permorten bygger nye høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Har ikke på noen måte gitt opp , bare ønsker å holde forventningsnivået på realistisk plan, og jeg har fler biter på lager hvis behovet melder seg !

    mvh
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Ja - ha , da har det gått litt tid og jeg har gjort noen erfaringer mht. horn og ikke minst horn/passiv filtrering.

    Tusen takk for alle gode råd og entusiasme her på sentralen vedr. horn sine fordeler - dere hadde rett . selvom jeg kansje har vært skeptisk til at diy med pa enheter skulle kunne nå oppimot trio , kan jeg allerede nå på et meget tidlig stadium si at ; ja det er her duger ! potensialet er tydelig !

    Hvorfor skulle det ikke det ? pa - enheter ? fasepluggen til jbl har vært under lupen hos jbl og harman konsernet i over 30 år og harman er kansje en av de allerstørste - hva utviklingsbudsjettet er der i gården vet ikke jeg , men antar det er mer enn peanuts ..

    mer kommer

    mvh
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    La ut med filter bygging på vanlig måte, og etter x antall diy filtre bak meg hadde jeg vel noen formeninger om hvordan dette skulle løses.

    Har fått forkjærlighet for elektrisk 12 db . 110 tract. ( tm-1201) fikk stor serie uf og 12 db oppover, 200 tract. ( 2447 - nå med 16 ohm radian alu) fikk 12 db begge veier og 600 ( 2451 be 16 ohm ) fikk 12 db hp .ca. 1500 hz

    Lytte inntrykk var fra første øyeblikk preget av en helt annen dynamikk enn noensinne før , men 110 hornet låt dårlig og var lite definert - begynte og frykte feil i konstruksjon og gjorde forvrengningsmålinger for å se etter ulineariteter etc. Fant ingenting feil -tok da og fjernet serie kondensator ; stor forbedring.

    Ny runde ; rev hele filteret og startet på ny frisk, forstsatt delvis 12db , men noe 6 db ( elektrisk ) bl.a høypass på 2447 var nede i akustisk 400 hz - no problem. fostex ( T500mk2) ble koblet inn ( via lundahl LL 7905 ( fra ht terminalene) og inn i en primare a10 - egen volumkontroll), ny lytte runde etter endel finjusteringer - laange kvæælder og justeringer; men 110 hornet spilte fortsatt ikke tilfredstillende, på vokalmusikk var det ok , men kontrabasser etc var lite definert og fulgte ikke signalet ordentlig og satt forsatt å spilte uten basser innkoblet..

    Rev filteret for tredje gang og ny runde, etter å ha gjort a-b testing på 110 hornet alene var det helt tydelig at paralell kondensatoren i 12 db filteret rett og slett var ødeleggende, merkelig fordi dette har aldri vært noe problem med konvensjonelle høyttalere tidligere. Her var forskjellen så stor at enten så ble det 6 db med relativt høy delehz eller aktiv drift.
    Gjorde flere forsøk med resten av driverne og litt av samme resultat; paralell komponenten tilførte tydelig en slags betoning og økte følsomheten med ettpar db, her snakker vi om filtre " etter boka", og ikke filtre med miss match og som booster følsomheten, ja selv fitre som startet som 6 db og hadde paralell komp som kom inn langt unna - økte følsomheten umiddelbart.
    Har aldri opplevd lignende - uhyre sensitivt for akkurat dette.

    problemet med 6 db filtrering er jo at det nesten ikke filtrer, men det tilfører da ihvertfall ikke ovenstående problemer så valget var klart : elektrisk 6 db..

    Fremgangsmåten med 6 db er jo og sikre seg en impedanse kurve som er lineær eller i det minste jobber for deg, egentlig skulle jeg jo gjort impedansemålinger av hver enkelt driver/horn og gjort tiltak for og sikre linearitet.

    Tm-1201 i tractrix 110 har en impedanse kurve som faller litt over 400 -500 hz , altså ideelt for 6 db , men også litt ripple under 500 pga horn loadingen - som gir litt ripple på frekvenskurven etter seriespolen , dog langt mindre enn noe lytterom tilfører. Et tidligere innlegg i denne tråden viser også at det relativt store kompresjonskammeret som er valgt, også gir ett akustisk fall i kurven over 500 hz.

    jbl 2447/ tractrix 200 ; tractrix 200 er et horn som gir voldsom følsomhet og jeg trenger ikke mer enn 108 -110 ( ! ) , så membranen ble byttet ut med radian 16 ohm , bakgrunnen var endel tilbakemeldinger om at alu membraner fungerer bra ( har også tilbakemeldinger om det motsatte ), men det at de har plast oppheng var utslagsgivende iogmed jeg ønsket en lav egenresonans.
    Ønsket om impendanselinearitet ble realisert på enklest mulige måte ; en 15 ohm motstand i paralell..

    Jbl 2451 med beryllium og jmlc 600 er en kombo jeg uten reservasjon kan anbefale til ALLE , både oppløsning, ro og spredning over hele området - go - go - go !
    Denne har også et særdeles avansert impedanse linearitets filter ; 18 ohm i paralell.

    Det er klart at en aktiv filterløsning i riktig kvalitet ville være å foretrekke, men hva er riktig kvaltet ? personlig ville jeg tro ( understreker - tror) at selv med litt lenger signalvei vil aktive filtre gi et totalt bedre resultat iogmed disse driverne er såpass kresne på forsterkersamspill.

    Målemessig har dette sålangt vært et mareritt fordi rommet er lite og det er såpass stor avstand mellom horna, det har blitt endel " klipping og liming" av kurven for og få et inntrykk av den akustiske responsen driverne imellom, i tillegg står anlegget et et akustisk ukjent rom helt uten absorbenter/diffusorer og akustiske tiltak.

    De to basskassene ( pd 2150) ble justert inn og fikk en forløpig match med 100 hz/ 24 db linkwitz/r. litt forsiktig equ og delay måtte til - resultatet holder til husbruk , men innspilling må også til, litt tidlig å si noe.

    delefrekvenser; 140 - 500 - 1800 - 12k. 6 db elektrisk , akustisk ; langt mer !

    Slik er det nå, resultatet er kansje 75-80 % av totalen , videre vurdering blir jo gjort forløpende - slik er livet i diy verden !

    mvh per morten
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.353
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    sjekk med Grelv om han vil ta en tur!
    ellers kan du godt komme og høre hva han har bidratt med her
    uten hans målinger og kompetanse hadde jeg brukt 10 år til som med Trio:rolleyes:
    mvh
    Leif
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    sjekk med Grelv om han vil ta en tur!
    ellers kan du godt komme og høre hva han har bidratt med her
    uten hans målinger og kompetanse hadde jeg brukt 10 år til som med Trio:rolleyes:
    mvh
    Leif
    Grelv kjører vel helaktivt og slipper å surre rundt med passive komponenter - som oss. At han er en kapasitet på området er det ingen tvil om og feedback er bare bra, skal bare leke meg litt til først .

    Ellers kjører jeg nå med tact ( nå grøsser vel du ! ) og det fungerer, men all varme i lyden må voices i filter og det blir IKKE det samme som varmen fra WE. Ellers hadde jeg tenkt og kaste alle "hifi" floskler overbord denne gangen, ikke lage det så jævl.. hifi koselig, men satse på speed og moro - ikke så lett i det virkelige liv.

    Jeg skulle veldig gjerne ha hørt ditt "nye " oppsett , og du har jo toppet det med skikkelige komponenter skjønner jeg . Her er allt på billig polyprop og klyper enda..

    Btw; kjører tad tm-1201 uten filter nedover, den er jo egentlig en mellomtone, hvor mye juling tåler den med fullt bass signal tro ?

    mvh per morten
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Har drevet og justert frem og tilbake, uten egentlig noe vesentlig skritt fremover. totalt sett er lyden på et nivå til og leve med - bevares, men antar to ting må prøves ut ;
    fjerning av kon inne i 110 hornet , slik at jeg får et mindre kompresjonskammer - kansje bare på den ene siden for og høre om dette endrer noe på gjengivelsen. Pr. idag klarer jeg ikke helt og bestemme meg for om dette er " my cup of tea", 150 - 500 hz området er preget av en luftig vektløs gjengivelse og spiller nok litt i skyggen av de øvre horna sine demonstrative prestasjoner.

    Aktiv drift av 110 horna, et annet " problem" er at hvis jeg benytter en større seriespole blir gjengivelsen mindre presis/ maktfull og forsøk uten seriespole viser tydelig at området strammes opp ytterligere . Annen fordel med aktiv drift er jo høypass filter som tillater en og kunne "dra på" litt uten å frykte for helsa til tm-1201.

    pd 2150 fungerer absolutt bra nok under 80, men føler nok at området imellom 80 og opptil 140 -200 ikke holder høy nok standard i denne sammenhengen, synd egentlig, men dette er vel som forventet.

    80 - 150 hz er jo et meget viktig område og det blir påny to valg; nye midbasskabinetter / OB til midbass eller nye basskasser som tar hele området ned. OB som tar hele nedre området kan blir vanskelig mht. plass.

    Har 16 stk seas w18ex liggende, enheter som jeg VET er meget bra, følsomhet med 8 pr. side ville vel ligge rundt 85+3+3+3 dvs ca 94 db++ og minst 1000 watt belastbarhet ( og behov for ekstra multikanals effektrinn), men massen er relativt høy i forhold til alternativene som f.eks altec 515 og selv om lyden i seas er god , spiller kansje altec med mer speed og morofaktor. Skulle man prøve 2x15" ob pr side ned til 70 -80 hz ? og blir det unødvendig mye tull å integrere dette her ?

    På idè siden ;
    Kansje en skulle forlenge tractrix 110 hornet 20 cm bakover, ( ifølge hornresp.) ende opp med en 3" åpning, montere jbl 2490 og prøve 250 hz, hadde jo vært morsomt og hørt.

    mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.353
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    du kal ha flat "kompresjonsvegg" mot membranet ellers focker du opp frekvensresponsen !
    bygg deg et par FLH og få plass til stackede som meg...da dekker du 75-600 med 112db
    og det blir ikke hverken større eller lengre enn et full-ladet 110
    dessuten slipper du unna med ren sub
    mvh
    Leif
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Har vært inne på tanken, synes spesielt nedre område var særdeles vellykket, 2x15 uten bevegelse Må bli dynamisk.

    Er endel byggejobb med FLH, må være 100% sikker isåfall.

    mvh
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Fjernet " kon" imellom hornhals 110 horn og driver tm-1201, LMC du hadde rett , dette fungerte bedre. Mindre kompresjonskammer strammet opp hele gjengivelsen og det ble betydelig mer dynamisk. Faktisk i en slik grad at jeg vurderer å redusere kammeret ytterligere som et eksperiment. Helt klart et skritt i riktig retning.

    Hvis evnen til og være lineær oppover , ut over arbeidsområdet er et moment for utvelgelse av driver, ville b&c 8pe21 med ekstra magneter montert, være et bedre valg enn tad tm-1201 i denne applikasjonen, selvom den gir litt ripple.
    mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.353
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Fane studio 8M er jo en yndet favoritt i midbasshorn
    mvh
    Leif
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Fane studio 8M er jo en yndet favoritt i midbasshorn
    mvh
    Leif
    Har sett på det, merkelig enhet den der, ser ut som svingspole/motor fra et større element. den store svingspolen medfører mms på hele 35 gram ( hvis jeg husker riktig) og hornresp liker den ikke. Det gjør derimot mange andre , som du sier. Blant annet roomy the c.. , og han har forøvrig ikke mye positivt å si om hornresp .

    Skulle jeg fått velge ville jeg personlig hatt en metall/ keramikk membran , men finnes ingenting som simulerer bra.

    Ser jo at en mindre enhet automatisk gir mindre kompresjonskammer når montert på ei plan flate, og AG sin driver har jo i tillegg større støvhette enn normalt = ytterligere reduksjon av kammeret. Akkurat fane 8m er og 8" og har større støvhette ( pga stor svingspole dia).

    Driver og tenker ut diverse fasepluggløsninger her..

    mvh per morten
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Har ligget litt brakk her, men er klar for litt mer testing på 110 tractrix, har fått tak på ettpar fane studio 8, og studio 10. Etter forsøk med tad 1201 viste det seg jo at mindre kompresjonskammer ga tydelig gevinst. Når en ser på AG sin 8" til midbasshornet har denne en meget stor støvhette som gir et relativt lite kammer, kansje way to go ?
    Etter litt måling ser det ut til at det skal gå greit og montere ei 5,5" støvhette på studio 8 , det vil gi et meget lite kammer, støvhetter er bestilt..

    Spørsmål ? hvilken 8" i markedet har høyest Bl. ?

    Ellers leste jeg en messerapport forleden hvor det ble raportert langt bedre lyd fra Martion horn enn Avantgarde, martion har et kortere horn med 12" ( og aktiv drift) som gir samme nedre avskjærings hz. istedenfor AG sin passive 8" - kommentar ?

    god aften !

    per morten
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Her blei det liv gett !

    Mulig jeg driver og surrer med ting ingen andre har fundert på .


    Eventuelle meningsytringer vil ikke få tilbakevirkende kraft, bortsett fra eventuelle rettslige pengekrav etter feilinvesteringer og bortkastet tid !!


    mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.353
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    skal du lime på større støvhetter på FANE Studio 8M!?!

    mvh
    Leif
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Ja - hadde tenkt til det ja. ?

    mvh
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Etter litt mer snoking på nett og mens mine fane studio 8 får kjørt seg i timevis med innkjøring, kom jeg over en sak som fikk meg til å vurdere litt.

    Avantgarde sitt midbass horn har jo vært på markedet nå i 10 -12 år og en må jo tro at de har gjort seg noen tanker og praktiske forsøk. Skal man forenkle filteret vil det jo være en fordel med en relativt flat/ hellende respons , i mine spede forsøk sålangt syntes jeg filteret hadde en veldig negativ effekt og 6 db med impedanselinearisering var helt klart det minst ødeleggende.

    Spørsmålet jeg begynte å stille meg ; må enheten ha oversized motor ? en overmotorisert enhet vil selvsagt gi mer kontroll, men også en mer stigende frekvensgang som igjen må kompenseres med et desto mer destruktivt filter, så lenge en tenker passivt da.

    Hvilke valg har så AG gjort ? Det ser ut som enheter fra Davis, med kraftfaktor i området opptil 8,5 med beveglig masse på 12 -18 gra + den store carbon fiber støvhetta, detaljer om driveren - svingspole type/ vekt osv forblir hemmeligheter, men vi kan vel konstatere at det ikke dreier seg om PA 8" med bl faktor på 15 + ( 8 ohm). Med dette har en antakelig fått et mer naturlig mørktklingende resultat som forenkler det passive filteret. Uansett er den store støvhetta en slager der i gården, både i trio og duo.
    trio 8 horndriver.jpg
    davis 20klv8a.gif


    mvh per morten
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.353
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    mine 8 i midbasshornet var Beyma 8
    derfor kjøpte jeg FANE
    leste om noen som mente at de nye med carbon membran bare gjorde denne problemstillingen værre
    jeg la på en 15µF i parallell og fikk MYE bedre lyd med riktig rolloff fra 600 og ikke fra 1K med restprodukter og peaker opp til 3K, nesten hele mellomtone området var overlappet!
    mvh
    Leif
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Ser at seas sine w 8 exotic kunne være en match, hvis en skulle forfølge den linjen til AG videre , veldig liten masse som utgangspunkt før en modder og alnico !, men føler DET blir helligbrøde; med hemp membraner/ bøk faseplugg etc også sette støvhette over hele greia..

    Hadde vært VELDIG interessant og testet ut uansett.

    Syntes jo de gamle trio`ene dine fungerte mer en ok jeg da, men dynamisk sett ble de jo overkjørt av FLH , må innrømme det.

    Må forsøke og fullføre det her

    mvh per morten
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.891
    Antall liker
    10.736
    Torget vurderinger
    10
    Er det hemp membraner i Exotic?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.891
    Antall liker
    10.736
    Torget vurderinger
    10
    Er det hemp membraner i Exotic?
    rettelse ; " paper cone is embedded with papyrus fibres "

    beklager !
    Det er det jeg hadde lest også i speccene men jeg har lurt på det samme selv da hele konseptet er mistenkelig likt Audio Note sine Alnico-Hemp toppmodeller. Seas produserer jo for AN så det kan jo være noe i det? Det er mange rare navn og beskrivelser som kan bety noe helt annet :)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Selv om prisen er relativt høy for seas sine w8 exotic, vil jeg gjette at Audio Note sine er betydelig verre .
    Og om svingspolen er av sølv, koster ikke 5 -10 gram sølvtråd mange tusen.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5

    Må dele denne, fra den geniale filmen med samme tittel
    mvh
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Noe nytt i oppsettet? Tar gjerne i mot noen bilder av status per i dag. :)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Ny bass løsning, og aktiv drift , rapport / bilder kommer etter hvert .

    mvh
     

    Rewind

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    67
    Antall liker
    29
    Torget vurderinger
    2
    Väldigt estetiskt tilltalande system du har. Mitt råd till dig är: Don't believe everything the cat tells you. ;)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Väldigt estetiskt tilltalande system du har. Mitt råd till dig är: Don't believe everything the cat tells you. ;)
    Takk og enig , og universelle sannheter er det ikke mange av i diy hifi. Noe spesielt du ville utdype ?

    mvh per morten
     
    Sist redigert:

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    magnesium.jpg

    Bladde igjennom gamle bilder på pc-`n , fant dette , må være +10 år siden jeg ble inspirert av Dynaudio ! NB - støpt fot med integrerte hjul !
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.685
    Antall liker
    103.469
    Torget vurderinger
    23
    Faderullan - åpnet tråden din, aha.... permorten bygger nye høyttalere!!! skjelvende av forventning ref. feite hornsystemer - og hva tyter frem? Jo, et sett pinglefjøler!! :mad: ;);)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    He he , slapp av - det der er historie, måtte mimre litt og personlig synes jeg jo de var fine også !

    mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.353
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    mimring er en ting
    MEN
    hva skjer EGENTLIG ?

    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.685
    Antall liker
    103.469
    Torget vurderinger
    23
    He he , slapp av - det der er historie, måtte mimre litt og personlig synes jeg jo de var fine også !

    mvh
    De var/er gørfine, og spiller sikkert fint også, bra bestykning.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.308
    Antall liker
    9.130
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    mere mimring og mere nytt takk... noen utrulig pene hornkonstrusjoner!!! :)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    mere mimring og mere nytt takk... noen utrulig pene hornkonstrusjoner!!! :)
    Angrer på at en ikke har brukt kamera mer, hadde vært morsomt for egen del også. Horna er jo resultat av funksjon, antar om en liker det eller ikke kommer an på hver enkelt, da broder`n kom innom på besøk syntes han det ligna / minte han på noe Flåklypa greier..

    mvh
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    ACFAMAFUaOar.jpg


    Siste høyttaler før horn forsøket, inspirert av von schveikert, men egentlig bare 2 firkanta kasser med side profiler til hjelp.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn