Priser på hifi tilbehør - Galskap satt i system...

taterunge

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
1
Roysen skrev:
taterunge skrev:
Roysen skrev:
taterunge skrev:
Roysen skrev:
brand-x skrev:
Roysen !

Ta deg ett bedriftsbesøk før du hentyder for mye til att jeg ikke vet hva jeg snakker om.... jeg er overbevist om att du blir overasket og skifter litt innfallsvinkel til det hele.. men siden du mener å vite kan du kanskje hjelpe meg med hvem det er som bruker disse "hinsides al fornuft" kablene ?

mvh
Kjell P. ;)
I

Legg merke til at jeg ikke har skrevet at high-end kabler er verdt prisen som kreves for de. Det jeg påpekte var at din påstand om at høytalerprodusenter ikke benytter slike high-end kabler i sine produkter er direkte feil. Wilson Audio, Eggleston Works, Rockport Technolgies, Krell og Lumen White benytter internkabling fra Transparent Audio. Eben Acoustics benytter Nordost internkabling. Audio Physic benytter Wireworld internkabling etc (listen er mye lengre).

Mvh
Roysen
kke at dette er mitt fagfelt. Men tror du de høyttalerprodusentene benytter diverse high-end-internkabler utelukkende av kvalitetsgrunner? Eller kan det ligge andre ting bak som et samarbeid mellom de ganske produsenter? Det er jo utvilsomt et godt salgstriks.
Det argumentet visste jeg skulle komme. Jeg vet ikke hva årsaken til at de benytter slik kabler i sine konstuksjoner. Det vet ikke du heller. Av den grunn synes jeg vi skal la være å spekulere i det og konstatere det faktum at de faktisk benyttes. Jeg tror forøvrig at dersom de kunne latt være å benytte disse kablene og allikevel oppnå samme lydkvalitet vill de kunne selge produktene sine til samme pris med lavere matrialkostander. Det høres ut som valget da ville gitt seg selv......

Mvh
Roysen
Nei, jeg vet ikke det. Men det er da selvsagt å stille seg kritisk. Husk at kablene har meget lav produksjonskostnad så prisen på høyttalerene trenger nødvendigvis ikke å bli noe særlig dyrere enn med hvilken som helst annen kabel.

For å dra en sammen ligning med kosmetikkindustrien, så ligger 60-70% av kostnadene til et produkt i markedsføringen.
Nå snakker du på generellt grunnlag. Du har ingen forutsetning for å si at matrialkostnadene på f.eks. Audio Physic Avanti V hadde blitt de samme om man hadde byttet ut Wireworld internkabelen med en annen tilfeldig kabel. Din argumentasjon faller derfor på sin egen urimelighet.

Mvh
Roysen
Jo, jeg vet at produksjonskostnaden for kabler er svært liten. Og verdien av at en selger kan si at høytalerprodusent X bruker kabelene Y internt er stor, og sikkert den mest effektive. Det sier seg selv. Det er naivt å tro at de ikke bruker de kontaktene de har tilgjengelig i sin markedsføring av produktene.

Vær gjerne uenig, men å si at mitt syn faller på sin egen urimelighet er frekt og grunnløst.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.282
Torget vurderinger
2
Klipsch og Monster har, etter hva jeg forstår, et samarbeid når det gjelder kabling i Klipsch.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.328
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg har andre ting jeg gjerne skulle gjort på en flott og solrik søndag heller enn å følge med på en ny kabelkrangel.
I tillegg synes jeg at det er deprimerende å se hva slags følelser- av den negative sorten- som kommer i sving rundt dette emnet.
Fremfor alt synes jeg at det er forstemmende å se hvor dype skyttergravene er, og hvor lang avstand det tydeligvis er her mellom 2 grupper som står i hver sin skyttergrav og roper.
Den ene grupper roper: "Dere er døve!"
De andre svarer:"Nei, det er dere som er lettlurte!"
Hvorpå alle dukker ned i skyttergravene sine.....
Jeg er selvsagt klar over alle mine ord faller fullstendig på stengrunn her, og derfor kan jeg bare beholde moderatorhatten på, og be dere innstendig om å holde tråden på et saklig nivå.

mvh tkr

R

Roysen

Gjest
taterunge skrev:
Roysen skrev:
taterunge skrev:
Roysen skrev:
taterunge skrev:
Roysen skrev:
brand-x skrev:
Roysen !

Ta deg ett bedriftsbesøk før du hentyder for mye til att jeg ikke vet hva jeg snakker om.... jeg er overbevist om att du blir overasket og skifter litt innfallsvinkel til det hele.. men siden du mener å vite kan du kanskje hjelpe meg med hvem det er som bruker disse "hinsides al fornuft" kablene ?

mvh
Kjell P. ;)
I

Legg merke til at jeg ikke har skrevet at high-end kabler er verdt prisen som kreves for de. Det jeg påpekte var at din påstand om at høytalerprodusenter ikke benytter slike high-end kabler i sine produkter er direkte feil. Wilson Audio, Eggleston Works, Rockport Technolgies, Krell og Lumen White benytter internkabling fra Transparent Audio. Eben Acoustics benytter Nordost internkabling. Audio Physic benytter Wireworld internkabling etc (listen er mye lengre).

Mvh
Roysen
kke at dette er mitt fagfelt. Men tror du de høyttalerprodusentene benytter diverse high-end-internkabler utelukkende av kvalitetsgrunner? Eller kan det ligge andre ting bak som et samarbeid mellom de ganske produsenter? Det er jo utvilsomt et godt salgstriks.
Det argumentet visste jeg skulle komme. Jeg vet ikke hva årsaken til at de benytter slik kabler i sine konstuksjoner. Det vet ikke du heller. Av den grunn synes jeg vi skal la være å spekulere i det og konstatere det faktum at de faktisk benyttes. Jeg tror forøvrig at dersom de kunne latt være å benytte disse kablene og allikevel oppnå samme lydkvalitet vill de kunne selge produktene sine til samme pris med lavere matrialkostander. Det høres ut som valget da ville gitt seg selv......

Mvh
Roysen
Nei, jeg vet ikke det. Men det er da selvsagt å stille seg kritisk. Husk at kablene har meget lav produksjonskostnad så prisen på høyttalerene trenger nødvendigvis ikke å bli noe særlig dyrere enn med hvilken som helst annen kabel.

For å dra en sammen ligning med kosmetikkindustrien, så ligger 60-70% av kostnadene til et produkt i markedsføringen.
Nå snakker du på generellt grunnlag. Du har ingen forutsetning for å si at matrialkostnadene på f.eks. Audio Physic Avanti V hadde blitt de samme om man hadde byttet ut Wireworld internkabelen med en annen tilfeldig kabel. Din argumentasjon faller derfor på sin egen urimelighet.

Mvh
Roysen
Jo, jeg vet at produksjonskostnaden for kabler er svært liten. Og verdien av at en selger kan si at høytalerprodusent X bruker kabelene Y internt er stor, og sikkert den mest effektive. Det sier seg selv. Det er naivt å tro at de ikke bruker de kontaktene de har tilgjengelig i sin markedsføring av produktene.

Vær gjerne uenig, men å si at mitt syn faller på sin egen urimelighet er frekt og grunnløst.
Kom gjerne med tall da på et konkret eksempel. Ellers skjønner jeg ikke hvordan min påstand kan være hverken frekk eller grunnløs. Det er svært enkelt å si at jeg vet at produksjonskostnaden er svært liten på kabler, men det holder ikke dersom du ikke kan bevise det eller har konkrete eksempler. Jeg har et eksempel på det motsatte. Dette er hvordan produksjonen av et par Kimber Black Pearl foregår. Dersom dette innebærer svært liten produksjonskostnad må du for all del forklare litt nærmere.

"Solid core silver braided in groups of 3, then this 3-wire-braid is braided over a corrugated core in two groups of 8. Then the cable is put on what amounts to a large BBQ spit and continuously rotated for about 6 weeks while layers of encapsulent are applied to surround the braid on all sides. The encapsulent has the same elongation, vs compression, vs tourqe vs shear resistance. The core of the tube is then filled with microsopic lead shot (looks like dust), each shot has a layeer of non-conductive oxide. This allows the mass to act like non-ferrous, non-conductive liquid metal.

A cover of of knitted natural cotton is applied and the end caps are attached, by back filling them with a long needle (this eliminated captured air bubbles).

The ends are finished.

The whole process takes about 4 months, because of curing times of some of the stuff. we tried catalyst or UV cured materials, they just didn't test or sound quite a as good. "

Mvh
Roysen

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
...er det å slik å forstå at høye priser skal forsvares ?? Skjønner ikke motto for det evt...Rett pris til rett tid... Noen tjener jo ganske gode penger på dette med å selge high end og ære være de.. Men som mening mann må en få lov til å ha en sunn skepsis uansett hva de sier de bruker til internkabling etc...

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Tillegg til siste svar fra Roysen!
Så kan man komme frem til en (ren) produksjonspris for deretter å ta den samme multiplikatortabellen som (vel oftest) brukes i hifibransjen med x antall ledd frem til kunde i sluttforbrukerlandet, markedsføring (større jo større utbredelse som ønskes)
i markedsføring ligger det mye bl.a. messedeltagelse, som for sin egen del ikke er direkte billig.

Ta Duelundkabelen f.eks. i starten håndlagd og solgt direkte til kunde, så måtte det lages en maskin for å "veve" ull/silke maskinelt, skulle man deretter nå ut i den store verden så kunne en i tillegg legge til alt nevnt over.
Hva ville en slik kabel komme på til sluttkunde f.eks. i USA?
Neppe de ca. 2000.- + som den ble solgt for helt i starten.
Det samme har vel skjedd med høyttaleren (av samme person) det ble brukt argumenter som at det var latterlig å bruke to og tre ganger så mye på andre ht., men igjen, de 10 første ble vel tilnærmet gitt bort.
Jeg vet ikke prisen i dag men den er vel fort blitt 2-3 ganger dyrere (og fortsatt like stygg)
For de som vil ha noe med tilnærmet samme prinsipp, men fremført etter mer "normale" prosedyrer med alt over nevnt, kan jo kjøpe Gryphon og hva er prisen for de?
Så kan man jo hevde at de som gjør det er dumme ??? Men hvilke muligheter hadde den jevne amerikaner til (først) å vite om Duelundht. for ikke å snakke om til å få kjøpt et eksemplar i de første salgsrundene (i Skandinavia)
Eksemplet kan sikkert være noe angripelig, men i hovedsak så er det (atter en gang) et eksempel på prisnivåer og at selv om de i enkelttilfeller er høye, så er det ofte en ikke alt for urimelig forklaring bak.
Jeg kan til slutt ta et eksempel til, det er den nevnte Duelund kabelen (silke/ull,linolje og det hele) laget i en produksjonsrekke som er tilnærmet normal for slikt (som nevnt over).
Jeg har ikke noen kalkyle for hva en slik ville koste til slutt (med verdensmarkedsføring og alt rundt), det jeg derimot er sikker på er at det likevel vil være vanskelig å høre forskjell på den og en tilsvarende hjemmelaget flatsølv/bomullsstrømpe/Bulletplugg, som kanskje vil koste en tiendedel- sånn ca.
Mvh.KW

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Å sammenligne med selvbygg blir alltid en dårlig sammenligning. De som lever av å selge ting skal selvfølgelig ha en viss fortjeneste, og det er alltid utgifter selvbyggere ofte ikke legger inn i sine kalkyler, slik som frakt, arbeid, emballasje, markedsføring etc. Å ta kun utgangspunkt i råvareprisen blir helt feil.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Roffe!
JEG (og sikkeret en god del andre) skjønner det, men det gjør ikke alle deltagere her inne, og stadig skal de minne de av oss, som kjøper ferdigprodukter som har vært i gjennom "rundene" nevnt av meg, som lettlurte og det som verre er, ofte med prisen som hovedargument.
Mvh.KW

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Ingen er vel lettlurt....

Man må sette det økonomiske aspektet opp mot forbedringen man oppnår i lyden.

Om dette består av en boks eller kabel er likegyldig i denne sammenhengen.

Forbedringen i lyden er verdt det man kan akseptere i kostnad.

Når kabler betyr så mye for lyden som jeg hører, er dette gode investeringer.

Hva utstyret som forbedrer lyden koster i produksjon og utvikling intresserer ikke meg.

Jeg intresserer meg kun for hva min investering medfører av forbedret lyd.

Der har jeg kontroll, ikke ellers.....

Samleren

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Det er jo ganske meningsløst å diskutere om prisen er rett. Prisen er jo i utgangspunktet rett dersom noen betaler den prisen selger vil ha. Det jeg synes er interessant i HiFi sammenheng, er hvor mange som virker litt ukritiske. Også merkelig at det virker som om alle valg absolutt skal rasjonaliseres og være basert på lydkvalitet alene.

Min erfaring fra forskjellige bransjer har lært meg å alltid være kritisk og aldri tro at du får hva du betaler for...

B

Back_Door

Gjest
Greven skrev:
Det er jo ganske meningsløst å diskutere om prisen er rett. Prisen er jo i utgangspunktet rett dersom noen betaler den prisen selger vil ha. Det jeg synes er interessant i HiFi sammenheng, er hvor mange som virker litt ukritiske. Også merkelig at det virker som om alle valg absolutt skal rasjonaliseres og være basert på lydkvalitet alene.

Min erfaring fra forskjellige bransjer har lært meg å alltid være kritisk og aldri tro at du får hva du betaler for...
Som vanlig kloke ord " i grevens tid".. ;)

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Det med lettlurthet er vel alltid et spørsmål...

Man kan jo spørre seg om folk er helt vel bevart når det gjelder slike produkter:

http://www.machinadynamica.com/machina28.htm - (The working frequency of the Ultras is above 1 Gigahertz (GHz)) ::)
http://www.machinadynamica.com/machina41.htm - (While the clock can be placed anywhere in the listening room with good results, the best locations for the Clever Little Clock just might be near the boundaries of the building -- for example, on a window sill or shelf of an exterior wall. If the listening room doesn't have an exterior wall, the clock can be placed on an exterior wall in another room.) ::)
http://www.machinadynamica.com/machina31.htm

I samme kategori har vi vel Shakti Stones etc.

R

Roysen

Gjest
Greven skrev:
Den holdningen er sikker sunn, men den kan være provoserende når man snakker om kjøp og erfaringer andre har gjort.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
roffe skrev:
Det med lettlurthet er vel alltid et spørsmål...

Man kan jo spørre seg om folk er helt vel bevart når det gjelder slike produkter:

http://www.machinadynamica.com/machina28.htm - (The working frequency of the Ultras is above 1 Gigahertz (GHz)) ::)
http://www.machinadynamica.com/machina41.htm - (While the clock can be placed anywhere in the listening room with good results, the best locations for the Clever Little Clock just might be near the boundaries of the building -- for example, on a window sill or shelf of an exterior wall. If the listening room doesn't have an exterior wall, the clock can be placed on an exterior wall in another room.) ::)
http://www.machinadynamica.com/machina31.htm

I samme kategori har vi vel Shakti Stones etc.
Har du noensinne forsøkt en Shakti Stone? De fungerer.

Mvh
Roysen

B

Back_Door

Gjest
Roysen skrev:
Greven skrev:
Den holdningen er sikker sunn, men den kan være provoserende når man snakker om kjøp og erfaringer andre har gjort.

Mvh
Roysen
Utgangspunktet må være at hver enkelt taler for seg. Så blir det opp til den enkelte om man event. kan ha noe å lære av andre, ut over sine egne erfaringer.

K

kbwh

Gjest
Roffes innlegg fikk meg til å tenke på at disse steinene faktisk er i stand til å bøye elektromagnetiske felter, så de kan vel muligens forandre lyd også. Men jeg har ikke prøvd og vil ikke prøve heller.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.346
Torget vurderinger
1
Greven skrev:
Det er jo ganske meningsløst å diskutere om prisen er rett. Prisen er jo i utgangspunktet rett dersom noen betaler den prisen selger vil ha. Det jeg synes er interessant i HiFi sammenheng, er hvor mange som virker litt ukritiske.
...
Kaskje ikke så rart når produkt og pris (evt. rabatt) er så sammenfallende som tilfellet ofte er mht eksotisk haifaitilbehør.

...
Også merkelig at det virker som om alle valg absolutt skal rasjonaliseres og være basert på lydkvalitet alene.
...
... den rene lære ...

mvh
KJ

R

Roysen

Gjest
Valentino skrev:
Roffes innlegg fikk meg til å tenke på at disse steinene faktisk er i stand til å bøye elektromagnetiske felter, så de kan vel muligens forandre lyd også. Men jeg har ikke prøvd og vil ikke prøve heller.
Så vidt jeg vet er dette ikke noen vanlig stein da den inneholder elektronikk.

Mvh
Roysen

K

kbwh

Gjest
Det har jeg lest et sted, jeg tror det var på 6 moons. Jeg lurer jo litt på hva som sitter inni da. Kanskje noen kunne la Rhesus gyve løs på sin, hehe.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Valentino skrev:
Det har jeg lest et sted, jeg tror det var på 6 moons. Jeg lurer jo litt på hva som sitter inni da. Kanskje noen kunne la Rhesus gyve løs på sin, hehe.
6moons har vel testet en del greier fra Machina Dynamica også, mener jeg... ::)

R

Roysen

Gjest
roffe skrev:
Valentino skrev:
Så derfor er alt de skriver bullshit?

Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
roffe skrev:
Valentino skrev:

Mvh
Roysen
Ikke nødvendigvis, men for enkelte gir det muligens et visst inntrykk av hvor seriøst man bør ta nettstedet?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Roysen skrev:
roffe skrev:
Valentino skrev:

Mvh
Roysen
Det er dine ord. Men jeg leser innlegg hos 6 moons med en viss skepsis, noe man uansett bør gjøre når man leser tester. Det er sjelden at testernes preferanser og forutsetninger er sammenfallende med leserens. En for meg god test forklarer disse premissene, slik at leseren kan vurdere testens relevans i forhold til egne forutsetninger.

R

Roysen

Gjest
nb skrev:
Roysen skrev:
roffe skrev:
Valentino skrev:

Mvh
Roysen
Ikke nødvendigvis, men for enkelte gir det muligens et visst inntrykk av hvor seriøst man bør ta nettstedet?
Hvorfor det? Fordi de forteller hva du hører og ikke bare hva de kan måle og dokumentere?

Mvh
Roysen

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Hva er grunnen til at enkelte brukere her forsvarer denne vannvittige prissettingen?
Kan vi gå ut fra at de har bransjetillknytning? Hva er ellers grunnen til å forsvare denne galskapen?

R

Roysen

Gjest
roffe skrev:
Roysen skrev:
roffe skrev:
Valentino skrev:

Mvh
Roysen
Det er dine ord. Men jeg leser innlegg hos 6 moons med en viss skepsis, noe man uansett bør gjøre når man leser tester. Det er sjelden at testernes preferanser og forutsetninger er sammenfallende med leserens. En for meg god test forklarer disse premissene, slik at leseren kan vurdere testens relevans i forhold til egne forutsetninger.
Man får huske på at 6 moons ikke er et magasin som får inntektene sine fra sine lesere. Deres behov for å tydliggjøre objektivitet er derfor kanskje ikke så stor som hos andre løssalg magasiner. Det er imidlertid flere av deres skribenter som har meget sammenfallende oppfatning av lydsignaturen på enkelte komponenter som jeg har selv. Det gjør at jeg stoler på hva disse skriver i hvert fall.

Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
nb skrev:
Roysen skrev:
roffe skrev:
Valentino skrev:

Mvh
Roysen
Hvorfor det? Fordi de forteller hva du hører og ikke bare hva de kan måle og dokumentere?

Mvh
Roysen
Ja, delvis. På linje med stort sett alle andre HiFi-magasiner. Hva synest du forresten om Playstation I - testen deres?

R

Roysen

Gjest
el_mariachi skrev:
Hva er grunnen til at enkelte brukere her forsvarer denne vannvittige prissettingen?
Kan vi gå ut fra at de har bransjetillknytning? Hva er ellers grunnen til å forsvare denne galskapen?
Hei, Herr Politi.

Hvor kommer disse grunnløse påstandene fra. Jeg har overhode ikke noen bransjetilknytning. Jeg er imidlertid opptatt at det skal være et balansert syn på emner som ikke har et innlysende svar. Ikke alle tweaks og kabler er humbug. Det finnes seriøse aktører der ut som lager meget gode kabler og andre tweaks. Prissettingen av produkter er et kapittel for seg hvor det spiller mange faktorer inn - produksjonskostnad, utviklingskostnad, markedsstrategi, antall ledd i kjeden frem til sluttbruker som skal ha profitt, statlige avgifter, royalties etc.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
nb skrev:
Roysen skrev:
nb skrev:
Roysen skrev:
roffe skrev:
Valentino skrev:

Mvh
Roysen

Mvh
Roysen
Ja, delvis. På linje med stort sett alle andre HiFi-magasiner. Hva synest du forresten om Playstation I - testen deres?
Når jeg skal lytte til musikk er jeg i en tilnærmet lik setting som omtalerne er når de skal evaluere produktene. Jeg er ikke opptatt av måledata og bevisførsel for hørselsinntrykkene i en slik setting. Da er det musikken som gjelder og dens gjengivelse via anlegget mitt. Av den grunn synes jeg det er av mer verdi at omtaler også er i denne modusen når han omtaler produktene enn at omtaler kun er opptatt av målbare data.

Mvh
Roysen

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Roysen skrev:
el_mariachi skrev:
Hei, Herr Politi.

Hvor kommer disse grunnløse påstandene fra. Jeg har overhode ikke noen bransjetilknytning. Jeg er imidlertid opptatt at det skal være et balansert syn på emner som ikke har et innlysende svar. Ikke alle tweaks og kabler er humbug. Det finnes seriøse aktører der ut som lager meget gode kabler og andre tweaks. Prissettingen av produkter er et kapittel for seg hvor det spiller mange faktorer inn - produksjonskostnad, utviklingskostnad, markedsstrategi etc.

Mvh
Roysen
Og så politi da ???

Ettersom dette er et diskusjonsforum er det vel lov til å stille slike spørsmål.

Det jeg finner merkelig er at noen kan forsvare prisingen på disse produktene. Alle vil vel ha mest mulig for pengene eller?

R

Roysen

Gjest
el_mariachi skrev:
Roysen skrev:
el_mariachi skrev:
Hei, Herr Politi.

Hvor kommer disse grunnløse påstandene fra. Jeg har overhode ikke noen bransjetilknytning. Jeg er imidlertid opptatt at det skal være et balansert syn på emner som ikke har et innlysende svar. Ikke alle tweaks og kabler er humbug. Det finnes seriøse aktører der ut som lager meget gode kabler og andre tweaks. Prissettingen av produkter er et kapittel for seg hvor det spiller mange faktorer inn - produksjonskostnad, utviklingskostnad, markedsstrategi etc.

Mvh
Roysen
Og så politi da ???

Ettersom dette er et diskusjonsforum er det vel lov til å stille slike spørsmål.

Det jeg finner merkelig er at noen kan forsvare prisingen på disse produktene. Alle vil vel ha mest mulig for pengene eller?
Det finnes regler og moderatorer her på forumet som tar seg av den jobben du nå forsøker å utføre. Jeg synes du skal la de få gjøre den jobben og la være å komme med slike grunnløse hentydninger.

Mvh
Roysen

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Roysen skrev:
roffe skrev:
Roysen skrev:
roffe skrev:
Valentino skrev:

Mvh
Roysen
Man får huske på at 6 moons ikke er et magasin som får inntektene sine fra sine lesere. Deres behov for å tydliggjøre objektivitet er derfor kanskje ikke så stor som hos andre løssalg magasiner. Det er imidlertid flere av deres skribenter som har meget sammenfallende oppfatning av lydsignaturen på enkelte komponenter som jeg har selv. Det gjør at jeg stoler på hva disse skriver i hvert fall.

Mvh
Roysen
Som sagt, det er lurt å lese med en viss skepsis. Noen ganger synes jeg de skriver bra, andre ganger finner jeg åpenbar inkonsistens.

En artikkel jeg leste på et lignende nettsted omhandlet Machina Dynamicas "Clever Little Clock". Og det som slo meg var at de beskrev store forskjeller, og at anlegget var umulig å nyte musikken på når klokken ikke var i huset, mens det ble mulig å nyte musikken når den var i huset. Da må man jo spørre seg: Hva slags hifientusiaster har et anlegg de i utgangspunktet er ute av stand til å nyte musikk på?
Uavhengig av klokkens funksjon, så er utgangspunktet så dårlig at min konklusjon ut fra en slik test i beste fall må bli at dette produktet har ingen relevans for meg, siden jeg faktisk har et anlegg jeg nyter musikk på ... uten flinke klokker, ultratweeters i GHz-området eller steiner på glass i plassert på strategiske steder i rommet.

Og forresten ... den testen 6 moons hadde av Macina Dynamicas Ultratweeter var ikke så gal. Den konkluderte ihvertfall med at den ikke virker like godt overalt. Bra at de innser at matching definitivt har mye å si når vi snakker sære tweaks som ingen kan forklare hvordan fungerer.

K

kbwh

Gjest
Det er jo en relativt enkel sak å bestemme seg for IKKE å kjøpe et produkt, det være seg om prisen er:

A) For høy (jeg synes pickup- og hifikabelpriser er det)
eller
B) for lav (ICEpower fra andre enn JR?)

Jeg har akkurat fått pusset en diger 70tallspeis i rød murstein glatt, hvit og vakker for < 1/10 av prisen på et sett Nordost Odin. Det er mitt perspektiv.

R

Roysen

Gjest
roffe skrev:
Roysen skrev:
roffe skrev:
Roysen skrev:
roffe skrev:
Valentino skrev:

Mvh
Roysen

Mvh
Roysen
Som sagt, det er lurt å lese med en viss skepsis. Noen ganger synes jeg de skriver bra, andre ganger finner jeg åpenbar inkonsistens.

En artikkel jeg leste på et lignende nettsted omhandlet Machina Dynamicas "Clever Little Clock". Og det som slo meg var at de beskrev store forskjeller, og at anlegget var umulig å nyte musikken på når klokken ikke var i huset, mens det ble mulig å nyte musikken når den var i huset. Da må man jo spørre seg: Hva slags hifientusiaster har et anlegg de i utgangspunktet er ute av stand til å nyte musikk på?
Uavhengig av klokkens funksjon, så er utgangspunktet så dårlig at min konklusjon ut fra en slik test i beste fall må bli at dette produktet har ingen relevans for meg, siden jeg faktisk har et anlegg jeg nyter musikk på ... uten flinke klokker, ultratweeters i GHz-området eller steiner på glass i plassert på strategiske steder i rommet.

Og forresten ... den testen 6 moons hadde av Macina Dynamicas Ultratweeter var ikke så gal. Den konkluderte ihvertfall med at den ikke virker like godt overalt. Bra at de innser at matching definitivt har mye å si når vi snakker sære tweaks som ingen kan forklare hvordan fungerer.
Disse observasjonen er jeg ikke uenig med deg i og jeg mener også som deg at den Clever Little Clock virker for godt til å være sant. Men jeg vet selvfølgelig ikke når jeg ikke har hatt anledning til å forsøke selv.

Mvh
Roysen

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Roysen skrev:
el_mariachi skrev:
Roysen skrev:
el_mariachi skrev:
Hei, Herr Politi.

Mvh
Roysen
Og så politi da ???

Det finnes regler og moderatorer her på forumet som tar seg av den jobben du nå forsøker å utføre. Jeg synes du skal la de få gjøre den jobben og la være å komme med slike grunnløse hentydninger.

Mvh
Roysen
Jeg er fullstendig klar over at det er moderatorer her, og hva deres oppgave er. Men hvorfor får ikke jeg stille disse spørsmålene?
For det er da vitterligen et faktum at disse artikkelene priset opp i skyene.

el_m

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Hvis Audio Physic virkelig bruker "eksotiske" kabler innvendig, som det ble nevnt tidligere i tråden, burde de fjerne "Physic" fra navnet og bare kalle seg "Audio". Sef er det mulig at det bare er noe markedsavdeligen har funnet på, mens ingeniørene sitter og skjærer tenner i gremmelse. (Det siste gjelder vel også deres bisarre påfunn med å avkoble terminalene elastisk "slik at vibrasjoner ikke skal forplante seg gjennom kablene til den øvrige apparatur ". Tenker de seg at folk strekker kablene slik at de henger i luften, liksom høyspentkabler, eller hva?).
Ellers har jeg sympati for trådstarter sin tanke om å holde det ryddig og fint bak apparatene, med identiske kabler og plugger osv. Hvis ånden kom over meg, ville jeg gjort noe lignende, men kjøpt profesjonell mikrofonkabel fra rull for en billig penge, kuttet opp til riktig, individuell lengde og loddet på plugger. No

R

Roysen

Gjest
Valentino skrev:
Det er jo en relativt enkel sak å bestemme seg for IKKE å kjøpe et produkt, det være seg om prisen er:

A) For høy (jeg synes pickup- og hifikabelpriser er det)
eller
B) for lav (ICEpower fra andre enn JR?)

Jeg har akkurat fått pusset en diger 70tallspeis i rød murstein glatt, hvit og vakker for < 1/10 av prisen på et sett Nordost Odin. Det er mitt perspektiv.
Jeg tror noe av årsaken til at tweaks og topp kablene til de ulike produsentene er såvidt dyre er av hensyn til at de ønsker å nå en ønsket kjøpergruppe og at de ikke ønsker å produsere disse produktene i svært store kvantum.

Jeg er derfor enig med deg i at det burde være svært enkelt å finne ut om man ikke ønsker å kjøpe et produkt som en følge av prissettingen. Dette har imidlertid svært liten sammenheng med om produktet er verdt prisen.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
el_mariachi skrev:
Roysen skrev:
el_mariachi skrev:
Roysen skrev:
el_mariachi skrev:
Hei, Herr Politi.

Mvh
Roysen
Og så politi da ???

Mvh
Roysen
Jeg er fullstendig klar over at det er moderatorer her, og hva deres oppgave er. Men hvorfor får ikke jeg stille disse spørsmålene?
For det er da vitterligen et faktum at disse artikkelene priset opp i skyene.

el_m
Du kommer med en hentyding til at jeg bryter forumreglene. Det gjør jeg ikke og det er ikke din jobb å passe på det.

Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Dr.No skrev:
Hvis Audio Physic virkelig bruker "eksotiske" kabler innvendig, som det ble nevnt tidligere i tråden, burde de fjerne "Physic" fra navnet og bare kalle seg "Audio". Sef er det mulig at det bare er noe markedsavdeligen har funnet på, mens ingeniørene sitter og skjærer tenner i gremmelse. (Det siste gjelder vel også deres bisarre påfunn med å avkoble terminalene elastisk "slik at vibrasjoner ikke skal forplante seg gjennom kablene til den øvrige apparatur ". Tenker de seg at folk strekker kablene slik at de henger i luften, liksom høyspentkabler, eller hva?).
Ellers har jeg sympati for trådstarter sin tanke om å holde det ryddig og fint bak apparatene, med identiske kabler og plugger osv. Hvis ånden kom over meg, ville jeg gjort noe lignende, men kjøpt profesjonell mikrofonkabel fra rull for en billig penge, kuttet opp til riktig, individuell lengde og loddet på plugger. No
Ellers les KV's test av Valhalla vs vanlig kobber. Burde muligens ta en titt inne i sine egne HT...

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Det er en ting jeg lurer på (til de som sier at det ikke er dokumentert at det er forskjell på kabler)

Det er vel det? ( Forskjellige mål for resistans, kapasistans og induktans)

"Dersom du tar to enkeltledere legger dem med stor avstand vil magnetiske hvirvelstrømmer få fritt spillerom. Dette medfører en relativt høy induktans i kabelen. Dersom de samme kablene legges helt inntil hverandre vil derimot, vil disse hvirvelstrømmene dempe hverandre, noe som gjør at induktansen dempes.

Man må ved den geometriske oppbygningen nærmest velge mellom kapasistans eller induktans. På en signalkabel er induktans å foretrekke, mens på en høyttalerkabel er kapasistans å foretrekke, enkelt og greit på grunn av strømmengden i signalet.

En kabel med høy induktans er vil i tillegg være mer følsom overfor støy enn en med lav induktans, da støy har mulighet for å "treffe" bare den ene lederen. Støyen vil da oppstå som en form for seriestøy. På en kabel der ledrerne ligger tett sammen får vi litt av samme effekt som ved balansert signalføring, at vi har en identisk støy på begge lederne som ikke vil vandre gjennom mottakerutstyret."

Resistans har med motstanden å gjøre, som igjen har med dimensjonen og lengden å gjøre.
Noen ht.kabler har en svært liten dimensjon, som da muligens påvirker lyden i en eller annen retning.
Da er det jo (i så fall) en hørbar forskjell og så blir det vel en helt annen diskusjon om forskjellen er negativ/gal eller for den enkelte positiv og bra.

Noen her har nevnt ordet "designerkabler" uten at jeg helt vet hva som menes med det ::)
Det forfinnes jo forskjellige typer (ht)kabler på markedet og at disse forskjellige konstruksjonene igjen kan få/gi forskjellige typer gjengivelser, i samspillet mellom effekt og ht. er vel ikke så vanskelig å forstå (vil jeg tro?)

Ut i fra dette faktum, så er det vel kanskje sannsynlig at en del evner å høre forskjeller, selv om muligens et sett med f.eks.
Audiomagic 4 kvadrat (enkel solid core i teflon) kanskje vil være en tilnærmet korrekt og "usminket" kabel.
Det er vel her en del av diskusjonsgrunnalget blir forskjellig?
Altså en såkalt godt egnet kabel (f.eks. 2,5 kvadrat SC) mot alt annet som har andre dimensjoner og "former" flat,flettet runde o.s.v.
Hvorvidt da lyden i tilfelle blir sminket (eller ikke) med "designerkabler" eller hva en nå måtte kalle de, er vel en annen og ny diskusjon, men det er kanskje forskjeller ::)
Noen har kanskje også et ikke gunstig samspill mellom pre og effekt, så det kan være mange grunner til at enkelte faktisk hører forskjell.
Hva mener jeg så?
Jo, at det er sjanser for at ikke alle her egentlig diskuterer helt samme sak, siden enkelte stadig henviser til såkalte "fornuftig" designede kabler eller (motsatt?) med annet ord "designerkabler".
Mange her kjøper den ene eller den andre kabelen uten å vite for mye om hvordan den er oppbygget/konstruert/dimensjonert og "mener" at de hører forskjell (i sitt anlegg/kombinasjon), andre kjøper (antagelig) ikke slike kabler i det hele tatt (men bare fornuftig designede og ikke dyre), de har dermed (kanskje) ikke erfaring med "dårlig" designede kabler ::)
Dermed har de heller aldri noen gang hørt at det kan være hørbare forskjeller, da med tillegg av at de i utgangspunktet (kanskje) heller ikke hverken tror, eller lytter etter de små forskjellene, som det vel ofte dreier seg om.
Alt er nå relativt da ;)

Vet bare at L. Ernstsen har impedansetilpasset ht. kablene til en kamerat av meg (tror det dreide seg om 1,5kvadrat, Silk?)
Ble kameraten min lurt? Var det noen grunn til å foreta denne "operasjonen", eller trengte han bare penger, vet faktisk ikke om kameraten betalte noe for det en gang jeg.

Har jo hørt om ht.kabler (flate/lave liggende oppå hverandre, MIT?) som har fått enkelte typer effektforsterkere til å gå i "selvsving" (?) og dermed blitt ødelagt (i noen tilfeller), regner da med at forskjellige typer ht. kabler "jobber" forskjellig opp mot gitte kombinasjoner ht, forsterker og ville det ikke da være rart om ikke også lydegjengivelsen blir påvirket en eller annen vei?

Mvh.KW

Topp Bunn