Musikk og Hi-Fi Piano-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    25.509
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Piano-tråden - Rönish fabrikken lagt ned.

Rönish fabrikken har blitt lagt ned, halvparten av arbiderne der (ca. 15 stk) her flyttet over til Leipzig Störmthal, der Rönish nå produseres hos Blüthner, som nå eier Rönish. Vi får håpe det er siste gang på lenge at Rönish får nye eigere, og at Blüthner ikke gjør deres piano dårligere. Rönish har blitt meget gode etter at Pfeiffer tok over roret, men nå får vi bare håpe at Blüthner ikke gjør de dårligere.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    2.162
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    baluba skrev:
    John_Harald skrev:
    Noen sol leste pianoartikkelen i Vårt Lannd i helgen?
    Jeg tror ikke det så altfor mange som leser VL på papir iallefall her på bruket. ;)
    Selv leste jeg nettutgaven og det var en bra artikkel ;) Skal selv til Oslo Konserthus og møte han i morgen!

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    830
    HoJ skrev:
    Rönish fabrikken har blitt lagt ned, halvparten av arbiderne der (ca. 15 stk) her flyttet over til Leipzig Störmthal, der Rönish nå produseres hos Blüthner, som nå eier Rönish. Vi får håpe det er siste gang på lenge at Rönish får nye eigere, og at Blüthner ikke gjør deres piano dårligere. Rönish har blitt meget gode etter at Pfeiffer tok over roret, men nå får vi bare håpe at Blüthner ikke gjør de dårligere.
    Rönisch er desverre ikke alene, det går dårlig med Schimmel også.

Verden er forjævlig.......... :'( :'( :'(

http://www.handelsblatt.com/schimmel-insolvenz-piano-morte-tod-eines-klavierbauers;2507696

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    25.509
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    John_Harald skrev:
    baluba skrev:
    John_Harald skrev:
    Jeg tror ikke det så altfor mange som leser VL på papir iallefall her på bruket. ;)
    Selv leste jeg nettutgaven og det var en bra artikkel ;) Skal selv til Oslo Konserthus og møte han i morgen!
    Her i huset så leser vi papirutgaven av VL, og jeg må si at jeg ble rett og slett svett, en del feil i den artikkelen - jeg har sent "kalge" mail til dem.
    Den første feilen var at Rud VGS var den enste pianostemmer i Norge siden 1975 (eller noe slik) - det stemmer ikke Musikk Instrument Akademiet i Sarpsborg hadde det helt til de ble lagt ned i 2005. Det andre var at det bare er en pianostemmer-lærling igjen, HVA MED MEG? VL har rett og slett bare forholdt seg til info fra Rud VGS, og der er det muligens bare en lærling igjen. Det de må gjøre er å kontakte NPTF (Norges Pianostemmer og Teknikerforening). De vet hvor mange lærlinger det er i landet, de som nå er lærlinger er det ikke via skoler, men gjennom butikker og verksteder.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    25.509
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Gubra skrev:
    Rönisch er desverre ikke alene, det går dårlig med Schimmel også.

Verden er forjævlig.......... :'( :'( :'(

http://www.handelsblatt.com/schimmel-insolvenz-piano-morte-tod-eines-klavierbauers;2507696
    Tyskerne får neste takke seg selv.. det var et land med stolte piano-tradisjoner, men nå selges det nesten ikke noe piano i det landet lenger - og av det som blir solgt er det svært skjeldent at pianoer over 114cm blir valgt, dvs. 110,112 og 114cm pianoer er det som er mest "hot" i Tyskland for tiden. Det gjør at fabrikkene ikke har noe særlig fortjeneste. Vi ringte til Schimmel sist uke og bestillte nye pianoer der deres 116 var den minste - skal si selgeren var fornøyd, "oi - 120cm det får vi ikke solgt i landet" sa han. Heldigvis så går det lite av små pianoer her i Rogaland, noe som jeg tror også gjelder for resten av Norge.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.522
    Torget vurderinger
    0
    Hva er fordelen med et stort piano på 120 eller over i forhold til et som er smalere?

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    25.509
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Spiralis skrev:
    Hva er fordelen med et stort piano på 120 eller over i forhold til et som er smalere?
    Smalere eller lavere?

Lyden blir uten tvil mye bedre når høyden er mer en 110cm, ta f.eks. Kawai K3 vs. Kawai K5, K3'n høres ut som en skrikende baby vs. K5 der lyden er mye mer detaljert. Mange merker prøver å lage stor lyd på små pianoer ved at de har harde hammere osv, noe som i mine ører bare skaper en stygg skarp tone.

Men ikke altid, etter det jeg har hørt så finnes det gode pianoer som er mindre men låter godt, men da koster de en del. f.eks. Schimmel 116 - som er et meget godt piano - og som låter godt. Men som regel så blir lyden mye større og flottere ved et større piano siden strengene også blir lengre.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    2.162
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    HoJ skrev:
    John_Harald skrev:
    baluba skrev:
    John_Harald skrev:
    Her i huset så leser vi papirutgaven av VL, og jeg må si at jeg ble rett og slett svett, en del feil i den artikkelen - jeg har sent "kalge" mail til dem.
    Den første feilen var at Rud VGS var den enste pianostemmer i Norge siden 1975 (eller noe slik) - det stemmer ikke Musikk Instrument Akademiet i Sarpsborg hadde det helt til de ble lagt ned i 2005. Det andre var at det bare er en pianostemmer-lærling igjen, HVA MED MEG? VL har rett og slett bare forholdt seg til info fra Rud VGS, og der er det muligens bare en lærling igjen. Det de må gjøre er å kontakte NPTF (Norges Pianostemmer og Teknikerforening). De vet hvor mange lærlinger det er i landet, de som nå er lærlinger er det ikke via skoler, men gjennom butikker og verksteder.
    Det var et spennende møte med Thron Irby i dag. Han er svært dyktig. Lærte noe nytt om hvilken verden en Steinwayforhandler og konsertflygelstemmer lever i. Han påpekte også at VL hadde tatt noen snarveier. For eksempel hadde han ikke bodd der nede i alle årene han jobbet på fabrikken til Steinway & Sons, men pendlet en del i fra Norge :)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.522
    Torget vurderinger
    0
    Takker så meget for opplysende svar HoJ. ;)

Jeg trodde det var snakk om bredden, men selvsagt er det høyde og lengde på strengene. Når du sier det virker det jo innlysende.

Kan man anta at det er et kostnadsspørsmål som ligger bak de små pianoene?

For noen år siden, ( begynner å bli veldig lenge siden faktisk :eek: ) hadde jeg gleden av å delta på en omvisning på Ringve museum med museets Grand Lady, Victoria Backe. Kan ikke ha vært mer enn 8 år fordi hun døde i 63. Uansett; der fikk jeg høre et instrument som siden alltid har facinert meg, Spinett. HoJ som er pianoekspert vet ganske sikkert hva jeg tenker på. Det jeg lurer på er om det i dag finnes noen som lager denne typen instrument med denne særegne klangen? Da tenker jeg på mekanisk analog variant og ikke elektronisk flygel eller slikt.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.572
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    HoJ skrev:
    Spiralis skrev:
    Smalere eller lavere?
    Lyden blir uten tvil mye bedre når høyden er mer en 110cm, ta f.eks. Kawai K3 vs. Kawai K5, K3'n høres ut som en skrikende baby vs. K5 der lyden er mye mer detaljert. Mange merker prøver å lage stor lyd på små pianoer ved at de har harde hammere osv, noe som i mine ører bare skaper en stygg skarp tone.
    Men ikke altid, etter det jeg har hørt så finnes det gode pianoer som er mindre men låter godt, men da koster de en del. f.eks. Schimmel 116 - som er et meget godt piano - og som låter godt. Men som regel så blir lyden mye større og flottere ved et større piano siden strengene også blir lengre.
    Ja, små piano er enda mer stusselig enn små høyttalere.
    Håper Schimmel overlever, jeg hadde det som klar kandidat for vårt neste...

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    25.509
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Jøgga skrev:
    Håper Schimmel overlever, jeg hadde det som klar kandidat for vårt neste...
    Ja, t.o.m god pris kan jeg ordne (det gjelder jo alle hfs'ere som kjøper i vår butikk) ;)

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    25.509
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Spiralis skrev:
    Takker så meget for opplysende svar HoJ. ;)

Jeg trodde det var snakk om bredden, men selvsagt er det høyde og lengde på strengene. Når du sier det virker det jo innlysende.

Kan man anta at det er et kostnadsspørsmål som ligger bak de små pianoene?

For noen år siden, ( begynner å bli veldig lenge siden faktisk :eek: ) hadde jeg gleden av å delta på en omvisning på Ringve museum med museets Grand Lady, Victoria Backe. Kan ikke ha vært mer enn 8 år fordi hun døde i 63. Uansett; der fikk jeg høre et instrument som siden alltid har facinert meg, Spinett. HoJ som er pianoekspert vet ganske sikkert hva jeg tenker på. Det jeg lurer på er om det i dag finnes noen som lager denne typen instrument med denne særegne klangen? Da tenker jeg på mekanisk analog variant og ikke elektronisk flygel eller slikt.
    Jeg tror de siste spinet pianoene ble produsert på 1990 tallet, spinet har meget spesiell klang ja, selv så blir det litt for spesiell for meg, men et fasinerende instrument er det uten tvil.

Håper dere kan godta noen bilder jeg tok på jobben..

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.572
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nydelige bilder, HoJ!
    Jeg kan nesten høre det klinger i strengene.
    Sånt kan vi tåle ganske mye av her på utstyrs-frik-forum :)

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    25.509
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Nei tror jeg skal stemme piano vårt i dag, det er så ustemt. Denne vinteren har gitt oss ekstrem tørke, da tenker jeg på oss som bor her vestpå, slik er vi ikke vandt til. Det fine er at vi i vårt yrke får mye å gjøre, det dumme er at vi får ALT for mye å gjøre. Så da får jeg ta lørdagen til å stemme mitt eget slik at det går ann å spille på. Det er jo ganske nytt ennå, så det har ikke stabilisert seg så godt ennå.

Det var en mann innom jobben i går, han kjøpte utstyr til å stemme sitt flygel, og lurte på.. hvordan stemmer jeg.. Fyr'n hadde humor så jeg begynte å synge denne sangen..

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.651
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Berre noko eg kom til å lure på:
    Er det skilnad på stengane og strengekvaliteten som brukast i pianoet? Det er vel ikkje så ofte det er aktuelt å skifte strengar, slik ein gjer på andre strengeinstrument, men det er vel ein ikkje uvesentleg del av klangen som ligg her (høyrer veldig lett skilnad på 009 og 011-E-streng på gitar, så...)?

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    25.509
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Det er viktig at en måler diameteren på strengen som stod i før en kaster den, slik at den er lik den gamle, men det finnes jo noen amatør-stemmere der ute som etter å ha kommet over et piano som har ødelagt streng, bare tar ut den som har røket og kaster den, uten å ha peil på hvordan en setter på ny streng, så når den som skal skifte streng kommer, så finnes ikke strengen lenger - og en kan ikke måle diameter (gjelder da så klart de nederste strengene) Men som du sier - diamter er vikigt. Så finnes det også forskjellige kvaliteter på strenger også.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    830
    Spiralis skrev:
    Det er spesiellt bassen og overtoner som bedres ved store pianoer. Strengene blir lengre og klangbunnen større. Dessuten legger vel produsenten mer arbeid i et større piano. Det skal ikke selges med lav pris for øyet, men med rik klang og følelse. Mekanikken er også av høyere klasse og f.eks. de dyreste fra Sauter har spesiell mekanikk med magneter! for å øke rep.hastigheten.
    De påstår det blir som å spille flygel.
    Desverre øker prisene omtrent som i hifi-verdenen når man går oppover i klassene...........
    http://www.aspheim.no/asp/webshop_vare.asp?vareID=70&varegruppeID=21&vareundergruppeID=0

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.522
    Torget vurderinger
    0
    Takk for fin link Gubra. Her var det masse interessant.

Visste forsåvidt at slike instrumenter var "kostbare" for å si det forsiktig, men at flygel ligger i prisleie 3/4 mill var jeg faktisk ikke klar over.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    25.509
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Gubra skrev:
    Spiralis skrev:
    Det er spesiellt bassen og overtoner som bedres ved store pianoer. Strengene blir lengre og klangbunnen større. Dessuten legger vel produsenten mer arbeid i et større piano. Det skal ikke selges med lav pris for øyet, men med rik klang og følelse. Mekanikken er også av høyere klasse og f.eks. de dyreste fra Sauter har spesiell mekanikk med magneter! for å øke rep.hastigheten.
    De påstår det blir som å spille flygel.
    Desverre øker prisene omtrent som i hifi-verdenen når man går oppover i klassene...........
    http://www.aspheim.no/asp/webshop_vare.asp?vareID=70&varegruppeID=21&vareundergruppeID=0
    Det er som regel rett, men ikke alltid, Young Chang har også en 131cm modell, men den låter ikke bedre faktis heller dårligere en deres 121cm modell. Men som regel stemmer det du sier her Gubra . Jeg mener at fra 118cm og opp den en "forlange" fyldig lyd i tonen - men det er bare utifra det jeg har hørt til nå. De som velger å kjøpe seg mindre pianoer som 110 og 114cm er ikke så opptatt av lyden, men vil heller "bare ha" et piano. magnet i mekanikken har jeg ikke hørt om - tøft!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.572
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det med magneter i mekanikken vil jeg også gjerne høre mer om.
    Jeg har merket meg at flygler kan være forbausende ´raske´ og lette i tangentrespons, men aldri tenkt over at det kan skyldes at hammerene beveger seg vertikalt i stedet for horisontalt, som i stående piano.
    Fører dette til en kvikkere ´retur´ av tangentene?
    I så fall enda et argument for å ønske seg et flygel 8)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.522
    Torget vurderinger
    0
    Vi skal nok ikke se bort fra at det finnes de som gjerne kjøper piano som møbel. Og hva er egentlig så rave galt med det? For egen del skulle jeg gjerne hatt et flygel å sette famileportretter på jeg. ::) Vi som har sett gamle sort/hvitt filmer vet at "de kondisjonerte" gjorde slikt. ;D Men selvsagt skulle jeg helst sett at avkommet viste så mye interesse for musisiering at det kunne forsvare en "bagatellmessig" investering på 750K i et flygel. Men dessverre for HoJ ( som gjerne hadde solgt ) og for meg ( som klart har sviktet i barneoppdragelsen ) er ikke interessen hos den oppvoksende slekt i denne retning. :-\

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.572
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Spiralis skrev:
    Vi skal nok ikke se bort fra at det finnes de som gjerne kjøper piano som møbel. Og hva er egentlig så rave galt med det? For egen del skulle jeg gjerne hatt et flygel å sette famileportretter på jeg. ::) Vi som har sett gamle sort/hvitt filmer vet at "de kondisjonerte" gjorde slikt. ;D Men selvsagt skulle jeg helst sett at avkommet viste så mye interesse for musisiering at det kunne forsvare en "bagatellmessig" investering på 750K i et flygel. Men dessverre for HoJ ( som gjerne hadde solgt ) og for meg ( som klart har sviktet i barneoppdragelsen ) er ikke interessen hos den oppvoksende slekt i denne retning. :-\
    Ja, ikke noe galt med flygel som møbel. Det finnes vel tåpeligere ting å pynte huset med :)
    Heldigvis ligger prisen på et vanlig flygel typisk fra 100k-300k. Syns egentlig ikke det er så ille, jeg. Samme prisleie som hifi-systemene mine, egentlig. Det dyreste Bösendorfer f.eks. på Aspheim sin liste koster 632K og er et svært konsertflygel. Det er svært sjelden at disse kjøpes til hjemmebruk.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    2.162
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Jøgga skrev:
    Spiralis skrev:
    Ja, ikke noe galt med flygel som møbel. Det finnes vel tåpeligere ting å pynte huset med :)
    Heldigvis ligger prisen på et vanlig flygel typisk fra 100k-300k. Syns egentlig ikke det er så ille, jeg. Samme prisleie som hifi-systemene mine, egentlig. Det dyreste Bösendorfer f.eks. på Aspheim sin liste koster 632K og er et svært konsertflygel. Det er svært sjelden at disse kjøpes til hjemmebruk.
    Kan et brukt flygel gi samme glede? Kan et ti års gammelt konsertflygel, for eksempel fra Steinway, gi samme gode følelse som et nytt et?

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    830
    Jøgga skrev:
    Jeg har merket meg at flygler kan være forbausende ´raske´ og lette i tangentrespons, men aldri tenkt over at det kan skyldes at hammerene beveger seg vertikalt i stedet for horisontalt, som i stående piano.
    Man har langt bedre kontroll med spillingen med et flygel enn med et piano. Siden hammeren på flygelet beveges oppover kan man "følge" hammeren med tangenten. På et piano "kastes" hammeren horisontalt mot strengen og kontollen blir mindre. Ved repetisjon trenger man bare å slippe tangenten halveis opp før mekanikken er klar til ny tone på et flygel. På et piano må tangenten helt opp elles blir tonen "stum". Itillegg kommer tangenten raskere opp på et flygel siden gravitasjonen trekker hammeren ned.
    På den annen side blir gjerne tangentene litt tyngre å trykke ned på et flygel, men altialt er kontrollen langt bedre på et flygel enn på et piano.
    Et lite apropo, jeg har erfart at hvis man øver på piano, får man bedre teknikk enn om man øver kun på flygel. Man må være nøyaktigere på piano.
    Ved senere overgang til flygel spiller man da enda bedre.

Her er en link om mekanikk med magneter:

http://www.steingraeber.de/files/SFM.pdf

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    25.509
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Gubra skrev:
    Man har langt bedre kontroll med spillingen med et flygel enn med et piano. Siden hammeren på flygelet beveges oppover kan man "følge" hammeren med tangenten. På et piano "kastes" hammeren horisontalt mot strengen og kontollen blir mindre. Ved repetisjon trenger man bare å slippe tangenten halveis opp før mekanikken er klar til ny tone på et flygel. På et piano må tangenten helt opp elles blir tonen "stum". Itillegg kommer tangenten raskere opp på et flygel siden gravitasjonen trekker hammeren ned.
    På den annen side blir gjerne tangentene litt tyngre å trykke ned på et flygel, men altialt er kontrollen langt bedre på et flygel enn på et piano.
    Et lite apropo, jeg har erfart at hvis man øver på piano, får man bedre teknikk enn om man øver kun på flygel. Man må være nøyaktigere på piano.
    Ved senere overgang til flygel spiller man da enda bedre.

Her er en link om mekanikk med magneter:

http://www.steingraeber.de/files/SFM.pdf
    Jeg har lite peil på spilling når det gjelder så "perfeksjonisme" at en snakker om det er bedre å satse på 100% flygel eller litt piano osv. Men når jeg snakket med mr.Plagge så sa han at han en gang i blant øvde også på piano.
    Ang magnet-mekanikk, spennede saker, men jeg tror det "ser bedre ut på papiret" en hva det høres eller oppfattes.
    Piano og flygel har egentlig ganske lite til felles, jo strenge-instrumenter begge to, mekanikk høres ut som det er det samme, men oppbygningen og ikke minst regulering er ganske forskjellig fra piano og til flygel. Det er ikke noe tvil.. en eller annen gang skal også jeg ha et flygel i hus, må bare vente på den "rette".

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    830
    [/quote]

Kan et brukt flygel gi samme glede? Kan et ti års gammelt konsertflygel, for eksempel fra Steinway, gi samme gode følelse som et nytt et?
    [/quote]

Kvalitetsflygler er bygd for å vare, så et brukt flygel vil uten tvil gi deg stor glede, spesiellt hvis du er vant med piano.....Hvis flygelet er "oppbevart" på riktig måte, er det helst mekanikken som kan være slitt, men det er jo avhengig av bruken.
    Kjøpte selv et 20-år gammelt flygel og trives godt med det.
    Ved siden av å prøve kandidatene lenge og vel, bør du også få en uttalelse fra pianotekniker.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    830
    Spiralis skrev:

Stygg sak, klart noe for barnevernet. ;)

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    830

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.572
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gubra skrev:
    Jøgga skrev:
    .......argument for å ønske seg et flygel 8)
    Ved senere overgang til flygel spiller man da enda bedre....
    Du setter griller i hodet på oss.
    En tanke har forfulgt meg litt i det siste, at jeg kan jo alltids selge båten...
    (pssst: ikke si det til HoJ :-X )

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.522
    Torget vurderinger
    0
    Jøgga skrev:
    En tanke har forfulgt meg litt i det siste, at jeg kan jo alltids selge båten...
    (pssst: ikke si det til HoJ :-X )
    Det er faktisk både billigere og enklere å leie båt enn å eie den selv!
    Men selvsagt, båt har absolutt ikke noe med fornuft å gjøre!! ;D

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    376
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Har Baldwin blitt nevnt i denne tråden?. Ser denne over gjennomsnittsspillendepianogutten spiller på det!
    Hoj eller en av dere andre kan vel fylle ut litt mere fakta rundt dette merket.

http://www.vgtv.no/?id=28684

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    830
    Godalive skrev:
    Var en tur i byen i dag, for å prøve noen pianoer. Vårt Schimmel produsert på slutten av 50-tallet er modent for utskifting. Må si at det var ett som utmerket seg, Schimmel 116 til nesten 100K. Sammenlignet med Yamaha U1, en Vogel-modell til ca 65K samt et par Petrof til rundt 60K. Dat av de rimeligere som kom nærmest, var et Grotrian-Steinweg til ca 75K. Prøvde også et Gr-Steinw til 160+K og dette var vel kanskje noe bedre. Hva besto forskjellen i, da: Schimmelet har en særdeles krisp klang, med en overtone-fylde som etter min mening parkerte de andre. En kvint i mellombassen gir et hav av struktur, og pianoet har veldig bra dynamiske egenskaper. Så hva gjør en stakkar, da, som tenkte å bruke 50-60 tusen? Frustrerende å kjøpe noe man ikke er sikker på man blir fornøyd med.... Ikke særlig mange gode Schimmel på brukt-markedet heller for tiden....
    Her er en mulighet hvis du aksepterer hvitt piano.

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=21034249

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    830
    Jøgga skrev:

Glem alt om bedre mekanikk, klang og følelse.
    Det er utsikten fra førerplassen som avgjør det hele..........

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn