Pro-Ject's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Min går hele tiden, så det er kun første start som tar tid. Tror lang oppstartstid er er likt for alle spillere med tung tallerken.
    Har forøvrig Sbooster strømforsyning.
    Ikke alle nei, min nåværende Avid Acutus SP drar igang på 2 sekunder. Jeg så en video på Youtube om din spiller, og der forklarte de den lange oppstartstiden med at Pro-Ject bruker underdimensjonerte motorer for å unngå støy, og dette skal visstnok være svært effektivt. Så du kan altså foreta både både plateskift og snuing uten å stoppe spilleren, bare løfte av loddet osv? I så fall blir jo det hele mye mer akseptabelt.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Så du kan altså foreta både både plateskift og snuing uten å stoppe spilleren, bare løfte av loddet osv? I så fall blir jo det hele mye mer akseptabelt.
    Ser ingen problem med dette.

    Nottingham tror jeg også deler filosofien med underdimensjonert motor.
     

    Joar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    309
    Antall liker
    336
    Torget vurderinger
    3
    Tror dere det noe for seg å bytte rør på en gammel Tube Box II mon tro?
    Har de noe med lydsignalet å gjøre på denne eldre modellen?
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Får søke om medlemskap i klubben jeg da, ettersom denne lekre saken kom på plass her om dagen 🤗 En aldri så liten prøvelse å sette opp armen med Hana ML, da den medfølgende protractoren var heller bedrøvelig, og beskrivelse av overhengsjustering var helt fraværende i manualen.

    Beskrivelsen av, og montering av antiskate-loddet ga meg nok også noen flere, (av få gjenværende mørke 😂) grå hår... Men kom i mål til slutt, noe testplata fra Ortofon også bekrefta.

    En ting stussa jeg på, og det var den lille firkanta sorte metallplata med to hull i, som ser ut til å passe med headshell'et. Skal den monteres oppå shell'et, eller er den ment som ekstra pickupvekt ved behov?

    Vel, det låter kanonbra, og bedre blir det etterhvert som PU får spilt seg inn, så nå blir det øl og lytting til de sene timer... 🙂
    DSC_0626.JPG
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.145
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Monteringsavstand er 212mm. Overheng 18mm. Plata er vel shim til å legge mellom pu og headshell - om behov.
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Monteringsavstand er 212mm. Overheng 18mm. Plata er vel shim til å legge mellom pu og headshell - om behov.
    Kunne du forklart "monteringsavstand" litt nøyere? Er bare vant med SME, der PU sitter i fast punkt, og all justering foregår ved basen. Har ikke vært borti headshell med avlange skruhull, så jeg monterte PU ca midt i disse, men er litt usikker på dette punktet også.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Har planer om å skifte arm på min RPM 9.1 akryl. Ikke det at armen er dårlig, men har lyst å prøve noe nytt og noe bedre. Har både orofon Jubile og Hana ML. Men vil da har mulighet for å bytte mellom pickup's. Dene ortofonen har boron canilever og sølv viklinger, noe som gjør at denne har mere''speed'' (3 ganger raskere i følge ortofon)og detaljer i toppen.. Hana har det i alu og finere koppertråd. Men den har et bredre og mere presist lydbilde og meget god fokus og mindre vreng, noe bedre sporing.
    Har tenkt på Sorane TA-1 9'' s-arm. Den vil geometrisk passe i Project spilleren. Den har et 32mm hull i basen og gjennom akrylbasen på 40mm. Da må det bli en såkalt sylinder base's wider for base skaftet. Da får man en dramatisk bedre stabilitet med denne gjennomføringe og mutter på undersiden. da må denne sylindern være minst 45mm. Selve geometrien vil bli innafor spindel og base senter :) Akryl er etter min mening det mest dempede matrialet i forhold til vekt.Og mindre statisk med base og platetallerken i akryl. Man trenger ikke noe dempematte når man har akryl tallerken heller.
    Har i det siste spilt mye vinyl etter å ha sammenlignet med CD og streamer. Har testet med de forskjellige streaming tjenestene.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.145
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kunne du forklart "monteringsavstand" litt nøyere? Er bare vant med SME, der PU sitter i fast punkt, og all justering foregår ved basen. Har ikke vært borti headshell med avlange skruhull, så jeg monterte PU ca midt i disse, men er litt usikker på dette punktet også.
    Monterinsavstand er avstand mellom senter av tonearmbasen og senter av spindel på tallerken. Overheng er lengde fra senter av spindel og videre.
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Monterinsavstand er avstand mellom senter av tonearmbasen og senter av spindel på tallerken. Overheng er lengde fra senter av spindel og videre.
    OK. Så de avlange hullene i headshellet er da kun for å "vri" PU korrekt ifht protractors indre og ytre pos? Uff, dumme spørsmål sikkert, men alt dette var jo så himla enkelt på SME V-arma...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.145
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    De avlange hullene er for å justere korrekt overheng, da ingen PU har helt lik konstruksjon
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.145
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ja, forsåvidt .
    Men du bør bruke en protractor slik at du også får justert vinkel ved begge null-punkt.
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Ja, forsåvidt .
    Men du bør bruke en protractor slik at du også får justert vinkel ved begge null-punkt.
    Ja, antar jeg må skaffe meg en bedre protractor enn den som fulgte med spilleren, for den ga i grunn ingen mening...
    DSC_0627.JPG
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Du kan se på innlegg #8.362 i analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres. :) Jeg har etter vært begynnt fordype meg i innstillingene. Mange gode folk i denne tråden
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.145
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ja, antar jeg må skaffe meg en bedre protractor enn den som fulgte med spilleren, for den ga i grunn ingen mening... Vis vedlegget 918446
    Den gir jo mening den der. Pu skal justeres slik at den står vinkelrett ved begge nullpunkter.
    Begynn med å rette den inn på den ytre først. Ikke dra skruene med til enn at du kan vri litt på den og skyve frem og til bake. Når nålen så treffer + så skyver du skiven med-urs og flytter armen innover.
    Litt fremogtilbake så vil etterhvert nålen treffe eksakt i + på begge punkter, og samtidig stå vinkelrett begge steder.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.744
    Antall liker
    21.614
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Uvant plasserte nullpunkter på den medfølgende protraktoren der. r 65 og R 125 mm tror jeg ikke jeg har sett før. Men det fungerer det også.

    De vanlige:
    Stevenson: r 60,3 og R 117,4 mm
    Loefgren A/Baerwald: r 66 og R 120,9 mm

    Jeg bruker r 61,6 og R 118,4 mm

    Spiller man mye klassisk, spesielt gamle plater med smale utløpsfelt, liker man gjerne at vinkelfeilen er så liten som mulig inn mot etiketten. Stevenson er fin der, men noen (som jeg har satt min lit til) mener at den er mer aggressiv enn nødvendig.
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Treffer du begge + punktene vinkelrett slik som Ptb skriver så er riktig!
    Den Pro ject Protractoren er faktisk svært nøyaktig.
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Ja, etterhvert som jeg greide å omstille huet fra SME til denne armen, og med god hjelp her, er jeg nå rimelig sikker på at Hana'en sitter perfekt i shellet.

    Da nytes en fredagspils i sola på verandaen, mens Anger In Harmony med Wishbone Ash strømmer ut døra her.

    God helg 🎶🎸🍺🙂
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Hei. Er ny eier av Pro-Ject sin "Stream S2 Ultra", og har noen spørsmål ang app-styring. Jeg bruker Android, og på Google Play butikken, er den anbefalte appen "Pro-ject Play" lenger tilgjengelig. Ser ut som "Pro-ject Control" er arvtager, men den er på min telefon bare en tom app uten noen funksjonalitet. Er det noen alternativer til disse som brukes av sentralens medlemmer?
    Steen
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    295
    Antall liker
    253
    Torget vurderinger
    2
    Hei. Har en pro-ject phonobox rs som jeg vurderer nye psu til. Så har jeg en Teddy Pardo psu liggende. Noen med el.kompetanse som kan fortelle meg om Teddyen kan brukes på Phonobox RS. Volten stemte noenlunde med den batteriforsyningen som pro-ject leverer originalt til RS. Er jeg heldig trenger jeg bare en liten overgangskabel, så er jeg i mål?🤔
    IMG_6421.png
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Det går nok dårlig! Rs trenger 2x18V dc .True dual mono, så separat 18v til høyre og venstre kanal.
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    295
    Antall liker
    253
    Torget vurderinger
    2
    Det går nok dårlig! Rs trenger 2x18V dc .True dual mono, så separat 18v til høyre og venstre kanal.
    Tusen takk for svar. Da får jeg se etter annen psu. Noen som har andre rimelige og gode alternativer?
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Prisene på de nye armene er nå tilgjengelig hos importøren Neby, starter på 13999,- og ender på 29999,-
    Blir spennende å se eventuelle tester og vurderinger av dem etterhvert, er litt fristet til å prøve en blank 9" på min Classic EVO.

    Det ser også ut som Pro-Ject har en direktedrevet prototype på gang, RPM 12 Direct Drive Concept
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn