Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    rr30629

    Gjest
    En sprøyte gal narsissist.




    – Jeg vil at alle skal få samme behandling som deres president, for jeg føler meg flott, perfekt. Jeg tror det var en velsignelse fra Gud at jeg fikk det, en velsignelse i forkledning, sier presidenten om coronaviruset
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Mike Pence var klart best retorisk i natt mens Harris virket nervøs og fikk overraskende få poenger fram - selv om det er mange ting hun kunne ha sagt som burde / kunne ha parkert motdebattanten.

    Når norske aviser gir Harris en knepen seier så synes jeg dette blir et eksempel på at vi vrir sannheten i en retning ut fra politisk enighet - og får ikke fram det som faktisk skjedde på selve debatten.

    Når det er sagt så er det tydelig at Pence er ukomfortabel med å forsvare anti-abort og klimafornektelse.Han slapp for lett unna her grunnet en uerfaren motdebattant.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Amerikanske TV-seere ser ut til å ha samme inntrykk som norske aviser.
    More Americans said Sen. Kamala Harris did the best job in the vice presidential debate Wednesday night, according to a CNN Instant Poll of registered voters who watched. About 6 in 10 (59%) said Harris won, while 38% said Vice President Mike Pence had the better night.
    Those results roughly matched voters' expectations heading into the debate. In interviews conducted before the debate, 61% of those same voters said they expected Harris to win, 36% thought Pence would.
    There was a stark gender gap in the results, with women saying Harris did the best job in the debate by a 69% to 30% margin. Men, meanwhile, split about evenly between Harris (48%) and Pence (46%).
    Harris did improve her favorability rating among those who watched, according to the poll, while for Pence, the debate was a wash. In pre-debate interviews, 56% said they had a positive view of Harris -- that rose to 63% after the debate. For Pence, his favorability stood at 41% in both pre- and post-debate interviews.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    888
    Torget vurderinger
    1
    Mike Pence var klart best retorisk i natt mens Harris virket nervøs og fikk overraskende få poenger fram - selv om det er mange ting hun kunne ha sagt som burde / kunne ha parkert motdebattanten.

    Når norske aviser gir Harris en knepen seier så synes jeg dette blir et eksempel på at vi vrir sannheten i en retning ut fra politisk enighet - og får ikke fram det som faktisk skjedde på selve debatten.

    Når det er sagt så er det tydelig at Pence er ukomfortabel med å forsvare anti-abort og klimafornektelse.Han slapp for lett unna her grunnet en uerfaren motdebattant.
    Problemet er nok at ho må begrensa seg, ho kunne sansynlegvis flådd han og hengt han til tørk om det var det ho ønska.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Vedrørende forfallet i USA og steile fronter mellom folket, så belyser Thomas Seltzer dette i UXA som ligger tilgjengelig på NRK TV.

    Seltzer nevnte i en Urix sending på NRK at mediene er delvis skyld i de økte motsetningene mellom mennesker i USA. Før i tiden fikk folket servert en revy av dagens hendelser klokka 18 og 21, mens nå er det nyheter døgnet rundt. Alle disse formidlere av nyheter er avhengig av lyttere og seere, derfor er det shocking news hele tiden, og nærmest at mediene i dag er tjent med indirekte å skape konflikter og motsetninger mellom folk, fordi dette blir god butikk.

    Noen som har synspunkter på dette?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Vedrørende forfallet i USA og steile fronter mellom folket, så belyser Thomas Seltzer dette i UXA som ligger tilgjengelig på NRK TV.

    Seltzer nevnte i en Urix sending på NRK at mediene er delvis skyld i de økte motsetningene mellom mennesker i USA. Før i tiden fikk folket servert en revy av dagens hendelser klokka 18 og 21, mens nå er det nyheter døgnet rundt. Alle disse formidlere av nyheter er avhengig av lyttere og seere, derfor er det shocking news hele tiden, og nærmest at mediene i dag er tjent med indirekte å skape konflikter og motsetninger mellom folk, fordi dette blir god butikk.

    Noen som har synspunkter på dette?
    Jeg tror det stemmer - og Mike Pence hadde en god kommentar på dette i går. Problemet er at han har en president som spiller på, og fyrer opp under, disse motsetningene hele tiden. Det er etter min mening det største problemet med Trump, mer enn hans politikk.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Problemet er nok at ho må begrensa seg, ho kunne sansynlegvis flådd han og hengt han til tørk om det var det ho ønska.
    Mitt inntrykk var at hun hadde problemer med å finne de riktige ordene og lot målet stå åpent opptil flere ganger. Tilsvarende gikk hun for hardt ut når hun ikke hadde en åpenbar sak. Jeg er lite imponert over henne - og med såpass mange åpenbare saker å ta Trump på - så er det merkelig. Hun brukte også for mye tid på sjefen sin - framfor å få fram sakene. Pence brukte mer tid på selve sakene og henviste til Trump stort sett kun når det var nødvendig.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.918
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Sortland
    Mitt inntrykk var at hun hadde problemer med å finne de riktige ordene og lot målet stå åpent opptil flere ganger. Tilsvarende gikk hun for hardt ut når hun ikke hadde en åpenbar sak. Jeg er lite imponert over henne - og med såpass mange åpenbare saker å ta Trump på - så er det merkelig. Hun brukte også for mye tid på sjefen sin - framfor å få fram sakene. Pence brukte mer tid på selve sakene og henviste til Trump stort sett kun når det var nødvendig.


    Ikke så merkelig, i og med at Trump ikke har konkretisert noen politisk plattform.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Problemet er nok at ho må begrensa seg, ho kunne sansynlegvis flådd han og hengt han til tørk om det var det ho ønska.
    Her var det nok viktigere å fremstå «likeable» enn som sylskarp aktor, ja. De som ville respondert positivt på filetering av Pence vil allerede stemme på Biden. En kommentar om akkurat det:
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Her var det nok viktigere å fremstå «likeable» enn som sylskarp aktor, ja. De som ville respondert positivt på filetering av Pence vil allerede stemme på Biden. En kommentar om akkurat det:
    Dette framstår i beste fall som et fan- og supporterbrev til Harris. Det kan neppe kalles en kommentar. Her ser man spøkelser ved høylys dag og tilegner Pence egenskaper som ikke framkom i debatten. Harris ble i noen tilfeller malt inn i et hjørne med både sin egen hjelp og med support fra Pence. Hun slet i debatten, og var aldri i posisjon til å "sveipe gulvet" med ham. Begge to bruke ekstra tid på å besvare tema de hadde behov for å bruke mer tid på.

    Det demokratene også sliter med er å svare på hvordan de skal sikre en økonomi som sikrer arbeidsplasser og jevne ut forskjellene mellom folk i USA. De framstår som et parti for de aller rikeste og de aller fattigste - men glemmer av mellomklassen - noe som for øvrig gjorde at de tapte i forrige runde. Her har republikanerne mer konkrete svar på back sourcing - og de kan lett angripe den grønne omstillingspakken til demokratene da den framstår som lite konkret. De kan også vise til nedgang i CO2-utslipp til tross for at de har åpnet opp for flere jobber innen fracking og andre industrijobber som er viktig for en stor velgermasse - som også sliter med økonomien sin. Etter debatten i går er jeg enda mer usikker på om Biden klarer å ta seieren hjem. Hvis folk stemmer med lommeboka si så har han et problem.

    Misforstå meg rett - jeg håper på Biden men ser mange svakheter i kampanjen hans. Harris er åpenbart en av dem.

    Noen utdrag fra kommentaren - som for øvrig i seg selv viser hvor forenklet og polarisert debatten har blitt i media:

    There was no real contest in the vice-presidential debate between Kamala Harris and Mike Pence. Harris wiped the floor with him. Pence ignored, patronized and talked over the two women in the room. Her strategy was cool competence. His was sexist entitlement.

    Pence repeatedly interrupted Harris, something she rarely did to him; he repeatedly talked over moderator Susan Page of USA Today when she told him his time was up; he repeatedly flouted the rules he had previously agreed to. The disrespect of women was tangible, and it happened over and over.

    At the debate, Pence was also cowardly and avoidant. Page asked remarkably pointed, straightforward questions; Pence barely answered a single one. (Kommentar: Dette er en ren faktafeil - jeg noterte meg 2 spørsmål som han ikke svarte på - et på abortloven og et på klima. Harris svarte ikke på 1 spørsmål mht om de skal utvide antall seter i høyesterett.)

    Det er skuffende at noen kan publisereen såpass åpenbar subjektiv framstilling av virkeligheten i noe som angivelig skal være nyheter. Hvor er objektiviteten? Jeg misliker også skinnhellige republikanere som skal bestemme over kvinner sin kropp og som står igjen på 1800-tallet mht dødsstraff med mer - og jeg liker heller ikke menn som har små ego og som tyr til hersketeknikker for å fremme seg selv. Det er mulig at Pence er en skikkelig drittsekk på flere måter - men nesten ingenting i det som står i artikkelen stemmer overens med den debatten de utførte i natt.
     
    Sist redigert av en moderator:
    • Liker
    Reaksjoner: TOH
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^Se hele debatten framfor å sitere supportere. Det var for øvrig veldig forfriskende å se en såpass voksen debatt fra USA som handler om politikk. Begge to gjorde en god figur ift. det vi er vant til fra den fronten de siste årene. Harris har talent, men trenger mye mer mengdetrening.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.346
    Sted
    Trondheim
    Enig med artikkelen.
    Man ber om masse kaos med poststemmer.
    På den annen side er det stater som har brukt poststemmer i årevis uten problemer.
    "As of July 2020, five states—Colorado, Hawaii, Oregon, Utah and Washington—hold elections almost entirely by mail.[17] Postal voting is an option in 33 states and the District of Columbia."
    Poststemmer er ganske vanlig i USA:
    1602166311000.png
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.346
    Sted
    Trondheim
    Jeg ser at Trump ikke vil delta på en videodebatt, og det skjønner jeg godt. Hans debatteknikk er å være bøllen som bråker og avbryter. Det blir vanskelig på en videodebatt, og da har han lite å stille opp med.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Her var det nok viktigere å fremstå «likeable» enn som sylskarp aktor, ja. De som ville respondert positivt på filetering av Pence vil allerede stemme på Biden. En kommentar om akkurat det:
    hvor står det skrevet at det er en god strategi?

    demokratene er vel de dårligste strategene som kan kjøpes nå for tiden …

    for guds skyld, la oss ikke tråkke noen på tærne.

    tillegg:

    om kampen ikke står mellom dem og gop, men demokrati og fascisme, så bør en tenke nok en gang igjennom strategien og retorikken
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    demokratene er vel de dårligste strategene som kan kjøpes nå for tiden …
    Om jeg var en kandidat for demokratene i år ville jeg ikke følt noe behov for å lynsje kampanjestrategene akkurat nå. Hvis jeg var kandidat for GOP og langt mer troende enn jeg er ville jeg derimot bedt aftenbønn om at Trump værsåsnill kunne holde opp, bare for en eneste dag,...

    Gjennomsnittet av meningsmålingene:
    1602171937474.png

    fivethirtyeights sannsynligheter:
    1602172041960.png

    1602172126986.png

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forresten, rekk opp hånden den som tror det er antifa som sto bak dette plottet:
    Six people plotted to try to kidnap Michigan Democratic Gov. Gretchen Whitmer at her vacation home, according to a criminal complaint unsealed Thursday in federal court.

    Four of the six men had planned to meet Wednesday to “make a payment on explosives and exchange tactical gear,” the FBI said in the court filing.

    The FBI quoted one of the accused as saying Whitmer “has no checks and balances at all. She has uncontrolled power right now. All good things must come to an end.”
    Hint:
    1602174693511.jpeg
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    omkring isspising

    […]

    This tension underscores a deeper paradox of liberalism that has arguably reached its apex in the Trump era. Since the president’s election four years ago, the political and intellectual leaders of America’s supposedly reform-minded opposition have issued warnings about the existential threat that Trump poses to democracy. Amid it all, senior Democrats have mostly maintained both the regular operation of government and a standard of congressional etiquette that connotes normalcy more than it does any state of exception: applauding the president’s speeches, approving his military budgets, awarding him new domestic spying powers, and even fast-tracking his judicial nominees. A line from one 2019 CNBC report detailing the overwhelming House approval of Trump’s marquee NAFTA renegotiation sums up the absurdity of this posture: “Democrats also wanted to show they can work with Trump only a day after they voted to make him the third president impeached in American history.” Determined opposition to Trump has sometimes been so nonexistent that Democratic partisans have had to invent it, as when an image of Pelosi during the 2019 State of the Union address went viral on the entirely spurious grounds that the speaker had intended for her clapping to look sarcastic.

    Liberalism in the Trump era has thus become a kind of strange pantomime act in which elite politicians deploy the rhetoric of imminent threats and national emergency only to behave like hapless passengers trapped aboard a sinking ship. Although it has certainly found its most potent expression in Washington, this posture of feigned powerlessness has gradually come to infect the broader culture and ideology of American liberalism as a whole.

    […]

    The contradictory posturing of today’s most powerful liberals is not fully attributable to the shock and disorientation brought about by the 2016 election; its roots go back to the Clinton era at least—the period (not incidentally) when Democratic leaders formally abandoned their commitment to the New Deal and absorbed key parts of a Republican agenda.

     
    R

    rr30629

    Gjest
    TRUMP VIL FÅ EGEN CORONABEHANDLING UT TIL ELDRE
    – Jeg var veldig syk. Jeg tok denne medisinen og det var utrolig. Jeg kunne gått ut dagen etterpå, hvis ikke før, sier presidenten i en ny video torsdag.

    M.a.o. han kunne gått ut igjen dagen før han kom inn?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Om jeg var en kandidat for demokratene i år ville jeg ikke følt noe behov for å lynsje kampanjestrategene akkurat nå. Hvis jeg var kandidat for GOP og langt mer troende enn jeg er ville jeg derimot bedt aftenbønn om at Trump værsåsnill kunne holde opp, bare for en eneste dag,...

    Gjennomsnittet av meningsmålingene:
    Vis vedlegget 667163

    fivethirtyeights sannsynligheter:
    Vis vedlegget 667164

    Vis vedlegget 667165

    Hva lærte vi om meningsmålinger for 4 år siden ?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.346
    Sted
    Trondheim
    De hadde vel rett? De sa at Hillary ville få flere stemmer enn Trump, og det fikk hun jo?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    200819234140-kamala-harris-dnc-august-19-2020-07-super-tease.jpg
    CNN melder at Trump twitrer om at Kamala Harris er et monster og en kommunist.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.918
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Sortland
    ''Kommunist'' baserer seg på feilinformasjon og politisk ståsted. Grei nok retorikk.
    ''Monster'' ? - Hvilken politiker ved sin fulle fem kaller en politisk motstander for 'monster'?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    ''Kommunist'' baserer seg på feilinformasjon og politisk ståsted. Grei nok retorikk.
    ''Monster'' ? - Hvilken politiker ved sin fulle fem kaller en politisk motstander for 'monster'?
    Trump er ikke ved sine fulle fem og nå går han i tillegg på stereoider :eek:
    Bl.a.
    As of noon on Wednesday afternoon, Trump, who was diagnosed with the coronavirus last Friday, had sent out roughly 120 messages. Since returning to the White House, the true status of the president's health has been questioned by many, given that he was treated with the experimental drug remdesivir and dexamethasone, a steroid that is usually reserved for the sickest patients. While steroids can often make a patient feel better, they don't target the actual virus and weaken the immune system.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.918
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Sortland
    Et sitat herfra
    i en videotweet sa han altså:
    "I learned so much about coronavirus. One thing that's for certain…don't let it dominate you. Don't be afraid of it. You're going to beat it. We have the best medical equipment and the best medicines, all developed recently ... Don't let it take over your lives," Trump said ''

    Hvis man analyserer dette så sier det mye om hans menneskesyn og om hans realitets-sans.
    For et halvt år siden trodde jeg at nå, NÅ - kunne han ikke synke lengre ned som menneske; men der tok jeg feil.
    Vi må komme oss inn i EU fortere enn svint og være med på å bygge opp en europeisk forsvarsallianse slik at vi ikke trenger å bry oss nevneverdig om
    hva som skjer i USA.
    Kina kommer til å ta over som den ledende økonomiske makten i verden og dollaren kommer til å miste sin innflytelse.
    Vi bør alle forlate det synkende skipet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Et sitat herfra
    i en videotweet sa han altså:
    "I learned so much about coronavirus. One thing that's for certain…don't let it dominate you. Don't be afraid of it. You're going to beat it. We have the best medical equipment and the best medicines, all developed recently ... Don't let it take over your lives," Trump said ''

    Hvis man analyserer dette så sier det mye om hans menneskesyn og om hans realitets-sans.
    For et halvt år siden trodde jeg at nå, NÅ - kunne han ikke synke lengre ned som menneske; men der tok jeg feil.
    Vi må komme oss inn i EU fortere enn svint og være med på å bygge opp en europeisk forsvarsallianse slik at vi ikke trenger å bry oss nevneverdig om
    hva som skjer i USA.
    Kina kommer til å ta over som den ledende økonomiske makten i verden og dollaren kommer til å miste sin innflytelse.
    Vi bør alle forlate det synkende skipet.
    Dessverre så kan du få rett i dette, vi har støttet oss på USA og Nato siden 1947, nå er USA i ferd med å implodere pga. Ekstrem stor ulikhet og Trumps splittende retorikk er som å helle bensin på bålet, de vil ha mer enn nok med seg selv. Den alenegangen som Trump står for gjør oss sårbare utenfor EU.
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Dessverre så kan du få rett i dette, vi har støttet oss på USA og Nato siden 1947, nå er USA i ferd med å implodere pga. Ekstrem stor ulikhet og Trumps splittede retorikk er som å helle bensin på bålet, de vil ha mer enn nok med seg selv. Den alenegangen som Trump står for gjør oss sårbare utenfor EU.
    Jeg tippet borgerkrig/store uroligheter for et år siden. Jeg er mere sikker nå...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn