Effektive høgtalarar er for kvinnfolk!Så kan jeg anbefale at høre den via bedre og mere effektive højtalere - fx Hørnings,men så begynder prisen at stige!Har jo hørt noen demoer på de sammen med AN høyttalere. Det låter jo meget farget. Sikkert bra "plutselighet" i forhold til pris, men ikke i forhold til dyrere anlegg.Mange har brugt en Audio Note Kit One som indgangsbillet,og den giver et ok billede af hvilken verden SET udgør
Plutselige transer er imidlertid et kjent problem blant de som valfarter til Thailand.har bare aldri hørt transer som er plutselige på samme ekte måte som SET...
Legger ikke opp til åpen krig - for all del. Måtte bare komme med mitt "hjertesukk" etter en kveld i musikkens tjeneste. For første gang på veeeldig lenge så blir jeg imponert av eget anlegg når jeg fyrer opp. Vanligvis har det vært slik at hjemme hos andre spiller det ok, men hos meg mangler det stadig noe.Nix, det er ikke bare deg, det er etterhvert mange av oss skapSETere. På tide å SETte skapet på plass?Jeg vet at denne tråden kanskje ikke har livets rett, men jeg måtte få sagt det:
Ingen ting er som plutseligheten i en god SET rørforsterker!
Etter et 20 talls transistorforsterkere - er det bare meg...?
Jepp. Denne tråden kan fort bli lang, for du legger jo opp til åpen krig, ikke bare mellom rør og transistor, men også mellom SET og PP blant rørfolket.
Men jeg støtter utsagnet ditt, har selv hatt transitor til 140k, men en SET til 20k banker den glatt med de rette forutsetningene.
Set er mer naken lyd enn noe annet jeg personlig har hørt, du "kikker" littegrann mer inn i musikken.
Hurtigheten i SETforsterkere virker av og til som grenseløs, i forhld til transistor.
SET ruler.
Det er mange veier til musikk-nirvana - for all del! Jeg har hør såkalte nøytrale superduper transistor forsterkere i hundretusenkronersklassen på messer som ikke spiller musikk i mine ører. Måler som en topptrimmet Bugatti - men spiller som en Lada....Nei, her er det stengte dører!!! Men jeg MÅTTE jo reagere - som fanebærer for det objektive, det nøytrale og åpne sinn! Vår verden av gjengitt innspilt lyd er så utrolig full av alle slags myter og misoppfatninger som aldri blir seriøst utfordret. Jeg har ikke tenkt å starte noe korstog for å åpne folks øyne (les ører) - det får yngre og større krefter ta seg av dersom de finnes, men noen få stikkpiller i ny og ne kan jeg koste på meg.Jeg visste du reagerte, Sluket. Tenkte på deg og dine forsterkere da jeg skrev det - har bare aldri hørt transer som er plutselige på samme ekte måte som SET...Ja. Det er bare deg!
Åpner du dørene for en som ønsker å høre?
På papiret, ja - når du henger på en høyttaler og spiller musikk, nei.Transistorforsterkere ER plutseligereNei, psyken spiller ikke meg et puss. SKulle ønske at transistorforsterkere var like plutselige - da ville alt vært enklere...Er nok bare deg ja, psyken som spiller deg et puss.![]()
![]()
Denne tråden har aldri vært ment å inneholde akademiske betraktninger - kun subjektive, følelsesladede ytringer!Skal nå også du ødelegge den akademiske diskusjonen her?
Jeg har noen av den sorten, ja.En av grunnene til at single ended triode forsterkere ofte lyder godt er at de kjører i klasse A,
og at de som regel er designet uten global feedback.
Man kan godt bygge push-pull forsterkere ut ifra de samme prinsipper,
dvs trioder i klasse A uten global feedback, men det ser man sjelden.
Det er vel trolig slik at man liker den harmoniske forvrengningen og opplever den tilfører anlegger noe positivt. Helt avhengig av anlegget IMO.
Det med plutselighet har jeg litt vanskelig for å fortstå, spesielt når fovrengningen ikke er spesielt lav, men kan opplevelsen ha sammenheng med at SET forsterkere påvirker frekvensresponsen?
Skjønner du i det hele tatt begrepet?Orso,foretrekker du uharmonisk vreng?
Mvh.
Ah, endelig en sann artsfrende! Som om jeg skulle sagt det selv!Min tilnærming er enkel: hvis kiri te kanewa gir meg gåsehud når hun synger Vissi d'Arte så engasjerer det meg. Hvis ikke er det uinteressant. Pris, merker, status er for meg da fullstendig uinteressant. Ikke spesielt akademisk eller vitenskaplig, og takk for det. Musikk er følelser og kommer de frem så driter jeg i hvordan![]()
Jeg har noen av den sorten, ja.En av grunnene til at single ended triode forsterkere ofte lyder godt er at de kjører i klasse A,
og at de som regel er designet uten global feedback.
Man kan godt bygge push-pull forsterkere ut ifra de samme prinsipper,
dvs trioder i klasse A uten global feedback, men det ser man sjelden.
PP designet med tanke på klasse A2 pleier å låte heftig.
Men single ended er jo tøft det også.
Her et eksperimentelt rør fra KR (forløper til KRT1610 med anodetap på 100W)
![]()
Nei,skjønner eg mindre no,skjønner eg ingenting.Skjønner du i det hele tatt begrepet?Orso,foretrekker du uharmonisk vreng?
Mvh.![]()
Ohoi, er det bare dere to igjen her som hører på musikk? Alle andre har sløve anlegg som reagerer tregt og lytter kun til sinustoner og studerer impedansekurver?Ah, endelig en sann artsfrende! Som om jeg skulle sagt det selv!Min tilnærming er enkel: hvis kiri te kanewa gir meg gåsehud når hun synger Vissi d'Arte så engasjerer det meg. Hvis ikke er det uinteressant. Pris, merker, status er for meg da fullstendig uinteressant. Ikke spesielt akademisk eller vitenskaplig, og takk for det. Musikk er følelser og kommer de frem så driter jeg i hvordan![]()
![]()
Det er ikke så veldig vanskelig, egentlig. Sjekk denne artikkelen, og se spesielt på hvordan harmoniske forvrengningskomponenter av forskjellig orden øker med signalnivå (figur 4, 6, 8 og 10). Det handler ikke om motkobling eller ikke motkobling. Ingen av de eksemplene har motkobling. Det er noe spesielt med SET's.Det er vel trolig slik at man liker den harmoniske forvrengningen og opplever den tilfører anlegger noe positivt. Helt avhengig av anlegget IMO.
Det med plutselighet har jeg litt vanskelig for å fortstå, spesielt når fovrengningen ikke er spesielt lav, men kan opplevelsen ha sammenheng med at SET forsterkere påvirker frekvensresponsen?
Hva da om noe utenfor den biten i kjeden "forsterker" ikke låter "ekte"?For meg er nøytral lyd = ektefølelse.
Tja, Lyngen.. Hvor mange SET har du som sagt hørt ? Et par SET jeg har hørt har vært meget "ekte" på tross av at de måler sikkert helt på trynet.. Så tror ikke du skal være så bastant å hevde at SET ikke kan høres ekte ut før du har hørt litt merHva da om noe utenfor den biten i kjeden "forsterker" ikke låter "ekte"?For meg er nøytral lyd = ektefølelse.
Nøytraliet betyr naturlig nok så lite forvregning på alle måter som overhodet mulig. Da blir det også så analytisk som bare mulig. Hvis alle ledd i kjeden hadde vært slik så har du fått ekte lyd. Det er bare det at verden ikke er så ideelt som det og da må man ha tunga rett i munnen og finne ut hva som gjør hva og analysere hver enkelt komponent for seg selv. At innspillinger generelt sett er "ekte" er bare sludder og vås. Så et nøytralt anlegg spiller ikke nødvendigvis musikken "ekte" når alt vurderes samlet. Forvregninger kan således ha sine fordeler og svakheter alt ettersom. Og nøytralt analytisk anlegg har sine fordeler og ulemper alt ettersom.Tja, Lyngen.. Hvor mange SET har du som sagt hørt ? Et par SET jeg har hørt har vært meget "ekte" på tross av at de måler sikkert helt på trynet.. Så tror ikke du skal være så bastant å hevde at SET ikke kan høres ekte ut før du har hørt litt merHva da om noe utenfor den biten i kjeden "forsterker" ikke låter "ekte"?For meg er nøytral lyd = ektefølelse.![]()
Takker.Det er vel trolig slik at man liker den harmoniske forvrengningen og opplever den tilfører anlegger noe positivt. Helt avhengig av anlegget IMO.
Det er ikke så veldig vanskelig, egentlig. Sjekk denne artikkelen, og se spesielt på hvordan harmoniske forvrengningskomponenter av forskjellig orden øker med signalnivå (figur 4, 6, 8 og 10). Det handler ikke om motkobling eller ikke motkobling. Ingen av de eksemplene har motkobling. Det er noe spesielt med SET's.
http://milbert.com/Files/articles/TvsT/tstxt.pdf
Beklager å avspore følelsesutbruddene med teknikk...
Takk for linken, men etter å ha skummet teksten ser jeg ikke at det er nevnt noe sted om de forsterkerne har motkobling eller ikke?Det er ikke så veldig vanskelig, egentlig. Sjekk denne artikkelen, og se spesielt på hvordan harmoniske forvrengningskomponenter av forskjellig orden øker med signalnivå (figur 4, 6, 8 og 10). Det handler ikke om motkobling eller ikke motkobling. Ingen av de eksemplene har motkobling. Det er noe spesielt med SET's.Det er vel trolig slik at man liker den harmoniske forvrengningen og opplever den tilfører anlegger noe positivt. Helt avhengig av anlegget IMO.
http://milbert.com/Files/articles/TvsT/tstxt.pdf
Beklager å avspore følelsesutbruddene med teknikk...
Diplomatisk svart lyngen..Og ikke så uenig med degNøytraliet betyr naturlig nok så lite forvregning på alle måter som overhodet mulig. Da blir det også så analytisk som bare mulig. Hvis alle ledd i kjeden hadde vært slik så har du fått ekte lyd. Det er bare det at verden ikke er så ideelt som det og da må man ha tunga rett i munnen og finne ut hva som gjør hva og analysere hver enkelt komponent for seg selv. At innspillinger generelt sett er "ekte" er bare sludder og vås. Så et nøytralt anlegg spiller ikke nødvendigvis musikken "ekte" når alt vurderes samlet. Forvregninger kan således ha sine fordeler og svakheter alt ettersom. Og nøytralt analytisk anlegg har sine fordeler og ulemper alt ettersom.Tja, Lyngen.. Hvor mange SET har du som sagt hørt ? Et par SET jeg har hørt har vært meget "ekte" på tross av at de måler sikkert helt på trynet.. Så tror ikke du skal være så bastant å hevde at SET ikke kan høres ekte ut før du har hørt litt merHva da om noe utenfor den biten i kjeden "forsterker" ikke låter "ekte"?For meg er nøytral lyd = ektefølelse.![]()
Vi kan jo lage en analogi til ekte musikk. Ville du hatt tepper mellom deg og musikerne for å nyte musikken best mulig? Når er det mest analytisk? Med eller uten?Men så "analystisk " som mulig høres klinisk og kjedelig ut da... En skal vel ikke analysere musikken men NYTE den ?![]()
Nei, det gir forsåvidt fylde også, men jeg tenker mest på den psykoakustiske virkningen av de andre- og fjerdeharmoniske som spretter opp med økende volum. Tredjeharmoniske er lyden av mild kompresjon. SET'en i figur 4 har omtrent like mye andre- og tredjeordens til et visst punkt, og så faller tredjeordens mens andre- og fjerdeordens øker og høyere odde-ordens komponenter holder seg lavt. Alle de andre kretsene domineres av tredjeordens hele veien opp, og noen av dem får en hel del femte- og sjuendeordens etterhvert. Klart det gjør en forskjell på "plutseligheten" av transienter i musikken. Psykoakustisk vil jeg tro det der fungerer nesten som en expander, hvis de kurvene og signalnivået på innspillingene er godt avstemt mot hverandre. Motkobling vil redusere mengden forvrengning, men dette sier noe om hvilket spektrum man har å leke med i utgangspunktet.Tenker du at "plutseligheten" har med ekstra fylde/bass/punch som resultat av kombinasjonen av andre og tredje harmoniske?
Vi kan jo lage en analogi til ekte musikk. Ville du hatt tepper mellom deg og musikerne for å nyte musikken best mulig? Når er det mest analytisk? Med eller uten?Men så "analystisk " som mulig høres klinisk og kjedelig ut da... En skal vel ikke analysere musikken men NYTE den ?![]()
Øverst på side 270: "The devices are all operating open loop (no feedback) with a bias point that allows for maximum undistorted output swing."Takk for linken, men etter å ha skummet teksten ser jeg ikke at det er nevnt noe sted om de forsterkerne har motkobling eller ikke?
Skjønner. Interessant.Nei, det gir forsåvidt fylde også, men jeg tenker mest på den psykoakustiske virkningen av de andre- og fjerdeharmoniske som spretter opp med økende volum. Tredjeharmoniske er lyden av mild kompresjon. SET'en i figur 4 har omtrent like mye andre- og tredjeordens til et visst punkt, og så faller tredjeordens mens andre- og fjerdeordens øker og høyere odde-ordens komponenter holder seg lavt. Alle de andre kretsene domineres av tredjeordens hele veien opp, og noen av dem får en hel del femte- og sjuendeordens etterhvert. Klart det gjør en forskjell på "plutseligheten" av transienter i musikken. Psykoakustisk vil jeg tro det der fungerer nesten som en expander, hvis de kurvene og signalnivået på innspillingene er godt avstemt mot hverandre. Motkobling vil redusere mengden forvrengning, men dette sier noe om hvilket spektrum man har å leke med i utgangspunktet.Tenker du at "plutseligheten" har med ekstra fylde/bass/punch som resultat av kombinasjonen av andre og tredje harmoniske?
Hehe.Beklager å avspore følelsesutbruddene med teknikk...
Jeg synes du trekker konklusjonene veldig langt nå. Grafene viser THD ved kraftig overstyring. Det er ikke vanlig å lytte til musikk ved 6 eller 12dB overstyring på linjenivå. Ja, grafene er for linjenivå, med småsignalrør som 12AY7, ECC83 etc.Nei, det gir forsåvidt fylde også, men jeg tenker mest på den psykoakustiske virkningen av de andre- og fjerdeharmoniske som spretter opp med økende volum. Tredjeharmoniske er lyden av mild kompresjon. SET'en i figur 4 har omtrent like mye andre- og tredjeordens til et visst punkt, og så faller tredjeordens mens andre- og fjerdeordens øker og høyere odde-ordens komponenter holder seg lavt. Alle de andre kretsene domineres av tredjeordens hele veien opp, og noen av dem får en hel del femte- og sjuendeordens etterhvert. Klart det gjør en forskjell på "plutseligheten" av transienter i musikken. Psykoakustisk vil jeg tro det der fungerer nesten som en expander, hvis de kurvene og signalnivået på innspillingene er godt avstemt mot hverandre. Motkobling vil redusere mengden forvrengning, men dette sier noe om hvilket spektrum man har å leke med i utgangspunktet.Tenker du at "plutseligheten" har med ekstra fylde/bass/punch som resultat av kombinasjonen av andre og tredje harmoniske?
Ja, jeg forstår det, men det interessante for meg her er den kvalitative forskjellen mellom topologiene. Det skjer noe helt annet i en SET enn i en pentode, kvalitativt sett. Dessuten, noenlunde ukomprimert musikk har 18-20 dB crest factor. Hvis en SET effektforsterker drar en høyttaler med f eks 95 dB følsomhet og gjennomsnittlig lydtrykk i rommet er 85 dB, så tusler den avgårde med 0,1 W gjennomsnittlig effekt. Da vil det være bruk for 10 W i toppene, og det er en hel del for en triode. Eksakt hva som skjer i en SET effektforsterker under realistiske forhold kommer formodentlig også an på utgangstrafoen og mye annet, deriblant musikksmak og match mellom forsterker, høyttaler, rom og foretrukket lyttenivå, men det er jo noe med dem.Jeg synes du trekker konklusjonene veldig langt nå. Grafene viser THD ved kraftig overstyring. Det er ikke vanlig å lytte til musikk ved 6 eller 12dB overstyring på linjenivå. Ja, grafene er for linjenivå, med småsignalrør som 12AY7, ECC83 etc.
Trioder og pentoder har i utgangspunktet forskjellige egenskaper og hvis vi ser på overføringskarakteristikken, Ia/Ug (anodestrøm som funksjon av styrespenning), er denne ofte J-formet for en triode og S-formet for pentodene. I det ligger det også føringer for distorsjonsmønster.Ja, jeg forstår det, men det interessante for meg her er den kvalitative forskjellen mellom topologiene.