Planlegging av mediarom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.271
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tipper det er korrigert med kun ene gruppa subber. Har du satt minidsp til å motta stereo analogt inngangs signal? Holdt ikke du på med ett innsignal igår?

    Audessy pleier å rote det litt til, men ikke så mye...
     

    Lunesp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    273
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Tipper det er korrigert med kun ene gruppa subber. Har du satt minidsp til å motta stereo analogt inngangs signal? Holdt ikke du på med ett innsignal igår?

    Audessy pleier å rote det litt til, men ikke så mye...
    Siden jeg fikk det til å fungere ved vanlig musikklytting så er det nok Audyssey som er problemet. Er nok en innstilling der jeg ikke får med meg siden jeg ikke ser GUI, men jeg fant en fix. Ved å kun koble til minidsp på den ene utgangen og sette innstillingene til at det skal være en subwoofer samtidig som jeg endret routingen på minidsp så ble det bedre. Har nå kjørt ny kalibrering i audyssey der den har kalibrert alle fire subbene som om det var en og det ser bedre ut.
    07.11.2018 Audyssey2 All SPL.jpg
    07.11.2018 Audyssey2 Waterfall.jpg


    Nå skal jeg se litt på crossower og så sier jeg meg ferdig for i dag. Vet ikke helt hva mer jeg får gjort før jeg får den hersens audyssey-appen til å fungere. Merket telefonen gikk seg varm når jeg kjørte den så kan rett og slett være at telefonen min (Sony z5 compact) som ikke klarer oppgaven...

    Jeg setter forøvrig stoooooooooooooooor pris på all den hjelpen jeg får av dere! Hadde blitt lite hår igjen på toppen uten så kyndig veiledning som det jeg får her!
    Jeg tar gjerne i mot alt av tips og råd som dere sitter på på veien videre!
    Kan noen forklare meg litt rundt shelf? Det vet jeg rett og slett ikke hva er... :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.271
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Shelf er bare et engelsk ord for tilt. Du har fin stigning i bassen nedover. Kanskje se litt på området mellom 30-60hz. Prøve å legge til noen db der. Samtidig som du drar ned litt oppover i frekvens.

    Allerførst. Prøv ulike delefrekvenser.. Og test gjerne ut mer delay på dine subb grupper
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.271
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    _20181107_213809.JPG


    Sånn feks.

    Men du verden så langt du har kommet idag. Imponerende stykke arbeid rett og slett.
     

    Lunesp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    273
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Vis vedlegget 516416

    Sånn feks.

    Men du verden så langt du har kommet idag. Imponerende stykke arbeid rett og slett.
    Takker, men tror du skal ta en stor del av æren for det :)
    For å få til det du viser til på vannfallet over må jeg vel ha appen oppe å gå, siden det er frontene som kommer inn i bildet der, så neste oppgave blir å finne ut hva som går galt der :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.271
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Der skader jo ikke å teste med EQ på subbene. Kommer jo helt an på hvor du deler.

    En annen løsning vil vere å EQ området mellom 40-70hz med feks 3-4 db. Bruk EQ muligjeten i REW og se hva han foreslår. Evnt prøv manuelt i minidsp.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.271
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fått skrudd noe mer og lytta litt? Er appen oppe å går?
     

    Lunesp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    273
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Vert litt hektisk her så fått gjort lite. Prøver å få appen til å virke, men det er ikke enkelt. Har prøvd med nettbrett og forskjellige enheter, men samme feil oppstår. Errorcode 2 med en gang den begynner å måle... Har kontaktet hifiklubben og satser på tilbakemelding fra kyndig person i morgen.

    Har prøvd å korrigere subbene, men samme problemer oppstår så lenge jeg ikke får korrigert i receiver. Slik det står nå er det helt klart deling på 80Hz som gir best ressultat. Er klar for å gå videre, men så lenge jeg ikke får brukt appen står jeg litt på stedet hvil...
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Kan det være at høyttalerene dine går såpass lavt i impedanse at den ikke klarer å levere nok strøm under målingene, og dermed kutter nettverket? Høres rart ut...
    Har du brokoblet frontene?
     

    Lunesp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    273
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Frontene drives av Emotiva xpa3 så tviler på at det er problemet, men ett eller annet er det... Det som er litt rart er at jeg ikke finner indikasjoner på at dette har vert et problem når jeg googler det.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.271
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Med deg inn på FB gruppa Audessey tech talk. Der treffer du mange med peiling.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.271
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kan evnt legge ut spørsmålet for deg om du vil det?
     

    Lunesp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    273
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Fremgang!!!!!!

    Da har jeg endelig fått appen til å fungere!!! Har prøvd alt mulig for å få dette til. Har prøvd så mye forskjellig at det blir for mye å ramse opp her, men det endte med at jeg endret nettverk til 5g på telefonen og vipps så fungerte det :)
    Har tatt en kjapp korrigering via appen og fått en noe lunde ok kurve, men det jeg ikke liker er at den drar ned bassen noe voldsomt! Har deling på 80hz mot frontene og har prøvd å dra kurven til subbene opp i appen, men det gir bare minimalt utslag. Noen forslag til hvordan jeg skal få tilbake stigningen nedover?

    30.11.2018.jpg
     

    Lunesp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    273
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Da har jeg fått stigning i bassen igjen. Litt i overkant kan du si... Fikk ikke gjort så mye med det så lenge jeg delte på 80hz så jeg satte frontene til full range slik Audyssey foreslår. Fikk bort en del grums rundt 80hz og har prøvt å dra kurvene ned rundt 30hz, men det viser seg å gi lite utslag når jeg måler. Har også fått mye mer etterklang når jeg lar frontene spille full range. Må nok jobbe mye mer i appen slik at jeg blir litt bedre kjent med den, men nå ble resten av husstanden noe lei av gjentatte sveip så får la det stå litt slik det er nå og jobbe videre en annen dag.
    Er det noen som har noen forslag til hva jeg bør prioritere videre? Hvordan skal jeg få ned bassen? Er det bare å dra ned kurvene for sub og front til det ser sånn noe lunde ut?

    02.12.2018 all spl.jpg
    02.12.2018 Waterfall.jpg
     

    Lunesp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    273
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Nå har jeg blitt lovet at sofaen min skal komme i neste uke. Det vil si at da er det meste på plass i rommet utenom noen hyller og div som jeg ikke helt klarer å finne ut av hva jeg skal gå for. Tenker at det kan være lurt å få plassert akustiske tiltak der de skal stå før jeg setter inn form mye hyller og den slags.
    Tenkte å begynne litt på nytt med målinger når sofaen er på plass. Subbene har jeg nå kontroll på, men jeg lurer på om kvadratiske bassfeller plassert oppå subbene i hjørnene vil ha noe for seg? Dersom jeg skal lage dem blir de fyllt med space slab og kan bli så store som 50x50x190 (cm).
    Videre lurer jeg på hvordan det er best å måle for å få råd om veien videre. Bør jeg ta ut de absorbentene jeg har nå og måle i et "nakent" rom (ingen akustiske tiltak) for å få veiledning om hvor absorbentene vil gjøre størst nytte? Jeg har nå en Denon Avr 4500 receiver. Bør den stå i direct modus når jeg måler? Skal jeg måle en og en fronthøyttaler fra lytteposisjon med mic rettet direkte mot høyttaler? Hvilke målinger bør jeg legger ut? All SPL, Waterfall, Impulse og GD?

    Mange spørsmål her. Slenger de ut nå i håp om å få noen gode svar før sofaen er på plass og jeg begynner å måle i vilden sky uten helt å vite hva jeg gjør :)
    Setter stor pris på tilbakemeldinger.
     

    Lunesp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    273
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    En ting til.
    Folk ønsker at jeg har 5db mellom strekene på y.aksen når jeg legger ut målinger. Det har jeg når jeg ser på dem i REW, men av en eller annen grunn plir det 10db når jeg bruker "kameraknappen" i REW. Bør jeg legge ut screenshots for å få 5db mellom strekene eller er det en innstilling jeg kan gjøre i REW for å unngå at den gjør om på grafene? Bruker versjon 5.1.
     

    Lunesp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    273
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Vi prøver igjen.

    Nå er det lenge siden jeg har skrevet her så er vel på tide å oppdatere litt.
    Alt av møbler på plass og førsterefleksjon har jeg noe lunde kontroll på. Med en sub i hvert hjørne får jeg også ganske flat respons i bassen, men den er noe tynn rundt 60hz. Jeg har funnet ut at jeg får best resultat når jeg hindrer audyssey i å korrigere subbene og setter frontene til bypass. Målemessig er det ikke det beste, men det er klart mest behagelig å høre på.

    Jeg sliter litt med bassen i rommet. Den er jevn og fin, men det blir liksom ikke noe særlig trøkk... Når jeg skrur opp volumet så føles de som at subbene ikke følger med. Det er svært lite bevegelse i de...

    Jeg kunne tenkt meg å kunne høre på musikk uten subber innkoblet, men slik det er nå er jeg avhengig av subbene siden jeg har en stygg dipp rundt 60hz. Jeg har eksperimentert litt med noen søppelsekker med isolasjon for å se hvilke plasseringer som gir best resultat når jeg kun måler med to subber fremme. Jeg har kommet frem til at hjørnene bak er der det fungerer best, men det er svært lite utslag. Kan noen gi meg litt råd om hvordan jeg skal kunne nyte musikk i stereo uten sub i dette rommet? Helst uten å flytte lytteposisjon noe særlig? Legger ved bilder av rommet slik det ser ut i dag (beklager rotet), samt noen målinger av subbene fremme som jeg har tatt fra lytteposisjon. Disse målingene viser hva de fire sekkene med isolasjon gjør med bassen.
    DSC_0019 (1).jpg
    DSC_0021 (1).jpg
    02.02.19.jpg
    02.02.19 impulse uten demping.jpg
    02.02.19 impulse med demping.jpg
    02.02.19 GD med og uten demping.jpg
    02.02.19 waterfall med og uten demping.jpg
     

    Lunesp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    273
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Nå er jeg i gang og skal bygge meg noen Tubetraps. Har fått tak i 16" støperør i papp og har frest ut lokk til disse. Har googlet en del og ser at de anbefaler å kle rørene med 2.5cm rørisolasjon. Jeg tenkte da å bruke glava lamellmatter, men lurer på om dette egentlig er beste løsningen? Så er det en del som lager en del hull i støperøret. Hvordan påvirker det prestasjonen? Bør jeg lage hull eller fungerer det best som lukket konstruksjon?

    Jeg smalt sammen en prøve uten hull og med litt vanlig 10cm isolasjon bundet rundt røret. Dette gav målbar effekt fra ca 40Hz og oppover.

    Hvis noen har noen synspunkt her så setter jeg pris på det. Spesielt hadde det vert greit å vite hva eventuelle hull i røret gjør siden jeg ønsker å unngå å lage masse hull og så angre etterpå :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn