Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Og slenger ut konspirasjonsteorier i hytt og pine. Han ser noe på twitter, mangler totalt filter for å vurdere om det er rimelig, og bare gjentar det.
    Hans andre teknikk er å si noe helt sprøtt og så si "They say so. I don't know". Så han lanserer konspirasjonsteorier som selvfølgelig fester seg i folks bevissthet for så å si "I don't know" for å ha ryggen fri. Vel - hvis han ikke vet det så får han la være å si det, da!
    Men det er jo en bevisst strategi.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Det er bånn trist, en tragedie. At noen i det hele tatt kan stå opp og si at de mener dette vraket av en undemåler er en bra president, er for meg så ubegripelig, at jeg ikke finner måter å beskrive det. Jeg er regelrett tom for ord som kan beskrive denne forferdelige, ubegripelige situasjonen. En imbesil har verdens mektigste posisjon, og ingen kan stoppe galskapen. Hadde man skrevet en bok om nåværende virkelighet, hadde den aldri blir utgitt, fordi den hadde vært så fullstendig usannsynlig.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    kan vi ikke kalle han for hva han er? Imbesil? langt derifra. Fascist er nærmere sannheten, om ikke sannheten.

    Se på hvor langt handlingsrommet har beveget seg siste året. Se på de siste 4 år. USA har en fascist som oppfordrer til vold mot sine meningsmotstandere i det hvite hus.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    kan vi ikke kalle han for hva han er? Imbesil? langt derifra. Fascist er nærmere sannheten, om ikke sannheten.

    Se på hvor langt handlingsrommet har beveget seg siste året. Se på de siste 4 år. USA har en fascist som oppfordrer til vold mot sine meningsmotstandere i det hvite hus.
    Fascisme er en ideologi. Jeg tror ikke Trump har en annen ideologi enn det som rent kortsiktig gagner ham selv økonomisk eller renommemessig (jepp, han tror at det å stå i verdens rampelys og blabre som en halvfull idiot styrker hans renomme). De fleste fascister og kommunister har forlest seg på ideologisk litteratur, fra Lenin til Ayn Rand og mye annet. Tviler på at Donald vet hvem disse er, langt mindre har lest noe av de.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Trump ser seg jo ikke som en fascist, for han aner ikke hva det er. Han oppfører seg derimot som om han er det og beskylder andre for å være det. Siden han har markert ut antifa som en motstander er han imidlertid tydelig motstander av de som er motstandere av fascismen. Da burde det vel ringe en bjelle et eller annet sted, men det er dessverre ingen hjemme.

    Det kan jo også nevnes at den forrige "bevegelsen" som brukte benevnelsen "America First" var fascister og støttet Hitler...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lese og lese.....en ideologi er basert på en samfunnsanalyse og en måte å forstå samfunnet på.

    Fra Store Norske:

    De fascistiske ideologiene forsto samfunnet på en organisk og sosialdarwinistisk måte. Noen av de mer kjente ideologene var Giovanni Gentile, Alfredo Rocco og Benito Mussolini selv. Individene kan ifølge dem ikke forstås uavhengig av samfunnet. Mennesker får bare plass og mening gjennom sin rolle i det større samfunnsfellesskapet, spesielt det nasjonale fellesskapet. Dette kaller man gjerne det organiske samfunnssynet.

    Det er vel ikke alt her som passer på Trump skulle jeg tro. Har man en ideologi, så er man i det minste rimelig konsistent. Det eneste konsistente jeg finner ved Trump er selvforherligelse. Og løgn. Alt annet er opportunistisk.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    kan vi ikke kalle han for hva han er? Imbesil? langt derifra. Fascist er nærmere sannheten, om ikke sannheten.

    Se på hvor langt handlingsrommet har beveget seg siste året. Se på de siste 4 år. USA har en fascist som oppfordrer til vold mot sine meningsmotstandere i det hvite hus.
    Imbesil, fascistoid (men ikke en bevisst fascist), narcissist, kunnskapsløs, stokk dum, personlighetsforstyrret (cluster b...?) og en masse annet passer like fint alt sammen. Eller for å sammenfatte, kan jeg vel benytte et uttrykk fra en tidligere norsk stortingspolitiker med lang yrkesbakgrunn...: DJ Trump er en stor drittsekk.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.242
    Torget vurderinger
    1
    Det er bånn trist, en tragedie. At noen i det hele tatt kan stå opp og si at de mener dette vraket av en undemåler er en bra president, er for meg så ubegripelig, at jeg ikke finner måter å beskrive det. Jeg er regelrett tom for ord som kan beskrive denne forferdelige, ubegripelige situasjonen. En imbesil har verdens mektigste posisjon, og ingen kan stoppe galskapen. Hadde man skrevet en bok om nåværende virkelighet, hadde den aldri blir utgitt, fordi den hadde vært så fullstendig usannsynlig.

    Det er ikke så merkelig. Det er alternativene som er så uspiselige. Det politiske establishment som ikke har gjort en dritt for vanlige folk på tiår.....
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    en trenger da ikke være universitetsutdannet for å være kapitalist.

    fascisme kan nok godt være en ideologi en lærer om på kurs; det er også en praksis som kurset omtaler. en trenger ikke å ha gått på kurs for å bedrive en praksis.

    fascisme er ikke noe du bekjenner deg til; slik som kristendom og andre trosretninger
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Det er ikke så merkelig. Det er alternativene som er så uspiselige. Det politiske establishment som ikke har gjort en dritt for vanlige folk på tiår.....
    Det der er ikke tilfellet. I forhold til nåværende POTUS, er ALLE betydelig mer spiselige.
    Jo, USA har hatt en trist utvikling siden omtrent 1970-tallet, forskjellene øker, demokratiet forvitrer. Men uansett er alternativene LANGT å foretrekke fremfor det apesirkuset som nå har okkupert det hvite hus.

    Rabiate valgordninger og sytematisk begrensning av stemmerett og -muligheter har gjort det mulig å innsette en bavian der det skulle sitte en politiker. Det er ikke sånn at den ene reelle motkandidaten er noe å rope hurra for, men vedkommende vil i det minste kunne stable på beina en styringsdyktig organisasjon, i motsetning til den kaotiske familiebedriften USA for tiden er.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.242
    Torget vurderinger
    1
    Det der er ikke tilfellet. I forhold til nåværende POTUS, er ALLE betydelig mer spiselige.
    Jo, USA har hatt en trist utvikling siden omtrent 1970-tallet, forskjellene øker, demokratiet forvitrer. Men uansett er alternativene LANGT å foretrekke fremfor det apesirkuset som nå har okkupert det hvite hus.

    Rabiate valgordninger og sytematisk begrensning av stemmerett og -muligheter har gjort det mulig å innsette en bavian der det skulle sitte en politiker. Det er ikke sånn at den ene reelle motkandidaten er noe å rope hurra for, men vedkommende vil i det minste kunne stable på beina en styringsdyktig organisasjon, i motsetning til den kaotiske familiebedriften USA for tiden er.

    Det er helt uinterressant hva du og jeg måtte mene om Trump. Amerikanske velgere er ikke enige og de bestemmer...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Ja, og det er så trist at de faktisk kjøper det Trump selger. Bl.a. at han har fått skikk på økonomien. Det var det faktisk Obama som gjorde. Han overtok en økonomi i krise og snudde det til oppgang. Den har riktignok fortsatt under Trump, men det var Obama som snudde det. SÅ er det nok grep Obama tok som man sikkert kan diskutere, men Trump tar nå æren for noe Obama fikk til. Og det kjøper velgerne.
    Og han fyrer av slikt som at "Mainstream media og George Soros står bak urolighetene i storbyene", og "Mainstream media og George Soros fylte et fly med maskerte, svartkledde menn som skulle lage bråk på republikanernes landsmøte, men flyet snudde da landsmøtet ble avholdt digitalt". Og slikt tror de på!!!
    Det har nok litt med utdanningsnivået hos den jevne amerikaner å gjøre.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er helt uinterressant hva du og jeg måtte mene om Trump. Amerikanske velgere er ikke enige og de bestemmer...
    Gjør de egentlig det? Med alle forsøk på gerrymandering, stengning av valglokaler, begrensninger i stemmeretten, mistenkeliggjøring av poststemmer etc kan man lure. Hvis Trump leder etter valgnatten vil det bli et helsikes spetakkel om å stoppe opptellingen av poststemmer. Som det heter i land vi helst ikke vil sammenlignes med: en ting er hvem som har stemmerett, noe annet er hvem som teller stemmene.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Ja, og det er så trist at de faktisk kjøper det Trump selger. Bl.a. at han har fått skikk på økonomien. Det var det faktisk Obama som gjorde. Han overtok en økonomi i krise og snudde det til oppgang. Den har riktignok fortsatt under Trump, men det var Obama som snudde det. SÅ er det nok grep Obama tok som man sikkert kan diskutere, men Trump tar nå æren for noe Obama fikk til. Og det kjøper velgerne.
    Og han fyrer av slikt som at "Mainstream media og George Soros står bak urolighetene i storbyene", og "Mainstream media og George Soros fylte et fly med maskerte, svartkledde menn som skulle lage bråk på republikanernes landsmøte, men flyet snudde da landsmøtet ble avholdt digitalt". Og slikt tror de på!!!
    Det har nok litt med utdanningsnivået hos den jevne amerikaner å gjøre.
    tror du virkelig at de bare leser denne msm og ikke har kropper? at de ikke har nerveceller bak grafene vi leser?

    intet av dette har med utdanningsnivå å gjøre. det er bare folk som meg og deg som lever i den villfarelsen.

    politikk er mye mer enn en intellektuell øvelse. men nå tror demokratene at de har kuttet den gordiske knute: vi har mer empati!

    for en gjeng!

    tillegg:

    en trenger ikke mye utdanning for å forstå hvem obamas venner var/er.

    obama har gått fra å være jazzpresident til en feilaktighet. og msm kjører frem kjerringa som noe stort. dette er ikke politikk, det er first house.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Jeg tror at utdanningsnivået i USA generelt er veldig lavt, ja. Det spiller liten rolle at de har mange eliteuniversiteter. Trump har jo klart å overbevise dem om at han skal "drain the swamp" når sumpen er mye dypere nå enn da han overtok.
    Men at mange av politikerne i Washington først og fremst er der for å mele sin egen kake tviler jeg ikke på. Jeg vet ikke om de som støtter Trump er bedre eller verre enn de som ikke gjør det.
    At mange i USA sluker rått det Trump sier er det vel liten tvil om, og da tror jeg nok utdanningsnivået har noe med det å gjøre, selv om jeg har lest uttalelser fra folk med universitetsgrad som støtter Trump, forstå det den som kan.

    Uansett er valgresultatet veldig avhengig av hvor mange som møter opp og astemmer. Sist var vel valgdeltagelsen på ca. 57%. Trump tjener vel på lav valgdeltagelse, så for han er det viktig å gjøre det vanskelig for folk å stemme.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    jeg ser jo hva du sier, og mener jo ikke at det er på viddene. men tenk igjennom: den store populistiske bølge rett før skiftet inn på 1900-tallet og som også bar new deal fram; den var folk uten universitet. uten msm. det var kropp og felles skjebne.

    hvorfor er vi i dag så blinde for slikt? hvorfor er pro et contra trump blitt en seminarøvelse for folk som oss, og demokratene sitter og gauler i mikrofonen: EMPATI!

    hvorfor snakker de ikke i store bokstaver om fascisme, oligarki, kleptokrati, monopoler osv. ? men empati, fordi mannen i huset er uten?

    jo, det er lite håp.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.242
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror ikke det dreier seg så mye om hvem man stemmer inn i det hvite hus, men hvem man overhode ikke vil se der lengre.....for velgerne altså....
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    "I have a dream"... last nite, for å quasi quote Martin Luther King (a strong one) ..... men om meg og D. J. Tramp .... Husk Ringen så skal jeg fortelle resten etter valget....
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror at utdanningsnivået i USA generelt er veldig lavt, ja. Det spiller liten rolle at de har mange eliteuniversiteter. Trump har jo klart å overbevise dem om at han skal "drain the swamp" når sumpen er mye dypere nå enn da han overtok.
    Men at mange av politikerne i Washington først og fremst er der for å mele sin egen kake tviler jeg ikke på. Jeg vet ikke om de som støtter Trump er bedre eller verre enn de som ikke gjør det.
    At mange i USA sluker rått det Trump sier er det vel liten tvil om, og da tror jeg nok utdanningsnivået har noe med det å gjøre, selv om jeg har lest uttalelser fra folk med universitetsgrad som støtter Trump, forstå det den som kan.

    Uansett er valgresultatet veldig avhengig av hvor mange som møter opp og astemmer. Sist var vel valgdeltagelsen på ca. 57%. Trump tjener vel på lav valgdeltagelse, så for han er det viktig å gjøre det vanskelig for folk å stemme.
    Utdanning er dyrt i USA. Det same er tannlegetimar. Og folk har ikkje auka reallønningane sidan 60-talet. Og så er det eit ork å stemme, tydelegvis.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror man er "gift med" partiet i mye større grad i USA enn man kan forestille seg og at det er noe av forklaringen på at folk som burde vite bedre støtter Trump. Og at valgresultatet dermed i stor grad blir et spørsmål om mobiliseringsgrad av egne velger + av relativt få vippevelgere.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Blir Trump gjenvalgt vil han være enda mer villmann enn det vi har sett frem til nå. Han ønsker minst mulig internasjonalt samarbeid og vil sannsynligvis bestride artikkel 5 I NATO traktaten fordi mange land ikke betaler nok inn. Dette vil være et virkemiddel for å starte Trumps avvikling av NATO som vi kjenner det i dag. Flere medarbeidere i det hvite hus er overbevist om at Trump vil gjøre dette i neste periode. En slik endring vil forandre verdens sikkerhetspolitikk fullstendig. Og Putin fryder seg:mad:
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Vi ser vel allerede en Putin som utfordrer gamle grenser...
    Han blir ikke yngre heller, så noe må vel skje snart?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg tror man er "gift med" partiet i mye større grad i USA enn man kan forestille seg og at det er noe av forklaringen på at folk som burde vite bedre støtter Trump. Og at valgresultatet dermed i stor grad blir et spørsmål om mobiliseringsgrad av egne velger + av relativt få vippevelgere.
    Min kone jobber sammen med en texaner, der er man født republikaner og dør som republikaner.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Min kone jobber sammen med en texaner, der er man født republikaner og dør som republikaner.
    Tja, om man skal tro polls fra Texas så er det dødt løp mellom Trump og Biden nå. Det er vel 50 år siden eller noe slikt siden en demokratisk kandidat vant der.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Tja, om man skal tro polls fra Texas så er det dødt løp mellom Trump og Biden nå. Det er vel 50 år siden eller noe slikt siden en demokratisk kandidat vant der.
    Hvis man leser innlegget i kontekst med det jeg kommenterte så var poenget at politisk tilhørighet i USA er sterkt knyttet til identitet. Og for min kones kollega, som er født inn i en republikansk familie og det er en del av identiteten, er det helt uaktuelt å stemme noe annet, uavhengig hvor komplett idiot han mener Trump er.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Hvis man leser innlegget i kontekst med det jeg kommenterte så var poenget at politisk tilhørighet i USA er sterkt knyttet til identitet. Og for min kones kollega, som er født inn i en republikansk familie og det er en del av identiteten, er det helt uaktuelt å stemme noe annet, uavhengig hvor komplett idiot han mener Trump er.
    Jada, vi har eksempler på det samme i min famile (dame fra NYC) men nå har hun tilsynelatende fått nok og så vidt jeg forstår kommer hun ikke til å stemme på The Donald ved valget i år, det vil i så fall være første gang på en hel del tiår.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Mannen nekter seg intet. En president som i all offentlighet oppfordrer til valgfusk?? Stadig nye lavmål fra den kanten.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Og heiagjengen roper enda høyere. At de ikke klarer å se gjennom dette er for meg helt absurd.
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.225
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1

    Mye raseri og skuffelse på twitter #VeteransAgainstTrump.

    Idioten tror visst dette skal hjelpe han.
    I et upublisert notat leverte Pentagon en ordre om å stanse utgivelsen av “Stars and Stripes”, en avis for amerikanske soldater, skriver USA Today.

    Publikasjonen har blitt utgitt siden den amerikanske borgerkrigen, og har over 1,3 millioner lesere.

    – Den siste avispublikasjonen (i alle former) vil være 30. september 2020, skriver oberst Paul Haverstick Jr., forfatteren av notatet, skriver USA Today.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn