Pro-Ject's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.227
    Sted
    Sunndalsøra
    Azimuth speiljustering..jpg

Har justert Azimuth med speil og Projects Align it DS3 som har en lavere pris i Norge enn England. Denne innstillingen kan være en utfordring da bare en lett berøring kan være det som skal til. Overhenget/azimuth skal være riktig nå :) I løpet av neste uke skal jeg prøve den reparerte/oppgradert Hana pickupen. Tar litt tid før man er i mål med denne fremragende Project s-armen(y) Har ikke brukt noen kostbare måleplater, men hører om det er lite vreng på fiolinen og at det er balanse på kanalene, og et stabilt lydbilde.
    Geometrisk innstilling.jpg

Jeg har byttet til Baerwald (løfgren A) nå som er en vanlig standard. ikke sikkert det er en så hørbar en forskjell?
    Løfgren A.jpg

Løfren A. Har justert Azimuth på riktig spor nå, og det høres at lydbildet har fått en mere tydelig dybde og balanse da man nesten kan måle avstander :) . Har ikke hørt noe lignende på hvilket som helst programkilde. Tonearm lagrene må gå seg til på en ny tonearm ifølge forhandler. Det er nok der denne forskjellen ligger i sporingen og detaljeringen på denne EVO 9 AS armen i forhold til den gamle karbonarmen.. Kanskje det ligere noe sveisisk presisjons lagermekanikk i denne armen også. Det skal det være i premium modellen som har rustfritt stål i utførelsen av den massive lagerblokka.

Sist redigert:

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.227
    Sted
    Sunndalsøra
    Hana ML-MR.jpg

Nå har jeg fått testet denne Hana ML-MR (micro ridge) etter at den har vært hos VAS i USA for reparasjon/retipping. Jeg skadet og ødela nålfan så den falt av ;) Kjøpte en ortofon T 4000 headshell til denne pickup'en med azimuth justering.
    Hana ML azimuth mirror.jpg

Synes denne azimuth innstillingen med speil er veldig bra. Justerer med en liten unbraco på headshell. Etter litt fram og tilbake så funker det bra.
    Hana azimuth acryl block.jpg

På lys overflate så er også denne brukbar. Platetallerken er i vater.
    Etter å fått prøvet denne oppgraderte HANA ML med boron MR på flere innspillinger med Project EVO AS s-armen, så ble jeg veldig imponert hvor godt den lyder. Virker som den har en mere fyldig størrelse/kraft på lyden fra instrumentene med flere tydeligere detaljer og speed som overgår nålfanen av aluminium. Disse EVO AS standard/premium armene har visst seg å være betydelig forbedring i forhold til disse rette Carbon tonearmene. Alt kommer tydligere frem med detaljer, dypere lydbilde og mer punch i bassen. Noe å tenke på for den som vil oppgradere Project spilleren. De har også tilrettelagt for full balansert drift. Blir en annen klasse over disse nye tonearmene. Skal være sveisisk stål i lagrene som utgjør en kvalitetsforskjell. Disse premium armene har også rusfritt stål i lagerblokk og kontravekt. De blir noe dyrere.

Sist redigert:

Caron

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Antall liker
    504
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Noen som har opplevd at motoren har tatt kvelden på Xtension 9? Satt og lytta lørdagskvelden for snart 3 uker sia da det plutselig oppsto en høy skjærende lyd. Trodde først den kom utefra, men så dabba musikken av som på en bærbar kassettspiller hvor batteriene dør ut, og stoppet helt. Løfta av armen og prøvde å starte spilleren, men det bare skurret fra motoren. Av med reima og prøvde igjen, da kom den igang med en raklende lyd, og stoppa bare jeg såvidt kom borti reimhjulet med fingeren. Hifiklubben har bestilt ny motor, og det går jo på garantien dette, men begynner jo å lure litt på om dette er et svakhetstegn på disse spillerne 🤔

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    517
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Noen som har opplevd at motoren har tatt kvelden på Xtension 9? Satt og lytta lørdagskvelden for snart 3 uker sia da det plutselig oppsto en høy skjærende lyd. Trodde først den kom utefra, men så dabba musikken av som på en bærbar kassettspiller hvor batteriene dør ut, og stoppet helt. Løfta av armen og prøvde å starte spilleren, men det bare skurret fra motoren. Av med reima og prøvde igjen, da kom den igang med en raklende lyd, og stoppa bare jeg såvidt kom borti reimhjulet med fingeren. Hifiklubben har bestilt ny motor, og det går jo på garantien dette, men begynner jo å lure litt på om dette er et svakhetstegn på disse spillerne 🤔
    Alt kan gå i stykker. Kjedelig når det skjer, men å spekulere rundt svakhetstegn etter 1 feil er vel å overdrive litt. 😁

Om den nye motoren du får ryker etter relativt kort tid, da ville jeg begynt å bli usikker.

Caron

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Antall liker
    504
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Alt kan gå i stykker. Kjedelig når det skjer, men å spekulere rundt svakhetstegn etter 1 feil er vel å overdrive litt. 😁

Om den nye motoren du får ryker etter relativt kort tid, da ville jeg begynt å bli usikker.
    Det har du helt rett i, for jeg burde selvsagt også nevnt at dette ikke er første feil. Styrekortet røk nemlig også, kun 2 uker etter at jeg kjøpte spilleren. Den er forøvrig et drøyt år gammel. Men får se da, om både kort og motor kanskje ble produsert på en mandag av en som hadde ei dårlig eller i overkant livat helg forut 😎

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    517
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Det har du helt rett i, for jeg burde selvsagt også nevnt at dette ikke er første feil. Styrekortet røk nemlig også, kun 2 uker etter at jeg kjøpte spilleren. Den er forøvrig et drøyt år gammel. Men får se da, om både kort og motor kanskje ble produsert på en mandag av en som hadde ei dårlig eller i overkant livat helg forut 😎
    Æsj ja, det er irriterende!

Da har butikken fått to forsøk på å fikse, om det oppstår enda en feil kan du heve kjøpet.

Håper den blir frisk nå og gir deg mye fin musikk fremover.

Caron

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Antall liker
    504
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Kan ikke akkurat skryte av at Pro-Ject er raske på levering av deler. Drøye 2 måneder har det tatt å få levert ny motor til X9'ern min. Skal visstnok komme mandag eller tirsdag, og ble bestilt 10.04.25. Så nå får vi se, etter bytte av både styrekort og motor, om ting forløper problemfritt fremover. Skjer det mer nå er det game over med Pro-Ject for min del. Synd at de holder på sånn, da det jo ER lydmessig gode spillere. Uansett, stor takk og kudos til Hifiklubben i Drammen som har purret i det uendelige og virkelig stått på for å komme i mål med dette, og også lånt meg en spiller i denne perioden (y):)

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.227
    Sted
    Sunndalsøra
    Har ikke hatt noe problem med Project motoren. De gamle motorene var 16V og de nye 15V. Vanligvis så har jeg litt problem med allt jeg kjøper :) Ellers så er jeg veldig fornøyd med den komboen jeg har nå. Selvest Michael Fremer kan si mye bra om disse Project spillerne. Siden han er en testmann, så må han ha disse kostbare spillerne som referanse. Forskjellen er ikke så stor, sier han til slutt.

Caron

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Antall liker
    504
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Har ikke hatt noe problem med Project motoren. De gamle motorene var 16V og de nye 15V. Vanligvis så har jeg litt problem med allt jeg kjøper :) Ellers så er jeg veldig fornøyd med den komboen jeg har nå. Selvest Michael Fremer kan si mye bra om disse Project spillerne. Siden han er en testmann, så må han ha disse kostbare spillerne som referanse. Forskjellen er ikke så stor, sier han til slutt.
    Vel og bra alt du skriver her, helt enig. Hvilken modell har du? Selv har jeg imidlertid vært maksimalt uheldig med min splitter nye Xtension 9, da styrekortet røk etter et par uker.

Her var Hifiklubben svært behjelpelig da de tok kortet fra en de hadde på lager for å få min kjapt opp og gå igjen. Videre røk også motoren nå i starten av april. Den måtte bestilles fra Pro-Ject, da den ikke fantes på hovedlageret til Klubben.

Dette har altså tatt over 2 måneder, og er intet annet enn et skrekkeksempel på dårlig service/oppfølging av produsenten. Håper virkelig det bare er meg som har vært uheldig her, for i motsatt fall, hvis flere har opplevd liknende problemer og leveringstider, blir ihvertfall ikke min neste spiller en Pro-Ject...

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.227
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg har Project RPM 9.1 acrylic med Speedbox SE. Speedbox har jeg hatt feil, og ble sendt til Sverige for reparasjon (garanti), da Hagen var importør. Siden har det ikke vært noe feil på den. Var en betydelig forbedring å bruke speedbox. Tror denne er innbygget i elektronikken i de nye motorene. Som jeg har skrevet tidligere, så er EVO as s-armene er en stor forbedring til den gamle carbon armen. Skal også være bedre enn de nye karbon armene. Også en australsk test som stemmer hva jeg har hørt. Skulle jeg kjøp en Project spiller i dag, så har jeg villet brukt disse armene. Har ikke vært fokusert noe på disse project armene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn