Portugisisk kjøper - forsøk på svindel eller legit?

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.388
Antall liker
4.328
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Jeg har blitt kontaktet av en angivelig portugisisk kjøper ifm. mine Totem Model 1, og lurer på om flere her har blitt kontaktet av lignende og dette i så fall er forsøk på svindel?
Virker jo lite sannsynlig at en portugiser følger med på både Finn og HFS annonser, og har ærlig hensikter om å kjøpe?
Min umidelbare (paranoide?) tanke er vel at det spekuleres i å betale, motta, kreve refusjon for mangel/feil og så er jeg stuck - uten høyttalere og med refundert betaling (Paypal er ekstremt raske med å gi kjøper/klager medhold og refusjon visstnok).
Gidder ikke ta sjansen, så jeg har takket nei, men er nysgjerring på andre erfaring eller tanker.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Virker jo lite sannsynlig at en portugiser følger med på både Finn og HFS annonser, og har ærlig hensikter om å kjøpe?

Ikke usannsynlig i det hele tatt, gitt at at annonser fra HFS dukker opp i søk på HiFi Shark.

Ut over det har jeg ingen tanker om din potensielle kjøper, men det er helt klart mange scammere der ute. Jeg hadde ikke hatt noe imot å selge til utandet selv, så lenge pengene kom via kontooverføring og på forhånd.
 

iGlenn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2019
Innlegg
171
Antall liker
287
Solgte en Densen B250 forforsterker til en kar i Hellas en gang i tiden. Gikk helt fint det, og skjønner godt at folk i andre land kan finne på å handle på brukten i Norge, rett og slett fordi det selv etter frakt og mva ender opp med å bli en god del billigere enn hva det er for de å handle lokalt. Brukt hifi i Norge har latterlig gode priser, for kjøpere.

Grekeren klagde riktignok i ettertid, men det var ingenting galt med forforsterkeren. Kun han som hadde mistanke, siden han "ikke likte" at man måtte skru opp volumet en god del mer enn hva man må på tradisjonelle analoge forforsterkere. Så han trodde det var noe galt da. Jeg forklarte jo greia men han kjøpte ikke den helt, så endte med at han tok den med til lokal forhandler for sjekk, og den var jo helt i orden. Ærlig kar, slik jeg oppfattet han. Problemet var vel bare at han ikke helt skjønte hva det var han kjøpte og hvordan det virker.

Jeg var også, som deg, skeptisk i starten, men det var laber respons på annonsen ellers og fyren virket oppriktig interessert. Så jeg sa meg villig til å selge til han, men da var det kun mot at både produktet og fraktkostnad forskuddsbetales, samt at evt valutavekslingsgebyrer paypal skal ha også går for hans regning. Han sa seg villig til det, så vi kjørte på!
 

hogen

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2003
Innlegg
2.800
Antall liker
2.358
Torget vurderinger
2
Jeg har blitt kontaktet av en angivelig portugisisk kjøper ifm. mine Totem Model 1, og lurer på om flere her har blitt kontaktet av lignende og dette i så fall er forsøk på svindel?
Virker jo lite sannsynlig at en portugiser følger med på både Finn og HFS annonser, og har ærlig hensikter om å kjøpe?
Min umidelbare (paranoide?) tanke er vel at det spekuleres i å betale, motta, kreve refusjon for mangel/feil og så er jeg stuck - uten høyttalere og med refundert betaling (Paypal er ekstremt raske med å gi kjøper/klager medhold og refusjon visstnok).
Gidder ikke ta sjansen, så jeg har takket nei, men er nysgjerring på andre erfaring eller tanker.
Krev betaling overført til din konto, og sørg for god dokumentasjon av tilstand før sending. Send kun etter at salgssum er inne på din konto. Vær veldig tydelig skriftlig på forhånd på at kjøper har ansvaret for eventuelle uhell under frakt. Ikke aksepter Paypal. Da kan han klage så mye han vil etterpå uten å komme noen vei:)
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Solgte en gammel Audio Research preamp til Portugal. Helt problemfritt. Jeg satte som betingelse at penger skulle være på konto før sending, enten via kontooverføring eller Paypal Friends, og understreker at jeg ikke tok noe ansvar for frakt. Kjøper var noe skeptisk til betingelsene, men det ble altså gjennomført helt problemfritt til slutt.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Skal lure på om Daniel Morrison er ute på gamle tricks…? Hold deg GODT UNNA…I det hele tatt, bruk nettet minst mulig. Uansett handel.

- Vit hvem du handler med. Hvis det er i utlandet, sjekk vedkommendes opplysninger, bakgrunn, språk, status, formuleringer.
Hvis produktet skal sendes, bruk evt originalemballasje, skriv salgsmelding, tilstandsrapport. Bruk personlig overlevering om mulig.
Bruk oppkrav. Det sikrer betaling. Og hvis forhåndsbetaling brukes, vær kritisk, men åpen med selger/kjøper FØR handel gjennomføres. Få fram betingelser, forutsetninger, muligheter. Du skal sikres, det skal andreparten og. Transaksjonen er ikke avsluttet før begge parter er fornøyde.
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Høvdingen: Hva gjorde du FØR internet? Telefonen? Kontanter? Personlig oppmøte? Avtaler vedr overlevering? Det funker i dag også..Men, selvfølgelig, man må være gammel nok til å huske. Og ikke være blant dem som har glemt. Blitt for avhengig av raketter på jakt der man helst skal bruke rifle. Som tror alt MÅ løses via nett. Koster kanskje litt mer, tar kanskje lenger tid, men det hjelper på å ikke miste egen kritisk sans. Bildebruk kompromitterer personvern, det bør ikke være et krav i annonser. Selv ikke her inne. Det skjønner en som allerede har vært ute for nettets verste sider. Konservativ, javel..Heller det enn å bli utsatt for svindel / ID-tyveri.. Jeg bare nevner det.
 
Sist redigert:

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
772
Antall liker
909
Tipper at man har blitt kontaktet på bakgrunn av at annonsen blir liggende ute på HifiShark og man finner noen som er villig til å gå ganske langt for å skaffe akkurat dette produktet.

Om jeg skulle sendt avgårde et produkt, så skulle jeg hatt alle penger betalt på forhånd inkludert frakt. Ellers er det personlig oppmøte som gjelder og Paypal.
Jeg har bare gode erfaringer med å handle utenlands. Dog har jeg med mine kjøp reist langt for å hente utstyret fremfor å sende, og jeg har på forhånd sendt betydelig sum håndpenger for å vise at jeg mener business(mellom 5 og 10 tusen kroner) og fortsette veien mot handel.

Har på under et år lagt igjen betydelige summer i våre naboland på Hifi-utstyr og Paypal har spilt på lag. Dog er det noen gebyrer, men det gir både kjøper og selger en sikkerhet.. Det nytter at mottaker kan se pengene i PayPal-appen og se at pengene har gått ut i min Paypal-app. Så er det bare å vente noen dager, så er pengene på konto. Dette har aldri vært noe problem.
Særlig i Februar og Mars var den norske krona fordelsmessig sterk sett opp mot den svenske.. Det tillot at man kunne gjøre noen gode kjøp hos söta bror.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.691
Antall liker
37.921
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
29
Høvdingen: Hva gjorde du FØR internet? Telefonen? Kontanter? Personlig oppmøte? Avtaler vedr overlevering? Det funker i dag også..Men, selvfølgelig, man må være gammel nok til å huske. Og ikke være blant dem som har glemt. Blitt for avhengig av raketter på jakt der man helst skal bruke rifle. Som tror alt MÅ løses via nett. Koster kanskje litt mer, tar kanskje lenger tid, men det hjelper på å ikke miste egen kritisk sans. Bildebruk kompromitterer personvern, det bør ikke være et krav i annonser. Selv ikke her inne. Det skjønner en som allerede har vært ute for nettets verste sider. Konservativ, javel..Heller det enn å bli utsatt for svindel / ID-tyveri.. Jeg bare nevner det.
Nesten rart at du tørr stå opp av sengen? :unsure:

mvh
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.627
Sted
Oslo
Solgte en Rolex på eBay.
Kjøper klagde, jeg fikk hverken penger eller klokka tilbake.
Ellers både som kjøper og selger har jeg stort sett gode erfaringer.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ser ikke problemet med å selge til utlandet så lenge penger er på konto før pakke er sendt fra Norge.

Solgte en Nordost Vishnu til en kar i Italia
Var veldig skeptisk selvfølgelig, men han forklarte at 2m som jeg solgte ikke var lett å få tak i, uansett land.
Kjøper betalte beløp for kabel og for frakt til Italia via PayPal, altså ingen problem med å selge til utlandet.
Svindlere finnes det både i Norge og «Nigeria».

@Auditor, i min ungdom tok mange butikker det jeg hadde kjøpt tidligere, i innbytte, da jeg kjøpte nye produkter.
Jeg gikk ikke til brukthandel og solgte mine produkter, før Internett(og Finn eller Ebay) eksisterte.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.965
Antall liker
81.739
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Jeg solgte også Nordost Heimdall biwire til Italia fra Finn og det gikk kjempefint. Betalte over PayPal. Eneste at kjøper ble grinete da jeg hadde oppgitt reell verdi på kablene (ærlig som jeg er) og han måtte betale importavgift for oppgitte verdi. Visstnok fordi Norge ikke er i EU. Hørte aldri noe mer. ciao 🇮🇹
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.792
Antall liker
11.188
Sted
Ytterst i havgapet...
Tja.. i hine dager sendte man jo beskjeder med brevdue, og penger via telegraf...( man gjorde faktisk det!)
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.965
Antall liker
81.739
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Dessuten ringte man eller sendte brev til avisen for å be om en rubrikkannonse som kostet pr ord. Og skulle man være inkognito, ba man om billett merket 🥹 tok gjerne over en uke før annonsen stod på trykk. Enenste man rykker inn i avisen nå til dags er kunngjøringer, stillings og dødsannonser.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Solgte mitt dCS Paganini/Puccini u-clock sett til en kar fra Sør Korea for to år siden. Knirkefri handel der kjøper forhåndsbetalte hele beløpet uten å mukke.
 

srtorp

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2013
Innlegg
555
Antall liker
1.101
Torget vurderinger
11
Jeg solgte min Octave til en i Kina med nik her inne, Jeg krevde penger på konto og at han ordnet frakt selv. alt ordnet seg.
 

Fivus

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.01.2020
Innlegg
800
Antall liker
558
Torget vurderinger
2
Holder på med et salg til en kar i UK. Virker svært troverdig og pålitelig. Han har sett produktene på FT, og hatt en samtale på den måten. Er selvsagt obs på å ikke gi fra meg for mye personlig informasjon ref Audiotors advarsel om ID-tyveri! 😎 og sender ingenting uten forhåndsbetaling. Så får vi om selger er seriøs eller ikke.
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.388
Antall liker
4.328
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Liten tvil om at onlinemarkedet er svaret for de fleste av oss ja. Kjøper virker seriøs, men det jeg er «redd» for er at han betaler med Paypal, mottar varen, faker en manglende levering av noe slag, og får refusjon. Foreløpig er handelen lagt på is pga. mitt krav om kontooverføring, men vi får se over ferien. Jeg tar nok sjansen, og filmdokumenterer pakkingen for en evt. klage. Takk for erfaringsdeling!
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

Fivus

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.01.2020
Innlegg
800
Antall liker
558
Torget vurderinger
2
Hva mener du med å fake manglende levering for refusjon?
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.388
Antall liker
4.328
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Påstå at pakken var tom f. eks. Skjedde med en ex-kollega. Ble påstand mot påstand og Paypal valgte å refundere kjøper. Selger satt uten både varen og betaling.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.627
Sted
Oslo
Påstå at pakken var tom f. eks. Skjedde med en ex-kollega. Ble påstand mot påstand og Paypal valgte å refundere kjøper. Selger satt uten både varen og betaling.
Det er vel kjøperne som gir Paypal inntekter, så de er bedre sikra enn selgerne.
Men har noen hundre transaksjoner gjennom eBay og kun en gikk skeis.
 

Fivus

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.01.2020
Innlegg
800
Antall liker
558
Torget vurderinger
2
Jøss. Det høres jo helt sprøtt ut.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg er i alle fall alvorlig bekymret på jbh's vegne! 😁
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Plutselig mangler flere innlegg i tråden
Jeg har ryddet litt opp i tråden.

Det er forøvrig ikke tillatt å legge ut skjermbilder av private meldinger, og disse er fjernet.

Auditor viser bekymring ved å handle på nett, og det har han all rett til. De fleste av oss bruker likevel nettet for å handle varer oss i mellom, og la oss heller fokusere på dette.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.965
Antall liker
81.739
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Helt greit at det blir ryddet, men det burde vært en eller annen form for melding eller markør når slikt blir gjort
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.388
Antall liker
4.328
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Jeg har ryddet litt opp i tråden.

Det er forøvrig ikke tillatt å legge ut skjermbilder av private meldinger, og disse er fjernet.

Auditor viser bekymring ved å handle på nett, og det har han all rett til. De fleste av oss bruker likevel nettet for å handle varer oss i mellom, og la oss heller fokusere på dette.
Takk for rydding!
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Helt greit at det blir ryddet, men det burde vært en eller annen form for melding eller markør når slikt blir gjort
Jeg pleier å si ifra slik som jeg gjorde i innlegg 31, men når en f.eks. navngir en bruker, legger ut skjermbilder av PM'er eller tilsvarende regelbrudd, så burde en vel nesten forstå hvorfor det kan bli fjernet uten varsel.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.965
Antall liker
81.739
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Jeg pleier å si ifra slik som jeg gjorde i innlegg 31, men når en f.eks. navngir en bruker, legger ut skjermbilder av PM'er eller tilsvarende regelbrudd, så burde en vel nesten forstå hvorfor det kan bli fjernet uten varsel.
Men det jeg referete til skjedde tidligere enn denne pm salken. Men jeg skal ikke ødelegge tråden
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Det eneste som er fjernet av meg er 3 stk. innlegg - det ene inneholdt ekte navn, det andre et skjermbilde av PM og det tredje en diagnose som ikke var noe hyggelig. Det er et fjerde innlegg som er fjernet av brukeren selv.
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.388
Antall liker
4.328
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Uansett, med mindre noen snart tar til fornuften og innser hvor god deal dette er, kan jeg snart oppdatere dere på om jeg ble snytt eller ei 😊
Men først litt ferie 😎
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.058
Antall liker
4.924
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Det er for øvrig ikke tillatt å legge ut skjermbilder av private meldinger, og disse er fjernet.
Jeg er selvsagt klar over at det ikke er tillatt, men disse private meldingene var direkte svar på min kommentar i innlegg #26 i denne tråden. De burde aldri ha blitt sendt som private meldinger, men skrevet som innlegg i denne tråden.

Hvorfor avsenderen ikke heller skrev disse svarene som innlegg i tråden skjønner jeg ikke. Men å svare på trådinnlegg gjennom private meldinger synes jeg er en uting, og det var derfor skjermbildene ble lagt ut her - til tross for at det er et regelbrudd. Men selvsagt helt greit at det er fjernet.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Portugiseren i fråga; er han bosatt i Portugal eller her til lands?
Vet at der finnes en portugiser her på sentralen, bosatt i Bergen, som jeg en gang var på besøk hos.
Virket som en redelig kar, han, da!

mvh
Proffen
 
Topp Bunn