Pedalkraft

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    pedal skrev:
    ORATORIUM MUSICUS
    Rozzy parkerte bilen i gata. Endelig fremme. Vinduene i Majorstutunet Bo- og behandlingssenter var pent pyntet til jul og noen unger hadde laget en artig snømann foran inngangen. –Et sjeldent syn etter at SFs Integreringsminister Ali Rumath hadde frarådet urnorske juletradisjoner og symbolbruk på offentlige bygg. Snømann var dog tillatt såfremt gulrotnesen var økologisk dyrket.

    #@шибан идиот!!! Søster Xelenta kjente lukten av noe oppkastlignende ute fra korridoren og bannet så hun helt glemte sin katolske oppdragelse. Misstanken falt på gamle Baardsen på rom 65. Pokker ta de obskure drikkevanene og magesåret hans. Hun svingte ut av kontordøra og kolliderte i en fremmed mann med en illeluktende cowboyhatt på hodet.

    Hvem er du og hvordan kom du deg inn her, spurte hun mistenksomt. Men den fremmede hadde slikt et vennlig vesen at hun ble rent satt ut.
    –God aften Frøken. Jeg skal besøke en gammel venn, Herr Arn Nardo. Hun nikket gjenkjennende. Det var den demente gubben nederst i korridoren.
    Greit, jeg skal vise deg til rommet hans. Egentlig var det utenom besøkstid men den fremmedes aura fikk henne til å glemme hele reglementet.

    Rozzy tittet inn på noen av rommene mens de gikk nedover korridoren. Skulle nesten tro at Hifisentralen hadde sin egen avdeling her inne. Der satt Rollsroycen, eieren av verdens dyreste hifianlegg som hadde fått nervøst sammenbrudd etter at et lynnedslag tok kål på hele sulamitten. Så var det Tåkefyrsten med sin ugjennomtrengelige språkblanding av latin og filosofi. For ikke å snakke om Vriompeis, stakkar, som hadde skiftet nick så mange ganger at han tilslutt endte opp med å kverulere med seg selv. Såkalt nettschizofreni, -en form for mentalt selvsving.

    -Her er det. Søster Xelenta åpnet døren inn til Arn Nardo. Men jeg vet ikke hvor mye du får ut av besøket. Han har mistet så å si hele hukommelsen sin.

    Arn tittet forvirret opp på den fremmede mannen i døra. Rozzy gikk resolutt inn, åpnet vesken sin og begynte å gjøre klar utstyret; BugMan spilleren og et par Elektron hodetelefoner, den nye toppmodellen til Koss. Han satte de på hodet til en forfjamset Arn Nardo. Spilleren var fylt opp med Arns AT10 liste. Rozzy trykket Play og tok et steg tilbake.

    Den første låten begynte å spille:

    Music was my first love
    And it will be my last
    Music of the future
    And music of the past

    To live without my music
    Would be impossible to do
    In this world of troubles
    My music pulls me through

    Music was my first love
    And it will be my last


    Arn stivnet til. DETTE hadde han hørt før! Låta var Music fra Rebel, debutplata til John Miles. Minnene strømmet på fra den gang han var rebellen. Arn kjente at hodet klarnet opp. Lykkefølelsen vokste og han følte seg så glad, så glad! Han så ned på spilleren og tenkte at dette var den fineste presangen han noensinne hadde fått. Arn begynte å gråte. Gledestårene rant nedover kinnene, tykke som fløte.




    Rozzy renset halsen. Han hadde sett nok. Hans misjon var over for denne gang. Han kløp en forbløffet søster Xelenta i baken så hun hylte av fryd, hvoretter han dro på seg cowboyhatten og forsvant like fort som han hadde kommet.





    Neste: Baluba
    Hehe... Man undres selvsagt hvorhen man passer inn i puslespillet, men inexpliciteten foretrekkes uansett fremfor den mere bloddryppende expliciteten - især når man er omringet av idioter. Vel, man vet jo at erkjennelseskraften er svak: Flertallet vil egentlig hevde å være over gjennomsnittlig intelligent - en streng å spille på for rennestenspoetene. God jul.

    -Tåkefyrsten

    (Og kabelsatan har en kabel og to i forstoppelse å bale med... relax, dude.)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.624
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    pedal skrev:
    Music was my first love
    And it will be my last
    Music of the future
    And music of the past

    To live without my music
    Would be impossible to do
    In this world of troubles
    My music pulls me through

    Music was my first love
    And it will be my last




    Story of my life! Og en av de fineste sangene noensinne laget.....Takker for den, Pedal, skal trekke frem vinylutgaven litt senere i kveld.


    mvh
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.254
    Torget vurderinger
    1
    tkr skrev:
    Story of my life! Og en av de fineste sangene noensinne laget.....Takker for den, Pedal, skal trekke frem vinylutgaven litt senere i kveld.
    Ja, John Miles skrev seg inn i rockehistorien på første forsøk. Godt hjulpet av Alan Parsons produksjon. John Miles medvirket etterhvert også på flere Alan Parsons Projects låter.
    Jeg husker mitt første møte med Rebel da den kom ut som det var i går. Det var magisk. Satt og tyvlyttet nonstop på storebrors nyervervelse i timesvis og tenkte "dette er den beste musikken som er laget".

    OK, han når ikke helt opp i stratosfæren der hvor de mest legendariske rockegudene troner, men han var/er en meget kompetent musiker og låtskriver. Ovennevnte versjon av Music er bare playback av albumoriginalen. Men på denne 1976 versjonen har han rearrangert låta for framføring live med seg selv på piano og gitar, uten strykere/blåsere. Slettes ikke dårlig!


    I dag tjener han til livets opphold bl.a. som turnemusiker for Tina Turner. Jeg så dem på Valle Hovin på 90-tallet. Plutselig dukket han opp og fikk spille sitt eget lille sett, mens bestemor tok seg en pause. Det var litt av en overraskelse! Tror til og med jeg har det på kassettopptak et sted.

    De var tilbake i Oslo sammen så sent som i 2009, ser jeg av denne snutten som jeg fant på youtube.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Husker jeg kjøpte "Rebel" i London i 1977. Det var et bombenedslag av en skive den gangen. Tror fremdeles jeg har alt han gjorde på vinyl.... ;)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.913
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Riktig Godt Nytt År. :D


    Mvh. Bjørn
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.254
    Torget vurderinger
    1
    THE DEVIL WEARS PRADA
    Overlege Henrik Bjørnsen satt på kontoret og leste avisen. Hovedoppslaget var gårdagens dødsulykke på Briskeby. En mann hadde sklidd på en issvull og havnet under trikken. Bildene fra ulykkesstedet var groteske. Blod og kroppsdeler lå spredd utover gaten. Trikkehjulene hadde maltraktert og kuttet opp liket i 77 små og store legemsdeler. Det eneste som var inntakt, var offerets flunkende nye italienske motesko. De glatte lærsålene var totalt uegnet for norske vinterforhold.

    Stor var forbauselsen da liket ble identifisert og viste seg å være massemorderen fra 2011. Han var nylig rehabilitert og satt fri.

    I ettertid ble det oppdaget at den ellers så effektive 1-2-3-4 behandlingsmetoden hadde en bieffekt; Pasientene utviklet sterk narraktighet. Ved en skjebnens ironi ble kuren hans bane. Massemorderen ble offer for sin egen forfengelighet.

    Akkurat da slo kontordøra opp. Bjørnsen skvatt så han hoppet i stolen. En svær kar kom inn med et fandenivoldsk ansiktsuttrykk, mens han brølte nå blir det baluba!


     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.254
    Torget vurderinger
    1
    -Nå må de moderere Dem, Herr Nardo, sa Bjørnsen bryskt.

    Men Arn var ikke til å stagge. Jeg har fått tilbake hukommelsen! Jeg er frisk og skal skrives ut av dette forpulte stedet så fort som overhodet mulig.
    Ja men, Nardo, sist vi snakket sammen husket du ikke en gang hvilken dag det var. Du er diagnostisert med Alzheimers sykdom og den er dessverre uhelbredelig, sa Bjørnsen med en overbærende mine.

    Ha! Prøv meg da, svarte Arn. Bjørnsen viste om Nardos gamle pasjon for sjakk, så han bladde opp i avisens sportsbilag og pekte på et bilde; Hvem er dette? -Sven Magnus Øen Carlsen, født 30. november 1990 på Husvik i Tønsberg, smalt det fra Arn, og fortsatte:

    -Magnus er regjerende sjakkverdensmester siden 2014, da han knuste Viswanathan Anand 6,5-4 i en 12-parti match. Siden hadde han forsvart tittelen med letthet 3 ganger. Men i 2022 holdt det på å gå galt. Søvnrytmen til den nybakte småbarnspappaen var i ulage. Utfordrer Anish Giri hadde opparbeidet seg en billig 2 poengs ledelse etter at Magnus forsov seg til de 2 første partiene. Matchen ble spilt på en fullsatt Telenor Arena, med selveste Kong Ari den Vise på ærestribunen. Partiene ble overført på riks-TV i beste sendetid.

    Hele nasjonen var i villrede etter den elendige starten på matchen. Det var da at Magnus søkte nødhjelp hos den pensjonerte sjakktreneren Boffenovski. Etter en time-out og intensiv treningsøkt på hemmelig adresse på Lilleaker hadde Magnus gjort et knusende comeback og vant tilslutt matchen med 6.5 – 5.5.

    Overlege Bjørnsen måpte. Dette var detaljkunnskap selv han ikke hadde liggende framme i pannebrasken. Han skjønte at noe hadde skjedd med Hr. Nardos helsetilstand, men la inn et siste kontrollspørsmål; -Ja, men husker du forløpet i det siste og avgjørende paritet, da?

    -Som om det var i går, kvitterte Nardo. Magnus hadde spilt et av sine udødelige parti, hvor han i spektakulær stil ofret omtrent alt av offiserer før han satte Giri sjakk matt:

    [Event "World Championship Match"]
    [Site "Telenor Arena NOR"]
    [Date "2022.05.17"]
    [Round "12"]
    [Result "1-0"]
    [White "Magnus Carlsen"]
    [Black "Anish Giri"]
    [ECO "B06"]
    [WhiteElo "2900"]
    [BlackElo "2842"]
    1. e4 d6 2. d4 Sf6 3. Sc3 g6 4. Le3 Lg7 5. Dd2 c6 6. f3 b5 7. Sge2 Sbd7 8. Lh6 Lxh6 9. Dxh6 Lb7 10. a3 e5 11. O-O-O De7 12. Kb1 a6 13. Sc1 O-O-O 14. Sb3 exd4 15. Txd4 c5 16. Td1 Sb6 17. g3 Kb8 18. Sa5 La8 19. Lh3 d5 20. Df4+ Ka7 21. The1 d4 22. Sd5 Sbxd5 23. exd5 Dd6



    Her overrasket Magnus sjakkverden med trekket 24. Txd4!!
    Man trodde det hadde klikket for nordmannen, men han hadde full kontroll. Det fulgte:

    cxd4 25. Te7+ Kb6 26. Dxd4+ Kxa5 27. b4+ Ka4 28. Dc3 Dxd5 29. Ta7 Lb7 30. Txb7 Dc4 31. Dxf6 Kxa3 32. Dxa6+ Kxb4 33. c3+ Kxc3 34. Da1+ Kd2 35. Db2+ Kd1 36. Lf1 Td2 37. Td7 Txd7 38. Lxc4 bxc4 39. Dxh8 Td3 40. Da8 c3 41. Da4+ Ke1 42. f4 f5 43. Kc1 Td2 44. Da7 1-0

    Ehhh, nå skjønner jeg ingenting, sa Bjørnsen. Dette er ikke mulig, med mindre vi snakker om en medisinsk sensasjon. Kan du bli her noen dager ekstra til observasjon?
    –Helvete heller, svarte Arn, nå vil jeg UT. Husker jeg ikke mye feil har Mikrobryggeriet Happy Hour på denne tiden og jeg har en del å ta igjen, for å si det sånn. Hvorpå han strøk på dør, med hodetelefonene dinglende rundt halsen.



    For første gang på lenge følte Arn seg som en fri mann. Fri! Ute av bygningen snudde han seg og så tilbake på sitt forhenværende tilholdssted. –For et bortkastet liv. Han skulle aldri mer tilbake hit. Aldri.
     

    Vedlegg

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Må innrømme at det her har gått føre seg eit litterært storepos utan at eg har vore klar over det. Eg må berre juble høgt ut. Måtte lese heile eposet, og det medførte at eg ikkje får retta ferdig alle oppgåvene, og at rundstykka ikkje vert noko av i dag. Heldigvis er veslejenta russ, så behovert er rimeleg marginalt.
    Eg må lese dette ein gong til. For nokre formuerlingar! "Han kjente hvert et klikk og hakk i de mange albumene han hadde samlet siden tenårene" Og Rolling Stones integrert i forteljinga i tillegg. Og dette sjakkpartiet som får spenningskurva i digresjonane til å lette som ein atlasrakett...
    Men hugs no på illustrasjonane. Ei god forteljing kan berre ikkje overillustrerast....
     
    L

    larkus

    Gjest
    Etter å ha lest siste setningen i Pedal sitt siste innlegg, slo det meg at denne historien beskriver Pedal sin kamp for å komme seg ut av Hifisentralen og bli en fri mann.
    Arn er Pedal, overlege Bjørnsen er Høvdingen og rehabiliteringsstedet er hfs. Og flere andre i persongalleriet i denne fantastiske historien har klare hentydninger til hfs-medlemmer.

    Sitat:
    "For første gang på lenge følte Arn seg som en fri mann. Fri! Ute av bygningen snudde han seg og så tilbake på sitt forhenværende tilholdssted. –For et bortkastet liv. Han skulle aldri mer tilbake hit. Aldri."

    Og det ser forsyne meg ut som om han har greid det.

    Men, Pedal: Jeg siterer fra Hotel California (Eagles)

    "You can check out anytime you like, but you can never leave" :)

    mvh
    larkuz
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Tolking må til, takkar Larkuz. Men å sitere Hotel California, er det på sin plass? Dette albumet var visstnok (etter det politisk korrekte) oppgjeret med 68-generasjonen.... Pedalverket er vel ikkje ferdig endå, så vi må vel vente og sjå om dette vert ein Knaus eller ein såpeopera. Eg er spent på om vi no er komne til vendepunktet, eller om ytterlegare stiging i spenningkurva er i emning...
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.995
    Antall liker
    716
    Leste en bok en gang hvor "Hotel California" ble sammenliknet med "Satankirken" (hva nå det er), og hvis plata ble spilt baklengs skulle man høre et "satanisk" budskap.
    Uansett, kom tilbake Pedal!
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Forrige søndag så gikk turen til Pedal.
    Dette for å låne ører til det flotte anlegget, og for litt hi-fi-prat over noen kopper kaffe.
    Det var et veldig hyggelig møte. Lytteseansen til oppsettet ble langvarig.
    Her må jeg dele noen av lytteinntrykkene, etter fire timer i Sweetspoten.

    Oppsettet tegner opp et gedigent lydbilde.
    Diskantbåndene går fra gulv til tak og jobber fra 800hz og går helt til topps.
    De låter helt sømløst i hele registeret, og med en følsomhet som matcher gode horndrivere.
    Det er imponerende hvor dynamisk og stort disse båndene formidler musikken.
    Klaver musikken klinger ut med meget høy troverdighet.
    Dynamikken i Utklengningen har stor dynamisk kontrast, og det spiller på en impulsvillig måte som får foten til å trampe takten.
    Det låter samtidig helt stille og behersket med god oppløsning.
    Mellomtone og bass beveger seg som stempler og alt integrerer seg sømløst, uten hørbare avvik.
    Det må sies at dette oppsettet låt veldig naturlig og livaktig.
    Fire timer i lyttestolen gikk veldig fort, og føltes som 30minutter.
    Et særdeles vellykket, kompromissløst og gjennomført oppsett.
    Formidlingsevnen til oppsettet reflekterer en kompromissløs man, med mange års entusiasme for å nå lydnirvana.
    Jeg kan ikke annet enn å takke for besøkstiden og gratulere med et særdeles vellykket anlegg.

    Av med hatten og til gjentagelser.

    Mvh
    Erik
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.511
    Sted
    Langesund
    Et lite pip, på dagen 10 år etter forsvinningsnummeret. Må jo bety noe :)
     
    • Haha
    Reaksjoner: HoJ

    laidback

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    144
    Antall liker
    38
    Det var vel Jomfru Maria som fikk i seg noe hun ikke hadde spist, men Jesus...sjakkpartiet skal altså spilles 17. mai i år.
    Thi gleder seg.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.254
    Torget vurderinger
    1
    Et lite pip, på dagen 10 år etter forsvinningsnummeret. Må jo bety noe
    Pokker Tor Arne, nå har du spolert dekket mitt. Planen var å snikke seg ubemerket inn i tråden igjen.


    Er du hamna på heimekontor?
    Det også. Det har rent mye vann i havet siden sist, så på tide å finne frem tastaturet igjen. Og så har vi jo bind 2 i mitt Magnum Opus, sagaen om Arn 😊


    Men først litt passende musikk for dagen. Ten Years After, Recorded Live er et av mine topp 5 livealbum. Det traff meg i ung alder. Blir aldri ferdig med det.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.254
    Torget vurderinger
    1
    New Morning
    Alene på hytta denne lørdagsmorgen. Kona og ungene fikk nok i vinterferien, så Milsluker'n dro opp alene i går kveld. Oppsiden med å være alene på hytta er at man kan gjøre akkurat som en vil. Ungkar for en helg. Sovnet i stolen etter en øl og par cognac, midt i episode 3 om Muhammed Ali på NRK. Flott serie.

    Våknet til blå himmel og strålende sol. Svart kaffe og bananpannekaker til frokost.
    Fyrer opp stereoen. Skulle bare ha et lite retroanlegg, men det har eskalert litt disse 3 årene vi har hatt hytta. Høyttalere, forsterker, RIAA, platespiller og pickup; Alt ble i tur og orden oppgradert. Elsker min mancave2 og lyden. Funnet tilbake til gleden med vinyl og et enkelt oppsett.

    Sjekker kjapt nyhetsbildet på mobilen. En ny trist dag for stakkars Ukraina. Man blir vemodig. Fingrene styres av sinnsstemningen og stopper opp ved New Morning og Mind Games. Gode album spiller jeg gjerne to ganger. Studerer cover og lar tekstene synke inn. Googler album- og artistinfo. Hva er historien bak arkivfotoet på baksiden av New Morning? Og hvem pokker er hun som kakler så jævlig på If Dogs Run Free? Sånne ting. Google is your friend. Kan sitte timesvis å lete opp fotnoter fra rockens gullalder.

    Free The People. Siste på side 1. Igjen må jeg strekke meg etter innercoveret. Lennon skrev teksten til Putin. Bulls Eye 50 år etter. For en utrolig tilfeldighet. Og hva var Nutopia?

    Har surret bort en time på denne posten, så da rakk jeg også en runde med Closing Time. Ungfolen Tom Waitz synger om de nære ting. Overlater til Dylan og Lennon å redde verden.

    Men nå er det nok snakk. Skisporet venter!

    40486C12-F020-42CB-BD2C-B67C37EB04E5.jpeg
    3BA508F2-F0AE-421C-9C6D-1D3FB84ABBC9.jpeg
    75C23211-6C56-4246-A54E-BE2D235C6C97.jpeg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.377
    Antall liker
    35.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nå er du voldsomt aktiv på tråden din synes jeg... 😂 Den hytta ser helt fantastisk ut.
    Flott avslutning for både Johaug og Jansrud. Nyt fritiden på hytta.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.254
    Torget vurderinger
    1
    Nå er du voldsomt aktiv på tråden din synes jeg... 😂 Den hytta ser helt fantastisk ut.
    Flott avslutning for både Johaug og Jansrud. Nyt fritiden på hytta.
    -Takk, jeg skynder meg sakte. Liker å skrive. Hyggelig at noen liker å lese 😊

    Det med Johaug kom som et sjokk. Først krigen i Ukraina, og nå dette? Hvor skal verden ende???

    Vi elsker denne hytta. Midt i skibakken på Norefjell. Liten men innholdsrik. Fruen har pimpet interiøret, jeg har pimpet anlegget. Rimelig anskaffelse + Kortreist + Enkel i bruk = Lavterskel.

    Fikk dilla på langrenn i fjor. Under lock down'en var det ikke annet å gjøre i helgene enn å dra på hytta. Rundet 1000km. Prøver det samme i år igjen.
    993F60EC-388E-42B0-AE8F-42D5FF4CC565.jpeg
    783CC414-A9AB-4713-8C0A-DA9A22F6F0FE.jpeg

    Dagens 3mil er unnagjort. Den første pilsen smaker alltid best. På tide å snurre mer vinyl. Kvelden er fortsatt ung
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.511
    Sted
    Langesund
    Fint at du er på gli igjen, både i sporet og på hifi-fronten. ;)
    Flott sted du har i Norefjell:)
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.254
    Torget vurderinger
    1
    Fint at du er på gli igjen, både i sporet og på hifi-fronten. ;)
    Flott sted du har i Norefjell:)
    Takk Tor. Hyggelig å være tilbake. Det går jetord om lyden din. Håper jeg kan komme på besøk en gang og høre. Trenger litt inspirasjon til alternativt dypbass-system.

    --------

    Uten mat og drikke, duger helten ikke. Halvkilos vellagret entrecôte i panne trenger følge. Har veldig lyst på den siste Brunello flaska, men er alene og hadde tenkt meg på ski i morgen tidlig. Faller dessuten i unåde hos madammen hvis jeg tar favoritten hennes. Vanskelig valg. Skal/skal ikke....
    C4ACD8DD-4C36-4FEE-9121-DBBF2B2B25E6.jpeg

    6C82EEBE-9602-4705-9C48-84510627F297.jpeg
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.254
    Torget vurderinger
    1
    Man er da mann!! Brunello må man kunne unne seg. Gjenanskaffelse er uansett mulig!
    Perfekt CR. Da har jeg både påskudd og en medskyldig, når fruen går i taket. Fortsatt happy med A5?

    --------

    Man tager hva man haver. Pleier å ha blåost i kjøleskapet, men nå ble det Castello Hvit med Pepper.
    872AC65E-C9D6-4F82-A95F-3D90B8EE3435.jpeg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.511
    Sted
    Langesund
    Det går gjetord om lyden din. Håper jeg kan komme på besøk en gang og høre.
    Gjetord kan man ikke stole på bestandig, så det hadde vært hyggelig om du tok dette i øre/øyesyn selv. Vet du har hørt mange store rigger og har preferansene i orden:). Har god kapasitet, og meget god kontroll på det ganske moderat store rommet. Har sine fascinerende sider, men har ikke den storheten i lyden som anlegg i store åpne rom.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.254
    Torget vurderinger
    1
    Swix & Bananpannekaker

    Hei, det er meg igjen. Hyttenissen.
    Fikk en bonushelg på fjellet. Kona hjemme med Omikron.
    9FF86645-958C-477C-9992-9362ADC526B1.jpeg

    94FD61A4-0108-4055-85EE-F8CB500D1ED4.jpeg

    2477256F-9E35-42D2-8705-B3F9CC2D1322.jpeg


    Forskningsprosjekt: Hvordan få bananpannekakene luftige og saftigere? Trykk-steking! Det lett-smøret til Tine er forresten noe tull. Blir bare masse vann i stekepanna. Styr unna. Apropos smør, hvor ble det av Boffen, Smørforkjemperen? Han hadde peiling på musikk ihvertfall.

    Men vent! Det kommer mer. Fikk ny dings til jul. På tiden å få liv i denne lille brumlebassen. Hvis jeg overlever skituren. Fortsatt 2 røde streker på testen, men føler meg fin nok til en rolig tur i det nydelige været .
    096A312C-E54E-4EAA-BF3F-C5B267B072A6.jpeg
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.254
    Torget vurderinger
    1
    1531DFF4-7FBA-489E-8615-3FE7CB9468D6.jpeg
    Nydelig føre i dag. Hadde smakt med en pils nå, men har lovet meg selv å bare drikke Cola frem til jeg har fått lyd i denne lille rakkeren. SVS 3000 Micro. Får ta på lesebrillene og studere bruksanvisningen. Kommer med egen app hvor "alt" kan justeres. Verden har gått fremover siden jeg kjøpte min første Audio Pro B2 50 subwoofer i 1981.
    7C424DA6-C4F7-4462-9BF8-7574778D3C6A.jpeg
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.254
    Torget vurderinger
    1
    Mission accomplished. Subwooferen vellykket integrert. Er litt ør av pinknoise og Terje Rypdal/Blue på repeat. Nå skal det spilles musikk som ikke er basstung. Endelig øl i glasset!
    4CC5FBB3-6E2A-4C99-B9D9-56993A62E4E9.jpeg
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.254
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er meget fornøyd med Dali Oberon 5. Ganske nøytrale, detaljerte og fengende i lyden. Imponerende hva Dali har klart til den lave prisen. Tror jeg gav 8000 på HiFi Klubben. Høyttalerne er billigste komponent i anlegget. Måtte ha noe kompakt til vår lille hytte. Prøvde først Guru Junior, men det ble helt fiasko, pussig nok.
    9931FE1F-7906-43BF-B935-5214780A4B8A.jpeg

    Bassrefleksporten er tunet til 43Hz. Den ble stappet med konas skistrømper. Man tager hva man haver.

    Min integrerte Primaluna har egen (summert) mono linjeutgang for sub. Med vinyl som eneste kilde er mono faktisk å foretrekke i bunnoktaven.

    Sømløs overgang er jo utfordringen her. Jeg orker ikke dra med PC og målemic til fjells, så improviserte med iPhone og en gratis app (KRK Audio Tools) jeg tilfeldigvis fant i appstore. Den har konfigurerbar tonegenetator og RTA med peak hold funksjon. Det finnes bedre apper til formålet, men vil ikke dra kortet uten å vite at det er bra. Har brent meg på en drittapp allerede.

    32A7CD3D-6A78-492D-B94A-CC4F489CC824.jpeg

    Var litt nostalgi å blåse støv av den gamle RadioShacken.

    4DFCAEBC-6694-44FB-9D03-DC9E69F44CD8.jpeg

    Når jeg først hadde iPhonen kablet som signalkilde, var det anledning for interessant sammenligning av digital kontra vinyl. Vinyl har betydelig mindre dypbass, så la inn litt ekstra nivå på subben, i forhold til målingene. Det er jo et tankekors for de som veksler mellom de 2 signalkildene. Optimal EQ-kurve er ikke nødvendigvis den samme.

    522F725F-443D-4D37-9F1D-3BFAACAFDB77.png

    Traff ganske bra med innstillingene. Er imponert over SVS 3000. En knøttliten trykkammer-konstruksjon med stram og dyp bass. Spiller mer enn høyt nok for mitt formål.

    9580ED7D-9D1C-4D59-BE82-C1C8BB38F24F.png

    B8C3BAEF-43D3-4EF3-9305-DF8CE49C8185.png

    EBAC5442-FD82-455C-8B8B-31E63B9E6242.png

    Justeringsmulighetene i appen er fantastiske. Her har det skjedd en revolusjon mht brukervennlighet.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.254
    Torget vurderinger
    1
    Stuegris
    Droppet skituren idag, for ikke å trigge post-coronaen mer enn nødvendig. Sitter istedenfor i sweetspoten og koser meg med musikk og anlegg. Og Hifisentralen.

    Implementeringen av subben i hytteanlegget snudde opp ned på mye. Bassporten til Oberon 5 har fått seg en sokk i kjeften og oppfører seg nå annerledes elektrisk i forhold til rørforsterkeren som driver den.

    Jeg er meget fornøyd med min integrerte PrimaLuna Dialogue Premium. 18k brukt på FINN for par år siden.

    Begynte med Hegel H90, og syntes den var overraskende god til prisen. Men det var liksom noe som manglet. Det låt oppløst og homogent. But it didn't boogie. Dermed sjangset jeg på denne PrimaLunaen og koblet opp. Å hildrande du! for en forskjell. Alt ble bedre. Mer punsj i bassen, mer nerve og et større vegg-til-vegg lydbilde. Akkurat hva jeg hadde håpet på.

    Så til saken: Det er stor forskjell på UL og Triode drift. Også stor forskjell på 8 og 4 ohms drift. Selv på mine små, snille Oberon 5. Hadde store forventninger til Triode, men det ble for tamt. 4 Ohm, som skulle være teoretisk riktigst, ble for slankt, så jeg foretrakk 8 Ohm.

    Sock It To Me Baby
    Jeg skriver i preteritum, fordi med sub&sock så ble jeg sittende å irritere meg over at diskanten ble litt hissig. Typisk. Løser et problem et sted, og et nytt oppstår annet sted. Tweakingens iboende faenskap.

    Et kjapt knappeknepp på PrimaLuna og Triodedrift låt plutselig mer interessant igjen. Sub gain måtte etterjusteres. Så endret jeg fra 8 til 4 ohms drift. Enda et skritt i riktig retning. Men savnet ørlite luft i toppen. Gruble, gruble. Hadde jeg feil lasting på min Denon DL-103R? Orket ikke skru av lokket på DP RIAA'en, men hadde heldigvis lagret et foto av instillingen, og den var riktig. -Løsningen var rett foran meg, det var jo bare å ta av høyttaler-grillene. Voila! Det spiller knall. Nå er det Triode som gjelder.

    Det er mange variabler som skal sjongleres med rørforsterker. For ikke å snakke om tube-rolling...
    413F7A17-FBC5-4BC2-89E9-999E9AB6EFB9.jpeg
     
    Sist redigert:

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.254
    Torget vurderinger
    1
    9315116D-F24B-4461-88AF-56923E8A2A37.jpeg

    Perfekt stereobilde i aktersalongen. Tom Waits, Rain Dogs via Sonos. Kapteinen markerer landing i Strømstad gjestehavn med en aperitiff før middag. Fortsatt God Sommer, folkens!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn