Noe jeg har stusset over: jeg leser overalt i diskusjonsfora og hifi-blader at 'anleggene vil alltid komme til kort i forhold til utgangspunktet, musikken slik den er når den fremføres.'
Samtidig vet jeg at folk sitter og lytter til noen høyttalerelement som er søkt isolert fra rommene de står i, vha enten nærfeltslytting, demping og tiltak, o.a. Enkelte går så langt på jakt etter isolering av direktestrålen fra element til øre, at man kan anvende begrepet klinisk tilnærming til prosessen.
At det da blir stor avstand mellom det man hører hjemme, og det man hører på fremføring, er ikke å undres over. Og har man lyttet til et dobbeltrenset anlegg en stund, og så brått utsettes for en annen løsning (med rombidrag, SET, horn, vinyl som kilde), så kan det godt være at hjernen og kroppen plutselig føler den opplevde noe som kjennes mer rett.
Her mener jeg du tager helt fejl, at mange bruger horn dipoler SET forstærker grammofoner basreflex osv forhindre netop at det oprindelige signal kommer så direkte som overhovedet muligt til dine ører, og det foringer kort og godt dine chancer væsentligt for at genskabe den optagende begivenhed.
jeg mener at det mange gør med alle disse aparte løsninger som eks.v SET med flere procent THD og op til mange ohm i udgangsimpedans, stigetider på 2V/us osv, er at man prøver at kompensere for ringe/dårligt udstyr.
Hvad tro du problemet er?, tror du virkelig selv på at en mikrofon er meget dårligere til at et samle et signal op end din højtaler eksempelvis er til at gengive det samme signal.
NEJ! det kan jeg love dig ikke er tilfældet. Det er vores anlæg/kæde som er problemet det er her den alvorlige degenerering/forringelse sker som gør det så vanskeligt at opnår en gengivelse som ligner virkeligheden.
Derfor prøver mange forståeligt nok alle disse krumspring/genveje som at benytter SET, dipoler, horn, basrefleks, grammofoner Ja selv kabler er der nogen firmaer som bevist prøve at lave farvede i lyden. Og det er alt sammen noget hvor det klart kan dokumenteres at det ødelægge kildesignalet/lægger noget til/og trækker sikkert også noget fra.
Ok med hensyn til plader, ja så kæmper selv Guderne forgæves imod dårlige procedurer, køb nogle ordentlige plader i stedet for alt det dårligt producerede musik som oversvømme markedet, eller tag de dårlige plader for hvad de er, personligt mener jeg det er et skråplan hvis man prøver at lave om på kilden med diverse farvninger hvis målet er hi-fi.
Men jeg kan fortælle at alt det som mange prøver at kompensere det er allerede i signalet på langt de fleste plader, men for at få det frem helt til ørerne kraves der hi-fi udstyr lavet på en hel anden måde end vi dødelige normalt har råd til, og spørgsmålet er om der overhovedet kan købes godt nok udstyr, det bliver helt sikkert meget vanskeligt, og det mener jeg netop er en af årsagen til at mange vælger disse farvede teknologier/apparat-typer som helt åbenlyst laver om på kilden.
Og det er sådan set helt ok!. Synes bare man skal være klar hvad det er man gør, og årsagen til at man gør det, og ikke prøve at påstår at det er mere rigtigt, hvis emnet er hi-fi/højtroværdighed i gengivelsen, for det er det absolut ikke mener jeg tværtimod vil jeg sige.
Man indbygger farvninger/ændringer af kilden som bliver til konstanter i systemet.