Forsterkere Plutselighet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Siden jeg har vært i såkalt optimale lytterom og kjedet meg, mens jeg har hatt stor glede av både horn, rundstrålere, SET (spesielt da jeg var i ekstase foran et Shindo-anlegg), så har jeg altså valgt en annen vei, uten å føle at den er feil.
    Den sliter jeg veldig med må jeg ærlig innrømme. Dvs. jeg stiller spørsmål om det var såkalte optimale lytterom. Det kan være så mangt.
    Får meg forøvrig til å tenke på et besøk i et studio i London i juni. Et studio som hadde godt rykte på seg og hvor de erklærte at rommet var et LEDE/RFZ. Da jeg kom inn visste jeg ikke hva jeg skulle si og kommentere. Rommet var ikke i nærheten av å oppfylle kravene til LEDE/RFZ. Det låt forøvrig helt ok (de hadde noe av den dyreste elektronikk parken man kan ha), men veldig imponerende var det ikke.

Sluket er inne på noe av det mest vesentlige. Jeg er litt usikker på hvor viktig selve følsomheten er, men høyttalerne spiller helt klart en stor rolle. Akkurat konkret hva det består i, skulle vært interessant å vite mer håndfast om.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.689
    Torget vurderinger
    24
    Følsomheten er bælviktig, Orso - men det er en helt annen historie, som jeg skal dra i en egen egnet tråd.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Kabel, ikke uenig med den betraktningen men har du en slapp høyttaler så hjelper INGENTING!! Dessuten, Lowther er vel det mest sære jeg har vært borti av elementer - uansett. Jeg våger den påstand at i dagens hifiverdenen så er det på høyttalerfronten det "syndes" mest, de fleste forsterkere er rimelig gode i utgangspunktet.
    Lowther spilte godt i den korte perioden rett før kantopphengene råtnet opp :mad:, og var krevende å leve med!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.689
    Torget vurderinger
    24
    Kabel, ikke uenig med den betraktningen men har du en slapp høyttaler så hjelper INGENTING!! Dessuten, Lowther er vel det mest sære jeg har vært borti av elementer - uansett. Jeg våger den påstand at i dagens hifiverdenen så er det på høyttalerfronten det "syndes" mest, de fleste forsterkere er rimelig gode i utgangspunktet.
    Lowther spilte godt i den korte perioden rett før kantopphengene råtnet opp :mad:, og var krevende å leve med!
    Got that right! Og PM2A / PM4 låter magisk bra brukt som mellomtone i FLH! Til vanlig dynamisk element å være.

Forøvrig så er Lowther et godt eksempel på plutselighet...

• Liker
    Reaksjoner: HCS
    V

vredensgnag

Gjest
    Siden jeg har vært i såkalt optimale lytterom og kjedet meg, mens jeg har hatt stor glede av både horn, rundstrålere, SET (spesielt da jeg var i ekstase foran et Shindo-anlegg), så har jeg altså valgt en annen vei, uten å føle at den er feil.
    Den sliter jeg veldig med må jeg ærlig innrømme.
    "Optimal" er nok som man ser det, orso. Jeg har vært i meget gode lytterom som engasjerte meg, og jeg har vært i overdempede rom (til høy prisklasse) som kjedet meg. Det var min smak og opplevelse, og ikke en generell betraktning om alle lytterom.

V

vinterand

Gjest
    Sluket er inne på noe av det mest vesentlige. Jeg er litt usikker på hvor viktig selve følsomheten er, men høyttalerne spiller helt klart en stor rolle. Akkurat konkret hva det består i, skulle vært interessant å vite mer håndfast om.
    Det er ganske simpelt, generelt jo mere effektiv højtaleren er jo dårligere nøjagtighed/mere farvning i forhold til kilde-signalet, som med alt Hi-Fi får man ikke noget gratis heller ikke effektivitet, der er en regning som skal betales.

Men er man ligeglad med om output ligner kildesignalet (definitionen på Hi-Fi), men bare vil have en "god sound" man kan hygge sig med så er det ovenstående naturligvis ikke noget problem, og at man velafmærket synes at højeffektive højtalerer har en god sound.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.689
    Torget vurderinger
    24
    Største tullsnakket jeg har opplevd!!!

Serialcat

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2009
    Antall liker
    119
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Det er ganske simpelt, generelt jo mere effektiv højtaleren er jo dårligere nøjagtighed/mere farvning i forhold til kilde-signalet, som med alt Hi-Fi får man ikke noget gratis heller ikke effektivitet, der er en regning som skal betales.
    ?????????????????

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Har ikke trukket frem høyttalere i denne tråden da det i utgangspunktet stilles spørsmålstegn rundt forsterkere og deres egenskaper rundt dette med plutselighet, men hele spørsmålsstillingen er relativt uinteressant dersom ikke ht er med i "kalkylen". Folket leter med lys og lykte etter mer "liv" i anleggene sine, pøser på med watt i 88 dB høyttalere..... det er trist at hele bransjen (i hvert fall den superkommersielle delen) har "glemt" historikken og kjører på med alle slags forsøk på å omgå fysiske lover... hvor sveisetrafoer er blitt påkrevet for å sparke liv i 100 kg. kabinetter med 5 kg. elementer. Trist, men forståelig - dette er langt mer interessant for produsentene, som lettere kan hente ut omsetningen sin på denne måten, som er langt mer forenelig med bl.a. WAF og andre hensyn. Men er man seriøst ute etter "plutselighet" - eller drama om man vil, så er forsterkerkapittelet ikke det mest interessante i den boka.
    Ikke helt enig i den med at forsterkeren ikke er det mest interessante. Jeg har levd med Lowther fulltonehorn i en årrekke og har lært at jo mere følsom/effektiv en høyttaler er så stiller det strengere krav til forsterkeren. SISU - søppel inn, søppel ut. Dårlige forsterkere på horn er like avslørende som dårlige forsterkere på eksempelsvis IMF høyttalere.
    En annen ting som er underkommunisert i startinnlegget mitt er selvfølgelig matching mellom forsterker og høyttaler - både effektmessig og klangkarakter.
    Her syndes det mye!

Du får aldri en IMF studiomonitor til å inneha nødvendig plutselighet med en 300B SET....selv om den aktuelle forsterker er plutseligheten selv på 105dB/w/m horn.
    Forsiktig med å mobbe kollegaene mine!

SISU er også en slagverkgruppe:)

SISU percussion ensemble

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Den sliter jeg veldig med må jeg ærlig innrømme.
    "Optimal" er nok som man ser det, orso. Jeg har vært i meget gode lytterom som engasjerte meg, og jeg har vært i overdempede rom (til høy prisklasse) som kjedet meg. Det var min smak og opplevelse, og ikke en generell betraktning om alle lytterom.
    Skjønner. Overdempede rom liker ikke jeg heller. Musikken mister energi og naturlig utklinging og det blir kjedelig og uengasjerende å lytte.

V

vinterand

Gjest
    ?????????
    Der er ingen grund til at sige: Største tullsnakket jeg har opplevd!!! eller sætte så mange spørgsmålstegn ved dette.

Det samme gør sig gældende med forstærkere, jo mere effektive de er jo dårligere lyde de relativt, det er prisen for effektiviteten.

Det er også væsentligt nemmere at lave en god og bedre forstærker hvis den kun skal leverer 10-15 watt end hvis man skal lave en kraftig sag på 200W eller mere.

Det er netop en af årsager til de to grupperinger inden for hi-fi. Den ene gruppe bruger ikke særligt effektive højtalerer til gengæld er disse højtalere gode med hensyn til hi-fi, prisen er at de kræver et ordenligt kraftværk, en forstærker på minimum plus 200W for at kunne levere god lyd.

Den anden gruppe bruger små forstærkere der som sagt normalt er bedre end store kraftige forstærkere, på grund af at de bl.a. benytter sig af principper som simpelhed, rør, og klasse A, men også bare det at de er små watt mæssigt er en faktor der kan forbedre lydkvaliteten.

Disse små watt mæssigt gode forstærkere er man nødt at spænder for højeffektive højtalere for at der skal være en mulighed for at levere god lyd.
    Prisen for det er at denne effektive højtaler ikke er så god hvad angår hi-fi/den farver mere end den højtaler som er mindre effektiv, relativt.

Jeg har prøvet og hørt uendelig mange eksempler på begge kombinationer/begge veje og jeg er ikke tvivl om at en kraftig forstærker optimeret så meget som muligt plus en vellydende ikke så effektiv højtaler, det er den kombination man kommer længst med hvis målet er Hi-Fi høj troværdighed, og også hvad angår plutselighet.

Sist redigert:

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    77
    Har ikke trukket frem høyttalere i denne tråden da det i utgangspunktet stilles spørsmålstegn rundt forsterkere og deres egenskaper rundt dette med plutselighet, men hele spørsmålsstillingen er relativt uinteressant dersom ikke ht er med i "kalkylen". Folket leter med lys og lykte etter mer "liv" i anleggene sine, pøser på med watt i 88 dB høyttalere..... det er trist at hele bransjen (i hvert fall den superkommersielle delen) har "glemt" historikken og kjører på med alle slags forsøk på å omgå fysiske lover... hvor sveisetrafoer er blitt påkrevet for å sparke liv i 100 kg. kabinetter med 5 kg. elementer. Trist, men forståelig - dette er langt mer interessant for produsentene, som lettere kan hente ut omsetningen sin på denne måten, som er langt mer forenelig med bl.a. WAF og andre hensyn. Men er man seriøst ute etter "plutselighet" - eller drama om man vil, så er forsterkerkapittelet ikke det mest interessante i den boka.
    Ikke helt enig i den med at forsterkeren ikke er det mest interessante. Jeg har levd med Lowther fulltonehorn i en årrekke og har lært at jo mere følsom/effektiv en høyttaler er så stiller det strengere krav til forsterkeren. SISU - søppel inn, søppel ut. Dårlige forsterkere på horn er like avslørende som dårlige forsterkere på eksempelsvis IMF høyttalere.
    En annen ting som er underkommunisert i startinnlegget mitt er selvfølgelig matching mellom forsterker og høyttaler - både effektmessig og klangkarakter.
    Her syndes det mye!

Du får aldri en IMF studiomonitor til å inneha nødvendig plutselighet med en 300B SET....selv om den aktuelle forsterker er plutseligheten selv på 105dB/w/m horn.

Du får i det hele taget aldri en IMF studiomonitor til å inneha nødvendig plutselighet...

8

8x12_TOM

Gjest
    Det hele handler om hvordan du setter sammen ting. På avforum er det en kino som har høyttalere med følsomhet på 100db+ og 52000 watt tilgjengelig forsterkerkraft
    To stykker jeg kjenner har vært både der og her hjemme. Mener begge påpekte at pluseligheten og smekket var bedre her hjemme. selvfølgelig kan jeg ikke spille like høyt, men det er i grunnen ikke så viktig for meg, siden det er skjelden jeg gidder ta på meg hørselvern nå jeg spiller musikk;)

Sist redigert:

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Bump

Hva med plutseligheten opp i all diskusjon om følsomhet i ht og HD lyd..... noe av det samme?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn