Primare sine venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det har vært en del skriving om DAC og Primare her i tråden i det siste. Da vil jeg minne om at SP31 - som, i likhet med brukte surroundprosessorer flest, er å få kjøpt til gi-bort-priser - har en ganske habil DAC innebygget. Foruten at SP31 fungerer nesten på høyde med Pre30 som analog forforsterker. Jeg driver og rokerer om på oppsettene mine i f.m. med flytting fra hus til leilighet, og har i den forbindelse begynt å bruke SP31's digitale inngang til musikkspilling via Squeezebox - og selv om jeg er bortskjemt med lyden fra Weiss-DACen min (som er på flyttefot), kan jeg ikke si annet enn at DACen i SP31 kommer svært så hederlig fra det. Overraskende bra. Kjempeprodukt, SP31 - for dem som ikke skal ha de absolutt siste finessene på hjemmekinofronten.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Godt poeng Ulf-B.

    I tillegg har man mulighet for deling av høyttalere mot sub. Og mulighet for avstandsjustering. Kjekt på sub som bare har 0/180 fase.


    Geir Arne
     

    ulf

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.11.2008
    Innlegg
    81
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Audiomur,
    er voksen den sub`n din! Hva er det?
    Tøft oppsett forresten!

    mvh.
    Ulf
     

    audiomur

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2005
    Innlegg
    422
    Antall liker
    6
    Sub Utopia Be, som jeg har trodd var en 16" helt frem til i dag. Siden jeg var så godt i gang med knipsing av anlegget tenkte jeg skulle ta noen bilder bare av subwooferen. Etter å ha dratt den frem ser jeg at det på bakplaten står at det er en 15"? Jeg legger ut noen bilder i Focals vennetråd.
     

    alfao

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2007
    Innlegg
    425
    Antall liker
    119
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    4
    Stilig oppsett!

    Melder meg også inn i venneklubben med min a30.2 amp. Synes denne spiller meget bra i mitt oppsett og jeg har hatt den en stund nå. Bruker en ARC LS22 som pre og det funker!! Hadde vært morro og prøvd denne opp mot en primare pre på gøy.

    Har en cd spiller fra Cambridge(840c) og Franske Elipson høytalere med båndiskant.

    Dette spiller musikk!! Veldig imponert over primare effekten.

    Mvh
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    398
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    14
    Jeg er venn. Nyinnkjøpt I30 spiller i stuen nå. Nydelig forsterker dette ;D
     

    alfao

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2007
    Innlegg
    425
    Antall liker
    119
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer Kjetil, hva hadde du fra før? ble det bedre lyd??????:)

    Ja, den er lekker den forsterkeren.

    eiergleden er stor.

    Mvh
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    398
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    14
    Hadde en Hegel H70. Nå har jeg ikke spilt så mye enda men Primaren ser ut til å være bedre på samtlige punkter, kanskje bortsett fra trykket helt i bånn. Jeg vet ikke om det er noe innspillingstid å snakke om og om det kanskje kommer seg litt med annen plassering av HT.

    Nå spiller jeg mens jeg bytter mellom LFD Grainless XLR og Nordost Baldur XLR som signalkabel. Blir ikke helt helt klok på hvilken av dem jeg skal bruke. Synes det er vanskelig å høre forskjeller på de. Etter å ha byttet frem og tilbake innbiller jeg meg at bassen blir fyldigere med LFD men det er kanskje kun det at LFD kabelen er tykkere enn Nordost som får meg til å tro det. Jeg eier tilfeldigvis begge parene (lang historie), men vet ikke helt hvilen som passer best til I30'en i lengden. Det andre paret blir solgt meget fordelaktig.
     

    alfao

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2007
    Innlegg
    425
    Antall liker
    119
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    4
    Har hatt Hegel h1 på hjemlån en gang i tiden ,men den falt helt igjennom hos meg og gikk like fort ut som den kom inn. Har også byttett litt kabler underveis, men klarer heller ikke høre den helt store forskjellen. Kjører balansert hele veien og det tok en del støy det er det eneste jeg kan sette fingeren på i positiv retning, når det gjelder pris på kablene er det vel ikke å stikke under en stol at det er de dyreste som står igjen ::)

    Mvh
     

    Ola Haavik

    Medlem
    Ble medlem
    03.05.2010
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Får vel melde meg inn i klubben :)

    Akkurat pakket opp og innstalert en I30, nyttårstilbudet var for godt til å la gå upåaktet hen, selv om jeg hadde bestemt meg for å ikke kjøpe mer hifi på lenge :)

    Ikke rukket å lytte mye til den ennå, men det lover godt. Byttet vekk fra en Roksan Kandy K2 som jeg har vært svært fornøyd med.

    Forer den gjennom XLR fra en Hegel HD10 og til et par PSB Imagine T høytalere.
     

    Knudder

    Medlem
    Ble medlem
    03.01.2011
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    Har fire forskjellige dac'er til hjemlån denne helgen, så her er det nok å gjøre. :)

    Kandidatene er Arcam rDac, Hegel HD10, Electrocompaniet PD1 og Cambridge's DacMagic.

    Arcam har foreløpig havnet tilbake i esken etter en duell med DacMagic der DacMagic også ble kjørt uten balanserte kabler. Begge gir et vesentlig løft fra Squeezeboxen, uten at jeg vil kåre en vinner av de to så langt, men DacMagic har et ess i ermet med balanserte utganger. Nå er det nettopp de tre i XLR-gjengen som duellerer, og så langt er jeg milevis fra noen konklusjon.

    Det er svært merkbare forskjeller i outputstyrke på dac'ene, så det er ergelig å måtte kompensere med volumkontrollen for å få tilnærmet like testforhold. Det er vanskelig nok som det er å skille mellom de om en ikke må drive å fokusere på lyttevolumet også.

    Kan komme tilbake med erfaringene mine imorgen. Enn så lenge kan dere få se på en pent flankert I30, som jeg blir mer og mer fornøyd med. :)

    K
     

    Vedlegg

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    398
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    14
    Interessant innlegg Knudder! Venter i spenning :)
     

    Knudder

    Medlem
    Ble medlem
    03.01.2011
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    Puuh... Skal forsøke å ordlegge meg i knapphet siden dette er en Primare-tråd og ikke for DAC.

    Først og fremst vil jeg si at både DacMagic, HD10 og PD1 er glimrende DAC'er. Det er rDAC også, men den diskvalifiserte seg selv ved å ikke balanserte utganger.

    Når det gjelder mitt nå seks dager gamle eierskap av I30 så er mitt inntrykk så langt at det er en forsterker som har en veldig varm og samtidig kontant og fin mellomtone og diskant med balansert attack. Jeg synes den overgår det jeg minnes etter testene mine av både Hegel H70, H100 og H200, som jeg synes ble litt i overkant lyse og "frampå" for mine Mantra 60 (Både på Katie Melua, Sophie Zelmani, Anna Ternheim, m.fl, men dette er også selvsagt relatert til innspillingene). I enkelte sammenhenger synes jeg at I30 kanskje blir litt for tilbakelent i det øvre frekvensleiet, så jeg var spent på om disse DAC'ene kunne gi det siste lille ekstra. Når det gjelder bass synes jeg ikke at I30 er den som er ivrigst til å rive snerken av grøten. Det nevnes over her at H70 har mer trøkk i bassen, og det stemmer nok med det jeg minnes også, så også her håper jeg at I30 kunne få den ekstra hjelpen som trengs.

    Noen rangering av DAC'ene vil jeg ikke begi meg ut på, simpelthen fordi jeg ikke klarer å kåre en entydig vinner.

    Først: Jeg brukte som sagt mye tid på å knekke koden for hvilke voluminnstillinger som ga de riktigste/mest like lydnivåene. HD10 trengte stort sett 4 knepp mer volum enn DacMagic. PD1 måtte ha stort sett 1 knepp mer enn DacMagic. På enkelte sanger måtte det korrigeres ytterligere fra denne tommelfingerregelen. Frustrerende siden dette tar fokuset vekk fra å lytte på selve sangen i starten, så man trenger en del innkjøringsrunder før man innbiller seg at nå er det så bra som det kan få blitt :) Volumet har stort sett stått på 40-tallet på de fleste sangene, men på enkelte sanger har det vært vesentlig høyere. :)

    1: HD10 er en tanke lysere i toppen enn de andre. Den har en evne til å få cymbaler til å si "dissh!" der de andre sier "dyssh". Det er mer snert i den i dette området og den får gamle innspillinger til å bli mer crispy. Den første sangen jeg merket dette på var AC/DC - You Ain't Got a Hold On Me. På samme sang synes jeg kaaaanskje at PD1 klarte å få litt mer sprut i gitarene enn de andre (det kan hende det må settes på kontoen for volumforskjell...), men i diskanten var den mer tilbakelent enn HD10. DacMagic havnet sånn midt imellom på alle områder som et fint kompromiss. Det var ikke lett å skille den fra PD1 på denne sangen synes jeg.

    Før dette hadde jeg hørt på en masse forskjellig musikk, men mest av nyere dato og med forholdsvis bra innspillinger i utgangspunktet. Det virker som at jo dårligere innspillingen er jo enklere er det å finne forskjeller, men dette må sies å være subjektivt så det holder fra min side og kan være farget av at det var AC/DC-sangen som var den første som virkelig ga meg en aha-opplevelse. Jeg ville uansett sjekke ut flere gamle sanger med så som så innspillingskvalitet. Når det er sagt er alle filene jeg har brukt FLAC og XLR-kabel har vært en eller annen Nordost som jeg har fått låne - for de av dere som er opptatt av slikt.

    Metallica - Fade To Black fulgte opp og bekreftet inntrykket av at HD10 gir cymbalene mer snert. De virker mer detaljert enn det de andre klarer/velger å gjøre. Så er spørsmålet om dette er noe jeg vil sette pris på i alle sanger eller om det blir litt slitsomt i lengden, slik inntrykket mitt var av HD10 i kombo med H70/H100 og H200... Igjen var det vanskelig å skille noe spesielt mellom PD1 og DacMagic. Om jeg skulle driste meg til noe så er det at PD1 har en litt mer fremtredende og samtidig varm mellomtone enn de to andre.

    Jeg valgte så Patty Griffin - Every little Bit og You Are Not Alone. Her er det gitarklimpring så det holder og nydelig vokal. Samtlige DAC'er taklet disse med bravur, enkelt og greit. Her er det svært gode innspillinger og de andre er nærmere HD10 også i det øvre frekvensleiet og viser at de leverer detaljer så det holder. :)

    Oppstramming av bassen var kanskje noe av det jeg var mest spent på med denne testen, men det var kanskje det som var vanskeligst å kåre en vinner på. Dette har nok en del med at det var vanskelig å gi like lydnivå på alle sanger, for idet jeg trodde at jeg hadde knekt koden på bassen også så ble jeg veldig i tvil igjen straks jeg hadde koblet om og testet en av de andre igjen. På Jenny Wilson - The Wooden Chair klarte faktisk alle tre å holde imponerende kontroll på bassen uten at den tok overhånd. Uten å være bastant kan det hende at DacMagic faktisk var den som hadde et lite hakk bedre dybde, men igjen må dette med voluminnstilling tas med i betraktningen. Det var nemlig lite å skille.

    Tidligere har H200 vist en skikkelig overkill av bass på denne sangen i forhold til nivå på mellomtone og diskant, men I30 og disse dac'ene viste seg faktisk å være meget bra i mitt rom. Det samme viste seg også med Gomez - Get Miles. Må si at jeg ble fornøyd med den biten, så det er ikke tvil om at I30 kan når den blir fortalt at det skal gåes dypt. Når det gjelder å ha den råskapen som skal til for å gi metal og tyngre rock den pondusen som trengs på Mantra 60 så har derimot I30 ikke nok krutt. Den skulle veldig gjerne hatt 50W ekstra å gå på for å få "nok krem i tuten". Dette var jeg derimot forberedt på når jeg kjøpte I30, så det er ikke det helt store problemet, for den tar igjen så det holder på musikalitet. :)

    Angående bemerkningen om HD10 kunne bli litt vel påtrengende i toppen etterhvert så må jeg si at det kan nesten virke slik. S-lyder, som f.eks på Katie Meluas nyeste, kan bli i overkant skarpe. Jeg synes også at PD1 har en anelse mer varme på Sophie Zelmani - The Ocean And Me. Jeg har virkelig slitt med å få den sangen til å høres bra ut i rommet mitt med Mantra 60. Også Suzanna And The Magical Orchestra - Love Will Tear Us Apart har vokalpartier som har vært vanskelig å få til å høres bra ut på litt høyere volumer. Gledelig nok gir I30 i tospanne med samtlige av disse mer behagelig lyd enn det jeg har vært vant til. Om jeg skal kåre en knepen vinner på den fronten så må det bli PD1, men det er marginale forskjeller i mine ører. HD10 ligger en anelse lysere, men har samtidig stålkontroll. Også DacMagic gjør en kanonjobb her og jeg synes den er veldig nærme PD1 på disse sangene, kun en aning hardere i lyden. Ikke så finslepen.

    Tror jeg skal runde av her nå ettersom klokka begynner å bli litt (det var det å fatte seg i korthet da), men her er noen bemerkninger...

    - Jeg forsøkte å finne nevneverdige forskjeller på de tre forskjellige innstillingene som DacMagic tilbyr, men jeg klarte ikke å skille noe spesielt mellom de på de sangene jeg forslkte det på, så jeg kjørte stort sett på "flat" og hadde mer enn nok med å fokusere på forskjellene opp mot konkurrentene.

    - PD1 er stor som et fly! Den er like bred som I30 og visuelt sett glir den dermed fint inn blant andre komponenter hvis man ikke liker å ha "små bokser" som skiller seg ut. Vesle Arcam rDac må være 25 ganger mindre i volum :) Fjernkontrollen er av den svært kjipe sorten, men uansett tommel opp for fjernkontroll og mulighet for å dimme alle de blå diodene helt ned. Volumindikasjonen har nemlig en mengde blå dioder.

    Om jeg skal gi en midlertidig konklusjon så må det være at DacMagic gir utrolig mye for pengene sammen med det jeg har av lytterom, som langt fra er idéelt, og utstyr. Videre virker HD10 å være DAC'en for detaljfreaker som liker snert spesielt i toppen av frekvensbåndet, men den kan bli litt slitsom i lengden og når man spiller høyt - noe jeg liker å gjøre. PD1 legger seg midt mellom de to med en marginalt mer behagelig mellomtone på enkelte sanger/innspillinger, så det er surt at den selvsagt er den dyreste. Prismessig er det nemlig så store gap fra DacMagic og oppover at jeg sliter med å rettferdiggjøre merkostnaden for de andre. Alle tre får meg nemlig til å glise bredt når de er koblet til mitt oppsett.

    Og til slutt. Jeg er langt ifra noen ekspert på dette, så dere får ta dette for det det er verdt. ;)

    Mvh,
    Knudder,
    som kommer til å være trøtt i både øyne og ører imorgen. :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Flott lesning, Knudder - takk for at du tok deg tid til å dele litt inntrykk. Du har ikke testet dem via noen gode hodetelefoner f.eks. også?
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Takk for et fint innlegg Knudder !

    Jeg har selv en Primare I21 og en DacMagic.Har aldri testet andre dac'er eller forsterkere etter jeg kjøpte de.Men mitt inntrykk er at dette låter svært bra og må være den beste lyden jeg har hatt i mine oppsett.Nevner at jeg ikke har så god økonomi som trygdet,så jeg er veldig fornøyd med å få såpass bra greier i mitt eie.

    mvh. s,
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Meget fin lesing knudder.

    Sitter selv å tenker på nedgradering nå, og da står en I30 høyt på listen grunnet nåværende pris. Og da tror jeg en dacmagic blir med på lasset om jeg går for denne løsningen. Så takk for tipset. :)


    Geir Arne
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Flott presentert, knudder. Alltid kjekt når folk presenterer inntrykkene sine. Primare er nok den komponent som har fokus på musikkalitet (jevn flyt), fremfor råskap (attak). Så får man finne den DAC som dyrker råskapen, desom det er det man søker. :)
     

    Knudder

    Medlem
    Ble medlem
    03.01.2011
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    cybervision_ skrev:
    Flott lesning, Knudder - takk for at du tok deg tid til å dele litt inntrykk. Du har ikke testet dem via noen gode hodetelefoner f.eks. også?
    Takk for tilbakemeldingene, folkens! :)

    Nei, jeg har dessverre ingen muligheter til å teste de med hodetelefoner.
    Jeg har en kompis som ivrer for at jeg skal kjøpe meg dette, men det får vente. :)

    K
     

    k_s

    Medlem
    Ble medlem
    22.02.2009
    Innlegg
    10
    Antall liker
    0
    Knudder skrev:
    Noen rangering av DAC'ene vil jeg ikke begi meg ut på, simpelthen fordi jeg ikke klarer å kåre en entydig vinner.

    Først: Jeg brukte som sagt mye tid på å knekke koden for hvilke voluminnstillinger som ga de riktigste/mest like lydnivåene. HD10 trengte stort sett 4 knepp mer volum enn DacMagic. PD1 måtte ha stort sett 1 knepp mer enn DacMagic. På enkelte sanger måtte det korrigeres ytterligere fra denne tommelfingerregelen. Frustrerende siden dette tar fokuset vekk fra å lytte på selve sangen i starten, så man trenger en del innkjøringsrunder før man innbiller seg at nå er det så bra som det kan få blitt :) Volumet har stort sett stått på 40-tallet på de fleste sangene, men på enkelte sanger har det vært vesentlig høyere. :)
    Som eier av pre30 vet jeg at du kan stille opp/ned volumet på hver enkelt inngang +- X antall db for å få alle innganger på likt nivå. Trodde dette var mulig på I30 også. Prøv å trykke knappen "disp" på fjernkontrollen, og trykk deretter + og - på volumknappen.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Etter å ha levd litt med Primare I32, så er mine inntrykk dette:

    Primare I32
    The Sound and Vision of Scandinavia

    Jeg må ærlig talt si at jeg ikke helt skjønner hva Primare mener med det slagordet. Men visstnok skal dette bety at et sobert design spiller flott. Har en Primare I32 her hjemme, så la oss studere det der nærmere.

    For noen år siden hadde jeg en del komponenter i hjemmekinoen. Flerkanalsforsterkeren SPA21, effektforsterkerne A30.2 og A30.5, samt en DVD26. I en periode hadde jeg også den integrerte stereoforsterkeren I21. Primare i sin nye produktserie nå har gått bort fra klasse A/B og har satset på sin egen avart av klasse D. Det vil si at Primare har utviklet det de selv kaller Ultra Fast Power Device (UFPD) Class-D. Igjen, som så mange hifiprodusenter, så pøser man på med fine ord. Hva skiller så UFPD fra tradisjonell klasse D i følge Primare?

    UFPD displays: Wide bandwidth. Flat frequency response. Load independant frequency response. Low output impedance in the entire audio band. Low THD in the entire audio band. Low noise.

    Most Class D technologies display: Limited bandwidth. Peaking frequency response. Load dependant frequency response. High output impedance at high frequencies. High THD at high frequencies.
    High noise.

    I32 følger tidligere tradisjoner når det gjelder tillitsvekkende ytre konstruksjonskvalitet, og denne integrerte forsterkeren er oppgitt til å yte 2 x 120W i 8ohm. Inputimpedansen for både balanserte og ubalanserte innganger er 36kOhm. Det skulle sikre teoretisk gode muligheter for å finne signalkilder som matcher rent impedansmessig. Jo høyere forholdstallet er mellom inngangsimpedansen på f. eks. en integrert forsterker og utgangsimpedansen på signalkilden er, jo bedre. Med et ønske om et forhold på minst 10, gjerne 100, så skulle signalkilder med utgangsimpedans opp mot 360ohm være grei skuring.

    Primare I32 har to sett med balanserte innganger og tre ubalanserte. Og, skulle man ha behov for mer effekt (f.eks. biamp) så har I32 en ubalansert pre-out. Hvorfor I32 ikke har en balansert pre-out er litt rart. Mulig for å skille I32 fra Primare sine separate forforsterkere. Who knows. HT-utgang? Ja, den har det også, og det kan settes opp i menyen.

    I32 har en meny der man kan justere lysstyrken i displayet (som kan dimmes helt ned til svarte natta), balansen mellom høyre og venstre kanal kan justeres i 9 steg i hver retning for ulike innganger. Sikkert greit for de som ikke har helt optimale rom. Og, for de som har ivrige små barnehender i nærheten av I32 så er det greit å vite man kan sette et maksvolum. Man kan også endre navnet på hver analog inngang. Det er litt kjekt, så jeg døpte opp den ene inngangen relativt kjapt til det klingende navnet "DAC".

    Prøvde I32 både med Abrahamsens DAC V6.0 (XLR) de første tre dagene og NuForce HDP (RCA) etter det. Jeg havnet ned på sistnevnte DAC, og hovedinntrykkene er med NuForce som konverter mellom I32 og Mac med Pure Music avspillerprogram. Høyttalere? Joda, det er selvsagt the-one-and-only Klipsch RF-63.

    Siden Primare sier at UFPD har så stor båndbredde, så spurte jeg Primaresupport om kapasitans / induktans i høyttalerkabel var viktig. Svaret var like direkte som designet; "Thank you for your email and thank you for using Primare. This is no issue with the I32. Have fun listening". Meningen min med å sende dem en e-post var ærlig talt fordi jeg ville spørre dem, men også sjekke om Primares supportkontakt besvarte henvendelser. Og det gjorde de innenfor sin selvpålagte tidsfrist. Flott.

    Primare hevder at ett døgn er nok innspilling, og deretter små forandringer etter ytterligere tre døgn. Men, hvem klarer vente så lenge med ny komponent i hus? Jeg måtte få et førsteinntrykk samme dag, og etter tre timer etter påslag måtte jeg høre litt på I32. De første tre døgnene brukte jeg som sagt Abrahamsens DAC.

    Førsteinntrykket av I32 var overraskende. Positivt overraskende. Hvorfor? Fordi jeg hadde forventet at ørene skulle "blø" med uinnspilt forsterker på Klipsch RF-63. Vel, ikke en gang i nærheten! Skal førsteinntrykket være balansert med noe på nedsiden, så må det være at lyden ikke var exciting. Lyden er vel hva man kan kalle polert. Ørlittegran boxy lyd i starten. Men hardt? Nix. Stemmer fremstod utrolig behagelig, og lyden er naturlig varm. Jeg må gjenta det der for det hadde jeg aldeles ikke forventet. Etter to dager var den lille boxy lyden borte og Primare låt i mine ører fullstendig 100% rent, men fortsatt uten driv. Stemmer og klang fra strengeinstrumenter var upåklagelig. Ble jeg engasjert og revet med inn i min vante musikk av den grunn? Nei. På tide å bytte DAC. Med NuForce DAC ble det litt mer fart i forsterkeren. Omtrent som trommeslageren kaster tversoversløyfa, men fortsatt spiller i pent antrekk.

    Etter tre dager var det tid for finlytting. Leonard Cohens "Ten New Songs" må først ut for å få et inntrykk av mellomtonen. Uvant. The old man synger så tydelig og distinkt. Ikke så røft som jeg liker. Når jeg henter sangen "In My Secret Life" (fra Ten New Songs) fra en annen CD (Live in London), så er scenen I32 maler ut foran meg utrolig flott.

    Patricia Barbers CD "Mythologies"er mat for I32, og Bodil Niskas "Blue" er ikke helt borte den heller når I32 presenterer den. Saksofonen mangler litt kjøtt sammenlgnet med f. eks. Electrocompaniets ECI-5 mkII. Forsåvidt ikke så overraskende kanskje, men greit å ha et sammenligningsgrunnlag.

    I32 spiller så utrolig flott på mange andre måter. Nydelig glød, men likevel nøytralt lydbilde. At de har klart å kombinere de to tingene er et stort pluss. Stemmer er vanvittig flott presentert, lydbildet nøyaktig og omsluttende. Ikke en tone som stikker av i en eller annen uorganisert retning. Det er som alle på scenen foran deg spiller i smoking. Primare I32 er en feststemt integrert forsterker. Nå er det bare det at vi alle har et ulikt syn på hva vi legger i ordet "fest". Er du ute etter rølp, driv og rockefot så må du se deg om etter en annen forsterker. Er du etter et omsluttende, polert, ultrarent lydbilde som aldri blir skarpt? Primare I32 is the one. Liker du øreklokker av den nøytrale sorten? Da liker du nok Primare I32 også. Og, det gjør jeg også, til sin tid og musikkgenre.

    Fotnote 1: Før jeg avslutter så må jeg nevne en ting man sjelden ser i en bruksanvisning (i alle fall sjelden jeg legger merke til det) og det er at Primare fokuserer på strømfase ved tilkobling til strømnettet / stikk. Primare sier følgende "The phase of the AC supply can make a significant difference to the sound. Ensure that the live pin of the AC power cable is connected to the left-hand pin of the power connector, viewed from the back panel." Om jeg hadde koblet den "rett". Aner ikke. Hvis ikke, så er I32 enda bedre enn hva jeg har formidlet over. :)

    Fotnote 2: For en stund tilbake sa en høyttalerkonstruktør at Classe D og Dynaudio var en dårlig match. Om det stemmer har jeg ikke fått testet, men kan være greit for andre å vite.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Flott og kritisk test av en meget spennende forsterker. Har også et godt inntrykk av Primare sine UFPD forsterkere. Men som du sier, de er pinlige nøytrale, på godt og vondt.


    Loevhagen skrev:
    Fotnote 2: For en stund tilbake sa en høyttalerkonstruktør at Classe D og Dynaudio var en dårlig match. Om det stemmer har jeg ikke fått testet, men kan være greit for andre å vite.
    Skal ikke si at dette ikke stemmer, men ville tro det var en kanonmatch. :)


    Geir Arne
     

    Silversurfer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2004
    Innlegg
    413
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Hadde Primare I21 for noen år siden og likte den veldig godt , fikk tak i I30 til 9995,- hos Soundgarden, meeeeget fornøyd. ;D
     

    alfao

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2007
    Innlegg
    425
    Antall liker
    119
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    4
    Artig lesning :) Må si at jeg er enig med intrykkene dine. Jeg liker den "glatte" lyden i Primare sine produkter og jeg synes jeg har kommet nermere musikken med A30.2 i systemet. Den fortjener en god forforsterker og jeg vil anbefale en god forforsterker med rør. Da spiller det virkelig musikk uten noe form for imponatorfaktor.

    Mvh
     

    Ola Haavik

    Medlem
    Ble medlem
    03.05.2010
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    SilverSurfer skrev:
    Hadde Primare I21 for noen år siden og likte den veldig godt , fikk tak i I30 til 9995,- hos Soundgarden, meeeeget fornøyd. ;D
    Tror tilbudet hos soundgarden gjorde fanskaren til Primare større. Kjøpte en I30 selv, og må si jeg er blir bare mer og mer glad i den forsterkeren. Svakeste leddet i hifien min nå er nok USB mellom mac mini og HD10, der jeg vurderer et USB.SPDIF interface. På den annen side burde jeg nok heller bare nyte at jeg digger anlegget mitt om dagen, og heller spare innkjøpet til byttsyken inntreffer igjen.
     

    k_s

    Medlem
    Ble medlem
    22.02.2009
    Innlegg
    10
    Antall liker
    0
    Loevhagen skrev:
    Fotnote 2: For en stund tilbake sa en høyttalerkonstruktør at Classe D og Dynaudio var en dårlig match. Om det stemmer har jeg ikke fått testet, men kan være greit for andre å vite.
    Det hørtes iallefall helt forferdelig dårlig ut med I32 og Dynaudio hjemme hos meg. Begynte faktisk å lure på om det var noe galt med forsterkeren. Har aldri hørt så stor forskjell på forsterkere på mine høyttalere. Testet mot Pre30/A31.2.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Hadde du da skrudd av demo-loundness i menyen? Bare tuller med deg. :)

    Fordelen at den låt veldig anderledes må jo være at noen da lett vil finne en forsterker som spiller såpass anderledes at den er en perfekt match til sine høyttalere og sin musikksmak. I32 er ikke noe for "rå musikk".
     

    k_s

    Medlem
    Ble medlem
    22.02.2009
    Innlegg
    10
    Antall liker
    0
    Det hørtes iallefall helt forferdelig dårlig ut med I32 og Dynaudio[/quote]

    Kan du utdype dette litt? Har Dynaudio selv og har vurdert I32 ;-)
    [/quote]

    Limer inn det jeg har skrevet på AVForum i en diskusjon om klasse D forsterkere:

    Aldri før har jeg hørt en så stor forskjell på lyd i mitt oppsett ved bytte av forsterker. Jeg er ikke så flink til å beskrive lyd så limer inn noe jeg fant på et annet forum som jeg synes traff "spot on" med det jeg opplevde:

    in short, Class D amps are more efficient but are only good for low frequencies (just for subs). other amps are generally less efficient but can be used full range (ie. for speakers too).
    However, Class D amps can't be used on highs because of the way they work. they only make square waves because of the technology involved, so they will make your highs sound lifeless and shitty. Class A/B amps are full variable and can capture subtle nuances better.


    Har ingen anelse om det er et fnugg av sannhet i dette, men lyden stemmer veldig med det jeg oppfattet.
    Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive dette, men det var ingen som helst liv i høyttalerne, fikk det liksom ikke ut uansett hvor høyt jeg spilte.
    Var som om mellomtonen var litt flau over seg selv og helst ville gjemme seg bak i en krok bak høyttaleren.
    Følte bassen var mer kontant/presis med denne forsterkeren, men resten av lydbildet kollapset totalt. Jeg ønsker gjerne innspill av andre som har fått testet/eier klasse D hvilke erfaringer de har med disse forsterkerne. Kanskje jeg bare tilfeldigvis har funnet tidenes mismatch mellom høyttaler og forsterker, eller akkurat den forsterkeren jeg testet var en dårlig utførelse av klasse D.
     

    slagget

    Medlem
    Ble medlem
    09.02.2006
    Innlegg
    33
    Antall liker
    0
    Takk for tilbakemedling k_s, redigerte litt på innlegget mitt mens du svarte, ville spørre om hvilke DA du har?
     

    k_s

    Medlem
    Ble medlem
    22.02.2009
    Innlegg
    10
    Antall liker
    0
    slagget skrev:
    Takk for tilbakemedling k_s, redigerte litt på innlegget mitt mens du svarte, ville spørre om hvilke DA du har?
    Focus 140
     

    Knudder

    Medlem
    Ble medlem
    03.01.2011
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    Loevhagen skrev:
    ...Så får man finne den DAC som dyrker råskapen, desom det er det man søker. :)
    Råskap eller ei... Som en liten update på utfallet: I går ble det HD10 som følge av Soundgarden sin tilbudskampanje. Skal se at jeg blir happy med den også ;)

    Mvh,
    Knudder
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Da blir jeg forhåpentlig en primare venn jeg også.
    Skal hente min nye I30 ho Soundgarden på tirsdag.
    Det var rett og slett for fristende til den prisen de ble solgt for.
    Gleder meg som en drittunge.
    Skal fores med Bel Canto Dac 1.5 via Nordost Baldur XLR.
    :)
     

    Doc.G

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    434
    Antall liker
    16
    Sted
    Steinkjer, Nord Trøndelag
    Fugazi skrev:
    Da blir jeg forhåpentlig en primare venn jeg også.
    Skal hente min nye I30 ho Soundgarden på tirsdag.
    Det var rett og slett for fristende til den prisen de ble solgt for.
    Gleder meg som en drittunge.
    Skal fores med Bel Canto Dac 1.5 via Nordost Baldur XLR.
    :)
    Gratulerer, Primare på GS20 er en knall kombo :)
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    398
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    14
    Ser at det er flere av vennene som har tilsvarende komponenter. Her er det uansett:

    PC - Hegel HD10 - Primare I30 - MA GS10.

    sitter som ei kula! Men det tok noen dager med spilling før bassen ble mer kontant og tydeligere. Hadde en Hegel-forsterker før og denne var litt mer direkte og litt "tyngre" i bunnen. Men Primare virker litt mørkere i mellomtonen enn Hegel og som nevnt tidligere i tråden er den god på å få frem varme og glød i stemmer som f.eks Cohen. Totalt sett et mer behagelig og mykt lydbilde enn Hegel, men har også mer glød og varme i piano, sax og stemmer. Dette er mine inntrykk av forskjellene og varier sikker med forskjellige oppsett, men jeg er uansett veldig fornøyd med å ha byttet :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn