La inn denne i min egen tråd, men den passer jo også godt her:
Hjelp! Høyttalerne mine er blitt borte!
Da havnet jeg på galeien igjen og understreker essensen av trådtittelen om at veien er målet. Hva kan jeg si – jeg liker å bytte utstyr innimellom. Ikke helt med samme frekvens som enkelte her inne, men ofte nok.
Etter å ha levd med mine hOrns FP12 en (for meg) god stund, måtte jeg innrømme at de rent visuelt tok for mye av rommet. Alternative plasseringer var heller ikke aktuelt.
Og, bare for å understreke, dette har ikke noe med kravstor kjerring å gjøre, kun min egen estetiske kløe. Min elskelige kone er fullstendig bedøvet og nummen når det gjelder hifi-anskaffelser, etter 40 års samliv.
Men, hva skulle komme i stedet for hOrnsene? Det ville uansett bli som å hoppe etter ruccola, som en realitydeltaker formulerte det. FP12 er en fantastisk høyttaler. De som vil ha det bekreftet, kan bare ta seg en tur til HiFi&Vinyl, der de nå kan høres og kjøpes. Masse smekk og dynamikk, som det sømmer seg en hornhøyttaler, tight og dyp bass og et overraskende høyt detaljnivå. Spiser alt av musikk og med sin høye følsomhet låter de suverent også på lavt volum. What´s not to like?
Men, altså, hva skal inn, som er mindre i størrelse, men innehar mye av det jeg setter pris på, og som ikke gir bort for mye av det hOrnsene hadde?
Tok en liten runde i byen og hørte bl.a. på Kef R3 Meta – meget overbevisende – riktignok drevet av kraftverket MA12000 fra McIntosh. Dette låt fint! Samme høyttaler i en annen sjappe drevet av en vesentlig rimeligere naim integrert var ikke så overbevisende. Fint låt også Marten Oscar duo hos Mala – drevet av elektronikk som med en pris på Tesla-nivå. Kudos for en meget hyggelig demo av en kunnskapsrik medarbeider.
Etter min mening er det ikke et problem å høre demo av høyttalere med elektronikk i mye høyere prisklasse. Tvert imot, vil jeg si. Det gir et inntrykk av hva man virkelig kan få ut av høyttaleren.
En tur til Stereofil ble det også, med lytt på
Fyne Audio Vintage Classic VIII SM. Deilig vintage-lyd, (også her med friskpriset elektronikk, denne gang fra MBL). Litt mye tøfler og pipe-lyd for min del, men bevares for en finish!
I bakhodet svevde hele tiden den minste PMC av den nye Prophesy-serien. Har jo hatt både 5 23i og 24 i, og når jeg leste de panegyriske testene av Prophecy 1, måtte den selvsagt også prøves. Og denne gang med den ultimate testen; i MIN stue, med MITT utstyr og MIN musikk. (Lumin P1, Cayin Soul 170i, Sluketkabler).
Morten stilte med demohøyttalere og det tok ikke mange låtene før jeg falt like pladask som Haakon Magnus for Mette Marit.
Her var det meste på plass. Imponerende detaljnivå, uten å låte klinisk, vidunderlig mellomtone og en tight og imponerende bass, takket være transmisjonslinjen, som jo er PMC´s paradegren.
Nå skal det sies, at mitt rom hjelper godt til i bassen, men likevel, mer enn nok bass. Your results may vary.
Min fetisj , bortsett fra frekke bilder av herreføtter på HFS, er mellomtonen. Her banker Prophecy1 den gamle 5i serien nokså ettertrykkelig. Når jeg spiller i triodemodus (75w) er mellomtonen den desidert beste av høyttalere jeg har hatt i mitt rom.
Men, hvor ble det av Prophecyene? Har aldri, jeg gjentar ALDRI, hørt maken til bredde og dybdeperspektiv. Høyttalerne forsvant fullstendig! Bikkja til Roger stakk langt inn på kjøkkenet og vokalistene sto så langt inne i rommet at de nesten krenket min intimsone.
Snakk om gode ting som kommer i liten innpakning. Det mest utrolige er, at all denne godlyden kom ved å plassere høyttalerne akkurat der de forrige sto, dvs på hver sin tunge stereobenk, 45 cm fra bakvegg og 70cm fra sidevegg.
Stativer hadde ikke funket hos meg, dessverre – eller egentlig ikke dessverre. Det funker jo flott, så egentlig er det jo ikke noe å klage på. De står på isoacoustics oreo pucker, tilpasset vekt.
Jeg har problemer med å rangere kvalitetshøyttalere ved å si at noen er «bedre» enn andre. Så jeg kan ikke si at Prophecyene er «bedre» eller «dårligere» enn hOrns Fp12.
Men de låter annerledes. Og etter å hatt demoene i en uke, som sammenfalt med mye hjemmekontor og lytting liker jeg lyden svært godt. I kveld kommer Morten med mine og jeg gleder meg til å bli enda mer kjent med dem.