kunnet finne noe om dette på Proac's nettsider. Det fulgte heller ingen bruksanvisning med høyttalerne da Tor kom og installerte dem hos meg.
    Derfor lurer jeg på om det finnes noe på nettet med tips og råd om bruk av disse høyttalerne, f.eks. plassering, vinkling etc.
    Mine ProAc-brukermanualer anbefaler at høyttalerne vinkles inn mot lytteposisjon slik at ingen av høyttalersidene er synlige fra lytteposisjonen.

    PS: Scannet utsnitt av brukermanualen min:

    ProAc.jpg
     
    Sist redigert:

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    .....så i dag kom visst Julenissen til meg også! :rolleyes:
    Gratulerer med nye høyttalere. Kunne godt ha tenkt meg disse i stedet for mine litt mindre Response D1 - men så var det dette med plassen, da....

    M.h.t. innspilling, brukte mine D1 en 2-3 uker på å komme sånn noenlunde i form - men da spilte jeg musikk ganske høyt bak lukkede dører en 8-10 timer hver dag - mens kona var på jobb og jeg satt og jobbet i en helt annen del av huset (det var før vi flyttet, dette).
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.091
    I Stereophile's test av D28 står det at Proac anbefaler en ganske heftig toe-in for sine høyttalere. Michael Fremer foretrakk imidlertid litt mer beskjedne greier.

    Jeg har ikke kunnet finne noe om dette på Proac's nettsider. Det fulgte heller ingen bruksanvisning med høyttalerne da Tor kom og installerte dem hos meg.
    Derfor lurer jeg på om det finnes noe på nettet med tips og råd om bruk av disse høyttalerne, f.eks. plassering, vinkling etc.
    Mine ProAc-brukermanualer anbefaler at høyttalerne vinkles inn mot lytteposisjon slik at ingen av høyttalersidene er synlige fra lytteposisjonen.

    PS: Scannet utsnitt av brukermanualen min:

    Vis vedlegget 169830

    Jeg bruker mine (1SC og D38 i to ulike oppsett) med toe-in slik at innsidene såvidt synes fra lytteposisjon. Dette gir best resultat i min verden!
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg bruker mine (1SC og D38 i to ulike oppsett) med toe-in slik at innsidene såvidt synes fra lytteposisjon. Dette gir best resultat i min verden!
    Jeg bruker også adskillig mindre toe-in enn det ProAc anbefaler. Mine små D1 og 1SC er siktet inn til å treffe ganske mange meter bak lytteposisjon. I TVstuen - hvor jeg bruker D1 - er det forsåvidt et poeng at lyttingen skal kunne foregå fra forskjellige posisjoner i rommet - salongen, spisebordet, kjøkkenbenken - og da fungerer det best med en langt mer beskjeden beskjeden toe-in.

    Men med mine D25 - som jeg solgte i f.m. flyttingen fra hus til leilighet - hadde jeg i utgangspunktet vinklet høyttalerne slik at treffpunktet lå ca. 1 meter bak lytteposisjonen. Etter at jeg hadde lurt høyttalerne noen centimeter lenger ut fra veggen, ble lyden best med treffpunktet ca. 1 meter foran lytteposisjon. Fortsatt innenfor ProAc's oppskrift - men det viser bare at det ikke er noe fasitsvar med stor F her. Man må antageligvis bare prøve seg frem.
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Du burde sette ProAce`ne fortest mulig på et par stativer!
    Stativer er veldig oppskrytt!
    Min kjære samboer lurte på om jeg hadde kjøpt Staur til høytalerene...;)

    "Staur er en rettvokst løvtrestamme som er kuttet i ca. to meters lengde og spisset i begge ender, ikke over ti cm tykk på det tykkeste. Staur brukes til å bygge hesjer med. Tidligere ble staur brukt til å tørke kornbånd, og ble da kalt kornstaur."
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    I Stereophile's test av D28 står det at Proac anbefaler en ganske heftig toe-in for sine høyttalere. Michael Fremer foretrakk imidlertid litt mer beskjedne greier.

    Jeg har ikke kunnet finne noe om dette på Proac's nettsider. Det fulgte heller ingen bruksanvisning med høyttalerne da Tor kom og installerte dem hos meg.
    Derfor lurer jeg på om det finnes noe på nettet med tips og råd om bruk av disse høyttalerne, f.eks. plassering, vinkling etc.
    Mine ProAc-brukermanualer anbefaler at høyttalerne vinkles inn mot lytteposisjon slik at ingen av høyttalersidene er synlige fra lytteposisjonen.

    PS: Scannet utsnitt av brukermanualen min:

    Vis vedlegget 169830
    Mange takk! :)
     

    vibberg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    169
    Antall liker
    15
    I Stereophile's test av D28 står det at Proac anbefaler en ganske heftig toe-in for sine høyttalere. Michael Fremer foretrakk imidlertid litt mer beskjedne greier.

    Jeg har ikke kunnet finne noe om dette på Proac's nettsider. Det fulgte heller ingen bruksanvisning med høyttalerne da Tor kom og installerte dem hos meg.
    Derfor lurer jeg på om det finnes noe på nettet med tips og råd om bruk av disse høyttalerne, f.eks. plassering, vinkling etc.
    Min erfaring er at hvis Ht-ene står nær bakvegg slik at bassen er i overkant i utgangspunktet, så vil toe-in gjøre bassen enda mer boomy og ullen.

    Toe-in er også etter min erfaring spesielt nødvendig i små rom for å få god mellomtone. så med D38 hos meg (ca.25kvm) er det Toe-in men med noe av innersiden synlig, og 60cm fra bakegg som funker best.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Slinger: Synd å se ProAc inn for Sonus Faber....for en som er Sonusmann på halsen, er det litt guffent..men du har etpar fine engelskmenn der! JEG MÅ NOK REGNE MEG SOM VENN AV PROAC OGSÅ....sist jeg hadde dem inne til test var det et par lyse 1sc---fine de, men jeg syns like godt om Tablette Anniversary...ei utfordring å få til , men magisk morsom når det blir klaff, sant?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.280
    Antall liker
    3.343
    Torget vurderinger
    49
    Nyskjerrigheten pirret litt for mye,så i dag kom visst Julenissen til meg også! :rolleyes:
    Bra størrelse på emballasjen ihvertfall.
    Gratulerer med flotte høyttalere , blir spennende å se om de faller i smak :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.280
    Antall liker
    3.343
    Torget vurderinger
    49
    Slinger: Synd å se ProAc inn for Sonus Faber....for en som er Sonusmann på halsen, er det litt guffent..men du har etpar fine engelskmenn der! JEG MÅ NOK REGNE MEG SOM VENN AV PROAC OGSÅ....sist jeg hadde dem inne til test var det et par lyse 1sc---fine de, men jeg syns like godt om Tablette Anniversary...ei utfordring å få til , men magisk morsom når det blir klaff, sant?
    ser ut som at det er Responsene som må vike plass, de er iallfall på børsen .
    Slinger, er det Audio Research som skal brukes på D2 ?

    Tablette Anniversary hadde jeg selv , paret med Creek destiny II var de lette og leve med .
    Aldri analytiske, varm og stor lyd (i forhold til størrelse) , dette muligens pga Creek'ens litt varme tigivende karakter .
    Hadde jeg hatt bedre plass , hadde jeg beholdt de som anlegg 2 , men følte de var for bra til å bare stå i skapet sammen med Rogers LS 3/5A , som de btw spillet ringer rundt :)
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Slinger: Synd å se ProAc inn for Sonus Faber....for en som er Sonusmann på halsen, er det litt guffent..men du har etpar fine engelskmenn der! JEG MÅ NOK REGNE MEG SOM VENN AV PROAC OGSÅ....sist jeg hadde dem inne til test var det et par lyse 1sc---fine de, men jeg syns like godt om Tablette Anniversary...ei utfordring å få til , men magisk morsom når det blir klaff, sant?
    Blir nok litt feil å si at Sonus Faber må vike for Proac.
    Er slik at akustikken i denne tv kroken er dårlig,med voldsom bass og ingen diskant.
    Derfor ville jeg teste ut D Two der med sin lysere klangkarakter. Plugging av bassrefleksen er nødvendig der og da kvitterer Proac med en strammere bass og en mer åpen lyd og utstrakt topp enn hva Sonusene har.
    Utrulig nok så foretrekker samboeren de sorte Proac fremfor de nydelige Sonus Faber høytalerene....:rolleyes:
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Slinger: Synd å se ProAc inn for Sonus Faber....for en som er Sonusmann på halsen, er det litt guffent..men du har etpar fine engelskmenn der! JEG MÅ NOK REGNE MEG SOM VENN AV PROAC OGSÅ....sist jeg hadde dem inne til test var det et par lyse 1sc---fine de, men jeg syns like godt om Tablette Anniversary...ei utfordring å få til , men magisk morsom når det blir klaff, sant?
    ser ut som at det er Responsene som må vike plass, de er iallfall på børsen .
    Slinger, er det Audio Research som skal brukes på D2 ?
    Det er nok ikke mitt bilde dette,er Respons selv som hadde dette bildet tidligere,har bare lånt det...

    Respons høytalerene selges på grunn av overgang til stativhøytalere og i den sammenheng hadde jeg lyst til å prøve ut Proac D Two.
    Proac og Sonus Faber er vel de merkene jeg setter høyest på rankingen min,nest etter svenske Respons da.:)


    Og så kom det jo selvfølgelig et par Sonus Faber Guarneri Memento på torget nå da,desverre noen dager for sent for min økonomi......
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.280
    Antall liker
    3.343
    Torget vurderinger
    49
    Det er nok ikke mitt bilde dette,er Respons selv som hadde dette bildet tidligere,har bare lånt det
    Oki :D

    ProAc er ren musikalsk nytelse , så er sikker på at du får mange magiske musikk opplevelser fremover , så det er bare å lene seg tilbake og kosa seg :)
    :D :D
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.280
    Antall liker
    3.343
    Torget vurderinger
    49
    Er ProAc Studio 100 den høyttalerne som har vært lengst i sortimentet uforandret ?
    Ser på bilder fra tidlig 90 tallet og bilder fra ProAc's nettsider på dagens modell , og de ser jo helt like ut .
    Er det noen her som har hørt den ?
     

    Vedlegg

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Det har du nok rett i!
    Den ble raskt populær i studioer verden over, pga en "musikalsk nøytralitet" man ikke hadde opplevd før. Den gamle Seas-diskanten har jo blitt forbedret noen ganger, men konseptet holder seg godt.
    Ser at de oppnår bra salgspriser også, selv de fra tidlig nittitall.
    Sammen med Respons 1SC, Respons 2 og Respons 2,5 er dette en av de virkelige klassikerne!

    M
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.280
    Antall liker
    3.343
    Torget vurderinger
    49
    Interessant :)
    Hadde vært j.. Veldig morsomt å hørt dem .
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Har et par ProAc Response 1SC som etter flytting havner som "tv-høyttalere" sammen med en ProAc CC1 senterhøyttaler.
    Hva slags hjemmekinoforsterkeri vil fungere sammen med disse? Er det noen merker som passer bedre enn andre mtp lydfilosofi?
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Enkelt sagt; dynamisk, nøytralt med nok krefter.. Da utelukkes jo en del receivere.. Onkyo kanskje?

    M
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.280
    Antall liker
    3.343
    Torget vurderinger
    49
    ProAc News & Developments
    Press Release - Sonata at the BBC November 2012 23rd Nov 2012
    London based ProAc hi-fi dealer 'Sonata' has recently been filming with the BBC.
    The 90 minute music documentary looks at the 'golden era of the Album' and will be screened in February 2013.
    The programme makers filmed many hours of interview footage with the great and the good of the music industry, including a sequence shot in a private art gallery in central London.


    Sonata was approached by director Steve O'Hagan and Classic Album Sunday's DJ Colleen Murphy, outlining a brief to install a high quality music system on the set. This would then feature with the participants listening to playback during their interviews.
    The components used comprised of vinyl replay from a Rega P9 turntable and Apheta cartridge into their Ios Reference phonostage.
    Digital playback and amplification was handled by Moon electronics, a 750D CD/DAC and 600i integrated amp resplendent in their very photogenic 'anniversary' chrome and red finish.


    The guests enjoyed all of this through a pair of ProAc K6 speakers with cables, mains distribution, supports and isolation supplied by Studio Connections, Musicworks, Quadraspire, Sonority Design and Black Ravioli.
    In true classic album style, a splendid time was guaranteed for all !
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Ser der ligger Ett sett med ProAc Studio 125 til salgs i "nabolaget", hvordan låter disse? Hva trengs av forsterkerkraft?
    Har ambisjoner om å få opp en light-hjemmekino i ungenes lekerom og har i dag et sett ProAc Response 1 SC og en Response CC 1 senterkanal. Vurderer da å bruke CC1 sammen med Studio 125 der, alternativt 1SC'ene og sette Studio 125 som tv'høyttalere i den ene stua.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ser der ligger Ett sett med ProAc Studio 125 til salgs i "nabolaget", hvordan låter disse? Hva trengs av forsterkerkraft?
    Har ambisjoner om å få opp en light-hjemmekino i ungenes lekerom og har i dag et sett ProAc Response 1 SC og en Response CC 1 senterkanal. Vurderer da å bruke CC1 sammen med Studio 125 der, alternativt 1SC'ene og sette Studio 125 som tv'høyttalere i den ene stua.
    Naboen under har et par Studio 125 - og de låter, i beste mening, umiskjennelig ProAc. Naboen bruker et Musical Innovation for- og effektforsterkersett han har kjøpt av Roar Malmin - jeg har faktisk ikke fått med meg hvilke modeller naboen har i sitt litt bortgjemte rack - men det er antageligvis stort og kraftig nok. Tipper at vi ender opp med det vanlige rådet når det gjelder ProAc: Tight, dynamisk og med musikalsk jerngrep.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Var litt for treig med beslutningen, mens jeg etterspurte anbefalinger på Studio 125 i denne tråden så ble noen andre den nye lykkelige eieren av de høyttalerne. Får finne meg en annen løsning. :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.280
    Antall liker
    3.343
    Torget vurderinger
    49
    I particularly enjoyed a system that was driven by a Pass Labs XP-30 preamp ($16,000) and Xs-300 monoblocks ($85,000/pair) connected to ProAc Carbon Pro 8 speakers ($43.000/pair) and sourced with an EMM Labs XDS1 CD/SACD player ($25,000). This particular player turned up in three rooms at the event, and each one was making a decent sound, surely not a coincidence.
     

    Vedlegg

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.280
    Antall liker
    3.343
    Torget vurderinger
    49
    Likte veldig godt utseende på D40 i Santos Rosewood , samme finnish jeg har på K6 .
    Må innrømme det er mye finere med sorte høyttaler elementer enn mine med blanke ringer rundt .
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.091
    Flott høyttaler :) Hvordan fungerer det med så store (harde) vindusflater bak?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.280
    Antall liker
    3.343
    Torget vurderinger
    49
    Ja, si det :)
    Ser at ProAc har brukt dette rommet ved flere Ces show , så det spiller vel ikke så verst .
    kanskje de har dratt opp gardinene for å få bedre lys til fotoshoten .
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.280
    Antall liker
    3.343
    Torget vurderinger
    49
    Gratulerer med nye høyttalere.Bare så du vet det,dette er svært gode greier.Jeg har hatt den gamle Responce 2 og den var iallefall den beste høytt.jeg har hatt koblet til Kora rørmonoblokker.Lykke til.;)Nb.Husk innspillingstid.Sett de frondt mot frondt koblet i motfase å la de stå et par dager å spille om du synes de er litt treige i begynnelsen.
    Takk for det.
    De har fått endel gode tester,med en fotnote om at de kan bli for analytiske for noen anlegg.
    Det gjenstår jo å se om de passer meg og mitt anlegg.
    Skal bli spennende å prøve de i hovedanlegget om noen dager.
    Hei slinger , er veldig spendt på hvordan det ble med D2 .
    Spør fordi jeg selv er på vei inn i stativhøyttaler land ,og blant annet har bestillt et par D2 uhørt :)
    Føler meg ganske trygg på at det spiller bra ,det er jo ProAc, men alltid gøy å høre andres mening .
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med nye høyttalere.Bare så du vet det,dette er svært gode greier.Jeg har hatt den gamle Responce 2 og den var iallefall den beste høytt.jeg har hatt koblet til Kora rørmonoblokker.Lykke til.;)Nb.Husk innspillingstid.Sett de frondt mot frondt koblet i motfase å la de stå et par dager å spille om du synes de er litt treige i begynnelsen.
    Takk for det.
    De har fått endel gode tester,med en fotnote om at de kan bli for analytiske for noen anlegg.
    Det gjenstår jo å se om de passer meg og mitt anlegg.
    Skal bli spennende å prøve de i hovedanlegget om noen dager.
    Hei slinger , er veldig spendt på hvordan det ble med D2 .
    Spør fordi jeg selv er på vei inn i stativhøyttaler land ,og blant annet har bestillt et par D2 uhørt :)
    Føler meg ganske trygg på at det spiller bra ,det er jo ProAc, men alltid gøy å høre andres mening .
    Hei igjen ja.
    D Two har nok en ganske konsekvent nyere Proac signatur og antar de er tett på D 28/40.
    Målingene er ihvertfall like.
    Prøvd ut i hovedanlegget i kjelleren,da er mellomtonen noe tilbaketrukket og diskanten noe frempå,uten å bli direkte skarp. Lyden er lysere enn på mine Respons Baby Grand og har også mindre kropp nedover.
    En god kombinasjon var Meridian G68/Aw 180 og D Two som jeg prøvde ut.
    D Two passer tydelig veldig godt sammen med annet utstyr som har en forsiktig topp og kraftfull/fyldig nedre mellomtone/øvre bass.

    Vær ops på at all lytting har skjedd med aktiv deling og avskjæring i bassen på 150 hz.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.280
    Antall liker
    3.343
    Torget vurderinger
    49
    Det er nok tilpassing som er stikkordet :)
    Skal gi fyldig rapport når mine er i hus .

    Hvilken sub er det du bruker på dine ?
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Det er nok tilpassing som er stikkordet :)
    Skal gi fyldig rapport når mine er i hus .

    Hvilken sub er det du bruker på dine ?
    Et par slike. :D
    Jl-Audio F112


     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.280
    Antall liker
    3.343
    Torget vurderinger
    49
    Det er nok tilpassing som er stikkordet :)
    Skal gi fyldig rapport når mine er i hus .

    Hvilken sub er det du bruker på dine ?
    Et par slike. :D
    Jl-Audio F112
    Det burde gi nok bass det :D
    Så ut som en svensk versjon av Wilson Watt Puppy, stilig som f :D

    Mine D2 er sendt fra England ,da er de nok her i neste uke .
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.280
    Antall liker
    3.343
    Torget vurderinger
    49
    Litt stille på ProAc tråden for tiden .
    D2 sendes fra Lyric Hifi i dag ,er jeg heldig har jeg de på fredag .
    Er veldig spennt på hvordan disse spiller i forhold til Harbeth 30.1 .
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.091
    Litt stille på ProAc tråden for tiden .
    D2 sendes fra Lyric Hifi i dag ,er jeg heldig har jeg de på fredag .
    Er veldig spennt på hvordan disse spiller i forhold til Harbeth 30.1 .
    Stillheten må skyldes at ProAc-eiere nyter musikken framfor å poste innlegg på Sentralen :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn