Placebo og omvendt placebo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Tok det første innlegget ditt seriøst....... inntil jeg leste dette.
    Det er såmend trådstarter det tales om. Så du har IKKE lest tråden..... følte bare ved å se et par poster, at du måtte inn å kommentere.
    Seriøse yttringer da :confused:
    Greit.
    Mvh
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Her står grunnleggeren og rett og slett ljuger Arve opp i trynet:
    Det meste han sa stemmer vel, om ledermateriale, konstruksjonsprinsipp med tykke ledere o.s.v. Han unnlot bare å fortelle at det han selger er helt vanlig metervare, terminert av inkompetente apekatter. :)

    Forøvrig imponerende at han klarer å snakke om prisene med 'a straight face'. Imponerende, eller skremmende.

     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Såklart ikke. Heldigvis styrer hjernen de fleste av oss, selv om noen sikkert vil hevde at de styres av Ohms lov.. :cool:
    Skjønner bare ikke din heksejakt etter Snickers. Stort sett har han gode informative innlegg med noen stikk her og der når snakeoil flyter. Mener du han ikke har greie på det han snakker om?

    Kanskje du skal bre om deg med din kunnskap fremfor å så tvil om andres? 🤔
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det meste han sa stemmer vel, om ledermateriale, konstruksjonsprinsipp med tykke ledere o.s.v. Han unnlot bare å fortelle at det han selger er helt vanlig metervare, terminert av inkompetente apekatter. :)

    Forøvrig imponerende at han klarer å snakke om prisene med 'a straight face'. Imponerende, eller skremmende.

    «15 mm i annen kvadrat på lederne»
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Jeg ble bedt om å lese åpningsinnlegget. TS kan fort forekomme å ikke være så Interessert det tekniske. Det er hans valg. Men jeg tror det kan være nyttig å være åpen for persepsjonspsykologi, noe det er svært lite kompetanse på her inne. Greit å ha litt ydmykhet ifht vitenskapelig metode og innsikt de færreste kan så mye om, meg inkludert. Men skjønne at enkelte vil at sandkassa skal passe de mål som er behagelig for deres kompetanse..
    Det er også greit å ikke være interessert i det tekniske. Hvorfor skal man være så teknisk interessert dersom det er musikk man lytter til. Dersom man derimot er teknisk interessert og sier at det ikke finnes hold i en påstand, skal man da la slik informasjon stå uimotsagt? Om så, slår det ikke tilbake på alle da man stilletiende lar denne informasjonen få sin sannhetsverdi ved å nettopp ikke tale den i mot?

    En tråd som omhandler hva som skjer inni et menneske og hvorfor er jo svært interessant. Da vil vi kunne komme frem til at skjelettet har forskjellige egenressonaser, beinbygningen pg kvaliteten på denne har betydning samt at for de fleste av oss går lytteinntrykkene gjennom hukommelsen vår i prosesseringen. Vi kan jo heller ikke bli enige her da ingen har levd eksakt like liv.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Det går fint an å snuble i ordene i et slikt intervju, men her burde intervjuer fulgt opp:
    - Kan du syne meg det andre kvadratet?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Skjønner bare ikke din heksejakt etter Snickers. Stort sett har han gode informative innlegg med noen stikk her og der når snakeoil flyter. Mener du han ikke har greie på det han snakker om?

    Kanskje du skal bre om deg med din kunnskap fremfor å så tvil om andres? 🤔
    Snickers-is er et unikum innen visse deler av hobbyen, uten tvil. Og han kan mye. Deri ligger ingen tvil.

    Tror ikke kunstig intelligens og styringssystemer er mest aktuelt å skrive om her inne :)

    Skal være snill med snickers jeg..
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    «15 mm i annen kvadrat på lederne»
    Mente bare at han skryter jo ikke på seg at det er spesialekstrudert kobber, håndisolert av NASA-teknikere eller noe sånt. :)

    Men kan ikke akkurat si det lyser teknisk kompetanse av han fyren der, nei. Håper på en måte disse greiene havner på CV'en hans for evig tid.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er også greit å ikke være interessert i det tekniske. Hvorfor skal man være så teknisk interessert dersom det er musikk man lytter til. Dersom man derimot er teknisk interessert og sier at det ikke finnes hold i en påstand, skal man da la slik informasjon stå uimotsagt? Om så, slår det ikke tilbake på alle da man stilletiende lar denne informasjonen få sin sannhetsverdi ved å nettopp ikke tale den i mot?

    En tråd som omhandler hva som skjer inni et menneske og hvorfor er jo svært interessant. Da vil vi kunne komme frem til at skjelettet har forskjellige egenressonaser, beinbygningen pg kvaliteten på denne har betydning samt at for de fleste av oss går lytteinntrykkene gjennom hukommelsen vår i prosesseringen. Vi kan jo heller ikke bli enige her da ingen har levd eksakt like liv.
    Enig med deg i alt dette. Når egne inntrykk skal omgjøres til "almen vitenskapelig metode" skurrer det her. Og iallfall når det ikke har hold i ren elektro og fysikk. Da bør det sies ifra.

    Den andre tråden håper jeg dukker opp, at vi kan diskutere hvordan kroppen /hjernen prosesserer inntrykk, er en spennende tanke. For egen del har jeg mye å lære om dette ihvertfall.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Snickers-is er et unikum innen visse deler av hobbyen, uten tvil. Og han kan mye. Deri ligger ingen tvil.

    Tror ikke kunstig intelligens og styringssystemer er mest aktuelt å skrive om her inne :)

    Skal være snill med snickers jeg..
    Neida, fyr løs for min del, jeg bare syntes det er en rar heksejakt. Men du er kanskje en av de som hører forskjell på ting det ikke er forskjell på, så er sikkert ett sårt tema.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Neida, fyr løs for min del, jeg bare syntes det er en rar heksejakt. Men du er kanskje en av de som hører forskjell på ting det ikke er forskjell på, så er sikkert ett sårt tema.
    Ja, du synes det ja.. En heksejakt? Hmm.. Er snickers helten din? Isåfall beklager jeg.

    Vedrørende min hørsel kan du bare gi fa.. Jeg hører det jeg trenger å høre :ROFLMAO:
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Enig med deg i alt dette. Når egne inntrykk skal omgjøres til "almen vitenskapelig metode" skurrer det her. Og iallfall når det ikke har hold i ren elektro og fysikk. Da bør det sies ifra..
    utfordringen er jo, at alt som skjer frem til selve lytteren kan vitenskapelig forklares. jeg tar det for gitt at disse forklaringsmodellene stemmer. Da sitter man igjen med det man ikke så enkelt kan regne ut og måle og gjøre likt for alle. . Det man opplever.

    Så opplever man noe som det ikke finnes vitenskapelig hold i, er det basert på noe som ikke er allmengyldig da det går på egne opplevelser. hører man en økt eller minsket kvalitet på noe som ikke er mulig å høre er det bias og ikke annet eller?
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Ja, du synes det ja.. En heksejakt? Hmm.. Er snickers helten din? Isåfall beklager jeg.

    Vedrørende min hørsel kan du bare gi fa.. Jeg hører det jeg trenger å høre :ROFLMAO:
    Jeg elsker Snickers! 😁👍🏻

    Jeg bare ser at du stadig er ute med leppa, men det er vel sånn når man tror på nisser og troll 🤣🤣
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Samme hva som interesserer TS. Allerede i åpningsinnlegget proklamerer han "hvordan ting fungerer". Både før og etter ørene er det naturlovene som rår. Når han velger å sette dem til side må han tåle motbør, han har selv startet en tråd om emnet.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ref forsjell på kabler, på slutten får man også en dialog mellom tester og produsent. Linken bør da være veldig relevant for input til denne diskusjonen :)

     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Enten kablene heter Paradoks, Lurium eller Nordøst så er det vanlige folk som er villig til å handle.......og lett å forstå at når "formelen" er så enkel å kopiere får flere lyst til å starte ny business i et voksende marked - enkel matematikk - LATTERLIGE produktkostnader - HIMMELSKE salgspriser
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva skjedde egentlig med Oblivion / Raymond Celius? Han drev vel med noen obskure høyttalere og div annet også hvis jeg husker riktig...
    Han forsvant fra Fagernes til Bulgaria en periode. Hvor han er lokalisert nå er jeg mer usikker på. Han var veldig opptatt av oppsamling på dac husker jeg. Det låt også bra hos han på Fagernes. Kablene var aldri min greie, selvom flere her inne brukte tildels mye penger på de. Husker Fidelity testet de og kom med utsagn om at de ikke kunne bæres over et teppe, for da ville kablene kunne "lades".. Fordømt sprøyt, var min tanke, men flere her inne satt på kablene i anlegget sitt lenge etter dette. 65finger brukte mye penger uten at jeg tror han kom helt i mål takket være Celius sin tidsplan. Høyttalere til 65finger var alikevel gode, idag er det @united som har de. Synd Celius ble borte, han var en fargeklatt, selvom jeg ikke trodde på all "kvantefysikken" som visstnok lå i kablene hans. @H.R har kanskje noe kontakt med Celius enda, men tviler på at det er kabler det går i nå om dagen...
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Vel.. som selger og produktutvikler i en annen bransje så må jeg si at noen i hifi bransjen har gjort et sjakktrekk med å lure nesten samtlige med på toget..
    Det toget tøffer å går og får mange til å tro at jo flere tall det er på prislappen jo bedre er automatisk produktet..

    Ergo har de jo også lagt alle som er så godtroende for sine føtter og kan bare jåle opp en instalasjons kabel, finne på litt fancy markeds gimmick, sette en astronomisk pris og VIPPS.. Lettlurte kjøper og har automatisk en bedre kabel.

    Man kan jo trekke litt linjer mot den berømte Edge CD spilleren.. råbra, topp tester osv.. helt til en menig mann åpnet den opp og fant det billigste rælet fra Denon i den.. DA låt den plutselig ikke bra lengre.. Men hvorfor låt den så bra først?


    Jeg har personlig hørt forskjell på kabler.. være seg placebo eller ikke.. MEN, prislappen har aldri diktert resultatet.. Verken på kabler, forsterkere, høytalere eller noe som helst..
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Tar spørsmålet her like greit…
    Adele har flott stemme, men opptakene er ubegripelig dårlige. Antar hun har profesjonelle folk rundt seg som er høyt udannet innen lyd og antagelig lært at ingenting har betydning for lyden annen enn å dra i eq spakene.

    Men masse opptak fra kina hvor det virker som alt er tenkt på og som regel utgitt 24 bit, 192khz er en helt annen verden på kvalitet.

    Hvorfor er det sånn?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Tar spørsmålet her like greit…
    Adele har flott stemme, men opptakene er ubegripelig dårlige. Antar hun har profesjonelle folk rundt seg som er høyt udannet innen lyd og antagelig lært at ingenting har betydning for lyden annen enn å dra i eq spakene.

    Men masse opptak fra kina hvor det virker som alt er tenkt på og som regel utgitt 24 bit, 192khz er en helt annen verden på kvalitet.

    Hvorfor er det sånn?

    Det er moderne lydproduksjon. Beregnet for avspilling på mobiltelefonen....
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Det er moderne lydproduksjon. Beregnet for avspilling på mobiltelefonen....
    Så for moro på de filene med adele jeg har liggende på serveren. Der finner jeg studioopptak med dynamic range opptil 19. kan ikke si at det er nevneverdig dårlig.
    har ikke hørt på platen da det er musikk for barna og ikke meg da Så du har sikkert rett
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Så for moro på de filene med adele jeg har liggende på serveren. Der finner jeg studioopptak med dynamic range opptil 19. kan ikke si at det er nevneverdig dårlig.
    har ikke hørt på platen da det er musikk for barna og ikke meg da Så du har sikkert rett

    Jeg har adri hørt Adele, men svarte på en post der det hevdes at det låter for jævlig. Moderne populærmusikkinnspillinger låter som regel helt jævlig.
    Så for alt jeg vet kan Adele gjerne låte utmerket.
     
    • Liker
    Reaksjoner: H.R

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.962
    Så for moro på de filene med adele jeg har liggende på serveren. Der finner jeg studioopptak med dynamic range opptil 19. kan ikke si at det er nevneverdig dårlig.
    har ikke hørt på platen da det er musikk for barna og ikke meg da Så du har sikkert rett
    Hva er det for opptak?

    For cd er vel det meste ganske brickwalled greier med DR godt under 10. Liker Adele, men orker aldri å høre på slik komprimert musikk.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Adele albumene har litt i overkant komprimert dynamikk. Helt meningsløst egentlig - men albumene hennes er langt fra de verste i klassen.

    Skjermbilde 2022-05-23 kl. 00.44.34.png


    Skjermbilde 2022-05-23 kl. 00.44.23.png


    Skjermbilde 2022-05-23 kl. 00.44.13.png


    Skjermbilde 2022-05-23 kl. 00.49.11.png


    Dynamikk på hele albumet oppsummert på hvert album (R128) i LU.
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Tar spørsmålet her like greit…
    Adele har flott stemme, men opptakene er ubegripelig dårlige.
    Hvorfor er det sånn?
    Her er et eksempel på Adele-lyd fra Youtube.
    Det inneholder flere elementer som var delvis fraværende i ditt system og kan derfor oppleves annerledes enn hos mange andre.
    630 000 000 visninger kan jo bety at mange liker dama, men leser du gjennom kommentarene så ser det ut som lyden er grei nok... :unsure:


     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.962
    Måtte sjekke, husket det var noe, fant ut at jeg har en cd av henne, albumet 21 - antagelig spilt bare en gang og det ble aldri handlet noe mer.

    DR på låtene fra DR5 til DR8 - snitt for cden er DR6. Det er vel egentlig det man kan kalle skikkelig dårlig.. :(
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Her er et annet eksempel:
    805 000 000 visninger bekrefter vel at det folk ser og hører funker greit nok...

     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Hei igjen. Fikk spørsmål om YouTube. Det er faktisk overraskende god lyd som kan fåes på videoer idag. Før var det private som lastet inn, men nå er det artistene selv som har sider der med god kvalitet. Nettopp det kan være en grunn til å sjekke ut nettverkskabler og strømrenser. Jeg bruker Supra CAT8 til Sony UHP-1 og Burmester strømrenser. Hele anlegget mitt står på ulike spikes fra Nordost. Det gjør musikk fra YouTube så bra gjengitt at flere som har vært innom meg har skrytt av både lyd og bilde. Så får du ikke god lyd fra YouTube kan det nettopp skyldes dårlige kabler og utstyr forøvrig.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.962
    Typisk eksempel på låt fra "21"



    Tragisk.

    DR tall for hele albumet

     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Merkelig hvordan det at man er tilfreds med lyden og bildet på youtube plutselig ble "på grunn av kabler, strømrens og spikes".
    Jørn: spikes og strømrens fikser opptak med komprimert dynamikk også ser du.... hvor treig er du liksom? :unsure:

    Edit:
    Vurderer å sette sofa på spikes; slik at jeg ikke blir påvirket fysisk av lyden der jeg sitter.....
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Aaaah, det er sånn det virker ja. Så man kan bare komprimere det ihjel, kjøpe Nordost kabler og spikes, og plutselig har man tredoblet dynamikkområdet?
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Hei igjen. Fikk spørsmål om YouTube. Det er faktisk overraskende god lyd som kan fåes på videoer idag. Før var det private som lastet inn, men nå er det artistene selv som har sider der med god kvalitet. Nettopp det kan være en grunn til å sjekke ut nettverkskabler og strømrenser. Jeg bruker Supra CAT8 til Sony UHP-1 og Burmester strømrenser. Hele anlegget mitt står på ulike spikes fra Nordost. Det gjør musikk fra YouTube så bra gjengitt at flere som har vært innom meg har skrytt av både lyd og bilde. Så får du ikke god lyd fra YouTube kan det nettopp skyldes dårlige kabler og utstyr forøvrig.
    Det begynner å bli direkte flaut å lese innleggene dine, Kristian. Det er nesten så jeg håper at du bare skriver her på kødd. Hadde det vært 1. april i dag ville dette innlegget vært legendarisk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn