Pro-Ject's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 4matic

    Fersking
    Ble medlem
    18.02.2013
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Ja, det er vel egentlig det som er det vanskligste. Det virker som 1 & 3 følger hverandre, både på skalaen. Men hvilken av de strekene på skalaen skal man justere til?
    Skjermbilde 2013-09-01 kl. 18.44.33.png


    Mvh
    Bjørn

    PS
    Synd det ikker er noen som har laget en video, som viser hvordan det gjøres…..
     
    S

    SAH

    Gjest
    Har en ny Pro-Ject Tube Box DS og skal eksperimentere litt med forskjellige rør. Rørene som fulgte med har påmontert en "krans", der det ser ut som de ikke kan fjernes. Siden jeg er helt "grønn" når det gjelder rør, så lurer jeg på hvilken misjon denne "kransen" har? Kjøling?? Har fått nye Svetlana rør (12AX7) som ikke har en slik "krans", er det greit å benytte disse rørene og har det noen form for konsekvenser å bruke rør uten denne "kransen"? Takknemlig for svar:)
     

    Vedlegg

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Kransen er en rørdemper som skal motvirke vibrasjoner og mikrofoni, noe rør er kilne i forhold til. Den bør nok sitte på, spør du meg.
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Fisket frem den gamle vinylspilleren fra loftet for en stund siden, men har ikke lenger tilkoblingsmulighet for slik tilbakelagt teknologi. Har nå en brukt tubebox SE II for hånden, og lurer på om det er noen her som kan gi en antydning på hva disse kostet nye? Er vel ikke så lenge siden denne modellen forsvant fra hyllene? Kan rundt 4500Nkr stemme?

    mvh e
     
    Sist redigert:

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Fisket frem den gamle vinylspilleren fra loftet for en stund siden, men har ikke lenger tilkoblingsmulighet for slik tilbakelagt teknologi. Har nå en brukt tubebox SE II for hånden, og lurer på om det er noen her som kan gi en antydning på hva disse kostet nye? Er vel ikke så lenge siden denne modellen forsvant fra hyllene? Kan rundt 4500Nkr stemme?

    mvh e
    Vel. Ga 1400,- for den – regner med det var en OK pris. Ikke testet enda, men skulle være lite brukt, så håper jeg sliper å rote med rørbytte med det første… må uansett få spilleren på stell først.

    e
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Lenge siden innlegg her og er sikker på at Pro-Ject har flere venner. Vil bare legge ved bilde av min litt oppstæsja RPM 5.1. Kjøpte den for 3000,- brukt for et par måneder siden og har senere kjøpt på litt mer eller mindre ekstrautstyr for å "forbedre" lyden, som egentlig ikke var så ille i utgangspunktet.

    Jeg har tidligere hatt en Rega RP6 og den når ikke denne vesle platespilleren til knærne engang etter min mening.


    project.jpg


    Endringer jeg har gjort er:
    1. Kjøpt acryltallerken på 38mm tykkelse
    2. Kjøpt en penere puck en orginalclampen(klønete å bruke føler jeg)
    3. Lagt sorbothane mellom acryltallerken og subplatter
    4. Oppgradert dempinga på motoren med S/E Upgrade-kit fra Pro-ject som også involverer ny rund drivreim og ny pulley.
    5. Ny underhengende vekt på arm med dempende gummiringer.
    6. Demping av arm med Herbie Hal-O for å fjerne vibrasjoner og resonanser i arm.

    Total kostnad på oppgraderingene ca 2500,-. Fortsatt er den billigere enn ny....

    PU' hadde jeg fra før, men har alikevel kjøpt en ny som jeg avventer litt å bruke til jeg er sikker på at jeg har justert alt riktig.
     

    RonnyJohansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.11.2010
    Innlegg
    214
    Antall liker
    79
    Sted
    Rognan
    Torget vurderinger
    20
    Lenge siden innlegg her og er sikker på at Pro-Ject har flere venner. Vil bare legge ved bilde av min litt oppstæsja RPM 5.1. Kjøpte den for 3000,- brukt for et par måneder siden og har senere kjøpt på litt mer eller mindre ekstrautstyr for å "forbedre" lyden, som egentlig ikke var så ille i utgangspunktet.

    Jeg har tidligere hatt en Rega RP6 og den når ikke denne vesle platespilleren til knærne engang etter min mening.


    Vis vedlegget 253731

    Endringer jeg har gjort er:
    1. Kjøpt acryltallerken på 38mm tykkelse
    2. Kjøpt en penere puck en orginalclampen(klønete å bruke føler jeg)
    3. Lagt sorbothane mellom acryltallerken og subplatter
    4. Oppgradert dempinga på motoren med S/E Upgrade-kit fra Pro-ject som også involverer ny rund drivreim og ny pulley.
    5. Ny underhengende vekt på arm med dempende gummiringer.
    6. Demping av arm med Herbie Hal-O for å fjerne vibrasjoner og resonanser i arm.

    Total kostnad på oppgraderingene ca 2500,-. Fortsatt er den billigere enn ny....

    PU' hadde jeg fra før, men har alikevel kjøpt en ny som jeg avventer litt å bruke til jeg er sikker på at jeg har justert alt riktig.

    Pimpa 5,1!
    Er alle "oppgraderingene" verd pengene og bryet?
    Og er motoren sterk nok til ny og tyngre tallerken + clamp?

    Jeg merket at motoren ble en del svakere med tyngre clamp, men det ble ikke et problem.
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Fin spiller 5.1. Har bestillt meg 10.1 Evo. Med en god mc pick-up burde din 5.1 spille godt.Har en 1.3 med en Van den Hul MC 10,og den spiller veldig bra.
    Gå for en god MC så har du en habil spiller som spiller dine Lp godt.
    Mvh Kenneth
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Pimpa 5,1!
    Er alle "oppgraderingene" verd pengene og bryet?
    Og er motoren sterk nok til ny og tyngre tallerken + clamp?

    Jeg merket at motoren ble en del svakere med tyngre clamp, men det ble ikke et problem.
    Jeg føler det helt klart er verdt "bryet". Har fått vekk absolutt alt drivverkstøy og fått strammere bass. Også fått bedre lydbilde og virker som om hastigheten er jevnere/riktigere nå enn tidligere. Eneste støy nå er knitring fra slitte plater.

    Motoren bruker litt lenger tid i oppstarten, men føler ikke det er noe problem når den først er igang. Tallerkenen veier 3.3kg og vekta veger 440g. Det er vel ca. 2 kg mer enn med original tallerken og clamp. Motor får en alltids kjøpt hvis den skulle bli litt sliten...;-)

    Har en Audio Technica AT33PTG/II mc pu liggende, som nok skal være noe bedre enn Denon DL301 MkII som jeg har på nå. Så den blir nok sattt på etterhvert @svartkeiko
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Ja,jeg tror du er på "riktig veg" med Audio T.Det er alltid verdt bryet med å oppgradere Project.For en rimelig penge brukt på oppgradering får man jo en spiller
    som gir ekstra glede under lytting.Og,jeg mener at dette må være de enkleste spillerne å oppgradere med resultater som er hørbare.Det er jo det dette handler
    om.Menigene er mange,men det er det vi hører som er viktig.Lykke til videre :D
    Mvh Kenneth
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Motoren bruker litt lenger tid i oppstarten, men føler ikke det er noe problem når den først er igang. Tallerkenen veier 3.3kg og vekta veger 440g. Det er vel ca. 2 kg mer enn med original tallerken og clamp. Motor får en alltids kjøpt hvis den skulle bli litt sliten...;-)
    Motoren er én ting, men er lageret dimensjonert for å tåle denne ekstra vekten?
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Motoren bruker litt lenger tid i oppstarten, men føler ikke det er noe problem når den først er igang. Tallerkenen veier 3.3kg og vekta veger 440g. Det er vel ca. 2 kg mer enn med original tallerken og clamp. Motor får en alltids kjøpt hvis den skulle bli litt sliten...;-)
    Motoren er én ting, men er lageret dimensjonert for å tåle denne ekstra vekten?
    Firmaet som lager disse sier at det ikke skal være noe problem. De har levert disse i over 5 år og aldri fått rapport om problem med ekstra slitasje pga tyngden, verken på motor eller lager. De er Pro-Ject forhandler og selger også Pro-Ject spillere både med og uten denne modd'en.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ok. God og nyttig info for andre som vurderer tilsvarende modifisering:)
     

    kopperud

    Medlem
    Ble medlem
    13.08.2014
    Innlegg
    36
    Antall liker
    8
    Sted
    Oslo
    Lenge siden innlegg her og er sikker på at Pro-Ject har flere venner. Vil bare legge ved bilde av min litt oppstæsja RPM 5.1. Kjøpte den for 3000,- brukt for et par måneder siden og har senere kjøpt på litt mer eller mindre ekstrautstyr for å "forbedre" lyden, som egentlig ikke var så ille i utgangspunktet.

    Jeg har tidligere hatt en Rega RP6 og den når ikke denne vesle platespilleren til knærne engang etter min mening.


    Vis vedlegget 253731

    Endringer jeg har gjort er:
    1. Kjøpt acryltallerken på 38mm tykkelse
    2. Kjøpt en penere puck en orginalclampen(klønete å bruke føler jeg)
    3. Lagt sorbothane mellom acryltallerken og subplatter
    4. Oppgradert dempinga på motoren med S/E Upgrade-kit fra Pro-ject som også involverer ny rund drivreim og ny pulley.
    5. Ny underhengende vekt på arm med dempende gummiringer.
    6. Demping av arm med Herbie Hal-O for å fjerne vibrasjoner og resonanser i arm.

    Total kostnad på oppgraderingene ca 2500,-. Fortsatt er den billigere enn ny....

    PU' hadde jeg fra før, men har alikevel kjøpt en ny som jeg avventer litt å bruke til jeg er sikker på at jeg har justert alt riktig.

    Pimpa 5,1!
    Er alle "oppgraderingene" verd pengene og bryet?
    Og er motoren sterk nok til ny og tyngre tallerken + clamp?

    Jeg merket at motoren ble en del svakere med tyngre clamp, men det ble ikke et problem.

    Hei, liker oppgraderingen med akryl tallerken, jeg har også RPM 5.1 og har lenge vurdert denne oppgraderingen, hvor kjøpte du den?
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Kjempebra oppgradering.Gratulerer.
    Denne RPM 5.1 kan virkelig spille fint med de rette oppgraderinger.
    Med en MC pickup av godt merke spiller den på høyde med de beste i +20k klassen.
    Mvh Kenneth
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    790
    Antall liker
    279
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Får vel melde meg inn her med en Pro-Ject 2Xperience classic Super pack, med Speed Box DS og Phono Box DS+. Er godt fornøyd med dette.
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Hva er deres erfaringer med Pro-Ject RPM 9.2 EVO eller lignende ?[h=4][/h]
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Hva er deres erfaringer med Pro-Ject RPM 9.2 EVO eller lignende ?
    Svært lite aktivitet i denne tråden da :p

    Hva vil en slik spiller gi meg som har en Rega RP6 m. Exact pickup fra før ?
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Ser ut til at eneste forskjell mot 2Xperience Classic Super Pack er speed control og 2M Silver pu i stedet for Blue.
    Samt nye finisher da.
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    790
    Antall liker
    279
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Ser ut til at eneste forskjell mot 2Xperience Classic Super Pack er speed control og 2M Silver pu i stedet for Blue.
    Samt nye finisher da.
    Det er nok riktig ja. Har personlig sans for de nye finishene i alle fall.
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Hva er deres erfaringer med Pro-Ject RPM 9.2 EVO eller lignende ?
    Svært lite aktivitet i denne tråden da :p

    Hva vil en slik spiller gi meg som har en Rega RP6 m. Exact pickup fra før ?
    Hei!
    Jeg har en 10.1 EVO og denne er jo ikke ulik 9.2.
    Det er jo vanskelig å sammenligne disse spillerne.Men om du monterer denne Exact pickup på 9.2 Evo får du vite svaret.
    Jeg skulle ikke ha vanskeligheter med å anbefale deg Project.Denne er en svært universal spiller og spiller knallbra med de aller fleste pickuper.
    Men denne spiller fortjener en mye bedre pickup en Exact.Jeg registrerer at de aller fleste som har disse mellomklasse-spillere monterer altfor dårlige pickuper
    på disse.Når man velger å gå for disse spillere som RP6,9.2Evo og 10.1Evo som jeg selv har finner man ut hva som "bor" i disse kun med pickup i 20-25k klassen.
    Det er først da det begynner å skje noe synes da jeg.Disse spillere har et langt større potensial til å "ta i mot" pickuper i denne klassen enn de fleste tror.
    Jeg monterte en ARCHON fra Acustical Systems på min 10.1 Evo.Bedre vinyllyd får man leite lenge etter.
    Mvh Kenneth
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Takk for svar =)

    Jeg la i fra meg muligheten, og legger heller fokus på å herje litt med RP6`en min og prøve litt forskjellig der , så får jeg jo morro/lærefaktoren i det også :)
     
    Sist redigert:

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Takk for svar =)

    Jeg la i fram meg muligheten, og legger heller fokus på å herje litt med RP6`en min og prøve litt forskjellig der , så får jeg jo morro/lærefaktoren i det også :)
    Ja det er denne veien de fleste av oss har gått.Lykke til videre med å finne godlyd fra vinyl.
    Mvh Kenneth
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Ser ut til at eneste forskjell mot 2Xperience Classic Super Pack er speed control og 2M Silver pu i stedet for Blue.
    Samt nye finisher da.
    Det er nok riktig ja. Har personlig sans for de nye finishene i alle fall.
    Jeg også. Godt å se noe som ikke er så veldig blankt for en gangs skyld. :)
     

    kjetil80

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.03.2009
    Innlegg
    76
    Antall liker
    49
    Hei. Jeg har også blitt en venn av project nå med 2xperience superpack:) synes det spiller skikkelig bra. hvertfall i forhold til hva jeg hadde fra før.
    project1.jpg
    project2.jpg
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Gratulerer med fin spiller.Meget enkelt å få Project til å spille bra.Har selv Evo 10.1 med Archon pickup og er meget fornøyd med denne kombo.
    Spill vinyl og kos deg.
    Mvh Kenneth
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Gratulerer med flott spiller! Er den så mørk? Ser ikke slik ut på Pro-Ject sin side.
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26

    Cozy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.11.2014
    Innlegg
    162
    Antall liker
    89
    Hei tommo21!

    Gratulerer med flott PJ spiller, selv har jeg PJ 6.1/6.9/RPM 5.1

    Hilsen Cozy
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Gratulerer med flott spiller.Denne farge kler spilleren godt.
    Svært mye for pengene mener nå jeg.
    Mvh Kenneth
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Gratulerer med flott spiller! Er den så mørk? Ser ikke slik ut på Pro-Ject sin side.
    Denne fargen "Eucalyptus" er det ikke direkte bilde av på hjemmesiden deres. Det er kun ett lite bilde i en av pdf-filene de har der. Fant bildet på en australsk side. Pro-Ject 2 Xperience SB DC Turntable / Ortofon 2M Silver | Klapp Audio Visual

    Denne er en del mørkere enn Walnut virker det som. Norske importøren har Walnut, Palisander, Sort og Eucalyptus på lager.
    Kjøpte selv en 2Xperience Superpack i mahogny finish rett før de nye kom. Synes finishen du har valg ser veldig lekker ut, og jeg hadde valgt den samme selv. Ellers blir spilleren brukt mye, og jeg er veldig godt fornøyd med den.

     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Interessant artikkel i Hi-Fi & Musik nr. 4/2015 fra Pro-Ject`s fabrikk i Litovel, der de produserer platespillerene. Mye bra info og mange bilder fra produksjon. Det aller meste produseres in-house fra scratch

    Verd å merke seg er at også E.A.T er blandt Pro-Ject´s mange OEM kunder. E.A.T eies og drives av Heinz Lichtenegger`s (startet Pro-Ject) kone Jozefina.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.394
    Antall liker
    725
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Noen som ver hvilken type gjenger det er på Ground It platformene ?? har en nr 1 jeg skal sette føtter på
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Gratulerer med flott spiller! Er den så mørk? Ser ikke slik ut på Pro-Ject sin side.
    Denne fargen "Eucalyptus" er det ikke direkte bilde av på hjemmesiden deres. Det er kun ett lite bilde i en av pdf-filene de har der. Fant bildet på en australsk side. Pro-Ject 2 Xperience SB DC Turntable / Ortofon 2M Silver | Klapp Audio Visual

    Denne er en del mørkere enn Walnut virker det som. Norske importøren har Walnut, Palisander, Sort og Eucalyptus på lager.
    Nå har du vel fått spilleren din? Er du fornøyd med den? Kan du ikke legge ut et bilde av den?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn