Forsterkere Plutselighet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.762
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skal nå også du ødelegge den akademiske diskusjonen her?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.720
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Mange har brugt en Audio Note Kit One som indgangsbillet,og den giver et ok billede af hvilken verden SET udgør
    Har jo hørt noen demoer på de sammen med AN høyttalere. Det låter jo meget farget. Sikkert bra "plutselighet" i forhold til pris, men ikke i forhold til dyrere anlegg.
    Så kan jeg anbefale at høre den via bedre og mere effektive højtalere - fx Hørnings,men så begynder prisen at stige!
    Effektive høgtalarar er for kvinnfolk!

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.609
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har en kit1 stående (ikke i bruk) - måtte gjøre en bråte med den før "plutseligheten" kom kan man si. Romantisk, frodig spillestil i normal form.
    Etter et totalt redesignet fhardwired fortrinn (kun brukt som ren effekttrinn), nye double-c-kjerne OPTer, kabelrydding, endel Black gates, andre komponentbytter rørbytter etc. så ble den sublim.
    "plutselig, musikalsk mm." - Utmerket forsterker.

Et spørsmål ang. SIT.. Går signalet gjennom en stor kondis på utgangen? Eller hvordan er den konstruert - noen som vet?

Men... den diy transistorforsterken jeg tester (og spiller på) for tiden tar begrepet "plutselighet" til nye høyder.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg har fått en veldig ørevennlig match mellom en Unison Research Simply 845 og mine Gradient Helsinki 1.5 høyttalere. Sistnevnte er svake i bunn, mens Simply 845 har fått litt kritikk for å være generøse der, og dette har blitt til en hånd i hanske match i det området.
    Og høyttalerne virkelig trives med hva forsterkeren leverer, der ordet 'plutselighet' definitivt er meget beskrivende.
    Toner oppstår, spikrett med god transient og kropp, før de klinger ut som de skal. Og de henger godt på plass der de hører hjemme i lydbildet.
    Denne kombinasjonen gir meg bedre playback av en del krevende spor jeg har identifisert gjennom årene enn hva jeg tidligere kan huske å ha hørt, og det er bra. Og så liker jeg advarselen her: How is 845 like when dead? | Psvane Audio Tubes, Caps and Amps

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.611
    Torget vurderinger
    12
    Min tilnærming er enkel: hvis kiri te kanewa gir meg gåsehud når hun synger Vissi d'Arte så engasjerer det meg. Hvis ikke er det uinteressant. Pris, merker, status er for meg da fullstendig uinteressant. Ikke spesielt akademisk eller vitenskaplig, og takk for det. Musikk er følelser og kommer de frem så driter jeg i hvordan :)

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.412
    Torget vurderinger
    1
    Plutselighet som ut av intet involverer helt klart rommet både med grunnstøy og etterklang, en høyttaler med best mulig impulsrespons og en spl i ss som ikke kamuflerer.

Det tonale er særs viktig for opplevelse av “plutselighet” og dynamikk og når integrasjon høyttaler/rom er det som påvirker dette mest har man en pen liten runddans, så om forsterkeren ikke har klare tonale betoninger, positiv eller negativ, så spiller vel den andre fiolin……

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet at denne tråden kanskje ikke har livets rett, men jeg måtte få sagt det:

Ingen ting er som plutseligheten i en god SET rørforsterker!

Etter et 20 talls transistorforsterkere - er det bare meg...?
    Nix, det er ikke bare deg, det er etterhvert mange av oss skapSETere. På tide å SETte skapet på plass?
    Jepp. Denne tråden kan fort bli lang, for du legger jo opp til åpen krig, ikke bare mellom rør og transistor, men også mellom SET og PP blant rørfolket.
    Men jeg støtter utsagnet ditt, har selv hatt transitor til 140k, men en SET til 20k banker den glatt med de rette forutsetningene.
    Set er mer naken lyd enn noe annet jeg personlig har hørt, du "kikker" littegrann mer inn i musikken.
    Hurtigheten i SETforsterkere virker av og til som grenseløs, i forhld til transistor.
    SET ruler :cool:.
    Legger ikke opp til åpen krig - for all del. Måtte bare komme med mitt "hjertesukk" etter en kveld i musikkens tjeneste. For første gang på veeeldig lenge så blir jeg imponert av eget anlegg når jeg fyrer opp. Vanligvis har det vært slik at hjemme hos andre spiller det ok, men hos meg mangler det stadig noe.

Men ikke nå lengre...! :cool:

Har samme erfaring. Har også kjørt rør PP. Blir ikke det samme. SET drar deg inn i musikken på en ekte måte og det er umulig å sitte stille. Smiler ofte. Ingen irritasjon over noe som mangler lengre...

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Det er bare deg!
    Jeg visste du reagerte, Sluket. Tenkte på deg og dine forsterkere da jeg skrev det - har bare aldri hørt transer som er plutselige på samme ekte måte som SET...

Åpner du dørene for en som ønsker å høre?
    Nei, her er det stengte dører!!! Men jeg MÅTTE jo reagere - som fanebærer for det objektive, det nøytrale og åpne sinn! Vår verden av gjengitt innspilt lyd er så utrolig full av alle slags myter og misoppfatninger som aldri blir seriøst utfordret. Jeg har ikke tenkt å starte noe korstog for å åpne folks øyne (les ører) - det får yngre og større krefter ta seg av dersom de finnes, men noen få stikkpiller i ny og ne kan jeg koste på meg.
    Det er mange veier til musikk-nirvana - for all del! Jeg har hør såkalte nøytrale superduper transistor forsterkere i hundretusenkronersklassen på messer som ikke spiller musikk i mine ører. Måler som en topptrimmet Bugatti - men spiller som en Lada....

Men jeg har også hørt billige transistorforsterkere som jeg meget godt kunne levd med.

For meg er nøytral lyd = ektefølelse.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel trolig slik at man liker den harmoniske forvrengningen og opplever den tilfører anlegger noe positivt. Helt avhengig av anlegget IMO.
    Det med plutselighet har jeg litt vanskelig for å fortstå, spesielt når fovrengningen ikke er spesielt lav, men kan opplevelsen ha sammenheng med at SET forsterkere påvirker frekvensresponsen?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Skal nå også du ødelegge den akademiske diskusjonen her?
    Denne tråden har aldri vært ment å inneholde akademiske betraktninger - kun subjektive, følelsesladede ytringer!

Det er jo det som gjelder i opplevelse av gjengitt musikk...

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.471
    Sted
    '
    En av grunnene til at single ended triode forsterkere ofte lyder godt er at de kjører i klasse A,
    og at de som regel er designet uten global feedback.
    Man kan godt bygge push-pull forsterkere ut ifra de samme prinsipper,
    dvs trioder i klasse A uten global feedback, men det ser man sjelden.
    Jeg har noen av den sorten, ja. :)
    PP designet med tanke på klasse A2 pleier å låte heftig.

Men single ended er jo tøft det også.
    Her et eksperimentelt rør fra KR (forløper til KRT1610 med anodetap på 100W)

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    77
    Det er vel trolig slik at man liker den harmoniske forvrengningen og opplever den tilfører anlegger noe positivt. Helt avhengig av anlegget IMO.
    Det med plutselighet har jeg litt vanskelig for å fortstå, spesielt når fovrengningen ikke er spesielt lav, men kan opplevelsen ha sammenheng med at SET forsterkere påvirker frekvensresponsen?

Det spørgsmål er besvaret flere gange...prøv at google Feedback aka FB aka modkobling

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Min tilnærming er enkel: hvis kiri te kanewa gir meg gåsehud når hun synger Vissi d'Arte så engasjerer det meg. Hvis ikke er det uinteressant. Pris, merker, status er for meg da fullstendig uinteressant. Ikke spesielt akademisk eller vitenskaplig, og takk for det. Musikk er følelser og kommer de frem så driter jeg i hvordan :)
    Ah, endelig en sann artsfrende! Som om jeg skulle sagt det selv! :)

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    77
    En av grunnene til at single ended triode forsterkere ofte lyder godt er at de kjører i klasse A,
    og at de som regel er designet uten global feedback.
    Man kan godt bygge push-pull forsterkere ut ifra de samme prinsipper,
    dvs trioder i klasse A uten global feedback, men det ser man sjelden.
    Jeg har noen av den sorten, ja. :)
    PP designet med tanke på klasse A2 pleier å låte heftig.

Men single ended er jo tøft det også.
    Her et eksperimentelt rør fra KR (forløper til KRT1610 med anodetap på 100W)

Ligner en dobbelttriode i to etager - må være lunt på øverste etage...

C

Cyber

Gjest
    Ah, endelig en sann artsfrende! Som om jeg skulle sagt det selv! :)
    Ohoi, er det bare dere to igjen her som hører på musikk? Alle andre har sløve anlegg som reagerer tregt og lytter kun til sinustoner og studerer impedansekurver?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke så veldig vanskelig, egentlig. Sjekk denne artikkelen, og se spesielt på hvordan harmoniske forvrengningskomponenter av forskjellig orden øker med signalnivå (figur 4, 6, 8 og 10). Det handler ikke om motkobling eller ikke motkobling. Ingen av de eksemplene har motkobling. Det er noe spesielt med SET's.
    http://milbert.com/Files/articles/TvsT/tstxt.pdf

Beklager å avspore følelsesutbruddene med teknikk...

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva da om noe utenfor den biten i kjeden "forsterker" ikke låter "ekte"?
    Tja, Lyngen.. Hvor mange SET har du som sagt hørt ? Et par SET jeg har hørt har vært meget "ekte" på tross av at de måler sikkert helt på trynet.. Så tror ikke du skal være så bastant å hevde at SET ikke kan høres ekte ut før du har hørt litt mer :cool:

6bm8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Antall liker
    654
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har set amp, men jeg vet ikke om den inneholder noe plutselighet? Hva er plutselighet?

Mvh
    Morten

U

utgatt60135

Gjest
    Tja, Lyngen.. Hvor mange SET har du som sagt hørt ? Et par SET jeg har hørt har vært meget "ekte" på tross av at de måler sikkert helt på trynet.. Så tror ikke du skal være så bastant å hevde at SET ikke kan høres ekte ut før du har hørt litt mer :cool:
    Nøytraliet betyr naturlig nok så lite forvregning på alle måter som overhodet mulig. Da blir det også så analytisk som bare mulig. Hvis alle ledd i kjeden hadde vært slik så har du fått ekte lyd. Det er bare det at verden ikke er så ideelt som det og da må man ha tunga rett i munnen og finne ut hva som gjør hva og analysere hver enkelt komponent for seg selv. At innspillinger generelt sett er "ekte" er bare sludder og vås. Så et nøytralt anlegg spiller ikke nødvendigvis musikken "ekte" når alt vurderes samlet. Forvregninger kan således ha sine fordeler og svakheter alt ettersom. Og nøytralt analytisk anlegg har sine fordeler og ulemper alt ettersom.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

Det er ikke så veldig vanskelig, egentlig. Sjekk denne artikkelen, og se spesielt på hvordan harmoniske forvrengningskomponenter av forskjellig orden øker med signalnivå (figur 4, 6, 8 og 10). Det handler ikke om motkobling eller ikke motkobling. Ingen av de eksemplene har motkobling. Det er noe spesielt med SET's.

Takker.
    Tenker du at "plutseligheten" har med ekstra fylde/bass/punch som resultat av kombinasjonen av andre og tredje harmoniske?

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.349

Takk for linken, men etter å ha skummet teksten ser jeg ikke at det er nevnt noe sted om de forsterkerne har motkobling eller ikke?
    Ellers er det også interessant å lese for eksempel Crowhurst sine artikler om forvrenging.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nøytraliet betyr naturlig nok så lite forvregning på alle måter som overhodet mulig. Da blir det også så analytisk som bare mulig. Hvis alle ledd i kjeden hadde vært slik så har du fått ekte lyd. Det er bare det at verden ikke er så ideelt som det og da må man ha tunga rett i munnen og finne ut hva som gjør hva og analysere hver enkelt komponent for seg selv. At innspillinger generelt sett er "ekte" er bare sludder og vås. Så et nøytralt anlegg spiller ikke nødvendigvis musikken "ekte" når alt vurderes samlet. Forvregninger kan således ha sine fordeler og svakheter alt ettersom. Og nøytralt analytisk anlegg har sine fordeler og ulemper alt ettersom.
    Diplomatisk svart lyngen..Og ikke så uenig med deg :)... Men så "analystisk " som mulig høres klinisk og kjedelig ut da... En skal vel ikke analysere musikken men NYTE den ? :cool:

U

utgatt60135

Gjest
    Men så "analystisk " som mulig høres klinisk og kjedelig ut da... En skal vel ikke analysere musikken men NYTE den ? :cool:
    Vi kan jo lage en analogi til ekte musikk. Ville du hatt tepper mellom deg og musikerne for å nyte musikken best mulig? Når er det mest analytisk? Med eller uten?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tenker du at "plutseligheten" har med ekstra fylde/bass/punch som resultat av kombinasjonen av andre og tredje harmoniske?
    Nei, det gir forsåvidt fylde også, men jeg tenker mest på den psykoakustiske virkningen av de andre- og fjerdeharmoniske som spretter opp med økende volum. Tredjeharmoniske er lyden av mild kompresjon. SET'en i figur 4 har omtrent like mye andre- og tredjeordens til et visst punkt, og så faller tredjeordens mens andre- og fjerdeordens øker og høyere odde-ordens komponenter holder seg lavt. Alle de andre kretsene domineres av tredjeordens hele veien opp, og noen av dem får en hel del femte- og sjuendeordens etterhvert. Klart det gjør en forskjell på "plutseligheten" av transienter i musikken. Psykoakustisk vil jeg tro det der fungerer nesten som en expander, hvis de kurvene og signalnivået på innspillingene er godt avstemt mot hverandre. Motkobling vil redusere mengden forvrengning, men dette sier noe om hvilket spektrum man har å leke med i utgangspunktet.

Sist redigert:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Men så "analystisk " som mulig høres klinisk og kjedelig ut da... En skal vel ikke analysere musikken men NYTE den ? :cool:
    Vi kan jo lage en analogi til ekte musikk. Ville du hatt tepper mellom deg og musikerne for å nyte musikken best mulig? Når er det mest analytisk? Med eller uten?

Når har du IKKE "tepper" når du hører reprodusert musikk ? Sier du i fullt alvor at JM Lab høytalere feks ikke har " tepper" over seg ? Nå måtte jeg le her...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Takk for linken, men etter å ha skummet teksten ser jeg ikke at det er nevnt noe sted om de forsterkerne har motkobling eller ikke?
    Øverst på side 270: "The devices are all operating open loop (no feedback) with a bias point that allows for maximum undistorted output swing."

Hmmm, når jeg ser nøyere etter gjelder det nok bare for testen i graf 2. De i fig 3 har feedback, ser jeg, så her er det nok litt blandet drops.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det gir forsåvidt fylde også, men jeg tenker mest på den psykoakustiske virkningen av de andre- og fjerdeharmoniske som spretter opp med økende volum. Tredjeharmoniske er lyden av mild kompresjon. SET'en i figur 4 har omtrent like mye andre- og tredjeordens til et visst punkt, og så faller tredjeordens mens andre- og fjerdeordens øker og høyere odde-ordens komponenter holder seg lavt. Alle de andre kretsene domineres av tredjeordens hele veien opp, og noen av dem får en hel del femte- og sjuendeordens etterhvert. Klart det gjør en forskjell på "plutseligheten" av transienter i musikken. Psykoakustisk vil jeg tro det der fungerer nesten som en expander, hvis de kurvene og signalnivået på innspillingene er godt avstemt mot hverandre. Motkobling vil redusere mengden forvrengning, men dette sier noe om hvilket spektrum man har å leke med i utgangspunktet.
    Skjønner. Interessant.
    Som regel er det en god forklaring bak ting. :)

V

vredensgnag

Gjest
    Da jeg første gang hørte rundstrålere, hadde jeg ingen fordommer innabords, for eller mot. Jeg simpelthen likte lyden. Første anlegg var et MBL, deretter Bolzano Villetri - og så kom jeg over BeoLab 5. Og jeg kunne ikke tro at "lille" BL5 kunne levere en såpass god tilnærming til hva de tidligere anleggene hadde prestert.
    Skjebnen ville at jeg nesten rett etter fikk et oppdrag for B&O, og omtrent samtidig skaffet jeg meg disse høyttalerne.

Men siden jeg ikke hadde noen fordommer omkring Klasse-D, eller rundstråling, osv - så tror jeg at jeg reagerte veldig oppriktig på hva jeg hørte, og ikke på hva jeg skulle mene om det jeg lyttet til.

Den forskjellen er viktig.

En tid tilbake bestemte jeg meg for at jeg skulle bli "heilt analog." Jeg var skuffet over high-res fusket, samtidig som det fortalte meg at det var ubetydelig man kunne hente ved å kjøre det løpet. Og siden jeg som regel har en datamaskin foran meg i forbindelse med andre aktiviteter, så hadde jeg ikke lyst til å bruke data i nytelsen av musikk.

Så jeg er på en måte forhåndsprogrammert til å like sporet jeg følger nå. Men av de ulike forsterkertopologiene jeg har lyttet til, så falt jeg for SET, og slo til da en forsterker jeg hadde lyttet til dukket opp på Brukten. Det har jeg ikke angret på.
    Kommer jeg til å gjøre som mange påstår: gå trett av SET-tillegget og ønske meg en renere gjengivelse?

Orso spør hva SET-tiltrekningen kan skyldes, og Asbjørn leverer en undersøkelse. Jeg hører mer kropp på tonene, mer troverdige detaljer, og en like spontan tilblivelse av tonen som med BeoLab 5. Sistnevnte skulle bruke siderefleksjoner for å virkelig "leve" - det som skjedde var at tonene fikk et ekstra lag, vha av de siderefleksjonene. Noe tilsvarende skjer nok når man kjører musikken gjennom forsterkeren jeg bruker nå. Musikken tilføres en koloratur mine ører syns den trenger, for å være troverdig.

Sist redigert:

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.471
    Sted
    '
    Jeg synes du trekker konklusjonene veldig langt nå. Grafene viser THD ved kraftig overstyring. Det er ikke vanlig å lytte til musikk ved 6 eller 12dB overstyring på linjenivå. Ja, grafene er for linjenivå, med småsignalrør som 12AY7, ECC83 etc.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes du trekker konklusjonene veldig langt nå. Grafene viser THD ved kraftig overstyring. Det er ikke vanlig å lytte til musikk ved 6 eller 12dB overstyring på linjenivå. Ja, grafene er for linjenivå, med småsignalrør som 12AY7, ECC83 etc.
    Ja, jeg forstår det, men det interessante for meg her er den kvalitative forskjellen mellom topologiene. Det skjer noe helt annet i en SET enn i en pentode, kvalitativt sett. Dessuten, noenlunde ukomprimert musikk har 18-20 dB crest factor. Hvis en SET effektforsterker drar en høyttaler med f eks 95 dB følsomhet og gjennomsnittlig lydtrykk i rommet er 85 dB, så tusler den avgårde med 0,1 W gjennomsnittlig effekt. Da vil det være bruk for 10 W i toppene, og det er en hel del for en triode. Eksakt hva som skjer i en SET effektforsterker under realistiske forhold kommer formodentlig også an på utgangstrafoen og mye annet, deriblant musikksmak og match mellom forsterker, høyttaler, rom og foretrukket lyttenivå, men det er jo noe med dem.

Kall det en hypotese for videre undersøkelser. ;)

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.471
    Sted
    '
    Ja, jeg forstår det, men det interessante for meg her er den kvalitative forskjellen mellom topologiene.
    Trioder og pentoder har i utgangspunktet forskjellige egenskaper og hvis vi ser på overføringskarakteristikken, Ia/Ug (anodestrøm som funksjon av styrespenning), er denne ofte J-formet for en triode og S-formet for pentodene. I det ligger det også føringer for distorsjonsmønster.
    I tillegg har pentoder så høy indre resistans at en ikke kommer unna feedback på et eller annet vis for praktiske formål som utgangsrør.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn