Musikk og Hi-Fi Piano-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Savner piano-tråd her..
    Alt av info, erfaringer osv..

    Selv har jeg et Samick piano som er på vei ut av huset, hva som kommer inn vet jeg ikke helt ennå.

    Et godt piano, men mangler litt fylde i bassen.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.814
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Er ikke selv noen pianist, men har et August Förster - stort sett brukt av min datter. Verd å kikke på hvis du savner bass ! Alt i alt et meget bra instrument.
    Vårt er vel fra begynnelsen/midten av 60 tallet, men var nesten ikke brukt da vi kjøpte det brukt for 20k. Vet ikke ny-pris i dag på tilsvarende, men hørte de lå på 80-90 k nye den gangen vi kjøpte vårt.


    http://www.august-foerster.de/
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ingen tvil om at de nye (fra 1993) og frem til nå av August Förster er meget gode pianoer, men så var det prisen da.. Må godt over 100k for et eksemplar.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Jeg har et Sauter piano fra 70-tallet stående i stua, og der blir det stående.



    Det ser omtrent slik ut, og låter fyldig og fint i hele registeret.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Inne på denne "butikken" i Grafton Street i Dublin



    sto der et et nydelig Yamaha flygel i hvit pianolakk. Det instrumentet skulle jeg gjerne hatt.

    Da jeg ikke spiller piano/flygel selv, var det utrolig praktisk instrumentet. Det var tilkoblet en boks som
    spillte på en aldeles utmerket måte. Vi snakker ikke her om et elektronisk instrument men et akustisk
    instrument hvor tangentene ble aktivert ved en automatikkboks. Nå er det sikkert et hysterisk kostbart leketøy men jeg skulle nå likevel gjerne hatt et slik.

    Det meste inne på dette magasinet var hysterisk kostbart. Og klokkeavdelingen hadde IKKE Rolex, sikkert fordi det ble ansett som for vulgært. De førte derimot Patek Philip, IWC og Glashütte.
    Og JA jeg følte meg hjemme der inne !! Besøket ga meg styrket tro på at jeg nok er forbyttet ved fødselen og at jeg egentlig er født til et liv i rikdom og luxsus! ;D ;D ;D
     

    Vedlegg

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Den boksen du så var nok en Yamaha Disklavier, utrolig stilige..
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    HoJ skrev:
    Den boksen du så var nok en Yamaha Disklavier, utrolig stilige..
    Ganske korrekt, en slik dings var det. Vet du om de er jævlig dyre ?
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Tror du får et Yamaha-piano med Disklavier for ca. 100', kvaliteten på dette har jeg ikke noe fornuftig å si om – ei heller premium for å gå opp til flygel (som nok er betydelig).

    Punktet der Disklavier blir stilig er når Zenph kjører Glenn Gould's Goldbergervariasjoner gjennom sine systemer, og gjennom dette forsøker å skape en troverdig gjengivelse av hvordan han spilte på pianoet. I teorien skal man da kunne få en eksakt replika av hans prestasjon i egen stue – hvorvidt det faktisk funker vet jeg ikke, det store gjennomslaget ser det i alle fall ikke ut til å ha fått.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Spiralis skrev:
    HoJ skrev:
    Den boksen du så var nok en Yamaha Disklavier, utrolig stilige..
    Ganske korrekt, en slik dings var det. Vet du om de er jævlig dyre ?
    Ikke gratis.. tror en rakst kan hive på 150k ++ for å få slik i flygelet. Da snakker vi om Mark 3 og 4 som er meget gode
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Audiophile-Arve skrev:
    Kva er dette? Ein slags bilstereo?
    Det er en "usynlig" utøver på klaver.
    Nøyaktig hvordan det virker aner jeg ikke men den aktiverer tangentene slik at man får vakker musikk ut av klaveret selv om ingen i heimen kan traktere instrumentet.

    - På en måte litt som et stereoanlegg - :p :-\ Bare mye mer HiFi. :D

    ;D ;D ;D
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Spiralis skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Kva er dette? Ein slags bilstereo?
    Det er en "usynlig" utøver på klaver.
    Nøyaktig hvordan det virker aner jeg ikke men den aktiverer tangentene slik at man får vakker musikk ut av klaveret selv om ingen i heimen kan traktere instrumentet.

    - På en måte litt som et stereoanlegg - :p :-\ Bare mye mer HiFi. :D

    ;D ;D ;D
    Altså ein slags heavy bilstereo. Eg kunne altså investert i ein slik m/passande flygel, i staden for å satse på pianotimar til ungane....
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Audiophile-Arve skrev:
    Spiralis skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Kva er dette? Ein slags bilstereo?
    Det er en "usynlig" utøver på klaver.
    Nøyaktig hvordan det virker aner jeg ikke men den aktiverer tangentene slik at man får vakker musikk ut av klaveret selv om ingen i heimen kan traktere instrumentet.

    - På en måte litt som et stereoanlegg - :p :-\ Bare mye mer HiFi. :D

    ;D ;D ;D
    Altså ein slags heavy bilstereo. Eg kunne altså investert i ein slik m/passande flygel, i staden for å satse på pianotimar til ungane....
    Hehe.. ikke dumt Audiophile-Arve..
    Nå skal det sises at disse Disklavier aldri har slått helt ann.. Prisen er nok med på å gjøre det, en må få det ferdig satt inn i systemet fra begynnelsen av, vs. Silent-systemet som en kan sette inn i etterkant. Personlig så synes jeg at Disklavier blir litt for eh..ekstremt, men det er jo kunden som betaler. I USA så er dette vist nok ganske populært. En nymoderne Pioanola, men en kan skru det av samt det er enkelt å bytte sang.. Jeg har ikke satt meg så mye inn i Disklavier, men jeg tror Yamaha er de eneste som har dette systemet, men nå er jeg på tynn is.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    HoJ skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Spiralis skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Kva er dette? Ein slags bilstereo?
    Det er en "usynlig" utøver på klaver.
    Nøyaktig hvordan det virker aner jeg ikke men den aktiverer tangentene slik at man får vakker musikk ut av klaveret selv om ingen i heimen kan traktere instrumentet.

    - På en måte litt som et stereoanlegg - :p :-\ Bare mye mer HiFi. :D

    ;D ;D ;D
    Altså ein slags heavy bilstereo. Eg kunne altså investert i ein slik m/passande flygel, i staden for å satse på pianotimar til ungane....
    Hehe.. ikke dumt Audiophile-Arve..
    Nå skal det sises at disse Disklavier aldri har slått helt ann.. Prisen er nok med på å gjøre det, en må få det ferdig satt inn i systemet fra begynnelsen av, vs. Silent-systemet som en kan sette inn i etterkant. Personlig så synes jeg at Disklavier blir litt for eh..ekstremt, men det er jo kunden som betaler. I USA så er dette vist nok ganske populært. En nymoderne Pioanola, men en kan skru det av samt det er enkelt å bytte sang.. Jeg har ikke satt meg så mye inn i Disklavier, men jeg tror Yamaha er de eneste som har dette systemet, men nå er jeg på tynn is.
    Er det nokon som har aning om det går an å kjøpe innspelte Disklavier? Det vert nok ekstremt, ja, men det kunne vore moro å sjå (dvs. høyre) om det føregår slikt som då Josef Llehvine og ein del andre vart foreviga med ymse "pianomaskiner" rundt år 1900. Mykje flott og interessant der.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Audiophile-Arve skrev:
    HoJ skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Spiralis skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Kva er dette? Ein slags bilstereo?
    Det er en "usynlig" utøver på klaver.
    Nøyaktig hvordan det virker aner jeg ikke men den aktiverer tangentene slik at man får vakker musikk ut av klaveret selv om ingen i heimen kan traktere instrumentet.

    - På en måte litt som et stereoanlegg - :p :-\ Bare mye mer HiFi. :D

    ;D ;D ;D
    Altså ein slags heavy bilstereo. Eg kunne altså investert i ein slik m/passande flygel, i staden for å satse på pianotimar til ungane....
    Hehe.. ikke dumt Audiophile-Arve..
    Nå skal det sises at disse Disklavier aldri har slått helt ann.. Prisen er nok med på å gjøre det, en må få det ferdig satt inn i systemet fra begynnelsen av, vs. Silent-systemet som en kan sette inn i etterkant. Personlig så synes jeg at Disklavier blir litt for eh..ekstremt, men det er jo kunden som betaler. I USA så er dette vist nok ganske populært. En nymoderne Pioanola, men en kan skru det av samt det er enkelt å bytte sang.. Jeg har ikke satt meg så mye inn i Disklavier, men jeg tror Yamaha er de eneste som har dette systemet, men nå er jeg på tynn is.
    Er det nokon som har aning om det går an å kjøpe innspelte Disklavier? Det vert nok ekstremt, ja, men det kunne vore moro å sjå (dvs. høyre) om det føregår slikt som då Josef Llehvine og ein del andre vart foreviga med ymse "pianomaskiner" rundt år 1900. Mykje flott og interessant der.
    Da må du nok kjøpe et piano eller flygel brukt med det systemet i.. Det finnes nok...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Audiophile-Arve skrev:
    Altså ein slags heavy bilstereo. Eg kunne altså investert i ein slik m/passande flygel, i staden for å satse på pianotimar til ungane....
    NEI, NEI, NEI, NEI og atter NEI!!!!

    Det er kun snakk om "nødhjelp" for de som ikke hadde muligheten til å lære klaverspilli barndommen men som likevel gjerne skulle hatt et slik fantastisk "møbel" i heimen. Intet kan erstatte verdien av den kunskap som ligger i å mestre et felt selv, - uten tekniske "krykker".

    Fortsett du å gi dine barn "dannelse", et ord og et begrep stadig færre synes å forstå betydningen av. :(
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jau då, dei kler på seg og steller seg stort sett greitt, vil eg seie, og dei trakterar iallfall to instrument kvar... Høyrer klassisk musikk med rimeleg fordomsfritt sinn (så lenge foreldra har nokonlunde same haldning ovanfor lettkomprimert mp3-sound)

    Så bannar dei ikkje når lærarar eller foreldre høyrer på, iallfall.
    Ikkje ille, berre det!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Audiophile-Arve skrev:
    .................. men det kunne vore moro å sjå (dvs. høyre) om det føregår slikt som då Josef Llehvine og ein del andre vart foreviga med ymse "pianomaskiner" rundt år 1900. Mykje flott og interessant der.
    Ta en førjulstur til Dublin så får du sett og hørt det i bruk. ;)

    En "pussig" oplevelse når tangentene beveger seg uten at det sitter "sjåfør bak rattet" ved klaveret.
    Lyden var det ikke noe galt å si om, det var jo den samme lyden instrumentet har når det spilles på vanlig måte. Utøveren derimot kan det sies mye om, anonym og usynlig men utrolig dyktig! Skulle vært morro å visst hvem det var? Går ut fra at det er en pianist som har spillt stykket først og så er han kopiert.

    Eller er det slik at man legger in notene på PC og så spiller PCn selv ?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det kunne vært morsomt med noen hah-opplevelser også ?

    Et av dem var sist uke for meg, vi fikk inn et Euterpe piano, et ikke så ekstremt kjent merke i Norge. Dette var fra 1976 - og er etter mine ører noe av det bedre jeg har hørt opp til 150k. Meget balangsert hele i hele registeret, fyldig bass, og flott detaljert diskant.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Audiophile-Arve skrev:
    Jau då, dei kler på seg og steller seg stort sett greitt, vil eg seie, og dei trakterar iallfall to instrument kvar... Høyrer klassisk musikk med rimeleg fordomsfritt sinn (så lenge foreldra har nokonlunde same haldning ovanfor lettkomprimert mp3-sound)

    Så bannar dei ikkje når lærarar eller foreldre høyrer på, iallfall.
    Ikkje ille, berre det!
    I forhold til mye/mange barn man treffer i det daglig vil jeg vel si du har fått en Jackpot der! :D
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Spiralis skrev:
    Ta en førjulstur til Dublin så får du sett og hørt det i bruk. ;)
    ..eller ta turen innom en kina-restaurant på Sandnes, der har de en Mark I stående.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Spiralis skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    .................. men det kunne vore moro å sjå (dvs. høyre) om det føregår slikt som då Josef Llehvine og ein del andre vart foreviga med ymse "pianomaskiner" rundt år 1900. Mykje flott og interessant der.
    Ta en førjulstur til Dublin så får du sett og hørt det i bruk. ;)

    En "pussig" oplevelse når tangentene beveger seg uten at det sitter "sjåfør bak rattet" ved klaveret.
    1. Lyden var det ikke noe galt å si om, det var jo den samme lyden instrumentet har når det spilles på vanlig måte. Utøveren derimot kan det sies mye om, anonym og usynlig men utrolig dyktig! Skulle vært morro å visst hvem det var? Går ut fra at det er en pianist som har spillt stykket først og så er han kopiert.

    2. Eller er det slik at man legger in notene på PC og så spiller PCn selv ?
    1. har nokre CDar og vinylplater med sånt, og har høyrt pianomaskin ved eit par høve. Jau, lyden er som ein usynleg pianist som spelar (+ nokre suselydar av trykkluft)
    2. Eit midiprogram vil nok gjere susen ....lydkvaliteten er likevel noko anna enn pianomaskin.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Må rette deg der. Hørte ikke noe trykkluftsus.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Spiralis skrev:
    Må rette deg der. Hørte ikke noe trykkluftsus.
    På den store loppemarknaden i Fuengirola, Costa del Sol, hadde dei ei pianomaskin til sals då eg jobba der i -98. Denne fungerte heilt flott men vart driven av ein støvsugar "i revers". Dette, storleiken på eit piano, og prisen (dei ville helst ha ca 100 000 kr for han) gjorde at eg ikkje kjøpte. (Der var anna å bruke pengane på, det mest utrulege, også ein fonograf med masse voksrullar...nei, eg kjøpte ikkje denne heller. Men lydkvaliteten var eigentleg "forbausande bra")
    Eg har også ei Ampico-innspeling. I dei heilt svake partia høyrer eg ein slags sus. Elles har eg også dei historiske Steinway-pianoflygelmaskinopptaka. Desse har ekstrem lydkvalitet, og susing heilt på linje med rørforsterkarar. Eg oppdaga det fyrst då eg hadde ein Pass 150 på besøk....
    Har elles ikkje sett meg inn i teknologien rundt slike pianomaskiner, men har Lucky-Luke-heftet som har ei slik greie i hovudrolla....
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Spiralis skrev:
    Må rette deg der. Hørte ikke noe trykkluftsus.
    Har heller ikke hørt noe trykkluftsus på Disklavier, ikke det at det ikke finnes, det vet jeg ikke noe om - men har ennå ikke hørt det.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    interman skrev:
    Regner med at det blir dette på meg..
    Roland FP7
    Roland lager stabile digitale pianoer FP 7 er slett ikke et dumt valg.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er veldig begeistret for luftpiano.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.768
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Herlig Beethoven-rølping (det er 1. sats fra op. 13 og 3. sats fra op. 27/2). En til, men han spiller selv:

     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Passer jo inn i tema..

    Fakta på lørdag i kveld:
    Høyt spill - med Leif Ove Andsnes.

    Har forresten vært på intimkonsert med han.. dvs. bare meg som tilskuer - utrolig gøy. Han testet ut denne.

    Shigeru Kawai SK-7
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mange piano\flygel-merker bruker Renner mekanikk?

     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Flott tråd, HoJ!

    Hos oss står det et Bogs & Voigt som fulgte med huset da vi kjøpte det. Instumentet var da ikke spillbart og eierne ville helst slippe å dra på det. Jeg betalte frivillig 2000 kroner for det, ville ikke ta imot det gratis, og kunne gitt det mangedobbelte hvis de hadde bedt om det.

    Instrumentet er fra ca.1912, og har vært til omfattende restaurering hos HoJ sin arbeidgiver.
    Jeg tror ikke stemmeskruene sitter så stødig på sånne gamle damer, og dette blir mye brukt, så her trengs justering oftere enn normalt.
    Bare si fra når du er klar til å komme og stemme, HoJ.
     

    Vedlegg

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jøgga skrev:
    Bare si fra når du er klar til å komme og stemme, HoJ.
    Får jeg høre anlegget ditt også så skal du få en grei pris.. ;D Kan ta det rett etter nyttår hvis det passer.

    Bogs & Voigt er meget bra pianoer, på den tiden så var pianoene fra Tyskland meget gode. Det er ikke så ofte jeg kommer over dem. Vet om deg pluss en til i Rogaland som har de. Hvis naglene begynner å bli dårlige så snakker vi om en ganske dyr reprasjon (ca. 12000,-)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    HoJ skrev:
    Jøgga skrev:
    Bare si fra når du er klar til å komme og stemme, HoJ.
    Får jeg høre anlegget ditt også så skal du få en grei pris.. ;D Kan ta det rett etter nyttår hvis det passer.

    Bogs & Voigt er meget bra pianoer, på den tiden så var pianoene fra Tyskland meget gode. Det er ikke så ofte jeg kommer over dem. Vet om deg pluss en til i Rogaland som har de. Hvis naglene begynner å bli dårlige så snakker vi om en ganske dyr reprasjon (ca. 12000,-)
    Det kan bli riktig trivelig, HoJ. Ikke mange som får lytte på Harbeth S-HL5 i arbeidstiden ;)
    Vårt piano har fått nye skruer, det er vel de som strengene er festet til.
    Når jeg fikk høre at fine konsertflygler ble skiftet ut etter ca 10 år ble jeg litt urolig og begynte å lure på om det var dumt å bruke mer enn 20k på restaurering av et 100 år gammelt piano, og prøvde å lese meg opp litt. Det er logisk at både strenger og skruer svikter etter en tid, selve rammen er av stål og burde jo kunne holde seg, men etterhvert svikter det stykket som sremmeskruene er festet i (´the pinblock´). Er dette hovedgrunnen til at fine konsertflygler skiftes ut etter få år, og at gamle instrumenter må stemmes oftere enn nye?
    Temaet passer vel ikke helt i underholdnings-tonen på OT lengre, men hvor i all verden skal vi kombi-nerder gjøre av oss? :D
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Plager vel ingen om vi er litt seriøse også her på OT. Jeg stemmer for at vi fortsetter her vi har startet! Så får vi heller love Bjørn, den myndige moderator, at vi skal oppføre oss veldig pianissimo. :D

    HoJ forstår at du er proff på dette. Et lite spørsmål. Vi har i familien, et av mine søskenbarn, et piano som kommer fra oldeforeldregenerasjonen. Ingen av oss aner egentlig hvor gammelt det er. Er det slik at alle gamle pianoer kan stemmes og settes i brukbart spillbar stand? At det kun er et spørsmål om å kaste penger inn i prosjektet? Det står i stua, mest fordi det alltid har stått der. Tante og onkel prøvde vel aldri å få det fikset/stemt fordi de trodde det var umulig pga alderen. Kan det være håp? Neste spørsmål er i hvilken landsdel HoJ jobber? Har vel ikke slik flaks at du holder hus i Trøndelag?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jøgga skrev:
    HoJ skrev:
    Jøgga skrev:
    Bare si fra når du er klar til å komme og stemme, HoJ.
    Får jeg høre anlegget ditt også så skal du få en grei pris.. ;D Kan ta det rett etter nyttår hvis det passer.

    Bogs & Voigt er meget bra pianoer, på den tiden så var pianoene fra Tyskland meget gode. Det er ikke så ofte jeg kommer over dem. Vet om deg pluss en til i Rogaland som har de. Hvis naglene begynner å bli dårlige så snakker vi om en ganske dyr reprasjon (ca. 12000,-)
    Det kan bli riktig trivelig, HoJ. Ikke mange som får lytte på Harbeth S-HL5 i arbeidstiden ;)
    Vårt piano har fått nye skruer, det er vel de som strengene er festet til.
    Når jeg fikk høre at fine konsertflygler ble skiftet ut etter ca 10 år ble jeg litt urolig og begynte å lure på om det var dumt å bruke mer enn 20k på restaurering av et 100 år gammelt piano, og prøvde å lese meg opp litt. Det er logisk at både strenger og skruer svikter etter en tid, selve rammen er av stål og burde jo kunne holde seg, men etterhvert svikter det stykket som sremmeskruene er festet i (´the pinblock´). Er dette hovedgrunnen til at fine konsertflygler skiftes ut etter få år, og at gamle instrumenter må stemmes oftere enn nye?
    Temaet passer vel ikke helt i underholdnings-tonen på OT lengre, men hvor i all verden skal vi kombi-nerder gjøre av oss? :D
    At konsertflygler blir skiftet ut etter ca. 10 år forstår jeg lite av, et piano eller flygel skal ha service ca. hvert 10 år, da går vi over mekanikk, filer hammerhode osv hvis det er nødvendig, det betyr ikke at naglene må byttes, det er faktisk ikke ofte at vi bytter nagler på piano eller flygler Så hvis de har blitt byttet så bør du ikke tenke på de neste 20 årene. Naglene er ikke festet i rammen, men i treplanke/stemmestag hvis de begynner å svikte så er det lite å gjøre. Gamle pianoer begynner å få litt slitt stemme-stag, noe som gjør at de ikke holder seg like godt som nye insturmenter. Men de bør kunne holde et år i stemmingen.

    Jeg er ikke ferdig utlært, er lærling i et år til, det betyr at stemming ute må jeg gjøre etter joben er ferdig, altså på kveldstid.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Spiralis skrev:
    Plager vel ingen om vi er litt seriøse også her på OT. Jeg stemmer for at vi fortsetter her vi har startet! Så får vi heller love Bjørn, den myndige moderator, at vi skal oppføre oss veldig pianissimo. :D

    HoJ forstår at du er proff på dette. Et lite spørsmål. Vi har i familien, et av mine søskenbarn, et piano som kommer fra oldeforeldregenerasjonen. Ingen av oss aner egentlig hvor gammelt det er. Er det slik at alle gamle pianoer kan stemmes og settes i brukbart spillbar stand? At det kun er et spørsmål om å kaste penger inn i prosjektet? Det står i stua, mest fordi det alltid har stått der. Tante og onkel prøvde vel aldri å få det fikset/stemt fordi de trodde det var umulig pga alderen. Kan det være håp? Neste spørsmål er i hvilken landsdel HoJ jobber? Har vel ikke slik flaks at du holder hus i Trøndelag?
    Er ikke proff, er lærling..
    For å svare på spørsmålet - ja, alle pianoer KAN bli i den stand det var når det var nytt, men det kan fort bli dyrt. Jeg nevnte stemmenagler, det bør nok byttes (maks 15.000) Så er det service - opptrekk og stemming. Det er de vanlige prosodyrene. Så har vi dette med stemmestaget, hvis det må byttes så blir det dyrt - meget dyrt. På jobben hadde vi full reprasjon på et piano fra 1905, det kom på over 50.000,- Det var et klenodium for familen som hadde det, vi sa tydlig i fra at selv om de hadde brukt over 50k for å få det i stand, så kunne de ikke regne med mer en 5k hvis de skulle selge det.. Piano er et av de produktene som har blitt bedre med tiden vs. pris.

    Ta kontakt med:
    Ranum Piano AS
    Rosenborg Park
    Stadsing. Dahls gt. 21
    7015 Trondheim

    Tlf: 73517070
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn