permorten bygger nye høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Skulle ikke de midbassene stått på siden av horna når de spiller så langt opp som til 200hz ?
    Du kan få teste midbassene mine 12x12" OB, du må hente de selv da :)
    De står ca likt med driveren i hornet, delt på 150.

    He He - ja vi er jo praktisk talt naboer, mem det der fungerer sikkert ok !
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    De midbasstårna var interessante! :)
    Har du noen målinger av de?
    Å simulere slikt blir det omtrent som en uendelig stor lukket kasse...??

    Mvh
    oks
    de er ganske lineære ned til 50 -60 hz, det er rommet som skaper problemer
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.465
    Antall liker
    2.121
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Skulle ikke de midbassene stått på siden av horna når de spiller så langt opp som til 200hz ?
    Du kan få teste midbassene mine 12x12" OB, du må hente de selv da :)
    De står ca likt med driveren i hornet, delt på 150.

    He He - ja vi er jo praktisk talt naboer, mem det der fungerer sikkert ok !
    Du får selvsakt også prøve non bånd søyler om du er ute etter å spare plass :)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Ser du selger unna - horn eller normal size høyttalere som lokker ?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.801
    Antall liker
    11.309
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    De midbasstårna var interessante! :)
    Har du noen målinger av de?
    Å simulere slikt blir det omtrent som en uendelig stor lukket kasse...??

    Mvh
    oks
    de er ganske lineære ned til 50 -60 hz, det er rommet som skaper problemer
    Ok! Tipper det smekker bra i de der!!
    :)

    Har prøvd å leite etter hva driver du har i 110hornet men finner ikke.. Hva driver har du?

    PS! Den dagen Leikis får horn tror jeg det er i panna! :)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Sitter Fane studio 8 der nå, jeg har limt på en større støvhette, skulle vært faseplugg. Har forsøkt å lese meg opp på temaet , mener det er et betydelig forbedringspotensial her.
    Finnes endel info derute på ideel størrelse vs horn start ( kompresjon), type drivere, bakkammer - det her er et helt eget område som en sikkert kan forske litt på , noe som sikkert vil betale seg.

    Har endel spørsmål som skulle vært besvart, noen med virkelig kunnskap ?- ikke synsing - gi lyd
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Satan den riggen du har i hus permorten....Imponerende;)
    Gratulerer! Ser du bruker lyngdorf i oppsettet. Da må det vel bli suksess?
    Takk for det !, lyngdorf er jo ok ting - ukomplisert, stille og oppløst/gjennomsiktig, dsp`n skal vel brukes med forsiktighet og det legger endel begrensninger hvis en vil ha mest ut av de.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Ser den!
    Mener en gammel røver på forumet har oppskrifta på noen exel filer om hvordan en kommer seg "ubemerket:)" inn i RP for å foreta manuelle justeringer på resultatet av RK.
    Jeg får jo ikke noe global equ/ rp, siden det er 3 amper med hver sin dsp , som jobber i sitt eget smale område , eneste felles er vel volum.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Ser du selger unna - horn eller normal size høyttalere som lokker ?
    Det blir vel ikke horn, tror jeg.... Har en liten plan om å forenkle oppsettet litt, kanskje... Altså lite som er bestemt, kroner må inn først uansett :)
    Ser den , mye bra som ikke ruver så veldig , og miljøet blir jo litt anderledes da...
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.904
    Antall liker
    10.791
    Torget vurderinger
    10

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Dette er for meg bra info når 110 skal på benken, utklipp fra diy audio com, ( CR - compression ratio )
    "
    Higher CR will always extend the usable bandwidth because it raises the impedance seen by the diapraghm. But higher CR need phase plugs and these are hard to get right. Basically the higher the CR the more precise the phase plug needs to be and the more specific the shape of the diaphragm. With a fixed diaphragm shape and little possibility of doing a complex phase plug one is forced to use lower CRs and hence limited bandwidth.
    __________________
    Earl Geddes Gedlee Website
    Read about the highly acclaimed Geddes loudspeakers
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Endelig skjedde det - hornsystemet tangerte lyden jeg har hatt med konvensjonelle elementer, selvsagt er det noen plusser/minuser , men totalt sett .

    Tonalt sett ligger hornsystemet enda et hakk bak i forhold til hva jeg kunne få til med seas magnesium, der kunne en bare heve området under 150 nesten uten negative effekter - egentlig helt unormalt, trolig pga den lave forvrengningen og stive membraner.

    Med horna blir det en balansegang, i mitt anlegg finnes ikke noen "varme" komponenter og målet har vært og tilføre en del varme uten at det har bieffekter - der er jeg nok ikke helt i mål, tok faktisk et skritt i motsatt retning i siste justering ,men bevares nøytralt med litt trøkk i bassen er det.

    Dynamisk sett er det en annen planet og hvordan vi oppfatter og vektlegger dynamikk er forskjellig, oppfattelsen henger til en viss grad sammen med nivået i noen frekvensbånd - sterkt forenklet selvsagt, mer riktig vil jo være å si at - er det nok energi i overtonene til objektet du lytter til - vil det oppfattes både detaljert og dynamisk.

    Horn har jo i kraft av sin naturlige følsomhet mer dynamisk headroom, og det gjør musikkopplevelsen til en ganske annen, om det så er en enkelt kvinnestemme så følger dynamikken styrkenivået på en helt annen "nervøs" måte som gjør at det musikalske og emosjonelle nivået blir helt annerledes.

    Vi har jo alle noen preferanser på ekte lyd, og noen egne formeninger om hvilken tonal balanse som etterligner ekte lyd best - for meg henger faktisk ikke begrepet ekte lyd nøye sammen med musikalitet - sikkert stor uenighet her , men slik oppfatter altså jeg det, selv om jeg selvsagt vil forsvare å tilstrebe naturlig lyd.

    Det er da heller ikke noe motsetningsforhold og blir det syntetisk - rart - irriterende faller jo illusjonen sammen uansett, men jeg har alltid vært en jeger på riktig tonal balanse og ofret musikalitet på å få "riktig" tonal balanse, her på horna er det langt mer sammensatt - delvis pga at det er 6 veis , men trolig også fordi forvrengningen er mer lineær med nivået , eller har en annen karakteristikk enn hva jeg er vant til.

    Størrelsen på lydbildet blir også en del større her, men kan henge sammen med større rom enn tidligere og overraskende; en slags form for 3d , men påny henger den selvsagt sammen med tonal balanse- der har lek med dsp gjort meg mer kunnskapsrik og bevisst på hva jeg har drevet med i alle årene med passiv filtrering.

    Det er fortsatt en vei å gå her, tross alt et rimelig oppsett basert på jbl pa elementer , men skruen skal gis enda noen runder og se hva vi kan klemme av godlyd utav det - men erkjennelsen kom sent i går kveld ; horna her i huset har passert siste kreasjon med magnesium /accuton /scanspeak .
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.237
    Antall liker
    6.370
    Skulle bare mangle! Men det krever både teknisk gode løsninger, tålmodighet og en annen tilnærming til tuning og voicing.
    Har vært hos en kompis og grovjustert noen store hornsubber de siste dagene, i et anlegg som er stort i utgangspunktet. Det blir et vanvittig lydpanorama!

    Moro å høre at det begynner å materialisere seg, kos deg videre i det flotte rommet!
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    For en tid tilbake , i forbindelse med at jeg ville lese meg litt opp på beryllium membraner om jeg over denne målingen. Jeg har på 2450Be/jmlc 600 en liten kul/hardhet på ca 4000 hz - hvis jeg er veldig kritisk, da kom jeg på a jeg hadde sett dette før - 2435 har da finere resultater over 3000 ? ( jeg deler uansett på 9500 oppover).
    2435 vs 2450Be 3rd.jpg

    Fikk tak på ettpar her som var aquaplassed, tenkte å få 3D printet etpar kugellwellen 1000 og kjøre en test - blir spennende !
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Er det gevinst med "golfball mønster " innvendig ?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.973
    Antall liker
    13.371
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det diskuterte jeg med Rune Skramstad og det hadde han lyst til å regne på....det hadde IKKE jeg...:confused:
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    I forbindelse med 3D printing lar jo slikt seg gjøre, men om det har noe for seg - uvisst. Mener å huske b&w brukte noe slikt i bassrefleksporten - men til diskant bruk i horn - tja ?
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Har vært i "tankeboksen", vurdert litt frem og tilbake ; jeg har kjørt t200 og Jbl 2447ti i en periode delt på 1200 til jmlc600 og 2451be.
    Vurderer og flytte delingen litt oppover for og kunne bruke et mindre horn til høypass delen, egentlig et minst mulig horn for best mulig spredning i 3-10 kHz området.
    Ved og gjøre en slik endring kan jeg flytte 2451be ned i t200 hornet og bruke en annen driver til høypsss. 2 kandidater med 2 nye horn ser ut til å bli satt opp mot hverandre ; Tad 2001 med spherical 1300 og Jbl 2435 med jmlc2000(1,5 exit), begge to meget små horn ( 3/4,5 cm. dybde) og ifølge hornresp ganske lik offaxis response.
    Etter å ha snoket litt på nett virker det som om 2435 har en meget kort faseplugg og denne har litt problemer med horn likt spherical - derfor får 2435 lecleach med 0 grader startvinkel.

    Hva blir annerledes ? Mindre spredning i 1200 - 3500 området, mer i 4-10 kHz området. Beryllium fra 600 Hz og hele veien til ca 10k hvor (super ? he he ) diskanten tar over. Kan det tenkes mer dynamikk i hele 600 -3,5 kHz området ?

    Mulig en bør gjøre noen grunnleggende valg - det er jo slik at jo mer hornloading/ lyd - jo mer råskap/dynamikk .
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.237
    Antall liker
    6.370
    Blir vanskelig å frese ut de bolthode-foresenkningene.... Eller tenker du støping\printing?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.018
    Antall liker
    104.746
    Torget vurderinger
    23
    Hva skal du med et så lite horn uansett?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.801
    Antall liker
    11.309
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ønsket var vel mer spredning.
    Men om du trenger spredning? Hva med CD horn?
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Blir vanskelig å frese ut de bolthode-foresenkningene.... Eller tenker du støping\printing?
    Printing, har lavet en prøve med lite fyll - ser helt fin ut, men må nok kappe pinne bolter eksakt for å få montert
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Hva skal du med et så lite horn uansett?
    Som jeg skrev over er målet og forsøke ny deling rundt 3-3,5 khz og ingen vits å bruke større horn enn nødvendig - desto mer hf spredning, men dette er jo en test og ny erfaring for meg.
    Antar jeg også stresser ned drivern med såpass høy deling, spørsmålet er også om t200 er i grenseland stort for såpass høy deling
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.801
    Antall liker
    11.309
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kan dere ikke bare lage kaffe og vaffler og gå på besøk til hverandre, så veit dere hva dere får! :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.801
    Antall liker
    11.309
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Heisann permorten! :)

    Hvordan går det med oppsettet ditt om dagen?
    Det er jo ganske så beundringsverdig med 6-veis!

    Å dytte JBL 2220 i OBene mine var ikke helt tilfeldig, ideen kommer nok litt fra midbassene dine! ;)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Heisann oks !

    Jeg har hatt en passiv sommer, men er litt i siget igjen - oppgaver som kommer ;

    - Kutte tracrix 110 hornet, er vært på nippet flere ganger, men klarer ikke helt bli enig med meg selv om nytt start areal/ driver som det bør optimaliseres for.

    Er enheter fra 8 til 12" som er aktuelle og ser faktisk bort fra kompresjon( virker som om forvrengning faller med kortere horn/mindre kompresjon - ifølge hornresp), men heller i nærheten av 1:1 . Kanskje det må deles opp og monteres flere flenser slik at en kan kjøre sammenligninger mellom forskjellige drivere:

    12": Supravox 285-2000 /jbl e120/ eighteen sound 12nmb420

    10": Jbl 2251J/fane studio 10/beyma etc.

    8": Lowther pm2a/fostex fe 206 mod++/b&c 8pe21

    Verdt å merke seg at 12" gir litt mer følsomhet - det drar litt !


    Når det gjelder midbass så er det nok ikke ordentlig OB jeg har, mer en slags ventilert løsning , hvor åpningen bak har samme areal som driver og er dempet. Her vil jeg gjøre noen forsøk med å kjøre mer trad. OB for enda mer speed i midbassen.

    I diskanten bruker jeg 2451BE i jmlc 600 , det spiller rent og fint - ikke plaget med ulyder /beaming opptil deling ca 10k, men denne kombinasjonen sammen med litt overdempet rom gir litt lite luft i gjengivelsen, løsning blir mer reflekterende /diffuserende flater v høytt og forsøk med lavere deling til diskant (mer offaxis energi) - forsøke med 2001/ 2435 i små horn der og se hva som skjer !

    Input og tips mottas med takk !

    Ellers er ikke 6 veis å anbefale hvis man ønsker plug and play..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn