ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hvis du ikke har plass, så kjøper du ikke ProAc. De er rasedyr og må behandles deretter ;)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Lekre saker, E.I.A.

    Og, ja, de skal ha passende stativer. Å putte de i hyller og på benker er rent misbruk.
    Hehe - men de fungerer faktisk veldig bra der de står på stereobenken min. Fronten ca. 60 cm fra veggen bak er litt i minste laget, men jeg er godt fornøyd:

    TV-stue.jpg


    Har man plass til stativer, kjøper man naturligvis heller noen gulvstående høyttalere. Kona har skjønt det - som hun sier: "Skal vi ha noe som skal stå på gulvet, kan det like gjerne være høyttaler hele veien ned".

    Hylleplassering er ikke fullt så greit - enig i det - men jeg har faktisk fått til det også ganske bra.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.324
    Torget vurderinger
    49
    Siden du har sagt at klang er det viktigste for deg, er jeg sikker på at dette spiller veldig bra Ulf-B.

    En av de sterke sidene til stativhøyttalere er instrument plassering, 3D egenskaper og evnen til og forsvinne i lydbildet, det er vel hovedsakelig det, og evnen til og fungere optimalt i små rom som gjør at folk velger dem fremfor gulvstående.

    Det med pinpoint instrument plassering og 3D lydbilde krever også at man sitter i sweetspot :)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Siden du har sagt at klang er det viktigste for deg, er jeg sikker på at dette spiller veldig bra Ulf-B.

    En av de sterke sidene til stativhøyttalere er instrument plassering, 3D egenskaper og evnen til og forsvinne i lydbildet, det er vel hovedsakelig det, og evnen til og fungere optimalt i små rom som gjør at folk velger dem fremfor gulvstående.

    Det med pinpoint instrument plassering og 3D lydbilde krever også at man sitter i sweetspot :)
    Jo - det låter bra hos meg. Og jeg har faktisk et sweet spot, jeg også. Det er bare det at jeg ikke har noen lyttestol der. I det daglige sitter vi i en sittegruppe skrått til venstre sett fra stereobenken, eller ved spisestuebordet skrått til høyre. Høyttalervinklingen er optimalisert for å dekke disse to lytteposisjonene.

    Med den vinklingen jeg har valgt, har jeg sweet spot drøye 4 meter fra høyttalerne - men det ideelle sweet spot vil være i underkant av 2 meter fra høyttalerne, som står ganske tett sammen p.g.a. plassforholdene her hjemme. Men selv 4 meter fra høyttalerne har jeg en pinpointing som er ganske OK - det er bare det at der har jeg ikke plass til noen lyttestol. Jeg har jo prøvd likesidet-trekant-varianten også - og sweeet spot blir bedre definert da - men en slik høyttalervinkling gir ingen god lyd der vi sitter og lytter til daglig.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.527
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har planler om en tråd om anlegget mitt men tiden strekker ikke til for tiden men her er ett bilde av mine K6 som jeg er meget fornøyd med
    20150301_104255.jpg

    Jeg har fått laget meg ett eget hifi/kino rom hvor jeg har to separate systemer. Ett for hifi og ett for kino. Har egen 16 ampers kurs til hifi delen.

    20150301_104205.jpg
    20150301_104216.jpg
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Whatever makes you happy, Ulf-B:)
    I min bok og mine erfaringer sier at sånt bruk av seriøse små høyttalere er fy-fy! Funker greit til bakgrunnsmusikk, men det er alt. Fordeler med små kasser ift resonanser kontra gulvstående, regner jeg med at du vet...Når jeg hører andres uttalelser om HT, så tar jeg alltid med i betraktningen hvordan de er plassert, samt hva de spilles sammen med..
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Dette måtte en liten lekerydding til før det var mulig å komme til med fotoapparat. D20R tar seg godt ut i stua, og vil få enda bedre forhold om ikke lenge (dvs ny forsterker, mer luft rundt, demping i bakkant og teppe på gulv foran). I tillegg forsvinner alt for surround til annet rom. Vil bli herlig å få stua tilbake fra leker, tegnefilmer, fargetusjer og småting overalt. ;-)

    ProAcD20R.jpg
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.324
    Torget vurderinger
    49
    Nydelig oppsett Kasol, og drømmerom, gratulerer :)
     

    Slam Dancer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Innlegg
    579
    Antall liker
    371
    Sted
    Porsgrunn
    Siden du har sagt at klang er det viktigste for deg, er jeg sikker på at dette spiller veldig bra Ulf-B.

    En av de sterke sidene til stativhøyttalere er instrument plassering, 3D egenskaper og evnen til og forsvinne i lydbildet, det er vel hovedsakelig det, og evnen til og fungere optimalt i små rom som gjør at folk velger dem fremfor gulvstående.

    Det med pinpoint instrument plassering og 3D lydbilde krever også at man sitter i sweetspot :)
    Jo - det låter bra hos meg. Og jeg har faktisk et sweet spot, jeg også. Det er bare det at jeg ikke har noen lyttestol der. I det daglige sitter vi i en sittegruppe skrått til venstre sett fra stereobenken, eller ved spisestuebordet skrått til høyre. Høyttalervinklingen er optimalisert for å dekke disse to lytteposisjonene.

    Med den vinklingen jeg har valgt, har jeg sweet spot drøye 4 meter fra høyttalerne - men det ideelle sweet spot vil være i underkant av 2 meter fra høyttalerne, som står ganske tett sammen p.g.a. plassforholdene her hjemme. Men selv 4 meter fra høyttalerne har jeg en pinpointing som er ganske OK - det er bare det at der har jeg ikke plass til noen lyttestol. Jeg har jo prøvd likesidet-trekant-varianten også - og sweeet spot blir bedre definert da - men en slik høyttalervinkling gir ingen god lyd der vi sitter og lytter til daglig.
    Blir heller ingen sweet spot på hytta, da man pendler mellom sofa og spisestue. Eneste løsningen som muligens kan utnyttes er å ha de på vegg over hvert sitt vindu i en vinkel spillende litt nedover. Om jeg må ha stativer, kunne jeg like godt gått for D18 i dette tilfellet. Fin løsning du har valgt til HT-kabel Ulf-B.
     

    Slam Dancer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Innlegg
    579
    Antall liker
    371
    Sted
    Porsgrunn

    Slam Dancer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Innlegg
    579
    Antall liker
    371
    Sted
    Porsgrunn
    Dette måtte en liten lekerydding til før det var mulig å komme til med fotoapparat. D20R tar seg godt ut i stua, og vil få enda bedre forhold om ikke lenge (dvs ny forsterker, mer luft rundt, demping i bakkant og teppe på gulv foran). I tillegg forsvinner alt for surround til annet rom. Vil bli herlig å få stua tilbake fra leker, tegnefilmer, fargetusjer og småting overalt. ;-)

    Vis vedlegget 308546
    Høres ut som du beskriver stuen her jo. 8) Gratulerer, ble bra dette. Gøy å se flere fra the dark side også!;D
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    @kasol: Nydelg oppsett! Bare start en mitt-anlegg-tråd, du. Legg ut blder og fyll på med tekst etter hvert som du får tid - kke verre enn det. Mye gromt utstyr du har, og det hadde vært fint å høre mer om de enkelte delene og dine betraktninger rundt hvorfor det har blitt sånt.

    Samme gjelder for deg, Popi :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.324
    Torget vurderinger
    49
    Dette måtte en liten lekerydding til før det var mulig å komme til med fotoapparat. D20R tar seg godt ut i stua, og vil få enda bedre forhold om ikke lenge (dvs ny forsterker, mer luft rundt, demping i bakkant og teppe på gulv foran). I tillegg forsvinner alt for surround til annet rom. Vil bli herlig å få stua tilbake fra leker, tegnefilmer, fargetusjer og småting overalt. ;-)

    Vis vedlegget 308546
    Nydelig med bilder :)
    Så bra ut Popi, blir spennende og se fortsettelsen.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Whatever makes you happy, Ulf-B:)
    I min bok og mine erfaringer sier at sånt bruk av seriøse små høyttalere er fy-fy! Funker greit til bakgrunnsmusikk, men det er alt. Fordeler med små kasser ift resonanser kontra gulvstående, regner jeg med at du vet...Når jeg hører andres uttalelser om HT, så tar jeg alltid med i betraktningen hvordan de er plassert, samt hva de spilles sammen med..
    Jeg er happy, jeg - men jeg ville aldri ha ANBEFALT noen å sette et par ProAc høyttalere i en bokhylle. Men hvis de absolutt insisterer, kan jeg i hvert fall bidra med såpass at "ja, det er mulig å få dette til å spille bra - selv om det ikke er optimalt". Men det krever sitt - og det kommer til å koste.

    Men å si at dette er "fy-fy", er jeg ikke med på. ProAc'ene mine har tross spilt bedre enn alternativene i denne ugunstige oppstillingen - så da kan det ikke være så aller verst. Det er ikke snakk om bakgrunnsmusikk her i gården - her går det som regel i et lydnivå som fyller et 50 kvm rom. Selv om det ikke er optimalt eller i henhold til læreboken.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.324
    Torget vurderinger
    49
    Det er heldigvis bare enselv som kan avgjøre om noe funker eller ikke:)
    Rom for forbedringer vil det alltid være uansett.... 8)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.324
    Torget vurderinger
    49
    Tok ProAc Tablette opp i går og satte dem på Tv-lyd duty, for og få fortgang på innspillingen.
    Et par uker her oppe gjør nok susen :)
    Her får de røynt seg litt mer også med 300w fra Bryston 4B SST2, veldig god match.

    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.324
    Torget vurderinger
    49
    Har lest om krysskobling, men har aldri testet det.
    Synes du det blir bedre koblet på denne måten?
    Hører forskjell på om jeg kobler på diskant eller bass/mellomtone terminalene, noe som burde være umulig den korte avstanden tatt i betraktning :) kanskje verdt og prøve krysskobling for og se om forskjellen forsvinner.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.324
    Torget vurderinger
    49
    Ser du bruker avisolert kabel.
    Får du strammet helt når du bruker spade på jumperne?
    Nydelige høyttalere foresten:)
     

    vibberg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    169
    Antall liker
    15
    Ser du bruker avisolert kabel.
    Får du strammet helt når du bruker spade på jumperne?
    Nydelige høyttalere foresten:)
    La en liten bit loddetinn (med sølv i) mellom skruen og den avisolerte kabelen, sitter godt.

    Jeg synes en hardhet i lyden som hadde plaget meg en stund ble borte når jeg koblet slik. Jeg trodde problemet var pga. rommet/høyttalerplasseringen. Absolutt verdt å prøve!

    Når det gjelder høyttalerne...sukk <3
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Er av den mening at jumpere og selve HT-kablen bør være identiske. Hvis ikke, blir det samme som å ha to forskjellige kabler, selv om lengden på jumperne er korte. Kanskje kryss-koblngen bøter noe på dette?
     

    vibberg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    169
    Antall liker
    15
    Er av den mening at jumpere og selve HT-kablen bør være identiske. Hvis ikke, blir det samme som å ha to forskjellige kabler, selv om lengden på jumperne er korte. Kanskje kryss-koblngen bøter noe på dette?
    Jumperne og kablene er WW eclipse 6.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.324
    Torget vurderinger
    49
    Tester ut krysskobling.
    Synes pinadø det ble litt smoothere lyd, men kanskje det er placebo.
    Kobler tilbake senere for og konstatere det, får kanskje ta en trippel blindtest ;D
    Nei, får spille noen plater og nyte livet 8)

    image.jpg
     

    vibberg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    169
    Antall liker
    15
    Tester ut krysskobling.
    Synes pinadø det ble litt smoothere lyd, men kanskje det er placebo.
    Kobler tilbake senere for og konstatere det, får kanskje ta en trippel blindtest ;D
    Nei, får spille noen plater og nyte livet 8)

    Vis vedlegget 309685
    Smoothere ja, det er god beskrivelse som noen. Har også prøvd å bytte fram og tilbake fra begge inn på bassene/diskantene, og opplevde forskjell, men at det ble et avbytte, bedre oppløsning inn på diskanten på bekostning av trøkk i bassen, eller bedre bass med dårligere oppløsning/luft i toppen. Når jeg krysskoblet var det litt uvant først, men det var noe som falt på plass, som om jeg hadde satt inn bedre delefilter. Nøytraliteten Proac er kjent for ble enda bedre.

    Snurr musikk! Her går det i SP med crime of the century, godt med helg :)

    Som et lite PS har jeg også prøvd ekte biwiring, jeg har et ekstra sett eclipse siden jeg biampet før, og det var ikke noe å skryte av. Kanskje det hadde fungert bedre med en mer kraftfull forsterker enn jeg har nå...
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.324
    Torget vurderinger
    49
    Det sammenfaller veldig bra med mine erfaringer :)
    Her går det i Somthings never change akkurat nå.
    God helg.
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Tok ProAc Tablette opp i går og satte dem på Tv-lyd duty, for og få fortgang på innspillingen.
    Et par uker her oppe gjør nok susen :)
    Her får de røynt seg litt mer også med 300w fra Bryston 4B SST2, veldig god match.
    Ooh, har smertelig lyst på en Bryston integrert til mine D20, men ser at man fort havner på 40000 for en ny. Og svært sjelden man ser dem brukt, om det ikke er eldgamle saker. Om man ikke er så heldig at Tor hos Lyric skulle tatt inn en brukt for kunde som vil oppgradere da...
     

    kimber1234

    Fersking
    Ble medlem
    01.07.2012
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Hej Proac venner
    Er der nogen af jer der har erfaringer med Proac response five og kan fortælle lidt om dem?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Rør er jo som kjent en match in heaven på ProAc Response. Men det må være rørforsterkere av god kvalitet. I så måte kan jeg på det varmeste anbefale LM Audio. LM Audio 218iA spiller ekstremt bra på mine ProAc D25. LM har så klart større og kraftigere forsterkere også. Se hva du får feks med en LM219iA:) Den driver det meste! Ikke er prisen avskrekkende heller.

    LM Audio er kjent for topp kvalitet og kun point to point uten print.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.324
    Torget vurderinger
    49
    Kunne godt tenkt meg og prøve LM218iA på mine ProAc høyttalere, virker som en veldig god forsterker.
    Hadde hjemme en Mastersound Compact 845 som har samme driver rør, men pga mye støy fra den ble den aldri vurdert.
    Mc275 og Music Angel fungerer også glimrende med ProAc.
    Husk bare på og bytte orginalrørene på MA først, mine røk etter få timer.
    Skiftet ut alle med kvalitetsrør, og er imponert over lyden i denne billige forsterkeren.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.657
    Antall liker
    32.631
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Rør er jo som kjent en match in heaven på ProAc Response. Men det må være rørforsterkere av god kvalitet. I så måte kan jeg på det varmeste anbefale LM Audio. LM Audio 218iA spiller ekstremt bra på mine ProAc D25. LM har så klart større og kraftigere forsterkere også. Se hva du får feks med en LM219iA:) Den driver det meste! Ikke er prisen avskrekkende heller.

    LM Audio er kjent for topp kvalitet og kun point to point uten print.
    Gode forsterker tror jeg, byr på mye god lyd, men sliter dessverre litt med design/utseende på deres topp modell:rolleyes:
    De mindre derimot er helt ok;)

    gismo
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Rør er jo som kjent en match in heaven på ProAc Response. Men det må være rørforsterkere av god kvalitet. I så måte kan jeg på det varmeste anbefale LM Audio. LM Audio 218iA spiller ekstremt bra på mine ProAc D25. LM har så klart større og kraftigere forsterkere også. Se hva du får feks med en LM219iA:) Den driver det meste! Ikke er prisen avskrekkende heller.

    LM Audio er kjent for topp kvalitet og kun point to point uten print.
    Gode forsterker tror jeg, byr på mye god lyd, men sliter dessverre litt med design/utseende på deres topp modell:rolleyes:
    De mindre derimot er helt ok;)

    gismo
    Da er jo min LM218iA passe stor. Og med oppgradert rør-pakke som jeg har, så får de virkelig ProAc D25 til å svinge:)
     

    Michail

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    11
    Ja, jeg slo til på D2,ene som var til salgs hos OHC.

    Kjøper sjelden Proac hos Tor, det blir for mye styr ! ( da skal han jo selge alt mulig annet rart.). Sist gang jeg kjøpte Proac hos Tor var Future One i 99 (de første som kom til landet.)

    Ellers har jeg hatt Response 3, 2.5 og 1S og 1SC samt D15.

    Den mest velykkede var i særklasse Response 3, den er vel også Proac,s største suksess gjennom tidene.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.657
    Antall liker
    32.631
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Rør er jo som kjent en match in heaven på ProAc Response. Men det må være rørforsterkere av god kvalitet. I så måte kan jeg på det varmeste anbefale LM Audio. LM Audio 218iA spiller ekstremt bra på mine ProAc D25. LM har så klart større og kraftigere forsterkere også. Se hva du får feks med en LM219iA:) Den driver det meste! Ikke er prisen avskrekkende heller.

    LM Audio er kjent for topp kvalitet og kun point to point uten print.
    Gode forsterker tror jeg, byr på mye god lyd, men sliter dessverre litt med design/utseende på deres topp modell:rolleyes:
    De mindre derimot er helt ok;)

    gismo
    Da er jo min LM218iA passe stor. Og med oppgradert rør-pakke som jeg har, så får de virkelig ProAc D25 til å svinge:)
    Jepps, din er den "største" som ser flott ut, tror sikkert denne gjør godt fra seg med oppgradert pakke på ProAc, helt klart;)

    gismo
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    shiit im know ive beeing to late for buying the D2-s :p gratulerer med flotte proAC-er Michail heldig med finer finishen og så naturlige og flotte ut i fargen :)
    fikk ikke no særlig mer lyst på proAC igjen nå :rolleyes: 8) må si det frister litt med sparings til d20r i ebony nå :)

    mvh
    ivan
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.324
    Torget vurderinger
    49
    Ja, jeg slo til på D2,ene som var til salgs hos OHC.

    Kjøper sjelden Proac hos Tor, det blir for mye styr ! ( da skal han jo selge alt mulig annet rart.). Sist gang jeg kjøpte Proac hos Tor var Future One i 99 (de første som kom til landet.)

    Ellers har jeg hatt Response 3, 2.5 og 1S og 1SC samt D15.

    Den mest velykkede var i særklasse Response 3, den er vel også Proac,s største suksess gjennom tidene.
    D15 hadde jeg selv en stund, klassiker imo, selv om bassen er litt begrenset i store rom.
    Hvilke stativer er det du har til dem, og hvor høye er de?
    Skulle oppgradert mine stativer, de jeg bruker er mer beregnet på mindre høyttalere.
    Kunne tenkt meg Sound Anchor signature stands, men ble for dyrt, i overkant av 10k inkl frakt og mva.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn