Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    Utgatt24668

    Gjest
    Problemet er jo at måten de forsvarer de på etter hvert verken er særlig vestlig "as I know it" eller kristen.
    Ja, de beveger seg i feil retning med konservative "verdier" som homofobi, forbud mot abort og verre ting. Jeg undrer på om det ikke finnes en funksjon på økonomisk status/trygghet * opplysning = rasjonell tekning / seklære verdier.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har lenge ment at dersom vi skal være like ille som de vi "forsvarer oss mot", så kan det egentlig være det samme med hele dritten. Vi er ikke der enda, men i noen sammenhenger og miljøer nærmer vi oss.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    VG

    BIDEN SLAKTER TRUMP I PITTSBURGH-TALE

    DIREKTE: Joe Biden taler i Pittsburgh
    – Den nåværende presidenten er ute av stand til å fortelle sannheten. Han oppfordrer til vold i våre gater.
    Det sa presidentkandidat Joe Biden under en pressekonferanse i Pittsburgh i USA.
    – Brannene brenner og vi har en president som mater de i stedet for å slukke de. Vi har en president som feiler i den grunnleggende delen av jobben sin; å forsvare at vi alle er født med like rettigheter og krav til frihet, sa Biden.
    Han trakk frem temaer som de pågående opptøyene og president Trumps håndtering av coronaviruset.
    – Jeg vil ha et trygt USA, trygt fra covid, opptøyer, vold og dårlige politifolk. Trygg fra fire år til med Donald Trump.
    Biden la ikke lokk på hva han tenker om nåværende president Donald Trumps handlinger.
    – Han skal beskytte landet, i stedet heier han frem kaos og vold. Den enkle sannhet er at Donald Trump feilet å holde USA trygt, så nå prøver han å skremme USA.
    – Trump og Pence kjører kampanjen sin på at man ikke vil være trygge i Bidens USA, mens de viser bilder av Trumps USA i dag. De sier at om bare han var president ville du følt deg trygg, vel han er president enten han vet det eller ikke.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    HmmmmFFFfFF....
    Michael Moore hadde rett i 2016, men det er jo ikke en person som akkurat oser av troverdighet. Han skriker etter oppmerksomhet hele tiden, og filmene hans stinker av dårlig kvalitet og cherry picking. Vi får virkelig håpe at vi får 4 år med litt ro i amerikansk politikk nå.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    hvordan skal en kunne få politisk ro i et land så rævkjørt…
    Vel - ja det er rævkjørt men de har en mer bærekraftig økonomi enn EU / Europa når det kommer til verdiskapning. Men forskjellene er store og mange sliter av deres innbyggere. Man kan si at EU er god på verdifordeling mens USA er mye bedre på verdiskapning - men det kommer med en høy pris. Tanken på mer proteksjonisme mht Trump er ikke helt på trynet sett i lys av dette - mens Obama eh Biden er det samme gamle - men så kan man stille spørsmål om Trump overhodet mener noe med det. Han splitter uansett folket for mye og er skadelig - selv her i Europa.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.918
    Antall liker
    1.923
    Sted
    Sortland
    Vi er nok her:

    Uten noen voksne til å gripe inn og følge opp deltakerene.

    Rasisme er nok mye mer utbredt enn vi ønsker å tro. Les intervjuet med redaktøren i Vogue.
    Han ble, som redaktør, bedt om å gå inn via lasterampen på baksiden.
    Hva sier du til dine barn og barnebarn?
    Hvordan omtaler du de andre?
    De som tenker litt annerledes, som lever litt annerledes,
    eller ser litt annerledes ut.

    Ideen om at vi er mer verdt enn de andre starter hjemme.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Vi er nok her:

    Uten noen voksne til å gripe inn og følge opp deltakerene.

    Rasisme er nok mye mer utbredt enn vi ønsker å tro. Les intervjuet med redaktøren i Vogue.
    Han ble, som redaktør, bedt om å gå inn via lasterampen på baksiden.
    Hva sier du til dine barn og barnebarn?
    Hvordan omtaler du de andre?
    De som tenker litt annerledes, som lever litt annerledes,
    eller ser litt annerledes ut.

    Ideen om at vi er mer verdt enn de andre starter hjemme.
    Rasisme er vel innebygget i mennesker der de / dem som skiller seg ut er en trussel. Det er mye rasisme også mot europeere etc. Dialog og opplysning er den beste veien å gå - men det hjelper heller ikke å være naiv eller blind. F eks innvandring uten god integrering er åpenbart ikke en suksessformel.

    Rasisme avler og rasisme. Etter SIAN demonstrasjonen i Oslo så fyret mange innvandrerungdom seg mot uskyldige forbipasserende - så vi alle er mennesker.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Sjekk tråden jeg postet til Deffe. Meghan og Harry rømte UK fordi hun ikke orrket all «rasismen».....

    well...
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    I det minste stiller republikanerne opp med langt penere jenter - og de er i det aller minste et demokrati som forsvarer vestlige og krisne verdier.
    Er kristne verdier noe mere verdt, mener du?
    Som at man kan ha slaver og slå den og at kvinner ikke er verdt like mye som menn? Slike verdier?
    Norge er det landet der er på TROSS av kristendommen og PÅ GRUNN av alle de som som sto opp mot kirken her.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Er kristne verdier noe mere verdt, mener du?
    Som at man kan ha slaver og slå den og at kvinner ikke er verdt like mye som menn? Slike verdier?
    Norge er det landet der er på TROSS av kristendommen og PÅ GRUNN av alle de som som sto opp mot kirken her.
    Nei, i utgangspunktet er ikke kristne verdier mer verdt.

    Kristendommen har samme utspring som islam og jødedommen og kommer fra dualismens fødsel eller Zoroastrismen fra Persia 600 f kr. Alle disse religionene låner mye fra asiatiske religioner som hinduismen som eks. Vi deler mye av de grunnleggende prinsippene. Flere trosretninger går på tvers av disse - type f eks Rumis lære / mystikk osv.

    Kristendommen er derimot mer liberal og bidro etterhvert i Europa til en løsrivelse fra familismen som andre religioner har tviholdt på - som igjen førte til mer frihet og innovasjon her og som til sist førte til industrialismen.

    Dette er en frihet som vi idag tar for gitt men vi glemmer at det er sterke krefter som jobber imot dette. Derfor er det viktig at vi hver dag kjemper for nettopp ytringsfrihet og menneskerettighetene. I dagens politiske korrekte landskap så undergraver vi i stor grad dette - da det mistolkes som hvit makt - men det er de samme kreftene vi kjemper mot i dag som våre forfedre kjempet mot i WW2.

    De fleste tyskere var skikkelige folk og de fleste med en annen overbevisning / bakgrunn er skikkelige folk. Men - det er naivt å tro at vi beholder de demokratiske strukturene / verdiene og friheten uten å kjempe for disse.

    Problemet i USA er at de går baklengs tilbake til gammeldags og fundamentalisme innen kristendom og hvisker ut den liberaliseringen vi har hatt i Europa over flere hundre år. Da er det ikke rart at republikanere etterhvert minner om avgrener innen islam.

    Derfor, med alle respekt å melde: Vi er der hvor vi er i dag på grunn av utviklingen av Kristendommen i Europa. Den kristne lære er i stor grad basert på Det Nye Testamentet som er svært liberalt vs. Koranen og øvrige religiøse bøker - og gir anbefalinger og ikke instrukser. Norge og Europa fikk modernisert seg og utviklet seg nettopp fordi vi hadde en slik religion på plass. Kirken og Kristendommen har utviklet seg over lang tid - og selv om det er bøttevis med svin på skogen tilbake i tid - så er det på grunn av den vi er der hvor vi er idag. I det aller minste er det direkte historieløst å ikke si at den har vært sterkt medvirkende til utviklingen.

    Det er en slags sekulær fundamentalisme i hatet mot Kristendommen og kirken. Jeg er overhodet ikke påtatt kristen selv, men dagens slagside i mediabildet der venstresiden i stor grad legger kirken for hat blir feil i mine øyne. Denne retorikken og holdninger er blitt en sannhet i flere av våre tradisjonelle mediehus og kanaler. Det er blitt politisk korrekt å angripe kirken som gammeldags og ignorant. Dette går nok hånd i hånd med en politisk agenda og overbevisning, noe som er helt OK så lenge man faktisk er klar over dette. Jeg mistenker derimot at mange ikke helt vet hvorfor de ikke liker Kristendommen, da dette er såpass godt innbakt i en politisk innpakning over flere tiår.
     
    Sist redigert av en moderator:

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Vel - ja det er rævkjørt men de har en mer bærekraftig økonomi enn EU / Europa når det kommer til verdiskapning. Men forskjellene er store og mange sliter av deres innbyggere. Man kan si at EU er god på verdifordeling mens USA er mye bedre på verdiskapning - men det kommer med en høy pris.
    ...
    Verdiskapningen øker hvis man skviser produksjonsmidlene.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Verdiskapningen øker hvis man skviser produksjonsmidlene.
    Jepp - noe vi ser både i USA, Brazil, Kina etc. Folk har ikke rettigheter og/eller sikkerhetsnettverk. I konkurranse med disse så taper vi raskt i EU/Europa - dagens kostnadsnivå er ikke bærekraftig. På en annen side kan man argumentere for at mindre forskjeller øker verdiskapningen - så det er en knivegg å gå på. Jeg vil påstå at kostnadsnivået i Europa per i dag er for høyt vs. den konkurransen vi står ovenfor.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    I det minste stiller republikanerne opp med langt penere jenter - og de er i det aller minste et demokrati som forsvarer vestlige og krisne verdier.
    Er litt spesielt å dra frem attraktiviteten til damene som holder (semi-)automatvåpenet og den religiøse boken i hver sin hånd. Jeg finner ingen av dem attraktive i det hele tatt.

    Jeg synes ikke USA er så flinke til å forsvare de gode kristne verdiene. De dårlige kristne verdiene står sterkt der borte. Oss mot dem.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Jepp - noe vi ser både i USA, Brazil, Kina etc. Folk har ikke rettigheter og/eller sikkerhetsnettverk. I konkurranse med disse så taper vi raskt i EU/Europa - dagens kostnadsnivå er ikke bærekraftig. På en annen side kan man argumentere for at mindre forskjeller øker verdiskapningen - så det er en knivegg å gå på. Jeg vil påstå at kostnadsnivået i Europa per i dag er for høyt vs. den konkurransen vi står ovenfor.
    Jeg er sterkt uenig i at det ikke er bærekraftig. Det er propaganda fra mangemillionærene som ønsker å bidra minst mulig til samfunnet. Det at vi har et velferdssystem gjør at vi kan ha en høy produktivitet. Vi kan fokusere om jobben og slippe å miste fokus ved å tenke på din syke tantes ve og være, eller om du har penger til sykehusbehandingen til din sønn. Videre vil våre relativt lave forskjeller øke produktiviteten, da du vet at du får din andel av kaken, og ingen billionær stikker av med all fortjeneste der du jobber for luselønn som knapt dekker husleie og i alle fall ikke helseforsikring. Du har penger til å handle utover det aller nødvendigste, så middelklassen smører økonomien. Jo større middelklasse, jo bedre. Mangemillionæren er én person og kan bare bruke så og så mye penger. Å gi han mer penger er idioti.


    Sikkerhetsnett er kanskje dyrt, men langt fra så dyrt som en ulykke.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Er litt spesielt å dra frem attraktiviteten til damene som holder (semi-)automatvåpenet og den religiøse boken i hver sin hånd. Jeg finner ingen av dem attraktive i det hele tatt.

    Jeg synes ikke USA er så flinke til å forsvare de gode kristne verdiene. De dårlige kristne verdiene står sterkt der borte. Oss mot dem.
    Dette med jentene var ment som en spøk.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg er sterkt uenig i at det ikke er bærekraftig. Det er propaganda fra mangemillionærene som ønsker å bidra minst mulig til samfunnet. Det at vi har et velferdssystem gjør at vi kan ha en høy produktivitet. Vi kan fokusere om jobben og slippe å miste fokus ved å tenke på din syke tantes ve og være, eller om du har penger til sykehusbehandingen til din sønn. Videre vil våre relativt lave forskjeller øke produktiviteten, da du vet at du får din andel av kaken, og ingen billionær stikker av med all fortjeneste der du jobber for luselønn som knapt dekker husleie og i alle fall ikke helseforsikring. Du har penger til å handle utover det aller nødvendigste, så middelklassen smører økonomien. Jo større middelklasse, jo bedre. Mangemillionæren er én person og kan bare bruke så og så mye penger. Å gi han mer penger er idioti.


    Sikkerhetsnett er kanskje dyrt, men langt fra så dyrt som en ulykke.
    Jeg er ikke helt uenig med deg, men det er noen økonomiske prinsipper som uansett gjelder: Vi kan dele opp kaken i mindre deler - men størrelsen på kaken er ikke konstant uavhengig hvordan den deles opp. Dvs. på et eller annet sted må vi evne å balansere verdiskapning vs. verdifordeling. USA går som det griner økonomisk sett, men pengene er på få hender - så de har dratt det for langt. Myndighetnee tar opp lån mens noen få rike sitter på verdiene.

    - Alt tyder på at EU/Europa står ovenfor for høye kostnader og taper på verdensmarkedet. For hver skattebetaler så bærer man for mange andre på ryggen per idag - sett i lys av de totale inntektene vi henter inn.

    Det betyr ikke nødvendigvis at det eneste verktøyet er å gi skatteletter for mer verdiskapning. Det er klart at mange med penger vil argumentere for dette - men det er ikke den eneste løsningen alene. I Europa er det små- og mellomstore bedrifter som er satsninger videre for verdiskapning - så da snakker vi uansett ikke om gamle penger eller rike mennesker. Det er snakk om å legge mer til rette for lønnsom drift. Jeg tror det er viktig å ikke stigmatiere disse som "rike" eller grådige - det hele handler om balanse.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Kristendommen er derimot mer liberal og bidro etterhvert i Europa til en løsrivelse fra familismen som andre religioner har tviholdt på - som igjen førte til mer frihet og innovasjon her og som til sist førte til industrialismen.
    Er den det?
    Jeg tviler. Muligens i enkelte land i Europa, men ikke i eksempelvis USA og Polen.
    USA er å regne som et ekstremistisk land der de som sier at de er ikke-troende risikerer å miste venner og familie, på lik linje med enkelte muslimske land.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.531
    Antall liker
    35.430
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Det er påfallende hvordan dagens USA tillater våpenbruk som ikke ville vært akseptert i 1870- og 1880-årenes «Ville Vesten». Bakgrunnen for den berømte shootout i OK Corral i Tombstone 1881 var en gjeng cowboyer som nektet å levere fra seg våpnene til sheriffen ved ankomst til byen, slik de lokale forskriftene krevde. I stedet insisterte de på å sprade rundt i byen med synlige våpen. Den provokasjonen godtok ikke town marshal Virgil Earp og hans deputy-bror Wyatt. En av cowboyene ble avvæpnet på forholdsvis fredelig vis, mens resten satte seg til motverge. Det var jo dumt av dem. Wyatt Earp levde såpass lenge at han fikk fortelle historien igjen og igjen, så det å håndheve en kommunal forskrift om våpenkontroll ble til en del av mytene om det Ville Vesten.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212

    Det er påfallende hvordan dagens USA tillater våpenbruk som ikke ville vært akseptert i 1870- og 1880-årenes «Ville Vesten». Bakgrunnen for den berømte shootout i OK Corral i Tombstone 1881 var en gjeng cowboyer som nektet å levere fra seg våpnene til sheriffen ved ankomst til byen, slik de lokale forskriftene krevde. I stedet insisterte de på å sprade rundt i byen med synlige våpen. Den provokasjonen godtok ikke town marshal Virgil Earp og hans deputy-bror Wyatt. En av cowboyene ble avvæpnet på forholdsvis fredelig vis, mens resten satte seg til motverge. Det var jo dumt av dem. Wyatt Earp levde såpass lenge at han fikk fortelle historien igjen og igjen, så det å håndheve en kommunal forskrift om våpenkontroll ble til en del av mytene om det Ville Vesten.
    Shit. Også jeg som trodde det var Morgan Kane!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.531
    Antall liker
    35.430
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Wyatt Earp var også en karakter. Han var konsulent for Hollywood på sine gamle dager, og hans mytologiserte fortelling om seg selv var nok utgangspunkt både for John Wayne’s rollefigur og for U.S. Marshal Morgan Kane. Broder Virgil Earp var Deputy U.S. Marshal, y’see.

     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Wyatt Earp var også en karakter. Han var konsulent for Hollywood på sine gamle dager, og hans mytologiserte fortelling om seg selv var nok utgangspunkt både for John Wayne’s rollefigur og for U.S. Marshal Morgan Kane. Broder Virgil Earp var Deputy U.S. Marshal, y’see.

    Good ol' Morgan. Kunne historien hans på rams i sin tid. Den eneste westernhelten som ble merket og ødelagt av sin livsstil, dessuten den eneste som gikk på dass! Ikke akkurat Bill & Ben de bøkene der, nei.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.531
    Antall liker
    35.430
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Morgan er et ganske vanlig navn på svenska västkusten. Jeg gikk tilfeldigvis forbi min nabo Morgan i går ettermiddag. Jeg tror ikke han la merke til at jeg nynnet på linjen om «...knuste vogntog var det første han fikk se...» i det jeg passerte. :)
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Er den det?
    Jeg tviler. Muligens i enkelte land i Europa, men ikke i eksempelvis USA og Polen.
    USA er å regne som et ekstremistisk land der de som sier at de er ikke-troende risikerer å miste venner og familie, på lik linje med enkelte muslimske land.
    Historisk sett i Europa har vi hatt en liberalisering gjennom flere perioder. Budskapet i DNT er i stor grad metaforer og retningslinjer - og ikke regler - som har lagt til rette for denne utviklingen.

    Flere kritikere og fundamentalister har en tendens til å plukke utsagn fra DGT - men det er i mindre grad vektlagt i religionen og dens utvikling.

    Det er flere unntak og ekstreme varianter åpenbart - og utviklingen i USA er ikke bra der de finner veien inn i lovverket.

    Det virker som at ekstreme varianter av religion og konspirasjonsteorier samt stupidity henger godt sammen.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Nyhetene: Trump er en ondartet narsissist. Pleier ikke utrykket ondartet å brukes om alvorlige sykdommer? Quasioversettelse?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det er noe med media; de snakker fremdeles om at trump er unfit for office. en lurer på om de er hjernedøde. han er en fascist; så får de agumentere derfra.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Skulle ikke forundre meg om Putin ved hjelp trollfabrikkene sine greier å få Trump gjenvalgt.

     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.283
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Skulle ikke forundre meg om Putin ved hjelp trollfabrikkene sine greier å få Trump gjenvalgt.


    Hva har Putin og Russland å gjøre med konsekvensene av BLM miljøet og andre som lar seg inspirere til herjinger? At det er i områder styrt av demokratene mobben får herje nærmest fritt, imponerer vel neppe den gjennomsnittlige amerikaner til å strømme til valgurnene for å stemme på de…
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hva har Putin og Russland å gjøre med konsekvensene av BLM miljøet og andre som lar seg inspirere til herjinger? At det er i områder styrt av demokratene mobben får herje nærmest fritt, imponerer vel neppe den gjennomsnittlige amerikaner til å strømme til valgurnene for å stemme på de…
    Tror du undervurderer påvirkningen som skjer i sosiale medier. Å skape uro er en lissepasning til Trump slik at han kan vise at han er handlekraftig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn