Patos`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bortne

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    90
    Antall liker
    0
    L-301 kom også i MK2, den har jeg.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Jeg melder meg gjerne inn i Patos' venner jeg... Har Basic 410, men ikke den helt store elektronikken ennå. Hadde tenkt å låne med meg en integrert Primare, er det noen som har erfaringer med komboen Patos/Primare?
    Jeg synes primare lyder fantastisk sammen med patos, dog har jeg aldri prøvd det sammen med basic serien. Men nå er patos sin "lydsignatur" lik i alle seriene, så det som funker bra på en serie vil jeg i utgangspunktet tro passer bra på alle. Tror neppe du trør feil med primare.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Håper flere vil legge ut en liten presentasjon av eget anlegget. Gøy å se hva andre patos-fans bruker av ting og tang.
     

    holger1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.12.2004
    Innlegg
    412
    Antall liker
    0
    Takker så mye for hjelpen kommer nok til å prøve og

    tweke de etter hvert.

    Skal først få spilt inn de nye elementene å se om

    hvor stor forbedring det blir.

    Det er jo alltid spennende å se om det er

    noe forbedringspotensiale.
     

    karl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Innlegg
    1.192
    Antall liker
    0
    Noen som kjenner grunnfilosofien eller ideen bak Patos?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Noen som kjenner grunnfilosofien eller ideen bak Patos?
    Njaei, hva tenker du på? Moens tanker om hva som er og gjør god lyd? Uansett, har ikke peiling ;D
     

    ERIKD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    570
    Antall liker
    478
    Sted
    Longnose
    Bra dette thomand,melder meg på som patos venn jeg også!!
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Bra dette thomand,melder meg på som patos venn jeg også!!
    Nei så faen. Glem det. Du får ikke lov. :mad: ;D ;D ;D

    (Stikker kanskje innom til deg senere)
     

    ERIKD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    570
    Antall liker
    478
    Sted
    Longnose
    JO JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    JO JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,
    ;D ;D ;D ;D OK da.
     

    ERIKD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    570
    Antall liker
    478
    Sted
    Longnose
    Du vet jo hvem jeg hadde ringt hvis ikke:)
    Kult med så stor interesse for tråden,patos ruler!!!!!!!!!!!!
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Vil det si at en 302 lett kan oppgraderes til mk2? Eller hvordan er det denne oppgraderingen fungerer på disse modellene. Kunne selv tenkt meg å prøve en 302mk2 etter hvert. Har så vidt hørt en B310 for en stund tilbake, ikke værst det heller, men det er så langt det eneste jeg har hørt av Patos også....
     

    joaredge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.08.2005
    Innlegg
    320
    Antall liker
    3
    Sitter med et par basic 510... angre stooort på at jeg ikke la til få kroner ekstra og kjøpte lyric 302. Er vel bare og spare nå som det er kommet mk2 utgaver.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Vil det si at en 302 lett kan oppgraderes til mk2? Eller hvordan er det denne oppgraderingen fungerer på disse modellene. Kunne selv tenkt meg å prøve en 302mk2 etter hvert. Har så vidt hørt en B310 for en stund tilbake, ikke værst det heller, men det er så langt det eneste jeg har hørt av Patos også....
    Er bare å bytte 6.5 tommeren på disse også ja. Enkel og god oppgradering.
     
    L

    Ludo

    Gjest
    Ok folkens - nå må jeg bestemme meg ! Skal det være AW120 til å drive Symphonic III, eller vil AW-180 bli enda bedre ? Er fryktelig usikker på dette !
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    Brianh

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    371
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Ok folkens - nå må jeg bestemme meg ! Skal det være AW120 til å drive Symphonic III, eller vil AW-180 bli enda bedre ? Er fryktelig usikker på dette !
    Kan vel ikke være mye å lure på ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Sitter med et par basic 510... angre stooort på at jeg ikke la til få kroner ekstra og kjøpte lyric 302. Er vel bare og spare nå som det er kommet mk2 utgaver.
    For å trøste litt, så er basic serien langt enklere med tanke på elektronikk. Lyricen er mer strømsulten. Mager trøst, men uansett :)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Ok folkens - nå må jeg bestemme meg ! Skal det være AW120 til å drive Symphonic III, eller vil AW-180 bli enda bedre ? Er fryktelig usikker på dette !
    AW 180 hørtes jo unektelig fristende ut da ;D
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Hva mener dere L 302 mk2 vil trenge av forsterker, og er det noe trøkk i mellomtonen på dem?
    Kunne tenkt meg en lytt men er det noen i oslo som fører dem?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    En god 70 watter og oppover vil jeg si er nok. Doxa f.eks funker fantastisk godt på 302. XTCen din burde holde i massevis. Mellomtonen vil jeg påstå er klassens beste. Utrolig åpen og oppløst. Noe annet rått med lyricene er evnen til å levere plassering i lydbildet. Ganske imponerende hva de får til med rette plasseringen.

    Ligger forhandlerliste på hjemmesiden til patos.
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    1.288
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Ok folkens - nå må jeg bestemme meg ! Skal det være AW120 til å drive Symphonic III, eller vil AW-180 bli enda bedre ? Er fryktelig usikker på dette !
    Hei, jeg kjenner en som forhandler både Patos og EC (Strandberg i Skien). Han hadde selv AW 120 til å drive Patos Symphonic IV (første gen, som nå er i min besittelse) og siden 402. Dette fungerte meget bra hjemme hos han. Han hadde også prøvet både AW250 og AW 180, men han byttet ikke forsterker før EC kom med AW 400. Og nå kjører han de nyeste Symphonic IV med full "EC linje" (EMC1, 4,7 og AW 400 pluss diverse kimber slanger). Anbefaler at du evt ringer Stranberg i Skien og ber om å snakke med Snorre før du bytter forsterker (http://www.strandberg.as/).
    For orden skyld: jeg har ingen som helst kontakt med Strandberg bortsett fra at jeg kjenner Snorre. Mitt utstyr (hifi altså) kommer fra en annen norsk fabrikant....
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Det var et godt råd. Har hørt at Snorre er ihuga patos mann og vet hva han holder på med. Hva koster AW120 i dag?
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    1.288
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Det var et godt råd. Har hørt at Snorre er ihuga patos mann og vet hva han holder på med. Hva koster AW120 i dag?
    Tror en AW 120 ligger på ca 23 k
     
    L

    Ludo

    Gjest
    Det er isåfall snakk om brukt, det blir fort veldig kostbart om alt skal handles nytt... AW-120 får man for 8-10k på bruktbørsen, og AW-180 ligger vel på rundt 20k pluss minus.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Det finnes mange som mener at AW120 er det beste Abrahamsen har prestert.
    Kjenner folk som bruker den på Sonus faber Grand Piano Domus, som er en høyttaler som krever litt den også. Funker som bare det.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Det finnes mange som mener at AW120 er det beste Abrahamsen har prestert.
    Kjenner folk som bruker den på Sonus faber Grand Piano Domus, som er en høyttaler som krever litt den også. Funker som bare det.

    Det stemmer med hva jeg har blitt fortalt også! ;)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Kanskje et komplett EC oppsett er gull med patos. Cd spillerne får jo tonnevis med skryt, AW120 høres ut til å være super, så da mangler bare en anbefaling av EC pre. Hvilken anbefales?
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    1.288
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje et komplett EC oppsett er gull med patos. Cd spillerne får jo tonnevis med skryt, AW120 høres ut til å være super, så da mangler bare en anbefaling av EC pre. Hvilken anbefales?
    Hei, tror jeg ville gått for en EC 4,7 (siste versjon), men nå kommer det en ny pre EC 4,8 til ca 25 k, som vistnok skla være bedre. Muligens blir det noen EC 4,7 tilsalgs...
     

    Brianh

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    371
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje et komplett EC oppsett er gull med patos. Cd spillerne får jo tonnevis med skryt, AW120 høres ut til å være super, så da mangler bare en anbefaling av EC pre. Hvilken anbefales?
    På mitt oppsett når jeg hadde 402 så var EC 4.6 hakket bedre enn 4.7 . Synes 4.7 helt manglet dynamikk. Faktisk så spilte min gamle Thule PR 200 bedre.Men dette er også avhengig av musikkstil man spiller. Ec funket veldig bra på Kari Bremnes og Mark Knopfler. Når Prog ble satt på hang ikke EC med. Personlig er jeg ikke glad i noen av de og Lyric og Symphonic fortjener bedre pre enn EC. Min mening...
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Da kan hende vi kan se på følgende electrocompani-oppsett som noe å tenke på for patos:

    EMC 1 up
    EC 4,7-4,6
    AW 120

    Alt er jo rimelig greit å finne bruktmarkedet, og i en ikke helt avskrekkende prisklasse. Fikk nesten litt lyst til å prøve dette selv :)
     

    Dryg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2005
    Innlegg
    556
    Antall liker
    3
    Ingen her som har prøvd Thule på
    Patos da?
     

    Brianh

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    371
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Ingen her som har prøvd Thule på
    Patos da?
    Joda men bare fortrinnet PR 200. Som sagt tidligere i strengen, dette virket veldig bra. En venn av meg kjøpte det og bruker det idag på Lyric 402 sammen med Denon dcd 3000 og Vincent SP-61 klasse A sluttrinn. Spiller som bare Fa..... ;D
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    1.288
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Da kan hende vi kan se på følgende electrocompani-oppsett som noe å tenke på for patos:

    EMC 1 up
    EC 4,7-4,6
    AW 120

    Alt er jo rimelig greit å finne bruktmarkedet, og i en ikke helt avskrekkende prisklasse. Fikk nesten litt lyst til å prøve dette selv :)
    Bruktkjøp: EMC1 ca 17 K
    EC 4,7 ca 6 K
    AW 120 ca 10 K

    Om disse antatte bruktprisene er nogenlunde riktige, så vil jeg mene at du vil få meget bra elektronikk for ca 30 k. Tror dette vil være elektronikk som veldig mange ville klare å leve med.
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Ok folkens - nå må jeg bestemme meg ! Skal det være AW120 til å drive Symphonic III, eller vil AW-180 bli enda bedre ? Er fryktelig usikker på dette !
    Med en følsomhet på 89db vil jeg tro Patos'ene skulle elske å få litt mer kraftigere saker enn AW120. Nå sitter ikke jeg inne med høy kompetanse på EC amp'n, men jeg har to kamerater som begge har AW120, og begge har brent sine til døde mer enn en gang. Og ja, de har vært til service hos EC hver gang. Nå skal det sies at begge kjører dem på Infinity Kappa 9.2, men allikevel. Jeg ville gått for noe kraftigere saker. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    Brianh

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    371
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Med en følsomhet på 89db vil jeg tro Patos'ene skulle elske å få litt mer kraftigere saker enn AW120. Nå sitter ikke jeg inne med høy kompetanse på EC amp'n, men jeg har to kamerater som begge har AW120, og begge har brent sine til døde mer enn en gang. Og ja, de har vært til service hos EC hver gang. Nå skal det sies at begge kjører dem på Infinity Kappa 9.2, men allikevel. Jeg ville gått for noe kraftigere saker.  :)
    Veldig fornøyd med mine Vincent SP 991 monotrinn. På Synphonic III (4 ohm)yter de 200 w pr stk i ren klasse A.
    Virker som om kanalseperasjonen blir bedre med monotrinn. Spesielt på lavt nivå. Innbildning kanskje men.....fornøyd er jeg ;D
     

    vegard_01

    Medlem
    Ble medlem
    04.11.2003
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Bruker THULE PR100 og DVA 250B sammen med HEGEL H2 på mine L402, men mistenker PR-100`en for å korruptere anlegget mitt med sløv bass og lite oppløsning :mad: Drømmer om Parasound-pre:)
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    Kjøpte L301 mkI i 1996, de har spilt i 10 år og de blir nok spillende på hytta i mange år enda. :) Har måttet skifte en kondis i delefilteret ellers ikke noe feil på de.
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Eneste erfaringen jeg har med Thule var en flunk ny THULE Sphere AV100S.. Denne var DOA, så da ga jeg opp Thule :) Men det jeg har hørt tilsier at det egentlig er bra produkter!
     

    joaredge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.08.2005
    Innlegg
    320
    Antall liker
    3
    Her er oppsettet mitt, tatt med mobilkamera idag morges. Fikk nye benken på plass i går kveld.
    Mangler forsterker(den står i deler på jobben) og platespilleren som også skal modifiseres.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn