permorten bygger nye høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23
    - svimet av i polyesterstanken??
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Har latt det herde litt i fred, så snart overgangen til hals er klar, vil jo behovet for et slags stativ melde seg , hadde tenkt stål, men vurderer nå alternativer i treverk. Har ikke gjort ordentlige vurderinger mht. design og belastning før nå. Noe av problemet er at dette må stå relativt nær bakvegg, og da er spørsmålet om en skal gi opp time-alignment greia, og gjøre som avantgarde. dvs kjøre diskanten frem. kommentar ? Har uansett alltfor små rom til hifi bruk , så 3D er noe jeg har slitt med i årevis.

    Det kalde været gjør jo også sitt til at ting går tregere, men har håp om og få det meste i hus iløpet av jula, andre ting tar også tid ; idag -12 grader og må dra 1500 kg. båt fra drammen til hønefoss..
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Hei igjen

    Da kommer en liten oppdatering, bakdelen er sparklet og det er lagt inn et avstandstykke innvendig slik at plata som drivern skal sitte på, har et plant undelag, var litt styr med akkurat det, fordi rekkefølgen her ble feil og jeg hadde sølt med lim nede rundt kanten.
    horn 16.12 002.jpg
    horn 16.12 001.jpg
    Løsningen ble og lage ringen nede rundt hornringen( hvit) litt romslig og helle polyester nedi alle hulrom..
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    skjærte de ut og monterte de midlertidig, freste en avrunding med styrehjuet nede i selve halsen slik at eventuelle avvik ble med på overgangen, avrundingen begy
    horn 16.12 014.jpg
    nner vel noen mm. nede i halsen
    horn 16.12 018.jpg
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Mer bilder kommer , men kom over denne siden, og synes dette hører hjemme her

    Phase Plugs

    Ønsker alle kjente og ukjente en fin jul, gode ønsker fra per morten
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23
    Glimrende link, PM! Veldig viktig å huske på julens egentlige budskap, DIY!! :rolleyes: Mener det er et kapittel til; Buttplugs :D

    OK, littseriøse tanker.... det der er en glimrende illustrasjon på fenomenet faseplugger, gjelder både for kompresjonsdrivere og vanlige elementer. Virker som om utgver er mer enn vanlig opptatt av horn, hehe.. way to go!

    En framifrå jul ønskes, ser frem til inspeksjon av kreasjonene utpå nyåret!
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Ny oppdatering, tractrix 110 er nesten klare og trenger kun dempemateriale og terminering. Fryktelig rot i verksted , derfor blir fotograferingen litt lidende og henger litt etter.
    Har drevet endel med stativer i romjula, dette var overraskende tidkrevende arbeid , riktignok ikke gjort på enkleste måte, men ville gjerne gjøre dette på "min måte", skal ta bedre bilder når jeg får montert hjul og ryddet litt rundt..
    02.01.2012 001.jpg

    02.01.2012 005.jpg
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    Bra nok bilder, og nydelig håndtverk !!

    Mvh Petter.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    godt det skjer noe
    det er bare å stå på.....
    mvh
    Leif
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    godt det skjer noe
    det er bare å stå på.....
    mvh
    Leif
    Din fart er nok ytterst få som fikser , det tror jeg alle er enige om. Det er jo først når allt er oppe og tilkoblet ,at den egentlige jobben og prøvelsen kommer, DETTE blir en LANG vei..
    mvh
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    På tide at det kom noen flere oppdateringer i denne tråden. Morro og følge med på.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23
    Begynner å dra seg til ja... lyd til påske..??
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Det er artig å se når dere som er flinke med hendene får utfolde dere, det ser veldig fint ut!
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Aktivitetsnivået har faktisk vært ganske bra, det har rett og slett vært tidkrevende arbeid, tenkte faktisk også å gi stativet ettpar runder med noe slags lakk også før jeg monterer. Hadde mål å få det inn til jul, men må innrømme at det ble feil.
    Tenker det er best å gjøre det på en slik måte at en etterpå slipper å irritere seg for hva en IKKE har gjort, innen rimelighetens grenser selvsagt. At det ikke ble brukt kryssfiner rundt i bunn er allerede blitt et slikt punkt..
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    takk for positive tilbakemeldinger !, skal skjerpe meg litt med fotograferingen

    mvh
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Veldig, veldig flott! Imponerede talent!
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Wow, kanon prosjekt! Gleder meg til å følge med videre! Meget imponert.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Hyggelig å høre TerjeB ! mer kommer !

    mvh
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23
    Krever litt guts å vælve ned en ladning polyester rundt et sett med Tractrix 110 - de er jo ikke gratis akkurat! Ser bra ut den løsningen for innfesting av TM-1201, forresten.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Hadde vel kontroll på hvor polyester`n havna, det har gått med en god del faktisk, men så er vel heller ikke et papprør normal vei til highend .

    Den hvite overgangen mellom horn og driver er skrudd fast med de 8 du ser og ekstra lange skruer gjennom driver og nedover, da er de mulig og bytte overgang hvis en vil leke seg. Medregnet den hvite er det tre lag med plate der

    begynte på hjul montering , men det ble ikke pent, antar jeg må legge hele tract 110 i stativet og få et oversiktsbilde, muligens kappe de skrå bena som ender opp ved hornmunningen, kansje erstatte deler med kryssfiner - gruble
     
    Sist redigert:

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Etter montering av hjul klarte jeg ikke og diy meg. måtte få et oversiktsbilde. Kommer til og flytte hjulene bak kanten på horna . Har ikke ryddet enda, ser ut det har eksplodert ei søppelkasse inne der !
    06.01.13 002.jpg
    06.01.13 004.jpg
    06.01.13 001.jpg
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Skal starte med innfesting av tractrix 200/jbl 2447 , tunge saker som skal henge såpass høyt, kryssfiner emner :
    06.01.13 007.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23
    Dette ser jo riktig så kreativt og bra ut! Ganske cool den Y-løsningen for å komme på yttersiden av hornmunningen. Hornet er ganske fortungt men du har jo en tung driver og et bakkammer som også veier litt, så da er det sikkert ok å flytte hjula litt bakover. Personlig synes jeg det ser "riktig" ut med hjula der de står nå. Du kan jo erstatte de med spikes når du har bestemt endelig plassering! Mye arbeid bak denne konstruksjonen, og horna er bælsvære for å si det mildt...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23
    Godt å se en garasje som antakeligvis sjelden/aldri har sett en bil..?
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Så kommer spørsmålet, før driver monteres skulle en matte jmlc600 og gi det en dusj med lakk og antislip pearls , slik at en får en ru overflate ? i hvit original har de en helt utrolig fin finish, nesten synd og tulle med dette, men lyden skal jo bli bedre med ru overflate, noen med praktisk erfaring her ?
    06.01.13 009.jpg
    06.01.13 010.jpg
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Godt å se en garasje som antakeligvis sjelden/aldri har sett en bil..?
    Nesten riktig ! hadde en cab. stående der et års tid - solgt, men aldri brukt som normal garasje , helt korrekt !

    mvh
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har en master i strømningsteknikk og det skapes en anderledes "strøm" avhengig av ruhet i overflate og skjærkrefter ja... Hadde personlig noen teorier om dette for noen år siden. (diskuterte endel med Andy Grove (Audio Note - over et par øl. De har store motforestillinger mot horn av forskjellige årsaker....) Min teori er "haiskinn" teorien. At ved en ru overflate skapes en turbulent strøm (ikke laminær) og luften slippes faktisk lettere og kanskje (bare kanskje) blir det en lydmessig forbedring.
    Forøvrig et interessant tema dette her..

    Personlig ville jeg latt finishen din være ;) ....
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23
    Jeg bruker konsekvent ru finish (Nextel) men noen dokumentert effektforskjell på ru/glatt har jeg ikke. For min del er det mest for nattesøvnen og utseendet - jeg liker at ht. ikke stikker i øya og tar oppmerksomhet... Hvit blank er forøvrig minst slitsomt av de blanke finishutgavene. Ikke ødelegg den finishen, Per! OK, kanskje 600 hornet, er jo ikke så stort/dyrt at det gjør noe, og det vil i såfall være i dette frekvensområdet en eventuell hørbar forskjell kommer.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Dette ser jo riktig så kreativt og bra ut! Ganske cool den Y-løsningen for å komme på yttersiden av hornmunningen. Hornet er ganske fortungt men du har jo en tung driver og et bakkammer som også veier litt, så da er det sikkert ok å flytte hjula litt bakover. Personlig synes jeg det ser "riktig" ut med hjula der de står nå. Du kan jo erstatte de med spikes når du har bestemt endelig plassering! Mye arbeid bak denne konstruksjonen, og horna er bælsvære for å si det mildt...
    Vanskelig å se , men det ligger ei lekt midt under, som ender opp med et jern som mundingen delvis hviler på, dvs det ligger an på tre steder, i utgangspunktet er det jo ikke så tungt som størrelsen skulle tilsi, men det er jo et stort kammer inni røret/utenpå hornet/ foran drivern og dèt kan jo sandfylles, da er det nok smart med et solid stativ.
    Ble usikker på det med hjula igår, og tok saga fatt.. nå blir de lenger inn.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Ja det var 600 hornet jeg vurderte, blir mye styr og ta tak i dette senere, tenkte kansje hvit lakk oppå non slip belegget, Skal en ta tak i dette så kommer også spørsmålet om hvor grov overflaten skal være, har sett på det der med golfball mønsteret, ( noe som jo nesten er umulig her ) som helt klart fungerer ja.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23
    Har en master i strømningsteknikk og det skapes en anderledes "strøm" avhengig av ruhet i overflate og skjærkrefter ja... Hadde personlig noen teorier om dette for noen år siden. (diskuterte endel med Andy Grove (Audio Note - over et par øl. De har store motforestillinger mot horn av forskjellige årsaker....) Min teori er "haiskinn" teorien. At ved en ru overflate skapes en turbulent strøm (ikke laminær) og luften slippes faktisk lettere og kanskje (bare kanskje) blir det en lydmessig forbedring.
    Forøvrig et interessant tema dette her..

    Personlig ville jeg latt finishen din være ;) ....
    Hehe... "Flowmaster Bam"...:cool: Vi får ta en diskusjon på laminære strømninger, hastighet og temperatursjiktninger en dag jeg er vestpå!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Skal ikke påta meg at jeg hadde stått på noen eksamener idag :) Har jobba med IT de siste 13 årene... Husker knapt hva Reynolds tallet var men noen teorier står..
    Og det var mest gassturbiner jeg hadde fokus på når jeg tok mastern. Var 5 år i Trd. fra 1993 - 1998 på NTH og (Gløshaugen og Tyholt) trødde i grusen der.
    Var egentlig ikke særlig opptatt og interessert i fagene heller ;) - men kan skryte på meg en Diplom (og ring som jeg ikke ville ha) i ettertid...
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Får legge ut litt av de siste dagers arbeid, måtte lage en innfesting til de tre øverste horna. Vurderte frem og tilbake , T500 får ganske enkelt en slik, de ble laget av noe kryssfiner rester jeg hadde liggende, og kvaliteten på denne finèren var dårlig, allt skal lakkeres med vannbasert lakk brukket med hvitmaling, resultaten blir en slags hvit lasur. Målene på denne klossen er 26,4 bred og 4,8 cm. høy
    24.01.2013 007.jpg
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Jmlc 600 hornet er såpass kort og jeg satser på kun et enkelt festepunkt ,her forsøker jeg noe litt anderledes, med fare for og bli eksludert som seriøs diy`er for all fremtid ..

    Løsningen blir en slags " galge" som er skrudd sammen og klemmer rundt hornhalsen, siden denne er kon ble det frest ut et motsatt spor på innsiden ( mot hornhalsen), det ble fyllt på med tec7 og montert med papir imellom , uten og skru det helt sammen. Når det hadde herdet tok jeg det fra hverandre igjen og fjernet papiret, resultatet ble en faststøpt gummiring som er ettpar mm. for stor slik at jeg kan skrutil med litt klem.
    24.01.2013 006.jpg
    24.01.2013 002.jpg
    24.01.2013 008.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn