Pick-up: Ødelagt skrue

Halveis

Medlem
Ble medlem
12.12.2008
Innlegg
49
Antall liker
14
Håper noen har et godt råd.

Eldre Thorens TD 318: Skulle løsne skruen på armen for å justere, men skrujernet bare glipper, ser skruen er ganske grapset i sporet.
Virker som en råtten skrue.

Noen tips om hvordan jeg kan få den løs? Den er jo nokså liten da.

skrue.jpg
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.023
Antall liker
3.338
Torget vurderinger
8
Et skikkelig kvalitetsskrujern vil alltid "bite" bedre i sporet. Jeg har brukt wera med "serratert" spiss de siste årene. Jeg er usikker på om du får de så små
som du trenger men dette passer på min arm.
Grisepikk blir nok for grovt til den skruen.
Mvh
40059EF3-2A65-4A89-A9F8-005B788A8FDB.jpeg

83C5D5C4-B69A-4116-9D6B-A7D7FBDF5D45.jpeg
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Få den skruen løs, og bytt deretter til to tilsvarende nye.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.172
Antall liker
34.558
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Litt mye jobb muligens men jeg pleier å lime fast flattrekkeren fast i dårligere skruer med superlim så er det nå bare å bytte skruen etterpå med en ny.
 

Halveis

Medlem
Ble medlem
12.12.2008
Innlegg
49
Antall liker
14
Litt mye jobb muligens men jeg pleier å lime fast flattrekkeren fast i dårligere skruer med superlim så er det nå bare å bytte skruen etterpå med en ny.
Lurte faktisk på det å bruke lim sånt. Men tenkte det ikke blir sterkt nok til å holde det fast. Noen spesiell superlim å anbefale til det?
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.977
Antall liker
81.794
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Kan ikke pu justeres i selve innfestingen?
 

Halveis

Medlem
Ble medlem
12.12.2008
Innlegg
49
Antall liker
14
Fungerer greit på flygelmekanikk.
Ok. Det kjenner jeg ikke til, men det er veldig liten skrue dette. Gummistrikk gikk ikke.
Ser ikke andre muligheter enn å kjøpe superlim og prøve den metoden. Men har inntrykk av at den er svært godt teitet fast den skruen, så det spørs tror jeg
Tenker på muligheten til å finne en større skrue, med flat ende på størrelse med hodet på den i. Og så ta superlim på hele flaten og sette den innpå hodet, slik at hele flaten blir limt. Kanskje det gir mer styrke?
Men man må vel være rask + treffsikker på en gang da 🧐 Lynlim torker ekstremt raskt såvidt jeg husker, så man må vel gjøre alt på et par sekunder
 

kleine freiheit

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2018
Innlegg
111
Antall liker
81
Har brukt noen lag med teflontape/gjengetape mellom skrue og skrujern med suksess tidligere
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.914
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Kjenner du noen som har en Dremel?
Jeg har brukt min på tilsvarende problemer og frest opp spor på gamle skruer.
Du vil trenge en ekstra liten kappskive, kanskje 20mm eller mindre vil fungere.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.672
Antall liker
3.705
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Auroras forslag er godt. Et skrujern som virkelig passer tar det meste!
Edit: Dere som skrur mye på skikkelig festede skruer: Et skrujernskaft med 1/4" sekskantfatning er tingen. Biltema har mange forskjellige størrelser i bits, og det er vel verd å kjøpe noen, for så å file til så de virkelig passer til sporet. Skal ikke påberope meg børsemakerkvalifikasjoner, men jeg har da skrudd på noen europeiske hagler, og der MÅ du ha jern som passer, ellers herper du skrusporene øyeblikkelig.
 
Sist redigert:

Halveis

Medlem
Ble medlem
12.12.2008
Innlegg
49
Antall liker
14
Auroras forslag er godt. Et skrujern som virkelig passer tar det meste!
Edit: Dere som skrur mye på skikkelig festede skruer: Et skrujernskaft med 1/4" sekskantfatning er tingen. Biltema har mange forskjellige størrelser i bits, og det er vel verd å kjøpe noen, for så å file til så de virkelig passer til sporet. Skal ikke påberope meg børsemakerkvalifikasjoner, men jeg har da skrudd på noen europeiske hagler, og der MÅ du ha jern som passer, ellers herper du skrusporene øyeblikkelig.
Ja, prøvde også å file til et . Har en del skrujern, men det virker for kaputt selv om det fyller hele. Er veldig smått dette, så det er ikke lett å se skikkelig da.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Vet ikke hvorfor du skal løsne headshellet, og hva du skal justere?
Litt vanskelig å se ut av bildet, men dette er vel en TP 21 eller TP 28 tonearm?
 

Halveis

Medlem
Ble medlem
12.12.2008
Innlegg
49
Antall liker
14
Vet ikke hvorfor du skal løsne headshellet, og hva du skal justere?
Litt vanskelig å se ut av bildet, men dette er vel en TP 21 eller TP 28 tonearm?
Det står i manualen at det er TP 21 tonearm.

Må løsne for å gjøre dette:
03.jpg

Blir kanskje litt vanskelig med denne pick-upen da, men den ser ikke helt rett ut.
04.jpg

Har ikke gjort noe med denne på evigheter, husker ikke engang hva. Han jeg kjøpte den av for flere tiår siden satte den sammen opprinnelig.
 

Halveis

Medlem
Ble medlem
12.12.2008
Innlegg
49
Antall liker
14
Auroras forslag er godt. Et skrujern som virkelig passer tar det meste!
Edit: Dere som skrur mye på skikkelig festede skruer: Et skrujernskaft med 1/4" sekskantfatning er tingen. Biltema har mange forskjellige størrelser i bits, og det er vel verd å kjøpe noen, for så å file til så de virkelig passer til sporet. Skal ikke påberope meg børsemakerkvalifikasjoner, men jeg har da skrudd på noen europeiske hagler, og der MÅ du ha jern som passer, ellers herper du skrusporene øyeblikkelig.
Løst!
Fikk den endelig skrudd ut, og på en måte hadde du og Aurora rett.
Har prøvd en haug med forskjellige skrujern, men prøvde nå et annet på 3 mm i et lite sett jeg hadde.
05.jpg
Liten tynn og skarp, men akkurat den greip tak og nå er den ute.

Takk så mye alle sammen for bidragene (y) :)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
EDIT:
Utgår, da problemet er løst :)

Men... kast den skruen og få tak i en ny. Vurder da en med unbraco-hode, og ikke dra for hardt til.
 

Halveis

Medlem
Ble medlem
12.12.2008
Innlegg
49
Antall liker
14
EDIT:
Utgår, da problemet er løst :)

Men... kast den skruen og få tak i en ny. Vurder da en med unbraco-hode, og ikke dra for hardt til.
Hadde et reservesett liggende med skruer, noen foringer etc, også inkl. en ny skrue lik den som var. Men tror jeg skal prøve å anskaffe en sånn som du sier hvis de fins.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.532
Antall liker
3.076
Torget vurderinger
0
Det står i manualen at det er TP 21 tonearm.

Må løsne for å gjøre dette:
Vis vedlegget 827830

Blir kanskje litt vanskelig med denne pick-upen da, men den ser ikke helt rett ut.
Vis vedlegget 827831

Har ikke gjort noe med denne på evigheter, husker ikke engang hva. Han jeg kjøpte den av for flere tiår siden satte den sammen opprinnelig.
Bildet fra manualen viser også en plassering av cartridge som er nærmere armen enn som på ditt foto.....
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Unbraco anbefales ja, jeg vet ikke hvor mange med spor og stjerner jeg har strippet opp gjennom årene. Torx er også langt å foretrekke.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^^ Hva bilder (av ulike PU´r montert) viser, har ingen ting å si.
 

Halveis

Medlem
Ble medlem
12.12.2008
Innlegg
49
Antall liker
14
Unbraco anbefales ja, jeg vet ikke hvor mange med spor og stjerner jeg har strippet opp gjennom årene. Torx er også langt å foretrekke.
Fikk tak i med torx. De er 2 mm lenger, men tror ikke det har noe å si, de vil bare stikke littegrann mer ut på andre siden.
Var samme skruene oppå.

^^ Hva bilder (av ulike PU´r montert) viser, har ingen ting å si.
Er ikke sikker hva du mente her, hvis det var til meg. :unsure:
 
Topp Bunn