Prima Luna

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Et par Mullard CV491 inn i gain-posisjon i forsterkeren i kveld. Nå begynner det å bli nifst her; det kravler fioliner, bratsjer og celloer ut av høyttalerne.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Et par Mullard CV491 inn i gain-posisjon i forsterkeren i kveld. Nå begynner det å bli nifst her; det kravler fioliner, bratsjer og celloer ut av høyttalerne.
    Meget bra rør
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Fantastisk beskrevet, @awe 👏👏👏
    Hm, klassisk musikk. Aldri lært meg, kanskje på tide :)
    Blir jo litt nysgjerrig på hvilke høyttalere du har koblet opp PrimaLuna elektronikken på?

    Her i heimen har jeg så smått begynt å lytte på triodemodus. Slikt å gjøre, slikt å føre
    Jeg sier ofte til de som gidder å høre:
    (til de som ikke har tatt orket med å høre på noe klassisk)
    Dere har gått glipp av de beste komponistene, de beste musikerene, de betse stemmene og de beste dirigentene.
    Sistnevnte er kanskje ikke tema innen mye annen musikk?
    Måtte bare nevne det :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Et par Mullard CV491 inn i gain-posisjon i forsterkeren i kveld. Nå begynner det å bli nifst her; det kravler fioliner, bratsjer og celloer ut av høyttalerne.
    Tok posten en snarvei?
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Det har unektelig blitt mye snakk om ulike rør i denne tråden, så en kunne vel spørre seg om en del innlegg strengt tatt hører hjemme i rene rør-tråder. Jeg holder meg her også med den slags, siden det alltid vil være snakk om et samspill mellom krets og rør.

    Jeg innbiller meg at jeg er halvt skeptiker, halvt romantiker. I utgangspunktet skeptisk, men også slik at når noe overrasker positivt, kan analytikeren vike for entusiasten - og la musikere kravle ut av høyttalere. Før jeg plasserer meg selv altfor strengt på logikkens tiltalebenk, vil jeg til mitt forsvar si at lyriske guilty pleasures konsekvent følges av barsk internkontroll.

    Her er juryens konklusjon: Mullard CV491 er ingen døgnflue. Det er det beste røret av 12AU7-type jeg har hørt i PrimaLuna. Det erstattet top notch Telefunken-rør i den viktige gain-posisjonen i Dialogue HP. https://tubedatabase.co/tubes/siemens-telefunken-e82cc.

    Jeg foretrekker CV491 av tre grunner:
    1. Bedre dynamikk. Både transienter og gradvise stigninger overbeviser mer. Det gjelder både opplevd kraft og klang. Slik lyd trives med pådrag.
    2. Mer kropp oppover i toneregisteret. Akkurat som ved vellykkede horn-løsninger, får både grunntoner og overtoner klinge uanstrengt ut. Det motsatte av tynt og flisete. Solid, fast preg.
    3. Mer innsikt. Alle oppfatninger om at Mullard runder av i toppen, blir her fullstendig meningsløse. Strykeinstrumenter, slagverk eller blåsere, harpiks, visper eller messing, alt virker livaktig uten å gå i metning. Fornemmelsen av musikere som spiller i et rom er absolutt til stede.

    Noen strøtanker til slutt: Selvfølgelig henger de tre punktene tett sammen. CV491 har hele tiden vært flankert av et par Mullard M8136 på hver side. Jeg er klar over faren for at slike beskrivelser fort kan minne om esoterisk vinsmaking, men ordene forsvinner jo fort etter noen munnfuller eller kvalitetsmusikk, eller begge deler.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har ho skrevet en del av de rør innleggene i tråden her, med tanke på at andre med primaluna kanskje kan ha glede av inntrykk ved rørbytter, har skrevet noe på egenrådig og en 12au7 tråd også
    Jeg vil selvfølgelig ikke forsette med det hvis det blir en slags spamming av tråden

    jeg tester nå ut cv491 i dac sammen med mullard long plate ecc83
    Tror sålangt at 12ax7 røret har mest å si for lyden fra dac
    I primær posisjonen i evo300 opplever jeg det samme som skrevet over her
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Bare skriv du. Og dere andre.
    Ikke mye svada i denne tråden.
    Jeg vet ikke hvor lenge Motron hadde CV491 på lager. Noen 10-år kanskje.
    Hos meg har de også ligget stille ganske lenge. Helt til jokris kjøpte et par.
    Nå er det nærmest tomt.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ho skrevet en del av de rør innleggene i tråden her, med tanke på at andre med primaluna kanskje kan ha glede av inntrykk ved rørbytter, har skrevet noe på egenrådig og en 12au7 tråd også
    Jeg vil selvfølgelig ikke forsette med det hvis det blir en slags spamming av tråden

    jeg tester nå ut cv491 i dac sammen med mullard long plate ecc83
    Tror sålangt at 12ax7 røret har mest å si for lyden fra dac
    I primær posisjonen i evo300 opplever jeg det samme som skrevet over her
    Kjør på jokris :)
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hatt glede av jokris på flere måter. 😀 Det var han som tipset om CV491, og han kjøper, prøver ut og deler erfaringer. Bedre reiseleder hvis du vil utforske potensialet i PrimaLuna kan jeg ikke tenke meg. Legg til at Audiomix bidrar med fagkunnskap, sikre kjøp og edruelige priser, så er situasjonen ganske lys.
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    669
    Antall liker
    850
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Veldig gode innlegg her fra både Jokris og awe. Leser rør betrakninger med iver og lyst :) I min Prologue Premium står det EI EL 34 og 4 x Telefunken smooth plate for øyeblikket. Hadde ikke Mullard i skuffen , men det frister å teste.

    F
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Helt enig med de fire forrige postere, selv om jeg ikke har Primaluna lenger. Har fremdeles nok av rør, og veldig interessant å lese andres betraktninger. Forøvrig var min opplevelse med PL at de ikke responderte voldsomt på rørbytte...
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner ikke at rør-bytte mm. ikke har noe med Prima Luna tråden å gjøre. Det har jo alt med denne tråden å gjøre.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig med de fire forrige postere, selv om jeg ikke har Primaluna lenger. Har fremdeles nok av rør, og veldig interessant å lese andres betraktninger. Forøvrig var min opplevelse med PL at de ikke responderte voldsomt på rørbytte...
    Atleovik du er et skrekk eksempel :)
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Atleovik du er et skrekk eksempel :)
    :) Når det først skulle gå så galt, så må jeg si at det er godt forståelig. Audio Note er en fristerinne med nådeløs tiltrekningskraft. Men jeg tror han forveksler PrimaLuna med Audio Note når det gjelder respons på rørbytter, altså. :)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har hatt glede av jokris på flere måter. 😀 Det var han som tipset om CV491, og han kjøper, prøver ut og deler erfaringer. Bedre reiseleder hvis du vil utforske potensialet i PrimaLuna kan jeg ikke tenke meg. Legg til at Audiomix bidrar med fagkunnskap, sikre kjøp og edruelige priser, så er situasjonen ganske lys.
    Takk for det , det var jamen hyggelig
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Helt enig med de fire forrige postere, selv om jeg ikke har Primaluna lenger. Har fremdeles nok av rør, og veldig interessant å lese andres betraktninger. Forøvrig var min opplevelse med PL at de ikke responderte voldsomt på rørbytte...
    Vet du hva , det er herlig med slike innlegg i tråden her også, selv om vi opplever akkurat det forskjellig
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Ikke for å lage for mye «rør» her, men vil erfaringer gjort med rør på f.eks PrimaLuna være overførbart på andre rørforsterkere?
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Bare skriv du. Og dere andre.
    Ikke mye svada i denne tråden.
    Jeg vet ikke hvor lenge Motron hadde CV491 på lager. Noen 10-år kanskje.
    Hos meg har de også ligget stille ganske lenge. Helt til jokris kjøpte et par.
    Nå er det nærmest tomt.
    Det er fordi jeg har vært uten rør forsterker noen år, disse er svært vanskelig å få tak i idag, selv for 10 år siden også tenker jeg og prisen er faktisk helt edruelig
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Ikke for å lage for mye «rør» her, men vil erfaringer gjort med rør på f.eks PrimaLuna være overførbart på andre rørforsterkere?
    Kommer helt an på rørforsterkeren , men de forskjellige rørene vil jo bidra med samme type lyd som de er kjent for , men så er det opp til forsterker hvor mye det vil ha innvirkning på sluttresultatet
    Håper det ble greit forståelig , og det er bare basert på egen erfaring i eget utstyr
     
    Sist redigert:

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.116
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Syns prima luna ser ut til å lage spennende produkter, kanskje noe for meg? Noen som har formening om 400 power vil passe i mitt oppsett, jeg har PS audio BHK pre og Ø Icon høyttalere. Primær kilden min er VPI med Ortofon Cadenza og ASR riaa. Smaken er allsidig, men går mye i 70-talls prog, jazz og hardere metall...

    Virker som fonuftig prisede produkter, og jeg har lenge hatt lyst på rør.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Syns prima luna ser ut til å lage spennende produkter, kanskje noe for meg? Noen som har formening om 400 power vil passe i mitt oppsett, jeg har PS audio BHK pre og Ø Icon høyttalere. Primær kilden min er VPI med Ortofon Cadenza og ASR riaa. Smaken er allsidig, men går mye i 70-talls prog, jazz og hardere metall...

    Virker som fonuftig prisede produkter, og jeg har lenge hatt lyst på rør.
    Ville absolutt sjekket hvorvidt primaluna passer inn , mye kvalitet i utstyret ditt og skulle det være en match med øvrig utstyr så er potensialet stort
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Da har jeg jaggu endelig fått sylvania 6CA7 rør i posten.
    Noen med erfaring med slike i primaluna ?
    må si jeg gleder meg veldig til testing
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Syns prima luna ser ut til å lage spennende produkter, kanskje noe for meg? Noen som har formening om 400 power vil passe i mitt oppsett, jeg har PS audio BHK pre og Ø Icon høyttalere. Primær kilden min er VPI med Ortofon Cadenza og ASR riaa. Smaken er allsidig, men går mye i 70-talls prog, jazz og hardere metall...

    Virker som fonuftig prisede produkter, og jeg har lenge hatt lyst på rør.
    Jeg kjenner ikke elementene i oppsettet ditt, og skal nok ikke kloke meg for mye da jeg er helt ny med rør ... men jeg kan ialtfall dele opplevelsen min! Jeg kjøpte nylig evo100 dacen, for at få mer av det jeg troede rør stod for, varmere, større og mer lyttevennlig lydbilde... og det må jeg jamenn si jeg har fått.
    Et eksempel er Pink Floyd, som jeg lytter til nå, musikken nærmest insisterer på at suge meg inn sån at jeg nå bare sitter her i stedet for at gå inn og lage mat til familien, som helt sikkert er sultne nå😊
    .. og så der det jo dette med muligheten for at eksperimentere med diverse rør ..

    tror rør passer til alle systemer hvor jeg skal lytte..
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg jaggu endelig fått sylvania 6CA7 rør i posten.
    Noen med erfaring med slike i primaluna ?
    må si jeg gleder meg veldig til testing
    Ingen erfaring med 6CA7 men er ikke 6CA7 kun det amerikanske navnet for EL34 ?

    Mvh
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Ingen erfaring med 6CA7 men er ikke 6CA7 kun det amerikanske navnet for EL34 ?

    Mvh
    Det er vel en lignende konstruksjon , kompatible er de ,
    6ca7 er vel den amerikanske versjonen av. El34 , det sies at de spiller noe annerledes enn de europeiske
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    EL34 og 6CA7 vil gå om hverandre i alle tilfeller.
    Som så mange andre rør med europeisk og amerikansk betegnelse.
    Men de er vel ikke helt like konstruksjonsmessig, 12au7/ecc82 osv er jo like men mener å huske at det er litt forskjell på konstruksjonene på el34 og 6ca7 selv om de kan brukes om hverandre
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Det kan nok forekomme små forskjeller. De vil ikke påvirke funksjonen.
    Det er vi helt enige om 😀 lurte bare egentlig på om noen her hadde testet sylvania 6ca7 i primaluna
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Har blitt mer kjent med Triton R , og også primaluna evo300 og dac .
    En interesang observasjon er at primaluna settet tok steget fremover med Triton R , mens Gato dia 250s ikke har gjort det på samme måte
    Primaluna settet spiller tydelig bedre på alle felter mens gato ikke mestrer samme steg fremover
    Kan jo være snakk om matching også men Gato gnistret med Triton one i mine ører.
    Ønsker alle en riktig fin helg
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med god match, jokris! En ærlig og redelig rapport fra deg er noe å lytte til, synes jeg. Også hos meg har PrimaLuna overrasket udelt positivt sammen med oppgradering av andre ledd i kjeden. Moro å lese. God helg herfra også.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer med god match, jokris! En ærlig og redelig rapport fra deg er noe å lytte til, synes jeg. Også hos meg har PrimaLuna overrasket udelt positivt sammen med oppgradering av andre ledd i kjeden. Moro å lese. God helg herfra også.
    Takk for det 👍
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    i det siste har jeg ikke byttet så mye på rørene, lyden er bra som den er.
    Men i forbindelse med at jeg målte meg igjennom 12ax7 rørene mine, så falt jeg for fristelsen av å sette inn ett sett 12ax7, short grey plates, halo getter, laget for
    Rogers i Herleen fabrikken i Holland, en av mine favoritt fabrikker ved siden av Blackburn, munchen og Hamburg.
    Dette er samme røret som også kom med det ikoniske Bugle Boy merket., men selvsagt billigere pga det står Rogers på det :)
    etter noen dager med dette på plass i Dac så kan jeg si at for egen del er dette en klar toer på foreløpig favoritter.
    Mullard ecc83 long plates er forsatt det beste imo, men ikke ubetinget
    Holografien, stemme gjengivelsen, detaljene inne i detaljene er besnærende og avhengighets skapende.
    Alt dette er Mullard også veldig bra på , og det er mer sånn at Mullard spiller med en noe forsiktigere tone, og en noe mer kroppslig fremføring
    som gjør at de forsatt er min favoritt, men dette vil nok være veldig system avhengig.
    strengt tatt skulle jeg nok ha testet long plate 45 grader getterfra amperex opp mot long plate Mullard , det ville nok gjort valget vanskeligere tror jeg

    forøvrig vil jeg si at Primaluna er i mine ører en god match med Goldenear, de utfyller hverandre veldig bra

    ønsker alle en riktig fin førjulstid
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn