Provings ("prøving") gav meg visse assosiasjoner til kabeltesting i hifi miljøet.
|
Det er forsket MYE på beslutningsprosesser hos mennesker, husker vi hadde en fyr på studiet som var professor stort sett bare innen det området. Og mye rart er funnet og det handler ofte om forventninger, hvordan man kan manipulere fram ulike resultater, hvor sterke tendensene kan være til å følge autoriteter og mye mer. Spennende felt, forøvrig. Jeg er ikke noen racer på dette området, det jeg sitter igjen med fra studiet er stort sett konlusjoner om at: vi søker å bekrefte det vi allerede vet, vi søker å maksimere egen gevinst (selv om kontekstuelle faktorer kan bidra godt i andre retninger her), vi har med oss mangt og meget som er ubevisst og som kan primes og påvirke resultater i ulike retninger og at vi generelt sett er dårlige til å beregne sannsynlighet og å oppføre oss "objektivt" - hva nå det enn måtte være.ch skrev:Hei Mbare, et par spørsmål;
- er placebo egentlig rette betegnelse for "innbilte" forskjeller? Burde en ikke heller bruke begrepet (selv-) suggesjon?
Korriger meg om jeg tar feil, men min forståelse av "klassisk" placebo, er at en gruppe (A) med testpersoner får en pille med virkestoff. En annen gruppe (B) får en pille uten virkestoff, men blir fortalt at pillen de får er med virkestoff (som A). Der er altså ingen tvil eller usikkerhet blant testdeltagerne om hva de blir utsatt for. Så registrerer man at der er reelle fysiske endringer også hos gruppe B (effektene er ikke innbilte). Tilskrives placebo effekten.
Dette virker ikke helt analogt til at en audiofil innbiller seg (som et resulytat av suggesjon) at kabel A høres forskjellig ut fra kabel B selv om kabel A er lik kabel B. Eller hva? For dette (at audiofile kan innbille seg effekter) er vel mulig gitt hva psykologien vet om menneskehjernens påvirkelighet?
- kan usikkerheten som blir introdusert i en ABX type test bidra til å viske ut reelle hørbare forskjeller?
Ikke at hørselen til testpersonene endres - en hører like godt, men at X'en gir en usikkerhet som påvirker besluttningsprosessen?
Til forskjell fra (det tenkte) forsøket med pillene (over), hvor forsøkspersonene ikke er eksponert for usikkerhet.
Kunne det vært bedre å gi en audiofil kabel A og kabel B og be om en evaluering, deretter gi den audiofile kabel C og be om en evaluering, men nå er kabel C egentlig kabel A. Eller en variant av dette. Poenget er at testpersonen gjør evalueringen blindt uten elementet av usikkerhet som følger med X'en i ABX?
Kan psykologien si noe om hvordan besluttningsprosesser hos mennesker påvirkes av usikkerhet?
mvh
Setter pris på det du skriver, Mbare, og de analysene du gjør. Men uansett så er det én ting som jeg ikke helt greier å gripe tak i vedr. det du skriver:Mbare skrev:Når det gjelder blindtesting, er jeg (og det er også en av grunnen til at jeg lagde denne tråden) usikker på hvor godt det egentlig er som verktøy i vår sammenheng. Så, la meg tenke litt skriftlig og se hvor vi ender.
Det å lytte til musikk over et anlegg gir oss mengder med informasjon. Det er ikke bare hørsel, det er også syn - vi "ser" hvor ting er plassert i lydbildet, hvor stort instrumenter, utøvere, i noen tilfeller rommet på opptaket o.l. er. I tillegg kommer følelser inn og det er også mulig at mer taktile inntrykk spiller inn - lyd er luft i bevegelse, så det er vel ikke utenkelig at noe av det vi tar inn også handler om at disse bølgene treffer kroppen vår og at dette registreres som en egen greie. I tillegg kommer selvfølgelig hukommelse inn, da vi må ha et mentalt system for det vi hører som kan organisere inntrykkene. Derav poenget om at vi får mye informasjon inn.
Så kommer det videre spørsmålet om hvordan dette lagres i arbeidshukommelsen, altså en form kortvarig hukommelse. Denne arbeidshukommelsen er forøvrig den som sannsynligvis klarer å romme (i gjennomsnitt) 7 +-2 enheter av gangen. Samtidig er disse enhetene vanskelig å definere - med tall er snittet 7 +-2, men for mer kompleks informasjon er den nok ikke det. I tillegg: det å sammenligne to forskjellig musikkstykker krever at vi klarer å holde det første i arbeidshukommelsen samtidig som vi lytter til noe nytt og så må vi klare å ta inn det nye, prosessere det og sammenligne det med det første. En rimelig kompleks prosess, gitt den mengden informasjon som jeg skisserte over. Det er vel her at jeg lurer på om vi finner potensielle feilkilder - for også arbeidshukommelsen vil til en viss grad fungere etter et generaliseringsprinisipp, d.v.s. at den dropper en solid mengde informasjon og heller velger å huske et generelt inntrykk. Jeg mistenker at det at det er vanskelig å finne studier som viser at folk tar forskjeller mellom kabler i blindtester av typen 15 sek med kabel A, så 15 sek med kabel B, så tilbake igjen o.s.v. har med dette generaliseringsprinsippet å gjøre. Gitt en slik situasjon tror jeg det vil være svært vanskelig å påvise forskjeller fordi vi vil "renske ut" de bitene som er forskjellige og så bare høre det som er likt. I tillegg er det muligens en bit om at vår evne til å huske ulike sanseinntrykk vil variere - tildels p.g.a. erfaring og mangelen/eksistensen av et system som kan gi mening/system til det vi tar inn.
...And Saint Attila raised the hand grenade up on high, saying, "O Lord, bless this Thy hand grenade that with it Thou mayest blow Thine enemies to tiny bits, in Thy mercy." And the Lord did grin and the people did feast upon the lambs and sloths and carp and anchovies and orangutans and breakfast cereals, and fruit bats and large chu... [At this point, the friar is urged by Brother Maynard to "skip a bit, brother"]... And the Lord spake, saying, "First shalt thou take out the Holy Pin, then shalt thou count to three, no more, no less. Three shall be the number thou shalt count, and the number of the counting shall be three. Four shalt thou not count, neither count thou two, excepting that thou then proceedest on to three. Five is right out. Once the number three, being the third number, be reached, then lobbest thou thy Holy Hand Grenade of Antioch towards thy foe, who being naughty in my sight, shall snuff it." Amen.Parelius skrev:Bare så vi ikke henger oss opp i forestillingen om den hellige gral
For å supplere, dette gjelder bevisstheten vår. Det er lett å teste selv, du kan f.eks ramse opp hvor mange jentenavn eller bilmerker du kommer på fortløpende. Før du har kommet til 9 vil du ha stoppet opp et sekund for å tenke, mens de første kommer på rams. De ligger i hurtigminne vårt.Mbare skrev:Så kommer det videre spørsmålet om hvordan dette lagres i arbeidshukommelsen, altså en form kortvarig hukommelse. Denne arbeidshukommelsen er forøvrig den som sannsynligvis klarer å romme (i gjennomsnitt) 7 +-2 enheter av gangen.ch skrev:Hei Mbare, et par spørsmål;
- er placebo egentlig rette betegnelse for "innbilte" forskjeller? Burde en ikke heller bruke begrepet (selv-) suggesjon?
Korriger meg om jeg tar feil, men min forståelse av "klassisk" placebo, er at en gruppe (A) med testpersoner får en pille med virkestoff. En annen gruppe (B) får en pille uten virkestoff, men blir fortalt at pillen de får er med virkestoff (som A). Der er altså ingen tvil eller usikkerhet blant testdeltagerne om hva de blir utsatt for. Så registrerer man at der er reelle fysiske endringer også hos gruppe B (effektene er ikke innbilte). Tilskrives placebo effekten.
Dette virker ikke helt analogt til at en audiofil innbiller seg (som et resulytat av suggesjon) at kabel A høres forskjellig ut fra kabel B selv om kabel A er lik kabel B. Eller hva? For dette (at audiofile kan innbille seg effekter) er vel mulig gitt hva psykologien vet om menneskehjernens påvirkelighet?
- kan usikkerheten som blir introdusert i en ABX type test bidra til å viske ut reelle hørbare forskjeller?
Ikke at hørselen til testpersonene endres - en hører like godt, men at X'en gir en usikkerhet som påvirker besluttningsprosessen?
Til forskjell fra (det tenkte) forsøket med pillene (over), hvor forsøkspersonene ikke er eksponert for usikkerhet.
Kunne det vært bedre å gi en audiofil kabel A og kabel B og be om en evaluering, deretter gi den audiofile kabel C og be om en evaluering, men nå er kabel C egentlig kabel A. Eller en variant av dette. Poenget er at testpersonen gjør evalueringen blindt uten elementet av usikkerhet som følger med X'en i ABX?
Kan psykologien si noe om hvordan besluttningsprosesser hos mennesker påvirkes av usikkerhet?
mvh
Parelius skrev:Setter pris på det du skriver, Mbare, og de analysene du gjør. Men uansett så er det én ting som jeg ikke helt greier å gripe tak i vedr. det du skriver:Mbare skrev:Når det gjelder blindtesting, er jeg (og det er også en av grunnen til at jeg lagde denne tråden) usikker på hvor godt det egentlig er som verktøy i vår sammenheng. Så, la meg tenke litt skriftlig og se hvor vi ender.
Det å lytte til musikk over et anlegg gir oss mengder med informasjon. Det er ikke bare hørsel, det er også syn - vi "ser" hvor ting er plassert i lydbildet, hvor stort instrumenter, utøvere, i noen tilfeller rommet på opptaket o.l. er. I tillegg kommer følelser inn og det er også mulig at mer taktile inntrykk spiller inn - lyd er luft i bevegelse, så det er vel ikke utenkelig at noe av det vi tar inn også handler om at disse bølgene treffer kroppen vår og at dette registreres som en egen greie. I tillegg kommer selvfølgelig hukommelse inn, da vi må ha et mentalt system for det vi hører som kan organisere inntrykkene. Derav poenget om at vi får mye informasjon inn.
Så kommer det videre spørsmålet om hvordan dette lagres i arbeidshukommelsen, altså en form kortvarig hukommelse. Denne arbeidshukommelsen er forøvrig den som sannsynligvis klarer å romme (i gjennomsnitt) 7 +-2 enheter av gangen. Samtidig er disse enhetene vanskelig å definere - med tall er snittet 7 +-2, men for mer kompleks informasjon er den nok ikke det. I tillegg: det å sammenligne to forskjellig musikkstykker krever at vi klarer å holde det første i arbeidshukommelsen samtidig som vi lytter til noe nytt og så må vi klare å ta inn det nye, prosessere det og sammenligne det med det første. En rimelig kompleks prosess, gitt den mengden informasjon som jeg skisserte over. Det er vel her at jeg lurer på om vi finner potensielle feilkilder - for også arbeidshukommelsen vil til en viss grad fungere etter et generaliseringsprinisipp, d.v.s. at den dropper en solid mengde informasjon og heller velger å huske et generelt inntrykk. Jeg mistenker at det at det er vanskelig å finne studier som viser at folk tar forskjeller mellom kabler i blindtester av typen 15 sek med kabel A, så 15 sek med kabel B, så tilbake igjen o.s.v. har med dette generaliseringsprinsippet å gjøre. Gitt en slik situasjon tror jeg det vil være svært vanskelig å påvise forskjeller fordi vi vil "renske ut" de bitene som er forskjellige og så bare høre det som er likt. I tillegg er det muligens en bit om at vår evne til å huske ulike sanseinntrykk vil variere - tildels p.g.a. erfaring og mangelen/eksistensen av et system som kan gi mening/system til det vi tar inn.
Hvordan relaterer dette seg til blindtestingen vs. «seende» (vitende) lytting? Hva er det i det du sier som spesifikt forteller oss at den «blinde» testen blir feilaktig ikke holder mål? Hva er fordelen (i vitenskapelig forstand - etterprøvbarhet, tilgjengelighet, objektivitet) med den «seende» lyttingen? Hva er det med den «blinde» versjonene av to ellers identiske lyttesituasjoner som gjør den mindre brukbar vitenskapelig sett?
Bare så det er sagt: Jeg er ikke av den formening at alle våre kjøp av dingser skal være basert på blindtester. Når det gjelder slike innkjøp så kommer det en drøss av andre faktorer med i spillet.
Et lite tillegg: Jeg forutsetter ikke at blindtestinger er ufeilbarlige, heller ikke at en trenger å mene at det er det eneste saliggjørende. Bare så vi ikke henger oss opp i forestillingen om den hellige gral
Jeg tror at mye av krangelen går -ikke på seende vs blindlytting, men til hvordan blindtesting kan foregå "realistisk", altså slik vi lytter til vanlig. Uten å lage en kunstig setting rundt det. Eneste svaret for meg er at en blindtest der jeg ikke vet at jeg blindtester kan fungere med tanke på riktig fokus. Ta som eksempel at du kommer hjem fra jobb, og i mellomtiden har kona di byttet signalkabler uten at du vet det. Vil du da oppdage det under lytting eller ikke?Parelius skrev:Hei Tas.
Jeg ser ikke bort fra at forskjellige forskjeller lettere/vanskeligere lar seg avdekke sett i forhold til hvor raskt en foretar skiftene. Slik sett kan kanskje kortidsminnet vårt være av betydning, som du antyder med analogien din. Men dette er jo ikke en problematikk som er avhengig av om en benytter seende eller blind lytting.
(Håper jeg nå forstod deg rett.)
Tja si det, de lærdes strides...kanskje bedre å se dette i et større perspektiv sammen med korttids minnet og synet hadde jeg besitte et snes av Vredensgnags eller Mbares skrive kapasitet så skulle eg døtte mæ ha skrevet en doktor avhandling..så det får bli kort versjonen.Parelius skrev:Hei Tas.
Jeg ser ikke bort fra at forskjellige forskjeller lettere/vanskeligere lar seg avdekke sett i forhold til hvor raskt en foretar skiftene. Slik sett kan kanskje kortidsminnet vårt være av betydning, som du antyder med analogien din. Men dette er jo ikke en problematikk som er avhengig av om en benytter seende eller blind lytting.
Placebo og hørselshallusinasjoner er vel i denne sammenheng nært beslektet?atonal skrev:Jo mer jeg leser av slike diskusjoner, dess mer føler jeg meg sikker på at alt det hele dreier seg om - når alt kommer til alt - er hørselen og det vi mottar av informasjon gjennom hørselen. Diskusjoner om vitenskapelige paradigmer, kvantefysikk, tekniske målinger av komponenter, eventuelle fordeler av å være utdannet ingeniør osv. osv. mener jeg er å føre debatten på et sidespor og tåkelegger problemområdet.
Kan man starte fra begynnelsen?
1. om sansning og kunnskap
Antagelse 1: Hver detalj i universet kan i prinsippet plasseres inn i sin sammenheng, gjennom våre sanser (regner også med resonnerings- og tenkeevne her)
Antagelse 2: Når det gjelder lyd har vi først og fremst hørselssansen som rettesnor for informasjon om hva vi hører (jeg ser nå bort fra hørselshallusinasjoner). Dagliglivet er fullt av erfaringer om at vi skiller mellom lyd. Mennesker flest mener å kunne skille mellom forskjellige typer lyd og hvor lyden kommer fra.
2. metode for å oppnå kunnskap
Dette punktet bringer meg til spørsmålet om metode for å oppnå kunnskap i forskjeller i lyd. Vitenskapen har etablert at mange ting blander seg inn i vår sansning, på en naturlig måte, slik at vi mennesker i dagliglivet på en mest mulig effektiv måte kan orientere oss i verden.
Antagelse 1: enighet i premisset som er presentert over, om at kilden til å oppdage lyd og lydforskjeller er gjennom hørselssansen alene.
Antagelse 2: har nysgjerrighet på å finne ut av hva man faktisk hører.
Problem: andre ting/fenomener/sanser blander seg inn, og gjør det vanskelig i vårt forsøk på å finne ut av hørselsfenomener alene
Spørsmål: Hvordan bør man gå frem for å finne ut av om de forskjellene man hører kan tilskrives hørselen alene?
atonal.
Tja.. Det som forbauser meg er denne nedlatende holdningen til et par kritikere som ikke deler majoritetens syn. Mbare oppsumerer det hele på forbilledlig måte.Barbaresco skrev:Hvorfor ikke gjøre en ende på all denne ørkesløse diskusjonen, og bare en eneste gang bevise påstanden, og samtidig innkassere en velfortjent premie på en million dollar fra Randi? Hvis det er så lett, da skulle vel USD 1000 000 være timelønn god nok, samt uvisnelig heder på HFS, nobelpris og all annen ære? Hvorfor er det ingen som melder seg?
mutz skrev:-Jeg lyttet mer konsentrert enn jeg vanligvis gjør.
-Spenningsnivået var høyt. Høyere enn vanlig. Pulsen kjentes bedre kan man si. Kan sammenlignes med når jeg spiller poker og sitter med den gnagende mistanken om at kortene kanskje ikke er en vinnerhand, men alikevel klasker budet i bordet.
-Det var ikke mitt hjemmeanlegg. Musikken hørtes forskjellig og uvannt ut.
-Jeg var helt definitivt i en annen modus enn jeg pleier når jeg evaluerer utstyr. Følte meg egentlig nokså utilpass.
-Stolte ikke på at testopsettet var vanntett. Derav gjorde jeg taktiske betraktninger som var feil.
-Hadde vanskeligheter med å gjøre helhetlige inntrykk. Jeg lyttet på enkeltinntrykk i hver seanse. Prøvde å gjøre flest mulig enkeltinntrykk, og ble forvirret av alle disse til neste skifte av utstyr.
-Lyttet ikke på kvaliteten, men forskjellene, for så å trekke konklusjonen på hvilket produkt jeg hørte på.
Det var det. Ikke enkelt dette med blindtesting gitt.
For å trekke en slags konklusjon.
Kort og greit er det mye som er forskjellig fra seende lytting. Det er derav ikke gitt at blindtester er mer pålitelig som metode enn seende evaluering. Det kommer an på hvor godt trent man er i blindlytting, og hvor godt trent man er i seende. Jeg tror disse to evalueringsmetodene er så forskjellige at en person kan være på et meget høyt nivå seende, mens han er middels/dårlig i blindtesting. Her på sentralen er det meget få som besitter et høyt nivå på blindtesting. Selv de som gnåler høyest har knappt prøvd metoden. Derfor vil jeg være minst like skeptisk til konklusjonene av en publisert blindtest om markøren ikke kan dokumentere sitt nivå, som en evaluering av en høyt spesifisert seende lytter.
Jeg gjorde det gerne men bare på eget anlæg.Barbaresco skrev:Hvorfor ikke gjøre en ende på all denne ørkesløse diskusjonen, og bare en eneste gang bevise påstanden, og samtidig innkassere en velfortjent premie på en million dollar fra Randi? Hvis det er så lett, da skulle vel USD 1000 000 være timelønn god nok, samt uvisnelig heder på HFS, nobelpris og all annen ære? Hvorfor er det ingen som melder seg?
Her vil jeg trekke frem Lydper sitt innleggDet få har tatt seg bryderiet med, er å sette opp en dobbeltblind ABX test som holder vitenskapelig vann.
Bruk av ABX og blind testing innen for evaluering av hi-fi utstyr er kanskje feil retning, har større tro på fremtidige nye/tekniske målingsanalyser som vil kunne påvise mer korrekt hva vi hører i forhold til hva enn måler!Med ABX mener jeg ikke man tester forskelle men akustik hukommelse!
Du tar feil. En ting er hva et menneske gjerne skal ha av sanser intakt for å orientere seg i verden på en best mulig måte, en annen ting er å avgjøre hva de forskjellige sanser oppfatter av forskjeller. Jeg kan ikke helt se hva disse analogiene kan bidra med i forhold til det vi diskuterer.TAS skrev:Tja si det, de lærdes strides...kanskje bedre å se dette i et større perspektiv sammen med korttids minnet og synet hadde jeg besitte et snes av Vredensgnags eller Mbares skrive kapasitet så skulle eg døtte mæ ha skrevet en doktor avhandling..så det får bli kort versjonen.Parelius skrev:Hei Tas.
De fem store sansene våre...hørsel, syn, smak, lukt og berøring er som kjent et verktøy for hjernen, disse verktøyene fungerer optimalt sammen, som et team..så sant ikke sykdom eller annen faenskap står i vegen. De fleste får et optimalt resultat ved bruk av de 5, slik at en faktisk blind test kan virke forstyrende! Er testen utført på den måten at komponenter er tildekt bak et forheng kan også det skape forvirring/forstyrre for sansene her tror jeg det er viktig å få frem hvordan syns sansene sammen med hørselen søker etter et naturlig bilde/miljø med flere konkret referanse punkter som en del av kordenasjon av de fem, på lik linje som i et moderne speilrefleks kamera søker for å få bra fokus! Snakker man her om en mulig domino effekt av de 5..kanskje!
Rent praktisk og satt på spissen...prøver en å sykle med blind for augo kan det fort gå galt, eller plugge igjen ørene å så gå i mørke....da får en sterke påminnelse hvorfor hjernen ønsker de 5 sanser på plass...så er dette en indikasjon på hvor viktig enn trenger alle sansene tilstede eller ikke? Hva tror du?
Undersøker enn litt dypere rundt funksjonene i øret ser man i tillegg flere viktige mekanismer som jobber sammen foreksempel gyroskop og kordenasjons evnen som samkjøres gjennom hørselen og frem til syns delen av hjernen er det signifikant? Godt mulig!
Logikken for at seende eller blind lytting er uproblematisk er kanskje ikke så opplagt som enn skulle tro? Hvor mye stress påfører man en tester med seende eller blind lytting? Kanskje en smaks test er en god metode utført som seende eller blind, dog ikke like passende som aktiv lytting av våre kjære hi-fi komponenter?
På meg virker det som at problematikken er egentlig forskjellen mellom teori og praksis der blind lytting virker oppriktig i teorien, mens i praksis faktisk ikke er så bra som enkelte hevder..samkjør dette med korttidsminnet og de fem store og vips..kanskje det er så enkelt?
Mvh,
tas
En spør seg selv; hva i all verden ligger i dette som argument mot blindtester (vs. seende lytting)? Jeg begriper det ikke. Hva består den teoretiske innvending mot blindtester i?TAS skrev:Her vil jeg trekke frem Lydper sitt innleggBruk av ABX og blind testing innen for evaluering av hi-fi utstyr er kanskje feil retning, har større tro på fremtidige nye/tekniske målingsanalyser som vil kunne påvise mer korrekt hva vi hører i forhold til hva enn måler!Med ABX mener jeg ikke man tester forskelle men akustik hukommelse!
Hvordan skal vi kunne utvikle tekniske målinger for apparaturet som samsvarer bedre med det vi hører, når vi ikke har tilfredsstillende metoder for å finne ut av hva vi hører?TAS skrev:...
Her vil jeg trekke frem Lydper sitt innleggBruk av ABX og blind testing innen for evaluering av hi-fi utstyr er kanskje feil retning, har større tro på fremtidige nye/tekniske målingsanalyser som vil kunne påvise mer korrekt hva vi hører i forhold til hva enn måler!Med ABX mener jeg ikke man tester forskelle men akustik hukommelse!
...
"Beauty is in the eye of the beholder".vredensgnag skrev:Washington, DC Metro Station on a cold January morning in 2007. The man with a violin played si...The questions raised: in a common place environment at an inappropriate hour, do we perceive beauty? Do we stop to appreciate it? Do we recognize talent in an unexpected context?
Flott historie!vredensgnag skrev:Washington, DC Metro Station on a cold January morning in 2007. The man with a violin played six Bach pieces for about 45 minutes. During that time approx. 2 thousand people went through the station, most of them on their way to work. After 3 minutes a middle aged man noticed there was a musician playing. He slowed his pace and stopped for a few seconds and then hurried to meet his schedule.
4 minutes later:
the violinist received his first dollar: a woman threw the money in the hat and, without stopping, continued to walk.
6 minutes:
A young man leaned against the wall to listen to him, then looked at his watch and started to walk again.
10 minutes:
A 3-year old boy stopped, but his mother tugged him along hurriedly. The kid stopped to look at the violinist again, but the mother pushed hard and the child continued to walk, turning his head all the time. This action was repeated by several other children. Every parent, without exception, forced their children to move on quickly.
45 minutes:
The musician played continuously. Only 6 people stopped and listened for a short while. About 20 gave money but continued to walk at their normal pace. The man collected a total of $32.
1 hour:
He finished playing and silence took over. No one noticed. No one applauded, nor was there any recognition.
No one knew this, but the violinist was Joshua Bell, one of the greatest musicians in the world. He played one of the most intricate pieces ever written, with a violin worth $3.5 million dollars. Two days before Joshua Bell sold out a theater in Boston where the seats averaged $100.
This is a true story. Joshua Bell playing incognito in the metro station was organized by the Washington Post as part of a social experiment about perception, taste and people's priorities. The questions raised: in a common place environment at an inappropriate hour, do we perceive beauty? Do we stop to appreciate it? Do we recognize talent in an unexpected context?
One possible conclusion reached from this experiment could be this: If we do not have a moment to stop and listen to one of the best musicians in the world, playing some of the finest music ever written, with one of the most beautiful instruments ever made.... How many other things are we missing?
Også innenfor jazz of folkemusikk er det all mulig grunn til å være optimistisk med stadig rekruttering av veldig flinke folk, og akustisk musikk har fortsatt et publikum. Når det gjelder sviktende platesalg så har vel aldri musikere utenfor populærsjangerne tjent noe av betydning på dette, så det gir liten grunn til bekymring.vredensgnag skrev:Klassisk musikk og hifi har nok sine tilsvarende avgrensede områder innenfor sine kategorier - musikk og hjemmeelektronikk.
Siden populærmusikken mikses for små plasthøyttalere, bør nok hifi-entusiaster ønske seg at akustisk musikk - jazz, klassisk og annet - forblir i god vigør.
Antallet festivaler, konkurranser, utgivelser og profesjonelle utøvere er for oppadgående innen klassisk.
Kan ikke sånne fremmedord, beklager.....vredensgnag skrev:Polemikken når nord-koreanske høyder for tiden, merker jeg.
Jeg leste historien mer som et eksempel på hvordan opplevelsen av et stimulus eller hva man skal kalle det ikke bare avhenger av stimuluset, og at den mekanistiske forståelsen av prosessen "stimulus gir opplevelse" inneholder flere variabler. Det er ikke sikkert alle historier eller eksempler er et personlig angrep på dem som hører forskjell på kabler.RoDa skrev:Dette har jo klare trekk av vår lille fight i andedammen, vi kabelforskjellhørende er barna og dere ikkekabelforskjellhørende er foreldrende og de som haster videre.
Nei, totte, det var et såkalt selvmål.totte skrev:Jeg leste historien mer som et eksempel på hvordan opplevelsen av et stimulus eller hva man skal kalle det ikke bare avhenger av stimuluset, og at den mekanistiske forståelsen av prosessen "stimulus gir opplevelse" inneholder flere variabler. Det er ikke sikkert alle historier eller eksempler er et personlig angrep på dem som hører forskjell på kabler.RoDa skrev:Dette har jo klare trekk av vår lille fight i andedammen, vi kabelforskjellhørende er barna og dere ikkekabelforskjellhørende er foreldrende og de som haster videre.
pedal skrev:Her hjemme spilles det klassisk titt og ofte, om noen skulle være i tvil.
Nei, jeg tror ikke det. "Barna" i historien er unbiased og ufølsomme for kontekst, og derfor er stimulus>opplevelse-prosessen relativt umodulert, og deres opplevelse hemmes ikke av bias (eller kanskje de stopper for å se og høre på alt, hva vet jeg). Så er ikke tilfelle for de voksne. Kabelskeptikere er nok ikke hevet over bias og kontekstualitet, men er kanskje mer opptatt av at det finnes.RoDa skrev:Nei, totte, det var et såkalt selvmål.
R