Platespillere, hvilke er gode, hvorfor og hvordan?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hi-rex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hva pris leje befinner disse laser avspillere sig i ?

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Tror de ligger på 100K + - fra eBay. Tror prisen er omtrent den samme fra fabrikken i Japan kanskje noe høyere men alle spillere lages på bestilling til hver enkelt kunde gjerne etter kundens ønske - utenom grunnteknikken men den finnes i to versjoner: Standard Sound Quality og Best Sound Quality

Det at ELP ikke "farger" eller equalizer lyden, (dette gjør all platespillermekkatrikk inkl pickup og pre, rumble wow og flutter mv på vanlige vinylhøvler) Det at all mekanisk støy er eliminert gjør at noen synes de kan låte litt "blodfattig" men Fremer gjorde en sammenligning vinyl vs mastertape og da kom han frem til at det ELP leverte var nokså nær mastertapen:

Now, there are various ways to assess the ELP’s sonic signature. At one point in his Stereophile review, Fremer compared the sound of LPs through the ELP to the sound of mastertapes. All of the mechanical resonances and colorations of turntables, tonearms, and cartridges having been eliminated—all of that jazzed-up, inaccurate sweetening and energizing having been stripped away—one is left, said he, with something closer to what the tapeheads recorded. I can see his point. The ELP does have some of the qualities of mastertapes— dynamic smoothness (or continuousness), much inner detail presented in a nonanalytical way, and an audiophile-neutral tonal balance. However, it needs to be said that, unlike the ELP, mastertapes do not trade off large-scale dynamic contrasts to achieve continuousness, do not sacrifice bloom and dimensionality to achieve clarity, and do not deracinate tone color to achieve neutrality. If they did, we wouldn’t extol them.

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hva får dere til å tro at ELP er 100% fri for wow/flutter og rumble?

Det er fortsatt en platespiller hvor plata legges på en tallerken og drives rundt på helt vanlig måte. Det at man ikke leser av rilleinformasjonen ved en pickup i fysisk kontakt med rillene endrer jo ikke på det.

Ellers lurer jeg på om ikke ELP greier seg fint uten RIAA-korreksjon, eller i det minste trenger en egen korreksjonskurve? Laseren er vel brukt som en posisjonssensor på samme måte som disse? Optical cartridge

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    36.684
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    På mange måter virket Nottingham Analogue som en god og enkel konstruksjon - men jeg er skeptisk til den svake motoren, pga presisjon.
    Men, eeehh - men det er jo nettopp den "svake motoren" som sørger for at presisjonen er så høy som den er... :rolleyes:

Är lite inne på att skaffa en Nottingham, men valet är mellan Ace Spacedeck och 294. Några funderingar?
    Är det ett bättte val att välja någon annan arm än Ace Spacedeck eller Ana?
    Har hatt Ace Spacedeck og var meget fornøyd med denne, kjøpte meg etterhvert opp til Dais, og har i ettertid supplert med en 294.
    294 er også en spiller jeg er meget fornøyd med.

Som Arve nevner, oppfatter jeg nok drivverkene til Nottingham av et høyere kaliber enn armene. Det er på ingen måte dårlige armer, jeg har hatt og brukt et par stykker av de og har ikke noe vondt å si om dem, men det finnes bedre armer der ute.

En vurdering å ta, om du skal kjøpe andre armer enn Nottingham sine, er såklart at utvalget av gode og betalbare tolvtommere er langt mindre enn ditto
    ni- og titommere, så det er greit og ha en plan om arm før kjøp av drivverk. På min 294 har jeg to armer, SME 312S og Jelco SA750L.

Begge har avtagbart headshell, og siden jeg liker og bytte litt rundt på pickuper var det en bekvemmelighet som er en plussfaktor hos meg.
    Jelco er også verdt og nevne pga sitt ytelse/pris-forhold som er bemerkelsesverdig.

IMG_0699.jpg

IMG_1002.jpg

IMG_0695.jpg

/ Morten

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Tjah, well, Aff Kårse.... noen ser på imperfeksjonismen ved klassiske platehøvler som "The Tale Of God(s) og med added equalizer etc gjør det selvsagt at man bare MÅ vrenge lommene for å få et langt dårligere produkt - med høvel på...
    Du tar ikke poenget. Hadde perfeksjon og mest mulig korrekt og feilfri/driftssikker gjengivelse av den lagrede lyden vært førsterpioritet, hadde jeg aldri kjøpt platespiller i det hele tatt. Uten å kunne se plata snurre på tallerkenen, å sikte og slippe nåla ned i rillene og å se og kjenne på det mekaniske vidunderet, hadde platespilleren tilført null og niks[1] til opplevelsen likevel, og da kunne jeg holdt meg til kjedelig avspilling av digitale filer.

Laserspilleren kan være så nøyaktig den bare vil. For meg ville den ikke gitt den gleden jeg nå får av å spille plater. Den er IMO et feilskjær i utviklingen av platespillere. Både den og dens forgjengere har også floppet så langt, så det er tydeligvis ikke bare meg.

1: Kanskje ikke HELT "null og niks", da, men likevel.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    På mange måter virket Nottingham Analogue som en god og enkel konstruksjon - men jeg er skeptisk til den svake motoren, pga presisjon.
    Det er jo, som Lagga er inne på, stikk motsatt av virkeligheten. Jfr. det jeg skrev om det i innlegg #3.

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Antall liker
    6.577
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Men, eeehh - men det er jo nettopp den "svake motoren" som sørger for at presisjonen er så høy som den er... :rolleyes:

Är lite inne på att skaffa en Nottingham, men valet är mellan Ace Spacedeck och 294. Några funderingar?
    Har hatt Ace Spacedeck og var meget fornøyd med denne, kjøpte meg etterhvert opp til Dais, og har i ettertid supplert med en 294.

Som Arve nevner, oppfatter jeg nok drivverkene til Nottingham av et høyere kaliber enn armene. Det er på ingen måte dårlige armer, jeg har hatt og brukt et par stykker av de og har ikke noe vondt å si om dem, men det finnes bedre armer der ute.

En vurdering å ta, om du skal kjøpe andre armer enn Nottingham sine, er såklart at utvalget av gode og betalbare tolvtommere er langt mindre enn ditto
    ni- og titommere, så det er greit og ha en plan om arm før kjøp av drivverk. På min 294 har jeg to armer, SME 312S og Jelco SA750L.

Begge har avtagbart headshell, og siden jeg liker og bytte litt rundt på pickuper var det en bekvemmelighet som er en plussfaktor hos meg.
    Jelco er også verdt og nevne pga sitt ytelse/pris-forhold som er bemerkelsesverdig.

Vis vedlegget 496024

Vis vedlegget 496025

Vis vedlegget 496026

/ Morten
    Tack Morten
    Mycket värdefull information som kommer att vara värdefull för mig.
    Mvh
    Tommy

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.512
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1

Vis vedlegget 496024

Vis vedlegget 496025

Vis vedlegget 496026

/ Morten
    Hvis Morten hadde rett her.
    Hvorfor låter de dyresuper highend platespillerne så inn i h.........
    mye bedre med flere motorer som er ekstrautstyr?😀🤪

Endpoint Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Antall liker
    1.449
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    40

Vis vedlegget 496024

Vis vedlegget 496025

Vis vedlegget 496026

/ Morten
    mye bedre med flere motorer som er ekstrautstyr?????????????
    De superdyre highend greiene er ikke Nottingham og har andre måter å bearbeide problematikken på. Acoustical systems sin topplatespiller bruker f.eks en glatt reim og kontrollerer fart med å også ta hensyn til sluring osv.
    Nottingham er ikke et High End produkt - det bare låter sånn. Tror ikke at på at noen tilnærmelser er feil som sådan, og man kan bli fornøyd med det meste ser jeg jo. I tillegg så hører folk akkurat det de vil og ikke vil.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    mye bedre med flere motorer som er ekstrautstyr?????????????
    Nei, si det, du. ;)

Jeg har nok aldri hørt «super high end». Hva må til for å kvalifisere som det?

Nå ser jeg at jeg ikke har en high end-spiller engang, så... Merkelig utsagn, men kanskje den er for «Down to Earth» til å kvalifisere? Nåvel... Jeg har en veldig fin spiller som spiller veldig bra, som jeg er veldig fornøyd med, synes jeg. Det får være tilstrekkelig!

Hvorfor tror du at disse super high end-spillerne låter "inn i helvete mye bedre" med flere motorer som ekstrautstyr?

Hva sier det om den originale motoren i så fall? Var det ikke slik likevel at i super high end så hadde motorene på beltedrevne spillere også spitzenklasse hastighetskontroll, da?

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Bare å bruke stepper eller servomotorer som gir absolutt full kontroll, Piece o´ cake unt costa nada med driverkort.

Hvor vanskelig kan det bli liksom....?....

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.392
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå har jeg jobbet en del med stepmotorer, og kan egentlig ikke se for meg at det er en gangbar motor for platespillere, - selv om man kjører halvstep ( om man har nok poltall...)

Endpoint Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Antall liker
    1.449
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    40
    mye bedre med flere motorer som er ekstrautstyr?������������
    Nei, si det, du. ;)

Nå ser jeg at jeg ikke har en high end-spiller engang, så... Merkelig utsagn, men kanskje den er for «Down to Earth» til å kvalifisere? Nåvel... Jeg har en veldig fin spiller som spiller veldig bra, som jeg er veldig fornøyd med, synes jeg. Det får være tilstrekkelig!

Hvorfor tror du at disse super high end-spillerne låter "inn i helvete mye bedre" med flere motorer som ekstrautstyr?

Hva sier det om den originale motoren i så fall? Var det ikke slik likevel at i super high end så hadde motorene på beltedrevne spillere også spitzenklasse hastighetskontroll, da?
    Er ikke helt sikker på hvor det skillet går Dazed, men poenget var egentlig det du påpekte - at de er for "down to earth" til å pirre mange av High End jegerne. High end begrepet er vel også blitt så utvannet at ingen helt vet hvor det skillet går.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Nå har jeg jobbet en del med stepmotorer, og kan egentlig ikke se for meg at det er en gangbar motor for platespillere, - selv om man kjører halvstep ( om man har nok poltall...)
    Det finnes ufattelige mengder forskjellige typer steppermotorer med skyhøyt poltall og til dette formålet klarer en seg med nokså små saker men mulig servomotorene er mer gunstige til dette formålet likevel.

I box kommer man uansett med en enkel og fullstendig stabil løsning.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.392
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå har jeg ikke gravd med ned i hvilke motorer som brukes i "super HighEnd" spillere, men den originale Platine Verdier fra 80-tallet brukte børsteløse Philipsmotorer ( senere Premotec)... Interessant om noen faktisk vet og kommenterer..

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nei, si det, du. ;)

Er ikke helt sikker på hvor det skillet går Dazed, men poenget var egentlig det du påpekte - at de er for "down to earth" til å pirre mange av High End jegerne. High end begrepet er vel også blitt så utvannet at ingen helt vet hvor det skillet går.
    Helt greit for meg, :) Bare semantikk.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Uansett, i disse tider er det a nobrainer å få en platespiller til å gå totalt stabilt med digitalstyrt motordrift og closed loop feedback.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.392
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    :) Jeg har ofte lurt på hva som kvalifiserer til benevnelsen "High End"..... i følge min egen logikk er ikke prisen noen automatisk indikator...

EDIT: Så deg forrestten på TV her om dagen.... bare et kort glimt... :cool:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.347
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg ikke gravd med ned i hvilke motorer som brukes i "super HighEnd" spillere, men den originale Platine Verdier fra 80-tallet brukte børsteløse Philipsmotorer ( senere Premotec)... Interessant om noen faktisk vet og kommenterer..
    Såvidt jeg vet, er det fremdeles Premotec- motor i Verdierene. Kan seff skru opp og se etter, men det blir ikke i kveld, nei. Har forøvrig aldri hørt om noen som har installert flere motorer på en Verdier, men kanskje den ikke er en ekte hiend-spiller likevel, da. :rolleyes:

mvh

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.080
    Torget vurderinger
    1
    Reloop Turn 5.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Uansett, i disse tider er det a nobrainer å få en platespiller til å gå totalt stabilt med digitalstyrt motordrift og closed loop feedback.
    Ja vel. Vær så god. Merkelig da at ingen gjør det sånn.

Definer «totalt», forresten. I virkeligheten har alt toleranser.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    36.684
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Nei, si det, du. ;)

Helt greit for meg, :) Bare semantikk.

Nå har vi kjørt oss helt ut på sidelinjen ift til hva trådstarter faktisk spør etter, (?) for ikke å si grøfta...

Men for all del, vi er flinke på god-dag-mann-økseskaft på HFS, så hvorfor ikke:

Skillet mellom high end-eller-ikke er i sannhet flytende, bl.a. fordi begrepet high end blir kategorisk misbrukt av alle som ønsker å kalle sine (og andres) komponenter
    det. Hva gjør at en komponent kvalifiserer til betegnelsen high end, noen som vet?

Som et tilfeldig valgt eksempel hadde jeg denne pickupen til test for en tid tilbake, My Sonic Signature Gold, jeg likte den veldig godt, den gjorde helt klart en del ting mer troverdig (i mine ører) enn min egen referanse, jeg husker ikke prisen (snaue 100K?), men det er da også uvesentlig i sammenhengen, spørsmålet er heller, er det high end? Kanskje - jeg vet ikke... Hvordan avgjør man slikt?

IMG_6793.jpg

Det er nok sant som Tom Egil er inne på, at Nottingham Analogue ikke appellerer til kjøpere med en blankpolert high-end-button på jakkeslaget. De er ikke kompliserte nok, det er ikke nok dill dall og alt for lite bling, sånn er det bare. Det tyder dessverre på at svært mange ikke evner å forstå hvor mye arbeid og kunnskap det ligger i å lage noe så bra, så enkelt.
    Det krever (sammenligningsvis) ikke mye tankearbeid for å løse oppgaver på mest mulig komplisert vis, og dermed gjøre et produkt unødig dyrt, men betyr det at det DA kan kalles high end?

Så er det også faktoren om hvordan vi vektlegger de forskjellene vi opplever i forskjellig utstyr. Noen vil si "inn i helvete bedre", andre vil høre på det samme og si - "nyanser"...

Derfra kommer også spørsmålet om preferanser som Arve er inne på, forskjellige konstruksjoner har alle sine sterke og svake sider, det blir et spørsmål om vår musikksmak og hvor vi finner vårt (midlertidige) nirvana.

Det lages mye eksotisk for å friste oss kjøpere i dag, og det gjelder såklart og få prisen til og virke troverdig, noen eksempler finner dere her:

https://pulseradio.net/articles/2016/01/these-are-the-10-most-expensive-turntables-in-the-world

Det hadde vært interessant med en test på flere av disse, selvfølgelig hadde det det, så hadde det vært mulig og vurdere om noen av de når opp til et "High End"-stempel, ellers ville jo kundene vært grundig lurt. For så vidt ikke noe unikt i vår hifihverdag, men allikevel...

Jeg ser uttrykket "super high end" frontes over her, det er ukjent for meg, og jeg aner ærlig talt ikke hva slags utstyr det skulle kunne passe på.
    Det høres konstruert ut.

/ Morten

Sist redigert:

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.512
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Suphighend platespillere hva gjør de anderledes enn highend?

Trenger vel ikke være pris?

Det er vel egentlig platespillere som er konstruert uten hensyn til pris?
    En ultimat rillavspiller som skal gi arm og pickup det aller beste arbeidsbetingelser?

Personlig har jeg en viktig detalj som bare i mine ører de «værste beistene» innehar.
    Det er uanstrengtheten, størrelsen på scenen og ikke minst bassfundamentet som de
    aller beste digitalriggene innehar.
    Dette har i mine ører kun de «værste» rilleavtasterne.
    Mitt system går kun ned til: -3db ved 12Hz.😄

I dag regnes Acoustic Signature Invictus som «verdens beste» platespiller med 6stk
    motorer, reimdrevet.
    Da Plateavtasteren Air Force One ble testet trodde de fleste at så langt, men ikke lenger
    gikk en analog avtaster. Forskjellen til Invictus var faktisk stor?🙄
    Historien slutter foreløpig her.😄

PS. Invictus ble innkjøpt betalt med € av et verdens kjent Amerikansk magasin
    som faktisk tester ut det aller «værste», også av platespillere.🙈

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.511
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hmm, ser at jeg glemte å fortelle om mine valg.
    Jeg har forsåvidt vært gjennom en del spillere, min første var en mellomhjulspiller (Lenco L78 ), det har vært flere direktedrevne, samt beltedrift, har også hatt fjærende spillere (Gyro Dec) i flere omganger. Har dog blitt enig med meg selv at jeg setter mest pris på kontroll, stillhet og den svarte bakgrunnen.

Dette gjøres ved at motor er fysisk skilt fra resten, slik:

Vis vedlegget 495924

Et stort bunnsolid lager

Vis vedlegget 495925

- samt en tallerken så tung at den har egne håndtak for å kunne løftes

Vis vedlegget 495926

Vatring er alfa og omega

Vis vedlegget 495927

Topplate og gummirem

Vis vedlegget 495928

Så er'n good to go. Et fullstendig dødt understell, et godt og tyst lager, en motor med lite moment som kun greier og holde hastigheten vedlike,
    og en tallerken som veier 25 (tjuefem) kg. Har satt på to armer, en lettvekter og en mellomvekter, noe som også gjør den fleksibel ift til pickup.
    Resultatet er et meget tilfredsstillende fundament for kontrollert bass samt en nattsvart bakgrunn, er meget fornøyd.

Nottingham Analogue Dais

Vis vedlegget 495929

/ Morten
    Ang vatring må jeg komme med en liten kommentar.
    Her er tingen som trengs.
    https://www.luna.no/artikkel/5100020/07490154/
    mener att et vanlig vater er alt for dårlig til så tunge spillere.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Flott det, men med et vanlig (kort) vater av en god kvalitet som man selvsagt legger på underlaget mer enn én vei for hver oppmåling, så holder det sikkert også mål. ...For et slikt maskinvater koster vel en del?

Har du sett de libellene som gjerne følger med selv ganske dyre spillere, som produsenten tydeligvis mener er "bra nok"? ;)

Men fint verktøy setter selvsagt jeg også pris på, og jobben blir jo mye enklere og morsommere. :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Så er det også faktoren om hvordan vi vektlegger de forskjellene vi opplever i forskjellig utstyr. Noen vil si "inn i helvete bedre", andre vil høre på det samme og si - "nyanser"...
    Tja.... Du har selvsagt rett, men jeg synes det høres svært usannsynlig ut at å bytte/kjøpe en ekstra motor på en spiller i flere hundre tusen kroners-klassen skal skape voldsomme forskjeller heller enn marginale forskjeller, når spilleren altså allerede er "super highend". ...Men uansett. Kan la den ligge. Du har rett i at dette ikke er hva trådstarter trenger. :)

Jeg ser uttrykket "super high end" frontes over her, det er ukjent for meg, og jeg aner ærlig talt ikke hva slags utstyr det skulle kunne passe på.
    Det høres konstruert ut.
    Jeg mistenker at det er sånt jeg pleier å fleipete omtale som "Oligark-Fi". :)

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.232
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hm, hva er galt med en sånn enkel og billig sak? Og holder det at luftboblen er innenfor "ringen", eller den være akkurat midt på?
    Grubleri i varmen...:rolleyes:

libelle.jpg

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Mobilene fungerer helt perfekt som vatere....

Definér "perfekt"! I virkeligheten har som sagt alt toleranser.

Hadde det vært tilfelle hadde verktøymakere brukt mobilen, og ikke dyre, sertifiserte maskinvatere.
    Sjekk ut vateret i mobilen din mot vateret du har hjemme du så kan du utfordre 3A gyroen i mobilen i tillegg.
    Det var ikke det jeg spurte om. ;)

Jeg synes i alle fall jeg det kunne være fint å se litt bakgrunn for og utdyping av de korte og bastante innleggene, for troverdighetens skyld.

Jeg kan være enig med deg i at innen hifi så er det mange unødvendig kompliserte og dermed/derfor dyre løsninger og spesielt innen markedsføringen er det mye som fremstilles som mye vanskeligere enn det er, men vi må huske på at de fleste produktene, og løsningene i seg selv, er utviklet av folk/ingeniører som faktisk kan faget sitt, og som ikke bare har gjort ting helt på måfå.

Det er mulig du har rett i mye av det du sier, men måten det legges frem på gjør kanskje at det ikke akkurat blir tatt på alvor, og det er lett å mistenke at det til en viss grad kun er ment som provokasjon. Kanskje det vil være lettere å nå frem med sigaren noe nærmere bakken? ;) ...For å være litt flåsete.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hm, hva er galt med en sånn enkel og billig sak? Og holder det at luftboblen er innenfor "ringen", eller den være akkurat midt på?
    Grubleri i varmen...:rolleyes:

Vis vedlegget 496122
    Jo nærmere midten jo bedre, selvsagt.

...Men som alltid er det lett å bli nevrotisk. Når jeg holder på, MÅ jeg alltid ha det "helt perfekt", men i ærlighetens navn kan jeg ikke tenke meg at det har spesielt stor innvirkning på utstyr eller lyd i praksis, om spilleren står en halv grad ute av vater. I teorien får man jo en mikroskopisk skjevbelastning av lageret, og anti-skatingen må kanskje i teorien justeres en mikroskopisk mengde for å bli helt perfekt (yeah, right!), men i praksis tipper jeg det er ganske likegyldig, så lenge spilleren står sånn brukbart i vater. Utover det er det nok mest snakk om sinnsro. :)

...Og du kan selvsagt sjekke vateret ditt ved å rotere det i noen forskjellige vinkler mens det ligger på samme sted, og se om bobla flytter seg. Gjør den ikke det, er vateret nøyaktig nok. Gjør den det, må du kompensere ved å bruke "snittmålinger" eller kjøpe et nytt vater.

M

MarkusH

Gjest
    Trådstarter (meg) er interessert i at dette skal være en tråd med all informasjon relatert til det i første innlegg, noe jeg anser det aller mest for å være over her, flere "presentasjoner" av spillere hadde vært fint med vurderinger slik som noen har kommet med, det samme gjelder armer, pick-uper, RIAA-trinn osv. Plinther kan også diskuteres, selv om dette kanskje er mer forbeholdt byggetråder og "mitt anlegg" trådene. Jeg ser mye interessant informasjon og da er jeg sikker på at mange andre som sitter i samme "klemma" som meg synes det samme, med andre ord, det er bare å fortsette å gjøre HFS til et bra sted å lese informasjon. ;)

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.511
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Flott det, men med et vanlig (kort) vater av en god kvalitet som man selvsagt legger på underlaget mer enn én vei for hver oppmåling, så holder det sikkert også mål. ...For et slikt maskinvater koster vel en del?

Har du sett de libellene som gjerne følger med selv ganske dyre spillere, som produsenten tydeligvis mener er "bra nok"? ;)

Men fint verktøy setter selvsagt jeg også pris på, og jobben blir jo mye enklere og morsommere. :)
    Blir ikke morsomt i det hele tatt.
    Få det innenfor 0,02 mm på meteren er ikke lett:)
    Man liker jo å skyte spurv med koanon;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Blir ikke morsomt i det hele tatt.
    Få det innenfor 0,02 mm på meteren er ikke lett:)
    Man liker jo å skyte spurv med koanon;)
    Jeg vil si umulig, men ikke det minste nødvendig heller. Lakken har jo større ruhet enn det.

2 hundredeler på meteren er jo meningsløst.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn