Placebo og omvendt placebo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MusicBear

    Gjest
    Det magiske ordet tror.
    helt greit å tro. Men med som all tro, så har vitenskapen kommet med forklaringsmodeller og trosprinsippet skrenket inn ytterligere.

    Når magien er brutt, ser man jo bare trikset som er benyttet. Enten det er tryllekunster, elektronikk eller hva det skal være.
    Magi er når man får fot eller tåresprett eller begge deler - vitenskapelig målbart eller ikke målbart eller rein skjær musikalsk tro 🔊 :cool:
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Når man har kjøpt en forsterker som er enda større og mye dyrere, skal det mye til for at noen vil innrømme at den låter akkurat som den forrige.

    Bias

    evnt Bi ass
     

    budda

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    441
    Antall liker
    173
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Når man har kjøpt en forsterker som er enda større og mye dyrere, skal det mye til for at noen vil innrømme at den låter akkurat som den forrige.

    Bias

    evnt Bi ass
    Er der ikke forskjell på forsterkere heller nå ?
     

    DMagnus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.07.2021
    Innlegg
    90
    Antall liker
    39
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    0
    Når man har kjøpt en forsterker som er enda større og mye dyrere, skal det mye til for at noen vil innrømme at den låter akkurat som den forrige.

    Bias

    evnt Bi ass
    Hva i all verden får deg til å innbille deg noe slikt. Hvis man kjøper en mye dyrere forsterker enn den man har fra før og den ikke spiller bedre så er det vel ingen som vil ha det som en hemmelighet. Det man gjør i et slikt tilfelle er å levere den tilbake til butikk å prøve en annen eller få pengene igjen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Jeg synes vi må skille mellom å kritisere argumentasjon og det å "kreve å få rett basert på egen mening", og det å kritisere noen for å mene at det er hørbar forskjell på noe som helst. Stadig opplever jeg at når jeg kritiserer noen for å krever å få urimelig argumentasjon gjort gyldig for alle, så oppfattes det som at jeg skulle ha noe i mot at de opplever det de opplever.

    Når det er sagt er det en del ting vi vet det ikke er hørbar forskjell på. For eksempel, dersom noen i Australia snur bilen som står i oppkjørselen kan vi med sikkerhet si at dette påvirker lyden i alle oppsettene våre. Men vi vet også at påvirkningen er for liten til at vi kan høre den. Mens om vi forbedrer overføringen av pakkedata kan vi si med sikkerhet at det ikke påvirker lyden.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Etter så mange kabelkrangletråder, har vi ennå ikke lært at placebo er et begrep som hører hjemme innenfor medisin? Vi må til psykologien for å finne det rette begrepet, og det kalles bias. Dette defineres som "utsagn, valg og vurderinger som på systematisk måte avviker fra det som stemmer overens med virkeligheten", og jeg synes egentlig at det er en veldig fin oppsummering på hvilket fenomen man her har med å gjøre.

    Når lyden plutselig oppleves som mye bedre etter å ha byttet fra en billig til en dyr digitalkabel, kalles dette forventningsbias. Man forventer en tydelig endring, og javisst, man hører det. Jeg har selv flere ganger opplevd at lyden plutselig har blitt bedre - selv om jeg VEIT at det jeg har gjort bak racket ikke kan påvirke lyden på noen som helst måte - og det er litt irriterende å bli lurt av hjernen på den måten. Men effekten går heldigvis fort over. Så slapp av, @Kristian Dette er helt normalt. Alle opplever dette fra tid til annen, selv Amir i Audio Science Review fortalte om dette en gang han testa en dyr USB-kabel. Det er kun når man lar seg lure av hjernen til å tro at lyden FAKTISK har blitt bedre at man har et problem. Da renner pengene fort ut av kontoen til fancy svindyre kabler og annet tøys. Jeg var selv litt ute på skråplanet for noen år siden og svidde av en del tusenlapper på fancy kabler, så jeg veit godt hva dette handler om.
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.701
    Antall liker
    10.062
    Sted
    London
    @IvarT - god oppsummering. Men jeg har fremdeles et personlig ønske om at de som hevder at f.eks. nettverkskabler har noen effekt på lyden orket å gjøre til research. Les litt om overførig av data over nettverk, buffering i minne og sjekking av pakkedata.
    Hvis ikke alt kom frem til endepunktet korrekt, ville vi hatt mye større problemer enn litt uggen lyd. Tenk om var slik at av og til ble 1 ble tolket som 0 (som da kunne gi innvirkning på lyden). Da ville (i beste fall)alle nettsider, Word dokumter etc være mangelfulle eller være fulle av endringer i innholdet….
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Etter så mange kabelkrangletråder, har vi ennå ikke lært at placebo er et begrep som hører hjemme innenfor medisin? Vi må til psykologien for å finne det rette begrepet, og det kalles bias. Dette defineres som "utsagn, valg og vurderinger som på systematisk måte avviker fra det som stemmer overens med virkeligheten", og jeg synes egentlig at det er en veldig fin oppsummering på hvilket fenomen man her har med å gjøre.

    Når lyden plutselig oppleves som mye bedre etter å ha byttet fra en billig til en dyr digitalkabel, kalles dette forventningsbias. Man forventer en tydelig endring, og javisst, man hører det. Jeg har selv flere ganger opplevd at lyden plutselig har blitt bedre - selv om jeg VEIT at det jeg har gjort bak racket ikke kan påvirke lyden på noen som helst måte - og det er litt irriterende å bli lurt av hjernen på den måten. Men effekten går heldigvis fort over. Så slapp av, @Kristian Dette er helt normalt. Alle opplever dette fra tid til annen, selv Amir i Audio Science Review fortalte om dette en gang han testa en dyr USB-kabel. Det er kun når man lar seg lure av hjernen til å tro at lyden FAKTISK har blitt bedre at man har et problem. Da renner pengene fort ut av kontoen til fancy svindyre kabler og annet tøys. Jeg var selv litt ute på skråplanet for noen år siden og svidde av en del tusenlapper på fancy kabler, så jeg veit godt hva dette handler om.
    Dessverre kan du skrive det der igjen, og igjen, og igjen... Men det kommer aldri til å synke inn...
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Etter så mange kabelkrangletråder, har vi ennå ikke lært at placebo er et begrep som hører hjemme innenfor medisin? Vi må til psykologien for å finne det rette begrepet, og det kalles bias. Dette defineres som "utsagn, valg og vurderinger som på systematisk måte avviker fra det som stemmer overens med virkeligheten", og jeg synes egentlig at det er en veldig fin oppsummering på hvilket fenomen man her har med å gjøre.

    Når lyden plutselig oppleves som mye bedre etter å ha byttet fra en billig til en dyr digitalkabel, kalles dette forventningsbias. Man forventer en tydelig endring, og javisst, man hører det. Jeg har selv flere ganger opplevd at lyden plutselig har blitt bedre - selv om jeg VEIT at det jeg har gjort bak racket ikke kan påvirke lyden på noen som helst måte - og det er litt irriterende å bli lurt av hjernen på den måten. Men effekten går heldigvis fort over. Så slapp av, @Kristian Dette er helt normalt. Alle opplever dette fra tid til annen, selv Amir i Audio Science Review fortalte om dette en gang han testa en dyr USB-kabel. Det er kun når man lar seg lure av hjernen til å tro at lyden FAKTISK har blitt bedre at man har et problem. Da renner pengene fort ut av kontoen til fancy svindyre kabler og annet tøys. Jeg var selv litt ute på skråplanet for noen år siden og svidde av en del tusenlapper på fancy kabler, så jeg veit godt hva dette handler om.
    Jeg trodde det var placebo før, men nå vet jeg det er hørbare forskjeller.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg trodde det var placebo forventningsbias før, men nå vet jeg det er hørbare forskjeller.
    Å? Så du har gjennomført en blindtest? Jammen så flott da! Har du lyst til å dele resultatene fra blindtesten, eller må vi vente til dette blir publisert i et tidsskrift?
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.408
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Når man har kjøpt en forsterker som er enda større og mye dyrere, skal det mye til for at noen vil innrømme at den låter akkurat som den forrige.

    Bias

    evnt Bi ass
    Jeg har akkurat skiftet fra en 2x72W klasse AB integrert forsterker fra 1979 til en ny 2x20W 2022 klasse A integrert forsterker og ja, det var faktisk forskjell. Jeg var veldig glad i den gamle forsterkeren, så glad at jeg faktisk har hele tre stykker av sorten, fordi de har stor eieglede og har meget stor affeksjonsverdi for meg. Den jeg byttet til har foreløpig ingen affeksjonsverdi for meg, men den reelle verdien/hva jeg betalte, er like mye som en ok bruktbil. Jeg var veldig glad i lyden på den gamle forsterkeren og den gav meg "fot" daglig ved lytting. At jeg byttet er kanskje rart, men pengene var der og lysten på noe med høy kvalitet var også der. Den nye er sikkert mye mer "hifikorrekt" enn den gamle, men forskjell på lydgjengivelsen er det absolutt. Om det var verdt pengene, jeg vet ikke, men den nye ser i hvertfall veldig fin ut.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.368
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Døveforeningen i Bergen og Norges Blindeforbund kan sammen verifisere at fancy bling-bling ikke låter bedre enn ufancy bling-bling.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Døveforeningen i Bergen og Norges Blindeforbund kan sammen verifisere at fancy bling-bling ikke låter bedre enn ufancy bling-bling.
    Det er jo bare delvis sant. Hvis man har ting som ser skikkelig bra ut, og genuint setter pris på å ha ting som ser bra ut, så vil man genuint ha en bedre lytteopplevelse når man sitter og hører på det fremfor noe som ser helt anonymt ut. Det låter ikke bedre objektivt sett, men den subjektive lytteopplevelsen til personen vil likevel være bedre. Rare greier. :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Interessant med de som "vet" fordi de "ikke tror på blindtester".

    Føler vi er godt på vei inn i flat-earth-diskusjonen her. Alle argumenter man måtte ha å komme med er bare nok et bevis på konspirasjonens eksistens.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.408
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Døveforeningen i Bergen og Norges Blindeforbund kan sammen verifisere at fancy bling-bling ikke låter bedre enn ufancy bling-bling.
    Gjelder KUN i Bergen! 😂
     

    DMagnus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.07.2021
    Innlegg
    90
    Antall liker
    39
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    0
    Etter så mange kabelkrangletråder, har vi ennå ikke lært at placebo er et begrep som hører hjemme innenfor medisin? Vi må til psykologien for å finne det rette begrepet, og det kalles bias. Dette defineres som "utsagn, valg og vurderinger som på systematisk måte avviker fra det som stemmer overens med virkeligheten", og jeg synes egentlig at det er en veldig fin oppsummering på hvilket fenomen man her har med å gjøre.

    Når lyden plutselig oppleves som mye bedre etter å ha byttet fra en billig til en dyr digitalkabel, kalles dette forventningsbias. Man forventer en tydelig endring, og javisst, man hører det. Jeg har selv flere ganger opplevd at lyden plutselig har blitt bedre - selv om jeg VEIT at det jeg har gjort bak racket ikke kan påvirke lyden på noen som helst måte - og det er litt irriterende å bli lurt av hjernen på den måten. Men effekten går heldigvis fort over. Så slapp av, @Kristian Dette er helt normalt. Alle opplever dette fra tid til annen, selv Amir i Audio Science Review fortalte om dette en gang han testa en dyr USB-kabel. Det er kun når man lar seg lure av hjernen til å tro at lyden FAKTISK har blitt bedre at man har et problem. Da renner pengene fort ut av kontoen til fancy svindyre kabler og annet tøys. Jeg var selv litt ute på skråplanet for noen år siden og svidde av en del tusenlapper på fancy kabler, så jeg veit godt hva dette handler om.
    Merkelig hvor lett dere som ikke hører forskjell på kabler lar dere påvirke av pris og utseende. Jeg og mine venner som driver med high-end lyd og virkelig elsker det har aldri opplevd det som du beskriver. Jeg kan feks nevne at jeg har høyttalerkabler og xlr kabler som er laget av en kar i Norge og jeg ga 1500kr for de brukt. Jeg har prøvd en del dyre kabler fra butikk. Xlr kabler opp til litt over 80 000 for de dyreste og xlr kabler til litt over 70 000 for de dyreste, men jeg likte de jeg har bedre enda de er styggere og mye billigere. Det du prøver å formidle er ren fantasi og du tror på fantasien fordi du håper så sterkt at du har rett. Du tror altså så sterkt på det du sier at det for deg har blitt helt virkelig, ja så virkelig at du faktisk formidler det videre til andre her på hifisentralen og kanskje andre steder også. Har forøvrig prøvd en del coax kabler også og der er det også ganske store forbedringer å hente med en god kabel. Anbefaler å prøve seg frem før man evt kjøper noe uansett hva når det gjelder hifi utstyr.
     

    DMagnus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.07.2021
    Innlegg
    90
    Antall liker
    39
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    0
    Merkelig hvor lett dere som ikke hører forskjell på kabler lar dere påvirke av pris og utseende. Jeg og mine venner som driver med high-end lyd og virkelig elsker det har aldri opplevd det som du beskriver. Jeg kan feks nevne at jeg har høyttalerkabler og xlr kabler som er laget av en kar i Norge og jeg ga 1500kr for de brukt. Jeg har prøvd en del dyre kabler fra butikk. Xlr kabler opp til litt over 80 000 for de dyreste og xlr kabler til litt over 70 000 for de dyreste, men jeg likte de jeg har bedre enda de er styggere og mye billigere. Det du prøver å formidle er ren fantasi og du tror på fantasien fordi du håper så sterkt at du har rett. Du tror altså så sterkt på det du sier at det for deg har blitt helt virkelig, ja så virkelig at du faktisk formidler det videre til andre her på hifisentralen og kanskje andre steder også. Har forøvrig prøvd en del coax kabler også og der er det også ganske store forbedringer å hente med en god kabel. Anbefaler å prøve seg frem før man evt kjøper noe uansett hva når det gjelder hifi utstyr.
    Glemte å si at mine høyttalerkabler og xlr kabler er laget i sølv. De fleste av de andre kablene jeg har prøvd er også sølv, men ikke alle.
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Folk er veldig forskjellige og hvem som kan påberope seg å være klokest og ha rett avhenger av hvem du spør. Jeg har én venn som ikke har troen på kabler overhode, i hvert fall så lenge de ikke er over en viss lengde. Han er mest opptatt av gitar og musikk og prøvd lite stereoanlegg. Så har jeg en annen som var stereointeressert før og har selv hørt forskjell på analoge kabler men sliter å tro på at digitale kabler har noe for seg da han har mye datakunnskap og tror signalet buffres. Men jeg har selv demonstrert både HDMI og Ethernet for noen andre og de kjøpte faktisk av meg da de så forskjell på TV bildet. Så hvem som har rett avhenger av hvem du spør!
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Så hvem som har rett avhenger av hvem du spør!
    Så om jeg spør en flat-earther om hvilken fasong planeten vår har og han svarer at den er flat, så har han rett? Hva da når jeg spør en fysiker om det samme? Eller om jeg spør Kari Jaquesson om koronaviruset er farlig for mennesker og hun sier at det bare er tull og tøys, så har hun rett? Hva da når jeg spør en mikrobiolog om det samme?
     
    Sist redigert:

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    De store kabelprodusentene har alle gjort ganske mye research i utvikling også av digitale kabler. De er ikke amatører. Søk opp video på YouTube der Nordost utstyrer Newvelle studio med sine egne PRO kabler. Der er en lydtekniker som har vunnet Grammy med. Der kan du selv høre demonstrert forskjell når de bytter ut en standard mikrofonkabel med Nordost sin. Så disse kabelfirmaene som mange her er imot - de har holdt på i mange år og lager på svært godt vis.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.432
    Antall liker
    9.694
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Nå får du holde opp, Nordosts videoer på youtube er renspikka PR og ingenting annet.

    Hvorfor klarer aldri noen av disse kabelprodusentene noensinne å dokumentere den såkalte utviklingen sin på en måte som holder vann utenfor sekten?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    De store kabelprodusentene har alle gjort ganske mye research i utvikling også av digitale kabler. De er ikke amatører. Søk opp video på YouTube der Nordost utstyrer Newvelle studio med sine egne PRO kabler. Der er en lydtekniker som har vunnet Grammy med. Der kan du selv høre demonstrert forskjell når de bytter ut en standard mikrofonkabel med Nordost sin. Så disse kabelfirmaene som mange her er imot - de har holdt på i mange år og lager på svært godt vis.
    Jeg har hørt at kreasjonistene har forsket mye på biologi og historie også. De har visst funnet ut at barn red på dinosaurer for gøy. De har nok like rett som all annen vitenskap, de har jo til og med laget museum. Det hadde de jo aldri gjort om de ikke var 100% sikre...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    De store kabelprodusentene har alle gjort ganske mye research i utvikling også av digitale kabler. De er ikke amatører. Søk opp video på YouTube der Nordost utstyrer Newvelle studio med sine egne PRO kabler. Der er en lydtekniker som har vunnet Grammy med. Der kan du selv høre demonstrert forskjell når de bytter ut en standard mikrofonkabel med Nordost sin. Så disse kabelfirmaene som mange her er imot - de har holdt på i mange år og lager på svært godt vis.

    Meg bekjent er ikke Nordost en kabelprodusent. De kjøper billig metervare fra Kina og selger det svindyrt. Bra forretningskonsept.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.911
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ad Nordost, Anzus osv osv -- det finnes ikke et fnugg av reell og faktisk forskning i noe av deres beskrivelser, - det er reinhekla bullshit og pisspreik, kvasivitenskapelig fantasispråk konstruert utelukkende for å fange godtroende sjeler, - tydeligvis som deg selv. Du får ikke en eneste person med solid elektroteknisk bakgrunn til å tro på ei heller faktisk skjønne noe av den svadaen de lirer av seg, - av den enkle grunn at det er 100% pisspreik.
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Nå får du holde opp, Nordosts videoer på youtube er renspikka PR og ingenting annet.

    Hvorfor klarer aldri noen av disse kabelprodusentene noensinne å dokumentere den såkalte utviklingen sin på en måte som holder vann utenfor sekten?
    Sekten? Nordost er kanskje det mest solgte Hi-Fi merket i Norge. Tusenvis av brukere og mange her på forumet bruker Nordost og er veldig godt fornøyde. Har du sett disse videoene? På videoen fra Newvelle studio er musikerne overrasket over hvor mye bedre det låter. Du må ikke dømme før du har prøvd selv.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Sekten? Nordost er kanskje det mest solgte Hi-Fi merket i Norge. Tusenvis av brukere og mange her på forumet bruker Nordost og er veldig godt fornøyde. Har du sett disse videoene? På videoen fra Newvelle studio er musikerne overrasket over hvor mye bedre det låter. Du må ikke dømme før du har prøvd selv.
    Du tar feil, nordost er ikke et hifimerke. Like lite som Valerina er sovemedisin.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Det var en gang to nuller som gikk over en vei, så så de plutselig et åttetall. Da utbryter den ene nullen, at de gidder i denne varmen.
    denne tråden er egentlig på vei til å bli mindre interessant en forrige setningen.
    de samme deltagere som har diskutert det samme et utfall ganger I andre tråder Og det blir et nullresultat og enda en tråd som det ikke lar seg gjøre å få noe fornuftig ut av. Litt som en kabeltest mao
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Til bunns med noe tungt rundt føttene.
    Dokumentert effekt på et verifisert utvalg audiofile.
    Eller svada som det heter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn