Pedalkraft

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.300
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    endelig etter års pushing.......først båt, nå horn...skal se at det blir folk av deg og..... :ROFLMAO:
    også på fødselsdagen da gitt.....grattis...enjoy 🍾
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer ! Dette lar seg se, og sikkert høre :).
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    Takk for bursdagshilsner!

    Endelig godlyd i stua igjen. Ett år etter at jeg skilte meg med linjekildene. Egentlig har dette vært et 3 års prosjekt, som begynte med at @LMC påtvang meg et par TAD 4003 kompresjonsdrivere på ebay. Mer om det senere. Nå har jeg, ikke bare lyd, men dritbra lyd. Dette smaker virkelig fugl. Førsteinntrykk er som en kamelon. Lydbildet varierer med musikken. Det låter slettes ikke "horn". Utpreget luftig og homogent. Ekstremt punktformig og presist. Sett på Kraftwerk, og transientene treffer som skutt ut av en mitraljøse. Selv om endel tweaks gjenstår er dette allerede en suksess.

    En perfekt bursdagsgave til meg selv. Mye takket være @Haglund84 som holdt det gående til langt på natt tidligere i uka, med de siste tweaks på bakkammeret til mid-bass horna.
    Haglund er en mann med flere talenter. Ikke bare designet han mine mid-bass horn, men han lager en nydelig likør med kirsebær fra egen hagen. Perfekt balansert, ikke for søt, bærsmaken kommer til sin rett, og akkurat passe alkoholstyrke.

    Skål!
    0DFF11CB-D308-459A-83B0-2C6038E91E7C.jpeg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    På etterskudd må jeg få gratulerer med gårsdagen og et grisefett oppsett. Grunnen til at jeg ikke så det før nå var jo at jeg jobbet iherdig for at rommet skal stå ferdig for et besøk fra OSLO og Drøbak.....nå ble jeg usikker på om jeg vil vise fram apekistene mine likevel :D :D
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    På etterskudd må jeg få gratulerer med gårsdagen og et grisefett oppsett. Grunnen til at jeg ikke så det før nå var jo at jeg jobbet iherdig for at rommet skal stå ferdig for et besøk fra OSLO og Drøbak.....nå ble jeg usikker på om jeg vil vise fram apekistene mine likevel :D :D
    Vi gleder oss til å besøke Langesund. Regner med at den lydlige beskjedenheten er påtatt 😉
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    Et siste sprell
    Jeg kjøpte mitt første Dynamic Precision forsterkersett i Tangens butikk i 1987, eller deromkring. Det ble et 35 år langt forhold til monsterforsterkere som kunne trekke vanskelige høyttalere. Apogee, Sonus Faber, Forsmann, og Magnepan kom og gikk. Kroningen ble det aktive linjekildesystemet til LLW/DP. En uslepen diamant, som tok meg mange år å perfeksjonere. Det lyktes i fjor. Jfr foregående lytterapport fra Haglund. Det var primært lineæriseringen av dypbassen som voldte kvaler. Den nøtten knekte jeg på en helt spesiell måte. Mer om det senere.

    Så satt jeg der i fjor, I sweetspoten, med drømmelyden endelig realisert. Et 16-års prosjekt var fullført. Så skjedde det noe pussig. Jeg ble litt uinteressert. Gikk rett og slett litt lei av hele greia.
    Tok derfor en sjefsavgjørelse om å selge hele sulamitten og starte forfra. En real U-sving, fra den ene ytterligheten til andre. Tid for horn og rør!

    Et siste stunt i livet, mens hørsel og vettet fortsatt er intakt.

    Jeg hadde allerede hovedingrediensen, et par TAD 4003 kompresjonsdrivere stående i originalemballasje hos @grelv.

    Mitt system er inspirert av hjemmebesøk hos @emokid, @grelv og @LMC. Altså 3-veis med "Trauet" på topp, dobble midbass horn og subwoofere i bånn. Med så kostbare råvarer i potten, er det takknemlig å få gå på opptråkket sti. Risikoen for å tulle seg bort reduseres.

    Helt plagiat er det dog ikke. @Haglund84 har bidratt betydelig med en fenomenalt bra midbass løsning.
    Forrige uke meldte også Kvållsvoll seg på, med 2 stk T6018 subwoofere. Disse er sykt gode, hensyntatt sitt kompakte design. Kommer etterhvert til å skrive mer i detalj om disse.

    Selv har jeg utviklet en original løsning på aktiv deling og analog equalizing. Det som skjuler seg bak de 4 skapdørene...

    Det har vært en målsetting å ha en 100% analog signalbehandling. Ikke noe digitalis her i gården, hehe. Sånn. Brannfakkelen er kastet! 🔥😁
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.300
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kjepphester tilside, forenkler fremdrift........hvem skulle tro at jeg av alle skulle kjøre en mix av klasse D og 300B og fortsatt få harmonics i bøtter og spann
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    Vi gleder oss til å besøke Langesund. Regner med at den lydlige beskjedenheten er påtatt 😉
    Får jeg det opp sånn noen lunde der jeg har vært på det beste har jeg lite å frykte. Spiller meget bra om jeg så skal si det selv, men litt andre kvaliteter en rigger i større rom.
     
    Sist redigert:

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Et siste sprell
    Jeg kjøpte mitt første Dynamic Precision forsterkersett i Tangens butikk i 1987, eller deromkring. Det ble et 35 år langt forhold til monsterforsterkere som kunne trekke vanskelige høyttalere. Apogee, Sonus Faber, Forsmann, og Magnepan kom og gikk. Kroningen ble det aktive linjekildesystemet til LLW/DP. En uslepen diamant, som tok meg mange år å perfeksjonere. Det lyktes i fjor. Jfr foregående lytterapport fra Haglund. Det var primært lineæriseringen av dypbassen som voldte kvaler. Den nøtten knekte jeg på en helt spesiell måte. Mer om det senere.

    Så satt jeg der i fjor, I sweetspoten, med drømmelyden endelig realisert. Et 16-års prosjekt var fullført. Så skjedde det noe pussig. Jeg ble litt uinteressert. Gikk rett og slett litt lei av hele greia.
    Tok derfor en sjefsavgjørelse om å selge hele sulamitten og starte forfra. En real U-sving, fra den ene ytterligheten til andre. Tid for horn og rør!

    Et siste stunt i livet, mens hørsel og vettet fortsatt er intakt.

    Jeg hadde allerede hovedingrediensen, et par TAD 4003 kompresjonsdrivere stående i originalemballasje hos @grelv.

    Mitt system er inspirert av hjemmebesøk hos @emokid, @grelv og @LMC. Altså 3-veis med "Trauet" på topp, dobble midbass horn og subwoofere i bånn. Med så kostbare råvarer i potten, er det takknemlig å få gå på opptråkket sti. Risikoen for å tulle seg bort reduseres.

    Helt plagiat er det dog ikke. @Haglund84 har bidratt betydelig med en fenomenalt bra midbass løsning.
    Forrige uke meldte også Kvållsvoll seg på, med 2 stk T6018 subwoofere. Disse er sykt gode, hensyntatt sitt kompakte design. Kommer etterhvert til å skrive mer i detalj om disse.

    Selv har jeg utviklet en original løsning på aktiv deling og analog equalizing. Det som skjuler seg bak de 4 skapdørene...

    Det har vært en målsetting å ha en 100% analog signalbehandling. Ikke noe digitalis her i gården, hehe. Sånn. Brannfakkelen er kastet! 🔥😁
    Grattis broder, endelig blitt tørr bak øra med Horn og rør…det gledes! 🤩
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    Bra konsert. Melody Gardot trives på scenen og byr på seg selv. Dyktige musikere, inkludert en Armensk strykekvartett. PA-lyden til Oslo Konserthus ingen ting å skryte av, som vanlig, men idag helt OK iom at de ikke spilte så høyt.
    CA3E2EE3-9323-426D-91F1-F98027415E92.jpeg
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Gratulere med nytt oppsett!

    Lekkert dette, og glir fint inn i stuen.

    Det var en ordentlig u-sving i forhold til tidligere preferanser😳
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.893
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Grattis med lørdagen, og ikke minst grattis med en vanvittig krapp U-turn.
    Hadde vært jækla gøy/interessant å høre en slem analog hønn rigg med rør, uten dsp....eller tre.
    Jeg tror denne riggen befinner seg kun minutter fra min "dsp-grotte"

    Analog rigg; Jeg vet om par til som står på min liste....i Hønefoss og Drøbak.

    Ære være Haglund...for hans entusiasme, genuine kunnskap, og ærbødighet for god lydgjengivelse.

    Send meg gjerne en PM når du mener riggen er skrudd inn...eller før.
    ...jeg er verken slem eller farlig.

    ;)


    IMG_20221017_123304.jpg


    "pedal" to the metal.
    The last air cooled 911.
    993, my all time favorite 911.
     
    Sist redigert:

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det @Bergfinn.
    Velkommen skal du være. Trenger bare å finjustere litt innen jeg åpner døra.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.893
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    om du åpner døra med en gang spiller du i et uendelig volum :ROFLMAO:
    ...eller uendelig rom.? :unsure:
    Jeg ser jo klart og tydelig i #522 at pedal rommet er stooort og luftig ifh. til min skarve hule.
    Det taler til @pedal sin fordel...så til de grader.
    Med det sagt...store flerbruks rom har sine utfordringer mht. akustiske utfordringer som kan aksepteres av resten av familien når det gjelder fysiske tiltak.
    Jeg gjetter på at du har dine tanker og løsninger på dette.

    ...og det derre med "anal-log" tilnærming...wtf?

    Sorry, jeg måtte bare.. Audiolense/gladpack freaken som jeg er.

    Jeg tror at....om man får til en jevn, og ønsket respons i sine respektive virkeområder i ... minst en tre-veis hønnrigg....så er faktisk dsp unødvendig for det ønskelig resultat.

    ...noen som kan utdype?
    Haglund? Grelv?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har da aldri hatt DSP...?? Ingen planer om det heller - særlig ikke med det nye fem-veis oppsettet
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.893
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    ...den der hadde jeg nesten glemt. :devilish:

    Min ultimate lyd opplevelse hittil.

    .. sorry, Sluk..,.. begynner å bli gammel.


    :love:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    DSP er for latstokker som ikke gidder gjøre hjemmeleksene med akustikk, elektro, fysikk... og som heller vil sitte og kline snørr på en PC 🤭 🤭
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Må si at jeg faktisk ikke tenker noe særlig på begrepet kompromiss. Da blir tingene så negativt ladet liksom - hele livet er jo i så måte et jævla kompromiss og da blir verden vanskelig og nedslående.. Jeg ser heller på valgt løsning som en MULIGHET til å oppnå flotte musikkopplevelser - og det er selvsagt ikke avhengig av DSP i det hele tatt. Alle varianter av anleggsoppbygging kan gi tilfredsstillende lyd, analog, digital, hybridvarianter, ingen DSP, litt DSP, fult DSP oppsett etc. Det viktige er gjennomførtheten og forståelse/kunnskap rundt de basale forutsettingene.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.893
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    ja, jo....jeg ser den.
    Jeg er lat....eller noe som ligner. Har ikke tid...må få best mulig lyd, med minst mulig hjærne--- eller minst mulig hjørnemaling.
    Da blir AL den enklere veien for min del.


    Men kanskje en dag.....det vil endre seg her.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Minst mulig hjerne sier du? Vel - da er min enda mindre for jeg har ingen mulighet til å sette meg inn i f.eks. AL og/eller andre DSP varianter. For dum rett og slett!
    Er nok i gruppen PreDigital, presenil osv. 😆
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.893
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    old boys, dere følger ikke med i tida.

    ...her er tastaturet jeg måtte kjøpe til eldstegutten i heimen før han ble fornyød..til gaming.

    Skjermbilde (85).png


    ...kun 3.995,- ...og det, uten number pad's.

    Glorious GMMK pro.

    (før i ræva, da folk hadde hår i tida, kosta en gaming pc 3995,-)
    Nå koster det 39.995,- komplett.
     
    Sist redigert:

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    DSP er for latstokker som ikke gidder gjøre hjemmeleksene med akustikk, elektro, fysikk... og som heller vil sitte og kline snørr på en PC 🤭 🤭
    Har ikke du DF-55? Det vil si at du hører til blant oss "latsokker" :LOL:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Nei - krever ingen PC, dette er kun et filter!! (puhh... home safe..) Sorry for alt tullball her nå Pedal men sånt må du regne med! 🤭
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Slipper ikke unna så lett :LOL: Hentet fra AP sin side om DF-55: "The Digital Frequency Dividing Network DF-55 represents a full model change of the model DF-45. A high-speed, high-precision DSP further minimizes any calculation errors, implementing accurate filtering of the highest order." :ROFLMAO:
    Sorry Pedal:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn