Avtalen finner dere her.Hmm...
![]()
Avtalen finner dere her.Hmm...
![]()
Slik jeg leser avtalen så har ukrainerne gjort et solid stykke forhandlingsarbeid fra et særdeles vanskelig utgangspunkt.FOrskjeller mellom avtalen som Trump prøvde å presse Ukraina til å signere, og den som faktisk ble signert.
![]()
Ja, enig, men fortsatt noen interessante asymmetrier:Slik jeg leser avtalen så har ukrainerne gjort et solid stykke forhandlingsarbeid fra et særdeles vanskelig utgangspunkt.
Den mangler jo sikkerhetsgarantier og USA har strengt ikke forpliktet seg til noe som helst. På den andre siden beholder Ukraina kontroll, inklusive demokratisk ved at Vrhovna Rada må ratifisere den.
Som først og fremst en rammeavtale, slik jeg leser den, tror jeg likevel det var politisk riktig av Ukraina å gå med på en slik avtale, i første omgang grunnet de preambulære avsnitt som definerer kontekst.
Ja, noterte meg det, og derfor jeg anser at den har større verdi som politisk rammeverksavtale gitt kontekst, enn noen garanti for noe som helst.
Gjelder vel ikke om det ikke er "their ground" ?Underlig at disse amerikanerne som støtter "stand your ground" - altså retten til å forsvare sin eiendom - mener at ukrainere ikke skal ha lov til akkurat det.
Absolutt interessant; kanskje først og fremst teikn på at Microsoft tek Europa på alvor.Microsoft prøver å komme sin egen regjering i forkjøpet gjennom store lovnader om å ta hensyn til europeiske behov. Dette ble lagt ut i går.
Da kan man nok regne med at man blir enda mer forsiktig med hviskingen i gangene på FN.![]()
Trump: Sikkerhetsrådgiver Mike Waltz blir USAs nye FN-ambassadør
President Donald Trump bekrefter at Mike Waltz ikke lenger skal være USAs nasjonale sikkerhetsrådgiver.www.nrk.no
Ja det sender jo et Signal (sic)![]()
Trump: Sikkerhetsrådgiver Mike Waltz blir USAs nye FN-ambassadør
President Donald Trump bekrefter at Mike Waltz ikke lenger skal være USAs nasjonale sikkerhetsrådgiver.www.nrk.no
Kommentar i The Atlantic:Da kan man nok regne med at man blir enda mer forsiktig med hviskingen i gangene på FN.
Vietnam War: Democrat
Det er en viss forskjell på de to listene;Vietnam War: Democrat
Vietnam War end/peace treaty: GOP
Men jeg ville aldri stemt noe annet en Demokratene om jeg var amerikaner....tror jeg.
SNL: Vietnamkrigen 1957-1975 fra første stund med støtte og rådgivning fra USAVietnam War: Democrat
Vietnam War end/peace treaty: GOP
Men jeg ville aldri stemt noe annet en Demokratene om jeg var amerikaner....tror jeg.
Dette er en fin liste å toppe.Det var en idiot som kom til Europa for å belære oss om viktigheten av ytringsfrihet tidligere i år. Jeg tror han kalte seg vance.
Vis vedlegget 1118499RSF World Press Freedom Index 2025: economic fragility a leading threat to press freedom
Although physical attacks against journalists are the most visible violations of press freedom, economic pressure is also a major, more insidious problem. The economic indicator on the RSF World Press Freedom Index now stands at an unprecedented, critical low as its decline continued in 2025. As...rsf.org
Og hvorfor blir jeg ikke engang overrasket?Dønn korrupt.
Vis vedlegget 1118567
Yepp, vi så dette allerede i den første presidentperioden. Den gang ble mafiabossen holdt litt tilbake, men nå er det ingen grunn til å være beskjedenDønn korrupt.
Vis vedlegget 1118567
Yepp, men de blir nok tatt ned med hjelp av muskern og hans trumpister.Eg vonar det finst ein eller annan organisasjon som har sett seg føre å dokumentera absolutt alt Trump gjer.
Null overraskelse. Det var vel halve hensikten med Trump$. Skjønt "blur the boundary between business and government" det er vel ingen tilsløring så mye som eliminering.Dønn korrupt.
Vis vedlegget 1118567
Det er en grunnleggende forskjell på toll og moms. Toll diskriminerer utenlandsk produksjon, moms er en generell skatt som er helt nøytral.toll eller moms er akkurat det samme
same shit new wrapping
Hvis vi hadde fulgt ditt dogme, så hadde vi vært et fattigfolk. F.eks de som leter og produserer olje skulle vevd stoffer og lagd klær… til nordmenn som pga det samme dogmet knapt hadde råd til å betale for klærne.hvis vi ikke har noe grunnlag for å produsere noe så er det heller ikke noe poeng med toll på dette produktet.
Hva ønsker du i verden, ønsker du billigst mulig varer, best mulig kvalitet eller kanskje mest bærekraftig?
Såkalte lavkostland har fortrinn pga lave lønnskostnader og slappe regulative forhold.
Jeg vil helst ha mest mulig produsert innenlands slik at jeg har best mulig forutsetninger for å gjennomført det jeg ønsker mest mulig kortreist og effektivt.
Når vi outsourder alt til 3parts land vil vi aldri kunne få til noe selv, vi er avhengig av at det ikke velges idioter i andre land, vi er avhengig av valutakurser og all slags tilfeldigheter.
Selvsagt er det noen ting vi ikke har noe forutsetninger for å få til, men bortsett fra triveligheter som vann fra himalaya, ladyboys fra pattatya og sand fra sahara er det utrolig hva vi kan få til.
Poenget er at det vil koste, og vi late bleikfeite nordmenn er for gjerrige til å betale det det koster. Det er også derfor vi whiner når et fjols blir valgt i usa.
Egentlig har dette ikke noe med oss å gjøre, de får holde på og hvis det går til helvette så er det kjipt for de og bra for oss .
I norge så stjeles det ca 70% av våre penger hver dag for å finansiere noe som egentlig ikke skaper verdi.
Ville de samme pengene gått til private hender ville det skapt verdi da det private alltid gjør det mer effektiv enn det offentlige (bortsett fra tyveri, der er det offentlige de beste i landet)