Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.554
    Sted
    Bergen
    Skal bli spennende å se hvor lenge trumpern holder den avtalen

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.634
    FOrskjeller mellom avtalen som Trump prøvde å presse Ukraina til å signere, og den som faktisk ble signert.
    Slik jeg leser avtalen så har ukrainerne gjort et solid stykke forhandlingsarbeid fra et særdeles vanskelig utgangspunkt.

Den mangler jo sikkerhetsgarantier og USA har strengt tatt ikke forpliktet seg til noe som helst. På den andre siden beholder Ukraina kontroll, inklusive demokratisk ved at Vrhovna Rada må ratifisere den.

Som først og fremst en rammeavtale, slik jeg leser den, tror jeg likevel det var politisk riktig av Ukraina å gå med på en slik avtale, i første omgang grunnet de preambulære avsnitt som definerer kontekst.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.450
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Slik jeg leser avtalen så har ukrainerne gjort et solid stykke forhandlingsarbeid fra et særdeles vanskelig utgangspunkt.

Den mangler jo sikkerhetsgarantier og USA har strengt ikke forpliktet seg til noe som helst. På den andre siden beholder Ukraina kontroll, inklusive demokratisk ved at Vrhovna Rada må ratifisere den.

Som først og fremst en rammeavtale, slik jeg leser den, tror jeg likevel det var politisk riktig av Ukraina å gå med på en slik avtale, i første omgang grunnet de preambulære avsnitt som definerer kontekst.
    Ja, enig, men fortsatt noen interessante asymmetrier:

1746111978240.png

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.517
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0

Microsoft prøver å komme sin egen regjering i forkjøpet gjennom store lovnader om å ta hensyn til europeiske behov. Dette ble lagt ut i går.

1746114343361.png
    noen sitater:
    • In a time of geopolitical volatility, we are committed to providing digital stability.
    • To further cement the nexus between Microsoft and Europe, going forward our European datacenter operations and their boards will be overseen by a European board of directors that consists exclusively of European nationals and operates under European law.
    • In the unlikely event we are ever ordered by any government anywhere in the world to suspend or cease cloud operations in Europe, we are committing that Microsoft will promptly and vigorously contest such a measure using all legal avenues available, including by pursuing litigation in court.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.042
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En skikkelig kødd av en visepresident.

After a mass Russian missile attack on Kyiv that killed at least eight people, U.S. Vice President JD Vance on April 24 reshared a post denouncing President Volodymyr Zelensky and accusing him of being the main impediment to peace in Ukraine.

During the mass attack in Kyiv, eight people were killed and 77 injured, including at least six children, Ukrainian officials said.

Thirty-one people remain hospitalized, Kyiv Mayor Vitali Klitschko said, adding that a rescue operation was ongoing to retrieve victims stuck under rubble.

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    677

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.190
    Sted
    Fjøresteinane
    Microsoft prøver å komme sin egen regjering i forkjøpet gjennom store lovnader om å ta hensyn til europeiske behov. Dette ble lagt ut i går.
    Absolutt interessant; kanskje først og fremst teikn på at Microsoft tek Europa på alvor.

Om slike garantiar kan halda i eit uvêr, anar eg ikkje. Kjenner meg ikkje heilt trygg, men eg har i utgangspunktet anti-Microsoft bias, så eg er neppe veldig nøytral.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.893
    Trump har skrevet på sin egen plattform at Kina ikke får drive noen form for handel med USA.

«– Alle kjøp av iransk olje eller petrokjemiske produkter må opphøre, NÅ! Ethvert land eller person som kjøper NOEN SOM HELST MENGDE OLJE eller PETROKJEMISKE PRODUKTER fra Iran vil umiddelbart bli underlagt sekundære sanksjoner. De vil ikke få lov til å drive forretninger med Amerikas forente stater på noen som helst måte, skriver presidenten på Truth Social.»

Kina kjøper 90% av iransk olje.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.450
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.717
    Sted
    Trondheim
    Da kan man nok regne med at man blir enda mer forsiktig med hviskingen i gangene på FN.
    Kommentar i The Atlantic:

Any other national security adviser would have been deservedly fired after the leak, but even without Signalgate, it’s hard to imagine that Waltz would have survived very long. (He did, at least, outlast the first national security adviser of Trump’s first term, Michael Flynn, who didn’t reach the one-month mark.) Waltz was one of the more respected and expert hands on Trump’s team, and that would have doomed him sooner or later.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.717
    Sted
    Trondheim
    Det virker som om mange i USA ser på politikk som underholdning. Jeg leste nettopp om to venner i USA som skrev at de vurderte å avslutte Netflix abonnementet fordi de fikk nok underholdning av å følge med på Trump.
    Og det viktigste for mange er at det skjer noe, ikke at det virker. Det viktigste for dem er at politikeren er synlig, ikke at det han står for fungerer. Bidens største problem var at mens hans administrasjon fungerte tror mange at de ikke gjorde noe fodi det ikke var så synlig i media.
    Trumpo gjør et stort poeng ut av at de har deportert 66 000 ulovlige (og noen lovlige) innvandrere siden han ble president. Det mange ikke vet, fordi Biden holdt en lav profil, er at Bidens administrasjon deporterte enda flere.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.424
    Ja man blir fort mindre effektiv når man skal lage TV show av det lille man gjør.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.554
    Sted
    Bergen
    Vietnam War: Democrat
    Vietnam War end/peace treaty: GOP

Men jeg ville aldri stemt noe annet en Demokratene om jeg var amerikaner....tror jeg.
    Det er en viss forskjell på de to listene;
    GOP er hovedsakelig internt
    Den andre er ekstern, og der hadde vel selv ikke gop annet valg. Tror ikke det var med velvilje

så kan vi legge til noen kriger som, dersom jeg husker rett, er startet/gjennomført av gopene uten særlige, med amerikanske øyne, positive resultater; sjølsagt veldig avhengig av øynene, også i usa, som ser..

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.956
    Sted
    Oslo
    Vietnam War: Democrat
    Vietnam War end/peace treaty: GOP

Men jeg ville aldri stemt noe annet en Demokratene om jeg var amerikaner....tror jeg.
    SNL: Vietnamkrigen 1957-1975 fra første stund med støtte og rådgivning fra USA
    1957 GOP

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.450
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var en idiot som kom til Europa for å belære oss om viktigheten av ytringsfrihet tidligere i år. Jeg tror han kalte seg vance.
    1746188841419.png

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    677
    Det var en idiot som kom til Europa for å belære oss om viktigheten av ytringsfrihet tidligere i år. Jeg tror han kalte seg vance.
    Vis vedlegget 1118499
    Dette er en fin liste å toppe.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.554
    Sted
    Bergen
    Yepp, vi så dette allerede i den første presidentperioden. Den gang ble mafiabossen holdt litt tilbake, men nå er det ingen grunn til å være beskjeden
    Tipper det regner litt over høyesterettsdommere, og andre dommere nedover i rettssystemet

og Harvard Law School presses til å ha et eget curriculum for å utdanne ferdig korrupterte jurister som får fripass rett inn på rett plass i rettsvesenet

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.554
    Sted
    Bergen
    Eg vonar det finst ein eller annan organisasjon som har sett seg føre å dokumentera absolutt alt Trump gjer.
    Yepp, men de blir nok tatt ned med hjelp av muskern og hans trumpister.
    Brenning av bibliotek og bøker er en relativ tung og synlig prosess.
    Demontering av «uønsket» informasjon på nettet er relativt mye lettere og helt usynlig.
    Slik som all forskning, økonomisk og statistikk data som nå fjernes, kun for å slippe sammenligning mot annet slik at trumpern kan hevde sitt fakta uten motstemmer.
    Vi må starte å bruke bibliotekene samt ta utskrift av alt på internettet.
    Skogbruksnæringen får en brå vekst

Post note: og Krugman er enig

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.796
    toll eller moms er akkurat det samme
    same shit new wrapping
    Det er en grunnleggende forskjell på toll og moms. Toll diskriminerer utenlandsk produksjon, moms er en generell skatt som er helt nøytral.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.796
    hvis vi ikke har noe grunnlag for å produsere noe så er det heller ikke noe poeng med toll på dette produktet.
    Hva ønsker du i verden, ønsker du billigst mulig varer, best mulig kvalitet eller kanskje mest bærekraftig?
    Såkalte lavkostland har fortrinn pga lave lønnskostnader og slappe regulative forhold.
    Jeg vil helst ha mest mulig produsert innenlands slik at jeg har best mulig forutsetninger for å gjennomført det jeg ønsker mest mulig kortreist og effektivt.
    Når vi outsourder alt til 3parts land vil vi aldri kunne få til noe selv, vi er avhengig av at det ikke velges idioter i andre land, vi er avhengig av valutakurser og all slags tilfeldigheter.
    Selvsagt er det noen ting vi ikke har noe forutsetninger for å få til, men bortsett fra triveligheter som vann fra himalaya, ladyboys fra pattatya og sand fra sahara er det utrolig hva vi kan få til.
    Poenget er at det vil koste, og vi late bleikfeite nordmenn er for gjerrige til å betale det det koster. Det er også derfor vi whiner når et fjols blir valgt i usa.
    Egentlig har dette ikke noe med oss å gjøre, de får holde på og hvis det går til helvette så er det kjipt for de og bra for oss .

I norge så stjeles det ca 70% av våre penger hver dag for å finansiere noe som egentlig ikke skaper verdi.
    Ville de samme pengene gått til private hender ville det skapt verdi da det private alltid gjør det mer effektiv enn det offentlige (bortsett fra tyveri, der er det offentlige de beste i landet)
    Hvis vi hadde fulgt ditt dogme, så hadde vi vært et fattigfolk. F.eks de som leter og produserer olje skulle vevd stoffer og lagd klær… til nordmenn som pga det samme dogmet knapt hadde råd til å betale for klærne.

Internasjonal handel er ekstremt viktig for Norge, som har en lite balansert industruktur, men heldigvis er konkurransedyktig på en del ting som verden trenger, som fisk, olje aluminium mm. Det har også vært ekstremt viktig for mange land i den 3 verden, som har hatt muligheten til å komme seg ut av fattigdommen ved å produsere for de rike landene. Den globale fattigdommen har aldri vært lavere enn i vår tid …

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn