permorten bygger nye høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.768
    Antall liker
    103.859
    Torget vurderinger
    23
    PerMorten & Perleporten

    Hva er/blir bestykningen på horna nå?
    Fortsetter der jeg slapp, med litt endringer.. skal prøve aktiv drift både analog og digital

    Coral h105 - jbl 2451be - jbl 2447alu- fane studio8

    Bra! Du er en av de få som har sett poenget med 4-veis fra mellombass og opp. Da har horn og drivere en fair sjanse til å jobbe optimalt i sine frekvensbånd. Skal bli morro med en tur over åsen neste år! (regner ikke med noe presentabelt før jul, kjenner lusa på gangen :cool:)

    Er så herlig det rommet du har fått deg, ser med en gang at FengShui er godt ivaretatt!
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Puuuhhh en lang kursdag oppstart 0900 ferdig 1930 , uten mulighet for 5 min med hifisentralen..

    Takk igjen Sluket for vennlige ord, slik ble det altså når far ene og alene skulle bestemme hvordan ting skulle være, skulle vel egentlig vært noen rismatter og ting.

    Interessant å se hvordan det blir denne gangen, moderne seos og Jbl waveguides gir jo mulighet for å strekke arbeidsområdet mye lenger en normalt og hadde nok vurdert slikt hvis jeg skulle startet med blanke ark. Tettere stacking og færre delefrekvenser vil jo veie tungt, antar spørsmålet blir aktiv eller passiv deling.

    Å kjøre delt i nedre/øvre mt gir fordeler som du sier, en kompr. driver liker jo å bli avlastet i bunn og hvert område får et spesialisert horn.

    I fjor fikk jeg mange spørsmål om hvorfor i all verden dele opp området når tractrix spiller alt alene, morsomt å se at nå har fler fått forståelse for det her, og jeg vet du Sluket skrev det her leenge før jeg satset på det, det er vel egentlig basic horn teori.

    mvh
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    For et fantastisk rom! Kjenner misunnelsen kommer krypende her nå. Er enig med deg om at 5veis er det optimale. Selv skjønte ikke jeg hvordan det skulle være å få noe som lignet lydkvalitet uten å i hvertfall gå for en 4veis løsning på morohorna mine. Er ikke vits å prøve å presse naturens lover.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Drømmer også om et så stort rom! Og en sånn lyttestol!
    Stolen var en 50 års gave til far, tror ikke dette er noe formue - det er selvsagt en kopi, men fortsatt ekte hud/valnøttfiner.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    For et fantastisk rom! Kjenner misunnelsen kommer krypende her nå. Er enig med deg om at 5veis er det optimale. Selv skjønte ikke jeg hvordan det skulle være å få noe som lignet lydkvalitet uten å i hvertfall gå for en 4veis løsning på morohorna mine. Er ikke vits å prøve å presse naturens lover.
    Dilemma det der , har en et aktivt filter oppe å gå blir jo saken biff, drømmen er jo et passivt filter sammen med ett stereo effektrinn , men slik ble det nå altså ikke. Passiv filtrering ble vanskelig med så mange/nære delehz.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Hehe 5veis med passivt filter blir jo litt håpløst da. Selv ser jeg ingen grunn til å ikke gå for aktivt i disse dager.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer med det flott rom, dette er det nok mange som misunner deg. Inklusive meg! Dette må bare bli bra, kos deg.
    Skulle gjerne hatt GPA - SLOB`sa og ALE oppsettet ditt ..så misunnelsen er 2 veis !

    mvh
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.237
    Antall liker
    6.370
    Puuuhhh en lang kursdag oppstart 0900 ferdig 1930 , uten mulighet for 5 min med hifisentralen..

    Takk igjen Sluket for vennlige ord, slik ble det altså når far ene og alene skulle bestemme hvordan ting skulle være, skulle vel egentlig vært noen rismatter og ting.

    Interessant å se hvordan det blir denne gangen, moderne seos og Jbl waveguides gir jo mulighet for å strekke arbeidsområdet mye lenger en normalt og hadde nok vurdert slikt hvis jeg skulle startet med blanke ark. Tettere stacking og færre delefrekvenser vil jo veie tungt, antar spørsmålet blir aktiv eller passiv deling.

    Å kjøre delt i nedre/øvre mt gir fordeler som du sier, en kompr. driver liker jo å bli avlastet i bunn og hvert område får et spesialisert horn.

    I fjor fikk jeg mange spørsmål om hvorfor i all verden dele opp området når tractrix spiller alt alene, morsomt å se at nå har fler fått forståelse for det her, og jeg vet du Sluket skrev det her leenge før jeg satset på det, det er vel egentlig basic horn teori.

    mvh
    Skal fatte meg i korthet:

    Nei til få, firkanta horn.
    Ja til mange runde!
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Hehe 5veis med passivt filter blir jo litt håpløst da. Selv ser jeg ingen grunn til å ikke gå for aktivt i disse dager.
    I hvertfall ikke med 5 veis , eller muligens 6 veis som det kan bli etter hvert f.eks. 60 - 180 - 600 - 1600 - 7000
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Puuuhhh en lang kursdag oppstart 0900 ferdig 1930 , uten mulighet for 5 min med hifisentralen..

    Takk igjen Sluket for vennlige ord, slik ble det altså når far ene og alene skulle bestemme hvordan ting skulle være, skulle vel egentlig vært noen rismatter og ting.

    Interessant å se hvordan det blir denne gangen, moderne seos og Jbl waveguides gir jo mulighet for å strekke arbeidsområdet mye lenger en normalt og hadde nok vurdert slikt hvis jeg skulle startet med blanke ark. Tettere stacking og færre delefrekvenser vil jo veie tungt, antar spørsmålet blir aktiv eller passiv deling.

    Å kjøre delt i nedre/øvre mt gir fordeler som du sier, en kompr. driver liker jo å bli avlastet i bunn og hvert område får et spesialisert horn.

    I fjor fikk jeg mange spørsmål om hvorfor i all verden dele opp området når tractrix spiller alt alene, morsomt å se at nå har fler fått forståelse for det her, og jeg vet du Sluket skrev det her leenge før jeg satset på det, det er vel egentlig basic horn teori.

    mvh
    Skal fatte meg i korthet:

    Nei til få, firkanta horn.
    Ja til mange runde!
    Du tar i hvertfall standpunkt ! Jeg er noe mer vaklende i troen !
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.970
    Antall liker
    13.361
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Puuuhhh en lang kursdag oppstart 0900 ferdig 1930 , uten mulighet for 5 min med hifisentralen..

    Takk igjen Sluket for vennlige ord, slik ble det altså når far ene og alene skulle bestemme hvordan ting skulle være, skulle vel egentlig vært noen rismatter og ting.

    Interessant å se hvordan det blir denne gangen, moderne seos og Jbl waveguides gir jo mulighet for å strekke arbeidsområdet mye lenger en normalt og hadde nok vurdert slikt hvis jeg skulle startet med blanke ark. Tettere stacking og færre delefrekvenser vil jo veie tungt, antar spørsmålet blir aktiv eller passiv deling.

    Å kjøre delt i nedre/øvre mt gir fordeler som du sier, en kompr. driver liker jo å bli avlastet i bunn og hvert område får et spesialisert horn.

    I fjor fikk jeg mange spørsmål om hvorfor i all verden dele opp området når tractrix spiller alt alene, morsomt å se at nå har fler fått forståelse for det her, og jeg vet du Sluket skrev det her leenge før jeg satset på det, det er vel egentlig basic horn teori.

    mvh
    Skal fatte meg i korthet:

    Nei til få, firkanta horn.
    Ja til mange runde!
    enlighten me please?
    mvh
    Leif
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Fantastisk rom og biter, stalker denne tråden utover!
    Takk skal du ha Hifiguru, bitene er jo ordinære JBL , men det er riktignok mange av de ! Eneste som er litt spektakulært er tractrix 110 - litt morsomt og en stor utfordring å temme.

    mvh
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Kjemperom - misunnelig herfra til månen!

    kan du si noe om forskjellen i lyd på Tractrix 110 og j-horn (Emo sine), som vel i det store dekker samme frekvensområdet?

    mvh Gisle
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    3.452
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei

    Har det siste kveldene lest i gjennm tråden din, svært imponert.
    Kan bare drømme om å komme på dit nivå av teknisk kunnskap og håndverksmessig gjennomføring.
    Ett ite spørsmål. Ser at du nå nevner coral h105 som diskanter men har sett tidligere i tråden at du brukte Fostex 500.
    Kan du kommentere det ? Spennt på å høre ettersom jeg har et par slike H105 :) Egentlig aldrig fått prøvd de på orntlig.

    mvh

    Habicht
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Kjemperom - misunnelig herfra til månen!

    kan du si noe om forskjellen i lyd på Tractrix 110 og j-horn (Emo sine), som vel i det store dekker samme frekvensområdet?

    mvh Gisle
    Takk skal du ha Audiodidakt

    Har ikke hørt j-horn, men generelt tror jeg at toleransene for et vellykket resultat med 110 er mindre, ikke fordi det er tractrix, i tillegg er utvalget av spreke 15" bra, mens egnede enheter til 110 vanskeligere fordi nesten alle fine 10" er mellomtoner, eller undermotorisert.

    Nøyaktig årsak til utfordringene med tror jeg ligger i kombinasjonen lite startareal/ lengde/sluttareal , det kan hende løsningen tilslutt blir å kutte det i bakkant og sette inn en større driver - det faktisk fortsatt et 110 horn.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Hei

    Har det siste kveldene lest i gjennm tråden din, svært imponert.
    Kan bare drømme om å komme på dit nivå av teknisk kunnskap og håndverksmessig gjennomføring.
    Ett ite spørsmål. Ser at du nå nevner coral h105 som diskanter men har sett tidligere i tråden at du brukte Fostex 500.
    Kan du kommentere det ? Spennt på å høre ettersom jeg har et par slike H105 :) Egentlig aldrig fått prøvd de på orntlig.

    mvh

    Habicht
    Valg av diskant ligger egentlig åpent, årsaken til salg av fostex var følsomheten, med passivt filter den gang ble fostex helt parkert av de andre på følsomhet , den hang rett og slett ikke med. Basert på lydkvalitet derimot hadde jeg ingen reservasjoner.
    Coral 105 h var et impulskjøp, har mange av de samme kvalitetene og med aktiv drift står en jo langt friere i valg av diskant, bånd / amt er jo og interessant.
    Eneste som hadde hengt med på følsomhet med passiv drift er vel tad sin et703 og diverse Goto og Ale varianter , event. da tad 2001, men det blir noe annet.

    mvh
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.768
    Antall liker
    103.859
    Torget vurderinger
    23
    Det med følsomhet er et betimelig spørsmål ikke kun ved passiv deling men spesielt da, selvsagt. Men en T500A mkII har 110 dB følsomhet fra ca. 10 k og oppover, så det kommer også an på hvor en legger inn driveren. BTW, TAD 2001 er IKKE en diskant, selv om den går til 20k...
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dette ble lekkert. Slik det ser ut fra bildene må det være et av de estetisk finere rommene i Norge. Og det er jo noen vakre kreasjoner som du endelig har fått i havn. Gratulerer :)
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Snasent permorten. Du blir nok garantert en mann som vil bli nedrent av hyseblikkfolket i tiden fremover, meg inkludert :cool:
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.970
    Antall liker
    13.361
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Fostex T500.png


    Sluket påstår hele tiden at T500 har 110db følsomhet fra 10K og opp
    legger man velvilje til kan du utnytte 105db
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.768
    Antall liker
    103.859
    Torget vurderinger
    23
    Poenget er egentlig at det er 10 dB FORSKJELL fra der hvor folk flest deler (5-8k) og opp på 10k. Derfra og til 15k er det tett oppunder110 dB.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Dette ble lekkert. Slik det ser ut fra bildene må det være et av de estetisk finere rommene i Norge. Og det er jo noen vakre kreasjoner som du endelig har fått i havn. Gratulerer :)
    La oss bare håpe innfrir lydmessig.. takk for fine ord vedr. rommet .
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Snasent permorten. Du blir nok garantert en mann som vil bli nedrent av hyseblikkfolket i tiden fremover, meg inkludert :cool:
    Jeg er jo selvsagt interessert i besøk av kunnskapsrike entusiaster og konstruktive forbedringer , ja takk !

    mvh
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Mine erfaringer og målinger, dessverre ikke av t500mk2 spesifikt, mener jeg ligger på side 7 i denne tråden. Vil tippe 2451be/jmlc600 ikke ligger mye over 110 og i kombinasjon ble det her håpløst.
    T500 er virkelig et flott produkt , som gir en god følelse og eierglede, men dessverre hos meg ble det ikke bra, vet ikke om det er prodspredning eller hva.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.970
    Antall liker
    13.361
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    desverre er det få (super-) tweetere med oppgitt følsomhet over 107-8db som har den i området der vi trenger den, nemlig over 8-10K
    det var en av grunnene til at jeg likevel valgte TAD-2001, til tross for at den ikke er en ren tweeter...likevel går den fint til over 20K, og med høyere følsomhet enn noe annet vi testet
    og i et helpassivt delt topp-system er dette som tidligere nevnt av imperativ betydning
    mvh
    Leif
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Har hatt etpar runder med lyd her, siste ga litt mer input om det nye rommet og noen meldinger om hvor dette ender slik oppsettet står i dag. For ordens skyld har det vært slik

    jbl 2240/2245/2242 delt på 120 hz / fane studio 8 i tractrix 110 delt 150 -450 / jbl 2447(tractr 200) delt 450 - 1500 / jbl 2451 BE (jmlc600) delt 1500 - / Coral h-105 delt 9000-

    etter en del justering ble det tonale grovt sett ok, største ankepunkt er området 70 - 200 som er veldig viktig for meg, nivået er greit ,men hverken verken dynamisk eller forvrengningsmessig synes jeg ikke det her er på høyden.

    En liten antydning til nivåtopp i 2k området , noe som kan stamme fra sprednings forskjell i forhold til tractr 200 - tok ikke off axis målinger

    I toppen stikker Coral litt av, lite generende for meg, men objektivt sett ikke korrekt, ideelt sett burde det vært et ordentlig filter mellom tract600 - Coral, men ønske om minst mulig i signalvei gjorde utslaget. Coral har faktisk vært en liten overraskelse som nesten klarte å holde følge med 2451be og ga det lille ekstra deroppe.

    Neste runde blir enda mer komplisert ..

    Siden jeg har stående 4 ventilerte kabinetter med hver x 2220H vil de få jobben med 60 -150 hz området , i mangel av nok kanaler i marchand blir 1500 + delingen oppover realisert med passivt linjefilter/passivt filter - noe som og skulle gi kortere signalvei og gi større mulighet for å shape kurven etter øret.

    Da blir det slik ; 3xjbl 22xx - 18 sub/ 2220 ; 60 -150/ tractr 110 ; 150 -500/ tractr 200: 500 - 1500/ jmlc 600 ; 1500 -+ / Coral 9000+

    Det første som slår meg er ; unødvendig komplisert , her burde vi kunne "rydde opp" og da spesielt i nedre område; 3 separate kanaler fra 500 og ned - betenkelig.

    Tractr 100 burde kunne gå å presse litt lenger ned og valget av 18 " i bunn gir begrensninger, nå står riktignok andre drivere på tur til å bli benyttet i 110 hornet , både jbl e120 og 2251 står på vent. Eller bare fjerne 110 hornet - 2220 klarer greit 500 hz.

    På sikt burde man kanskje vurdere noe helt annet ;- en kan jo fantasere om så mangt men hva med å ; beholde 18" til sub /, FLH med 2220( 90 - 250)/, kutte 110 hornet bruke 2251 - løfte dette opp på topp.. 250 - 800/, tractrix 400 ; 800 - 8000 , Coral

    mvh
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.768
    Antall liker
    103.859
    Torget vurderinger
    23
    En herlig røre du har stelt i stand, Pervomorten! :D Lykke til...
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Har hatt etpar runder med lyd her, siste ga litt mer input om det nye rommet og noen meldinger om hvor dette ender slik oppsettet står i dag. For ordens skyld har det vært slik

    jbl 2240/2245/2242 delt på 120 hz / fane studio 8 i tractrix 110 delt 150 -450 / jbl 2447(tractr 200) delt 450 - 1500 / jbl 2451 BE (jmlc600) delt 1500 - / Coral h-105 delt 9000-

    etter en del justering ble det tonale grovt sett ok, største ankepunkt er området 70 - 200 som er veldig viktig for meg, nivået er greit ,men hverken verken dynamisk eller forvrengningsmessig synes jeg ikke det her er på høyden.

    En liten antydning til nivåtopp i 2k området , noe som kan stamme fra sprednings forskjell i forhold til tractr 200 - tok ikke off axis målinger

    I toppen stikker Coral litt av, lite generende for meg, men objektivt sett ikke korrekt, ideelt sett burde det vært et ordentlig filter mellom tract600 - Coral, men ønske om minst mulig i signalvei gjorde utslaget. Coral har faktisk vært en liten overraskelse som nesten klarte å holde følge med 2451be og ga det lille ekstra deroppe.

    Neste runde blir enda mer komplisert ..

    Siden jeg har stående 4 ventilerte kabinetter med hver x 2220H vil de få jobben med 60 -150 hz området , i mangel av nok kanaler i marchand blir 1500 + delingen oppover realisert med passivt linjefilter/passivt filter - noe som og skulle gi kortere signalvei og gi større mulighet for å shape kurven etter øret.

    Da blir det slik ; 3xjbl 22xx - 18 sub/ 2220 ; 60 -150/ tractr 110 ; 150 -500/ tractr 200: 500 - 1500/ jmlc 600 ; 1500 -+ / Coral 9000+

    Det første som slår meg er ; unødvendig komplisert , her burde vi kunne "rydde opp" og da spesielt i nedre område; 3 separate kanaler fra 500 og ned - betenkelig.

    Tractr 100 burde kunne gå å presse litt lenger ned og valget av 18 " i bunn gir begrensninger, nå står riktignok andre drivere på tur til å bli benyttet i 110 hornet , både jbl e120 og 2251 står på vent. Eller bare fjerne 110 hornet - 2220 klarer greit 500 hz.

    På sikt burde man kanskje vurdere noe helt annet ;- en kan jo fantasere om så mangt men hva med å ; beholde 18" til sub /, FLH med 2220( 90 - 250)/, kutte 110 hornet bruke 2251 - løfte dette opp på topp.. 250 - 800/, tractrix 400 ; 800 - 8000 , Coral

    mvh
    Mye å vurdere opp mot hverandre. men hvis man går litt tilbake til basic: Jeg lekte i min tid med den sløve og sløye Seas L26RFX/P i lukket kasse på 50L. På mange måter hverken fuggel eller fisk, men den dro da likevel basstonene på relativt strak arm. Siden du er på Marchand (aka analog), kunne det kanskje være verdt å tenke seg et lukket kasse-tårn i stedet for disse JBL-sprellene? Kill your darlings.
     
    Sist redigert:

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    HCS og Tytte71 ;Har ikke fulgt opp tråden skikkelig , takk igjen for hyggelige tilbakemeldinger på lytterommet/ anlegget

    RojohII ; Har ikke noe problem med Seas eller 10" , men det er jo slik at en gjerne vil prøve noe nytt/ annerledes, det jo slik at seas er en safe løsning og selv om det er ok ville jeg gå på større elementer for å få mye membran/høy impedanse. Dessuten hadde jbl 2240 data som jeg fant interessante, faktisk bedre enn 2242 , men sistnevnte har vel lavere forvrengning /mer x-max - uansett gøy med noe nytt.

    Som det fremgår av innlegg 269 gjør jeg meg en del tanker om systembygging, arbeidsområdet til jmlc / tractrix er jo begrenset og om to stk av de horntypene inkludert en delefrekvens er bedre enn ett enkelt seos eller jbl cd horn er usikkert, noe A4 svar finnes vel ikke - det meste er vel systemavhengig.

    Tenker man passivt blir det jo ekstra filter i signalveien med to drivere kontra en og samme gjelder vel til en viss grad aktivt, men uansett betyr det dobbelt kostnad . Nå er det vel slik at over Jbl og Tad `s normale modeller - eksploderer nærmest prisen så 2x jbl med beryllium er fortsatt langt fra ALE og nye Tad 4003 ( brukt Tad er jo umulig å skaffe).

    Skal jeg trekke paralleller fra erfaringer fra normale elementer, vil nesten aldri mengde erstatte kvalitet , selv om de får et mindre område å jobbe i drar kvaliteten det lengste strået.

    Delefrekvenser og valg av horn ; - Utfra innlegg 269 hvor jeg ønsket å " rydde opp" måtte jeg gjøre meg noen tanker , sikkert samme som fler her har gjort ; arbeidsområder - hornvalg - driver valg.

    For ordensskyld er tractrix 110 + 200 og jmlc 600 i drift i dag, hva kunne / burde vært annerledes ? sikkert mange gode og kvalifiserte råd her og forskjellige preferanser og lytterom vil sikkert gi forskjellig syn.

    Bakgrunnen for mitt valg - den gang, var at jeg ville ha et størst mulig horn ned mot bassen ( 110 ) og ville utnytte en 1,5" BE driver over et størst mulig område inklusive diskanten ( jmlc 600)( et lengre horn ville lett begynne og beame oppover) , troen på at en kompresjonsdriver ville være mer definert enn en 8 -10" enhet i 400 -500 hz området gjorde tractrix 200 til et valg imellom de andre siden det ga mulighet for 400 som nedre grensefrekvens. delehz 400 og 1200 ca..

    Såå kan vi begynne og tenke alternative løsninger, (vi ser bort fra seos og Jbl 2384 som gir mulighet for å strekke arbeidsområdet) , hvis man tenker at alle drivere er like gode og de skal gå over 2 oktaver kan en tenke seg 200 /800/3200 /12000 - litt i tråd med Slukets anbefalinger - ser jo og at 200 hz ville vært en egentlig riktig nedre grensehz for mitt 110 horn .

    Skulle en tenke at 7-8000 er nedre område for en god tweeter blir det - 7000/ 1700/ 450 /100 - (her kommer tydelig seos/cd horn inn de dekker jo 450 til 7000 )

    Eller nedenfra og opp , men hva skulle man ta utgangspunkt i - FLH ? Personlig liker jeg de veldig , har ikke hatt mange nok timer foran slike til å vurdere hva som er kritisk øvre delefrekvens , 2x15 opp i mellomtonen gir en veldig dynamikk - men ? . Velger man 450 hz blir det som over - og med 300 hz ; 1200/5000 noe som ender opp på 20000 som øvre topp.

    En ting er jo at det her ligner på en lek med tall, det burde det jo ikke være - andre ting spiller jo inn her , er alle drivere like gode ? hvor stor fysisk plass har en til disposisjon ? aktiv eller passiv deling ? lytteavstand ? osv .

    Innspill og erfaringer rundt temaet er interessant

    mvh
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.237
    Antall liker
    6.370
    Stort innlegg med mange betraktninger. Er på barsel her, så innspillet mitt blir kort:

    Har gjort en del praktiske tester for å stake en vei videre for min egen del. Av relevant info har jeg konkludert med;

    - kompdriver under 5-600 virker ikke til å være hensiktsmessig. Kjørte JMLC 200 helt delt på 250-400 og dette var en enkel match for doble 12" eller singel 15" med pappmembran i horn i samme område. Selv med lik target mister det fysikalitet og tyngde.
    - dobbel 12" i midkasse må pent vike for midbasshorn. Det har tyngde og kropp nok, samtidig som det er en praktisk løsning; man kan strekke denne både oppover og nedover i frekvens i forhold til en hornløsning med samme drivere. Problemet er derimot en langt mer ullen gjengivelse som mangler det stinget, attacket og tørrheten som midbasshorn er så gode på.
    - personlig opplever jeg ikke "less than perfect" beamingforhold som så problematisk som mange forumryttere mener. Ikke noe å ignorant overse, men min midlertidige konklusjon her er at gode horn med gode drivere er viktigere enn teoretisk perfekt spredning. Akkurat dette har jeg erfaringsmessig noen huller å tette på, men har en gutfeeling.

    Ingen fasit, men likefullt de erfaringer jeg styrer min skute etter.
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Utrolige saker, har nesten ikke ord for hvor rått det så ut. Flott og dristig objektiv valg også. Selv har jeg CZ Distagon 35 ZE, på Canon FF selvfølgelig :)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Stort innlegg med mange betraktninger. Er på barsel her, så innspillet mitt blir kort:

    Har gjort en del praktiske tester for å stake en vei videre for min egen del. Av relevant info har jeg konkludert med;

    - kompdriver under 5-600 virker ikke til å være hensiktsmessig. Kjørte JMLC 200 helt delt på 250-400 og dette var en enkel match for doble 12" eller singel 15" med pappmembran i horn i samme område. Selv med lik target mister det fysikalitet og tyngde.
    - dobbel 12" i midkasse må pent vike for midbasshorn. Det har tyngde og kropp nok, samtidig som det er en praktisk løsning; man kan strekke denne både oppover og nedover i frekvens i forhold til en hornløsning med samme drivere. Problemet er derimot en langt mer ullen gjengivelse som mangler det stinget, attacket og tørrheten som midbasshorn er så gode på.
    - personlig opplever jeg ikke "less than perfect" beamingforhold som så problematisk som mange forumryttere mener. Ikke noe å ignorant overse, men min midlertidige konklusjon her er at gode horn med gode drivere er viktigere enn teoretisk perfekt spredning. Akkurat dette har jeg erfaringsmessig noen huller å tette på, men har en gutfeeling.

    Ingen fasit, men likefullt de erfaringer jeg styrer min skute etter.
    Ok, fine og interessante betrakninger, når det gjelder nedre grensefrekvens på kompr driver tror jeg det er en slags balansegang som selvsagt blir påvirket av ytelsen på hva en har under og skal dele mot. Har gjort en del forsøk selv, riktignok ikke med et så stort horn som jmlc 200 men allikevel. 600 er safe , lavere er fullt mulig , men det betinger skikkelige filtre , 250 hz har jeg ikke vært i nærheten av - brukt 2447 med radian alu og 450 virker ok foreløpig.
    Det med at en større enhet gir mer fysikalitet er helt klart - enig, ankepunktet må eventuelt være detaljering.

    Midbass horn gir abstinenser og har en opplevd vellykkede utgaver blir det vanskelig å matche med alternative løsninger, forklaringen på dynamikk skulle en tro ligger i den begrensede membranbevegelsen. Spørsmålet som melder seg da er jo ; - hva er optimal lengde / nedre grensefrekvens ?

    Det med beaming er jo viktig tema og en skulle jo ikke sette kvaliteten på drivern opp imot det, det er jo to forskjellige ting, den eneste skadelidende her er vel lommeboka ! Men hvis man har èn driver , hva med forsøke seos eller jbl sitt 2384 ? Ellers helt enig - en kommer ikke forbi kvalitet.

    mvh per morten
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Utrolige saker, har nesten ikke ord for hvor rått det så ut. Flott og dristig objektiv valg også. Selv har jeg CZ Distagon 35 ZE, på Canon FF selvfølgelig :)
    He he morsomt for oss fotointeresserte med litt tysk kvalitetsoptikk, jeg har noe gammelt herk , men artig allikevel. Ellers takker jeg for hyggelig tilbakemelding - en annerledes verden på fler måter med horn !
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Etter ei uke med Hypex dlcp begynte jeg og bli vant til til det litt tungvinte brukersnittet, men tross alt en ren lek i forhold til å kravle rundt på gulvet med passive komponenter slik det har vært i xx år. Lydmessig virket det og noenlunde ok, så begynte morsomhetene..

    Denne er jo slik at den nok er oppbygget som en 6 kanal, med mulighet for 12 og for å skifte mellom de 6 første og 6 siste må en ut av stolen og skifte via en bryter bakpå.

    Når den sto i de 6 laveste kanalene ( 2x3 nedre mt/bass/sub) ville den ikke motta målesignaler til de øvre kanalene, slik at å jobbe med området imellom de to dsp ene ble litt komplisert, men fortsatt mulig , ved å bytte mellom øvre / nedre å jobbe frem og tilbake.

    Så ved påslag etter å ha forsøkt laste ned ny firmware, kom det alltid festlige blitz glimtet - psu til den ene dsp `n ville ikke mer. Sendte mail til hypex , men etter 24 timer uten svar ble jeg utålmodig - bestilte ny psu med express. Montert i går, skulle laste firmware påny - den nye psu`n mistet også livet raskt... - AAaarghhhh :mad:

    God påske !
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Føler med deg. Trodde et lite søk på sentralen ville skremme selv den verste selvtukter fra denne ekstremsporten.
    Begynner å bli en relativ lang liste med interessante kollapser vi i 12 kanalsklubben har opplevd. Minst to har fått røykutvikling fra pcb (undertegnede inkludert), det har blitt blåst elementer (undertegnede...) og de fleste har blitt påfallende tynnere i håret etter at DLCP kom i hus.
    At psu tar knekken er nytt. Du har kryssjekket? dvs prøvd å bytte posisjon? Ser ikke helt sammenheng mellom firmware og strømforsyning
    Håper du får skikk på dette. Min har fungert siden jul som er ny rekord. Årsaken er at jeg har ikke rørt den annet enn til kildevalg og volumjustering.
    Tør knapt å laste opp nytt filter.
    Benytter du den nye filter designer?

    La hypex høre dette og hold oss informert hva de responderer med.

    God påske!
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Var litt klossete skrevet fra min side der, første psu ga røykutvikling idet jeg brukte hovedbryter bakpå og kabinettet var uten topplokk. Andre psu døde bare bort - "sovnet stille inn" idet jeg satt i lyttepos med pc og loadet firmware, skulle bort og sjekke hvorfor den oppførte seg merkelig . Ja sjekket det vanlige - sikring - satte på strøm fra psu nr 2 - ok .

    For meg er det interessante å justere filtertyper/punkter osv og lytte på hvordan 3D / dynamikk etc endrer seg med forskjellige tonale balanser/ arbeidsområder på horna - så å loade nye filtersettinger skjer hele tiden her, den har vel skrudd seg av en del ganger i perioden hvor den fungerte, hovedsakelig ved downloading , men og ved bruk av fjernkontroll.

    Ble tipset om en god fremgangsmåte som faktisk gjorde den meget stabil - kast fjernkontrollen - bare ha usb kablen i når du loader , ikke ellers.

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn